Cannondale Moto de handleiding

Type
de handleiding
05/08
moto
Supplement bij de handleiding
122172.PDF
Let op: de specicaties en informatie in deze handleiding kunnen veranderen als gevolg van
productverbeteringen. Ga voor de laatste productinformatie naar http://www.cannondale.com/tech
center/.
VEILIGHEIDSINFORMATIE ..................1
Over dit supplement ................................ 2
Belangrijke mededeling over
composieten ............................................... 2
Gebruiksdoel ............................................... 3
Een frame opbouwen .............................. 4
Fietsstandaards .......................................... 4
Extreme temperaturen ............................ 4
Inspectie en botsingsschade ................. 5
Overlakken and overspuiten ................. 5
Maximale vorklengte ............................... 6
Minimale insteeklengte zadelpen ....... 7
Bandenmaat ................................................ 8
FRAMETYPEN ...........................................9
SPECIFICATIES ....................................... 10
BALHOOFDBUIS ................................... 12
DROPOUTS ............................................. 13
KOPPELING SCHOKBREKER,
DRUKKOPPELING,
HOOFDDRAAIPUNT ............................ 14
ACHTERVERING .................................... 16
ONDERHOUD ....................................... 18
Framebescherming .................................19
KABELGELEIDING ............................... 20
INHOUD
WAARSCHUWING
In dit supplement kunnen procedures worden beschreven die de algemene technische ervaring
te boven gaan. Er kunnen gespecialiseerde gereedschappen, vaardigheden en kennis vereist zijn.
Onjuist uitgevoerde mechanische werkzaamheden kunnen het risico van ongevallen vergroten. Een
etsongeval brengt altijd het risico met zich mee van ernstig letsel, verlamming of overlijden. Om de
risico's te minimaliseren bevelen wij eigenaren sterk aan mechanische werkzaamheden altijd te laten
verrichten door een geautoriseerde Cannondale dealer.
LEES DIT SUPPLEMENT EN UW CANNONDALE HANDLEIDING
VOOR DE EIGENAAR ZORGVULDIG DOOR! In beide staat belang-
rijke informatie over veiligheid. Bewaar beide als naslagwerk.
2
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Over dit supplement
De supplementen bij deze handleiding bieden
belangrijke modelspecieke informatie
met betrekking tot veiligheid, onderhoud
en techniek. Ze kunnen niet dienen ter
vervanging van uw Cannondale Handleiding
voor de Eigenaar.
Dit supplement kan slechts een van meerdere
supplementen voor uw ets zijn. Zorg dat u
alle supplementen verkrijgt en leest.
Als u een handleiding of een supplement
nodig hebt, of als u vragen hebt over uw
ets, neem dan direct contact op met uw
Cannondale dealer, of bel ons via een van de
telefoonnummers die u op de achterap van
deze handleiding vindt.
U kunt Adobe Acrobat PDF-versies van alle
Cannondale handleidingen en supplementen
downloaden van onze website: http://www.
cannondale.com/bikes/tech.
De handleiding is geen complete
veiligheids- of onderhoudshandleiding
voor uw fiets.
Deze handleiding bevat geen montage-
instructies voor uw fiets.
Alle Cannondale fietsen moeten volledig
gemonteerd en door een Cannondale
dealer geïnspecteerd zijn voordat ze aan
de eigenaar uitgeleverd worden.
Belangrijke mededeling
over composieten
Uw ets is gemaakt van composieten die ook
wel “koolstofvezel” worden genoemd.
Alle rijders moeten een fundamentele realiteit
met betrekking tot composieten begrijpen.
Composietmaterialen van koolstofvezel
zijn sterk en licht, maar bij een botsing of
overbelasting buigt koolstofvezel niet, maar
breekt het.
Voor uw eigen veiligheid als gebruiker en
eigenaar van de ets moet u zich houden
aan de juiste procedures voor groot en
klein onderhoud en de controle van alle
composietmaterialen van uw ets (frame, vork,
stuur, zadelpen etc.) Vraag uw Cannondale
dealer om hulp.
Lees vooral ook DEEL II, hoofdstuk D.
"Veiligheidsinspectie" in uw Cannondale
Handleiding voor de Eigenaar VOORDAT u
gaat rijden.
WAARSCHUWING
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWING
VERGROOT DE KANS OP EEN ONGEVAL
DAT KAN RESULTEREN IN ERNSTIG
LETSEL, VERLAMMING OF OVERLIJDEN.
122172.PDF
3
Gebruiksdoel
Dit model ets is bedoeld voor Gebruiksproel
4 (Mountainbikes). Het symbool voor
Gebruiksproel 4 ziet u in guur 2.
For riding on
rough trails
with medium
obstacles
Afbeelding 2.
GEBRUIKSPROFIEL 4
Fietsen met Gebruiksproel 4 zijn ontworpen
voor Gebruiksproel 1, 2 en 3 plus ruwe
technische gebieden, middelgrote obstakels
en kleine sprongen.
Voor ruwe parcoursen en bergop rijden.
Mountainbikes zijn: (1) zwaarder gebouwd
dan cross-countryetsen maar minder
zwaar dan freeride-etsen, (2) lichter
en wendbaarder dan freeride-etsen,
(3) zwaarder en voorzien van een langere
veerweg dan cross-countryetsen, waardoor
ze kunnen worden gebruikt in zwaarder terrein,
over groter obstakels en voor middelgrote
sprongen, (4) voorzien van een middellange
veerweg en onderdelen die geschikt zijn voor
middelzwaar gebruik, (5) vrij breed inzetbaar
met diverse modellen voor zwaar of minder
zwaar gebruik. Overleg met uw dealer over uw
behoeften en deze modellen.
NIET GESCHIKT VOOR
Hardcore freeriding, extreem downhillen,
dirt jumping, slopestyle of zeer agressief of
extreem rijden.
COMPROMIS
Mountainbikes zijn steviger gebouwd dan
cross-countryetsen en bestemd voor gebruik
in zwaarder terrein. Mountainbikes zijn
zwaarder en rijden trager bergop dan cross-
countryetsen. Mountainbikes zijn lichter,
wendbaarder en rijden sneller bergop dan
freeride-etsen. Mountainbikes zijn niet zo
zwaar gebouwd als freeride-etsen en dienen
niet te worden gebruikt voor extreem rijden
en zeer zware terreinsoorten.
MAXIMALE GEWICHTSLIMIET
RIJDER
kg
BAGAGE *
kg
TOTAAL
kg
136 2,3 138
* Alleen zadeltas
WAARSCHUWING
HOUD REKENING MET HET
GEBRUIKSDOEL VAN UW FIETS.
VERKEERD GEBRUIK VAN UW FIETS IS
GEVAARLIJK.
De Gebruiksproelen 1 - 5 vormen een
algemene indicatie en worden nog altijd
verder ontwikkeld. Overleg met uw
Cannondale dealer over het voorgenomen
gebruik van uw ets.
Raadpleeg uw Cannondale Handleiding
voor de Eigenaar voor meer informatie
over het voorgenomen gebruik en de
Gebruiksproelen 1-5.
4
Een frame opbouwen
Overleg voordat u een frame opbouwt
met uw Cannondale dealer en de
onderdelenfabrikanten en bespreek uw rijstijl,
capaciteiten, gewicht en belangstelling en
geduld voor onderhoud.
Verzeker u ervan dat de gekozen onderdelen
bij uw ets passen en geschikt zijn voor uw
gewicht en rijstijl.
In het algemeen kennen lichtere onderdelen
een kortere levensduur. Bij het kiezen voor
lichtgewicht onderdelen sluit u een compromis;
u geeft de voorkeur aan betere prestaties en
minder gewicht boven duurzaamheid. Kiest
u lichtgewicht onderdelen, dan moet u deze
vaker nakijken. Bent u een wat zwaardere
rijder of heeft u een ruwe, nietsontziende, go
for it’-rijstijl, koop dan zwaardere onderdelen.
Lees en volg de instructies en waarschuwingen
van de onderdelenfabrikant op.
Fietsstandaards
De klemmen van een gewone etsstandaard
kunnen genoeg kracht ontwikkelen om
uw frame ernstig of zelfs onherstelbaar te
beschadigen.
LET OP
Plaats uw ets nooit in een etsstandaard door
het frame vast te klemmen. Zet uw ets in een
standaard door de zadelpen uit te trekken
en de klem rond de uitgetrokken zadelpen
te bevestigen. Zet het zadel niet hoger dan
het merkteken voor maximumhoogte op de
zadelpen.
Aangezien een koolstof zadelpen ook kan
worden beschadigd door de klem, dient de
klem op de minimaal vereiste klemkracht te
worden ingesteld.
Het is aan te bevelen dat u de huidige
zadelpen verwijdert en een oude plaatst
wanneer u een etsstandaard gebruikt.
Bescherm tegen
extreme temperaturen
Bescherm uw koolstofvezelets tijdens opslag
of transport tegen extreme temperaturen.
Laat uw ets voordat u erop gaat rijden
afkoelen of opwarmen.
Sla uw ets niet op op plaatsen waar de
temperatuur hoger kan worden dan 66,5°C.
Laat uw ets dus bijvoorbeeld niet in felle zon
plat in een zwarte aanhanger liggen, of onder
de achterruit van een hatchback auto.
122172.PDF
5
Inspectie en
botsingsschade bij
koolstofvezelframes
WAARSCHUWING
NA EEN VAL OF BOTSING:
Inspecteer het frame zorgvuldig op
beschadigingen (zie DEEL II, hoofdstuk D.
Veiligheidsinspectie in uw Cannondale
Handleiding voor de Eigenaar.)
Rij niet op uw ets als u enig teken ziet van
schade, zoals gebroken, gesplinterde of
gedelamineerde koolstofvezel.
AL DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN
WIJZEN OP DELAMINATIE OF SCHADE:
Het frame voelt vreemd of anders dan
anders aan
Koolstof voelt zacht aan of heeft een andere
vorm
Kraken of andere onverklaarbare geluiden
Zichtbare scheurtjes, een witte
of melkachtige kleur in het
koolstofvezelgedeelte
Blijven rijden op een beschadigd frame
maakt de kans op framebreuk groter.
Een ongeluk met in het ergste geval de
dood kan het gevolg zijn.
Overlakken of overspuiten
Gebruik geen lak over de bestaande
afwerking; lak of spuit uw ets niet over. De
koolstofvezelcomposieten van het frame
worden bijeengehouden door extreem sterk
bindende stoen. Maar de verbindingen
kunnen worden aangetast of verzwakt door
de chemicaliën in verfoplosmiddelen of
overspuitmiddelen.
WAARSCHUWING
Het overlakken, retoucheren of overspuiten
van uw frame of vork kan ernstige schade
veroorzaken, die tot een ongeval zou
kunnen leiden. U kunt ernstig letsel
oplopen, verlamd raken of zelfs overlijden.
Chemicaliën in overspuitmiddelen:
Oplosmiddelen en afhaalmiddelen
kunnen de chemische verbindingen die de
composieten van uw frame bijeenhouden
aantasten, verzwakken of vernietigen.
Gebruik van schuurmiddelen op, of het
schuren van de frame-/vorkstructuur, de
oorspronkelijke lak, stickers of coatings
met mechanische methoden als zand-,
kogel- of glasstralen of schaven kan leiden
tot verwijdering of verzwakking van
framemateriaal.
6
BALHOOFDBUIS
BALHOOFD
DELEN of
ADAPTERS
AS
MAXIMALE VORKLENGTE
MOTO CARBON = 545 mm
MOTO ALLOY = 560 mm
Maximale vorklengte
De maximale vorklengte is een belangrijke factor bij de bepaling van de veiligheid van het frame.
Houd u aan de maatvoering bij de installatie van onderdelen van balhoofdlagers, balhoofdlager-
adapters, bij het installeren of bijstellen van een vork en bij uw keuze van een vervangende vork.
In dit supplement is de juiste maat ook te vinden in het gedeelte met specicaties.
HOE KUNT U DIT METEN: 1. Installeer balhoofd en vork. 2. Strek de vork uit en meet de afstand
tussen de onderzijde van de balhoofdbuis tot het midden van de wielas. Meet nooit vanaf de
onderzijde van de balhoofd-lagerbehuizing of de balhoofdbuisadapters. De meting MOET
plaatsvinden vanaf de onderzijde van de balhoofdbuis!!
WAARSCHUWING
OVERSCHRIJD NOOIT DE MAXIMALE VORKLENGTE. Wanneer u de MAXIMALE VORKLENGTE
overschrijdt, kan dit leiden tot een overbelasting van het frame waardoor het breekt tijdens
het rijden.
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWING VERGROOT DE KANS OP EEN ONGEVAL
DAT KAN RESULTEREN IN ERNSTIG LETSEL, VERLAMMING OF OVERLIJDEN.
122172.PDF
7
100 mm
ZADELPEN
ZADELBUIS
Bo
v
enk
ant zadelbuis
.
Zadelklem weggelaten
vo
or beter zich
t
Minimale insteeklengte zadelpen (MOTO CARBON)
Voor MOTO-koolstofvezelframes, moet de zadelpen minimaal 100mm of 4 inches worden
ingestoken
WAARSCHUWING
ZORG DAT ALTIJD TEN MINSTE 100 mm VAN DE ZADELPEN IN HET FRAME IS GESCHOVEN.
Wanneer u de zadelpen niet ten minste 100 mm in het frame schuift, kan dit tot een bijzonder
hoge belasting van het bovenste gedeelte van de zadelbuis leiden waardoor het frame
beschadigd kan raken tijdens het rijden.
Neem de zadelpen uit. Meet 100 mm van de onderzijde van de zadelpen. Markeer met een
watervaste stift de zadelpen op een lengte van 100 mm. Wanneer u de zadelpen verstelt in de
zadelbuis, zorgt u dat de markering nooit boven de rand van de zadelbuis uitkomt.
DAARNAAST IS HET GOED TE WETEN DAT zadelpennen door de fabrikant permanent
zijn gemarkeerd met een lijn “MINIMALE INSTEEK. U kunt echter niet vertrouwen op deze
markering als een indicator van de juiste MINIMALE INSTEEKDIEPTE VAN DE ZADELPEN.
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWING VERGROOT DE KANS OP EEN ONGEVAL
DAT KAN RESULTEREN IN ERNSTIG LETSEL, VERLAMMING OF OVERLIJDEN.
8
Bandenmaat
WAARSCHUWING
HOUD U AAN DE MAXIMALE BANDBREEDTE” VOOR UW FIETS ZOALS DIE IS
AANGEGEVEN OP PAGINA MET SPECIFICATIES IN DEZE HANDLEIDING.
Wanneer u de verkeerde bandenmaat gebruikt, kan dit er toe leiden dat de banden de vork
of het frame raken tijdens het rijden. Wanneer dit gebeurt, kunt u de controle over de ets
verliezen of eraf vallen, aangezien een bewegende band snel tot stilstand kan komen wanneer
deze de vork of het frame raakt.
Gebruik nooit de grote banden die langs de vork of het frame schuren of er tegenaan slaan,
banden die te weinig vrije bewegingsruimte hebben of banden die de vork of het frame raken
wanneer de vering geheel is ingedrukt of tijdens het rijden.
Zorg dat de banden die u kiest compatibel zijn met het vork- en frameontwerp van uw ets.
Houd u zich daarnaast aan de aanbevelingen van de fabrikant met betrekking tot uw voorvork
en de achterschokbrekers.
Wanneer u banden voor uw ets gaat uitzoeken, houdt u rekening met...
...het feit dat de gemeten werkelijke maat van de band kan afwijken van de maat die is
aangegeven op de band. Steeds wanneer u een nieuwe band oplegt, neemt u de tijd om
de daadwerkelijke afstand tussen de draaiende band en alle onderdelen van het frame te
controleren. De Amerikaanse ‘Consumer Safety Protection Commission’ (CSPC) heeft bepaald
dat er ten minste 1,6 mm ruimte tussen de band en het frame of de vork moet zijn. Rekening
houdend met laterale velgspeling en een velg met een slag betekent dit dat u moet kiezen
voor een band die zelfs iets meer speling geeft dan de CSPC aanbeveelt.
VRAAG UW CANNONDALE DEALER OM DE JUISTE BANDEN VOOR UW FIETS EN
ONDERDELEN DIE U EROP HEBT LATEN ZETTEN!
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWING VERGROOT DE KANS OP EEN ONGEVAL
DAT KAN RESULTEREN IN ERNSTIG LETSEL, VERLAMMING OF OVERLIJDEN.
122172.PDF
9
MOTO ALLOY
MOTO CARBON
Gelaste alloyconstructie
voorste driehoek
Composietconstructie
voorste driehoek
ICSG
FRAMETYPEN
10
SPECIFICATIES
FRAME ACHTERVERING
BREEDTE TRAPAS 73 mm UITSLAG 2,25 in, 57 mm
MAX. VORKLENGTE
Zie pagina 6.
CARBON - 545 mm
OOGTOTOOG
INBOUWLENGTE
7,875 in, 200 mm
ALLOY - 560 mm
BREEDTE BUS
BOVENSTE:
32,4 ± 0,05 mm
ONDERSTE:
37,4 ± 0,05 mm
MINIMALE INSTEEKLENGTE
ZADELPEN
Zie pagina 7
CARBON - 100 mm, 4 in.
ALLOY - Zie zadelpen.
GEBRUIKSDOEL
Zie pagina 3.
GEBRUIKSPROFIEL 4
MAX. BANDBREEDTE
26 x 2,4 in DIA. BOUTGAT 8. ± 0,05 mm
DIA. ZADELPEN
34,9 mm
INZAKKING - 20 - 25%
Pas de luchtdruk aan zodat een inzakking
van 11,5 - 14,3 mm ontstaat.
Zie pagina 17.
DIA. VOORDERAILLEUR 34,9 mm
KETTING
50 mm
RUIMTE DROPOUT
135 mm
RUIMTE ACHTERSTE NAAF
135 mm
AS ACHTERSTE NAAF MAXLE, QR
ACHTERSTE REMASSEMBLAGE
INTERNATIONALE STANDAARD
HEFBOOMWERKING 2,6-3,0:1
GEOMETRIE (cm/ in) SMALL MEDIUM LARGE X-LARGE
LENGTE ZADELBUIS 41.0/16.1 42.9/16.9 48.2/19.0 53.7/21.1
HOEK ZADELBUIS 72.5˚ * * *
BOVENBUIS HORIZONTAAL 57.8/22.8 60.3/23.7 62.9/24.8 65.2/25.7
BOVENBUIS WERKELIJK 53.5/21.1 56.0/22.0 59.0/23.2 62.5/24.6
KRUISRUIMTE 74.8/29.4 76.4/30.1 80.7/31.8 82.0/32.3
HOEK BALHOOFDBUIS 67.5˚ * * *
LENGTE BALHOOFDBUIS
CARBON
13.6/5.3 13.6/5.3 16.1/6.3 16.1/6.3
LENGTE BALHOOFDBUIS ALLOY 11.4/4.5 11.4/4.5 14.0/5.5 14.0/5.5
WIELBASIS 109.8/43.2 112.4/44.3 115.6/45.5 118.4/46.6
LENGTE VOORZIJDE TOT MIDDEN 68.0/26.8 70.6/27.8 73.8/29.1 76.6/30.2
LENGTE ACHTERVORK 42.0/16.5 * * *
VERVAL TRAPAS 3.3/1.3 * * *
HOOGTE TRAPAS 36.3/14.3 * * *
VORKSPRONG 4.5/1.8 * * *
NALOOP VORK 8.8/3.5 * * *
VEERWEG ACHTER 16.0/6.3 * * *
AANHAALMOMENTEN Nm In•Lbs Loctite™ Pagina
Hoofddraaimoer 16 142 242 14
Draaipuntmoer gekoppelde schokbrekers
9 80 242 14
Montagebout Schokbreker
12 106 242 14
Draaipuntbouten drukkoppeling
11 98 242 14
Montagebouten dropouts
5 44 242 13
Zadelklem 6,8 60 11
122172.PDF
SWINGARM
ONDERBUIS
BOVENBUIS
BALHOOFDBUIS
LIGGENDE A
CHTER
VORK
KOPPELING SCHOKBREKER
ZADELBUIS
DRUKKOPPELING
HOOFDDRAAIPUNT
DRAAIPUNT KOPPELING SCHOKBREKER
ST
AANDE A
CHTER
VORK
ONDERBUISBESCHERMING
(MOTO CARBON)
ZADELKLEM
LENGTE
BALHOOFDBUIS
100 mm
MINIMALE INSTEEKLENGTE ZADELPEN
(MOTO CARBON)
1
2
3
4
5
6
7
8
Montagebeugel bidon-
houder alleen L en XL
NR ORDERNR. BESCHRIJVING
1
QC842/BBQ KLEMBOUT ZADELPEN, MTN, 34,9, ZWRT
QC843/BBQ SET,KLEMBOUT ZADELPEN, MTN QR, 34,9, ZWRT
2 KP002/ LOGO, HEADSHOK
3 KP054/ SPATBESCHERMING, ONDERBUIS
4 KF102/ DOORVOERING, 10 STKS
5 KF363/ KABELGELEIDING (MOTO CARBON)
6 KF085/ KABELGELEIDING (MOTO ALLOY)
7 KF086/ HYDRAUL. REMGELEIDING, 10 STKS
8 KF014/ KABELSTOPS, INSERTS, 2 STKS
11
OPMERKING: Hier op zowel de vork aan de
aandrijvings- als de niet-aandrijvingszijde
ziet u wellicht een klein deukje. Dit maakt
deel uit van het ontwerp van de swingarm
die een buigradius op de andere kant van
de vork aangeeft.
12
Onderste
vaste behuizing
alleen
KP081/
Kroonstuk
Bovenste
vaste behuizing
Lager
8H x 52 x Ø40 x 45° x 45°
Compressiering
Afdekkap
Compatibel met
One.Point.Five
Lager
8H x 52 x Ø40 x 45° x 45°
MOTO CARBON
MOTO ALLOY
KP002/KP002/
MOTO CARBON-frames beschikken over permanent gemonteerde headset-lagerbehuizingen
(linksboven). In deze behuizingen passen uitsluitend Cannondale headset-lager uit de
bovenstaande set. De headset-set is compatibel met 1,5” sturen.
MOTO ALLOY-frames zijn compatibel met de One.Point.Five-standaard en One.Point.Five tot
1 1/8” conversie-headsets.
WAARSCHUWINGEN
1. Boor, slijp of schuur de lagerbehuizingen van de balhoofdbuis nooit uit, om welke reden dan ook.
2. Bedenk dat wanneer u lagers verwijdert uit vaste lagerbehuizingen, u extra moet opletten
dat het gereedschap dat u gebruikt om de lager naar buiten te drukken NIET steunt op een
gedeelte van de vaste behuizing.
BALHOOFDBUIS
122172.PDF
13
DOOR AS 135 mm MAXLE
KP080/
Loctite 242 (blauw)
13 Nm
115 In Lbs
Loctite 242 (blauw)
13 Nm
115 In Lbs
12 mm MAXLE DROPOUTS
KP079/
135 mm STANDARD QR DROPOUTS
KP078/
DOORVOERING
KF102/
OPMERKING: Volg de ROCKSHOX MAXLE-
instructie voor de installatie van wielen.
Both dropout kits include mounting hardware (chainring bolts)
DROPOUTS
14
14
15
5
16
17
10
18
19
20
21
22
NIET-AANDRIJFZIJDE
24
8
7
3
10
1
4
5
2
24
6
24
10
8
24
12
23
23
18
22
16 Nm
142 In Lbs
9 Nm
80 In Lbs
11 Nm
98 In Lbs
(a)
(b)
4
7
7
3
MONTAGE KOPPELING
SCHOKBREKER
MONTAGE DRUKKOPPELING
MONTAGE HOOFDDRAAIPUNT
12
1
2
6
8
(a)
(b)
(b)
AANDRIJFZIJDE
(b)
(a)
(b)
11
11 Nm
98 In Lbs
24
SHOKBREKERBOUTEN
19
20
NR. (AANTAL) ORDERNR. BESCHRIJVING
KP082/
SCHOKBREKER, FOX, DHX AIR
5.0 MOTO
24 KP083/
HWARE MONTAGE SCHOKBRE-
KER, MOTO
12, 19, 20, 22 KP084/
DRAAIPUNT SWINGARM,
MOTO
18, 21 KP085/ HOOFDLAGERS, MOTO
3, 7(2), 8(4),
10(4), 16(4),
17(4)
KP086/ KOPPELING,DRUK,ROOD MNTG
OPMERKINGEN:
1. Breng smeer aan op 4, 12
2. Breng Loctite 242 aan op 6, 8, 10, 22
3. 10, 19, 20 geribbelde zijde (a) richting lager, gladde zijde (b) naar buiten.
4. 23, de schokbrekerbus, is uitsluitend verkrijgbaar bij de fabrikant van de schokbreker.
KOPPELING SCHOKBREKER, DRUKKOPPELING,
HOOFDDRAAIPUNT
122172.PDF
15
14
15
5
16
17
10
18
19
20
21
22
NIET-AANDRIJFZIJDE
24
8
7
3
10
1
4
5
2
24
6
24
10
8
24
12
23
23
18
22
16 Nm
142 In Lbs
9 Nm
80 In Lbs
11 Nm
98 In Lbs
(a)
(b)
4
7
7
3
MONTAGE KOPPELING
SCHOKBREKER
MONTAGE DRUKKOPPELING
MONTAGE HOOFDDRAAIPUNT
12
1
2
6
8
(a)
(b)
(b)
AANDRIJFZIJDE
(b)
(a)
(b)
11
11 Nm
98 In Lbs
24
SHOKBREKERBOUTEN
19
20
NR. (AANTAL) ORDERNR. BESCHRIJVING
KP082/
SCHOKBREKER, FOX, DHX AIR
5.0 MOTO
24 KP083/
HWARE MONTAGE SCHOKBRE-
KER, MOTO
12, 19, 20, 22 KP084/
DRAAIPUNT SWINGARM,
MOTO
18, 21 KP085/ HOOFDLAGERS, MOTO
3, 7(2), 8(4),
10(4), 16(4),
17(4)
KP086/ KOPPELING,DRUK,ROOD MNTG
NR. (AANTAL) ORDERNR. BESCHRIJVING
3, 7(2), 8(4),
10(4), 16(4),
17(4)
KP087/
KOPPELING,DRUK,ZWRT
MNTG
KP088/ KOPPELING,DRUK,HWARE
1, 2, 4, 6, 11(2),
5(2), 14(2), 15(2)
KP089/
KOPPELING,SCHOKBREKER,K
OOLSTOFVEZEL MNTG
KP090/
KOPPELING,SCHOKBREKER,A
LLOY MNTG
4, 6, 11(2), 13(2),
14(2), 15(2)
KP091/
KOPPELING,SCHOKBREKER
,HWARE
16
ACHTERVERING
OPMERKING VOOR MONTAGE
SCHOKBREKER:
Het HOOFDDRAAIPUNT en het DRAAIPUNT
SCHOKBREKERKOPPELING moeten worden
losgedraaid voordat de BOVENSTE en
de ONDERSTE montagebouten van de
achterschokbreker worden aangedraaid.
Hierdoor worden de delen op de juiste
manier tegen elkaar aan getrokken. Wanneer
de schokbreker is gemonteerd en de bouten
zijn aangedraaid tot het uiteindelijke
draaimoment. Draai de draaipuntmoer en de
bouten van de drukkoppelingen aan.
Gebruik een goede momentsleutel.
Vraag een professionele etsmonteur om uw
achterschokbreker te vervangen.
HOOFDDRAAIPUNT
ONDERSTE
KOPPELING
SCHOKBREKER
DRAAIPUNT
BOVENSTE
122172.PDF
17
AANBEVOLEN INZAKKING VERING
Voor de beste prestaties van het frame past u de inzakking van de achterste schokbreker aan
tot een waarde tussen 11,5 en 14.3 mm. Zie hierboven. Uw Cannondale-dealer kan u laten zien
hoe u de inzakking van een ophanging instelt.
WAARSCHUWING
KIES ALLEEN COMPATIBELE SCHOKBREKERS EN VORKEN VOOR UW FIETS. BRENG GEEN
WIJZIGINGEN AAN AAN UW FIETS OM EEN ANDERE TYPEN TE KUNNEN MONTEREN. LAAT
UW SCHOKBREKER OF VORK INSTALLEREN DOOR EEN PROFESSIONELE FIETSENMAKER
Rijden met een verkeerde achterschokbreker kan beschadiging van het frame tot gevolg
hebben. Het kan bovendien leiden tot ernstige ongelukken. Controleer of de totale veerweg,
oog-tot-ooglengte en de uitslag van de achterschokbreker die u kiest voldoen aan de
specicatie in deze handleiding.
• Let bij de keuze van afwijkende schokbrekers of vorken voor uw ets op dat de schokbreker
of vork die u kiest compatibel is met het ontwerp van uw ets en de manier waarop u de ets
wilt gaan gebruiken.
SAG
11,5-14,3 mm
18
ONDERHOUD
In de volgende tabel vindt u alleen aanvullende onderdelen voor onderhoud. Zie uw Cannondale
Handleiding voor de Eigenaar voor meer informatie over het basisonderhoud van uw ets. Raadpleeg
uw Cannondale Dealer voor een compleet onderhoudsprogramma dat aansluit bij uw rijstijl, onderdelen
en gebruiksomstandigheden. Houd u aan de aanbevelingen voor onderhoud van de fabrikanten van
verschillende onderdelen van uw ets die niet door Cannondale werden geproduceerd.
WAT MOET U DOEN HOE VAAK
CONTROLEREN OP KABELWRIJVING, BESCHERMING
INSTALLEREN
Zie pagina 19.
NA EERSTE RIT
FRAME-INSPECTIE - Reinig en voer een zichtinspectie uit van
het geheel van het frame/swingarm/koppelingen om eventuele
barsten of beschadigingen te vinden. Zie Veiligheidsinspectie” in
uw Cannondale Handleiding voor de Eigenaar.
VOOR EN NA ELKE RIT
CONTROLEER HET AANHAALMOMENT - Controleer of alles
goed vastzit op uw ets en besteed bijzondere aandacht aan de
lijst met aanhaalmomenten in deze handleiding. Zie tabel op
pagina 10.
VOOR ELKE RIT
DEMONTEER, REINIG, INSPECTEER, SMEER,
VERVANG VERSLETEN OF BESCHADIGDE ONDERDELEN IN DE
VOLGENDE GEDEELTEN:
• KOPPELING SCHOKBREKER, DRUKKOPPELING &
HOOFDDRAAIPUNT. Zie pagina 14.
ONDER NATTE,
MODDERIGE, ZANDERIGE
OMSTANDIGHEDEN
ELKE 25 UUR.
ONDER DROGE
OMSTANDIGHEDEN
ELKE 50 UUR.
VORK EN SCHOKBREKER - Raadpleeg de gebruikershandleiding van de fabrikant voor de juiste
onderhoudsprocedure van uw vork of achterschokbreker.
WAARSCHUWING
ELK DEEL VAN EEN SLECHT ONDERHOUDEN FIETS KAN EEN BREUK OF EEN STORING VEROORZAKEN
DIE TOT EEN ERNSTIG ONGELUK KAN LEIDEN WAARBIJ U KUNT OMKOMEN OF ERNSTIG GEWOND
OF ZELFS VERLAMD KUNT RAKEN.
Vraag uw Cannondale Dealer samen met u een compleet onderhoudsprogramma op
te stellen dat ook een lijst bevat met onderdelen die u ZELF regelmatig controleert.
Regelmatige controles zijn nodig om de problemen op te sporen die kunnen leiden
tot een ongeluk.
122172.PDF
19
Framebescherming
(doorzichtig)
(omslaan)
KF103/ (8 pcs) - Aanbrengen waar kabels het frame raken.
KP054/
KF078/
KF092/
Wrijving door kabels kan het frame van uw ets beschadigen. Controleer de de loop van bedrading en kabels
over uw frame na de eerste paar ritten. Zoek naar sporen van wrijving. Breng het beschermingsmateriaal
op het frame waar u sporen van wrijving vindt. Wanneer het op de juiste manier wordt aangebracht, vormt
het beschermingsmateriaal een goede bescherming van uw ets. In de bovenstaande illustratie ziet u de
meest gebruikte plaatsen voor de bescherming op uw ets. Vervang deze bescherming als hij ontbreekt of
beschadigd is.
KP054/ - beschermt de onderbuis tegen beschadiging door kleine vuildeeltjes.
KF103/- Dit zijn zelfklevende stukken beschermingsmateriaal. Plaats deze op het frame waar
kabels en behuizing langs elkaar wrijven als gevolg van bewegingen.
KF078/ - Een doorzichtige bescherming tegen het aanslaan van de ketting.
KF092/ - Een bescherming tegen het aanslaan van de ketting die u om de vork slaat.
LET OP
Na verloop van tijd kan het frame zelf zeer ernstig worden beschadigd door de wrijving van kabels.
Zorg dat uw ets beschermd is tegen dit soort beschadigingen.
OPMERKING: Schade aan uw ets die wordt veroorzaakt door de wrijving van kabels langs het frame
en het aanslaan van de ketting valt niet onder de garantie. Zorg dat al het beschermingsmateriaal op
de aangegeven plaatsen is aangebracht wanneer u op uw ets rijdt. Vraag uw Cannondale-dealer om
u te helpen.
20
KABELGELEIDING
ACHTERREM
ACHTERDERAILLEUR
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Cannondale Moto de handleiding

Type
de handleiding