Torqeedo Cruise 2.0 Handleiding

Type
Handleiding
Cruise 2.0 S
Cruise 2.0 L
Gebruiksaanwijzing
(Nederlands)
3
Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
1. Inhoud
1. Inhoud
2. Belangrijke veiligheids- en gebruiksinstructies 4
3. Inleiding 6
4. Over deze gebruiksaanwijzing 7
5. Conformiteitsverklaring 7
6. Garantievoorwaarden 8
6.1 Garantieomvang 8
6.2 Garantieproces 9
7. Uitrusting en bedieningselementen 10
7.1 Leveringsomvang 10
7.2 Overzicht bedieningselementen 11
8. Inwerkingstelling 12
8.1 Montage van de aandrijving aan de boot 12
8.2 Principes van batterijvoeding 13
8.3 Aansluiting Cruise 2.0 aan loodbatterijen (zwavelzuur, gel, AGM)
met behulp van de Torqeedo kabelset 16
8.4 Aansluiting Cruise 2.0 aan loodbatterijen (zwavelzuur, gel, AGM)
zonder gebruik van de Torqeedo kabelset 18
8.5 Aansluiting Cruise 2.0 aan Torqeedo Power 26-77
lithium-mangaan batterij 19
8.6 Aansluiting Torqeedo gashendel aan de Cruise 2.0 20
9. Bediening 20
9.1 Spiegelbevestiging 20
9.2 Helmstok 22
9.3 Pyloon 23
10. Demontage 24
11. Instructies voor opberging en onderhoud 25
11.1 Bescherming tegen corrosie 25
11.2 Overige onderhoudsinstructies 25
12. Foutdiagnose 26
13. Technische gegevens 27
14. Recyclage 28
15. Toebehoren 29
16. Torqeedo servicepunten 32
4Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
2. Belangrijke veiligheids- en gebruiksinstructies
Belangrijke veiligheidsinstructies
Torqeedo motoren zijn zo geconcipieerd dat ze veilig en betrouwbaar werken, voorzover
ze in overeenstemming met de gebruiksaanwijzing worden ingezet. Lees deze gebruiks-
aanwijzing zorgvuldig door, alvorens u de motor in werking stelt. Als geen rekening
wordt gehouden met de instructies, kan dat persoonlijke ongelukken en materiële
schade tot gevolg hebben. Torqeedo kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade
die is ontstaan uit handelingen die in tegenspraak zijn met deze gebruiksaanwijzing.
Om een veilige werking van de motor te garanderen:
Activeer het gasveer-kantelmechanisme uitsluitend als de motor bijna verticaal is
gemonteerd. Zoniet wordt het kantelmechanisme door de sterke aanzetdruk van de
gasveren te snel opengeklapt. Dat kan tot aanzienlijke verwondingen leiden.
Grijp niet in de opening die zich bovenop de spiegelbevestiging bevindt. Als dat niet
wordt gerespecteerd, kan dat bij het in werking stellen van het kantelmechanisme
kneuzingen veroorzaken. De opening is met een veiligheidssticker gekenmerkt. Details
vindt u in par. 8.1 van deze gebruiksaanwijzing.
Zorg dat u vertrouwd bent met alle bedieningselementen van de motor. U moet bv. de
motor, indien nodig, snel tot stilstand kunnen brengen.
Normaal hebt u voor de stroomvoorziening van uw Cruise 2.0 twee of meer batterijen
(24 V nominale spanning) nodig. Bij het aan elkaar schakelen van de batterijen moet
u in ieder geval steeds gelijksoortige batterijen met elkaar combineren (dezelfde
capaciteit, dezelfde ouderdom, dezelfde fabrikant, dezelfde laadtoestand). Ladingsver-
schillen tussen batterijen die aan elkaar worden geschakeld, kunnen bij het verbinden
van de batterijen tot extreem hoge compensatiestromen of overladingen leiden die
kabels, aansluitstekkers, de hoofdschakelaar of zelfs de batterij zelf overbelasten.
In extreme gevallen kan daardoor brand- en verwondingsgevaar ontstaan. Neem
daarom in ieder geval de instructies in par. 8.1 tot 8.3 van deze gebruiksaanwijzing in
acht.
De kabeldoorsnede voor het aan elkaar schakelen van batterijen moet minimum
25 mm2 bedragen. Wij raden u aan kabels met 35 mm2 te gebruiken.
Laat de motor uitsluitend lopen, als u in de stroomkring een batterijhoofdschakelaar
en een 125 A zekering hebt ingebouwd. Wij raden in het algemeen aan de Torqeedo
kabelset Cruise 2.0, die beide elementen bevat en een doorsnede van 35 mm2 heeft,
in te bouwen.
5
Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
Laat het gebruik van de motor uitsluitend over aan volwassen personen, die over de
bediening werden geïnstrueerd of de gebruiksaanwijzing zelf hebben gelezen.
Let op de richtlijnen van de bootconstructeur over de toegelaten motorisering van uw
boot; overschrijd niet de aangegeven vermogensgrenzen.
Stop de motor meteen, als er iemand over boord gaat.
Laat de motor niet lopen, als er zich iemand in de buurt van de boot in het water
bevindt.
Gebruik de motor niet als bevestigingspunt voor uw boot; gebruik de motor niet als
handgreep om iets op te tillen of om kleinere boten te dragen
Dompel de motor niet volledig in water of in andere vloeistoffen.
2. Belangrijke veiligheids- en gebruiksinstructies
Belangrijke gebruiksinstructies
Hierna vindt u een keuze van de belangrijkste instructies over het gebruik van Torqeedo
Cruise motoren. Neem naast deze instructies echter de volledige gebruiksaanwijzing in
acht om schade aan uw motor te vermijden.
Laat de motor uitsluitend lopen, terwijl de propeller zich onder water bevindt. Bij
werking in de lucht worden de asdichtingsringen, die de motor aan de tandwielas
afdichten, beschadigd. Bij langere werking in de lucht kan de motor zich ook zelf
oververhitten.
De elektronica van de helmstok is in gemonteerde toestand tegen spatwater en golven
beveiligd. Helmstok en staartkop mogen niet ondergedompeld worden en de contacten
van de stekker in de helmstok moeten droog blijven. Als helmstok en staartkop worden
ondergedompeld, kan dat leiden tot een onherstelbare beschadiging van de elektronica.
Na gebruik moet de verbinding tussen motor en batterij door een hoofdschakelaar
worden verbroken. Op die manier wordt de stroomvoorziening van de motor volledig
onderbroken en wordt een ontlading van de batterijen tijdens de stilstand door
ruststroom verhinderd.
Na gebruik moet de motor steeds uit het water worden genomen. Dat kan via het
kantelmechanisme van de spiegelbevestiging gebeuren.
Na gebruik in zout of in brak water moet de motor (maar echter niet de staartkop en de
helmstok) met vers water worden afgespoeld.
Gebruik af en toe contactspray om de gasveren, de contacten aan de stroomkabel en de
stekker aan de stuurkabel mee te onderhouden. Bij gebruik in zout of in brak water moet
de behandeling met contactspray een keer per maand worden uitgevoerd.
Berg de motor uitsluitend in een droge toestand op.
6Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
3. Inleiding
Geachte klanten,
wij zijn blij, dat ons motorconcept u overtuigd heeft. Uw Torqeedo Cruise buitenboord-
motor is wat aandrijvingstechniek en aandrijvingsefficiëntie betreft met de allernieuwste
techniek uitgerust. Hij werd uiterst zorgvuldig en met veel aandacht voor comfort,
gebruiksvriendelijkheid en veiligheid ontworpen en vervaardigd en voor levering
nauwkeurig gecontroleerd.
Neem de tijd om deze gebruiksaanwijzing grondig door te lezen, opdat u de motor
vakkundig kan behandelen en u er lang plezier aan kan beleven.
Wij trachten Torqeedo producten steeds te verbeteren. Als u opmerkingen heeft over het
ontwerp en het gebruik van onze producten, zouden wij het op prijs stellen, als u ons
daarover informeert. U kan zich steeds met al uw vragen over Torqeedo producten tot de
Torqeedo servicedienst richten ([email protected]).
Wij wensen u veel plezier met dit product.
getekend Dr. Friedrich Böbel getekend Dr. Christoph Ballin
Beherend vennoot Beherend vennoot
Als eerste hulp bij storingen in de werking van de motor wordt de helmstokhandgreep
gedurende ca. 2 seconde naar de stoppositie gebracht. De stoppositie heeft de functie
van een reset-toets en kan kleinere fouten zelf corrigeren.
Als u met uw motor problemen heeft, volg dan de instructies voor de afwikkeling van
garantie in deze gebruiksaanwijzing.
7
Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
3. Inleiding 4. Over deze gebruiksaanwijzing 5. Conformiteitsverklaring
4. Over deze gebruiksaanwijzing
Deze gebruiksaanwijzing helpt u uw Torqeedo Cruise 2.0 veilig en optimaal te gebruiken.
Alle informatie werd volgens onze actuele kennisstand bijeengebracht. Technische
wijzigingen voorbehouden.
Duidt op een gevaar of een proces dat mogelijkerwijze tot verwondingen
en materiële schade kan leiden.
Duidt op een gevaar of een proces dat mogelijkerwijze tot materiële
schade kan leiden.
5. Conformiteitsverklaring
Hiermee verklaren wij, Torqeedo GmbH, als enige verantwoordelijke de conformiteit van
de productreeks Cruise 2.0 met de volgende desbetreffende bepaling:
kleine vaartuigen
elektrische systemen
kleinspannings-gelijkstroom-(DC)installaties
DIN EN ISO 10133:2000
Starnberg, december 2006
Handtekening bedrijfsleider
De hierboven genoemde firma houdt de volgende technische documentatie ter inzage
gereed:
- reglementaire gebruiksaanwijzing
- schema‘s / software-broncode (uitsluitend voor EU-instantie)
- testprotocollen (uitsluitend voor EU-instantie)
- overige technische documentatie (uitsluitend voor EU-instantie)
8Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
6. Garantievoorwaarden
6.1 Garantieomvang
De Torqeedo GmbH, Petersbrunner Straße 3a in D-82319 Starnberg garandeert de ein-
dafnemer van een Torqeedo buitenboordmotor, dat het product gedurende de volgende
vastgelegde dekkingsperiode vrij is van materiaal- en verwerkingsfouten. Torqeedo zal
voor de eindafnemer de kosten overnemen om een materiaal- of verwerkingsfout te
verhelpen. Die kostenovername geldt niet voor alle nevenkosten die door een garantiezaak
ontstaan en niet voor alle overige financiële nadelen (bv. kosten voor wegslepen,
telecommunicatie, maaltijden, logies, ontgaan gebruik, tijdverlies enz.).
De garantie eindigt twee jaar na de dag van productovergave aan de eindafnemer. Van de
tweejarige garantie zijn producten uitgesloten, die – ook tijdelijk – voor commerciële of
officiële doeleinden werden gebruikt. Daarvoor geldt de wettelijke waarborg. Het recht op
garantie verjaart na afloop van zes maanden na ontdekking van de fout.
Torqeedo beslist of foutieve onderdelen worden gerepareerd of vervangen. Distributeurs
en handelaars, die reparatiewerkzaamheden aan Torqeedo-motoren uitvoeren, hebben
geen volmacht om voor Torqeedo bindende verklaringen af te geven.
Slijtageonderdelen en routineonderhoudswerkzaamheden zijn van garantie uitgesloten.
Torqeedo heeft het recht garantie te weigeren, als
de garantie niet volgens de voorschriften werd ingediend (in het bijzonder contactop-
name voor inzending van de goederen, een volledig ingevuld garantiebewijs en een
bewijs van aankoop, vgl. garantieproces),
het product niet volgens de voorschriften werd behandeld,
de veiligheids-, gebruiks- en onderhoudsinstructies van de gebruiksaanwijzing niet in
acht werden genomen,
het koopobject op een of andere manier werd omgebouwd, gewijzigd of uitgerust met
onderdelen of toebehoren, die niet tot de door Torqeedo uitdrukkelijk toegelaten of
aanbevolen uitrusting behoren,
voorafgaande onderhoudsbeurten of reparatiewerkzaamheden niet door door Torqeedo
geautoriseerde bedrijven werden uitgevoerd of geen originele reserveonderdelen
werden gebruikt, tenzij de eindafnemer kan aantonen, dat de feiten, die het recht ertoe
gaven de garantie te weigeren, de ontwikkeling van de fout niet hebben begunstigd.
9
Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
Naast de rechten uit deze garantie heeft de eindafnemer wettelijke garantieaanspraken uit
zijn koopcontract met de handelaar, die door deze garantie niet worden beperkt.
6.2 Garantieproces
De inachtneming van het hierna beschreven garantieproces is voorwaarde voor het
nakomen van garantieaanspraken.
Alvorens gereclameerde producten aan Torqeedo mogen worden teruggestuurd, moet de
verzending in ieder geval met de Torqeedo service worden afgestemd. Het contacteren
kan telefonisch, per mail of per post gebeuren. Contactadressen vindt u op de achterkant
van deze gebruiksaanwijzing. Wij vragen om uw begrip dat wij niet afgestemde
inzendingen van gereclameerde producten niet kunnen behandelen en dus niet kunnen
aanvaarden.
Om het recht op garantie te kunnen controleren en om de garantie te kunnen afwikkelen,
hebben wij een ingevuld garantie- en een aankoopbewijs nodig.
Het garantiebewijs, dat bij deze gebruiksaanwijzing is bijgevoegd, moet o.a.
contactgegevens, informatie over het gereclameerde product, serienummer en een
korte beschrijving van het probleem bevatten.
Het aankoopbewijs moet vooral de aankoop of de aankoopdatum bewijzen (bv. met
kassabon, factuur of kwitantie).
Voor het opsturen van de motor naar het servicepunt raden wij u aan, de originele Torqee-
do-verpakking te bewaren.
Voor bijkomende vragen over het garantieproces staan wij u graag ter beschikking onder
de gegevens die op de achterkant staan vermeld.
6. Garantievoorwaarden
10 Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
7. Uitrusting en bedieningselementen
7.1 Leveringsomvang
Tot de volledige leveringsomvang van uw Torqeedo Cruise behoren de volgende
onderdelen:
motor met helmstok, spiegelbevestiging, staart, pyloon en propeller
helmstokhandgreep
2 aan/uit pinnen
gebruiksaanwijzing
garantiebewijs
verpakking
11
Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
7.2 Overzicht bedieningselementen
7. Uitrusting en bedieningselementen
aan/uit pin (om motor stop te zetten)
propeller
met anode
pyloon
vin
batterijspanningsdisplay
klemschroeven
(om de helmstok-
kantelhoek mee
te bevestigen)
spiegelbevestiging
gasveer (om het
kantelmechanisme
te ondersteunen)
staart
frictieschroef
(om de besturing
te bevestigen)
helmstok-
handgreep
knevelschroef
instelbout (om de trimerpositie
van de motor te bevestigen)
bediening kantelmechanisme
ontgrendelingsknop
(om helmstok in de
lengte te verstellen)
uitsparingen
(om een externe
besturing in te hangen
contactdoos voor
de stuurkabel
onderkant helmstok
12 Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
8. Inwerkingstelling
8.1 Montage van de aandrijving aan de boot
Activeer het gasveer-kantelmechanisme uitsluitend als de motor bijna
verticaal is gemonteerd. Zoniet wordt het kantelmechanisme door de
sterke aanzetdruk van de gasveren te snel opengeklapt. Dat kan tot
aanzienlijke verwondingen leiden. Bij levering is de bediening van het
kantelmechanisme met een kabelbinder beveiligd. Wij raden u aan de
bediening opnieuw te beveiligen, als de motor wordt getransporteerd of
opgeborgen.
Grijp niet in de opening die zich bovenop de spiegelbevestiging bevindt.
Als dat niet wordt gerespecteerd, kan dat bij het in werking stellen van
het kantelmechanisme kneuzingen veroorzaken. De opening is met een
veiligheidssticker gekenmerkt.
Let erop dat het kantelmechanisme bij het neerklappen opnieuw
vergrendelt.
1. Neem de onderdelen die tot de leveringsomvang van
de Cruise behoren uit de verpakking.
2. Steek dan de helmstokhandgreep op de helmstok.
Let erop dat de ontgrendelingsknop op de helmstok
zich in een lijn met de overeenkomstige uitsparingen
in de helmstokhandgreep bevindt. Het moet te horen
zijn dat de ontgrendelingsknop opnieuw arrêteert.
3. Hang de aandrijving aan de spiegel
of de motorbevestiging van uw boot
en draai de twee knevelschroeven vast.
4. Er zijn meerdere stappen nodig om de
motor in een rechte hoek ten opzicht
van het de wateroppervlakte op te
stellen (trimming):
13
Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
Maak eerst de klemschroeven aan de helmstok
los en kantel de helmstok ver naar boven.
Zo vermijdt u dat de helmstok tijdens het
kantelen van de motor met onderdelen
van uw boot collideert.
Houd de achterkant van de
spiegelbevestiging met een hand vast
en duw dan met de andere hand de bediening
van het kantelmechanisme naar beneden (zie
tekening). Daarna kan de motor gemakkelijk en
gecontroleerd naar boven worden gekanteld.
Schroef de oranjekleurige moer van de instelbout
los en trek hem uit de spiegelbevestiging.
Kies de gewenste instelpositie en steek de instelbout in de overeenkomstige
boringen. De instelbout moet door de twee zijkanten van de spiegelbevestiging
zijn doorgestoken. Pas dan kan hij met de oranjekleurige moer opnieuw worden
bevestigd.
Kantel de motor opnieuw naar beneden tot hij op de nieuwe positie vergrendelt.
Plaats de helmstok in de gewenste positie en draai de twee klemschroeven aan.
5. Verbind de drijfstang of de stuurkabel van uw besturingsinstallatie met de uitsparingen
aan de onderkant van de helmstok, als de besturing niet via de helmstok maar via een
externe sturing moet gebeuren. Het nodige montagemateriaal is als toebehoren in de
boothandel te verkrijgen. Controleer voor het gebruik van de aandrijving de werking
van de besturing door van de ene aanslag naar de andere uit te draaien.
8.2 Principes van batterijvoeding
De Cruise modellen kunnen werken met lood-zuurbatterijen, gel-batterijen, AGM-
batterijen of lithium batterijen.
Om looptijden en reikwijdten te berekenen is de ter beschikking gestelde batterijcapaciteit
essentieel. Die wordt hierna in watturen [Wh] aangegeven. Het aantal watturen kan
gemakkelijk met het aangegeven ingangsvermogen van de motor [in W] worden
vergeleken: Een Cruise 2.0 heeft een ingangsvermogen van 2.000 W en verbruikt per uur
bij vol gas 2.000 Wh. De nominale capaciteit van een batterij [Wh] wordt berekend door de
vermenigvuldiging van lading [Ah] maal nominale spanning [V]; een batterij met 12 V en
100 Ah heeft dus een nominale capaciteit van 1.200 Wh.
8. Inwerkingstelling
hier
vasthouden
bediening kantelmechanisme
naar beneden duwen
14 Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
Algemeen geldt voor lood-zuurbatterijen, gel-batterijen en AGM-batterijen dat de zo
berekende nominale capaciteit van de batterij niet volledig ter beschikking kan worden
gesteld. Dat ligt aan het begrensde hoogstroomvermogen van loodbatterijen. Om dat
effect tegen te gaan is het gebruik van grote batterijen aan te raden. Voor lithium-
mangaan batterijen kan dat effect worden verwaarloosd.
Voor de te verwachten reikwijdten en looptijden spelen naast de werkelijk beschikbare
batterijcapaciteit het boottype, het gekozen vermogensniveau (geringere looptijd en
reikwijdte bij hogere snelheid) evenals bij loodbatterijen ook de buitentemperatuur een
belangrijke rol.
In de volgende tabel zijn enkele voorbeelden voor typische looptijden weergegeven. De
weergave veronderstelt dat de aandrijving bij vol gas ononderbroken 2.000 W vermogen
verbruikt. Bij kleinere boten is de volle belasting uitsluitend voor de versnelling nodig,
terwijl bij volle kracht een geringer ingangsvermogen wordt verbruikt. Dat leidt tot
langere looptijden.
model batterijvoeding buiten-
tempera-
tuur
vaarniveau werkelijk
beschikbare
capaciteit
looptijd
in h:
min
Cruise 2.0 2.400 Wh, gel-batterij
(2 batterijen* 12 V, 100 Ah,
ca. 65 kg)
> + 10 °C vol gas ~ 1.600 Wh ~ 0:48
Cruise 2.0 2.400 Wh, gel-batterij
(2 batterijen* 12 V, 100 Ah,
ca. 65 kg)
> + 10 °C halve snel-
heid
~ 2.300 Wh ~ 9:12
Cruise 2.0 4.800 Wh, gel-batterij
(2 batterijen* 12 V, 200 Ah,
ca. 130 kg)
> + 10 °C vol gas ~ 4.000 Wh ~ 2:00
Cruise 2.0 4.800 Wh, gel-batterij
(2 batterijen* 12 V, 200 Ah,
ca. 130 kg)
> + 10 °C halve snel-
heid
~ 4.700 Wh ~ 18:48
Cruise 2.0 1.994 Wh, lithium-mangaan
(1 Torqeedo Power 26-77,
18 kg)
tussen
– 20 en
+ 45 °C
vol gas ~ 1.994 Wh ~ 1:00
Cruise 2.0 1.994 Wh, lithium-mangaan
(1 Torqeedo Power 26-77,
18 kg)
tussen
– 20 en
+ 45 °C
halve snel-
heid
~ 1.994 Wh ~ 8:00
* nieuw, goede kwaliteit
15
Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
Wij raden u aan de gewenste batterijcapaciteit in Wh met zo weinig mogelijk
parallelschakelingen met zo weinig mogelijk batterijen tot stand te brengen. Om een
batterijcapaciteit van bv. 4.800 Wh (bij 24 Volt) ter beschikking te hebben, is het beter
twee 12 V / 200 Ah batterijen te gebruiken i.p.v. meerdere parallel en serieel gescha-
kelde batterijen (bv. vier 12 V / 100 Ah batterijen). Ten eerste worden op die manier
veiligheidsrisico‘s bij het schakelen van batterijen vermeden. Ten tweede hebben reeds bij
het schakelen voorhanden of in de loop van de tijd ontstane capaciteitsverschillen tussen
de batterijen een negatief effect op het volledige batterijsysteem (capaciteitsverlies). Ten
derde beperkt u zo verliezen aan de contactpunten, die tot 2-3% van de batterijcapaciteit
kunnen bedragen.
Om bij een seriële of parallelle schakeling van batterijen veiligheidsrisico‘s,
capaciteitsverlies en verliezen aan contactpunten te vermijden, moet u in ieder geval
steeds gelijksoortige batterijen met elkaar combineren (dezelfde capaciteit, dezelfde
ouderdom, dezelfde fabrikant, dezelfde laadtoestand).
Serieel en parallel geschakelde batterijen moeten steeds dezelfde
laadtoestand hebben. Gebruik daarom voor de schakeling uitsluitend
gelijksoortige batterijen (dezelfde capaciteit, dezelfde ouderdom, de-
zelfde fabrikant, dezelfde laadtoestand) en laad elke batterij afzonderlijk
aan de acculader op tot ze volledig is opgeladen, alvorens ze te schake-
len. Ladingsverschillen kunnen tot extreem hoge compensatiestromen
of overladingen leiden die kabels en aansluitstekkers of de batterij zelf
overbelasten. In extreme gevallen kan daardoor brand- en verwondings-
gevaar ontstaan.
8. Inwerkingstelling
16 Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
8.3 Aansluiting Cruise 2.0 aan loodbatterijen (zwavelzuur, gel, AGM)
met behulp van de Torqeedo kabelset
De Cruise 2.0 werkt met een spanningsvoeding tussen 20 V en 30 V (mbt. de nominale
spanning). Dat betekent, dat hij met twee serieel geschakelde 12 V lood-zuurbatterijen,
gel- of AGM batterijen kan werken.
Om de capaciteit te verhogen kunnen meerdere paren serieel geschakelde 12 V batterijen
parallel met elkaar worden geschakeld (wordt niet aangeraden, zie Principes van
batterijvoeding).
1. Begin met de aansluiting van de kabelset aan de batterijen en verbind eerst de
pluspool van de eerste batterij met de minpool van de tweede batterij. Gebruik
daarvoor de bijgevoegde verbindingskabel.
2. Wees er zeker van dat de hoofdschakelaar van de kabelset in de uit- of nulpositie staat;
plaats hem indien nodig op de uit- of nulpositie.
3. Verbind de min-aansluitklem van de kabelset (aan de tekst te herkennen) met de
minpool van de eerste batterij.
4. Aansluitend verbindt u de plus-aansluitklem van de kabelset waarin een veiligheid is
geïntegreerd, met de pluspool van de tweede batterij.
5. Verbind dan de hoogstroom stekker van de kabelset met de hoogstroom stekker van de
motor.
6. Haal de hoofdschakelaar over of breng hem naar de aan-positie. Uw motor is dan
startklaar.
Zo zijn de batterijen serieel met elkaar geschakeld: De batterijcapaciteit [Wh] en de
spanning [V] van het batterijblok zijn verdubbeld. De lading [Ah] van de batterijen
verandert door de seriële schakeling niet. (Twee serieel geschakelde 12 V / 100 Ah
batterijen met telkens 1.200 Wh hebben na de seriële schakeling 24 V, 100 Ah en 2.400 Wh.)
De kabelset is met een CF8 125 A zekering uitgerust. In geval van kortsluiting onderbreekt
de zekering de stroomkring en verhindert verdere beschadigingen.
17
Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
Serieel en parallel geschakelde batterijen moeten steeds dezelfde
laadtoestand hebben. Gebruik daarom voor de schakeling uitsluitend
gelijksoortige batterijen (dezelfde capaciteit, dezelfde ouderdom,
dezelfde fabrikant, dezelfde laadtoestand) en laad elke batterij
afzonderlijk aan de acculader op tot ze volledig is opgeladen, alvorens
ze te schakelen. Ladingsverschillen kunnen tot extreem hoge
compensatiestromen of overladingen leiden die kabels en
aansluitstekkers of de batterij zelf overbelasten. In extreme gevallen kan
daardoor brand- en verwondingsgevaar ontstaan.
De kabeldoorsnede voor het aan elkaar schakelen van batterijen moet
minimum 25 mm2 bedragen, wij raden een kabeldoorsnede van 35 mm2
aan.
Let erop dat de batterijpolen schoon en vrij van corrosie zijn.
Draai de schroeven van de batterijklemmen voor de bevestiging aan de
batterijpolen vast aan.
8. Inwerkingstelling
batterijadapter-
kabelset
Aansluiting Cruise 2.0 aan twee 12 V batterijen Optionele uitbreiding van de
batterijcapaciteit via parallel-
schakeling met verdere 12 V
batterijparen.
12 V batterij
12 V batterij
18 Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
8.4 Aansluiting Cruise 2.0 aan loodbatterijen (zwavelzuur, gel, AGM)
zonder gebruik van de Torqeedo kabelset
Ga te werk zoals bij de aansluiting van de Cruise 2.0 aan loodbatterijen met behulp van de
Torqeedo kabelset
Let in het bijzonder op de opmerkingen over de kabeldoorsneden en op het internationale
voorgeschreven gebruik van een hoofdschakelaar en een zekering. De hoofdschakelaar en
de zekering moeten op een permanente belasting van 125 A zijn berekend.
Voor beschadigingen die door een ontbrekende of onvoldoende beveiliging, door een
ontbrekende of onvoldoende hoofdschakelaar, door te geringe kabeldoorsneden of niet
passende contacten ontstaan, kan Torqeedo niet aansprakelijk worden gesteld.
Als interface met de stroomvoorziening heeft de Cruise een hoogstroom stekker, die met
Tyco- of Anderson-stekkers compatibel is. U kunt de hoogstroom stekker ook als
reserveonderdeel via de Torqeedo service of uw vakhandel verkrijgen.
De kabeldoorsnede voor het aan elkaar schakelen van batterijen moet
minimum 25 mm2 bedragen, wij raden een kabeldoorsnede van 35 mm2
aan.
Gebruik in ieder geval een hoofdschakelaar die op minimum 125 A
belasting is berekend.
Gebruik in ieder geval een zekering.
Alle contactpunten moeten op een permanente stroom van 125 A zijn
berekend.
Serieel en parallel geschakelde batterijen moeten steeds dezelfde
laadtoestand hebben. Gebruik daarom voor de schakeling uitsluitend
gelijksoortige batterijen (dezelfde capaciteit, dezelfde ouderdom,
dezelfde fabrikant, dezelfde laadtoestand) en laad elke batterij
afzonderlijk aan de acculader op tot ze volledig is opgeladen, alvorens
ze te schakelen. Ladingsverschillen kunnen tot extreem hoge compen-
satiestromen of overladingen leiden die kabels en aansluitstekkers of de
batterij zelf overbelasten. In extreme gevallen kan daardoor brand- en
verwondingsgevaar ontstaan.
Let erop dat de batterijpolen schoon en vrij van corrosie zijn.
Draai de schroeven van de batterijklemmen voor de bevestiging aan de
batterijpolen vast aan.
19
Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
8.5 Aansluiting Cruise 2.0 aan Torqeedo Power 26-77 lithium-mangaan batterij
De Cruise 2.0 werkt met een spanningsvoeding tussen 20 V en 30 V (mbt. de nominale
spanning). Dat betekent, dat hij ook met een Torqeedo Power 26-77 batterij op lithium-
mangaan (LIMA) basis kan werken. Om de capaciteit te verhogen kunnen meerdere
Torqeedo Power parellel met elkaar worden geschakeld.
Bij lithium batterijen treden bij een verkeerd aan elkaar schakelen
aanzienlijk hogere kortsluitstromen op dan bij loodbatterijen. Volg
daarom nauwgezet de inbouwinstructies en gebruik uitsluitend de
Torqeedo kabelset voor de aansluiting van uw motor.
1. Begin met de aansluiting van de kabelset aan de batterij en zet eerst de
hoofdschakelaar van de kabelset op de uit- of nulpositie.
2. Verbind de min-aansluitklem van de kabelset (aan de tekst te herkennen) met een van
de twee minpolen van de batterij. (De twee minpolen zijn gelijkwaardig.)
3. Verbind de plus-aansluitklem van de kabelset (aan de tekst en aan de geïntegreerde
zekering te herkennen) met een van de twee pluspolen van de batterij. (De twee
pluspolen zijn gelijkwaardig.)
4. Verbind dan de hoogstroom stekker van de kabelset met de hoogstroom stekker van de
motor.
5. Schakel de batterij aan, door de aan/uit-schakelaar te activeren.
6. Haal de hoofdschakelaar van de kabelset over of breng hem naar de aan-positie. Uw
motor is dan startklaar.
8. Inwerkingstelling
batterijadapter-
kabelset
Aansluiting Cruise 2.0 aan Torqeedo Power 26-77 Optionele uitbreiding van de batterij-
capaciteit via parallelschakeling met
Torqeedo Power batterijen.
Power 26-77
20 Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
De kabelset is met een CF8 125 A zekering uitgerust. In geval van kortsluiting onderbreekt
de zekering de stroomkring en verhindert verdere beschadigingen.
De capaciteitsuitbreiding via parallelle schakeling van tot vier Torqeedo Power batterijen
van de „User Installation (UI)“ reeks gebeurt op dezelfde manier, zoals onder 8.3
(Aansluiting Cruise 2.0 aan loodbatterijen) beschreven Houd rekening met de
gebruiksaanwijzing van de litium-mangaan batterijen.
8.6 Aansluiting Torqeedo gashendel aan de Cruise 2.0
Optioneel kan de vermogenssturing van de Cruise via een als toebehoren te verkrijgen
gashendel (i.p.v. via de helmstokhandgreep) gebeuren.
In geval van vermogenssturing via een gashendel staat het spanningsdisplay dat zich in
de helmstok bevindt, niet ter beschikking.
De aansluiting van de gashendel aan de motor gebeurt in twee stappen:
1. Trek de stekker van de stuurkabel uit de helmstok.
2. Steek de stekker van de stuurkabel in de contactdoos van de gaskabel.
Bij gebruik van meerdere Cruise motoren aan een boot moeten de gashendels in een
geautoriseerd Torqeedo servicepunt worden gesynchroniseerd. Daardoor wordt dezelfde
voortstuwing van de motoren bij dezelfde gashendelpositie gegarandeerd. Dat is vooral
belangrijk, als de motoren niet onmiddellijk naast elkaar worden gemonteerd (bv. bij
catamarans).
9. Bediening
9.1 Spiegelbevestiging
De benodigde kracht voor de besturing kan via de frictieschroef worden ingesteld. Als de
schroef met de wijzers van de klok mee wordt gedraaid, wordt de benodigde stuurkracht
tot aan de vaststelling van de motor verhoogd. De tegengestelde richting vermindert de
benodigde stuurkracht.
21
Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
8. Inwerkingstelling 9. Bediening
Door het kantelmechanisme kan de motor zowel gekanteld alsook getrimd worden.
Door het kantelen kan de motor uit het water worden genomen (bv. bij niet-gebruik of als
de boot bij geringe waterdiepte aanlegt). Als de boot lang niet wordt gebruikt, raden wij u
aan de motor met behulp van de instelbout in een 75° positie te fixeren.
Door het instellen kan de motor in een rechte hoek ten opzicht van het wateroppervlakte
worden opgesteld. Daarvoor zijn boringen met 5° afstand tussen 0° en 20° voorzien.
Het kantelen en instellen van de motor is in par. 8.1 (Montage van de aandrijving aan de
boot) beschreven.
Activeer het gasveer-kantelmechanisme uitsluitend als de motor bijna
verticaal is gemonteerd. Zoniet wordt het kantelmechanisme door de
sterke aanzetdruk van de gasveren te snel opengeklapt. Dat kan tot
aanzienlijke verwondingen leiden. Bij levering is de initiator van het
kantelmechanisme met een kabelbinder beveiligd. Wij raden u aan de
initiator opnieuw te beveiligen, als de motor wordt getransporteerd of
opgeborgen.
Grijp niet in de opening die zich bovenop de spiegelbevestiging bevindt.
Als dat niet wordt gerespecteerd, kan dat bij het in werking stellen van
het kantelmechanisme kneuzingen veroorzaken. De opening is met een
veiligheidssticker gekenmerkt.
Let erop dat het kantelmechanisme bij het neerklappen opnieuw
vergrendelt.
22 Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
9.2 Helmstok
De vermogenssturing van de aandrijving gebeurt door aan de helmstokhandgreep te
draaien. Toerental en draairichting van de propeller (vooruit/achteruit) kunnen traploos
worden ingesteld. De helmstokhandgreep is van een overeenkomstige tekst voorzien.
Door de hoge stuwkracht van de aandrijving is het nodig dat u zich met
de vaareigenschappen van uw Cruise 2.0 vertrouwd maakt. Oefen de
omgang met de motor en het manoeuvreren in vrije wateren.
De helmstok kan traploos tot 90° naar boven worden gedraaid. Om te kunnen draaien
moeten eerst de klemschroeven worden geopend. Nadat de helmstok naar de gewenste
positie is gedraaid, moeten de klemschroeven opnieuw vast worden aangetrokken.
Met de ontgrendelingsknop aan de onderkant van de helmstokhandgreep kan de helm-
stokhandgreep in de lengte worden aangepast. Druk deze knop in de aluminium buis om
de lengte in drie niveaus aan te passen.
Let erop dat de ontgrendelingsknop opnieuw borgt.
Door aan de aan/uit pin te trekken kan u de aandrijving snel stopzetten. Trek de pin er
gewoon naar boven uit. De aandrijving start pas opnieuw, als de pin er opnieuw is
ingestoken. Daarvoor moet de helmstok bovendien eerst in de stoppositie worden
gebracht.
Aan de bovenkant van de helmstok is een spanningsdisplay geïntegreerd. Het spannings-
display is geen exacte indicator voor de restcapaciteit van uw batterijen. De spannings-
afname van de batterijen bij toenemende ontlading hangt erg af van de toestand van de
betreffende batterij (technologie, kwaliteit, bouwvorm, omgevingsinvloeden, enz.) en
verloopt niet lineair. Zonder een duurder managementsysteem voor batterijen is het
spanningsdisplay echter het beste hulpmiddel om de resterende looptijd van uw
aandrijvingssysteem grof te kunnen inschatten.
23
Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
9. Bediening
9.3 Pyloon
In de pyloon zijn de motor en de elektronische controller ondergebracht. Die zorgen
voor het aandrijvingsvermogen. Bovendien zijn verschillende beveiligingsfuncties
geïntegreerd:
1. Temperatuurbeveiliging: Als de motor te warm wordt, vermindert de motorcontroller
het vermogen van de aandrijving tot er een temperatuurevenwicht is tussen warmte die
ontstaat en warmte die wordt afgevoerd.
2. Onderspanningsbeveiliging: Als de spanning kleiner is dan 16 V, schakelt de motor-
controller de aandrijving uit om een diepteontlading van de batterijen te verhinderen.
Reeds voordien wordt het vermogen van de motor zo geregeld, dat stroompieken
boven 120 A worden vermeden.
3. Blokkeerbeveiliging: Als de propeller geblokkeerd is of klem zit, zou de synchroonmotor
te veel stroom opnemen. In dat geval wordt de motor ter beveiliging van de elektronica,
de motorwikkeling en de propeller binnen een paar honderdsten van seconden
uitgeschakeld. Nadat de blokkering is opgelost, kan de motor vanuit de stoppositie na
ca. 2 seconden wachttijd opnieuw worden gestart.
4. Kabelbreukbeveiliging: Als de stuurkabel beschadigd is, d.w.z. als de verbinding met de
pin is onderbroken, start de motor niet of stopt hij.
5. Versnellingscontrole: De veranderingssnelheid, waarmee het toerental van de propeller
zich aan de veranderde helmstokpositie aanpast, is begrensd om mechanische
aandrijvingsonderdelen te beschermen en korte stroompieken te vermijden.
Als eerste hulp bij storingen in de werking van de motor wordt de
helmstokhandgreep gedurende ca. 2 seconden naar de stoppositie
gebracht. De stoppositie heeft de functie van een reset-toets en kan
kleinere fouten zelf corrigeren.
De vin ondersteunt stuurbewegingen en beschermt de propeller bij bodemcontact.
De anode beschermt de metalen bouwdelen, die onder de wateroppervlakte liggen, tegen
corrosie, in het bijzonder in zout water.
24 Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
Laat de motor uitsluitend lopen, terwijl de propeller zich onder water
bevindt. Bij werking in de lucht worden de asdichtingsringen, die de
motor aan de tandwielas afdichten, beschadigd. Bij langere werking in
de lucht kan de motor zich ook zelf oververhitten.
Na gebruik moet de motor steeds uit het water worden genomen. Dat
kan via het kantelmechanisme van de spiegelbevestiging gebeuren.
10. Demontage
1. Trek de aan/uit pin eruit en zet de batterij-hoofdschakelaar op de uit- of nulpositie.
2. Maak de aansluitverbinding tussen de motor en de kabelset los.
3. Beveilig de bediening van het kantelmechanisme met een kabelbinder, draad, enz.
tegen ongewild neerdrukken.
4. Hang de motor uit en leg hem op een glad oppervlak.
De pyloon kan heet zijn.
Activeer het gasveer-kantelmechanisme uitsluitend als de motor bijna
verticaal is gemonteerd. Zoniet wordt het kantelmechanisme door de
sterke aanzetdruk van de gasveren te snel opengeklapt. Dat kan tot
aanzienlijke verwondingen leiden. Bij levering is de bediening van het
kantelmechanisme met een kabelbinder beveiligd. Wij raden u aan de
bediening opnieuw te beveiligen, als de motor wordt getransporteerd of
opgeborgen.
Let erop dat de motor droog is, alvorens hem op te bergen.
Let erop dat de kabels niet over scherpe kanten knikken.
25
Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
9. Bediening 10. Demontage
11. Instructies voor opberging en onderhoud
11. Instructies voor opberging en onderhoud
11.1 Bescherming tegen corrosie
Bij de keuze van het materiaal werd op een grote
mate van corrosiebestendigheid gelet. Het meeste
materiaal dat in de Cruise 2.0 zit verwerkt, is zoals de
meeste maritieme producten voor het bereik vrije tijd als
„zeewaterbestendig“ en niet als „zeewatervast“ geclassificeerd.
Na gebruik moet de motor steeds uit het water worden genomen. Dat
kan via het kantelmechanisme van de spiegelbevestiging gebeuren.
Na gebruik in zout of in brak water moet de motor (maar echter niet de
helmstok) met vers water worden afgespoeld.
Berg de motor uitsluitend in een droge toestand op.
Een keer per maand moeten volgende onderdelen met contactspray
worden behandeld
– gasveren van het kantelmechanisme
– contacten aan de stroomkabel
stekker aan de stuurkabel
Wij raden u aan een keer per jaar de oploselektrode te controleren.
De anode is op de aandrijfas aan de propeller vastgeschroefd. Gebruik
uitsluitend Torqeedo anode die u via de handel of de Torqeedo service
kan verkrijgen.
11.2 Overige onderhoudsinstructies
Om de motor te reinigen kan u alle reinigingsmiddelen die voor kunststof geschikt zijn,
volgens de informatie van de fabrikant, gebruiken. Cockpit-sprays die in de autosector
worden gebruikt, hebben op de kunstof-oppervlakken van de Torqeedo Cruise een goed
effect.
anode
26 Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
Neem contact op met de Torqeedo
service (contactgegevens zie
achterkant gebruiksaanwijzing).
ja
Maak de propeller vrij
neen
Breng de helmstok naar de stop-
positie. Vertrek na ca. 2 seconden
vanuit de stoppositie
Steek de aan/uit pin en/of
de stuurkabel erin.
Corrigeer de polariteit van de
batterijaansluitingen. Vervang
indien nodig de zekering.
Sluit de batterijen aan volgens het
aansluitingsschema (hoofdstuk
8.3 tot 8.5). Maak indien nodig
de contacten proper en behandel
ze met contactspray. Trek de
contacten vast aan.
Laad de batterijen op volgens de
gegevens van de fabrikant
Is de propeller vrij? Kan de propeller
handmatig worden gedraaid?
Is de batterij voldoende geladen?
Batterijspanning > 20 V ?
(bij gebruik van 2 serieel
geschakelde 12 V loodbatterijen
dus 10 V per batterij)
Zijn de batterijen juist aange-
sloten? Zijn de contacten vrij van
corrosie en vast aangetrokken?
Is de polariteit van de
batterijaansluitingen correct
(plus-klem op plus-pool;
min-klem op min-pool)? Is de
zekering van de kabelset intact
(geen rooksporen aan het
zichtvenster te herkennen)?
Steekt de aan/uit pin
en de stuurkabel?
Motor loopt niet?
ja
ja
ja
ja
neen
neen
neen
neen
12. Foutdiagnose
27
Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
* Het vermogen dat werkelijk voor de aandrijving van de boot ter beschikking staat (meting na aftrek
van alle verliezen incl. verliezen in de propeller; definitie voortstuwingsvermogen = stuwkracht x
snelheid).
12. Foutdiagnose 13. Technische gegevens
Reparatiewerkzaamheden kunnen uitsluitend door goedgekeurde
Torqeedo servicepunten worden uitgevoerd. Eigen reparatie- en
verbouwingspogingen hebben een direct garantieverlies tot gevolg.
Neem in geval van garantie de garantie-instructies in het begin van deze
gebruiksaanwijzing in acht.
13. Technische gegevens
Cruise 2.0 S Cruise 2.0 L
ingangsvermogen in watt 2.000 2.000
nominale spanning in volt 24,0 24,0
voortstuwingsvermogen in watt* 900 900
maximum totaalrendement in % 45% 45%
statische stuwkracht in kp 55 55
totaal gewicht in kg 18,0 18,0
maximum staartlengte in cm 62,5 74,5
geïntegreerde batterij neen neen
propellerafmetingen in inch 12 x 10 12 x 10
propellertoerental bij vol gas in 1/min max. 920 max. 920
besturingsinrichting helmstok/afstand gashandel helmstok/afstand gashandel
besturing 180° verstelbaar 180° verstelbaar
kantelmechanisme gasdrukveer gasdrukveer
trimmechanisme handmatig 5-stap handmatig 5-stap
traploos vooruit / achteruit varen ja ja
28 Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
14. Recyclage 15. Toebehoren
14. Recyclage
De Torqeedo Cruise motoren zijn volgens de EG-richtlijn 2002/96
geconstrueerd. Die richtlijn regelt de recycling van elektrische en
elektronische toestellen om het milieu te beschermen.
U kan, in overeenstemming met de regionale voorschriften, de
motor op een verzamelplaats afgeven. Van daaruit wordt hij op
een vakkundige manier gerecycled.
29
Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
14. Recyclage 15. Toebehoren
artikel-nr. product beschrijving
1203 Kabelset Cruise 2.0
voor Loodbatterijen
Kabelset, overeenkomstig TÜV-advies, voor het
aansluiten van een Cruise 2.0 aan loodbatterijen,
3 m lang, sterkstroom aansluitkabels met 35 mm²
doorsnede, met zekering, Verbindungskabels voor
het serieel verbinden van twee 12V loodbatterijen,
kompleet met sterkstroomstekkers en
aansluitschema.
1205 Kabelset Verlenging
Cruise 2.0
Verlenging voor alle Cruise Kabelsets, 2 m lang,
kompleet met sterkstroomstekkers.
1901 Reserve Propellor Speciaal voor draaimomentkarakteristiek en
vermogensbereik van onze motoren door Torqeedo
ontwikkelde Variable-Pitch-Variable-Camber (VPVC)
propellor van glasvezelversterkt Polybuthyleen
teraftalaat (PBT) met slagweerstand, kompleet met
moeren, schotelveren en cilinderstift.
1902 Elektronische
Gashandel LT
Afstandsbediening voor Cruise 2.0, voor links- of
bovenmontage, aansluitbereit inklusief 6 m
besturingskabel.
1903 Elektronische
Gashandel RT
Afstandsbediening voor Cruise 2.0, voor rechts- of
bovenmontage, aansluitbereit inklusief 6 m
besturingskabel.
1904 Montageplaat
voor Dubbel-Gashandel
Dubbel-Gashandel voor de bediening van twee
motoren.
15. Toebehoren
30 Gebruiksaanwijzing Cruise 2.0
Torqeedo servicepunten
Europa en internationaal
Torqeedo GmbH
– Service Center –
Friedrichshafener Straße 4a
82205 Gilching - Germany
T +49 - 8153 - 92 15 - 100
F +49 - 8153 - 92 15 - 319
Noord-Amerika
Torqeedo Inc.
171 Erick Street, Unit A-1
Crystal Lake, IL 60014 - USA
T +1 - 815 – 444 88 06
F +1 - 847 – 444 88 07
Version 2.0
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32

Torqeedo Cruise 2.0 Handleiding

Type
Handleiding