Documenttranscriptie
Inhoudsopgave
Pagina
1.
Inleiding..............................................................................................................................................................88
2.
Verklaring van de symbolen................................................................................................................................88
3.
Productbeschrijving............................................................................................................................................89
4.
Omvang van de levering.....................................................................................................................................89
5.
Veiligheidsinstructies..........................................................................................................................................90
a) Algemeen.....................................................................................................................................................90
b) Ingebruikname..............................................................................................................................................91
c) Rijden met de auto.......................................................................................................................................91
6.
Opmerkingen over batterijen en accu's..............................................................................................................92
a) Algemeen.....................................................................................................................................................92
b) Zender..........................................................................................................................................................94
c) Auto..............................................................................................................................................................94
7.
Rij-accu voor het voertuig laden.........................................................................................................................95
8.
Bedieningselementen van de zender.................................................................................................................96
9.
Ingebruikname....................................................................................................................................................97
a) Carrosserie verwijderen................................................................................................................................97
b) Regelaar-/ontvangereenheid configureren...................................................................................................97
c) Batterijen in de zender plaatsen...................................................................................................................97
d) Zender in gebruik nemen..............................................................................................................................98
e) Regelaar-/ontvangereenheid uitschakelen...................................................................................................98
f) De rij-accu in de auto plaatsen.....................................................................................................................98
g) Rij-accu aansluiten op de regelaar-/ontvangereenheid ...............................................................................99
h) Regelaar-/ontvangereenheid inschakelen..................................................................................................100
i) Carrosserie plaatsen en bevestigen...........................................................................................................100
j) De auto besturen........................................................................................................................................101
k) Rit beëindigen.............................................................................................................................................103
10. Schokdempers instellen....................................................................................................................................104
86
Pagina
11. Instelmogelijkheden aan de zender..................................................................................................................105
a) Dual rate-functie voor de rijdfunctie............................................................................................................105
b) Dual rate-functie voor het sturen................................................................................................................105
c) Trimfunctie voor vooruit- en achteruit rijden...............................................................................................106
d) Trimfunctie voor de besturing.....................................................................................................................106
e) Reverse-instelling voor de rijfunctie...........................................................................................................106
f) Reverse-instelling voor de besturing..........................................................................................................106
12. Binding-functie..................................................................................................................................................107
13. Fail-safe-functie................................................................................................................................................108
14. Onderspanningsherkenning..............................................................................................................................108
15. Verhelpen van storingen...................................................................................................................................109
16. Reiniging en onderhoud.................................................................................................................................... 110
a) Algemeen................................................................................................................................................... 110
b) Wiel vervangen........................................................................................................................................... 111
17. Afvoer............................................................................................................................................................... 112
a) Product....................................................................................................................................................... 112
b) Batterijen/accu’s......................................................................................................................................... 112
18. Conformiteitsverklaring (DOC).......................................................................................................................... 112
19. Technische gegevens....................................................................................................................................... 113
a) Auto............................................................................................................................................................ 113
b) Zender........................................................................................................................................................ 113
c) Rij-accu....................................................................................................................................................... 113
d) USB-lader................................................................................................................................................... 113
87
1. Inleiding
Geachte klant,
Hartelijk dank voor de aankoop van dit product.
Dit product voldoet aan de nationale en Europese wettelijke voorschriften.
Om dit zo te houden en een veilig gebruik te garanderen, dient u als gebruiker deze gebruiksaanwijzing in acht te
nemen!
Deze gebruiksaanwijzing behoort bij dit product. Er staan belangrijke aanwijzingen in over de ingebruikname en het gebruik. Houd hier rekening mee als u dit product doorgeeft aan derden.
Bewaar deze gebruiksaanwijzing daarom voor later gebruik!
Alle vermelde bedrijfs- en productnamen zijn handelsmerken van de respectievelijke eigenaren. Alle rechten voorbehouden.
Bij technische vragen kunt u zich wenden tot onze helpdesk.
Voor meer informatie kunt u kijken op www.conrad.nl of www.conrad.be.
2. Verklaring van de symbolen
Het symbool met het uitroepteken in een driehoek wijst op belangrijke tips in deze gebruiksaanwijzing die
beslist opgevolgd moeten worden.
Het pijl-symbool ziet u waar bijzondere tips en aanwijzingen over de bediening worden gegeven.
88
3. Productbeschrijving
Dit product is een vierwielaangedreven modelauto die via de meegeleverde afstandsbediening draadloos kan worden
bestuurd. De stuurfuncties zijn vooruit/achteruit/links/rechts (elk traploos). Het voertuig wordt rijklaar afgeleverd.
Er bevindt zich verder een li-ion rijaccu en een bijpassende USB-lader bij de levering evenals 4 batterijen van het type
AA/Mignon voor de zender.
Het apparaat is geen speelgoed en is niet geschikt voor kinderen jonger dan 14 jaar.
Neem de veiligheidsinstructies in deze gebruiksaanwijzing in acht. Deze bevatten belangrijke informatie
voor de omgang met het product. Lees de gebruiksaanwijzing voor de ingebruikname en het gebruik van
de auto in zijn geheel en goed door.
Bij het niet in acht nemen bestaan diverse gevaren zoals bijv. letselgevaar.
4. Omvang van de levering
• Rijklaar gemonteerde auto
• Zender (afstandsbediening)
• 4 batterijen van het type AA/Mignon
• 2-cellige li-ion rij-accu (nominale spanning 7,4 V)
• USB li-ion lader
• Verbindingsstekker
• Gebruiksaanwijzing
Actuele gebruiksaanwijzingen
Download de meest recente gebruiksaanwijzing via de link www.conrad.com/downloads of scan de
afgebeelde QR-Code. Volg de instructies op de website.
89
5. Veiligheidsinstructies
In geval van schade, die ontstaat door het niet naleven van de gebruiksaanwijzing, komt de
waarborg/garantie te vervallen. We zijn niet aansprakelijk voor gevolgschade!
We zijn niet aansprakelijk voor materiële schade of persoonlijk letsel veroorzaakt door verkeerd
gebruik of het niet opvolgen van de veiligheidsinstructies! In dergelijke gevallen komt de garantie
te vervallen.
Bovendien valt schade voortvloeiend uit gewone slijtage tijdens het gebruik (bijv. versleten wielen of tandwielen) en schade door ongevallen (bijv. gebroken voertuigonderdelen) niet onder de garantie.
Geachte klant, deze veiligheidsinstructies zijn niet alleen bedoeld voor de bescherming van het product,
maar ook voor de bescherming van uw gezondheid en die van anderen. Lees daarom dit hoofdstuk goed
door voordat u het product in gebruik neemt!
a) Algemeen
Let op, belangrijke aanwijzing!
Het gebruik van het model kan materiële schade en/of persoonlijk letsel veroorzaken. Zorg er dus voor dat
u voor het gebruik van het model voldoende verzekerd bent, bijvoorbeeld via een aansprakelijkheidsverzekering. Als u al een aansprakelijkheidsverzekering hebt, controleer dan voordat u het model in gebruik
neemt of dit door uw verzekeringsmaatschappij wordt gedekt.
• Vanwege de veiligheid en de normering is het niet toegestaan dit product zelf te modificeren en/of aan
te passen.
• Het apparaat is geen speelgoed en is niet geschikt voor kinderen jonger dan 14 jaar.
• Het product mag niet vochtig of nat worden.
• Laat het verpakkingsmateriaal niet rondslingeren, dit kan voor kinderen gevaarlijk speelgoed zijn.
• De bediening en het gebruik van op afstand bestuurbare modelauto’s moet worden aangeleerd! Als
u nog nooit een dergelijk voertuig bestuurd heeft, moet u heel voorzichtig rijden en u eerst vertrouwd
maken met de reacties van het voertuig op de commando´s van de afstandsbediening. Wees geduldig!
• Neem bij het gebruik van het product geen risico’s! Uw eigen veiligheid en die van uw omgeving is
uitsluitend afhankelijk van uw verantwoord gebruik van het model.
• Voor een bedoeld gebruik van de auto is regelmatig onderhoud nodig of kan zelfs een reparatie nodig
zijn. De banden zijn bijvoorbeeld onderhevig aan slijtage of een rijfout kan ongevalschade veroorzaken.
Gebruik voor de dan vereiste onderhouds- of reparatiewerkzaamheden alleen originele reserveonderdelen!
• Als u vragen hebt die niet door deze gebruiksaanwijzing kunnen worden beantwoord, kunt u contact met
ons (zie voor contactgegevens hoofdstuk 1) of met een andere specialist opnemen.
90
b) Ingebruikname
• Gebruik alleen de meegeleverde 2-cellige li-ion rij-accu (nominale spanning 7,4 V) voor het voertuig
resp. een gelijksoortige reserve rij-accu. Gebruik de auto nooit via een netvoedingadapter, ook niet voor
testdoeleinden.
• Zet bij de ingebruikname altijd eerst de zender aan. Pas daarna mag de rij-accu met het voertuig worden
verbonden en het voertuig ingeschakeld worden. Dit kan anders tot onvoorziene reacties van de auto
leiden!
Ga als volgt te werk:
-- Zet de auto voor het aansluiten op een geschikt onderstel (bijv. de montagestandaard), zodat de
wielen vrij rond kunnen draaien.
-- Zet de auto uit.
-- Als dat nog niet gebeurd is, zet dan de zender aan. Controleer diens werking (bijv. bedrijfsindicator
van de zender).
-- Zet bij de zender de trimming voor de stuur- en de motorfunctie in de middenpositie; stel de dual ratedraairegelaar op de zender op “MAX” (rechter aanslag).
-- Sluit een volledig opgeladen rij-accu met de juiste polariteit aan op de auto (rode kabel = plus/+,
zwarte kabel = min/-).
-- Zet nu pas de auto aan.
-- Controleer of het voertuig, zoals verwacht op de afstandsbediening reageert (besturing en aandrijving), voordat u het van de ondergrond neemt en het met wielen op de grond plaatst.
-- Als de auto niet naar behoren reageert, dient u hoofdstuk 11 en 15 in acht te nemen.
c) Rijden met de auto
• Een verkeerd gebruik kan ernstig persoonlijk letsel en materiële schade tot gevolg hebben! Rij alleen
zolang u direct zichtcontact met de auto hebt. Rijd daarom ook niet ‘s nachts.
• Rij alleen wanneer uw reactievermogen niet verminderd is. Vermoeidheid of beïnvloeding door alcohol of
medicijnen kan, net zoals bij een echte auto, verkeerde reacties tot gevolg hebben.
• Denk eraan dat u met deze modelauto niet op openbare wegen, pleinen en straten mag rijden. Gebruik
het zonder toestemming van de eigenaar ook niet op privéterrein.
• Rij niet op mensen of dieren af!
• Vermijd het rijden bij zeer lage temperaturen. Kunststof onderdelen verliezen hierdoor aan elasticiteit,
wat reeds bij een licht ongeluk grote schade kan veroorzaken.
• Rij niet tijdens onweer, onder hoogspanningskabels of in de buurt van zendmasten.
• Rijd niet tijdens regen, door nat gras, water, modder of sneeuw. Het model is noch waterbestendig noch
waterdicht. Vocht leidt niet alleen tot corrosie, maar ook de elektronica raakt hierdoor beschadigd.
• Laat de zender altijd ingeschakeld zolang de auto in gebruik is.
• Om het voertuig weg te zetten, moet u altijd eerst het voertuig uitzetten en vervolgens de rij-accu volledig
ontkoppelen van het voertuig.
Pas dan mag de zender worden uitgeschakeld.
91
• Bij zwakke batterijen (of accu´s) in de zender neemt de reikwijdte af. Vervang de batterijen of accu´s
door nieuwe.
• Als de rij-accu in de auto leeg raakt, wordt deze trager of reageert niet meer goed op de zender.
De rij-accu in het voertuig is namelijk niet alleen bestemd voor de spanning-/stroomvoorziening van de
motor, maar ook voor de ontvanger en de stuurservo.
Beëindig in geval van functionele storingen het rijden (voertuig uitschakelen, rij-accu ontkoppelen van
het voertuig, zender uitschakelen). Vervang daarna de rij-accu van het voertuig door een volledig opgeladen rij-accu of laad de rij-accu weer op.
• Las iedere keer voor het vervangen van de accu een pauze van minstens 5 à 10 minuten in, zodat de
motor en elektronica kunnen afkoelen.
• Laat de rij-accu voor het laden volledig afkoelen.
6. Opmerkingen over batterijen en accu's
Het gebruik van batterijen en accu’s is vandaag de dag weliswaar vanzelfsprekend, maar er bestaan
toch tal van gevaren en problemen. Vooral bij lithium-accu's met hun hoge energie-inhoud (in
vergelijking met gewone NiMH-accu's) dient men verschillende voorschriften in acht te nemen,
omdat er anders explosie- en brandgevaar bestaat.
Houd daarom in ieder geval rekening met de volgende informatie en veiligheidsinstructies voor de
omgang met batterijen en accu’s.
a) Algemeen
• Houd batterijen en accu’s uit de buurt van kinderen.
• Laat batterijen/accu’s niet rondslingeren. Er bestaat dan gevaar dat ze door kinderen of huisdieren
worden ingeslikt. Neem in dat geval onmiddellijk contact op met een arts!
• U mag batterijen/accu’s nooit kortsluiten, demonteren of in het vuur werpen. Er bestaat explosiegevaar!
• Lekkende of beschadigde batterijen/accu’s kunnen bij contact met de huid chemische brandwonden
veroorzaken. Gebruik in dergelijke gevallen geschikte veiligheidshandschoenen.
• Uit batterijen en accu's lekkende vloeistoffen zijn chemisch uiterst agressief. Voorwerpen of oppervlakken die er mee in contact komen, kunnen ernstig beschadigd raken. Bewaar batterijen en accu’s daarom
op een geschikte plaats.
• Gewone (niet-oplaadbare) batterijen mogen niet worden opgeladen. Er bestaat brand- en explosiegevaar! Laad uitsluitend batterijen op die daarvoor bestemd zijn en gebruik hiervoor een geschikte acculader.
• Let bij het plaatsen van de batterijen/accu´s in de zender resp. bij het aansluiten van een rij-accu op het
model op de juiste polariteit (plus/+ en min/-).
92
• Afhankelijk van de gebruikte technologie (NiMH, Lipo, Li-ion) is een passende acculader nodig. Laad
li-ion accu's bijvoorbeeld nooit op met een NiMH-acculader! Er bestaat brand- en explosiegevaar!
Laad daarom de meegeleverde voertuigaccu (en gekochte identieke vervangende voertuigaccu's) uitsluitend op via de meegeleverde lader.
• Een geschikte balancer (geïntegreerd in de meegeleverde lader) is noodzakelijk voor het opladen van
lithium-accu's met meerdere cellen. Een balancer (ook wel equalizer genoemd) voorkomt het overladen
van een lithium-accucel door de individuele celspanningen te controleren.
Overladen van een lithium-accu kan deze doen opzwellen en zelfs brand of een explosie veroorzaken!
• U mag alleen accu’s opladen die niet beschadigd zijn. Als de uitwendige isolatie van de accu of de
behuizing ervan beschadigd is of als de accu vervormd is of bol staat, mag deze in geen geval worden
opgeladen. In dit geval bestaat er een acuut gevaar voor brand en explosies!
• U mag accu’s nooit direct na het gebruik opladen. Laat accu’s altijd eerst afkoelen (minstens 5-10 minuten).
• Haal de rij-accu uit het model om deze op te laden. Koppel de rij-accu volledig los van de rijregelaar en
de auto.
• Zet de lader en de rij-accu op een hittebestendige, niet-brandbare ondergrond.
• De lader en de rij-accu worden warm tijdens het opladen. Houd daarom voldoende afstand tussen de
lader en de rij-accu; leg de rij-accu nooit op de lader. Dek de lader en de rij-accu nooit af. Stel de lader
en de rij-accu niet bloot aan hoge of lage temperaturen, direct zonlicht of vochtigheid.
• Laad accu’s nooit onbeheerd op.
• Laad accu’s regelmatig op (ongeveer elke 2 à 3 maanden), omdat de accu’s zich anders door zelfontlading te diep ontladen. Daardoor worden de accu’s onbruikbaar!
NiMH-accu’s (behalve speciale typen met geringe zelfontlading) verliezen hun energie al binnen enkele
weken.
Lithium-accu's behouden hun energie normaal gesproken gedurende meerdere maanden, maar worden
door een diepontlading permanent beschadigd en kunnen niet meer worden gebruikt.
• Lithium-accu's mogen niet gedurende langere tijd volledig opgeladen worden opgeslagen, maar alleen
met ca. 50-70 % van de beschikbare capaciteit (raadpleeg indien aanwezig de aanvullende informatie
van de accufabrikant).
• Gebruik nooit een te hoge laadstroom; raadpleeg de gegevens van de fabrikant met betrekking tot
het ideale resp. maximale laadstroom. De meegeleverde lader is zo goed mogelijk afgestemd op de
lithium-rij-accu.
• Verwijder de rij-accu uit de lader als deze volledig is opgeladen.
93
b) Zender
• Bij gebruik van oplaadbare batterijen in de zender neemt de bedrijfstijd door de lagere spanning aanzienlijk af (normale nominale spanning = 1,5 V, oplaadbare batterij = 1,2 V).
Als u toch oplaadbare batterijen wilt gebruiken, adviseren we het gebruik van NiMH-batterijen met een
lage zelfontlading. Om veiligheidsredenen is het echter aan te raden om niet-oplaadbare batterijen te
gebruiken.
• Gebruik nooit oplaadbare en niet-oplaadbare batterijen door elkaar.
• Vervang in de zender altijd alle batterijen tegelijk. Gebruik geen volle en halfvolle batterijen of accu’s
door elkaar. Gebruik steeds batterijen of accu’s van hetzelfde type en dezelfde fabrikant.
• Als u het product langere tijd niet gebruikt (bijv. als u het opbergt), moet u de batterijen uit de zender
halen om beschadigingen door lekkende batterijen te voorkomen.
c) Auto
• Gebruik voor de auto alleen de meegeleverde Li-ion-rij-accu (nominale spanning 7,4 V) of een identieke
reserve rij-accu. Het voertuig kan als alternatief ook met een 6-cellige NiMH rij-accu met een nominale
spanning van 7,2 V worden gebruikt.
Plaats echter nooit een andere accu of batterijen in het voertuig. Gebruik de auto ook niet via een
netvoedingadapter.
• Als u het product langere tijd niet gebruikt (bijv. als u het opbergt), haal dan de rij-accu uit de auto om
beschadigingen door een lekkende accu te voorkomen. Koppel de rij-accu volledig los van de rijregelaar
en de auto.
• Laad de meegeleverde rij-accu alleen op met de meegeleverde lader. Gebruik nooit een ander lader. Dit
kan brand of een explosie van de rij-accu veroorzaken.
94
7. Rij-accu voor het voertuig laden
De rij-accu is bij de levering normaal gesproken leeg en moet worden opgeladen. Voordat een rij-accu zijn
maximale capaciteit levert, moet deze meermaals ontladen en opgeladen worden.
De rij-accu wordt met behulp van de meegeleverde USB-lader opgeladen.
Opgelet!
Sluit de USB-kabel niet op een USB-poort van een computer/notebook of USB-hub aan, omdat de stroom
voor de laadfunctie hier niet voldoende is.
Gebruik bijvoorbeeld een gangbare USB-netvoedingadapter, die een uitgangsstroom van minimaal 1 A
moet leveren.
Laad de li-ion rij-accu uitsluitend op via de meegeleverde USB-lader. Gebruik nooit een ongeschikte lader,
er bestaat brand- en explosiegevaar!
Laat de rij-accu niet onbewaakt tijdens het opladen. Leg de rij-accu voor het opladen op een niet brandbare, vuurbestendige ondergrond, bijv. een stenen tegel.
Ga als volgt te werk:
• Koppel de rij-accu los van het voertuig. Maak de stekkerverbinding compleet los. Haal de rij-accu uit het
voertuig.
• De rij-accu (A) beschikt over een tweepolige T-stekker
(B) en een 3-polige XH-stekker (C).
Verbind de rij-accu via de 3-polige XH-stekker met de
passende bus (D) van de USB-lader (E). Pas hierbij
geen geweld toe.
• Verbind de USB-lader met een geschikte USB-netspanningsadapter (uitgang 5 V/DC, min. 1 A), steek het in
een stopcontact.
• Een rode led op de USB-lader geeft het laadproces aan.
LED brandt = accu wordt opgeladen
LED is uit = laadproces afgesloten
LED knippert = geen accu aangesloten
Het laden duurt bij volledig lege accu ongeveer 4,5 uur.
• Als het laadproces is voltooid, ontkoppelt u de li-ion rij-accu van de USB-lader. Vervolgens ontkoppelt u de USBlader van de spanning-/stroombron.
95
8. Bedieningselementen van de zender
1 Stuurwiel voor de besturing
2 Gas-/remhendel voor vooruit-/achteruitrijden
3 Aan-/uitschakelaar
4 Batterijvakdeksel
5 Led
6 Reverse-schakelaar “ST” voor de besturing
7 Reverse-schakelaar “TH” voor de rijfunctie
8 Draairegelaar “ST D/R” (dual rate-functie voor besturing)
9 Draairegelaar “ST TRIM” (trimming voor het rechtuit rijden)
10 Draairegelaar “TH D/R” (dual rate-functie voor de rijfunctie)
11 Draairegelaar “TH TRIM” (trimming voor de rijfunctie/neutrale stand)
96
9. Ingebruikname
a) Carrosserie verwijderen
Trek de vier borgclips aan de bovenkant eruit en verwijder de carrosserie naar boven.
b) Regelaar-/ontvangereenheid configureren
Zet de regelaar-/ontvangereenheid via de schuifschakelaar (C) uit (schakelstand “OFF” = uitgeschakeld). De regelaar-/ontvangereenheid is voorzien van twee jumpers (A, B), via welke de rijfunctie en het accutype geconfigureerd
kunnen worden.
Controleer de voorinstellingen van de fabrikant. Normaal gesproken is geen verandering nodig.
• Jumper “F/R/B F/R” (A): Hier kan de remfunctie in- of
uitgeschakeld worden.
“F/R/B”: Remfunctie ingeschakeld (standaardinstelling)
“F/R”: Remfunctie uitgeschakeld
• Jumper “LiPo/NiMH” (B): Stel hier in welke accu op de
rijregelaar wordt aangesloten.
“LiPo”: LiPo- of li-ion rijaccu wordt gebruikt (standaardinstelling)
“NiMH”: NiMH rij-accu wordt gebruikt
Belangrijk!
Indien u een li-ion accu gebruikt voor de auto (inbegrepen) en u stelt het accutype in op “NiMH”, dan wordt
de li-ion accu te ver ontladen en hierdoor onherstelbaar beschadigd.
Let er daarom altijd op dat u het juiste accutype instelt voordat u met de auto rijdt.
Bij de instelling “LiPo” schakelt de regelaar-/ontvangereenheid de motor uit als de accuspanning onder
6,0 V daalt. Op deze manier wordt de li-ion rij-accu beschermd tegen te sterk ontladen.
c) Batterijen in de zender plaatsen
• Schakel de zender met de aan/uit-schakelaar (3) uit, zet u de schuifschakelaar hiertoe van het stuurwiel weg naar
achteren toe.
• Schuif het deksel van het batterijvak (4) aan de onderzijde van de zender eruit en plaats vier batterijen van het
type AA/Mignon met de juiste polariteit in het batterijvak (plus/+ en min/-, zie vermelding in het batterijvak en op
de batterijen).
Bij gebruik van oplaadbare batterijen in de zender neemt de bedrijfstijd door de lagere spanning af (normale nominale spanning = 1,5 V, oplaadbare batterij = 1,2 V). Als u toch oplaadbare batterijen wilt gebruiken,
adviseren we het gebruik van NiMH-batterijen met een lage zelfontlading. Om veiligheidsredenen is het
echter aan te raden om niet-oplaadbare batterijen te gebruiken.
• Sluit het batterijvak weer.
97
d) Zender in gebruik nemen
• Plaats de draairegelaar “ST TRIM” (9) voor het rechtuit rijden en de draairegelaar “TH TRIM” (11) voor de motorfunctie in de middelste stand.
• Vervolgens beweegt u de draairegelaar “ST D/R” (8) voor de dual rate-functie voor de besturingsfunctie en de
draairegelaar “TH D/R” (10) voor de dual rate-functie voor de motorfunctie in de “MAX”-stand (rechter aanslag).
• Zet de zender met behulp van de schuifschakelaar (3) aan. Het rode led-lampje (5) moet gaan branden.
Als de led (5) knippert, zijn de batterijen in de zender leeg en moeten deze vervangen worden.
e) Regelaar-/ontvangereenheid uitschakelen
Schakel de regelaar-/ontvangereenheid van het voertuig
eerst uit.
De aan-/uitschakelaar bevindt zich direct naast de regelaar-/ontvangereenheid. Let hiervoor op de tekst naast de
schakelaar resp. de rechter afbeelding.
• (A) = “ON”: Ingeschakeld
• (B) = “OFF”: Uitgeschakeld
f) De rij-accu in de auto plaatsen
Opgelet!
U mag de rij-accu nog niet met de auto verbinden. Neem eerst de zender in gebruik, zie hoofdstuk 9. c)
en d).
Belangrijk!
Dit voertuig is uitsluitend geschikt voor een li-ion/LiPo rij-accu met 2 cellen (nominale spanning 7,4 V) of
een NiMH rij-accu met 6 cellen (nominale spanning 7,2 V). Bij gebruik van rij-accu's met meer cellen bestaat brandgevaar door oververhitting van de regelaar-/ontvangereenheid. Bovendien wordt de aandrijving
van de auto overbelast en daardoor beschadigd (bijv. differentieel). De waarborg/garantie komt te vervallen!
Bij het gebruik van een eigen accu's dient u te controleren of deze het bij de rijregelaar passende stekkersysteem heeft en of de polariteit correct is (rode kabel = plus/+, zwarte kabel = min/-).
Trek de borgclips (A) eruit en klap vervolgens de beugel
(B) van de accuhouder naar boven.
Plaats de rij-accu zo dat de aansluitkabel van de accu
naar achter wijst. Anders kan de aansluitkabel het stuurmechanisme in de functie belemmeren.
Klap de beugel van de accuhouder weer dicht en bevestig
deze met de aan het begin verwijderde borgclips.
98
g) Rij-accu aansluiten op de regelaar-/ontvangereenheid
Schakel eerst de regelaar-/ontvangereenheid uit (schakelstand “OFF”), zie hoofdstuk 9. e).
Neem vervolgens, indien u dit nog niet gedaan heeft, eerst de zender in gebruik (zie hoofdstuk 9. c) en d). Controleer
of de led (5) op de zender brandt.
Als de led (5) knippert, zijn de batterijen in de zender leeg en moeten deze vervangen worden.
Om een plotseling starten van de wielen en zodoende een ongecontroleerd starten van het model te
voorkomen (bijv. als de trimming voor de aandrijving is versteld), plaatst u de modelauto op een geschikte
ondergrond (of een startbox), zodat de wielen in geval van storing vrij kunnen draaien.
Steek uw hand niet in de aandrijving. Houd de wielen niet vast.
Belangrijk!
Controleer vóór het aansluiten van een rij-accu de instelling van de jumper “LiPo/NiMH”, zie hoofdstuk
9. b).
Sluit nu pas de rij-accu aan op de regelaar-/ontvangereenheid. Stekker en bus zijn door de speciale bouwvorm beveiligd tegen het verkeerd aansluiten van de polen. Als u echter eigen rij-accu’s gebruikt, dient u op de juiste polariteit
(rode kabel = plus/+, zwarte kabel = min/-) te letten. Gebruik bij het verbinden van de accustekker met de aansluiting
de regelaar-/ontvangereenheid geen geweld.
Let erop dat de kabels niet in de aandrijving van de auto of in het stuurmechanisme terecht kunnen komen. Gebruik
indien nodig kabelbinders om te fixeren.
99
h) Regelaar-/ontvangereenheid inschakelen
Schakel de regelaar-/ontvangereenheid aan (schakelstand “ON”, zie de afbeelding in hoofdstuk 9. e).
Aansluitend laat de motor geluidssignalen horen ter controle van de werking.
De geluidssignalen worden door een korte aansturing van de motor door de regelaar-/ontvangereenheid
gegenereerd.
Geluidssignaal
Betekenis
Een kort geluidssignaal
Accutype “NiMH” is ingesteld
Twee korte geluidssignalen
Accutype “LiPo” is ingesteld
Een lang geluidssignaal
Zendersignaal en juiste neutrale positie werd herkend, regelaar-/ontvangereenheid is gereed voor gebruik
Een led op de regelaar-/ontvangereenheid dient als functieweergave:
Led
Betekenis
Led brandt continu
Zendersignaal werd herkend, regelaar-/ontvangereenheid is gereed voor
gebruik
Led is uit
Zendersignaal werd niet herkend (bijv. zender is uitgeschakeld)
Led knippert 1x per seconde
Rij-accu zwak/leeg
Led knippert snel
Binding proces
Controleer nu de aandrijving- en besturingsfunctie van de auto door bijvoorbeeld het stuurwiel (1) naar links of rechts
te draaien of voorzichtig aan de gas-/remhendel (2) voor het voor-/achteruit rijden te trekken.
Indien de aandrijving van het voertuig start, alhoewel de gas-/remhendel op de zender in de neutrale stand
(middelste stand) staat, verstelt u de draairegelaar “TH TRIM” (11) op de zender totdat de motor blijft staan.
i) Carrosserie plaatsen en bevestigen
Plaats nu de carrosserie op de houders en beveilig deze met de in het begin verwijderde borgclips.
100
j) De auto besturen
• Plaats het voertuig nu op de grond. Steek uw vingers niet in de aandrijving en houd het voertuig niet vast aan de
wielen.
• Via de draairegelaar “TH D/R” (10) wordt de dual rate-instelling voor de rijfunctie uitgevoerd. U kunt via deze draairegelaar simpel gezegd de maximale snelheid van het voertuig (bij volledige uitslag van de gas-/remhendel op de
zender) instellen.
Draaiing naar rechts met de klok mee (in richting “MAX”) = sneller
Draaiing naar links, tegen de klok in (in richting “MIN”) = langzamer
Wordt de draairegelaar helemaal naar links in richting “MIN” gedraaid, rijdt de auto niet voor- of achteruit.
• Via de draaiknop “ST D/R” (8) wordt de dual rate-instelling voor de stuurfunctie uitgevoerd. Hier kan de maximale
stuurhoek bij volledige uitslag van het stuurwiel (1) worden ingesteld.
Draaiing naar rechts met de klok mee (in richting “MAX”) = grotere stuurhoek bij volledige uitslag
Draaiing naar rechts met de klok mee (in richting “MIN”) = kleinere stuurhoek bij volledige uitslag
Wordt de draairegelaar helemaal naar links draait in richting “MIN” gedraaid, kan de sturing niet meer
werken.
• Mocht de auto tijdens het rijden de neiging hebben, naar links of rechts te trekken, terwijl het stuurwiel in de
middelste stand staat, moet u op de zender met de draairegelaar “ST TRIM” (9) de trimming voor de besturing
dienovereenkomstig in te stellen.
• Als de auto niet stopt, als u de gas-/remhendel (2) voor de vooruit-/achteruit rijden los laat (middelste/neutrale
stand) stelt u op de zender met de draairegelaar “TH TRIM” (11) de trimming voor de rijfunctie overeenkomstig in.
• Bij het wisselen tussen vooruit en achteruit rijden moet de gashendel even (ca. 1 seconde) in de neutrale stand
staan (neutrale stand = gas-/remhendel loslaten, niet bewegen). Als de gashendel direct zonder onderbreking
van vooruit rijden naar achteruit rijden wordt geduwd, treedt de remfunctie van de motor in werking (auto rijdt niet
achteruit).
Bedien de stuurhendel voor de rijfunctie op de zender heel voorzichtig en rij in het begin niet te hard, tot u
vertrouwd bent met de reacties van de auto op de bediening. Maak geen snelle en schokkende bewegingen met de bedieningselementen van de zender.
U moet het rijden onmiddellijk stopzetten als u ongewone reacties van het voertuig op de commando´s van
de zender registreert of als het voertuig niet meer reageert. Dit kan worden veroorzaakt door een zwakke
rij-accu, zwakke batterijen/accu’s in de zender of een te grote afstand tussen het voertuig en de zender.
Ook storingen op het gebruikte zendkanaal (bijv. draadloze transmissies door andere apparaten, Bluetooth®, WLAN) of ongunstige zend-/ontvangstvoorwaarden kunnen een oorzaak zijn voor buitengewone
reacties van het voertuig.
Omdat de stroomvoorziening van de ontvanger afkomstig is van de rij-accu, kan een (bijna) lege rij-accu
ongewenste bewegingen van de auto veroorzaken (bijv. het schokken van de stuurservo).
Als de rij-accu leeg is, dient u 5 minuten te wachten totdat de motor en de elektronica voldoende zijn
afgekoeld. Start pas daarna een nieuwe rit met een volle rij-accu.
101
De volgende afbeeldingen dienen alleen als illustratie van de functies. Deze hoeven niet met de uitvoering
van de meegeleverde zender overeen te komen!
1. Gas-/remhendel loslaten, auto rolt uit (of beweegt niet, eventueel afstellen met de draairegelaar “TH TRIM” op de
zender), gas-/remhendel staat in de middelste stand (neutraal)
2. Vooruit rijden, gas-/remhendel langzaam naar de greep toe trekken
3. Vooruit rijden en dan remmen (auto vertraagt en rolt niet langzaam uit), gas-/remhendel zonder pauze van de
greep wegduwen
4. Vooruit rijden, remmen en dan achteruit rijden: gas-/remhendel zonder onderbreking van de greep wegduwen
(remmen); wanneer de auto staat stil, de gashendel even (ca. 1 seconde) in neutraal zetten, dan gas-/remhendel
weer van de greep wegduwen (auto rijdt nu achteruit)
Vooruit rijden
Remmen
Wanneer de auto stilstaat, even wachten
(1 seconde)
Achteruit rijden
Als de gas-/remhendel direct zonder onderbreking van vooruit naar achteruit rijden wordt geduwd, treedt de remfunctie van de motor in werking (auto rijdt niet achteruit).
Indien direct van vooruit- naar achteruitrijden moet worden gewisseld moet de gas-/remhendel eerst van de handgreep weggetrokken worden en in de neutrale stand worden gezet (als het voertuig tijdens deze fase vooruit rijdt,
wordt daardoor ook de remprocedure uitgevoerd). Wanneer de gas-/remhendel nu nogmaals van de greep weggeduwd wordt, rijdt de auto achteruit.
De auto rijdt dus na vooruit te zijn gereden pas achteruit, wanneer de gas-/remhendel nogmaals van de
greep wordt weggeduwd. Dit is nodig voor de remfunctie; het beschermt de aandrijving ook tegen overbelasting door een onmiddellijke omschakeling van vooruit naar achteruit rijden.
102
k) Rit beëindigen
Om het rijden te beëindigen, gaat u als volgt te werk:
• Laat de gas-/remhendel (2) op de zender los, zodat deze in de middelste stand (neutrale positie) staat en laat het
voertuig uitrollen. Laat ook het stuurwiel (1) los.
• Als het voertuig stilstaat, schakelt u het voertuig met behulp van de aan/uit-schakelaar (positie zie afbeelding
inhoofdstuk 9. e) uit.
Opgelet!
Steek uw vingers niet in de wielen of in de aandrijving en beweeg in geen geval de gas-/remhendel (2) of
het stuurwiel (1) aan de zender! Houd het voertuig niet aan de wielen vast!
• Schakel de zender uit via de aan-/uitschakelaar.
Ga altijd in deze volgorde te werk - eerst het voertuig uitschakelen en daarna de zender.
Tijdens korte rijpauzes kan de rij-accu op voertuig aangesloten blijven. Als u het product langere tijd niet
gebruikt (bijv. als u het opbergt), haal dan de rij-accu uit de auto en trek destekkerverbinding tussen rij-accu
en auto. Haal bovendien de batterijen/accu’s uit de zender.
Laad de rij-accu na gebruik van het voertuig op.
Als het voertuig gedurende langere tijd niet in gebruik wordt genomen (bijv. bij de opslag in de winter), dient
u erop te letten, dat de rij-accu alle 2 à 3 maanden wordt opgeladen om een schadelijke diepteontlading te
voorkomen. Door een diepteontlading kan de li-ion rij-accu beschadigd en onbruikbaar worden.
103
10. Schokdempers instellen
Op het bovenste uiteinde van de schokdemper kan de instelling voor de veervoorspanning door het invoegen van
kunststofclips (A) worden uitgevoerd.
De schokdempers kunnen aan voor- en achteras aan de onderste ophanging (B) op verschillende posities worden
gefixeerd. De verschillende geometrie tussen het chassis en de assen zorgt voor een verschillend veergedrag. Dit
heeft echter weinig invloed op de auto. We raden u daarom aan de bestaande montagepositie van de schokdempers
niet te wijzigen.
Als u toch een verandering wilt uitvoeren, let er dan op dat de afstelling van het linker en rechter wiel van
een as moet steeds gelijk wordt uitgevoerd.
Vooras
104
Achteras
11. Instelmogelijkheden aan de zender
a) Dual rate-functie voor de rijdfunctie
Via de draairegelaar “TH D/R” (10) wordt de dual rate-instelling voor de rijfunctie uitgevoerd. U kunt via deze draairegelaar simpel gezegd de maximale snelheid van het voertuig (bij volledige uitslag van de gas-/remhendel op de
zender) instellen. Daarmee kan bijvoorbeeld een onervaren bestuurder de maximale snelheid begrenzen.
• Draaiing naar rechts met de klok mee (in richting “MAX”) = sneller
• Draaiing naar links, tegen de klok in (in richting “MIN”) = langzamer
Wordt de draairegelaar helemaal naar links in richting “MIN” gedraaid, rijdt de auto niet voor- of achteruit.
Als de draairegelaar helemaal naar rechts richting “MAX” is gedraaid, vindt er geen begrenzing van de
snelheid plaats.
b) Dual rate-functie voor het sturen
Via de draaiknop “ST D/R” (8) wordt de dual rate-instelling voor de stuurfunctie uitgevoerd. Hier kan de maximale
stuurhoek bij volledige uitslag van het stuurwiel (1) worden ingesteld.
• Draaiing naar rechts met de klok mee (in richting “MAX”) = grotere stuurhoek bij volledige uitslag
• Draaiing naar rechts met de klok mee (in richting “MIN”) = kleinere stuurhoek bij volledige uitslag
Wordt de draairegelaar helemaal naar links draait in richting “MIN” gedraaid, kan de sturing niet meer
werken.
Als de draairegelaar helemaal naar rechts in richting “MAX” is gedraaid, ontstaat de maximaal mogelijke
stuurhoek voor het voertuig.
Opgelet!
De instelbare servoweg van de stuurservo is groter dan de door het stuurmechanisme beperkte stuurhoek.
Wordt de draairegelaar “ST D/R” (8) in de stand “MAX” gezet, bromt de stuurservo, omdat het stuurmechanisme op aanslag is. De stuurservo en diens elektronica wordt hierbij te veel belast. Stel daarom de
draairegelaar “ST D/R” zodanig in dat de stuurhoek maximaal is, de servo echter nog niet bromt.
Als de carosserie is verwijderd, kunt u de functie van de stuurmechaniek nauwkeurig bekijken.
105
c) Trimfunctie voor vooruit- en achteruit rijden
Als de auto niet blijft staan, als u de gas-/remhendel (2) voor de vooruit-/achteruit rijden los laat (middelste/neutrale
stand) stelt u op de zender met de draairegelaar “TH TRIM” (11) de trimming voor de rijfunctie overeenkomstig in.
Normaliter bevindt zich de draaiknop ongeveer in de middenpositie (pijl in de draairegelaar staat op “0”).
Vanwege de constructie is eventueel een lichte correctie noodzakelijk, zodat het voertuig blijft staan als de
gas-/remhendel (2) wordt losgelaten.
Het kan ook gebeuren dat de motor zachte geluidssignalen laat horen (het voertuig echter stil blijft staan),
als de trimming voor de neutrale stand niet juist is ingesteld.
d) Trimfunctie voor de besturing
Mocht de auto tijdens het rijden de neiging hebben, naar links of rechts te trekken, terwijl het stuurwiel in de middelste
stand staat, moet u op de zender met de draairegelaar “ST TRIM” (9) de trimming voor de besturing dienovereenkomstig in te stellen.
Normaliter bevindt zich de draaiknop ongeveer in de middenpositie (pijl in de draairegelaar staat op “0”).
Vanwege de constructie is eventueel een lichte correctie noodzakelijk, zodat het voertuig rechtuit rijdt.
e) Reverse-instelling voor de rijfunctie
Normaal gesproken moet het voertuig vooruit rijden, indien u de gas-/remhendel op de zender in de richting van de
greep trekt. Rijdt het voertuig precies tegenovergesteld, dan dient u de reverse-schakelaar “TH” (7) in de respectievelijke andere positie te zetten.
f) Reverse-instelling voor de besturing
Als u het stuurwiel (1) naar links (tegen de klok in) draait, dan moet het voertuig naar links rijden. Rijdt het voertuig
precies tegenovergesteld, dan dient u de reverse-schakelaar “ST” (6) in de respectievelijke andere positie te zetten.
106
12. Binding-functie
Om ervoor te zorgen dat bij 2,4 GHz-afstandsbedieningen een storingsvrije signaaloverdracht kan plaatsvinden,
moeten zender en ontvanger digitaal gelijk gecodeerd zijn. Het afstemmen van de digitale codering (binding tussen
zender en ontvanger) geschiedt met behulp van de binding-functie.
Zender en ontvanger zijn in de regel reeds af fabriek op elkaar afgestemd of ingebonden en kunnen onmiddellijk
worden gebruikt.
Het vernieuwen van de binding is slechts na een ontvanger- resp. zenderwissel of voor het verhelpen van storingen
nodig.
Ga als volgt te werk:
• Schakel het voertuig en vervolgens de zender uit.
• In de leveringsomvang bevindt zich een binding-stekker
(een 3-polige stekker met een draadjumper tussen de
twee buitenste contacten), zie afbeelding rechts, positie (A). Steek deze op de vrije 3-polige aansluiting
“BIND/TH” (B) van de ontvanger-/regeleenheid (C),
naast de kabel voor de stuurservo.
• Schakel de zender aan, de rode led van de zender moet
continu branden.
• Indien dit nog niet is gebeurd, sluit u een rij-accu aan
op het voertuig.
• Zet de auto aan.
• De led op de ontvanger-/regeleenheid moet nu snel te knipperen. Na korte tijd zal de led continu branden. De
ontvanger is nu gekoppeld aan de zender.
• Schakel eerst het voertuig en vervolgens de zender uit.
• Verwijder de binding-stekker van de ontvanger/regeleenheid, trek hem eruit.
• Schakel eerst de zender en daarna de auto aan.
• Controleer de juiste reactie van het voertuig op de stuurfuncties van de zender.
107
13. Fail-safe-functie
Als de ontvanger-/regeleenheid geen correct zendersignaal ontvangt, wordt de motor uit veiligheidsoverwegingen
uitgeschakeld (de servo voor de stuurfunctie blijft op de laatste positie).
Redenen voor de activering van de failsafe-functie kunnen zijn:
• De ontvanger is te ver van de zender verwijderd
• Storingen in het 2,4 GHz-bereik door andere apparaten
• Zender is uitgeschakeld
• Ontvanger niet bij de zender aangemeld (zie hoofdstuk 12)
• De batterijen van de zender zijn leeg
14. Onderspanningsherkenning
Afhankelijk van het ingestelde accutype (via jumper aan de regelaar-/ontvangereenheid selecteerbaar, zie hoofdstuk
9. b) wordt onder een bepaalde spanning het motorvermogen op 50 % gereduceerd resp. de motor volledig uitgeschakeld om de rij-accu tegen te diepe ontlading te beschermen.
Schakel in dit geval het voertuig uit; koppel de rij-accu van het voertuig en laad hem vervolgens weer op (voordat de
lege accu wordt opgeladen, de accu volledig laten afkoelen).
Bij de regelaar-/ontvangereenheid
ingestelde accutype
Vermogensreductie op 50 %
Uitschakeling van de motor
Li-ion/LiPo (2 cellen)
Accuspanning < 6,6 V
Accuspanning < 6,0 V
NiMH (6 cellen)
Accuspanning < 4,5 V
Accuspanning < 4,0 V
108
15. Verhelpen van storingen
Ook al is het model volgens de huidige stand der techniek geconstrueerd, kunnen er nog altijd problemen of storingen
optreden. Daarom willen we u uitleggen hoe u eventuele storingen kunt verhelpen. Neem bovendien ook de meegeleverde gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening in acht.
Het model reageert niet of niet juist
• Bij 2,4 GHz-afstandsbedieningen moet de ontvanger worden gekoppeld met de zender. Deze werkwijze wordt bijv.
met de Engelse termen “binding” of “pairing” aangeduid. Het koppelen wordt normaal gesproken door de fabrikant
uitgevoerd, kan uiteraard ook door uzelf worden uitgevoerd. Zie hiervoor hoofdstuk 12.
• Is de rij-accu van de auto of zijn de batterijen in de zender leeg? Vervang de rij-accu of batterijen in de zender dan
door nieuwe.
• Heeft u eerst de zender en daarna de rijregelaar ingeschakeld? Bij omgekeerde volgorde werkt de rijregelaar om
veiligheidsredenen niet.
• Is de rij-accu correct aangesloten? Controleer de stekkerverbinding, of deze eventueel verontreinigd of geoxideerd
is.
• Is de auto te ver weg? Met een volle rij-accu en volle batterijen in de zender moet een bereik van 100 m of meer
mogelijk zijn. Dit kan echter worden verminderd door omgevingsinvloeden, bijv. storingen op de zendfrequentie
of de nabijheid van andere zenders (niet alleen afstandsbedieningen, maar ook wifi- of Bluetooth®-apparaten, die
eveneens op een frequentie van 2,4 GHz werken), van metalen onderdelen, gebouwen enz.
De auto blijft niet staan als de gas-/remhendel wordt losgelaten
• Corrigeer op de zender de trimming voor de rijfunctie (neutrale stand instellen), zie hoofdstuk 11. c).
De auto wordt trager of de stuurservo reageert nog maar weinig of helemaal niet meer; het bereik tussen de
zender en de auto is maar zeer klein
• De rij-accu is (bijna) leeg.
De stroomvoorziening van de ontvanger en de stuurbekrachtiging vindt plaats via de BEC van de rijregelaar. Daarom leidt een zwakke of lege rij-accu ertoe, dat de ontvanger niet meer naar behoren werkt. Vervang de rij-accu door
een nieuwe volledig opgeladen rij-accu (vooraf een pauze van 5 minuten inlassen, zodat de motor en de rijregelaar
voldoende kunnen afkoelen).
• Controleer de batterijen/accu’s in de zender.
Tijdens het rijden wordt het voertuig langzamer of blijft staan
• De rij-accu is (bijna) leeg.
• De afstand tot de zender is te groot, de failsafe-functie van de ontvanger is geactiveerd (de motor wordt omwille
van veiligheidsredenen uitgeschakeld).
109
Het rechtuit rijden klopt niet
• Lijn de besturing met behulp van de zender en de bijbehorende trimfunctie uit, zie hoofdstuk 11. d).
• Heeft de auto een ongeluk gehad? Controleer de auto dan op defecte of gebroken onderdelen en vervang deze.
De besturing is tegengesteld aan de beweging van het stuurwiel op de zender
• Activeer de reverse-instelling voor de stuurfunctie op de zender, zie hoofdstuk 11. f).
De rijfunctie is tegenovergesteld ten opzichte van de beweging van de stuurhendel op de zender
• Normaal gesproken moet het voertuig naar voren rijden, als de stuurhendel op de zender naar de greep toe wordt
getrokken. Als dit niet het geval is, activeert u op de zender de reverse-instelling voor de rijfunctie, zie hoofdstuk
11. e).
De besturing werkt niet of niet juist, stuuruitslag van de auto te gering
• Controleer de dual rate-instelling voor de stuurfunctie, zie hoofdstuk 11. b).
• Controleer het stuurmechanisme op losse onderdelen.
Het voertuig rijdt te langzaam
• Controleer de dual rate-instelling voor de rijfunctie, zie hoofdstuk 11. a).
16. Reiniging en onderhoud
a) Algemeen
Voor het reinigen of onderhoud moet het voertuig en daarna de zender worden uitgeschakeld en de rij-accu uit de
auto te worden verwijderen.
Maak de hele auto na het rijden schoon door stof en vuil te verwijderen met bijvoorbeeld een schone langharige kwast
en een stofzuiger. Ook een persluchtspuit kan nuttig zijn.
U mag geen reinigingssprays of gewone schoonmaakmiddelen gebruiken. Daardoor kan de elektronica
beschadigd raken. Bovendien leiden dergelijke middelen tot verkleuringen aan de kunststof onderdelen of
de carrosserie.
Was het voertuig nooit met water af, zoals bijv. met een hogedrukreiniger. Hierdoor raakt het materiaal
beschadigd.
Voor het afvegen van de carrosserie kunt u een zachte en enigszins vochtige doek gebruiken. Wrijf niet te hard.
Anders ontstaan er krassen.
Controleer de auto ook voor en na elk gebruik op beschadigingen. Als u beschadigingen vaststelt, mag de
auto niet worden gebruikt of in gebruik worden genomen.
110
b) Wiel vervangen
Verwijder na het losdraaien van de wielmoer (A) het wiel
van de wielas (C).
Het is mogelijk dat de meeneemmoer (B) wanneer het wiel
van de velg wordt getrokken erin vast komt te zitten of
losraakt van de wielas (C). Zorg er dan voor dat de meeneempen (D) er niet uitvalt en verloren gaat.
Wanneer later het wiel weer wordt gemonteerd, moet u in
elk geval controleren of de meeneempen (D) precies in
het midden van de wielas (C) zit en in de ervoor bestemde
groef in de meeneemmoer (B) komt te liggen.
Als de meeneempen (D) ontbreekt, kan de motor geen
draaimoment op het wiel overdragen en deze draait door.
Vervolgens wordt het nieuwe wiel geplaatst zodat de binnenzeskant in de velg precies op de meeneemmoer (B) zit.
Draai het wiel vast met de wielmoer (A).
Let hierbij op de juiste oriëntatie van de wielmoer (A). De
wielmoer is een zogenaamde borgmoer; aan één kant ervan bevindt zich een kunststof inzetstuk. Dit moet bij het
vastschroeven naar buiten gericht zijn.
Draai de schroef niet al te stevig vast, omdat
het wiel anders moeizaam draait, waardoor de
aandrijving beschadigd kan raken.
111
17. Afvoer
a) Product
Elektronische apparaten zijn recyclebare stoffen en horen niet bij het huisvuil. Voer het product aan het
einde van zijn levensduur volgens de geldende wettelijke bepalingen af.
Verwijder batterijen/accu's die mogelijk in het apparaat zitten en gooi ze afzonderlijk van het product weg.
b) Batterijen/accu’s
Als eindverbruiker bent u conform de KCA-voorschriften wettelijk verplicht om alle lege batterijen/accu’s in te leveren.
Batterijen/accu’s mogen niet met het huisvuil meegegeven worden.
Batterijen/accu's die schadelijke stoffen bevatten, worden aangegeven met het nevenstaande symbool. Dit
pictogram duidt erop dat afvoer via het huishoudelijk afval verboden is. De aanduidingen voor de zware
metalen die het betreft zijn: Cd = cadmium, Hg = kwik, Pb = lood (de aanduiding staat op de batterijen/
accu's bijv. onder het links afgebeelde vuilnisbaksymbool).
U kunt verbruikte batterijen/accu’s gratis afgeven bij het KCA, onze filialen of overal waar batterijen/accu’s worden
verkocht.
Zo voldoet u aan de wettelijke verplichtingen en draagt u bij aan de bescherming van het milieu.
18. Conformiteitsverklaring (DOC)
Hiermee verklaart Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Straße 1, D-92240 Hirschau dat het product voldoet aan
richtlijn 2014/53/EU.
De volledige tekst van de EU-conformiteitsverklaring is als download via het volgende internetadres beschikbaar:
www.conrad.com/downloads
Kies een taal door op een vlagsymbool te klikken en voer het bestelnummer van het product in het zoekveld in; aansluitend kunt u de EU-conformiteitsverklaring downloaden in pdf-formaat.
112
19. Technische gegevens
a) Auto
Schaal................................................................1:10
Geschikte rij-accu..............................................2-cellige li-ion rij-accu (nominale spanning 7,4 V) of
6-cellige NiMH rij-accu (nominale spanning 7,2 V)
Aandrijving.........................................................Elektromotor type 540
Vierwielaandrijving via cardanas
Differentieel in voor- en achteras
Onderstel...........................................................Onafhankelijke wielophanging voor en achter
Schokdempers met spiraalveren
Afmetingen (l x b x h).........................................377 x 273 x 145 mm
Bandafmetingen (b x Ø)....................................Voor: 33 x 83 mm, achter: 40 x 83 mm
Wielbasis...........................................................262 mm
Bodemvrijheid....................................................25 mm
Gewicht..............................................................ca. 1270 g (zonder rij-accu)
b) Zender
Stroomvoorziening.............................................4 batterijen van het type AA/Mignon
Frequentiebereik................................................2,4025 - 2,480 GHz
Zendvermogen..................................................<20 dBm
Afmetingen........................................................198 x 84 x 160 mm (h x b x l)
Gewicht..............................................................ca. 210 g (zonder batterijen)
c) Rij-accu
Type...................................................................Li-ion, 2 cellen, T-aansluiting
Nominale spanning............................................7,4 V
Capaciteit...........................................................2000 mAh
Ontladingspatroon.............................................10C
d) USB-lader
Bedrijfsspanning................................................5 V/DC
Ingangsstroom...................................................min. 1 A
Geschikt accutype.............................................li-ion, Lipo, 2 cellen, XH-aansluiting
Laadstroom........................................................500 mA
Laadduur...........................................................ca. 4,5 h (bij geheel lege accu)
113
Dies ist eine Publikation der Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau (www.conrad.com).
Alle Rechte einschließlich Übersetzung vorbehalten. Reproduktionen jeder Art, z. B. Fotokopie, Mikroverfilmung, oder
die Erfassung in elektronischen Datenverarbeitungsanlagen, bedürfen der schriftlichen Genehmigung des Herausgebers.
Nachdruck, auch auszugsweise, verboten. Die Publikation entspricht dem technischen Stand bei Drucklegung.
Copyright 2019 by Conrad Electronic SE.
This is a publication by Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau (www.conrad.com).
All rights including translation reserved. Reproduction by any method, e.g. photocopy, microfilming, or the capture in
electronic data processing systems require the prior written approval by the editor. Reprinting, also in part, is prohibited.
This publication represent the technical status at the time of printing.
Copyright 2019 by Conrad Electronic SE.
Ceci est une publication de Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau (www.conrad.com).
Tous droits réservés, y compris de traduction. Toute reproduction, quelle qu‘elle soit (p. ex. photocopie, microfilm, saisie
dans des installations de traitement de données) nécessite une autorisation écrite de l‘éditeur. Il est interdit de le réimprimer,
même par extraits. Cette publication correspond au niveau technique du moment de la mise sous presse.
Copyright 2019 by Conrad Electronic SE.
Dit is een publicatie van Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau (www.conrad.com).
Alle rechten, vertaling inbegrepen, voorbehouden. Reproducties van welke aard dan ook, bijvoorbeeld fotokopie,
microverfilming of de registratie in elektronische gegevensverwerkingsapparatuur, vereisen de schriftelijke toestemming van
de uitgever. Nadruk, ook van uittreksels, verboden. De publicatie voldoet aan de technische stand bij het in druk bezorgen.
Copyright 2019 by Conrad Electronic SE.
2109294_V1_0719_02_VTP_m_4L