Documenttranscriptie
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 2 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
D
Fordern Sie weitere Informationen zur umfangreichen Produktpalette aus dem Hause
WAECO an. Bestellen Sie einfach unsere Kataloge kostenlos und unverbindlich unter
der Internetadresse: www.waeco.de
GB
We will be happy to provide you with further information about WAECO products.
Please order our free catalogue with no obligation to buy on our homepage:
www.waeco.com
F
Demandez d’autres informations relatives à la large gamme de produits de la maison
WAECO. Commandez tout simplement notre catalogue gratuitement et sans
engagement à l’adresse internet suivante : www.waeco.com
E
Solicite más información sobre la amplia gama de productos de la empresa WAECO.
Solicite simplemente nuestros catálogos de forma gratuita y sin compromiso en la
dirección de Internet: www.waeco.com
I
Per ottenere maggiori informazioni sull’ampia gamma di prodotti WAECO è possibile
ordinare una copia gratuita e non vincolante del nostro Catalogo all’indirizzo Internet:
www.waeco.com
NL
Maak kennis met het omvangrijke productscala van de firma WAECO. Bestel onze
catalogus gratis en vrijblijvend onder het internetadres: www.waeco.com
DK
Bestil yderligere information om det omfattende produktudvalg fra WAECO.
Bestil vores katalog gratis og uforpligtende på internetadressen: www.waeco.com
S
Inhämta mer information om den omfattande produktpaletten från WAECO.
Beställ våra kataloger gratis och utan förpliktelser under vår Internetadress:
www.waeco.com
N
Be om mer informasjon om det rikholdige produktutvalget fra WAECO. Bestill vår
katalog gratis uforbindtlig på Internettadressen: www.waeco.com
FIN
Pyytäkää lisää tietoja WAECOn kattavista tuotevalikoimista. Tilatkaa tuotekuvastomme
maksutta ja sitoumuksetta internet-osoitteesta: www.waeco.com
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 112 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
IU6, IU8, IU12
Lees deze handleiding voor de ingebruikneming zorgvuldig door en
bewaar deze. Geef de handleiding bij doorverkoop van het toestel door
aan de gebruiker.
Inhoudsopgave
1
Instructies voor het gebruik van de handleiding . . . . . . . . . 113
2
Veiligheidsinstructies. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
2.1 Fundamentele veiligheid. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
2.2 Veiligheid bij het gebruik van het toestel . . . . . . . . . . . . 115
2.3 Veiligheid bij de omgang met accu's . . . . . . . . . . . . . . . 116
3
Omvang van de levering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
4
Gebruik volgens de voorschriften. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
5
Technische beschrijving . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
5.1 Functie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
5.2 Indicaties en bedieningselementen . . . . . . . . . . . . . . . . 118
5.3 Accuklemmen en kabel. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
6
Acculader gebruiken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
6.1 Acculader aansluiten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
6.2 Accu's opladen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
6.3 Acculader afklemmen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
7
Verhelpen van storingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
8
Reiniging en onderhoud. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
9
Garantie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
10
Afvoer. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
11
Technische gegevens. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
12
Tips voor de omgang met accu's . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
12.1 Wat u over accu's moet weten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
12.2 Accu's juist dimensioneren . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
12.3 Accu's juist laden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
12.4 Uitval van de accu vermijden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
112
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 113 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
IU6, IU8, IU12
1
Instructies voor het gebruik van de handleiding
Instructies voor het gebruik van de
handleiding
De volgende symbolen worden in deze gebruiksaanwijzing
gebruikt:
d
a
e
Waarschuwing!
Veiligheidsinstructie: het niet in acht nemen hiervan kan
lichamelijk letsel of materiële schade veroorzaken.
I
Instructie
Aanvullende informatie voor het bedienen van het toestel.
Let op!
Veiligheidsinstructie: het niet naleven kan schade aan het toestel
veroorzaken.
Let op!
Veiligheidsinstructie, wijst op gevaren met betrekking tot
elektrische stroom of elektrische spanning: het niet naleven
hiervan kan lichamelijk letsel of schade aan het toestel
veroorzaken en de werking van het toestel beperken.
➤ Handeling: dit symbool geeft aan dat u iets moet doen. De
vereiste handelingen worden stap voor stap beschreven.
✓ Dit symbool beschrijft het resultaat van een handeling.
Afb. 2 1, pagina 3: deze aanduiding wijst u op een element in
een afbeelding, in dit voorbeeld op „positie 1 in afbeelding 2 op
pagina 3”.
Neem ook de volgende veiligheidsinstructies in acht.
113
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 114 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
Veiligheidsinstructies
2
IU6, IU8, IU12
Veiligheidsinstructies
De fabrikant kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade
veroorzaakt door:
– beschadigingen aan het toestel door mechanische invloeden en
overspanningen,
– veranderingen aan het toestel zonder uitdrukkelijke
toestemming van de fabrikant,
– gebruik voor andere dan de in de handleiding beschreven
toepassingen.
De volgende fundamentele veiligheidsmaatregelen moeten in acht
worden genomen bij het gebruik van elektrische toestellen ter
bescherming tegen
– elektrische schokken
– brandgevaar
– verwondingen
2.1
Fundamentele veiligheid
e
z Vergelijk de spanning op het typeplaatje met de voorhanden
energievoorziening.
z Let erop dat andere voorwerpen geen kortsluiting bij de
contacten van het toestel veroorzaken.
z Let erop, dat de rode en zwarte klem elkaar nooit aanraken.
z Leg alle leidingen zodanig aan, dat er niet over gestruikeld kan
worden en beschadiging van de kabel uitgesloten is!
z Trek de stekker nooit aan de aansluitkabel uit het stopcontact.
z Scheid het toestel van het net
– voor iedere reiniging en ieder onderhoud,
– na elk gebruik.
a
114
z Elektrische toestellen zijn geen speelgoed!
Kinderen kunnen de gevaren die van elektrische toestellen
uitgaan niet goed inschatten. Laat kinderen niet zonder toezicht
elektrische toestellen gebruiken.
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 115 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
IU6, IU8, IU12
Veiligheidsinstructies
z Personen die door hun psychische, sensorische of geestelijke
vaardigheden of hun onervarenheid of onwetendheid niet in
staat zijn om de koelbox veilig te gebruiken, mogen dit toestel
niet zonder toezicht of instructie door een verantwoordelijk
persoon gebruiken.
z Als het toestel of de aansluitkabel zichtbaar beschadigd zijn,
mag u het toestel niet in gebruik nemen.
z Als de aansluitleiding van dit toestel wordt beschadigd, moet
deze, om gevaren te vermijden, door de fabrikant of zijn
klantenservice of een gelijkaardig gekwalificeerd persoon
vervangen worden.
z Reparaties aan dit toestel mogen uitsluitend door vaklui
uitgevoerd worden. Door ondeskundige reparaties kunnen
grote gevaren ontstaan (afb. 1, pag. 3).
Richt u wanneer een reparatie nodig is tot de klantenservice van
de fabrikant.
2.2
Veiligheid bij het gebruik van het toestel
e
z Waarschuwing – levensgevaar door stroomschok!
Neem nooit blanke leidingen met blote handen vast. Dit geldt
vooral bij leidingen in het wisselstroomcircuit.
z Als u aan elektrische installaties werkt, moet u ervoor zorgen,
dat er iemand in de buurt is, die u kan helpen in een noodgeval.
z Om bij gevaar het toestel snel van het net te kunnen scheiden,
moet het stopcontact zich in de buurt van het toestel bevinden
en makkelijk toegankelijk zijn.
z Let er voor de ingebruikneming op dat de toevoerleiding en de
stekker droog zijn.
z Let erop, dat ook na het activeren van de veiligheidsinrichting
(zekering) delen van het toestel onder spanning kunnen blijven
staan.
a
z Stel het toestel op een droge en tegen spatwater beschermde
plaats op.
z Bescherm het toestel tegen agressieve dampen en
zouthoudende en vochtige lucht.
z Bescherm het toestel en de kabels tegen regen en vocht.
z Let op een goede ventilatie (afb. 2, pag. 3).
115
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 116 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
Veiligheidsinstructies
IU6, IU8, IU12
z Houd aan alle kanten van de acculader een afstand van
minstens 5 cm aan. Houd tijdens het gebruik alle voorwerpen
op afstand, die door hoge temperaturen beschadigd kunnen
worden.
z Gebruik het toestel niet in omgevingen met ontvlambare
gassen, bijv. in kielruimtes van boten, die op gasoline werken of
in de buurt van propaantanks.
z Gebruik het toestel niet in installaties met loodzuuraccu's. Uit
deze accu's komt explosief waterstofgas vrij, dat door een vonk
bij elektrische leidingen kan worden ontstoken.
z Schakel het toestel na het gebruik altijd uit.
2.3
Veiligheid bij de omgang met accu's
e
d
z Attentie!
Gebruik uitsluitend herlaadbare accu's.
z Waarschuwing – verwondingsgevaar!
Accu's kunnen agressieve en bijtende zuren bevatten. Voorkom
elk lichaamscontact met de accuvloeistof (afb. 3, pag. 3). Als
u toch in aanraking komt met de accuvloeistof, spoel dan het
betreffende lichaamsdeel grondig met water af.
z Waarschuwing – explosiegevaar!
Voorkom dat er metallische voorwerpen op de accu vallen. Dat
kan vonken veroorzaken of de accu en andere elektrische
onderdelen kortsluiten.
z Waarschuwing – explosiegevaar!
Let bij het aansluiten op de correcte polariteit:
– rode klem: pluspool van de accu
– zwarte klem: minpool van de accu
z Draag een veiligheidsbril en beschermende kleding, als u aan
accu's werkt. Raak uw ogen niet aan, terwijl u aan accu's werkt.
a
z Zorg voor een stabiele stand!
Het toestel alsook de te laden accu moeten zodanig opgesteld
worden dat ze niet kunnen omvallen of ergens af vallen.
z Neem de handleidingen van de accufabrikant en van de
fabrikant van de installatie of het voertuig in acht, waarin de
accu wordt gebruikt.
116
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 117 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
IU6, IU8, IU12
Omvang van de levering
z Probeer nooit bevroren accu's op te laden (afb. 4, pag. 3).
z Rook niet en zorg ervoor dat er geen vonken in de buurt van de
accu ontstaan (afb. 5, pag. 3).
z Als u de accu moet uitbouwen, verbreek dan eerst de
massaverbinding. Verbreek alle verbindingen en maak alle
verbruikers van de accu los, voordat u deze uitbouwt.
3
Omvang van de levering
z Acculader
z Gebruiksaanwijzing
4
Gebruik volgens de voorschriften
De acculaders WAECO PerfectCharge IU6 (art.-nr. MBC-IU6),
IU8 (art.-nr. MBC-IU8) en IU12 (art.-nr. MBC-IU12) dienen voor het
opmaden van de volgende accutypes:
z startaccu's (loodaccu's)
z lood-gel-accu's
z onderhoudsvrije accu's
z vliesaccu's
met de capaciteiten en spanningen die in het hoofdstuk
„Technische gegevens” op pagina 126 genoemd zijn.
De toestellen mogen in geen geval voor het laden van andere
accutypes (b.v. NiCd, NiMH enz.) gebruikt worden!
d
Waarschuwing – explosiegevaar!
Accu's met een interne kortsluiting mogen niet worden geladen.
Hierbij bestaat er explosiegevaar door de ontwikkeling van
knalgas.
Nikkel-cadmium-accu's en niet-herlaadbare accu's mogen niet met
de acculader opgeladen worden. Het omhulsel van deze accutypes
kan met een explosie openklappen.
117
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 118 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
IU6, IU8, IU12
Technische beschrijving
5
Technische beschrijving
5.1
Functie
De acculader laadt 12-V-voertuigaccu's op.
Een controlefunctie controleert voor het opladen de spanning van
de accu. Als de accu volledig geladen is, start de acculader geen
laadprocedure, zodat de accu niet overladen wordt. Ook bij
diepontladen accu's wordt geen laadprocedure gestart.
De acculader beschikt over veiligheidsinrichtingen tegen:
z kortsluiting
z oververhitting
z overbelasting
z ompoling
De acculader ist een laadtoestel met IU-karakteristiek.
5.2
Indicaties en bedieningselementen
De acculader bezit de volgende indicaties en
bedieningselementen:
Pos. in
afb. 7,
pag. 5
118
Element
Verklaring
1
Rode LED
„Error”
Er brandt een LED als de accuklemmen
omgepoold aangesloten zijn.
2
Blauwe laadindicatie
„Charge Status”
De laadindicatie bestaat uit drie LED's
en geeft de acculading weer. Hoer meer
LED's branden, hoe hoger de laadtoestand is.Als de drie LEDs samen
branden, is de accu volledig opgeladen.
3
Schakelaar
„0/I”
Schakelt de acculader in („I”) of uit („0”).
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 119 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
IU6, IU8, IU12
5.3
Acculader gebruiken
Accuklemmen en kabel
Ter bewaring kunnen de kabels om de toestelvoeten heen
gewikkeld worden.
De accuklemmen (afb. 8 1, pagina 5) en de netstekker (afb. 8 2,
pagina 5) kunnen achteraan in het toestel opgeborden worden.
6
Acculader gebruiken
d
Waarschuwing – explosiegevaar!
Accu's met een interne kortsluiting mogen niet worden geladen.
Hierbij bestaat er explosiegevaar door de ontwikkeling van
knalgas.
Nikkel-cadmium-accu's en niet-herlaadbare accu's mogen niet met
de acculader opgeladen worden. Het omhulsel van deze accutypes
kan met een explosie openklappen.
6.1
Acculader aansluiten
a
Waarschuwing – gevaar voor beschadiging!
De acculader moet op een plaats worden opgesteld die beschermd
is tegen vocht en vochtige lucht.
Let erop dat
– er geen ontvlambare materialen of gassen in de buurt zijn,
– de montageplaats goed geventileerd is en
– het opstellingsvlak vlak is en voldoende stevigheid biedt.
Plaats de netleiding en de aansluitleidingen naar de accu in geen
geval onder trekspanning, geknikt of over scherpe randen.
De luchtinlaat- en luchtuitlaatopeningen van de acculader moeten
vrij blijven.
➤ Scheid de voertuigaccu voor het laden van het boordnet, zodat
geen verbruikers de laadprocedure kunnen beïnvloeden:
Klem eerst de minpool, dan de pluspool af.
119
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 120 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
Acculader gebruiken
I
IU6, IU8, IU12
Instructie
Gelieve er bij het loskoppelen van de accu op te letten dat alle
vluchtige geheugens van elektronica voor de comfortvoorzieningen
de opgeslagen data verliezen.
De volgende data moet u evt. opnieuw invoeren als u de volle accu
opnieuw aanklemt:
– radiocode
– voertuigklok
– boordcomputer enz.
Instructies voor het instellen vindt u in de betreffende
gebruiksaanwijzing.
Bij niet-onderhoudsvrije accu's moet u de accu als volgt
voorbereiden:
➤ Reinig het oppervlak van de accu met een vochtige doek, zodat
er geen vuil in de accu terechtkomt.
➤ Schroef, indien mogelijk, de afsluitdoppen van elke batterijcel.
d
Waarschuwing – gevaar voor brandwonden
Vermijd absoluut het contact met de accuvloeistof!
➤ Controleer het peil van de batterijvloeistof.
Als de vloeistof van een of meerdere cellen het minimumpeil
onderschrijdt, vul dan gedestilleerd water bij tot de
vulmarkering bereikt is.
Gebruik in geen geval normaal leidingwater.
➤ Laat de cellen tijdens de hele laadprocedure geopend, zodat
gassen kunnen ontsnappen.
Acculader aanklemmen
➤ Steek de netstekker in een geaard, correct beveiligd 230-Vstopcontact.
Win bij onduidelijkheden het advies van een vakman in.
➤ Verbind de rode plusklem van acculader met de pluspool van
de accu (markering +) (afb. 6 A, pagina 4).
120
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 121 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
IU6, IU8, IU12
I
Acculader gebruiken
Instructie
De pluspool is in aangesloten toestand niet meer met de
carrosserie verbonden.
➤ Verbind de zwarte minklem van acculader met de minpool van
de accu (markering -) (afb. 6 B, pagina 4).
I
Instructie
De minpool is in aangesloten toestand met de carrosserie
verbonden.
✓ De acculader is klaar om de aangesloten accu op te laden.
6.2
Accu's opladen
De acculader kan niet-onderhoudsvrije en onderhoudsvrije
loodzuuraccu's (types: natte accu's, gel- en vliesaccu's) met een
nominale spanning van 12 V opladen.
d
I
Waarschuwing – explosiegevaar!
Gebruik het toestel niet bij accu's met andere nominale
spanningen.
Instructie
U kunt het laden altijd afbreken.
Ga als volgt te werk om uw accu op te laden:
➤ Sluit de acculader aan (hoofdstuk „Acculader aansluiten” op
pagina 119):
➤ Zet de schakelaar (afb. 7 3, pagina 5) op „I”.
e
Waarschuwing – gevaar voor beschadiging!
Als de rode LED (afb. 7 1, pagina 5) brandt, hebt u de
accuklemmen omgepooldaangesloten.
Schakel de acculader uit en corrigeer de aansluitingen.
✓ De automatische laadprocedure start.
✓ De blauwe laadindicatie (afb. 7 2, pagina 5) geeft de actuele
laadtoestand van de accu weer.
121
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 122 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
IU6, IU8, IU12
Acculader gebruiken
De laadindicatie bestaat uit drie LED's, die als volgt de
laadtoestand weergeven:
Indicatie
Verklaring
onderste LED knippert
de accu is bijna ontladen
onderste en middelste LED
knipperen
de accu is voor ca. 50 % geladen
de drie LED's knipperen
de accu is voor ca. 80 % geladen
de drie LED's branden
De laadprocedure is voor ca. 90 % afgesloten
IU6: de batterij wordt volledig geladen
Als de laadstroom onder 0,2 A daalt, schakelt
het toestel uit (de LED's gaan uit).
IU8, IU12: de batterij wordt volledig geladen en
het batterijlaadapparaat gaat over in druppellading
De drie LED's blijven ingeschakeld.
I
I
122
Instructie
Bij de druppellading wordt de accu voortdurend bijgeladen om de
zelfontlading te compenseren.
Instructie
Let op het volgende specieke geval:
de acculader heeft een controlefunctie die voor het opladen de
spanning van de accu controleert. Als u een volledig opgeladen
accu (> 13,2 V) of een diepontladen accu aansluit, schakelt de
acculader niet in en de blauwe laadindicatie blijft uitgeschakeld.
➤ Schakel de acculader uit.
➤ Maak de klemmen van de accu los.
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 123 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
IU6, IU8, IU12
Acculader gebruiken
6.3
Acculader afklemmen
e
Waarschuwing – gevaar voor beschadiging!
Veroorzaak bij het afklemmen van de acculader geen kortsluiting.
➤ Schakel na het laden de acculader uit door de schakelaar
(afb. 7 3, pagina 5) op „0” te zetten.
➤ Klem de zwarte minklem van de acculader af.
➤ Klem de rode plusklem van de acculader af.
➤ Trek de 230-V-netstekker uit het stopcontact.
d
Waarschuwing – gevaar voor brandwonden!
Vermijd absoluut het contact met de accuvloeistof!
Bij niet-onderhoudsvrije accu's moet u bijkomend de beide
volgende handelingen uitvoeren:
➤ Controleer het vloeistofpeil van de accucellen.
Als de vloeistof van een of meerdere cellen het minimumpeil
onderschrijdt, vul dan gedestilleerd water bij tot de
vulmarkering bereikt is.
Gebruik in geen geval normaal leidingwater.
➤ Sluit de geopende afsluitdoppen van de accucellen.
Accu aanklemmen
➤ Smeer de accupool met een beetje poolvet in om hem tegen
corrosie te beschermen.
➤ Klem de accu in het voertuig opnieuw aan.
123
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 124 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
Verhelpen van storingen
IU6, IU8, IU12
7
Verhelpen van storingen
I
Instructie
Bij gedetailleerde vragen over de accugegevens dient u contact
op te nemen met de accufabrikant.
Na het aansluiten en in gebruik nemen van de acculader stijgt
de spanning in de accu niet
➤ Meet tijdens het opladen met een geschikte multimeter of de
spanning aan de accuklemmen stijgt.
➤ Controleer of de klemmen perfect contact met de accupolen
hebben.
➤ Reinig de accupolen.
De accu is na een laadtijd van ca. 20 uur niet volledig geladen
➤ Scheid de acculader van het stroomnet.
➤ Verwijder de laadklemmen van de accu en wacht enkele
minuten.
➤ Meet met een geschikte multimeter de spanning aan de
accuklemmen.
Als de multimeter een spanning van 10 V of lager weergeeft,
betekent dit dat de accu defect is en geen lading meer aanneemt.
➤ Laat de accu door een vakman controleren of voer de accu op
een deskundige manier af.
De accu ontlaadt zich zonder belasting al na korte tijd
➤ Meet met een geschikte multimeter de spanning aan de
accuklemmen.
Als de multimeter een spanning van minder dan 12 V weergeeft, is
de accu te zwak om de lading te kunnen behouden.
➤ Laat de accu door een vakman controleren of voer de accu af.
124
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 125 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
IU6, IU8, IU12
Reiniging en onderhoud
8
Reiniging en onderhoud
e
a
Waarschuwing – levensgevaar door elektrische schok!
Scheid voor elke reiniging en verzorging het toestel van het net.
Waarschuwing – gevaar voor beschadiging van het toestel!
Reinig het toestel nooit onder stromend water of in afwaswater.
Gebruik voor het reinigen geen bijtende schoonmaakmiddelen of
harde voorwerpen, het toestel zou hierdoor beschadigd kunnen
raken.
➤ Reinig het toestel af en toe met een vochtige doek.
9
Garantie
De wettelijke garantieperiode is van toepassing. Als het product
defect is, wendt u zich tot het filiaal van de fabrikant in uw land
(adressen zie achterkant van de handleiding) of tot uw
speciaalzaak. Voor de afhandeling van de reparatie of
garantieclaim dient u de volgende documenten mee te sturen:
z kopie van de factuur met datum van aankoop
z reden van de klacht of beschrijving van de storing
10
Afvoer
➤ Laat het verpakkingsmateriaal indien mogelijk recyclen.
Als u het toestel definitief buiten bedrijf stelt, informeer dan bij het
dichtstbijzijnde recyclingcentrum of uw speciaalzaak naar de
betreffende afvoervoorschriften.
Bescherm het milieu!
Defecte accu's horen niet thuis in het huishoudelijke afval. Gelieve
uw defecte accu's/batterijen bij de leverancier of bij een
verzamelpunt af te geven.
125
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 126 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
IU6, IU8, IU12
Technische gegevens
11
Technische gegevens
Art.-nr.
IU6
IU8
IU12
MBC-IU6
MBC-IU8
MBC-IU12
Ingangsspanningsbereik:
Maximale ingangsstroom:
Rendement:
Opgenomen vermogen bij niet-laden:
207 – 253 V ~
1A
1,5 A
2A
tot 80 %
tot 85 %
tot 85 %
6W
10 W
10 W
Nominale
accuspanning:
Druppellading:
Nominale laadstroom:
12 V g
–
13,6 V g
13,6 V g
6A
8A
12 A
Laadkarakteristiek:
IU automaat
Maximale omgevingstemperatuur:
0 °C – 40 °C
Maximale accucapaciteit:
Afmetingen
(b x h x d):
Gewicht:
EAN-code:
ca. 60 Ah
ca. 80 Ah
ca. 120 Ah
155 x 148 x 198 mm
155 x 148 x 228 mm
155 x 148 x 228 mm
ca. 1,5 kg
ca. 1,9 kg
ca. 1,9 kg
4015704169218
4015704169225
4015704169232
Uitvoeringen, wijzigingen in verband met de technische
vooruitgang en voorradigheid voorbehouden.
126
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 127 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
IU6, IU8, IU12
Tips voor de omgang met accu's
12
Tips voor de omgang met accu's
12.1
Wat u over accu's moet weten
Elke accu is een stroomreservoir met beperkte capaciteit. Het
verschil met de stroom uit het stopcontact: de ontnomen energie
moet voor 100 % opnieuw aan de accu teruggegeven worden. Is
dat niet het geval, dan heeft de accu een „negatieve laadbalans”.
Hierdoor komt het tot capaciteitsverlies, het uitvallen van de accu
is dan voorgeprogrammeerd.
Starter- en voedingsaccu's zijn voor verschillende taken
ontworpen: starteraccu's moeten voor het starten van de motor
eerst een grote stroom leveren en dienen dan als energiebuffer met
kleine deelcycli. Voedings- of boordaccu's daarentegen worden
door kleinere stromen over langere periodes ont- en dan opnieuw
geladen en zijn hierdoor aan een duidelijk hogere belasting
onderhevig. De optimale laadtechniek krijgt hierdoor een heel
bijzondere betekenis.
Principieel moet de ontnomen capaciteit door het onmiddellijk
volledig laden opnieuw vervangen worden.
Tijdens het rijden is de dynamo in de regel het enige beschikbare
hulpmiddel om de voedingsaccu opnieuw te laden. Dynamo en
zonnepaneel zijn echter alleen ondersteunende laadinrichtingen.
Volledig geladen op 100 % is alleen met een geschikt laadapparaat
mogelijk dat via een externe 230-V-netaansluiting gebruikt wordt.
Voor gel- en vliesaccu's moeten laders met IU0U-karakteristiek
gebruikt worden.
12.2
Accu's juist dimensioneren
Denk erom: uit geen enkele accu kan men onbeperkt putten.
Maak een energiebalans van alle verbruikers aan boord op. Zo
kunt u controleren welke hoeveelheid energie dagelijks verbruikt
wordt en dus ook opnieuw naar de accu geleid moet worden.
127
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 128 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
IU6, IU8, IU12
Tips voor de omgang met accu's
Berekeningsvoorbeeld voor een energiebalans:
Overzicht van de grootste
verbruikers
Verbruiker
Vermogen
Verlichting
150 W
Koelerventilator
120 W
Binnenruimteventilator
100 W
Ruitenwisser
70 W
Radio met cd-wisselaar
60 W
Sigarettenaansteker
50 W
Remlicht
40 W
Warmwatercentrale
800 W
Koffiezetapparaat
200 W
Stofzuiger
175 W
Autohaardroger
175 W
Waterkoker
125 W
Absorberkoelbox
100 W
Absorberkoelkast
100 W
Koelbox
75 W
Kleurentelevisie
75 W
Koelkast
45 W
Afzuigkap
30 W
Airconditioning
23 – 36 W
Digitale receiver
11 W
Dompelpomp
128
10 – 35 W
Achteruitrijvideosysteem, monitor
8,4 W
Combi-alarmeenheid
1,2 W
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 129 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
IU6, IU8, IU12
Tips voor de omgang met accu's
Voor een koelbox wordt de benodigde capaciteit als volgt
berekend:
Vermogen / spanning
75 W / 12 V
= stroomsterkte
= 6,25 A
x gebruiksduur per dag in uur (h)
8h
= benodigde capaciteit in ampère-uur
= 50 Ah
U kunt de totale capaciteit voor alle elektrische verbruikers aan
boord bepalen. Vermogenswaarden in watt vindt u op typeplaatjes,
lampfittingen enz.
Vermenigvuldig de vastgestelde totale Ah-waarde met een
veiligheidsfactor van 1,5 en u weet welke capaciteit de ingezette
accu moet hebben. Krijgt uw boordnet te weinig energie, dan helpt
een bijkomende voedingsaccu, bijv. in campers, boten enz.
12.3
Accu's juist laden
Voor vrije tijd en sport gelden de volgende aanbevelingen:
z Begin uw reis altijd met een volledig geladen accu.
z Gebruik tijdens de vakantie elke gelegenheid voor het opladen
van de accu via de ingebouwde boordlader.
z Na de reis moet de accu absoluut langer dan twaalf uur via de
boordlader opgeladen worden, omdat de accu in de regel ook
bij langer mobiel gebruik (terugreis) niet volledig geladen wordt.
z Voor langere stilstand, bijv. in de winter, moet de accu
eveneens langer dan twaalf uur volledig geladen worden.
Daarna de pluspool afklemmen.
I
Instructie
De frequentste oorzaak voor een ontoereikende stroomvoorziening
in het boordnet zijn slechte laders. Echte boordladers werken
volgens de IU0U-karakteristiek. Deze toestellen verkrijgt u bij uw
WAECO-speciaalzaak (www.waeco.com).
129
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 130 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
Tips voor de omgang met accu's
IU6, IU8, IU12
I
Instructie
Hoe sterk een lader moet zijn, hangt van de capaciteit van de accu
af. Als vuistregel geldt: 10 % van de accucapaciteit in Ah/h moet de
laadstroom van de lader minstens bedragen.
Zo is een 15-A-toestel bijvoorbeeld geschikt voor accucapaciteiten
van 40 – 150 Ah.
12.4
Uitval van de accu vermijden
Accu's kunnen uitvallen omdat ze niet juist opgeladen worden
(negatieve laadbalans) of diep ontladen worden.
Uitval door negatieve laadbalans
Een negatieve laadbalans kan de volgende oorzaken hebben:
z Ontoereikende oplading door de dynamo wegens
onderspanning (spanningsverlies in het boordnet of defect of
verkeerd ingestelde spanningsregelaar)
z Negatieve energiebalans door teveel, achteraf gemonteerde
elektrische verbruikers (de rit is te kort, de dynamo kan de accu
niet opnieuw volledig opladen)
Uitval door dieptontlading
Diepontlading kan de volgende oorzaken hebben:
z Niet uitgeschakelde verbruikers
z Zelfontlading bij voertuigen met langere standtijd (onafhankelijk
van elektrische permanente verbruikers)
Het vermogensverlies door zelfontlading is afhankelijk van de
accu. Met stijgende temperaturen neemt de zelfontlading
echter duidelijk toe (tot het zevenvoudige).
In de zomer kan de met de temperatuur samenhangende
zelfontlading in combinatie met permanente verbruikers zonder
nalding via de boordlader bijzonder snel tot een diepontlading
leiden.
130
_IU6_IU8_IU12_BA_10s.book Seite 131 Mittwoch, 16. Januar 2008 2:06 14
IU6, IU8, IU12
Tips voor de omgang met accu's
Zo vermijdt u dieptontlading (bij langere standtijden)
z Niet-benodigde verbruikers altijd uitschakelen.
z Bij de berekening van het energieverbruik rekening houden met
stille verbruikers..
I
Instructie
Laad accu's een keer per maand bij om energieverlies door
zelfontlading te compenseren.
Accu na diepontlading minstens 48 uur lang laden.
Checklist uitvaloorzaken
Vaak hebben uitvallen in de boordelektronica oorzaken die u
gemakkelijk kunt opsporen en zelf kunt verhelpen. Bij problemen
moet u vooral de volgende punten controleren:
z Te lage laadspanning aan de accupolen (onder 14,1 V)
z Defecte dynamo
z Te hoge laadspanning (boven 14,4 V) door defecte
spanningsregelaar (te hoge laadspanning leidt tot vernietiging
van de accu)
z Losse V-snaar
z Geoxideerde of losse aansluitklemmen
z Defect schakelrelais van een elektrische verbruiker
z Kortsluiting in het boordnet
z Kruipstromen in het boordnet
I
Instructie
Controleer de toestand van de accu door meting van de
rustspanning (zie volgende tabel).
De meting moet ten vroegste 24 uur na de laaste lading gebeuren.
Ondertussen mag de accu niet belast zijn, d.w.z. er mag geen
stroom ontnomen worden.
Rustspanning in V
> 12,8
12,55
12,3
12,2
< 12,0
Laadtoestand in %
100
75
50
25
0
131