Reely 1692233 Handleiding

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Reely 1692233 Handleiding. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
71
Inhoudsopgave
Pagina
1. Inleiding .............................................................................................................................................................72
2. Verklaring van symbolen ....................................................................................................................................72
3. Doelmatig gebruik .............................................................................................................................................. 73
4. Omvang van de levering .................................................................................................................................... 73
5. Benodigde accessoires ......................................................................................................................................74
6. Veiligheidsinstructies .........................................................................................................................................75
a) Algemeen ....................................................................................................................................................75
b) Ingebruikname .............................................................................................................................................76
c) Rijden met het voertuig ................................................................................................................................77
7. Opmerkingenoverbatterijenenaccu's .............................................................................................................78
8. Rij-accu voor het voertuig laden ........................................................................................................................80
9. Ingebruikname ................................................................................................................................................... 81
a) Carrosserie verwijderen ...............................................................................................................................81
b) Rijregelaarcongureren ..............................................................................................................................81
c) Batterijen/accu'sindezenderplaatsen .......................................................................................................81
d) Zender in gebruik nemen .............................................................................................................................82
e) Derij-accuinhetvoertuigplaatsen .............................................................................................................82
f) Rij-accuaansluitenopderijregelaar ...........................................................................................................83
g) Rijregelaar inschakelen ...............................................................................................................................83
h) Carrosserieplaatsenenbevestigen ............................................................................................................83
i) Decoratiefgereedschapaandecarrosseriebevestigen .............................................................................84
j) Voertuig besturen ........................................................................................................................................84
k) Led-verlichting aan-/uitschakelen ................................................................................................................ 85
l) Rit beëindigen ..............................................................................................................................................85
10. Reiniging en onderhoud .....................................................................................................................................86
a) Algemeen ....................................................................................................................................................86
b) Voor en na elke rit ........................................................................................................................................86
c) Wielen vervangen ........................................................................................................................................87
d) Instellenvandetandankenspeling ............................................................................................................87
e) Slipkoppelinginstellen ................................................................................................................................. 89
11. Verwijdering .......................................................................................................................................................90
a) Product ........................................................................................................................................................90
b) Batterijen/accu’s ..........................................................................................................................................90
12. Conformiteitsverklaring (DOC) ...........................................................................................................................90
13. Verhelpenvanstoringen .................................................................................................................................... 91
14. Technische gegevens van het voertuig ..............................................................................................................93
72
1. Inleiding
Geachte klant,
Hartelijkdankvoordeaankoopvanditproduct.
Ditproductvoldoetaanallewettelijke,nationaleenEuropesenormen.
Om dit zo te houden en een veilig gebruik te garanderen, dient u als gebruiker de aanwijzingen in deze gebruiksaan-
wijzingoptevolgen.
Dezegebruiksaanwijzingbehoortbijditproduct.Erstaanbelangrijkeaanwijzingeninoverdeingebruik-
nameenhetgebruik.Houdhierrekeningmeealsuditproductdoorgeeftaanderden.Bewaardezege-
bruiksaanwijzing daarom voor later gebruik!
Allevermeldebedrijfs-enproductnamenzijnhandelsmerkenvanderespectievelijkeeigenaren.Allerechtenvoor-
behouden.
Bijtechnischevragenkuntuzichwendentotonzehelpdesk.
Voormeerinformativekuntukijkenopwww.conrad.nl of www.conrad.be.
2. Verklaring van symbolen
Hetsymboolmethetuitroeptekenineendriehoekwijstopbelangrijketipsindezegebruiksaanwijzingdie
beslistopgevolgdmoetenworden.
Hetpijl-symboolzietuwaarbijzonderetipsenaanwijzingenoverdebedieningwordengegeven.
73
3. Doelmatig gebruik
Ditproductiseenvierwielaangedrevenmodelvoertuig,datviademeegeleverdeafstandsbedieningdraadloosbe-
stuurdkanworden.Destuurfunctieszijnvooruit/achteruit/links/rechts(elktraploos).
De ingebouwde motor wordt aangestuurd via een elektronische rijregelaar en de besturing door een servomotor.
Het voertuig (chassis en carrosserie) is rijklaar gemonteerd.
BovendienbevindtzicheenNiMHrij-accueneenNiMH-opladerevenals4batterijenvanhettypeAA/mignonvoor
de zender bij de levering.
Hetapparaatisgeenspeelgoedenisnietgeschiktvoorkinderenjongerdan14jaar.
Neem de veiligheidsinstructies in deze gebruiksaanwijzing in acht. Deze bevatten belangrijke informatie
voordeomgangmethetproduct.Leesdegebruiksaanwijzingvoordeingebruiknameenhetgebruikvan
het voertuig in zijn geheel en goed door.
Het niet in acht nemen ervan kan verschillende gevaren met zich meebrengen, bijv. verwondingsgevaar.
4. Omvang van de levering
• Rijklaar gemonteerd voertuig
• Zender (afstandsbediening)
• 6-celligeNiMHrij-accu(nominalespanning7,2V)
• NiMH-oplader
• 4 AA/mignon batterijen voor de zender
• Kleineonderdelen(bijv.antennebuisje,decoratievegereedschappenvoordebevestigingaandecarossiere,enz.)
• Gebruiksaanwijzing voor het voertuig
• Gebruiksaanwijzing voor de afstandsbediening
• Gebruiksaanwijzingvoordeoplader
Actuele gebruiksaanwijzingen
Download de meest recente gebruiksaanwijzing via de link www.conrad.com/downloads of scan de
afgebeeldeQR-Code.Volgdeinstructiesopdewebsite.
74
5. Benodigde accessoires
BijdeleveringvindtuzoweleenvoorhetvoertuigpassendeNiMHrij-accu,eenNiMH-opladeren4AA/mignon-
batterijenvoordezender.Voorheteerstegebruikvanhetvoertuighebtudusgeenextraaccessoiresnodig.
Voor een optimaal gebruik van het voertuig raden wij echter nog de volgende onderdelen aan:
• Eenofmeeranderepassenderij-accu's
Opgelet!
Derijregelaariszowelgeschiktvooreen6-celligeNiMHrij-accualsvooreen2-celligeLipo-accu.
De meegeleverde NiMH-oplader mag echter alleen voor het opladen van een NiMH rij-accu worden
gebruikt. Als u probeert een LiPo-accu met de NiMH-oplader op te laden, dan bestaat brand- en
explosiegevaar!
EenLiPo-rij-accumagalleenmeteengeschikteLiPo-opladerwordenopgeladen(eneenNiMH-accuuit-
sluitendviaeenNiMH-oplader).AlsuduseenLiPo-accuvoorhetvoertuigwiltaanschaffen,danheeftu
tevenseengeschikteLipo-opladernodig.
• Reservebanden (om versleten/beschadigde banden snel te kunnen vervangen)
• Montagestandaard(voorproefdraaienengemakkelijkonderhoud)
• Verschillendgereedschap(bijv.schroevendraaier,punttang,binnenzeskantsleutel)
• Persluchtspuit(voordereiniging)
• Borglak(omlosgeraakteschroefverbindingenweertexeren)
Dereserveonderdelenlijstvindtuoponzeinternetpaginawww.conrad.com in het downloadbereik van het
betreffendeproduct.
75
6. Veiligheidsinstructies
In geval van schade, die ontstaat door het niet naleven van de gebruiksaanwijzing, komt de waar-
borg/garantie te vervallen. Wij zijn niet aansprakelijk voor gevolgschade!
Wij zijn niet aansprakelijk voor materiële schade of persoonlijk letsel veroorzaakt door verkeerd
gebruik of het niet opvolgen van de veiligheidsinstructies! In dergelijke gevallen komt de waarborg/
garantie te vervallen.
Bovendien valt schade voortvloeiend uit gewone slijtage tijdens het gebruik (bijv. versleten wielen of tand-
wielen) en schade door ongevallen (bijv. gebroken draagarm, verbogen chassis, enz.) niet onder de ga-
rantie.
Geachteklant,dezeveiligheidsinstructieszijnnietalleenbedoeldvoordebeschermingvanhetproduct,
maar ook voor de bescherming van uw gezondheid en die van anderen. Lees daarom dit hoofdstuk aan-
dachtigdoorvoordatuhetproductingebruikneemt!
a) Algemeen
Let op, belangrijke aanwijzing!
Hetgebruikvanhetmodelkanschadeaanobjectenen/ofpersoonlijkletselveroorzaken.Zorgerdusvoor
datuvoldoendeverzekerdbentvoordebedieningvanhetmodel,bijvoorbeeldviaeenaansprakelijkheids-
verzekering.Alsualeenaansprakelijkheidsverzekeringbezit,controleerdanvoordeingebruiknemingvan
hetmodelbijuwverzekeringsmaatschappijofdebedieningvanhetmodelwordtgedekt.
• Uitveiligheids-envergunningsredenenishetniettoegestaanditproductzelfomtebouwenen/ofte
veranderen.
• Hetapparaatisgeenspeelgoedenisnietgeschiktvoorkinderenjongerdan14jaar.
• Laathetverpakkingsmateriaalnietrondslingeren,ditkanvoorkinderengevaarlijkspeelgoedzijn.
• Als u vragen hebt die niet door deze gebruiksaanwijzing kunnen worden beantwoord, kunt u contact met
ons(zievoorcontactgegevenshoofdstuk1)ofmeteenanderespecialistopnemen.
• Debedieningenhetgebruikvanopafstandbedienbaremodelvoertuigenmoetgeleerdworden!Alsu
nog nooit een dergelijk voertuig bestuurd hebt, moet u heel voorzichtig beginnen met rijden en u eerst
vertrouwdmakenmetdereactiesvanhetvoertuigopdecommando'svandezender.Weesgeduldig!
• Neembijhetgebruikvanhetproductgeenrisico’s!Uweigenveiligheidendievanuwomgevingis
uitsluitend afhankelijk van uw verantwoord gebruik van het model.
• Hetbeoogdgebruikvanhetvoertuigvergtregelmatigeonderhoudswerkzaamhedenen/ofreparaties.
Debandenzijnbijvoorbeeldonderhevigaanslijtage,oferisdooreenrijfoutsprakevaneen“ongevals-
schade”.
Gebruikvoordedanvereisteonderhouds-ofreparatiewerkzaamhedenalleenoriginelereserveonder-
delen!
76
b) Ingebruikname
• Degebruiksaanwijzingvoorde zender endeoplader wordt afzonderlijkmeegeleverd.Houdper sé
rekening met de daar vermelde veiligheidsinstructies en alle verdere informatie! Bij ondoelmatig gebruik,
inhetbijzondervandedeoplader,kunnenerallerleigevarenoptreden.
• Wikkeldeantennekabelnooitop!Ditvermindertdereikwijdteaanzienlijk.Leterdaarbijgoedopdatde
antennekabel niet wordt beschadigd. Kort de antennekabel nooit in!
• Gebruikuitsluitendvoorhetvoertuiggeschikterij-accu's.Gebruikderijregelaarnooitviaeennetspan-
ningsadapter,ooknietvoortestdoeleinden.
• DitvoertuigisuitsluitendgeschiktvooreenNiMH-accumet6cellen(nominalespanning7,2V)ofeen
LiPorij-accumet2cellen(nominalespanning7,4V).
Bij gebruik van rij-accu's met meer cellen bestaat brandgevaar door oververhitting van de rijregelaar. Bo-
vendien wordt de aandrijving van het voertuig overbelast en daardoor beschadigd (bijv. het differentieel).
De waarborg/garantie komt te vervallen!
Opgelet!
De meegelevere NiMH-oplader mag alleen worden gebruikt voor het opladen van een NiMH-rij-
accu. Als u probeert een LiPo-accu met de NiMH-oplader op te laden, dan bestaat brand- en
explosiegevaar!
EenLiPo-rij-accumagalleenmeteengeschikteLiPo-opladerwordenopgeladen(eneenNiMH-accu
uitsluitendviaeenNiMH-oplader).AlsuduseenLiPo-accuvoorhetvoertuigwiltaanschaffen,danheeft
utevenseengeschikteLipo-opladernodig.
Leterdaaromaltijdop,devoordeaccutechnologiebijpassendeopladertegebruiken.
• Zet bij de ingebruikname altijd eerst de zender aan. Pas daarna mag de rij-accu van het voertuig met
de rijregelaar verbonden worden en de rijregelaar ingeschakeld worden. Dit kan anders tot onvoorziene
reacties van het voertuig leiden!
Ga als volgt te werk:
- Zethetvoertuig voor het aansluiten opeengeschiktonderstel zodat de wielen vrijrondkunnen
draaien.
- Zet de rijregelaar uit.
- Als dat nog niet gebeurd is, zet dan de zender aan. Controleer diens werking (bijv. bedrijfsindicator
van de zender).
- Brengopdezenderdetrimmingvoordegas-/remfunctieindemiddelstestand.
- Sluitnupasdevolgeladenrij-accuaanopderijregelaar.
- Schakel daarna de rijregelaar in. Wacht vervolgens enkele seconden totdat de rijregelaar zijn zelfdi-
agnose heeft afgesloten.
- Controleerofhetvoertuigzoalsverwachtopdeafstandsbedieningreageert(besturingenaandrij-
ving),voordatuhetvandeondergrondneemtenhetmetwielenopdegrondplaatst.
77
c) Rijden met het voertuig
• Eenverkeerdgebruikkanernstigpersoonlijkletselenmateriëleschadetotgevolghebben!Rijalleen
zolang u direct zichtcontact met het voertuig hebt. Rijd daarom ook niet ‘s nachts.
• Rij alleen wanneer uw reactievermogen niet verminderd is. Vermoeidheid of beïnvloeding door alcohol of
medicijnen kan, net zoals bij een echt voertuig, verkeerde reacties tot gevolg hebben.
• Denkeraandatumetditmodelvoertuignietopdeopenbareweg,pleinenenstratenmagrijden.Gebruik
hetooknietopprivéterreinzondertoestemmingvandeeigenaar.
• Rij niet naar mensen of dieren toe!
• Vermijdhetrijdenbijzeerlageomgevingstemperaturen.Kunststofonderdelenverliezenhierdooraan
elasticiteit. Dit kan bij een klein ongeluk al grote schade kan veroorzaken.
• Rijniettijdensonweer,onderhoogspanningskabelsofindebuurtvanzendmasten.
• Laat de zender altijd ingeschakeld zolang het voertuig in gebruik is.
• Om het voertuig weg te zetten moet u altijd eerst de rijregelaar van het voertuig uitzetten en vervolgens
derij-accuvolledigontkoppelenvanderijregelaar.
Pas daarna mag de zender uitgeschakeld worden.
• Bij zwakke batterijen (of accu's) in de zender neemt de reikwijdte af. Vervang de batterijen of accu's
door nieuwe.
Alsderij-accuinhetvoertuigleegraakt,wordtdezetragerofreageertnietmeergoedopdezender.
De rij-accu in het voertuig is niet alleen bestemd voor de stroomvoorziening van de motor via de rijre-
gelaar.Derijregelaargenereertookdenodigespanning/stroomvoordeontvangerendestuurservo.
Daarvoor is in de rijregelaar een BEC ingebouwd (Engels voor “Battery Eliminator Circuit”, elektronische
schakelingvoordirectestroomvoorzieningvandeontvangerzonderextraontvangeraccu).
Bijeentelagespanningvanderij-accukanookdespanningaandeontvangerdalen,watertoeleidtdat
hetvoertuignietmeeropdestuurbevelenvandezenderreageert.
Inditgevalmoetuhetgebruikonmiddellijkstoppen(rijregelaaruitschakelen,rij-acculoskoppelenvan
het voertuig, zender uitschakelen). Vervang daarna de rij-accu van het voertuig of laad de rij-accu weer
op.
• Zowel de motor en de aandrijving alsook de rijregelaar en de rij-accu van het voertuig worden warm
tijdenshetgebruik.Lasvoorelkeaccuwisseleenpauzevanminstens5tot10minutenin.
• Laat de rij-accu voor het laden volledig afkoelen.
• Raak de motor, de rijregelaar en de accu niet aan tot deze afgekoeld zijn. Gevaar voor brandwonden!
78
7. Opmerkingen over batterijen en accu's
Het gebruik van batterijen en accu’s is vandaag de dag weliswaar vanzelfsprekend, maar er bestaan
toch tal van gevaren en problemen. Vooral bij LiPo-accu's met hun hoge energie-inhoud (in verge-
lijking met gewone NiMH-accu's) dient men verschillende voorschriften in acht te nemen, omdat er
anders explosie- en brandgevaar bestaat.
Houd daarom in ieder geval rekening met de volgende informatie en veiligheidsinstructies voor de
omgang met batterijen en accu’s.
• Houd batterijen en accu’s uit de buurt van kinderen.
• Laat batterijen/accu’s niet rondslingeren. Er bestaat dan gevaar dat ze door kinderen of huisdieren
wordeningeslikt.Neemindatgevaldirectcontactopmeteenarts!
• Umagbatterijen/accu’snooitkortsluiten,demonterenofinhetvuurwerpen.Erbestaatexplosiegevaar!
• Alsuhetproductlangeretijdnietgebruikt(bijv.alsuhetopbergt),moetudebatterijen/accu’suitde
zenderhalenombeschadigingendoorlekkendebatterijen/accu’stevoorkomen.Koppelderij-accuvol-
ledig los van het voertuig en haal hem uit het voertuig.
• Lekkende of beschadigde batterijen/accu’s kunnen bij contact met de huid chemische brandwonden
veroorzaken. Gebruik in dergelijke gevallen geschikte veiligheidshandschoenen.
• Uitbatterijenenaccu’slekkendevloeistoffenzijnchemischuiterstagressief.Voorwerpenofoppervlak-
kendieermeeincontactkomen,kunnenernstigbeschadigdraken.Bewaarbatterijen/accu’sdaaromop
eendaarvoorgeschikteplaats.
• Gewone(niet-oplaadbare)batterijenmogennietwordenopgeladen.Erbestaatbrand-enexplosiege-
vaar!Laaduitsluitendbatterijenopdiedaarvoorbestemdzijnengebruikhiervooreengeschikteoplader.
• Letbijhetplaatsenvandebatterijenenhetaansluitenvaneenrij-accuopdejuistepolariteit(plus/+en
min/-).
• Umagnooitoplaadbareenniet-oplaadbarebatterijendoorelkaargebruiken!Gebruikvoordezender
ofweloplaadbareofniet-oplaadbarebatterijen.
• Vervang steeds de volledige set batterijen/accu's in de zender. Gebruik geen volle en halfvolle batterijen
ofaccu’sdoorelkaar.Gebruiksteedsbatterijenofaccu’svanhetzelfdetypeendezelfdefabrikant.
• Afhankelijk van de accutechnologie (NiMH, LiPo....) is een geschikte acculader nodig. Laad LiPo-accu's
bijvoorbeeldnooitopmeteenNiMH-oplader!Erbestaatbrand-enexplosiegevaar!
• VoorhetopladenvanmeercelligeLiPo-accu'siseengeschiktebalancerabsoluutnoodzakelijk(inde
meesteLiPo-opladersisdital ingebouwd.Eenbalancer(ookwelequalizergenoemd)voorkomthet
overladenvaneenLiPo-celdoordeindividuelecelspanningentecontroleren.
HetoverladenvaneenLiPo-cel(max.celspanning4,24V)kandeceldoenopzwellenenzelfsbrandof
eenexplosieveroorzaken!
• Umagalleenintacteaccu’sopladendienietbeschadigdzijn.Alsdeuitwendigeisolatievandeaccu
of de behuizing ervan beschadigd is of als de accu vervormd is of bol staat, mag deze in geen geval
wordenopgeladen.Inditgevalbestaatereenacuutgevaarvoorbrandofeenexplosie!
• Umagaccu’snooitdirectnahetgebruikopladen.Laataccu’saltijdeerstafkoelen(minstens5-10
minuten).
79
• Haaldeaccuuithetmodelomdezeopteladen.
• Zetdeopladerenaccuopeenhittebestendig,ontbrandbaaroppervlak.
• Opladerenaccu’swordenwarmtijdenshetladen.Houddaaromvoldoendeafstandtussenopladeren
deaccu;legdeaccunooitopdeoplader.Dekdeopladerendeaccunooitaf.Umagdeopladerende
accunietaanhoge/lagetemperaturenendirectzonlichtblootstellen.
• Laadaccu’snooitonbeheerdop.
• Laadaccu’sregelmatigop(ongeveerelke2à3maanden),omdatdeaccu’szichandersdoorzelfontla-
dingtediepontladen.Daardoorwordendeaccu’sonbruikbaar!
NiMH-accu’s(behalvespecialetypenmetgeringezelfontlading)verliezenhunenergiealbinnenenkele
weken.
LiPo-accu'sbehoudenhunenergienormaalgesprokengedurendemeerderemaanden,maarzeworden
dooreendiepteontladingblijvendbeschadigdenkunnennietmeerwordengebruikt.
• Gebruiknooiteente hoge laadstroom;raadpleegdeinformatie van defabrikantover de idealeen
maximalelaadstroom.
• Koppeldeacculosvandeladeralsdezevolledigopgeladenis.
• Laders en accu’s mogen niet vochtig of nat worden. Er bestaat levensgevaar door elektrische schokken
enbovendienbrand-ofexplosiegevaardoordeaccu!
Vooral accu's met lithium-technologie (bijv. LiPo-accu's) zijn vanwege de gebruikte chemicaliën zeer
gevoelig voor vocht!
80
8. Rij-accu voor het voertuig laden
• Hetproductwordtgeleverdmeteen6-celligeNiMHrij-accueneenhiervoorgeschikteNiMH-oplader.Neemvoor
hetopladenvanderij-accuookdegebruiksaanwijzingvandeopladerinacht.
Opgelet!
De meegelevere NiMH-oplader mag alleen worden gebruikt voor het opladen van een NiMH-rij-accu.
Als u probeert een LiPo-accu met de NiMH-oplader op te laden, dan bestaat brand- en explosiege-
vaar!
EenLiPo-rij-accumagalleenmeteengeschikteLiPo-opladerwordenopgeladen(eneenNiMH-accuuit-
sluitendviaeenNiMH-oplader).AlsuduseenLiPo-accuvoorhetvoertuigwiltaanschaffen,danheeftu
tevenseengeschikteLipo-opladernodig.
• Eenrij-accuisbijdeleveringnormaalgesprokenleegenmoetwordenopgeladen.Voordateenrij-accuzijnmaxi-
malecapaciteitlevertmoetdezemeermaalsontladenenopgeladenworden.
Bijaccu'smetNiMH-ofLiPo-techniekleidthetopladenvandeelsontladenaccu'sniettotproblemen.Eerstontla-
denisnormaalgesprokennietnodig.
• Hoogwaardigerij-accu’shebbennietalleeneengroterecapaciteitomlangermethetvoertuigtekunnenrijden,
maardezeaccu'shebbenonderbelastingookeenhogereuitgangsspanning.Opdezemanierbeschiktdemotor
over een groter vermogen, wat zich uit in een betere acceleratie en een hogere snelheid.
• Accu’swarmentijdenshetladenofhetontladen(tijdenshetrijdenvanhetvoertuig)op.Laaddeaccu’spasopals
zeafgekoeldzijntotopkamertemperatuur.Hetzelfdegeldtnahetladen;gebruikdeaccupasdanalsdeaccuna
het laden voldoende is afgekoeld.
• Gebruikalleeneenopladerdiegeschiktisvoorhetgebruikteaccutype(NiMHofLiPo).
• Haal de rij-accu voor het laden uit het voertuig.
81
9. Ingebruikname
a) Carrosserie verwijderen
Trekdeveiligheidsclipseruitverwijderdecarrosserienaarboven.
b) Rijregelaarcongureren
Derijregelaarbeschiktover twee jumpersviawelkede
rijfunctieenhetaccutypegecongureerdkunnenworden.
Jumper“MODE”(A):Hierkandebedrijfsmodusworden
gekozen (“Boat” = boot). Laat deze jumper op positie
“Crawler” staan.
Jumper“BATT”(B):Stelhierinwelkerij-accuopderijre-
gelaar wordt aangesloten (LiPo- of NiMH rij-accu).
Belangrijk!
Indien u een LiPo-accu gebruikt en u stelt het
accutypeinopNiMH,danwordtdeaccutever
ontladen en hierdoor onherstelbaar bescha-
digd.
Leterdaaromaltijdopdatuhetjuisteaccutype
instelt voordat u met het voertuig rijdt.
Bij de instelling “LiPo” reduceert de rijregelaar bij een ac-
cuspanningonder6,5Vhetmotorvermogenop50%.
Bijeenaccuspanningonder6,0Vschakeltderijregelaar
demotoruit.OpdezemanierwordtdeLiPorij-accube-
schermdtegendiepteontlading.
Bij de instelling “NiMH” wordt het motorvermogen bij een
accuspanningonder4,5Vgereduceerd;demotorwordt
bijeenaccuspanningonder4,0Vuitgeschakeld.
c) Batterijen/accu's in de zender plaatsen
Openhetbatterijvakopdezenderenplaatsdaarofweldebatterijenofwelvolledigopgeladenaccu's.Letbijhet
plaatsenopdejuistepolariteit(plus/+enmin/-),zieopdrukinhetbatterijvak.Sluithetbatterijvakweer.
Leesbovendienookdeapartmeegeleverdegebruiksaanwijzingvandezender.
82
d) Zender in gebruik nemen
Schakeldezenderaanenzetdetrimmingvoordestuur-enrijfunctieelkindemiddelstepositie.Alsdezenderover
eendualrate-functiebeschikt,moetdezewordenuitgeschakeldresp.zowordeningestelddatdestuurinslagniet
wordtbeperkt.
Neembovendienookdeapartmeegeleverdegebruiksaanwijzingvandeafstandsbedieninginacht.
e) De rij-accu in het voertuig plaatsen
Opgelet!
U mag de rij-accu nog niet met de rijregelaar verbinden. Neem eerst de zender in gebruik, zie hoofdstuk
9. c) en 9. d).
Belangrijk!
DitvoertuigisuitsluitendgeschiktvooreenNiMHrij-accumet6cellen(nominalespanning7,2V)ofeen
LiPorij-accumet2cellen(nominalespanning7,4V).
Bij gebruik van rij-accu's met meer cellen bestaat brandgevaar door oververhitting van de rijregelaar. Bo-
vendien wordt de aandrijving van het voertuig overbelast en daardoor beschadigd (bijv. het differentieel).
De waarborg/garantie komt te vervallen!
Controleerofdeaccuhetbijderijregelaarpassendestekkersysteemheeftenofdepolariteitcorrectis
(rodekabel=plus/+,zwartekabel=min/-).
Maak de klittenband (A) van de accuhouder los.
Plaats vervolgens de rij-accu in de accuhouder (B).
Als de aansluitkabel van de accu zeer kort is, moet de
accuzoindeaccuhouderwordengeplaatstdatdeaan-
sluitkabel naar achteren in de richting van de kofferbak
is gericht.
Trek de klittenband (A) strak aan zodat de rij-accu stevig
vastzit en sluit de klittenband.
83
f) Rij-accu aansluiten op de rijregelaar
Omtevermijdendatdewielenplotsbeginnen
te draaien en zodoende ook het voertuig begint
te rijden (bijv. als de trimregelaar voor de aan-
drijving versteld is), moet u het modelvoertuig
op een geschikte verhoging plaatsen (of op
eenstartbox)zodatdewielen bij een storing
vrij kunnen draaien.
Steek uw hand niet in de aandrijving. Houd de
wielen niet vast.
Zet nu de snelheidsregelaar uit (schakelstand "OFF"). De aan-/uit-schakelaar vindt u direct naast de rijregelaar (neem
detekstopdeschakelaarinacht).Neemvervolgens,indienuditnognietgedaanheeft,eerstdezenderingebruik
(zie hoofdstuk 9. c) en 9. d).
Sluitdaarnaderij-accuaanopderijregelaar.Letdaarbijopdejuistepolariteit(rodekabel=plus/+,zwartekabel=
min/-). Gebruik bij het verbinden van de accustekker met de aansluiting van de rijregelaar geen geweld.
Belangrijk!
DitvoertuigisuitsluitendgeschiktvooreenNiMHrij-accumet6cellen(nominalespanning7,2V)ofeen
LiPorij-accumet2cellen(nominalespanning7,4V).
Leteropdatdekabelsnietindeaandrijvingvanhetvoertuigofinhetstuurmechanismeterechtkunnenkomen.
Gebruikeventueelkabelbindersomdekabelstexeren.
g) Rijregelaar inschakelen
Schakelderijregelaaraan,doordeschuifschakelaar(zieafbeeldinginhoofdstuk9.f)oppositie“ON”tezetten.
Wachtvervolgensenkeleseconden(gas-/remhendelopdezenderindeneutralestandlaten,nietbewegen),totdat
de rijregelaar de zelftest heeft voltooid.
Wanneerderijregelaargeenzendersignaalofgeenjuisteneutralepositieheeftherkend,blijftderodeled
knipperen.Derijregelaarkannietingebruikwordengenomen.
Betekenis van de geluidssignalen Status-led
• 1xkortgeluidssignaal:NiMHrij-accuherkend
• 2x kort geluidssignaal: LiPo rij-accu met 2 cellen
herkend
• 1xlanggeluidssignaal:Zelftest is afgesloten,gas-/
remhendelopdezenderbevindtzichindeneutrale
stand, rijregelaar is klaar voor gebruik
• Leduit:Gas-/remhendelopdezenderisindeneu-
trale stand
• Ledknippert:Gas-/remhendelopdezenderisinde
stand voor vooruit of achteruit rijden
• Led brandt: Plankgas
De geluidssignalen worden door een korte aansturing van de motor veroorzaakt.
Controleer nu de aandrijf- en stuurfuncties van het voertuig.
h) Carrosserie plaatsen en bevestigen
Plaatsdecarrosserieopdehoudersenbeveiligdezemetdemetalenclipjes.
84
i) Decoratief gereedschap aan de carrosserie bevestigen
Monteer,indiengewenst,hetmeegeleverdedecoratievegereedschapaandecarrosserie.Zodathijtijdenshetrijden
niet verloren gaat, kunt u hem bijv. met wat hete lijm of lijm voor kunststof bevestigen.
j) Voertuig besturen
Plaatshetvoertuigopdegrond.Steekuwvingersnietindeaandrijvingenhoudhetvoertuignietvastaandewielen.
Bediendegashendelopdezenderheelvoorzichtigenrijinhetbeginniettehard,totuvertrouwdbent
metdereactiesvandeautoopdebediening.Maakgeensnelleenschokkendebewegingenmetdebedie-
ningselementen van de zender.
Als het voertuig de neiging heeft om naar links of rechts te trekken, moet u de trimming voor de besturing overeen-
komstig instellen aan de zender.
De volgende afbeeldingen dienen alleen als illustratie van de functies. Deze hoeven niet met de uitvoering
van de meegeleverde zender overeen te komen.
1. Gas-remhendelloslaten(neutralestand),voertuigroltuitresp.beweegtniet(evt.trimregelaarvoorderijfunctieop
de zender corrigeren)
2. Vooruitrijden,gas-remhendellangzaaminrichtingvandegreepduwen
3. Achteruitrijden,gas-/remhendellangzaamvandegreepwegschuiven
Wisselnietrechtstreekstussenderijrichtingen,maarstophetvoertuigeerstvoordatuindeandererichting
rijdt. Een directe wisseling van de rijrichting kan een overbelasting van de aandrijving tot gevolg hebben.
85
U moethetrijdenonmiddellijkstopzettenalsu ongewonereactiesvandeautoopde besturingscom-
mando’s van de zender vaststelt of als de auto niet meer reageert. Dit kan worden veroorzaakt door een
zwakke rij-accu, zwakke batterijen in de zender of een te grote afstand tussen het voertuig en de zender.
Ookeen opgeroldeantenne vandeontvanger,storingenophetgebruiktezendkanaal(bijv.draadloze
transmissiesdoorandereapparaten,Bluetooth
®
, WLAN) of ongunstige zend-/ontvangstvoorwaarden kun-
nen een oorzaak zijn voor ongewone reacties van het voertuig.
Aangezien de stroomvoorziening van de ontvanger afkomstig is van de rijregelaar/rij-accu, leidt een zwak-
ke of lege rij-accu tot ongewenste bewegingen van het voertuig (bijv. het schokken van de stuurservo).
Despanningvanderij-accudaaltbijvoorbeeldbijplankgaskortstondigzover,datdeontvangernietmeer
debenodigdebedrijfsspanningkrijgt.Hetvoertuigversneltdanwelmaardestuurservoreageertnietjuist.
Beëindigdanonmiddellijkhetgebruikvanhetvoertuigengebruikeennieuwe,volledigopgeladenrij-accu.
Als de rij-accu leeg is moet u minstens 5 - 10 minuten wachten totdat de motor en de rijregelaar voldoende
zijnafgekoeld.Startpasdaarnaeennieuweritmeteenvollerij-accu.
k) Led-verlichting aan-/uitschakelen
Hetvoertuigheeftaandebumpersaanvoor-enachter-
kant led’s. Deze kunt u via een kleine schuifschakelaar
inschakelen(“ON”)ofuitschakelen(“OFF”),ziedepijlin
de afbeelding rechts.
l) Rit beëindigen
Om het rijden te beëindigen gaat u als volgt te werk:
• Laatdegashendelopdezenderloszodatdezeindeneutralestandstaatenlaathetvoertuiguitrollen.
• Nadat het voertuig tot stilstand is gekomen, gaat de rijregelaar uit (schakelstand “OFF”).
Raakdewielenofdeaandrijvinghierbijnietaanenbeweegingeengevaldegashendelopdezender!
Houd het voertuig niet aan de wielen vast!
Opgelet!
Motor, rijregelaar en rij-accu worden tijdens het gebruik zeer warm! Raak deze onderdelen meteen na het
rijdendaaromnietaan,kansopbrandwonden!
• Koppelderij-acculosvanderijregelaar.Maakdestekkerverbindingvollediglos.
• Pas daarna mag de zender uitgeschakeld worden.
86
10. Reiniging en onderhoud
a) Algemeen
Voor de reiniging of het onderhoud moet de rijregelaar uitgezet worden en moet de rij-accu volledig van de rijregelaar
wordenlosgekoppeld.Indienuzojuistmethetvoertuighebtgeredendientualleonderdelen(bijv.motor,rijregelaar
enz.) eerst volledig te laten afkoelen.
Maak het voertuig na het rijden schoon door stof en vuil te verwijderen met bijvoorbeeld een schone langharige kwast
eneenstofzuiger.Persluchtkanhierbijookvanpaskomen.
Gebruikgeenreinigingsspraysofgewoneschoonmaakmiddelen.Daardoorkandeelektronicabeschadigdraken.
Bovendien leiden dergelijke middelen tot verkleuringen aan de kunststof onderdelen of de carrosserie.
Was het voertuig nooit met water af, zoals bijv. met een hogedrukreiniger. Daardoor kan de motor, de rijregelaar en
ook de ontvanger beschadigd raken.
Voor het afvegen van de carrosserie kunt u een zachte en enigszins vochtige doek gebruiken. Wrijf niet te hard,
anders ontstaan er krassen.
b) Voor en na elke rit
Door de trillingen van de motor en schokken tijdens het rijden kunnen er onderdelen en schroefverbindingen losraken.
Controleer daarom voor en na elke rit de volgende punten:
• Vastzitten van de wielmoeren en alle schroefverbindingen van het voertuig
• Bevestiging van rijregelaar, aan-uitschakelaar, ontvanger
• Bevestigingvandebandenopdevelgenendetoestandvandebanden
• Bevestiging van alle kabels (deze mogen niet in bewegende delen van het voertuig terecht komen)
Controleerhetvoertuigookvoorennaelkgebruikopbeschadigingen.Indienubeschadigingenvaststelt
mag het voertuig niet meer gebruikt worden.
Mochten versleten voertuigonderdelen (bijv. banden) of defecte onderdelen van het voertuig (bijv. een
gebroken draagarm) vervangen moeten worden, mag u alleen originele reserveonderdelen gebruiken.
87
c) Wielen vervangen
Debandenzijnopdevelggexeerd,zodatzrnietloskunnenrakenvandevelg.Wanneerdebandenversletenzijn,
moet daarom het hele wiel worden vervangen.
Na het verwijderen van de moerafdekking (A) maakt u de
wielmoeren (B) met een geschikte steeksleutel los. Trek
vervolgens het wiel van de wielas (D).
Vervolgenswordthetnieuwewielgeplaatstzodatdebin-
nenzeskantbinnenaandevelgpreciesopdewielmeene-
mer-moer (C) steekt.
Draai het wiel met de in het begin verwijderde wielmoer
(B)weervastopewielas. Pas echter tijdens hetvast-
schroeven geen geweld toe, aangezien het wiel anders
moeizaam draait, waardoor de aandrijving beschadigd
kan raken. Steek vervolgens de moerafdekking (A) weer
opdewielmoer(B).
Mogelijkerwijzeblijftdewielmeenemer-moer(C)bijheterafhalenvanhetachterwielopdevelgstekenof
raakthijlosvandewielas(D).Leterdanopdatdemeenemerpen(E)nieteruitvaltenverlorengaat.
Wanneerlaterhetwielopnieuwwordtgemonteerddientperségecontroleerdteworden,datdemeene-
merpen(E)preciesinhetmiddenvandewielas(D)steektindeovereenkomstigegroefindewielmeene-
mer-moer (C) komt te liggen.
Bijeenontbrekendemeenemerpen(E)kangeendraaimomentvandemotornaarhetwielwordenoverge-
dragen, het wiel draait vrij door.
d) Instellenvandetandankenspeling
De fabrikant heeft de tandankspeling al ingesteld. Dit
hoeft in de regel niet gecorrigeerd te worden.
Het kan echter gebeuren dat de bevestigingsschroeven
van de motor na langdurig gebruik van het voertuig los
trillen. In dit geval is het noodzakelijk dat de motor weer
wordt vastgeschroefd; maar daarbij moet erop worden
geletdatdetandankspelingjuistis.
Verwijderdestofkap(A)doorde3borgschroeventever-
wijderen.
88
De afstand tussen het hoofdtandwiel (B) en het motor-
tandwiel (C) moet zo klein mogelijk zijn zonder dat de
tandwielen stroef draaien.
Draai de twee bevestigingsschroeven (D) van de motor
een beetje los. Schuif daarna met lichte druk de motor met
het motorwiel (B) in de richting van het versnellingswiel
(C).
De motor mag hierbij echter niet loszitten; de
bevestigingsschroeven mogen slechts zo ver
worden losgedraaid, dat de motor net kan wor-
den bewogen.
Het motortandwiel en het hoofdtandwiel moeten nu zon-
derspelinginelkaargrijpen.Ditisechternietzogoedvoor
de levensduur van de tandwielen!
Plaatseenstrookjedunpapier(E)tussenhethoofdtand-
wiel (C) en het motortandwiel (B) en draai het hoofdtand-
wielmetdehandzodathetstrookjepapier(max.80g
papier)tussendetweetandwielengetrokkenwordt.
Doordedrukvanhetpapierwordtdemotorzover als
nodig teruggeduwd.
Draainuindezepositiedebevestigingsschroeven(D)van
de motor vast.
Als u vervolgens het hoofdtandwiel terugdraait om het
strookjepapiertekunnenverwijderen(G),moettussende
twee tandwielen de juiste afstand zijn ingesteld.
Plaatsdestofkapweerterugenschroefdezevast.
In het ideale geval zit het motortandwiel zo dicht mogelijk bij het hoofdtandwiel zonder dat de tanden elkaar
raken en de tandwielen daardoor stroef draaien.
Als de tandwielen (motortandwiel en hoofdtandwiel) te ver van elkaar staan, worden al na enkele seconden
rijden de tanden van het hoofdtandwiel door het motortandwiel letterlijk weggefreesd. De garantie komt
daarmee te vervallen!
Alshetmotortandwielechtertegenhethoofdtandwieldrukt(detandwielendraaienzonderspeling),leidt
dittotlagereprestaties,hogerstroomverbruik(demotorheeftmeervermogennodigomhethoofdtandwiel
te laten draaien) en voortijdige slijtage van het hoofdtandwiel.
89
e) Slipkoppeling instellen
Deslipkoppelingbeschermtdetandwielkasttegenoverbelastingbijhetrijdenopbijvoorbeeldbijzonderruwterrein.
Bovendienwordtdooreenovereenkomstigeinstellingvandeslipkoppelingvoorkomendathetvoertuigdoorhethoge
toerentalvandeaandrijvingbijhetstartenoverdekopslaat.
De fabrikant heeft al een zo goed mogelijke instelling geselecteerd. Verander deze daarom niet zonder
reden.
Doorzeerveelvuldigwegrijdenopvolvermogenopeenstevigeondergrondkankandeslipkoppelingslijten,waar-
dooreventueeleenafstellingvandeslipkoppelingmoetwordenuitgevoerd.Verderkunnenprofessionelebestuurders
deslipkoppelingovereenkomstighetgewensteoptrekgedragopeenbepaaldeondergrondinstellen.
Als u de instelling wilt veranderen, ga dan als volgt te werk:
Verwijderdestofkap(A)doorde3borgschroeventever-
wijderen.
Deslipkoppelingkanwordeningestelddooraandezes-
kantmoer (B) te draaien.
Met de klok mee draaien ervan verhoogt het aandrijfver-
mogen van de transmissie en tegen de klok in draaien
vermindert de krachtoverbrenging.
Als de slipkoppeling te vast ingesteld wordt,
wordt het aandrijfvermogen volledig overge-
dragenenkandeslipkoppelingzijnwerkniet
doen. Dit kan het differentieel beschadigen en
bovendien bestaat het gevaar dat het voertuig
bij een te harde ondergrond vanwege het grote
koppelvandemotorbijhetwegrijdenoverde
kopslaat.
Alsdeslipkoppelingte"zacht"ingesteldwordt,
zaldeslipkoppelingsnelslijten.Bovendienzal
het voertuig slecht accelereren of helemaal niet
bewegen(deslipkoppelingdraaitdoor).
Versteldeslipkoppelingalleeninkleinestapjes
(max.1/4slag)entestvervolgenshetgedrag
van het voertuig bij het wegrijden. Maak in elk
geval een notitie van de uitgevoerde wijziging,
zodat u deze zo nodig weer ongedaan kunt ma-
ken.
90
11. Verwijdering
a) Product
Elektronischeapparatenzijnrecyclebarestoffenenhorennietbijhethuisvuil.Voerhetproductaanhet
eindevanzijnlevensduurvolgensdegeldendewettelijkebepalingenaf.
Verwijderbatterijen/accu'sdiemogelijkinhetapparaatzittenengooizeafzonderlijkvanhetproductweg.
b) Batterijen/accu’s
AlseindverbruikerbentuconformdeKCA-voorschriftenwettelijkverplichtomallelegebatterijen/accu’sinteleveren.
Batterijen/accu’s mogen niet met het huisvuil meegegeven worden.
Batterijen/accu’s die schadelijke stoffen bevatten, worden aangegeven met het nevenstaande symbool. Dit
pictogramduidteropdatafvoerviahethuishoudelijkafvalverbodenis.Deaanduidingenvoordezware
metalendiehetbetreftzijn:Cd=cadmium,Hg=kwik,Pb=lood(deaanduidingstaatopdebatterijen/
accu's bijv. onder het links afgebeelde vuilnisbaksymbool).
Ukuntverbruiktebatterijen/accu’sgratisafgevenbijhetKCA,onzelialenofoveralwaarbatterijen/accu’sworden
verkocht.
Uvoldoetdaarmeeaandewettelijkeverplichtingenendraagtbijaandebeschermingvanhetmilieu.
12. Conformiteitsverklaring (DOC)
Hiermeeverklaart ConradElectronic SE,Klaus-Conrad-Straße 1,D-92240 Hirschaudat hetproduct voldoetaan
richtlijn 2014/53/EU.
De volledige tekst van de EU-conformiteitsverklaring is als download via het volgende internetadres be-
schikbaar:
www.conrad.com/downloads
Kieseentaaldooropeenvlagsymboolteklikkenenvoerhetbestelnummervanhetproductinhetzoekveld
in;aansluitendkuntudeEU-conformiteitsverklaringdownloadeninpdf-formaat.
91
13. Verhelpen van storingen
Hetvoertuigisvolgensdenieuwstetechnischeinzichtenvervaardigd.Erkunnendesondanksproblemenofstoringen
optreden.Mogelijkestoringenkuntualsvolgtverhelpen.Neembovendienookdemeegeleverdegebruiksaanwijzing
van de zender in acht.
Het model reageert niet of niet juist
• Bij2,4GHz-zender/ontvangersmoetdeontvangerwordengekoppeldmetdezender.Dezeprocedurewordtmet
deEngelseterm“Binding”of“Pairing”aangeduid.Hetkoppelenwordtnormaalgesprokendoordefabrikantuitge-
voerd,kanuiteraardookdooruzelfwordenuitgevoerd.Neemhiervoordeapartmeegeleverdegebruiksaanwijzing
van de zender in acht.
• Is de rij-accu van het voertuig leeg of zijn de batterijen in de zender leeg? Vervang de rij-accu of batterijen in de
zender dan door nieuwe.
• Hebt u eerst de zender en daarna de rijregelaar ingeschakeld? Bij omgekeerde volgorde werkt de rijregelaar om
veiligheidsredenen niet.
• Isderij-accucorrectaangeslotenopderijregelaar?Controleerdestekkerverbindingofdezeeventueelverontrei-
nigdofgeoxideerdis.
• Is het voertuig te ver weg? Met een volle rij-accu en volle batterijen in de zender moet een bereik van 50 m of meer
mogelijkzijn.Ditkanechterwordenverminderddooromgevingsinvloeden,bijv.storingenopdezendfrequentieof
de nabijheid van andere zenders (niet alleen zenders, maar ook WLAN-/Bluetooth
®
-apparatendieeveneenseen
zendfrequentie van 2,4 GHz gebruiken), van metalen onderdelen, gebouwen, enz.
Depositievandezender-enontvangerantennetenopzichtevanelkaarheeftzeersterkeinvloedophetbereik.
Hetishetbestealszoweldezender-alsdeontvangerantenneverticaalstaan(metbeideantennesparallelten
opzichtevanelkaar).Alsdezenderantennedaarentegenophetvoertuigwordtgerichtheeftditeenzeerklein
bereik tot gevolg!
• Controleerdejuistepositievandestekkervanderijregelaarenvandestuurservoindeontvanger.Alsdestekkers
180° gedraaid zijn aangesloten werken de rijregelaar en de stuurservo niet.
Wanneer daarentegen de stekker van de rijregelaar en stuurservo met elkaar worden verwisseld stuurt de gas-
remhendelopdezenderdestuurservoenhetdraaiwielderijfunctie!
Het voertuig blijft niet staan als de gashendel wordt losgelaten
• Corrigeeropdezenderdetrimregelaarvoorderijfunctie(neutralestandinstellen).
Het voertuig wordt trager of de stuurservo reageert nog maar weinig of helemaal niet meer; het bereik tussen
de zender en het voertuig is maar zeer klein
• De rij-accu is (bijna) leeg.
DestroomvoorzieningvandeontvangerenzodoendeookvandestuurservovindtplaatsviadeBECvanderijre-
gelaar. Daarom leidt een zwakke of lege rij-accu ertoe dat de ontvanger niet meer naar behoren werkt. Vervang de
rij-accudooreennieuwevolledigopgeladenrij-accu(voorafeenpauzevan5à10minuteninlassen,zodatdemotor
en de rijregelaar voldoende kunnen afkoelen).
• Controleer de batterijen/accu's in de zender.
92
Tijdens het rijden wordt het voertuig langzamer of blijft staan
• De rij-accu is (bijna) leeg.
• Derijregelaarisoververhit,deovertemperatuurbeveiligingisgeactiveerd(rodeledknippert,rijregelaarlatenafkoe-
len, dan is het voertuig weer gereed voor gebruik).
• De afstand tot de zender is te groot, de rijregelaar heeft via de ontvanger geen geldig stuursignaal herkend (of de
failsafe-functie van de ontvanger is geactiveerd, zie gebruiksaanwijzing van de zender).
Het voertuig rijdt niet correct rechtuit
• Lijndebesturingmetbehulpvandezenderendebijbehorendetrimfunctieuit.
• Controleer de stuurstang, de servoarm en de schroefverbinding ervan.
• Heefthetvoertuigeenongevalgehad?Controleerhetvoertuigdanopdefecteofgebrokenonderdelenenvervang
deze.
De besturing is tegengesteld ten opzichte van de beweging van het draaiwiel op de zender
• Activeerdereverse-instellingvoordestuurfunctieopdezender.
De rijfunctie is tegenovergesteld ten opzichte van de beweging van de gas-/remhendel op de zender
• Normaalgesprokenmoethetvoertuignaarvorenrijden,alsdegas-/remhendelopdezendernaardegreeptoe
wordt getrokken.
Alsditniethetgevalis,activeertuopdezenderdereverse-instellingvoorderijfunctie.
• Alsdemotorislosgekoppeldvanderijregelaar(bijv.tijdenseenreparatievanhetvoertuig)dientudemotorkabels
te verwisselen.
De besturing werkt niet of niet juist, stuuruitslag van het voertuig te gering
• Als de zender een dualrate-instelling biedt, controleer deze dan (neem de gebruiksaanwijzing van de zender in
acht). Bij een te geringe dualrate-instelling reageert de stuurbekrachtiging niet meer.
• Controleerhetstuurmechanismeoplosseonderdelen;controleerbijv.ofdeservoarmjuistaandeservoisbeves-
tigd.
93
14. Technische gegevens van het voertuig
Schaal ...................................................1:10
Geschikterij-accutypes .......................6-celligeNiMHrij-accu(nominalespanning7,2V)
2-celligeLiPorij-accu(nominalespanning7,4V)
Aandrijving ............................................ elektromotor,type550
vierwielaandrijving via cardanas
starreasvoorenachter(typischvoorCrawlerzonderdifferentieel)
Ophanging ............................................hydraulischeschokdempersmetspiraalveren
Rijregelaar ............................................permanentestroomsterktevooruit40A,achteruit20A
troom kortstondig (1 s) vooruit 180 A, achteruit 90 A
BEC-uitgang 6 V/DC, 2 A
geïntegreerdebeveiligingtegentehogetemperatuur(ca.+100°C)
Afmetingen(LxBxH)..........................562x236x268mm
Bandafmetingen(bxØ) .......................44x110mm
Wielbasis ..............................................313 mm
Bodemspeling ....................................... 30mm(onderdeassen)resp.63mm(inhetmidden)
Gewicht .................................................2070 g (zonder rij-accu)
Geringeafwijkingeninafmetingenengewichtkunnenomproductietechnischeredenenvoorkomen.
TechnischegegevensvoordeafstandsbedieningenNiMH-opladervindtuindebijbehorendegebruiksaan-
wijzing.
Dies ist eine Publikation der Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau (www.conrad.com).
AlleRechte einschließlichÜbersetzung vorbehalten.Reproduktionen jederArt,z.B.Fotokopie, Mikroverlmung,oder
die Erfassung in elektronischen Datenverarbeitungsanlagen, bedürfen der schriftlichen Genehmigung des Herausgebers.
Nachdruck,auchauszugsweise,verboten.DiePublikationentsprichtdemtechnischenStandbeiDrucklegung.
Copyright2018byConradElectronicSE.
ThisisapublicationbyConradElectronicSE,Klaus-Conrad-Str.1,D-92240Hirschau(www.conrad.com).
All rightsincluding translationreserved. Reproduction byany method,e.g. photocopy, microlming,or the capturein
electronicdataprocessingsystemsrequirethepriorwrittenapprovalbytheeditor.Reprinting,alsoinpart,isprohibited.
Thispublicationrepresentthetechnicalstatusatthetimeofprinting.
Copyright2018byConradElectronicSE.
CeciestunepublicationdeConradElectronicSE,Klaus-Conrad-Str.1,D-92240Hirschau(www.conrad.com).
Tousdroitsréservés,ycomprisdetraduction.Toutereproduction,quellequ‘ellesoit(p.ex.photocopie,microlm,saisie
dansdesinstallationsdetraitementdedonnées)nécessiteuneautorisationécritedel‘éditeur.Ilestinterditdeleréimprimer,
mêmeparextraits.Cettepublicationcorrespondauniveautechniquedumomentdelamisesouspresse.
Copyright2018byConradElectronicSE.
DitiseenpublicatievanConradElectronicSE,Klaus-Conrad-Str.1,D-92240Hirschau(www.conrad.com).
Alle rechten, vertaling inbegrepen, voorbehouden. Reproducties van welke aard dan ook, bijvoorbeeld fotokopie,
microverlmingofderegistratieinelektronischegegevensverwerkingsapparatuur,vereisendeschriftelijketoestemmingvan
deuitgever.Nadruk,ookvanuittreksels,verboden.Depublicatievoldoetaandetechnischestandbijhetindrukbezorgen.
Copyright2018byConradElectronicSE.
1692233_V1_0818_02_VTP_m_4L
1/96