2
Inspectie & beschadigingen na een
crash van carbon frames/vorken
WAARSCHUWING
NA EEN CRASH OF BOTSING:
Inspecteer het frame grondig op beschadigingen (Zie deel II,
sectie D ‘Veiligheidsinspecties’ in uw Cannondale gebruikers-
handboek).
Rij niet met de fiets als u ergens een beschadiging aantreft
zoals gebroken, versplinterde of gedelamineerde carbonvezels.
DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN DUIDEN OP EEN DELAMINATIE
OF BESCHADIGING:
■
Een ongebruikelijk of raar gevoel in het frame.
■ Carbon dat zacht aanvoelt of van vorm is
veranderd.
■ Krakende of andere onverklaarbare geluiden.
■ Zichtbare scheuren, een wit of melkachtige
kleur aanwezig in de carbon onderdelen.
Als u toch op een beschadigd frame gaat rijden, vergroot
u de kans op een breuk waardoor u gewond kunt raken of
kunt komen te overlijden.
Opnieuw lakken of afwerken
WAARSCHUWING
Opnieuw spuiten, overschilderen, retoucheren of opnieuw
aflakken van uw frame of vork kan leiden tot aanzienlijke
schade waardoor een ongeval kan ontstaan. U kunt
zwaar gewond of verlamd raken of komen te overlijden.
Chemische middelen voor afwerking: Oplosmiddelen
en verfstrippers kunnen de belangrijke chemische
composiet-bindmiddelen die uw frame bij elkaar
houden, verzwakken of vernietigen.
Het schuren of zandstralen van uw frame/vork, de
originele lak, stickers of laklagen met behulp van
mechanische hulpmiddelen zoals schoonblazen met
kunststof of glazen bolletjes of andere schuur.
methodes zoals zandstralen of afschrappen, kan
leiden tot het verwijderen van framemateriaal
waardoor de constructie zwakker wordt.
Fietsreparaties/werkstandaards
De klemkrachten van een werkstandaard kunnen zo groot zijn
dat ze aanzienlijke schade aan uw frame kunnen veroorzaken.
LET OP
Klem uw fiets nooit met het frame vast in een werkstandaard.
Plaats uw fiets in/op de werkstandaard en klem de uitgeschoven
zadelpen vast in de klemconstructie. Schuif de zadelpen niet
voorbij de ‘MINIMUM INSERT’-markering.
Omdat een carbon zadelpen ook kan worden beschadigd door
de klemkrachten, dient u de klemkracht van de klem in te stellen
op het minimum zodat juist voldoende kracht voorhanden is om
de fiets veilig in de werkstandaard te kunnen plaatsen.
Maak de zadelpen schoon voordat u hem vastklemt en bescherm
het oppervlak door een oude doek om de pen te wikkelen.
Als u een oude ongebruikte zadelpen hebt, gebruik dan deze
in plaats van de originele zadelpen om uw fiets vast te klemmen
in de werkstandaard.
Aanhaalmomenten
Voor uw veiligheid is het zeer belangrijk de correcte aanhaal-
momenten voor de bevestigingsmiddelen (bouten, schroeven,
moeren) op uw fiets te gebruiken. Het juiste aanhaalmoment voor
de bevestigingsmiddelen is ook belangrijk voor de duurzaamheid
en prestaties van uw fiets. We dringen er sterk op aan dat u de
aanhaalmomenten bij uw dealer laat instellen met behulp van
een momentsleutel. Als u besluit zelf de bevestigingspunten vast
te draaien, gebruik dan een goede momentsleutel!
Informatie vinden over aanhaalmomenten
Door het grote aantal etsmodellen en componenten dat wordt gebruikt
heeft een lijst met aanhaalmomenten weinig zin want die is verouderd op
het moment dat deze gepubliceerd wordt. Veel bouten moeten boven-
dien worden vastgezet met een schroefborgingsmiddel zoals Loctite®.
Om te bepalen wat het juiste aanhaalmoment is en welk borgingsmiddel
moet worden gebruikt, moet u de volgende zaken nagaan:
• Markeringen op de componenten. Veel componenten hebben
een aanduiding met het correcte aanhaalmoment. Het wordt
steeds gebruikelijker dat de componenten voorzien zijn van
dergelijke markeringen.
• Specificaties van de aanhaalmomenten in de instructiehand-
boeken van de fabrikant die bij uw fiets geleverd worden.
• Specificaties van aanhaalmomenten die genoemd worden
op de websites van fabrikanten van componenten.
• Vraag uw dealer. Dealers hebben toegang tot de meest
recente informatie en hebben ervaring met de correcte aan-
haalmomenten voor de meeste schroefverbindingen.