34
Bijlage B
De levensduur van uw fiets en onderdelen
1. Niets gaat eeuwig mee, ook uw fiets niet.
Wanneer de levensduur van uw fiets of de onderdelen voorbij is, is het gevaarlijk om ze te blijven gebruiken.
De levensduur van een fiets en de bijbehorende onderdelen is beperkt. Deze levensduur varieert afhankelijk van de constructie
en de materialen die gebruikt zijn voor het frame en de onderdelen; van het onderhoud en de verzorging van het frame en de
onderdelen gedurende de levensduur; en van de manier en de intensiteit waarmee het frame en de onderdelen zijn gebruikt.
Wedstrijdrijden, stuntrijden, rijden op een ramp, springen, agressief rijden, rijden op ruw terrein, rijden in extreme
weersomstandigheden, rijden met zware belasting, commerciële activiteiten en andere soorten gebruik die niet standaard zijn,
kunnen de levensduur van het frame en de onderdelen drastisch verkorten. Elk van deze omstandigheden of een combinatie ervan
kan leiden tot een onvoorspelbaar defect.
Onder gelijke gebruiksomstandigheden hebben lichtgewicht fietsen en de onderdelen ervan meestal een kortere levensduur dan
zwaardere fietsen en hun onderdelen. Wanneer u kiest voor een lichtgewicht fiets of onderdelen sluit u een compromis; u geeft de
voorkeur aan betere prestaties door een lichter gewicht boven een langere levensduur. Als u dus kiest voor een prestatiegerichte
lichtgewicht uitrusting, laat deze dan regelmatig controleren.
U moet uw fiets en zijn onderdelen geregeld laten controleren door uw dealer op tekenen van overbelasting en/of mogelijke
defecten, zoals barsten, vervorming, corrosie, afbladderende verf, deuken, en andere aanwijzingen voor mogelijke problemen,
verkeerd gebruik of misbruik. Dit zijn belangrijke veiligheidscontroles, die zeer belangrijk zijn voor het voorkomen van ongelukken,
lichamelijk letsel voor de fietser en een kortere levensduur van het product.
2. Inspectie
Moderne hoogwaardige fietsen vereisen frequente, zorgvuldige inspecties en onderhoud. In deze bijlage proberen wij u wat
wetenschappelijke materiaalkennis te verschaffen, die verband houdt met uw fiets. We bespreken een aantal compromissen die
gesloten zijn bij het ontwerpen van uw fiets en wat u van uw fiets kunt verwachten; en we geven belangrijke basisrichtlijnen voor
onderhoud en inspectie. Wij kunnen u niet alles leren wat u moet weten voor het goed inspecteren en onderhouden van uw fiets.
Daarom raden wij u herhaaldelijk aan uw fiets naar de dealer te brengen voor professionele zorg en aandacht.
WAARSCHUWING: Regelmatige inspectie van uw fiets is belangrijk voor uw veiligheid. Voer vóór elke rit de
Mechanische veiligheidscontrole uit hoofdstuk 1C van deze handleiding uit.
Op geregelde tijdstippen is een meer gedetailleerde inspectie van uw fiets nodig. Hoe vaak deze uitgebreidere inspectie
nodig is, hangt van u af.
Als fietser/eigenaar heeft u de controle over en kennis van hoe vaak u uw fiets gebruikt, hoe intensief en waar u ermee
rijdt. Aangezien uw dealer uw gebruiksgegevens niet kan bijhouden, bent u zelf verantwoordelijk voor het aanbieden van
de fiets bij de dealer voor een periodieke inspectie en onderhoud. Uw dealer kan u wel helpen bepalen hoe vaak inspectie
en onderhoud nodig is voor uw gebruik van de fiets.
Voor uw veiligheid en voor een goede communicatie met uw dealer, verzoeken wij u dringend om deze bijlage volledig te
lezen. De materialen waarvan uw fiets is gemaakt, bepalen hoe en hoe vaak uw fiets geïnspecteerd moet worden.
Het negeren van deze WAARSCHUWING kan leiden tot defecten aan het frame, de vork of andere onderdelen,
wat ernstig letsel of de dood tot gevolg kan hebben.
A. Metaalkennis
Staal is het traditionele materiaal voor de bouw van fietsframes. Het heeft goede eigenschappen, maar in prestatiefietsen is staal
grotendeels vervangen door aluminium en deels door titanium. De belangrijkste reden voor deze verandering is de vraag van
enthousiaste fietsers naar lichtere fietsen.
Metaaleigenschappen
U moet begrijpen dat de keuze van een fabrikant voor een bepaald metaal om een fietsframe mee te maken niet altijd
gemakkelijk is uit te leggen. Minstens even belangrijk als de keuze voor een bepaald metaal is de toepassing van dat materiaal.
Er moet worden gekeken naar de manier waarop de fiets is ontworpen, getest en gemaakt, en naar de kenmerken van het metaal,
in plaats van te zoeken naar een simpel antwoord.
De corrosieweerstand van verschillende metalen varieert sterk. Staal moet beschermd worden anders gaat het roesten.
Aluminium en titanium vormen snel een oxidatielaag die het metaal beschermt tegen verdere corrosie. Beide materialen zijn
daardoor goed bestand tegen corrosie. Aluminium is niet volledig bestand tegen corrosie en er moet vooral zorg besteed worden
aan de plaatsen waar het contact maakt met andere metalen, waardoor galvanische corrosie kan ontstaan.
Metalen zijn relatief taai. Taai houdt in dat ze kunnen worden gebogen, en uitgerekt voordat ze breken. Over het algemeen is,
van de gangbare bouwmaterialen voor fietsframes, staal het taaist, gevolgd door titanium en dan aluminium.
Metalen verschillen in dichtheid. De dichtheid is het gewicht per materiaaleenheid. Staal weegt 7,8 gram/cm³ (gram per kubieke
centimeter) titanium 4,5 gram/cm³, aluminium 2,75 gram/cm³. Vergelijk deze getallen eens met die van koolstofvezelcomposiet van
1,45 gram/cm³.