Cannondale Trigger de handleiding

Type
de handleiding
2019
WAARSCHUWING
LEES ZOWEL DIT SUPPLEMENT ALS UW
CANNONDALE BICYCLE GEBRUIKERS-HANDLEIDING
Beide bevatten belangrijke veiligheidsinformatie.
Bewaar beide voor toekomstige naslag.
Trigger/Jekyll
Supplement gebruikershandleiding
Veiligheidswaarschuwingen
In dit supplement wordt bepaalde belangrijke informatie op de
volgende manier gepresenteerd:
WAARSCHUWING
Betekent een gevaarlijke situatie
die kan leiden tot zware verwon-
dingen of overlijden indien de
waarschuwing wordt
OPMERKING
Geeft aan dat bepaalde veiligheids-
maatregelen noodzakelijk zijn om
schade te voorkomen.
De volgende symbolen worden gebruikt in deze handleiding:
Symbool Naam Omschrijving
NGLI-2
NGLI-2 synthetisch vet NGLI-2 synthetisch vet gebruiken
CRB-GEL
Carbon gel Carbon gel (frictiepasta) gebruiken KF115/
2
Schroefborgingsmiddel van
gemiddelde sterkte
Loctite® 242 (blauw) of vergelijkbaar
product gebruiken
1
134942 Rev 1.
Nederlands
INHOUD
Veiligheids informatie .......................2-6
Technische Informatie .....................7-19
Vervangingsonderdelen ................ 28-29
Aanhaalmomenten ............................. 30
Onderhoud ......................................... 31
Opmerkingen ..................................... 32
Over dit supplement
De supplementen bij deze handleiding
bieden belangrijke model specieke
informatie met betrekking tot veiligheid,
onderhoud en techniek. Ze kunnen
niet dienen ter vervanging van uw
Cannondale handleiding voor de
eigenaar.
Dit supplement kan slechts een van
meerdere supplementen voor uw ets
zijn. Zorg dat u alle supplementen
verkrijgt en leest.
Als u een handleiding of een supple-
ment nodig hebt, of als u vragen hebt
over uw ets, neem dan direct contact
op met uw Cannondale dealer, of bel
ons via een van de telefoonnummers die
u op de achterkant van deze handleiding
vindt.
U kunt Adobe Acrobat PDF-versies
van alle Cannondale handleidingen en
supplementen downloaden van onze
website: www.cannondale.com/
Contact gegevens
Cannondale
Cannondale USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1-800-726-BIKE (2453)
Cycling Sports Group Europe B.V
Mail: Postbus 5100
Visits: Hanzepoort 27
7575 DB, Oldenzaal, Netherlands
Uw Cannondale-dealer
Om er zeker van te zijn dat uw ets op
de juiste wijze wordt onderhouden en
dat garantievoorwaarden van toepassing
blijven, raden wij u aan alle onderhouds-
werkzaamheden te laten uitvoeren door
uw geautoriseerde Cannondale-dealer.
OPMERKING
Ongeautoriseerde service, onderhoud
of vervangingsonderdelen kunnen
leiden tot aanzienlijke schade en het
vervallen van de garantie.
2
134942 Rev 1.
Trigger / Jekyll - Supplement gebruikershandleiding
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Belangrijke
mededelingen over
Carbon soorten
WAARSCHUWING
Uw ets (frame en componenten zijn)
is gemaakt van composietmaterialen,
ook wel genoemd ‘carbon ber’.
Alle rijders moeten op de hoogte
zijn van een aantal fundamentele
zaken betreffende composieten.
Compostietmaterialen die zijn samen-
gesteld uit carbonvezels zijn sterk
en licht maar bij een crash of bij
overbelasting zullen carbonvezels niet
buigen maar breken.
Voor uw eigen veiligheid en omdat
u een dergelijke ets gebruikt, moet
u zeer strikt de procedures voor
service, onderhoud en inspectie van
alle composietonderdelen (frame,
stuurpen, vork, stuur, zadelpen, enz.)
volgen. Vraag uw Cannondale-dealer
om hulp.
Het is zeer belangrijk dat u deel II,
sectie D,“Veiligheids-inspecties” in
uw Cannondale gebruikershandboek
leest voordat u gaat rijden.
NIET OPVOLGEN VAN DEZE
VEILIGHEIDS-INSTRUCTIES KAN
LEIDEN TOT ONGEVALLEN
WAARBIJ U ZWAAR GEWOND OF
VERLAMD KUNT RAKEN OF KUNT
KOMEN TE OVERLIJDEN.
Inspectie en
botsingsschade
WAARSCHUWING
NA EEN VAL OF BOTSING:
Inspecteer het frame zorgvuldig
op beschadigingen (zie DEEL II,
hoofdstuk D. Veiligheidsinspectie in
uw Cannondale Handleiding voor de
Eigenaar.)
Rij niet op uw ets als u enig teken
ziet van schade, zoals gebroken,
gesplinterde of gedelamineerde
koolstofvezel.
AL DE VOLGENDE ZAKEN
KUNNEN WIJZEN OP
DELAMINATIE OF SCHADE:
· Het frame voelt vreemd of anders
dan anders aan
· Koolstof voelt zacht aan of heeft
een andere vorm
· Kraken of andere onverklaarbare
geluiden
· Zichtbare scheurtjes, een witte
of melkachtige kleur in het
koolstofvezelgedeelte
Blijven rijden op een beschadigd
frame maakt de kans op frame-
breuk groter. Een ongeluk met in
het ergste geval de dood kan het
gevolg zijn.
3
134942 Rev 1.
Nederlands
Gebruiksdoel
Het gebruiksdoel voor
alle modellen is ASTM
CONDITION 4, All-
Mountain.
WAARSCHUWING
Gebruik uw ets voor het juiste
doel. Verkeerd gebruik kan
gevaarlijk zijn!
Lees A.U.B. uw Cannondale gebrui-
kershandleiding voor meer informatie
over hoe de juiste manier van gebruik
en voorwaarden 1-5.
Onderhoud
WAARSCHUWING
DIT SUPPLEMENT KAN PROCE-
DURES BEVATTEN DIE MEER
VERGEN DAN ALGEMENE
TECHNISCHE KENNIS EN
VAARDIGHEDEN.
Mogelijk zijn speciale gereedschappen,
vaardigheden en kennis vereist.
Onjuist uitgevoerde technische
werkzaamheden verhogen de kans
op ongevallen. Fietsongevallen
kunnen ernstig letsel, verlamming of
de dood tot gevolg hebben.
Om de risico’s zo veel mogelijk te
beperken, raden wij etseigenaren
aan technische werkzaamheden
altijd te laten uitvoeren door een
geautoriseerde Cannondale-dealer.
4
134942 Rev 1.
Trigger / Jekyll - Supplement gebruikershandleiding
Maximum vorklengte
De maximum vorklengte is een belangrijk veiligheidsaspect bij mountainbikes
met een geveerde voorvork. Het is belangrijk om de afmetingen te controleren bij
de montage van de balhoofdset, balhoofdadapters, het monteren en afstellen van
de voorvork en het bepalen van een vervangende voorvork.
Naar midden
van de vooras
Vanaf onderzijde
balhoofdbuis
Maximum
vorklengte
WAARSCHUWING
Een vervangende voorvork moet niet alleen gekozen worden op basis van de diameter
van de balhoofdbuis, maar ook de maximum vorklengte is essentieel.
De maximum vorklengte niet overschrijden. Het overschrijden van de MAXIMUM
VORKLENGTE kan leiden tot overbelasting van het frame waardoor een framebreuk kan
ontstaan tijdens het rijden.
Je dealer MOET deze specificatie voor jouw fiets volgen en controleren. De maximum
vorklengte voor Cannondale-fietsen kun je hier vinden: www.cannondale.com
Als je deze waarschuwing negeert kun je zwaar gewond of verlamd raken of komen te
overlijden bij een ongeval.
5
134942 Rev 1.
Nederlands
Bandenmaat x maximale breedte
WAARSCHUWING
Bekijk de bandenmaat en maximale breedte voor jouw fiets. Je kunt die
vinden op de pagina ’Specificaties’ elders in deze handleiding.
Het monteren van de verkeerde bandenmaat kan ertoe leiden dat de band het
frame of de vork raakt tijdens het rijden. Als dat gebeurt kun je de controle over
je fiets verliezen en ten val komen. Een bewegende band kan plotseling tot
stilstand komen als deze het frame of de vork raakt.
Monteer geen oversized banden of banden die het frame of de vork raken
of erlangs schuren. Ook geen banden monteren die resulteren in te weinig
bandenvrijheid, of die het frame of de vork raken als de vering volledig wordt
ingedrukt tijdens het rijden.
Let erop dat je banden kiest die geschikt zijn voor de voorvork en het frame-
ontwerp van jouw fiets. Volg bovendien de instructies van de fabrikanten van
voorvorken en achterdempers.
Als je overweegt andere banden te monteren op je fiets, let dan op de
volgende zaken:
De feitelijke afmetingen van de band kunnen verschillen van hetgeen op de
zijwand gedrukt staat. Elke keer als je een nieuwe band monteert, moet je
de feitelijke ruimte controleren tussen de draaiende band en het frame. De
Amerikaanse consumentenveiligheidsorganisatie (CPSC) stelt dat er in ieder
geval 1,6 mm ruimte moet zijn tussen de band en enig onderdeel van de fiets.
In praktijk moet je iets meer ruimte laten dan de CPSC voorschrijft want je
moet rekening houden met enige zijdelingse flex van de velgen en wielen die
niet compleet recht zijn.
Vraag je dealer naar de juiste banden voor jouw fiets met jouw specifieke
afmontage!
Als je deze waarschuwing negeert kun je zwaar gewond of verlamd raken of
komen te overlijden bij een ongeval.
6
134942 Rev 1.
Trigger / Jekyll - Supplement gebruikershandleiding
Minimum insteek zadelpen
WAARSCHUWING
Let erop dat de zadelpen altijd
minimaal 100 mm in het frame
steekt.
Als de zadelpen niet minimaal
100 mm in het frame steekt, wordt
de verbinding tussen zitbuis en
bovenbuis extreem zwaar belast
waardoor het frame kan breken
tijdens het fietsen.
Verwijder de zadelpen. Meet 100
mm af vanaf de onderzijde van
de zadelpen. Zet op deze hoogte
een permanente markering op de
zadelpen.
Bij het verstellen van de zadel-
hoogte de zadelpen nooit zover
uit de zitbuis trekken dat deze
markering aan de bovenrand van
de zitbuis zichtbaar is.
Zadelpennen worden door de
fabrikant meestal voorzien van een
markering met de tekst ’minimal
insert’ op de zadelpen zelf. Je
mag echter niet vertrouwen op
deze markering als de juiste
insteekdiepte voor de zadelpen.
Als je deze waarschuwing
negeert kun je zwaar gewond
of verlamd raken of komen te
overlijden bij een ongeval.
Achterdempers
WAARSCHUWING
Kies alleen schokdempers en
voorvorken die geschikt zijn
voor jouw fiets. Modificeer nooit
je fiets om een vork of demper
passend te krijgen.
Laat je demper of vork monteren
door een professionele fiets-
monteur.
Het rijden met de verkeerde
demper kan het frame bescha-
digen. Je kunt daardoor zwaar ten
val komen.
Let erop dat de totale veerweg,
inbouwlengte van oog-tot-oog
en de slaglengte van de achter-
demper overeenkomen met de
specificaties in deze handleiding.
Als je kiest voor andere vorken
of dempers, zorg er dan voor
dat deze geschikt zijn voor het
ontwerp van jouw fiets en de
manier waarop jij je fiets gaat
gebruiken.
Als je deze waarschuwing
negeert kun je zwaar gewond
of verlamd raken of komen te
overlijden bij een ongeval.
7
134942 Rev 1.
Nederlands
TECHNISCHE INFORMATIE
Specicaties - Trigger 27.5
Onderdeel Specicatie
Veerweg achter
Hustle Mode: 115 mm
Flow Mode: 145 mm
Balhoofdbuis BOVEN: 1 -1/8 inch, ONDER: 1-1/2 inch
Balhoofdlager
FSA Orbit C-40-ACB, met 9,1 mm stack-
hoogte
Type Bottom Bracket/Breedte PF30 / 83 mm
Voorderailleur
Low Direct Mount, Side Swing (alu versie:
alleen CS)
Zadelpenklem/Diameter 31,6 mm / 34,9 mm
Min. insteek zadelpen 100 mm
Bandenmaat / Maximum bandbreedte 27.5 x 2.5 inch (gemeten)
Max. vorklengte 545 mm
Achterdemper: Oog-tot-oog / Slaglengte
/ Breedte bussen
210 mm / 55 mm / Voor: 30 x 8 mm,
Achter: 30 x 8 mm
Sag 30%, 17 mm
Kettinggeleider ISCG 05
Achterrem: Bevestiging / Min/max
diameter remschijf
Flat Mount / 160 mm / 180 mm
Achteras Maxle TA / 148 x 12 mm, 180 mm lengte
Ai-offset
Achterwiel: 3 mm Offset naar NDS SRAM
kettingblad: +6 mm offset Hollowgram
SpideRing: Ai-offset
Gebruiksdoel ASTM GEBRUIKSKLASSE 4, All-Mountain
Max. Gewichtslimiet:
Totaal (rijder + alle toebehoren):
138 kg
8
134942 Rev 1.
Trigger / Jekyll - Supplement gebruikershandleiding
Specicaties - Jekyll 27.5
Onderdeel Specicatie
Veerweg achter
Flow Mode: 165 mm,
Hustle Mode: 130 mm
Balhoofdbuis BOVEN: 1 -1/8 inch, ONDER: 1-1/2 inch
Balhoofdlager
FSA Orbit C-40-ACB met 9,1 mm stack-
hoogte
Type Bottom Bracket/Breedte
CRB: PF30 / 83 mm,
ALU: BB30 / 83 mm
Voorderailleur Nvt
Zadelpenklem/Diameter 31.6 mm / 34.9 mm
Min. insteek zadelpen 100 mm
Bandenmaat / Maximum bandbreedte 27.5 x 2.5 inch (gemeten)
Max. vorklengte CRB: 565 mm, ALU: 565 mm
Achterdemper: Oog-tot-oog / Slaglengte
/ Breedte bussen
230 mm / 60 mm / VOOR: 30 x 8 mm,
ACHTER: 30 x 8 mm.
Sag 30%, 18 mm
Kettinggeleider ISCG 05
Achterrem: Bevestiging / Min/max
diameter remschijf
Flat Mount / 160 mm / 180 mm
Achteras Maxle TA /148 x 12 mm, 180 mm length
Ai-offset
Achterwiel: 3 mm Offset naar NDS SRAM
kettingblad: +6 mm offset Hollowgram
SpideRing: Ai-offset
Gebruiksdoel ASTM GEBRUIKSKLASSE 4, All-Mountain
Max. Gewichtslimiet:
Totaal (rijder + alle toebehoren):
138 kg
9
134942 Rev 1.
Nederlands
Specicaties - Jekyll 29
Onderdeel Specicatie
Veerweg achter
Flow Mode: 150 mm
Hustle Mode: 120 mm
Balhoofdbuis BOVEN: 1 -1/8 inch, ONDER: 1-1/2 inch
Balhoofdlager
FSA Orbit C-40-ACB met 9,1 mm stack-
hoogte
Type Bottom Bracket/Breedte PF30 / 83 mm
Voorderailleur Nvt
Zadelpenklem/Diameter 31.6 mm / 34.9 mm
Min. insteek zadelpen 100 mm
Bandenmaat / Maximum bandbreedte 29 x 2.5 inch (gemeten)
Max. vorklengte 565 mm
Achterdemper: Oog-tot-oog / Slaglengte
/ Breedte bussen
230 mm / 60 mm / VOOR: 30 x 8 mm,
ACHTER: 30 x 8 mm.
Sag 30%, 18 mm
Kettinggeleider ISCG 05
Achterrem: Bevestiging / Min/max
diameter remschijf
Flat Mount / 160 mm / 180 mm
Achteras Maxle TA / 148 x 12 mm, 180 mm lengte
Ai-offset
Achterwiel: 3 mm Offset naar NDS SRAM
kettingblad: +6 mm offset Hollowgram
SpideRing: Ai-offset
Gebruiksdoel ASTM GEBRUIKSKLASSE 4, All-Mountain
Max. Gewichtslimiet:
Totaal (rijder + alle toebehoren):
138 kg
10
134942 Rev 1.
Trigger / Jekyll - Supplement gebruikershandleiding
Geometrie - Trigger
G
M
O
J
H
N
C
A
L
75 mm
F
B
I
D
K
P
E
Afmetingen = Centimeter
Frame Size S M L XL
A
LENGTE ZITBUIS
40.0 43.0 46.0 52.0
B
BOVENBUIS HORIZONTAAL
57.6 60.2 62.7 65.5
C
BOVENBUIS EFFECTIEF
- - - -
D
BALHOOFDHOEK
66° * * *
E
EFFECTIEVE ZITBUISHOEK
74.5° * * *
F
STANDOVER
75.0 76.0 76.5 79.5
G
BALHOOFDBUISLENGTE
9.7 11.0 12.2 13.5
H
WIELBASIS
113.6 116.4 119.0 122.0
I
AFSTAND VOORAS – HART BRACKET
71.6 74.4 77.1 80.0
J
LENGTE ACHTERVORK
42.0 * * *
K
BOTTOM BRACKET DROP
1.2 * * *
L
BOTTOM-BRACKETHOOGTE
34.5 * * *
M
VORKSPRONG
4.4 * * *
N
NALOOP
10.1 * * *
O
STACK
57.6 58.8 59.9 61.0
P
REACH
41.6 43.9 46.1
48.6
Alle specicaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
* Geeft dezelfde waarde aan.
11
134942 Rev 1.
Nederlands
Geometrie - Jekyll
O
D
G
P
B
F
L
I
H
K
J
A
M
N
E
75mm
C
Afmetingen = Centimeter
Jekyll 29 Jekyll 27.5
Frame Size S M L XL
S M L XL
A
LENGTE ZITBUIS
40.0 43.0 46.0 52.0
40 43 46 52
B
BOVENBUIS HORIZONTAAL
58.6 61.1 63.6 66.4
58.4 60.9 63.4 66.2
C
BOVENBUIS EFFECTIEF
56.8 58.9 61.3 64.1
53.7 56.2 58.7 62.1
D
BALHOOFDHOEK
65° 65° 65° 65°
65° * * *
E
EFFECTIEVE ZITBUISHOEK
75° 75° 75° 75°
75.0° * * *
F
STANDOVER
76.0 76.6 77.6 78.8
75 75.8 76.7 77.5
G
BALHOOFDBUISLENGTE
10.2 11.5 12.7 14.0
10.2 11.5 12.7 14
H
WIELBASIS
117.9 120.7 123.4 126.4
116 118.7 121.4 124.4
I
AFSTAND VOORAS – HART BRACKET
73.8 76.5 79.2 82.3
74 76.7 79.4 82.4
J
LENGTE ACHTERVORK
44.2 * * *
42 * * *
K
BOTTOM BRACKET DROP
1.6 1.6 1.6 1.6
0.8 * * *
L
BOTTOM-BRACKETHOOGTE
36.0 36.0 36.0 36.0
34.9 * * *
M
VORKSPRONG
4.2 * * *
4.4 * * *
N
NALOOP
13.0 * * *
11.4 * * *
O
STACK
59.8 61.0 62.1 63.3
59.2 60.4 61.5 62.6
P
REACH
41.9 44.0 46.2 48.7
42.5 44.7 46.9 49.4
Alle specicaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
* Geeft dezelfde waarde aan.
12
134942 Rev 1.
Trigger / Jekyll - Supplement gebruikershandleiding
Beschermers/Protectors - Plaatsing
Liggende achtervork links (buiten) Liggende achtervork rechts (buiten)
LASNAAD
LASNAAD
Protector 1
Protector 2
Uitlijnen met rand
Plaats lus in bout
OPMERKING
Beschadigde, losse, ontbrekende of niet correct geplaatste protectors kunnen leiden
tot schade aan het frame. Dit soort schade wordt niet gedekt door de Cannondale
beperkte garantie. Zorg ervoor dat alle framebeschermers en protectors onbeschadigd
zijn, op de juiste plek zitten en correct gemonteerd zijn.
13
134942 Rev 1.
Nederlands
Binnenkant (wielzijde)
Binnenzijde rechts
Brede zijde
richting de
dropout
Brede
gedeelte
Brede zijde richting
bottom bracket:
Centraal op buis plaatsen
Onderbuis
taande
achtervork
14
134942 Rev 1.
KP169/
small end
6 Nm
Loctite 242 (blue)
Trigger / Jekyll - Supplement gebruikershandleiding
Dropout
Belangrijke informatie
Voor het assembleren is een speciale
servicetool KP169/ nodig. De onder-
delen van deze tool zijn hierboven
gearceerd aangegeven.
Zorg bij het bevestigen van de staande
achtervorken aan de dropout ervoor
dat de spacer met de uitstekende rand
binnenin de dropoutlager valt. De vlakke
zijde van de vulring moet naar buiten
zijn gericht zoals weergegeven.
Bij het vastzetten van de assen, dient
de 5mm inbussleutel volledig in de
as te worden aangebracht om schade
te voorkomen bij het aandraaien.
Gebruik altijd een momentsleutel bij
het vastzetten op het gespeciceerde
aanhaalmoment.
Onderhoud
De conditie van de lagers, zwenkassen
en vulbussen moeten regelmatig gecon-
troleerd worden. Deze delen vallen
onder de normale slijtage delen en
dienen vervangen te worden wanneer
ze versleten zijn.
De frequentie van onderhoud moet
gebaseerd zijn hoe vaak en waar u
etst. Tekenen van slijtage zijn: over-
matige speling, zichtbare slijtage,
gecorrodeerde lagers.
Wanneer u gebreken ontdekt, dient u de
delen te vervangen. Ga pas weer rijden
wanneer alle delen vervangen zijn. Dit
kan onnodige slijtage aan andere delen
voorkomen.
Zie de kitlijst verder in deze handleiding
voor de benodigde onderdelen.
15
134942 Rev 1.
NON-DRIVE DRIVE
3mm
148mm
Nederlands
De achternaaf van het Ai wiel (1) heeft een offset van
3 mm aan de niet-aandrijfzijde. Dit is belangrijk om
de juiste kettinglijn van 55mm te kunnen bepalen.
Het zorgt ook voor de juiste bandenvrijheid tussen de
band en het frame. (Zie ook de maximale bandbreedte
onder SPECIFICATIES)
De 3mm offset is alleen voor 148 x 12
inbouwbreedte.
Alle andere Ai uitgeruste etsen met 142 mm
of 135 mm inbouwbreedtes werken met 6 mm
offset.
LET OP
GEBRUIK ALLEEN ‘AI’ 3 mm GESCHIKTE
ACHTERWIELEN
Een wiel met de verkeerde offset kan het frame
beschadigen. Niet Ai-compatibele wielen kunnen
voor een afwijking in de 55mm Ai kettinglijn
verzorgen en resulteren in onvoldoende ruimte
band en het frame. Hierdoor kan de band tegen
het frame schuren het frame beschadigen Deze
schade wordt niet gedekt door de Cannondale
gelimiteerde garantie.
Zelf samenstellen / Richten van een wiel
Als u ervoor kies een wiel samen te stellen of het
wiel te richten zorg dat het wiel een offset heeft van
3 mm. Raadpleeg uw Cannondale dealer indien u
verdere vragen heeft.
Main Pivot Bearing Tool - CK9017U00OS
Verwijderen
Installeren
Asymmetric Integration - Ai
Achterwiel- 3 mm Oset
16
134942 Rev 1.
LockR
Trigger / Jekyll - Supplement gebruikershandleiding
Ondersteun de fiets of de swingarm bij het demonteren/losmaken van de
demperhevels en Schanierassen om schade aan je lichaam of je fiets te
voorkomen.
LockR uit het frame verwijderen:
1. Draai de schroef 4-6 slagen los met behulp van een T25 Torx-sleutel.
2. Sla met een rubber hamer op de schroef om de wigbout aan de tegenover-
liggende zijde los te tikken.
3. Verwijder de schroef en de wigbout van de LockR-as die zelf nog gemonteerd
blijft.
4. Als de wigbout niet loskomt met de schroef, steek er dan een 5 mm inbuss-
leutel in en draai totdat hij los komt en verwijderd kan worden. Als de wig
blijft zitten, steek dan een houten of plastic pen aan de aangedreven zijde in
de LockR-as en tik de wig er voorzichtig uit.
5. Om de LockR-as via de niet-aangedreven zijde te verwijderen, steek aan de
niet-aangedreven zijde een 6 mm inbussleutel in de as en draai deze tegen
de klok in todat hij loskomt en kan worden verwijderd.
LockR in het frame monteren:
1. Demonteer de LockR-asconstructie en maak alle onderdelen schoon. Niet
geassembleerd monteren. Controleer alle onderdelen op schade (bramen,
krassen, vervorming, slijtage). Vervang de complete LockR-constructie als er
schade wordt geconstateerd.
2. Alle onderdelen invetten met een dunne laag hoogwaardig kogellagervet.
3. Lijn de hevel uit met het lager en schuif de schroefdraadzijde van de schar-
nieras (1) aan de niet-aangedreven kant door de opening.
4. Draai de scharnieras aan de niet-aangedreven zijde vast tot 1 Nm met een 6
mm inbus op een momentsleutel.
OPMERKING
Gebruik een gekalibreerde momentsleutel. Overschrijding van het
aanhaalmoment van 1 Nm zorgt voor permanente schade aan het LockR
draaipuntsysteem.
17
134942 Rev 1.
Nederlands
1 N-m
5 N-m
1 N-m
5 N-m
Losdraaien / aantikken
met rubberhamer
Losmaken &
verwijderen
4
3
5 mm insteken,
draaien, losmaken
5mm
3
Losdraaien
6mm
Verwijderen,
Losdraaien,
1
T25
NGLI-2
NGLI-2
NIET GEASSEMBLEERD
MONTEREN
INVETTEN
18
134942 Rev 1.
See LOCKR
2X
2X
2X
2
5 N·m
2
5 N·m
2
8 N·m
2
6 N·m
2
8 N·m
2
1 N·m
2 N·m
NGLI-2
2
1.5 N·m
NGLI-2
2
1.5 N·m
Trigger / Jekyll - Supplement gebruikershandleiding
Voor uw veiligheid en om de duurzaamheid en prestaties van uw ets te kunnen garan-
deren, is het zeer belangrijk de correcte aanhaalmomenten voor de bevestigingsmiddelen
(bouten, schroeven, moeren) van uw ets te gebruiken.
We dringen er sterk op aan dat u de aanhaalmomenten bij uw dealer laat instellen met
behulp van een momentsleutel. Als u besluit zelf de bevestigingspunten vast te draaien,
gebruik dan een goede momentsleutel!
Aanhaalmomenten
19
134942 Rev 1.
1.
2.
3.
2.
M3X12
2
1.5 N·m
NGLI-2
Nederlands
Pad vervangingsset
Derailleur pad vervangingsset is verkrijgbaar als Cannondale kit CK3257U00OS.
De set bevat de Pad (1) en een nieuwe draai-punt bout (3). Verwijder voor installatie
al het aanwezige vuil en modder van de dropout met een nylon borstel (oude
tandenborstel). Inspecteer het gebied op schade. Vet het Oppervlak van de dropout
lichtjes in. Breng Loctite 242 (blue) aan op de draaipunt bout (4). Richt de pad op de
andere kant van de dropout en draai de bout vast tot het aangegeven moment.
Achter Derailleur Pad - CK3257U00OS
20
134942 Rev 1.
1.
(a)
(b)
A
2 N-m
M5x25
B 2.
5.
3.
5.
Trigger / Jekyll - Supplement gebruikershandleiding
De doorvoerrubbers
worden in de frame-
openingen gedrukt
als er geen accu
gemonteerd is.
Shimano Di2 Batterij
Batterij installatie
Gebruik voor Di2, de zadelpen, batterij type
(Shimano SM-BTR2)
1. Verwijder de vork en balhoofdlagers uit het frame.
2. Monteer de bevestigingsplaat (1) inclusief de
Cannondale kit KP383/ aan de batterij (2) doormid-
del van 2 trekbandjes (3). Zorg ervoor dat de sleuf in
de plaat (a) gelijk zit aan de groef op de batterij bij
het connectiepunt (b). Zie afbeelding A.
3. Bind een osdraadje (5) aan de batterij plaat.
4. Plug de Di2 kabel ( aan Junction B) in de batterij.
5. Steek een schakelkabel in de bovenbuis en trek
deze via de onderkant van het balhoofd er weer uit.
6. Monteer aan het eind van de schakelkabel het
osdraad en trek deze door het frame.
7. Monteer de batterij met plaat in de onderkant van
het balhoofd en gebruik het osdraad om deze op
de positie te krijgen. 5. met de batterij op de plek,
zoals afgebeeld (5) doe vet op de schroeven (6) en
draai deze aan op 2Nm.
Het schroefdraad snijdt het osdraad door zodat
deze vervolgens verwijderd kan worden.
ATTENTIE
Controleer, periodiek of de boutjes goed aange-
draaid zijn. Gebruik hiervoor een momentsleutel.
Draai de boutjes niet te strak.
Breng een dun
laagje vet aan op
het schroefdraad.
21
134942 Rev 1.
4mm
5mm
4mm
5 mm x 2
5
6
7
5 mm
4mm
5 4mm
5 mm
4mm
1 Nm
1 Nm
1 Nm
Nederlands
Interne Geleiders - KP436/
Interne Frame Geleiders:
Plaats de plastic spiraalband (5) over de
Di2 kabels (6) die door de interne geleider
gaan (7).
Gebruik de 4 mm opening van de interne
geleider voor de Di2 kabel.
Plaats de insteek geleiders in
de openingen.
22
134942 Rev 1.
8 N·m
8 N·m
SAG
1.2 N·m
1
Trigger / Jekyll - Supplement gebruikershandleiding
Gemini achterschokdemper
Flow Mode
In de Flow mode gebruikt de demper de
hele lucht-kamer en is de demper ideaal te
gebruik voor afdalingen en andere situaties
waarbij het gebruik van de gehele veerweg
een voordeel is.
Flow mode selecteren: Druk op de zwarte
knop (a) Door dit te doen springt de zilvere
knop omhoog (b).
Hustle Mode
Deze instelmogelijkheid beperkt de hoeveel-
heid lucht die u kunt gebruiken.
Om de demper in Hustle mode te zetten,
druk op de zilvere botton totdat u een klik
voelt en de zilvere botton in uit zichzelf in
deze stand blijft staan.
ATTENTIE
Monteer de dempers in de afgebeelde
richting: bedieningsknoppen voor-
waarts en naar boven gericht.
23
134942 Rev 1.
Nederlands
Voor luchtdruk instelling:
1. Zet de stuurlockout in Flow mode:
Druk de zwarte knop (a) in zodat
deze in de afgebeelde positie komt
te staan.
2. Verwijder het ventielkapje (1) en
stel de demper in op uw lichaams-
gewicht, volgens de onderstaande
tabel. Gebruik voor het op druk
zetten alleen een speciale demper-
pomp. Denk bij het instellen van de
druk aan uw lichaamgewicht, kleding
gewicht en uitrusting.
3. Verwijder de demperpomp.
4. Druk 10 maal op de demper zodat
de lucht in de demper zich goed
kan verdelen tussen de positieve en
negatieve luchtkamer.
Attentie: de weergegeven luchtdruk
op de demperpomp zal minder zijn
wanneer de lucht dan de eerste
keer. Dit komt omdat de lucht zich
verdeelt tussen de positieve en
negatieve luchtkamer.
5. Controleer de SAG om vast te stellen
dat de demper op de goede druk
staat ingesteld. Aanbevolen SAG is
30% met volledige rijuitrusting. (zie
tabel hieronder)
6. Wanneer er teveel SAG is: voeg in
stapjes van 10 PSI druk toe tot de
gewenste SAG is behaald. Wanneer
er te weinig SAG is: Laat druk af in
stapjes van 10 PSI tot de gewenste
SAG is behaald.
7. Monteer het afdekkapje terug.
8. Draai de rode rebound stelknop
‚‘met de klok mee‘‘ tot de ‚‘slow‘
kant tot deze niet verder kan.
a. Float X - Steek een 2 mm imbuss-
leutel in de uitsparing van de rode
rebound knop, gepositioneerd
aan de framekant van de demper.
Gebruik de imbussleutel om de knop
richting de ‚‘slow‘‘ kant te draaien
todat deze niet verder kan.
b. Float DPS - Draai de rode rebound
knop, gepositioneerd onder de
blauwe compressie stelknop, aan de
frame kant van de demper, met de
klok mee richting ‚ ‘slow‘‘ totdat deze
niet verder kan.
9. Draai de rode rebound knop ‚‘tegen
de klok in‘‘ terwijl u elke klik telt
todat het aanbevolen aantal kliks
is behaald, gebaseerd op de tabel
hieronder.
24
134942 Rev 1.
Trigger / Jekyll - Supplement gebruikershandleiding
Lockout kabel installatie
1. Knip een stuk derailleur buiten kabel
op lengte vanaf de Geminidemper
kabelstop tot de Gemini lockout.
Zorg ervoor dat het stuur kan draaien
zonder de kabel te strak te trekken.
Installleer een metalen einddop aan 1
zijde van de behuizing.
2. Plaats de Gemini bedieningsknop in
Flow mode door op de zwarte knop
van de hendel te drukken. Laat de
zilveren knop geleidelijk terug komen
door hier een klein beetje druk op te
houden met de duim.
3. Steek een derailleur kabel in het
ronde gat onder de zilveren knop van
de lockoutknop. Voed de kabel door
de lockoutknop totdat de kabelkop
niet verder kan.
4. Steek de kabel door de kabeloog
van de demper tot dat deze volledig
door de demper loopt en niet verder
kan.
5. Steek de binnenkabel door de behu-
izing van de Gemini demper tot dat
deze volledig aan het einde zit.
6. Breng de derailleurkabel door de
kabelstopper op de Gemini demper
en trek de kabel volledig strak, zodat
de behuizing volledig in de kabelstop
zit. Aan deze zijde van de Gemini
hoort geen einddop te zitten.
7. Gebruik een 2 mm imbussleutel om
de stelbout, aan de achterkant van
de Gemini demper, bijna geheel
open te draaien.
8. Steek de binnenkabel tussen de
stelbout en de Gemininok. Trek de
kabel aan zodat deze volledig vast
komt te zitten.
9. Draai de stelschroef aan tot 1.2 Nm
met een 2 mm imbussleutel om de
kabel vast te zetten.
10. Functie test: Druk op de zilveren
knop van de lockout knop om de
Hustle mode te selecteren. Druk
hierna op de zwarte knop om de
demper in de Flow modus te zetten.
a. Kabel te strak: De knop zal niet in de
Hustle mode blijven staan. Verminder
de kabel spanning door de stelmoer
met de klok mee te draaien. Mocht
dit niet helpen? Verminder de kabels-
panning door de stelschroef open te
draaien en herhaal stap 7 T/M 9.
b. Kabel is te slap: De Cam verspringt
niet wanneer de de hendel verzet.
Verhoog de kabelspanning door de
stelmoer tegen de klok in te draaien.
Wanneer het probleem aanhoudt?
Herhaal stap 7 T/M 9.
25
134942 Rev 1.
Nederlands
ONDERHOUD
WAARSCHUWING
ELK ONDERDEEL VAN EEN SLECHT ONDERHOUDEN FIETS KAN BREKEN OF SLECHT
FUNCTIO-NEREN HETGEEN KAN LEIDEN TOT EEN ONGEVAL WAARBIJ U ZWAAR OF
DODELIJK GEWOND OF VERLAMD KUNT RAKEN. Vraag uw Cannondale-dealer om een
compleet onderhouds-programma samen te stellen, inclusief een lijst van de onderdelen aan uw
ets die u ZELF regelmatig moet controleren. Regelmatige controles zijn nodig om problemen
te voorkomen die kunnen leiden tot een ongeval.
De onderstaande tabel laat alleen de aanvullende onderhoudswerkzaamheden zien. Kijk in uw
Cannondale gebruikershandboek voor meer informatie over het basisonderhoud aan uw bike.
Item FREQUENTIE
BUITEN- EN BINNENKABELS – Uw ets is uitgerust met kleine
zelfklevende frameprotectors- KF103/. Plaats dit materiaal op
het frame op de plaatsen waar kabels en buitenkabels over de
lak schuren. In de loop van de tijd kunnen de kabels zover in
het frame schuren dat er zichtbare en aanzienlijke schade kan
ontstaan.
LET OP: schade aan uw ets die veroorzaakt is door schurende
kabels valt niet onder de garantie. Bovendien zijn zelfklevende
framebeschermers geen oplossing voor verkeerd gemonteerde
of verkeerd lopende binnen- en buitenkabels. Als u merkt dat
de gebruikte protectors zeer snel verslijten, neem dan contact
op met uw Cannondale-dealer om de kabelloop van uw ets te
controleren.
VOOR DE EERSTE RIT
INSPECTIE OP BESCHADIGINGEN – Maak de framedelen
schoon en controleer het hele frame/swingarm/hevelconstructie
op scheurtjes of beschadigingen. Zie ook het onderdeel
‘Veiligheidsinspecties’ in uw Cannondale gebruikershandboek.
VOOR EN NA ELKE RIT
CONTROLEER DE AANHAALMOMENTEN – In aanvulling op
de controle van andere onderdelen, controleer de specieke
aanhaalmomenten voor uw ets.Haal alle bouten/moeren aan
met het AANHAALMOMENT dat is voorgeschreven in deze
handleiding.
NA ENKELE RITTEN
Demonteren, schoonmaken, te inspecteren, smeren, Vervang
versleten of beschadigde onderdelen in de volgende
onderdelen:
• SHOCK LINK
ASSEMBLAGE
• PIVOT ASSEN • FRAME AS LAGERS
In natte, modderige,
zandachtige omstan-
digheden elke 25 uur.
In droge omstandigheden,
elke 50 uur.
Vork en Achterdemper - Neem contact op met de fabrikant handleiding voor informatie van
het onderhoud.
26
134942 Rev 1.
Q
Q
B
C
C
O
Q
A
I
34.9 mm
F
M5
F
G
K
A
B
M
L
D
CS-L
CS-R
DT & SS
H
P
P
J
A
A
2
5 N·m
A
A
2
8 N·m
2
8 N·m
2
5 N·m
2
1.5 N·m
2
6 N·m
NGLI-2
1 N·m
5 N·m
A
E
M2.5
1
N·m
M2.5
1
N·m
M2.5
1
N·m
NGLI-2
1.5 N·m
2
8 N·m
H
H
H
H
Trigger / Jekyll - Supplement gebruikershandleiding
VERVANGINGSONDERDELEN
Trigger 27.5
ID Part Number Description CRB ALLY
A CK3147U00OS Trigger Pivot HDWE
B CK3177U00OS Trigger Pivot BRGS
C CK3227U00OS Trigger Shock MNT HDWE
D CK3257U00OS RD HGR TA ST SS 015
E
KP421/160 Brake MNT Flat 160 mm
KP421/180 Brake MNT Flat 180 mm
F CK3237U00OS Trigger CRB CS Protector
G CK3287U00OS Trigger CRB CS Guard
ID Part Number Description CRB ALLY
H
K34068
Trigger CRB CS Heel Rub
GRDS
K34058
Trigger ALLY CS Heel Rub
GRDS
I CK3247U00OS Trigger ALLY CS Protector
J K36139
Trigger Suspension Link
27.5 BLK
K KP390/ FT Derailleur Spacer MNT
27
134942 Rev 1.
Q
Q
B
C
C
O
Q
A
I
34.9 mm
F
M5
F
G
K
A
B
M
L
D
CS-L
CS-R
DT & SS
H
P
P
J
A
A
2
5 N·m
A
A
2
8 N·m
2
8 N·m
2
5 N·m
2
1.5 N·m
2
6 N·m
NGLI-2
1 N·m
5 N·m
A
E
M2.5
1
N·m
M2.5
1
N·m
M2.5
1
N·m
NGLI-2
1.5 N·m
2
8 N·m
H
H
H
H
Nederlands
ID Part Number Description CRB ALLY
L CK9017U00OS 17x30 Bearing Tool
M KP388/ Seatbinder MTN 34.9
O
CK3117U00SM
Trigger CRB DT Protec-
tor SM
CK3117U00MD
Trigger CRB DT Protec-
tor MD
CK3117U00LG
Trigger CRB DT Protec-
tor LG
CK3117U00XL
Trigger CRB DT Protec-
tor XL
ID Part Number Description CRB ALLY
P CK3187U00OS Jekyll/Trigger Grommets
Q KP436/
Modular CBL Guides HT
DT BB
R KP197/SRM
PF30 BB Cups And
Bearings
S KB6180/ BB30 Bearing Blue (QTY 2)
T K22037 BB30 Bearing Blue (QTY 24)
28
134942 Rev 1.
K
L
H
P
B
B
A
G
C
C
A
A
A
E
B
I
2
8 N·m
2
5 N·m
2
5 N·m
2
1.5 N·m
A
F
G
G
G
G
D
6 N·m
2
8 N·m
34.9 mm
M
P
H
1 N·m
1 N·m
6 N·m
1.5 N·m
NGLI-2
NGLI-2
1 N·m
5 N·m
A
NGLI-2
NGLI-2
R
ST
2
8 N·m
WELD
Protector 1
Protector 2
align with edge
insert tab into bolt
Jekyll 29
ID Part Number Description
A CK3157U00OS Jekyll Pivot HDWE
B CK3167U00OS Jekyll Pivot BRGS
C CK3207U00OS Jekyll CRB Shock Mount HDWE
D K36119 Jekyll Suspension Link 29 BLK
E CK3257U00OS Derailleur Hanger TA ST SS 015
F CK3217U00OS Jekyll Al Chain Stay Protector
ID Part Number Description
G K34058 Jekyll/Trigger Alloy CS Heel Rub Guard
I
KP421/160 Brake MNT Flat 160 mm
KP421/180 Brake MNT Flat 180 mm
Trigger / Jekyll - Supplement gebruikershandleiding
VERVANGINGSONDERDELEN
29
134942 Rev 1.
K
L
H
P
B
B
A
G
C
C
A
A
A
E
B
I
2
8 N·m
2
5 N·m
2
5 N·m
2
1.5 N·m
A
F
G
G
G
G
D
6 N·m
2
8 N·m
34.9 mm
M
P
H
1 N·m
1 N·m
6 N·m
1.5 N·m
NGLI-2
NGLI-2
1 N·m
5 N·m
A
NGLI-2
NGLI-2
R
ST
2
8 N·m
WELD
Protector 1
Protector 2
align with edge
insert tab into bolt
ID Part Number Description
P CK3187U00OS Jekyll/Trigger Grommets
M KP388/ Seatbinder MTN 34.9
H KP436/ Modular CBL Guides HT DT BB
K CK9017U00OS 17x30 Bearing Tool
ID Part Number Description
L
K34088SM Jekyll CRB DT Protector, SM
K34088MD Jekyll CRB DT Protector, MD
K34088LG Jekyll CRB DT Protector, LG
K34088XL Jekyll CRB DT Protector, XL
R KP197/SRM PF30 BB Cups And Bearings
S KB6180/ BB30 Bearing Blue (QTY 2)
T K22037 BB30 Bearing Blue (QTY 24)
Nederlands
30
134942 Rev 1.
M5 X 18
B
C
C
H
F
F
A
A
A
A
6 N·m
1.5 N·m
B
A
K
L
P
N
W
M
A
L
34.9 mm
E
CS-L
CS-R
DT & SS
O
D
D
I
2
8 N·m
2 N·m
M5x25
NGLI-2
NGLI-2
2
8 N·m
2
5 N·m
2
1.5 N·m
2
5 N·m
B
NGLI-2
1 N·m
5 N·m
A
NGLI-2
NGLI-2
NGLI-2
2
5 N·m
A
1 N·m
27.5
1 N·m
2
6 N·m
2
8 N·m
R
ST
Jekyll 27.5
Trigger / Jekyll - Supplement gebruikershandleiding
ID Part Number Description CRB ALLY
A CK3157U00OS Jekyll Pivot HDWE
B CK3167U00OS Jekyll Pivot BRGS
C
CK3207U00OS
Jekyll CRB Shock MNT HDWE
K36018 AL Frame Shock MNT HDWE
D CK3187U00OS Jekyll/Trigger Grommets
E KP388/ Seatbinder MTN 34.9
F KP436/
Modular CBL Guides HT DT BB
ID Part Number Description CRB ALLY
H
K34088SM Jekyll CRB DT Protector, SM
K34088MD Jekyll CRB DT Protector, MD
K34088LG Jekyll CRB DT Protector, LG
K34088XL Jekyll CRB DT Protector, XL
K34008
Jekyll ALLY DT Protector, All sizes
I CK9017U00OS 17x30 Bearing Tool
K CK3217U00OS Jekyll ALLY CSTAY Protector
L CK3197U00OS Jekyll CRB CSTAY Protector
31
134942 Rev 1.
M5 X 18
B
C
C
H
F
F
A
A
A
A
6 N·m
1.5 N·m
B
A
K
L
P
N
W
M
A
L
34.9 mm
E
CS-L
CS-R
DT & SS
O
D
D
I
2
8 N·m
2 N·m
M5x25
NGLI-2
NGLI-2
2
8 N·m
2
5 N·m
2
1.5 N·m
2
5 N·m
B
NGLI-2
1 N·m
5 N·m
A
NGLI-2
NGLI-2
NGLI-2
2
5 N·m
A
1 N·m
27.5
1 N·m
2
6 N·m
2
8 N·m
R
ST
Nederlands
ID Part Number Description CRB ALLY
M K34078
Jekyll CRB Chainsuck
Protector
N K36129
Jekyll Suspension Link
27.5 BLK
O
K34068
Jekyll CRB CS Heel Rub
GRDS
K34058
Jekyll ALLY CS Heel Rub
GRDS
ID Part Number Description CRB ALLY
P
KP421/160 Brake MNT Flat 160 mm
KP421/180 Brake MNT Flat 180 mm
W CK3257U00OS RD HGR TA ST SS 015
R KP197/SRM PF30 BB Cups And Bearings
S KB6180/ BB30 Bearing Blue (QTY 2)
T K22037 BB30 Bearing Blue (QTY 24)
-- QC616/ Circlips BB Si (QTY 2)
32
134942 Rev 1.
Trigger / Jekyll - Supplement gebruikershandleiding
Op deze pagina kunt u belangrijke informatie over uw ets opschrijven:
(bijv onder-houdshistorie, dealer contact informatie, instellingen, enz.)
NOTES
WWW.CANNONDALE.COM
© 2019 Cycling Sports Group
Trigger/Jekyll Supplement gebruikershandleiding
134942 Rev. 1
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1-800-726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7575 DB, Oldenzaal
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35

Cannondale Trigger de handleiding

Type
de handleiding