Cannondale RZ 140 de handleiding

Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

2010
RZ ONE FORTY, RZ ONE TWENTY
124915.PDF
LSUPPLEMENTOWNERSMANU
ENTOWNERSMANUALSUPPLE
RSMANUALSUPPLEMENTOWN
LEES DEZE AANVULLING EN UW CANNONDALE
HANDLEIDING ZORGVULDIG.
Beide bevatten belangrijke informatie over veiligheid.
Bewaar ze als naslagwerk.
WAARSCHUWING
Revised 12/2009
OWNER‘S MANUAL
2
WAARSCHUWING
In deze aanvulling bijzonder belangrijke informatie is als volgt aangegeven:
Geeft een gevaarlijke situatie aan die, mits niet
voorkomen, kan leiden tot serieuze verwondingen
of zelfs overlijden.
LET OP
Bevat speciale maatregelen die moeten worden genomen
om schade te voorkomen.
TIP
Bevat bruikbare informatie.
This manual meets EN standards
14764, 14766, and 14781.
124915.PDF
1
INFORMATIE BETREFFENDE
DE VEILIGHEID
BELANGRIJKE MEDEDELINGEN OVER
COMPOSIETEN
Uw ets (frame en componenten) is gemaakt van composiet-
materialen, ook wel genaamd carbon ber’.
Alle rijders moeten op de hoogte zijn van een aantal fundamentele
zaken betreende composieten. Compostietmaterialen die zijn
samengesteld uit carbonvezels zijn sterk en licht maar bij een crash
of bij overbelasting zullen carbonvezels niet buigen maar breken.
Voor uw eigen veiligheid en omdat u een dergelijke ets gebruikt,
moet u zeer strikt de procedures voor service, onderhoud en
inspectie van alle composietonderdelen (frame, stuurpen, vork,
stuur, zadelpen, enz.) volgen. Vraag uw Cannondale-dealer om
hulp.
We dringen er sterk op aan om DEEL II, sectie D “Veiligheidsinspectie
in het
Cannondale gebruikershandboek te lezen VOORDAT
u gaat rijden.
NIET OPVOLGEN VAN DEZE VEILIGHEIDSINSTRUCTIES
KAN LEIDEN TOT ONGEVALLEN WAARBIJ U ZWAAR
GEWOND OF VERLAMD KUNT RAKEN OF KUNT KOMEN
TE OVERLIJDEN.
FIETSREPARATIES / WERKSTANDAARDS
De klemkrachten van een werkstandaard kunnen zo groot zijn dat
ze aanzienlijke schade aan uw frame kunnen veroorzaken.
LET OP
Klem uw ets nooit met het frame vast in een werkstandaard.
Plaats uw ets in/op de werkstandaard en klem de (uitgeschoven)
zadelpen vast in de klemconstructie. Schuif de zadelpen niet
voorbij de ‘MINIMUM INSERT’-markering.
Omdat een carbon zadelpen ook kan worden beschadigd door de
klemkrachten, dient u de klemkracht van de klem in te stellen op
het minimum zodat juist voldoende kracht voorhanden is om de
ets veilig in de werkstandaard te kunnen plaatsen.
Maak de zadelpen schoon voordat u hem vastklemt en bescherm
het oppervlak door een oude doek om de pen te wikkelen.
INSPECTIE & BESCHADIGINGEN NA EEN
CRASH VAN CARBON FRAMES / VORKEN
NA EEN CRASH OF BOTSING:
Inspecteer het frame zorgvuldig op schade (Zie DEEL II, Sectie D,
Veiligheidsinspectie, in het Cannondale gebruikershandboek).
Rij niet met de ets als u ergens een beschadiging opmerkt, zo-
als gebroken, versplinterde of gedelamineerde carbonvezels.
DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN DUIDEN OP EEN
DELAMINATIE OF BESCHADIGING:
Een ongebruikelijk of raar gevoel in het frame.
Carbon dat zacht aanvoelt of van vorm is veranderd.
Krakende of andere onverklaarbare geluiden.
Zichtbare scheuren, een wit of melkachtige kleur aan-
wezig in de carbon onderdelen.
Als u toch op een beschadigd frame gaat rijden,
vergroot u de kans op een breuk waardoor u gewond
kunt raken of kunt komen te overlijden.
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
2
GEBRUIKSDOEL
Alle modellen zijn bedoeld voor het rijden in categorie 4 (All-
mountain). Het categorie 4-symbool staat hieronder afgebeeld.
CATEGORIE 4
Categorie 4-bikes zijn ontworpen voor het rijden op het niveau van
categorie 1, 2 en 3 plus ruwe technische passages, gemiddeld grote
obstakels en kleine jumps.
Voor trails en bergop rijden. Allmountainbikes zijn: (1) zwaarder te
belasten dan crosscountrybikes maar minder te belasten dan
freeridebikes, (2) lichter en wendbaarder dan freeridebikes, (3)
zwaarder en hebben meer veerweg dan een crosscountrybike,
waardoor ze in zwaarder, moeilijker terrein gereden kunnen
worden, over grotere obstakels en er kunnen gematigde jumps mee
gemaakt worden, (4) de veerweg is gemiddeld en de gebruikte compo-
nenten passen bij dit gemiddelde gebruiksdoel, (5) ze zijn breed
inzetbaar op een groot aantal terreinen en binnen dit inzetbereik
zijn er modellen die voor lichter en voor zwaarder gebruik zijn. Vraag
uw dealer naar de mogelijkheden van deze modellen.
NIETBEDOELD GEBRUIK
Voor hardcore freeriding, extreme downhill, dirt jumping, slopestyle,
of zeer agressief of extreem rijden.
WISSELWERKING
Allmountainbikes zijn steviger dan crosscountrybikes en bedoeld voor
iets zwaarder terrein. Allmountainbikes zijn zwaarder en moeilijker
bergop te rijden dan crosscountrybikes. Allmountainbikes zijn lichter
en wendbaarder en makkelijker bergop te rijden dan freeridebikes.
Allmountainbikes zijn niet zo stevig als een freeridebike en moeten
niet gebruikt worden voor extreem rijden in zeer zwaar terrein.
MAXIMUM GEWICHTSLIMIET
RIJDER
lbs / kg
BAGAGE*
lbs / kg
TOTAAL
lbs / kg
300 / 136 5 / 2.3 305 / 138
* Alleen zadeltas
ZORG DAT U GOED BEGRIJPT WAT HET GEBRUIKSDOEL IS EN DE
MOGELIJKHEDEN ZIJN VAN UW BIKE
ONJUIST GEBRUIK VAN UW BIKE IS GEVAARLIJK
Het gebruik van de industrie-categorieën 1-5 is veralgemeni-
seerd en aan verandering onderhevig. Neem contact op met uw
Cannondale-dealer over het bedoelde gebruik van uw bike.
LEES HET Cannondale gebruikershandboek VOOR MEER
INFORMATIE OVER HET BEDOELD GEBRUIK EN DE
CATEGORIEËN 15.
WAARSCHUWING
Voor het rijden
op ruig terrein
met medium
obstakels
124915.PDF
3
MAXIMUM VORKLENGTE
De maximale vorklengte is een belangrijke veiligheidsspecicatie
voor uw frame. U dient deze lengte te controleren als u onderdelen
van het balhoofdstel of balhoofdadapters installeert of een vork
monteert of aanpast en in het bijzonder bij de keuze voor een vervan-
gende voorvork. In dit handboek is dit getal ook opgenomen in de
tabel GEOMETRIE/SPECIFICATIES.
HOE TE METEN: 1. Monteer het balhoofdlager en de vork. 2. Laat
de vork uitveren en meet de afstand tussen de onderzijde van de
balhoofdbuis en het hart van de wielas. Let op dat u niet de maat
neemt vanaf de onderzijde van de lagerschalen van de balhoofd-
set of vanaf de balhoofdadapters. De maat MOET absoluut worden
gemeten vanaf de onderzijde van de balhoofdbuis!!
OVERSCHRIJD DE MAXIMUM VORKLENGTE NIET
Het overschrijden van de MAXIMUM VORKLENGTE kan leiden tot
overbelasting van het frame waardoor het frame kan breken
tijdens de rit.
NIET OPVOLGEN VAN DEZE VEILIGHEIDS
WAARSCHUWING KAN LEIDEN TOT ONGEVALLEN
WAARBIJ U ZWAAR GEWOND OF VERLAMD KUNT
RAKEN OF KUNT KOMEN TE OVERLIJDEN.
BANDENMAAT
LET OP DE ‘MAXIMALE BANDBREEDTE VOOR UW
BIKE. DEZE STAAT VERMELD IN DE TABEL GEOMETRIE/
SPECIFICATIES VERDEROP IN DIT SUPPLEMENT.
Het monteren van de verkeerde bandenmaat kan ertoe leiden
dat de banden de vork of het frame raken tijdens de rit. Als dit
gebeurt kunt u de controle over uw ets verliezen en kunt u van
de ets worden geworpen omdat de bewegende band het
frame of de vork raakt
Monteer geen overmaatse banden, of exemplaren die tegen het
frame of de vork schuren, exemplaren die te weinig ruimte over
laten tussen band en frame/vork of banden die het frame of de
vork raken als de vering compleet wordt ingedrukt tijdens het
rijden.
Let erop dat de banden die u kiest passen bij het vork- of frame-
ontwerp van uwets. Let erop dat u bovendien de aanwijzingen
van de fabrikanten van uw voorvork en achterdemper opvolgt.
Als u nadenkt over de banden voor uwets, neem dan het
volgende in overweging
De feitelijke maat van een band kan afwijken van hetgeen
vermeld is op de markering op de zijkant. Elke keer als u een
nieuwe band monteert, controleer dan de feitelijke ruimte
tussen de draaiende band en alle delen van het frame. De
Amerikaanse commissie voor productveiligheid (CPSC, Consumer
Product Safety Commission) geeft aan dat er minimaal 1,6 mm
(1/16 inch ruimte moet zijn tussen de band en elk ander
onderdeel van de ets. Rekening houdend met zijdelingse ex
van de velg en het feit dat een wiel of een velg niet altijd
compleet in het midden staat, betekent in de praktijk dat bij de
keuze van een band zelfs nog meer ruimte moet worden gelaten
dan de aanbeveling van de CPSC.
VRAAG UW CANNONDALEDEALER VOOR DE JUISTE
BANDEN VOOR UW FIETS EN ZIJN SPECIFIEKE
COMPONENTEN!
NIET OPVOLGEN VAN DEZE VEILIGHEIDSWAAR
SCHUWING KAN LEIDEN TOT ONGEVALLEN WAARBIJ
U ZWAAR GEWOND OF VERLAMD KUNT RAKEN OF
KUNT KOMEN TE OVERLIJDEN.
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
BALHOOFDBUIS
BALHOOFDLAGER
ONDERDELEN OF
ADAPTERS
MAXIMUM
VORKLENGTE
AS
4
BENAMING
Gebruik dit serienummer voor garantieregistratie en bij eventuele
diefstal. Zie ook het Cannondale handboek Voor meer informatie over
garantieregistratie.
AS VAN HET
DRAAIPUNT
ONDERBUIS
BOVENBUIS
ZITBUIS
PLATTE MOEREN
AS VAN HET DRAAIPUNT
SWINGARM
VOOR LIGGENDE ACHTERVORK
ONDERBUISBESCHERMER
CARBON
POSITIE FRAMESERIENUMMER
BARCODELABEL MET 7 KARAKTERS
BB30 BRACKETHUIS
U000999
6CIJFERIGE CODE IN EEN JAAR
JAARCODE
26 x 13 mm
Code 3 van 9
ZADELPENKLEM
34,9 mm
OPMERKING:
Onderdelennummers van Cannondale-vervangingsonderdelen
worden in deze tekst in VET CURSIEF weergegeven.
GEÏNTEGREERDE BALHOOFDBUIS
BEVESTIGINGS
BOUTEN VOOR
DEMPER
DRAAIPUNT VOOR
DEMPERHEVEL
DEMPERHEVEL
STAANDE ACHTERVORKEN
AS VAN HET
DRAAIPUNT
AS VAN HET
DRAAIPUNT
SWINGARM
DRAAIPUNT
ACHTERDERAILLEURBEVESTIGING
KF051/
PROTECTOR
KF077/
KF054/
KF012/
124915.PDF
5
AANHAALMOMENTEN
Voor uw veiligheid is het zeer belangrijk de correcte aanhaalmomenten voor de bevestigingsmiddelen (bouten, schroeven, moeren) op
uw ets te gebruiken. Het juiste aanhaalmoment voor de bevestigingsmiddelen is ook belangrijk voor de duurzaamheid en prestaties
van uw ets. We dringen er sterk op aan dat u de aanhaalmomenten bij uw dealer laat instellen met behulp van een momentsleutel.
Als u besluit zelf de bevestigingspunten vast te draaien, gebruik dan een goede momentsleutel!
ONDERDEEL NM IN LBS LOCTITE
BEVESTIGINGSBOUTEN VOOR DEMPER 12 106 242 (blauw)
DRAAIPUNT VOOR DEMPERHEVEL* 13 115 242 (blauw)
BOUTEN VOOR SWINAGARMDRAAIPUNT 5 44 242 (blauw)
ASMOER VOOR SWINGARMDRAAIPUNT* 12 106 242 (blauw)
ACHTERDERAILLEURBEVESTIGING 5 44 242 (blauw)
* Voorafgaand aan de montage de uitsparing in het frame en het draaipunt schoonmaken en licht invetten.
SWINGARM
Alle RZ-modellen en framematen hebben dezelfde swingarm-constructie zoals die hieronder getoond wordt.
ONDERBUIS
LAGER
PROTECTOR VOOR
LIGGENDEACHTERVORK
LAGER
SWINGARMAS
LAGERAFDICHTINGEN
Gladde zijde naar binnen
DRAAIPUNT ASMOER
12 Nm, 106 In Lbs
Loctite™ 242 (blauw)
Zie ook VERVANGINGSONDERDELEN
voor informatie over de kits.
KF077/
KF61902/
6
RZ ONE FORTY CARBON VOORSTE FRAMEDRIEHOEK
De bovenstaande foto laat een ruwe (ongelakte) voorste framedriehoek van de carbon-versie van de RZ One Forty zien. Dit frametype
gebruikt dezelfde, uit een stuk 3D-gesmede constructie van zadelbuis en bottom-brackethuis als de alu-modellen. De balhoofdbuis,
onderbuis en bovenbuis van de carbon-versie van het RZ-frame worden samengevoegd met de 3D-gesmede constructie van zitbuis en
bottom-brackethuis
LET OP
CARBON OF ALU: De lagercups in de balhoofdbuis niet vlakken, afschuren of bewerken.
CARBON: Bij het verwijderen van adapters, lagers, of een cup uit de carbon balhoofdbuis, moet er bijzonder goed worden opgelet
dat het gereedschap dat wordt gebruikt om de lagers te verwijderen NIET in contact komt met een van de ingelijmde cups.
ONDERBUIS
BOVENBUIS
DEMPERBEVESTIGING
BALHOOFDBUIS
DRAAIPUNT VAN DE HEVEL
DRAAIPUNT VAN DE
SWINGARM
3DGESMEDE ALU ‘BACKBONE’
Ingelijmde cups
124915.PDF
7
RZ ONE TWENTY ALU VOORSTE FRAMEDRIEHOEK
De alu-versie van de RZ One Twenty (zie boven) is gemaakt van hydroformed 6061 T6-buis en dat resulteert in buisproelen die meerzijdig
gevormd zijn. De RZ One Forty alu voorste framedriehoek is gebouwd met geovaliseerde buizen en heeft een meer traditioneel uiterlijk.
Beide frames gebruiken dezelfde 3D- gesmede constructie van zitbuis en bottom-brackethuis.
ONDERBUIS
BOVENBUIS
DEMPERBEVESTIGING
BALHOOFDBUIS
DRAAIPUNT VAN DE HEVEL
DRAAIPUNT VAN DE
SWINGARM
3DGESMEDE ALU ‘BACKBONE’
Geïntegreerde cups
8
ACHTERDEMPER
INBOUWBREEDTE DEMPER VOORZIJDE 22,2 ± 0,05 mm
INBOUWBREEDTE DEMPER ACHTERZIJDE 22,2 ± 0,05 mm
BOUTGATDIAMETER DEMPERBEVESTIGING. 8,1 ± 0,05 mm
SETUP
1. Stel de luchtdruk in die is voorgeschreven voor uw
lichaamsgewicht. Volg daarbij de instructies van de
fabrikant voor het instellen van de demper.
2. Schuif de O-ring tegen de veegpakking op de demper.
3. Ga in een normale rijpositie op de ets zitten met uw
handen op het stuur en de voeten op de pedalen zodat uw
lichaamsgewicht de achterdemper indrukt.
4. Meet de SAG (negatieve veerweg). Pas de luchtdruk in de
demper aan om de correcte SAG-instelling te krijgen.
Doe meer lucht in de demper om de sag
te verminderen.
Laat lucht uit de demper om de sag te vergroten.
AANBEVOLEN SAG 25%
RZ ONE FOURTY RZ ONE TWENTY
12,5 mm, 0,5 in 11,1 mm, 0,44 in
KIES ALLEEN VOOR SCHOKDEMPERS EN VORKEN DIE
GESCHIKT ZIJN VOOR UW BIKE. PAS OP GEEN ENKELE
WIJZE DE BIKE AAN OM EEN DEMPER PASSEND TE
MAKEN. LAAT UW DEMPER OF VORK INBOUWEN
DOOR EEN PROFESSIONELE FIETSMONTEUR.
Het rijden met de verkeerde schokdemper kan het
frame beschadigen. U kunt een zwaar ongeval krijgen.
Als u een andere achterdemper kiest, let er dan op dat
de totale veerweg, de lengte van de demper (hart-op-
hart gemeten tussen de beide bevestigingsogen) en de
slaglengte overeenkomen met de SPECIFICATIES zoals
u die verderop in dit handboek aantreft.
Als u een andere demper of vork kiest voor uw ets, let
er dan op dat de demper of vork die u kiest past bij het
ontwerp en het gebruik van deets.
WAARSCHUWING
DRAAIPUNT VOOR DEMPERHEVEL
LAGERS
ORING
SAG
(mm)
ASMOER VAN
DRAAIPUNT
DEMPERBE
VESTIGINGSBOUT
12 Nm, 106 In Lbs
Loctite™ 242 (blauw)
DEMPERBE
VESTIGINGSBOUT
12 Nm, 106 In Lbs
Loctite™ 242 (blauw)
DEMPERHEVEL
ACHTERDEMPER
VEEGPAKKING
KP111/ ACHTERDEMPER RS MONACH 4.2
KR023/ KIT,REDUCERS FOX SHOCK RIZEEUROPE ONLY
KP069/ ACHTERDEMPER FOX RP23 RZ ONE FORTY
KP112/ ACHTERDEMPER FOX RP23 RZ ONE TWENTY
KP071/ ACHTERDEMPER BEVESTIGINGSMATERIAAL
124915.PDF
9
A
B
A
B’
22.6 mm
22.6 mm
HEVELS
RZ One Forty Carbon/Alloy
A
(mm)
B
(mm)
SIZE SM MD LG XL
101 28.3
KP075/BLK X X X X
KP075/WHT X X X X
KP075/GRN X X X X
RZ One Twenty Feminine
A
(mm)
B’
(mm)
SIZE SM MD LG XL P SM MD
101 29.5 KP113/STD X X X X
82 24.3 KP113/SM X X X
DEMPERORIËNTATIE
VOOR ALLE PETITE EN SMALL FRAMEMATEN: BEVESTIG
DE DEMPER MET DE AFSTELKNOPPEN NAAR BOVEN EN NAAR
ACHTERENZIE FOTO RECHTSBOVEN.
Voor alle medium, large en x-large framematen: - bevestig
de demper met de afstelknoppen naar beneden en naar voren
(foto rechtsonder).
LET OP
VERKEERD GEMONTEERDE DEMPERS KUNNEN
RESULTEREN IN SCHADE AAN HET FRAME OF DE
DEMPER.
DEMPERBE
VESTIGINGSBOUT
12 Nm, 106 In Lbs
Loctite™ 242 (blauw)
KP111/ ACHTERDEMPER RS MONACH 4.2
KR023/ KIT,REDUCERS FOX SHOCK RIZEEUROPE ONLY
KP069/ ACHTERDEMPER FOX RP23 RZ ONE FORTY
KP112/ ACHTERDEMPER FOX RP23 RZ ONE TWENTY
KP071/ ACHTERDEMPER BEVESTIGINGSMATERIAAL
10
RZ ONE FORTY CARBON, RZ ONE FORTY ALLOY
GEOMETRIE / SPECIFICATIES
ALGEMENE SPECIFICATIES ALLE 2010 RZMODELLEN:
GEBRUIKSDOEL CATEGORIE 4
ZADELPEN DIAMETER 31,6 mm
VOORDERAILLEUR DIAMETER 34,9 mm
MAXIMUM BANDBREEDTE 26 X 2,35 in
BALHOOFDBUIS SYSTEM INTEGRATION (Headshok, 1.5 in, 1.125 in )
KETTINGLIJN 50 mm
BRACKETBREEDTE 68mm, BB30
INBOUWBREEDTE 135 mm
INBOUW ACHTERNAAF 135 mm
ACHTERAS QR
INBOUWBREEDTE DEMPER ACHTERZIJDE 22,2 ± 0,05 mm
BOUTGATDIAMETER DEMPERBEVESTIGING 8,1 ± 0,05 mm
ISCG 05 BEVESTIGING
ALLEEN op modellen die zijn uitgerust met Truvativ Hammerschmidt-crank
ACHTERREMBEVESTIGING Internationale Standaard
MAXIMUM GEWICHTSLIMIET (lbs/kg) *(alleen zadeltas)
RIJDER BAGAGE* TOTAAL
300 / 136 5 / 2,3 305 / 138
Maat SPECIFICATIES Small Medium Large X-Large
Small Medium Large X-Large Petite Small Medium
A ZITBUISLENGTE (CM/IN) 43,2/17,0 45,7/18,0 48,3/19,0 50,8/20,0 43,2/17,0 45,7/18,0 48,3/19,0 50,9/20,0 40,6/16,0 43,2/17,0 45,7/18,0
B BOVENBUIS HORIZONTAAL (CM/IN) 56,0/22.0 58,8/23,1 61,5/24,2 64,0/25,2 56,0/22,0 58,7/23,1 61,3/24,1 64,1/25,2 53,0/20,9 56,0/22,0 57,5/22,6
C BOVENBUIS FEITELIJK (CM/IN) 53,3/21,0 56,0/22,0 58,9/23,2 61,4/24,2 53,5/21,1 56,2/22,1 59,1/23,3 61,9/24,4 50,8/20,0 53,5/21,1 55,0/21,7
D BALHOOFDHOEK (CM/IN) 68,0° * * * 69,0° * * * 68,5° 69,0° 69,0°
E ZITBUISHOEK (CM/IN) 72,0° * * * 73,5° * * * 73,5° * *
F BEENVRIJHEID (CM/IN) 75,9/29,9 77,7/30,6 78,1/30,7 77,5/30,5 73,1/28,8 76,0/29,9 76,1/30,0 76,0/29,9 72,9/28,7 73,1/28,8 75,9/29,9
G BALHOOFDBUISLENGTE - CARBON (CM/IN) 13,4/5,3 * * 16,0/6,3 na na na na na na na
G BALHOOFDBUISLENGTE - ALU(CM/IN) 13,4/5,3 * * 16,0/6,3 13,4/5,3 * * 16,0/6.3 13,4/5,3 13,4/5,3 13,4/5,3
H WIELBASIS (CM/IN) 108,1/42,6 110,8/43,6 113,6/44,7 116,3/45,8 107,6/42,4 110,3/43,4 113,0/44,5 116,0/45,7 105,2/41,4 107,6/42,4 109,1/43,0
I VOORAS-BRACKET (CM/IN) 65,6/25,8 68,3/26,9 71,1/28,0 73,8/29,1 65,2/25,7 67,8/26,7 70,5/27,8 73,5/28,9 62,8/24,7 65,2/25,7 66,6/26,2
J CHAINSTAY LENGTE (CM/IN) 42,5/16,7 * * * 42,5/16,7 * * * 42,5/16,7 * *
K BOTTOM BRACKET DROP (CM/IN) -0,3/-0,1 * * * 0,0/0,0 * * * 0,0/0,0 * *
L BOTTOM-BRACKETHOOGTE (CM/IN) 33,3/13,1 * * * 33,0/13,0 * * * 33,0/13,0 * *
M VORKSPRONG (CM/IN) 4,5/1,8 * * * 4,5/1,8 * * * 4,5/1,8 * *
N NALOOP (CM/IN) 7,8/3,1 * * * 7,8/3,1 * * * 8,2/3,2 7,8/3,1 7,8/3,1
MAXIMUM VORKLENGTE (MM) 530 * * * 520 * * * 520 * *
VEERWEG ACHTER (CM/IN) 14,0/5,5 * * * 12,0/4,7 * * * 12,0/4,7 * *
DEMPERLENGTE (OOG TOT OOG) (CM/IN) 20,0/7,9 * * * 18,4/7,2 * * * 18,4/7,2 * *
DEMPERSLAG (CM/IN) 5,0/2,0 * * * 4,45/1,8 * * * 4,45/1,8 * *
AANBEVOLEN SAG 25% (CM/IN) 1,25/0,5 * * * 1,11/0,44 * * * 1,11/0,44 * *
Let op dat de specicaties en informatie in dit handboek aan veranderingen overheving zijn als gevolg van
productverbeteringen. Voor de meest recente informatie, ga naar http://www.cannondale.com/tech_center/
124915.PDF
11
J
K
H
M
N
I
D
B
G
E
L
F
C
A
RZ ONE TWENTY ALLOY RZ ONE TWENTY ALLOY FEMININE
GEOMETRIE / SPECIFICATIES
ALGEMENE SPECIFICATIES ALLE 2010 RZMODELLEN:
GEBRUIKSDOEL CATEGORIE 4
ZADELPEN DIAMETER 31,6 mm
VOORDERAILLEUR DIAMETER 34,9 mm
MAXIMUM BANDBREEDTE 26 X 2,35 in
BALHOOFDBUIS SYSTEM INTEGRATION (Headshok, 1.5 in, 1.125 in )
KETTINGLIJN 50 mm
BRACKETBREEDTE 68mm, BB30
INBOUWBREEDTE 135 mm
INBOUW ACHTERNAAF 135 mm
ACHTERAS QR
INBOUWBREEDTE DEMPER ACHTERZIJDE 22,2 ± 0,05 mm
BOUTGATDIAMETER DEMPERBEVESTIGING 8,1 ± 0,05 mm
ISCG 05 BEVESTIGING
ALLEEN op modellen die zijn uitgerust met Truvativ Hammerschmidt-crank
ACHTERREMBEVESTIGING Internationale Standaard
MAXIMUM GEWICHTSLIMIET (lbs/kg) *(alleen zadeltas)
RIJDER BAGAGE* TOTAAL
300 / 136 5 / 2,3 305 / 138
Maat SPECIFICATIES Small Medium Large X-Large
Small Medium Large X-Large Petite Small Medium
A ZITBUISLENGTE (CM/IN) 43,2/17,0 45,7/18,0 48,3/19,0 50,8/20,0 43,2/17,0 45,7/18,0 48,3/19,0 50,9/20,0 40,6/16,0 43,2/17,0 45,7/18,0
B BOVENBUIS HORIZONTAAL (CM/IN) 56,0/22.0 58,8/23,1 61,5/24,2 64,0/25,2 56,0/22,0 58,7/23,1 61,3/24,1 64,1/25,2 53,0/20,9 56,0/22,0 57,5/22,6
C BOVENBUIS FEITELIJK (CM/IN) 53,3/21,0 56,0/22,0 58,9/23,2 61,4/24,2 53,5/21,1 56,2/22,1 59,1/23,3 61,9/24,4 50,8/20,0 53,5/21,1 55,0/21,7
D BALHOOFDHOEK (CM/IN) 68,0° * * * 69,0° * * * 68,5° 69,0° 69,0°
E ZITBUISHOEK (CM/IN) 72,0° * * * 73,5° * * * 73,5° * *
F BEENVRIJHEID (CM/IN) 75,9/29,9 77,7/30,6 78,1/30,7 77,5/30,5 73,1/28,8 76,0/29,9 76,1/30,0 76,0/29,9 72,9/28,7 73,1/28,8 75,9/29,9
G BALHOOFDBUISLENGTE - CARBON (CM/IN) 13,4/5,3 * * 16,0/6,3 na na na na na na na
G BALHOOFDBUISLENGTE - ALU(CM/IN) 13,4/5,3 * * 16,0/6,3 13,4/5,3 * * 16,0/6.3 13,4/5,3 13,4/5,3 13,4/5,3
H WIELBASIS (CM/IN) 108,1/42,6 110,8/43,6 113,6/44,7 116,3/45,8 107,6/42,4 110,3/43,4 113,0/44,5 116,0/45,7 105,2/41,4 107,6/42,4 109,1/43,0
I VOORAS-BRACKET (CM/IN) 65,6/25,8 68,3/26,9 71,1/28,0 73,8/29,1 65,2/25,7 67,8/26,7 70,5/27,8 73,5/28,9 62,8/24,7 65,2/25,7 66,6/26,2
J CHAINSTAY LENGTE (CM/IN) 42,5/16,7 * * * 42,5/16,7 * * * 42,5/16,7 * *
K BOTTOM BRACKET DROP (CM/IN) -0,3/-0,1 * * * 0,0/0,0 * * * 0,0/0,0 * *
L BOTTOM-BRACKETHOOGTE (CM/IN) 33,3/13,1 * * * 33,0/13,0 * * * 33,0/13,0 * *
M VORKSPRONG (CM/IN) 4,5/1,8 * * * 4,5/1,8 * * * 4,5/1,8 * *
N NALOOP (CM/IN) 7,8/3,1 * * * 7,8/3,1 * * * 8,2/3,2 7,8/3,1 7,8/3,1
MAXIMUM VORKLENGTE (MM) 530 * * * 520 * * * 520 * *
VEERWEG ACHTER (CM/IN) 14,0/5,5 * * * 12,0/4,7 * * * 12,0/4,7 * *
DEMPERLENGTE (OOG TOT OOG) (CM/IN) 20,0/7,9 * * * 18,4/7,2 * * * 18,4/7,2 * *
DEMPERSLAG (CM/IN) 5,0/2,0 * * * 4,45/1,8 * * * 4,45/1,8 * *
AANBEVOLEN SAG 25% (CM/IN) 1,25/0,5 * * * 1,11/0,44 * * * 1,11/0,44 * *
12
LAGERONDERHOUD
Controleer de lagers regelmatig (minimaal eenmaal per jaar) en
in ieder geval elke keer als de crankset wordt gedemonteerd of als
daar onderhoud aan gepleegd wordt.
Als de crankset verwijderd is, voel dan of de binnenste lagerschaal
van beide lagers soepel en geruisloos draait. Bovendien mogen
de lagers geen speling hebben of bewegen in het brackethuis. Als
de lagers beschadigd zijn, beide lagers door nieuwe vervangen.
TRUVATIV HAMMERSCHMIDT
RZ-modellen die geschikt zijn voor de Truvativ Hammerschmidt
cranksets, hebben een aansluiting die ISCG 05-compatibel is en
ze hebben een voorgemonteerde 68 mm standaard adapter. De
bevestiging hoeft niet te worden gevlakt voor montage van de
crankset.
Voor meer informatie over Truvativ Hammerschmidt, kijk op
http://www.sram.com/en/truvativ/
BOTTOM BRACKET
Het bottom-brackethuis is compatibel met de BB30-standaard. Zie ook http://www.bb30standard.com/. De SI bottom-bracketadapter
maakt het mogelijk om standaard Engelse (68mm) bottom bracket cranksets te monteren. Zie pagina 14.
Groef
CIRCLIPS
ISCG 05
LAGERS
OC616/
KP009/
KB6180/
124915.PDF
13
MONTAGE VAN LAGERS
1. Maak de binnenkant en buitenrand van het bottom-
brackethuis schoon.
2. Doe een inke hoeveelheid lagervet van hoge kwaliteit
aan de binnenzijde van het brackethuis.
3. Steek eerst het vierkante einde van de circlip (borgveer)
in de groef, duw vervolgens de clip met de klok mee naar
binnen totdat deze volledig in de groef valt. Monteer de
andere circlip op dezelfde manier.
4. Installeer de lagers zoals op de tekening te zien is met behulp
van een balhoofdpers en Cannondale tool KT010/. Pers de
lagers zover in het huis, totdat ze tegen de circlips liggen.
5. Ten slotte doet u een dunne laag van een hoogwaardig
lagervet op de beide zijden van de lagers om vocht af te stoten.
DEMONTAGE VAN LAGERS
1. Het regelmatig verwijderen van onbeschadigde lagers
wordt niet aanbevolen. Veelvuldige (de)montage kan de
binnenzijde van het BB-huis beschadigen waardoor de
lagers op termijn slecht passen.
2. Steek vanaf de tegenoverliggende zijde een uitdrijfstang
(slagbuis of drijjzer) in het brackethuis. Positioneer de
slagbuis op de achterzijde van de tool en sla voorzichtig
op de slagbuis om het lager uit het brackethuis te
verwijderen.
LET OP
Het regelmatig verwijderen van onbeschadigde lagers wordt
niet aanbevolen. Veelvuldige (de)montage kan de binnenzijde
van het BB-huis beschadigen waardoor de lagers op termijn
slecht passen.
OP GEEN ENKELE WIJZE HET BOTTOM BRACKET
UITFREZEN, AFVLAKKEN OF MACHINAAL BEWERKEN!
DAARDOOR KAN ZWARE SCHADE ONTSTAAN EN MOGELIJK
HET FRAME VERNIETIGD RAKEN.
TIP: Tenzij de circlip is beschadigd, hoeft deze niet verwijderd te
worden tijdens de demontage van het lager. Gebruik een smalle
schroevendraaier of een ander dun scherp gereedschap om de
schuine kant van de clip uit de groef te wippen en de clip vervolgens,
tegen de klok in, in zijn geheel uit de groef te verwijderen.
Smalle schroeven-
draaier om schuine
kant van de clip uit de
BB-groef te wippen.
LAGERMONTAGEGEREEDSCHAP
LAGERUITDRIJVER
LAGER
LAGER
KT010/
KT011/
14
68 MM ADAPTER MONTAGE
De onderstaande procedure mag alleen door een professionele etsmonteur worden uitgevoerd. De adapter is GEEN
vervangingsonderdeel en past alleen in onbeschadigde frames die in goede staat verkeren.
1. Verwijder de BB30-lagers en circlips uit het bottom-brackethuis.
2. Maak de binnenkant van het bottom-brackethuis zorgvuldig schoon en droog. Verwijder alle vet en vuil. Gebruik een schone
rafelvrije doek en doop deze in de alcohol of spiritus en maak het brackethuis daarmee schoon.
3. Doe voorzichtig een hoeveelheid Loctite™ 609 op de beide lagervlakken aan de binnenzijde van het brackethuis.
4. Maak de buitenkant van de adapter schoon. Gebruik daarvoor een schone rafelvrije doek en doop deze in de alcohol of spiritus.
5.
De gegroefde zijde van de adapter moet aan de aandrijfkant (drive-side) van het frame worden bevestigd. Met een balhoofdpers
perst u de ADAPTER zover naar binnen dat de gegroefde zijde precies parallel loopt met de buitenzijde van het SI-brackethuis.
Laat de Loctite gedurende mininaal 12 uur uitharden (bij kamertemperatuur) voordat de standaard bottom-
bracketcrankset wordt gemonteerd.
Lees ook de instructies op de Loctite technical data sheet http://tds.loctite.com/tds5/docs/609-EN.PDF
LET OP
Het wordt ten zeerste aangeraden om een wattenstaae of een dun kwastje te gebruiken voor het opbrengen van de Loctite om
verspilling te voorkomen. Langdurig contact van de vloeistof met het frame kan leiden tot verkleuring of schade. Let erop dat de
overvloedige Loctite direct wordt verwijderd en niet in contact komt met gelakte oppervlakten.
Loctite™ 609
Groef
(Balhoofdpers niet getoond)
ADAPTER MET GEREEDSCHAP
ADAPTER
AANDRIJFKANT
KP009/
KF365/
124915.PDF
15
(Headset press not shown)
68 MM ADAPTER DEMONTAGE
De onderstaande procedure mag alleen door een professionele etsmonteur worden uitgevoerd. De adapter kan wor-
den verwijderd maar herhaalde demontage en hermontage kan leiden tot schade aan het SI-brackethuis en wordt daarom afgeraden.
1. Demontage van de SI BB-adapter gaat met behulp van het extractie-gereedschap KF366/, een tweedelige tool die gebruikt
wordt in combinatie met een balhoofdpers. Het aanbrengen van de onderdelen van het gereedschap voor de demontage,
wordt getoond in de onderstaande guur.
2. Pers de adapter uit het brackethuis met behulp van een balhoofdpers totdat de adaper in zijn geheel in de huls van het gereedschap
is verdwenen en in zijn geheel uit het bottom-brackethuis kan worden verwijderd.
Na de demontage is het noodzakelijk om alle resten Loctite grondig te verwijderen voordat de SI-circlips en lagers gemonteerd
worden. Gebruik Loctite 768. Gebruik een tandenstoker om alle resten uit de groeven te verwijderen. Gebruik geen mes,
frees of schuurmiddelen om de binnenzijde van het BB-huis schoon te maken. Instructies voor het verwijderen van Loctite:
http://tds.loctite.com/
LET OP
Gebruik alleen extractie-tool Cannondale KF366/ en een balhoofdpers. Gebruik absoluut geen andere gereedschappen.
Let erop dat het open gedeelte met de opvanghuls van het gereedschap gecentreerd zit op de aandrijfkant van het bottom-
brackethuis tijdens het persen.
We adviseren ten zeerste deze procedure door een erkende Cannondale-dealer te laten uitvoeren. Schade door een onjuiste
demontage valt NIET onder de garantie.
Pers
Opvanghuls
(Balhoofdpers niet getoond)
EXTRACTIE-GEREEDSCHAP
ADAPTER
AANDRIJFKANT
KF366/
16
ONDERHOUD
De lagers zijn afgedichte industrielagers en hoeven niet regel-
matig gesmeerd te worden. In tegenstelling tot perslagers die in
de constructie worden geperst, worden deze glijlagers op hun
plaats gehouden door het anaerobe kleefmiddel, Loctite™ 638.
Volg de instructies nauwkeurig op want de sterkte van de verbinding
hangt grotendeels af van de behandeling van de oppervlakten
en de uithardingstijd.
INSPECTIE
De toestand van de lagers moet elke 25 uur worden gecontroleerd of
op het moment dat de staande achtervork speling begint te vertonen.
De toestand van de lagers kan worden geïnspecteerd zonder dat de
lagers uit de achterbrug moeten worden verwijderd. Om de controle
uit te voeren haalt u de staande achtervork los van de swingarm en
de demperhevel, door de assen en de opvulringen te verwijderen.
De lagers liggen nu open en u kunt de binnenste lagerschaal van elk
lager met uw vingertopppen ronddraaien. De binnenste lagerschaal
moet soepel draaien en geen speling hebben. Het lager zelf moet
volledig en stevig vastzitten en diep in de uitsparing liggen.
Losse lagers die niet beschadigd zijn moeten opnieuw worden
gemonteerd met gebruik van de techniek die op de volgende pagina
is beschreven. Beschadigde lagers moeten worden verwijderd
envervangen door nieuwe.
LAGER VERWIJDEREN
De lagers zitten vastgelijmd in de uitsparingen van zowel de staande
achtervork als de demperhevel. Ze zitten dus niet in deze onderdelen
geperst. De lagers worden gemonteerd met Loctite 638 die het lager
vastlijmt aan het onderdeel. Als het lager moeilijk te verwijderen is,
kunt u het lager voorzichting verwarmen om de loctite-verbinding te
lossen. Zet een drevel op de rand van het lager en tik het voorzichtig
naar buiten. Nadat het lager is verwijderd, dient u de restanten van
de loctite met een kleine draadborstel te verwijderen.
Voor instructies over het gebruik van Loctite:
http://tds.loctite.com/tds5/docs/638-EN.PDF
DEMPERHEVEL /SEATSTAYLAGERS
- Loctite™ 638, esje 10 ml
- LAGERS, QTY 6
LAGER
STAANDE ACHTERVORK
LAGERAFDICHTING
DEMPERHEVEL
(RZ ONE20 afgebeeld)
KP073/
KP074/
124915.PDF
17
MONTAGE
DE ONDERSTAANDE PROCEDURE MAG ALLEEN DOOR EEN
PROFESSIONELE FIETSMONTEUR WORDEN UITGEVOERD.
Voor instructies over het gebruik van Loctite:
http://tds.loctite.com/tds5/docs/638-EN.PDF
1. Verwijder de oude Loctite uit de lageruitsparing en maak
de uitsparing schoon met alcohol.
2. Gebruik een wattenstaae om een inke laag Loctite™ 638
op het totale oppervlak van de uitsparing aan te brengen.
3. Maak de buitenste lagerschaal van het lager schoon met
een doek die gedrenkt is in alcohol.
4. Gebruik een wattenstaae om een inke laag Loctite™
638 op het oppervlak van de buitenste lagerschaal aan
te brengen.
5. Druk het lager in de uitsparing en druk het stevig aan
totdat het lager tegen de onderste rand in de uitsparing ligt.
6. Veeg de overtollige Loctite™ weg.
BELANGRIJK: Het lager moet tegen de rand worden gedrukt
totdat de Loctite uitgehard is. Laat de loctite volledig uitharden
voordat de hermontage plaatsvindt.
Laat de Loctite minimaal 6 uur uitharden.
Laat na hermontage de ets minimaal 24 uur
staan voordat er weer kan worden gereden.
LET OP
Wees voorzichtig met het schoonmaken beschädigen van de
lageruitsparing zodat deze niet beschadigd raakt.
18
4
1
3
8
6
7
9
7
6
9
14
12
11
13
15
5
16
17
26
27
28
4
4
10
18
19
20
45° UP
45° DOWN
1.5”
21
22
23
12 mm
- or -
24
1 1/8
(1.125”)
2
4
4
4
4
NO. HOEVEELHEID ORDERNUMMER KITOMSCHRIJVING
KP111/ KIT,SHOCK,RS MONARCH 4.2,RIZE
KP069/ KIT,SHOCK,FOX RP23,RIZE
11, 132, 15
KP070/BLK KIT,DRAAIPUNT SWINGARM, RIZE,BLK
KP070/RED KIT,DRAAIPUNT SWINGARM, RIZE, ROOD
12 KB61902/ KIT, LAGERS,1 #69022RSID15, BD28, DIKTE7
2 KP071/
KIT,BEVESTIGINGSMATERIAAL
DEMPERBEVESTIGING,RIZE
3,5,62,76,
82,92
KP072/BLK KIT,HEVEL, BEVESTIGINGSMATERIAAL,RIZE BLK
KP072/RED KIT,HEVEL, BEVESTIGINGSMATERIAAL,RIZE,ROOD
46 KP073/ KIT, LAGERS,6 #68002RSID10, BD19, DIKTE5
KP074/ KIT, LOCTITE 638,10 ML
6, 42
KP075/BLK KIT,HEVEL,RIZE,ZWART  BENODIGD LOCTITE 638
KP075/WHT KIT,HEVEL,RIZE, WIT BENODIGD LOCTITE 638
KP075/GRN KIT,HEVEL,RIZE, GROEN BENODIGD LOCTITE 638
10 KF051/ KIT,DERAILLEURBEVESTIGING: ENKELZIJDIG 2
1
QC843/BBQ KIT, ZADELPENKLEM, MTN QR,34.9,ZWART
QC842/BBQ KIT,ZADELPENKLEM,MTN,34,9,ZWART
NO. HOEVEELHEID ORDERNUMMER KITOMSCHRIJVING
18 KF014/ KIT, KABELSTOP INZETSTUKJES2
19 KF086/ KIT,GELEIDERS, HYDR.REM.,10 STUKS
9 KP077/ KIT,CHAINSTAY PROTECTORRIZE
14 KP054/ KIT,BESCHERMING, BESCHERMFOLIE,ONDERBUIS
20 KF103/ KIT,BESCHERMING,BESCHERMFOLIE8PAK
KF012/ KIT,BORGMOEREN, ZAKJE VAN 5
21 QSISEAL/ KIT,AFDICHTING, BOVENSTE LAGER,58 MM BD
22 HD169/ KKIT,LAGERS, HEADSET 2
24 KP058/ KIT,HEADSET,INT. HEADSHOK NAAR 1 1/8“
23 KP119/ KIT,HEADSET,INT HEADSHOK NAAR 1.5“
262
KP018/ KIT,LAGER,BBSI,CERAMIC,2 STUKS
KB6180/ KIT,LAGER,BBSI,2 STUKS
27 QC616/ KIT,CIRCLIPS 2 BBSI
28
KP009/ KIT,ADAPTER,SIBB NAAR 68MM TAP
KF365/ KIT,TOOL,SIBB/68 MONTAGEADAPTER
KF366/ KIT,TOOL,SIBB EXTRACTIEADAPTER
Lager
Lager
Lager
HEADSETS
HEADSHOK
LEFTY
VERVANGINGSONDERDELEN
RZ ONE FORTY CARBON /ALU
124915.PDF
19
4
1
3
8
6
7
9
7
6
9
14
12
11
13
15
5
16
17
18
19
20
45° UP
45° DOWN
1.5”
21
22
23
12 mm
- or -
24
1 1/8
(1.125”)
26
27
28
4
4
10
2
4
4
4
4
29
NO. HOEVEELHEID ORDERNUMMER KITOMSCHRIJVING
KP112/ KIT,DEMPER,FOX RP23 ,RIZE120
11, 132, 15
KP070/BLK KIT,DRAAIPUNT SWINGARM, RIZE,ZWART
KP070/RED KIT,DRAAIPUNT SWINGARM, RIZE, ROOD
KP070/BLU KIT,DRAAIPUNT SWINGARM,RIZE,BLAUW
12 KB61902/ KIT, LAGERS,1 #69022RSID15, BD28, DIKTE7
2 KP071/
KIT,BEVESTIGINGSMATERIAAL
DEMPERBEVESTIGING,RIZE
3, 5, 62 76,
82, 92
KP072/BLK KIT,HEVEL, BEVESTIGINGSMATERIAAL,RIZE ZWART
KP072/RED KIT,HEVEL, BEVESTIGINGSMATERIAAL,RIZE,ROOD
KP072/BLU KIT,HEVEL,BEVESTIGINGSMATERIAAL,RIZE,BLAUW
46 KP073/ KIT, LAGERS,6 #68002RSID10, BD19, DIKTE5
KP074/ KIT, LOCTITE 638,10 ML
6, 42
KP113/STD
KIT,HEVEL,RIZE 120,ZWARTL MX
BENODIGD LOCTITE 638
KP113/SM
KIT,HEVEL,RIZE 120,ZWART PS
BENODIGD LOCTITE 638
10 KF051/ KIT,DERAILLEURBEVESTIGING: ENKELZIJDIG 2
1
QC843/BBQ KIT, ZADELPENKLEM, MTN QR,34.9,ZWART
QC842/BBQ KIT,ZADELPENKLEM,MTN,34,9,ZWART
NO. HOEVEELHEID ORDERNUMMER KITOMSCHRIJVING
18 KF014/ KIT, KABELSTOP INZETSTUKJES2
9 KP077/ KIT,CHAINSTAY PROTECTORRIZE
19 KF086/ KIT,GELEIDERS, HYDR.REM,10 STUKS
29 KP126/ KIT,GELEIDER,BEHUIZING,SCHROEFBEVESTIGING 2
14 KP054/ KIT,BESCHERMING, BESCHERMFOLIE,ONDERBUIS
20 KF103/ KIT,BESCHERMING,BESCHERMFOLIE8PAK
KF012/ KIT,BORGMOEREN, ZAKJE VAN 5
21 QSISEAL/ KIT,AFDICHTING,BOVENSTE LAGER,58 MM BD
22 HD169/ KIT,LAGERS, HEADSET 2
24 KP058/ KIT,HEADSET,INT. HEADSHOK NAAR 1 1/8“
23 KP119/ KIT,HEADSET,INT HEADSHOK NAAR 1.5“
262
KP018/ KIT,LAGER,BBSI,CERAMIC,2 STUKS
KB6180/ KIT,LAGER,BBSI,2 STUKS
27 QC616/ KIT,CIRCLIPS 2 BBSI
28 KP009/ KIT,ADAPTER,SIBB NAAR 68MM TAP
28 KF365/ KIT,TOOL,SIBB/68 MONTAGEADAPTER
KF366/ KIT,TOOL,SIBB EXTRACTIEADAPTER
Lager
Lager
Lager
HEADSETS
HEADSHOK
LEFTY
VERVANGINGSONDERDELEN
RZ ONE TWENTY ALU RZ ONE TWENTY ALU FEMININE
20
ONDERHOUD
De onderstaande tabel laat alleen de aanvullende onderhoudswerkzaamheden zien. Kijk in uw Cannondale gebruikershandboek
voor meer informatie over het basale onderhoud aan uw bike. Neem contact op met uw Cannondale-dealer voor het maken van een
compleet onderhoudsplan dat aangepast is aan uw rijstijl, de onderdelen en de gebruiksomstandigheden. Volg de aanwijzingen
voor onderhoud zoals die zijn voorgeschreven door de fabrikanten van de niet-Cannondale componenten op uw bike.
WAT TE DOEN
HOE VAAK
GEBRUIK VAN FRAMEBESCHERMING:
ONDERBUIS - Op de carbon-modellen is een doorzichtig beschermingsmateriaal aange-
bracht. Het materiaal beschermt de onderbuis tegen beschadigingen die veroorzaakt worden
door kleine steentjes e.d. Vervang deze protector als deze beschadigd of verloren is geraakt.
BUITEN EN BINNENKABELS - Uw ets is uitgerust met kleine zelfklevende frameprotectors.
Plaats dit materiaal op het frame op de plaatsen waar kabels en buitenkabels over de lak
schuren. In de loop van de tijd kunnen de kabels zover in het frame schuren dat er aanzienlijke
schade kan ontstaan.
CHAINSTAY - Er is een transparante protector op de rechter liggende achtervork geplakt.
Vervang deze protector als deze beschadigd raakt.
LET OP: Schade aan uw fiets die veroorzaakt is door schurende kabels vallen niet onder de garan-
tie. Bovendien zijn zelfklevende framebeschermers geen oplossing voor verkeerd gemonteerde of
verkeerd lopende binnen- en buitenkabels. Als u merkt dat de gebruikte protectors zeer snel verslijten,
neem dan contact op met uw Cannondale-dealer om de kabelloop van uw fiets te controleren.
NA DE EERSTE RIT
INSPECTIE VAN HET FRAME, STAANDE/LIGGENDE ACHTERVORKEN - Maak de frame-
delen schoon en controleer het hele frame/de frameconstructie op scheurtjes of beschadigin-
gen. Zie ook het onderdeel ‘Veiligheidsinspecties’ in uw Cannondale gebruikershandboek.
VOOR EN NA ELKE RIT
CONTROLEER DE AANHAALMOMENTEN - IIn aanvulling op de controle van andere on-
derdelen, controleer de specieke aanhaalmomenten voor uw ets. Haal alle bouten/moeren
aan met het AANHAALMOMENT dat is voorgeschreven in dit supplement. Zie pagina 5.
NA ENKELE RITTEN
CONTROLEER LAGERS, VERVANG VERSLETEN OF BESCHADIGDE ONDERDELEN
• DEMPERHEVEL DEMPERHEVEL SEATSTAYS
• DRAAIPUNT VAN DE DEMPERHEVEL • HOOFDDRAAIPUNT VAN DE SWINGARM
IN NATTE, MODDERIGE, ZANDERIGE
OMSTANDIGHEDEN ELKE 25 UUR
IN DROGE OMSTANDIGHEDEN
ELKE 50 UUR
ONDERHOUD AAN VORK EN DEMPER - Kijk in de handleiding van de fabrikant voor onderhoudsinformatie over uw vork en achterdemper.
ELK ONDERDEEL VAN EEN SLECHT ONDERHOUDEN BIKE KAN BREKEN OF SLECHT FUNCTIONEREN HETGEEN KAN LEIDEN TOT
EEN ONGEVAL WAARBIJ U ZWAARGEWOND OF VERLAMD KUNT RAKEN OF KUNT KOMEN TE OVERLIJDEN. Vraag uw Cannondale-
dealer om een compleet onderhoudsprogramma samen te stellen, inclusief een lijst van de onderdelen aan uw ets die UZELF regelmatig moet
controleren. Regelmatige controles zijn nodig om problemen te voorkomen die kunnen leiden tot een ongeval
WAARSCHUWING
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
172 Friendship Road, Bedford, Penn-
sylvania, 15522-6600, USA
(Voice): 1-800-BIKE-USA
(Fax): 814-623-6173
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
mail: Postbus 5100
visits: Hanzepoort 27
7570 GC, Oldenzaal, Netherlands
(Voice): + 41 61.4879380
(Fax): 31-5415-14240
CANNONDALE AUSTRALIA
Cycling Sports Group Australia Pty Limited
Unit 6, 4 Prosperity Parade,
Warriewood N.S.W., 2102, Australia
(Voice): (02) 9979 5851
(Fax): (02) 9979 5688
CANNONDALE JAPAN
Namba Sumiso Building 9F,
4-19, Minami Horie 1-chome,
Nishi-ku, Osaka 550-0015, Japan
(Voice): 06-6110-9390
(Fax): 06-6110-9361
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum, Poole, Dorset,
BH12 4NU
(Voice): +44 (0)1202 732288
(Fax): +44 (0)1202 723366
WWW.CANNONDALE.COM
LSUPPLEMENTOWNERSMANU
ENTOWNERSMANUALSUPPLE
RS
MANUALSUPPLEMENTOWN
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24

Cannondale RZ 140 de handleiding

Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor