94
DEEL II
OEM vs. COMPATIBILITEIT VAN VORKONDERDELEN OP DE
VERVANGINGSMARKT
Uw fiets werd door Cannondale verscheept met een compatibele
onderdelenspecificatie. De vork, het stuursysteem, de
headsetdelen (d.w.z. brugstukken, lagers, vorkkroonloopring)
en de ‘compression assembly’ zijn onderdelen van het systeem.
Andere stuurstangen, headsetonderdelen en ‘compression
assemblies’ die verkrijgbaar zijn via andere bronnen dan van
Cannondale zijn mogelijk niet compatibel.
De ‘Cannondale SI Compression Assembly - KP017/’
Alleen de ‘SI Compression Assembly KP017/’ kan gebruikt worden
in Cannondale koolstofvorken met een koolstof stuurbuis.
U mag geen andere ‘compression assemblies’ gebruiken:
stermoeren, uitzetwiggen of stangen met een geïntegreerd
compressieapparaat of iets anders. Incompatibele onderdelen
kunnen ernstige schade veroorzaken (breken, splijten,
afschilfering of vervorming) van de stuurbuis.
Een van een dubbele flens voorziene stermoer mag alleen
gebruikt worden in een koolstof vork met een stuurbuis van een
legering (metaal).
Vervangingsmarkt voor stuurstangen
Veel stuurstangontwerpen van veel verschillende fabrikanten
zijn verkrijgbaar. Het is onmogelijk om een lijst van
compatibiliteit te geven op basis van verkrijgbaarheid. Denk niet
dat verkrijgbaarheid compatibiliteit betekent. Hier zijn enkele
factoren die van invloed zijn op de compatibiliteit:
1. Een compatibele stuurstang moet compatibel zijn voor gebruik
met de Cannondale ‘SI Compression Assembly KP017/’.
2. De stang moet ontworpen zijn voor gebruik met koolstofvorken
met een 1 1/8 inch stuurbuis, zonder aanpassing aan, of
verandering van, de stang of de stuurbuis. De oppervlakken
moet goed passen.
3. De binnendiameter van het klemoppervlak van de stang
moet glad zijn en vrij van bramen. De stang moet passen op
de buitendiameter van de stuurstang en goed passen met
de klembouten helemaal los. De stangoppervlakken die in
contact met de stuurstang staan, moeten glad zijn, zonder
onderbrekingen (grote openingen of gaten). Wanneer de stang
tot het aanbevolen draaimoment is vastgeklemd, moet de
stang niet knellen of andere indrukken of insnijdingen in de
stuurbuis veroorzaken. Maak bramen glad en verwijder ze met
fijn zandpapier (220 is ideaal).
4. Wigklemstangen mogen niet gebruikt worden.
Wat u moet weten wanneer u een stuurstang installeert
of aanpast
De lengte van de stuurbuis voor iedere Cannondale vork van
koolstofvezel met een koolstofstuur is begrensd tot de MAXIMALE
STAPELHOOGTE van 55 mm. Dit is van invloed op de verstelling
van de hoogte van de stang. Brugstukken mogen niet boven op
de stang gebruikt worden. De meetmethode van de stapel wordt
op de volgende bladzijde getoond. Indien de stuurbuis verkort
wordt om deze aan te passen aan een mindere stapelhoogte van
een brugstuk, neem dan het volgende in acht:
1. Het verkorten moet gedaan worden door een professionele
fietsenmaker, die ervaring heeft met componenten van
koolstof.
2. Om een rechte snede te maken, moet gebruik gemaakt worden
van een afkortmal voor vorken (bijv. ‘Park Tool SG-6’). Ga naar
http://www.parktool.com/tools/SG_6.shtml.
3. Klem de stuurbuis niet rechtstreeks in bankschroefklemmen
en/of verkort de stuurbuis niet uit de losse hand.
Bankschroefklemmen kunnen het oppervlak van de stuurbuis
doen barsten of beschadigen. Plaats de mal op het af te korten
einde van de stuurbuis om plaatsen van een klemkracht op de
stuurbuis te vermijden, wat barsten zou kunnen veroorzaken.
Als alternatief kunt u het stuur in gegroefde houten blokken in
de bankschroef klemmen. Klem de bankschroef niet te vast.
4. Bovendien, wanneer u een stuurbuis van koolstof verkort, maak
dan gebruik van een samengesteld ijzerzaagblad (wolfraam met
koolstof) of een zeer fijn getand (36 tanden) nieuw zaagblad.
Om rafelen van de koolstofvezels te minimaliseren, moet u het
te verkorten gebied omwikkelen met afdekband. Maak slechts
één zuivere volledige snede. Het oppervlak van de stuurbuis
niet bekrassen, laten afbladderen of markeren anders dan voor
de volledige snede. Het bekrassen, laten afbladderen of het
maken van andere markeringen op de buisoppervlakken dan
de volledige snede of de stuurbuis verkorten op een incorrecte
lengte voor een specifieke stang/headset kan de sterkte van
de stuurbuis in gevaar brengen. Nadat de stuurbuis is verkort,
moet u de snijkanten glad maken en bramen verwijderen met
fijn zandpapier (220 is ideaal).
WAARSCHUWING
We dringen er bij u op aan uw lokale Cannondale dealer
te raadplegen. Dit helpt u ervoor te zorgen dat keuzes
die u maakt op de vervangingsmarkt compatibel zijn
met de OEM onderdelen van uw fiets en uw fiets niet
ernstig zullen beschadigen.