Documenttranscriptie
Inhoudsopgave
Pagina
1.
Inleiding............................................................................................................................................................100
2.
Verklaring van symbolen...................................................................................................................................100
3.
Voorgeschreven gebruik...................................................................................................................................101
4.
Leveringsomvang.............................................................................................................................................101
5.
Benodigde accessoires.....................................................................................................................................102
6.
Veiligheidsvoorschriften....................................................................................................................................103
a) Algemeen...................................................................................................................................................103
b) Ingebruikname............................................................................................................................................104
c) Rijden van het voertuig...............................................................................................................................105
7.
8.
Batterij- en accuvoorschriften...........................................................................................................................106
Accu’s laden.....................................................................................................................................................108
a) Rijaccu‘s voor het voertuig laden................................................................................................................108
b) Accu´s in de zender opladen......................................................................................................................108
9.
Ingebruikname..................................................................................................................................................109
a) Carrosserie verwijderen..............................................................................................................................109
b) Antennekabel van de ontvanger aanleggen...............................................................................................109
c) Batterijen/accu‘s in de zender plaatsen......................................................................................................109
d) Zender in gebruik nemen............................................................................................................................109
e) De rijaccu in het voertuig plaatsen............................................................................................................. 110
f) Rijaccu‘s op de rijregelaar aansluiten......................................................................................................... 110
g) Rijregelaar inschakelen.............................................................................................................................. 111
h) Carrosserie opzetten en bevestigen........................................................................................................... 111
i) Voertuig besturen....................................................................................................................................... 111
j) Rijden stopzetten........................................................................................................................................ 113
10. Rijregelaar programmeren................................................................................................................................ 114
a) Neutrale en volgasstand programmeren.................................................................................................... 114
b) Speciale functies programmeren................................................................................................................ 115
c) De rijregelaar resetten................................................................................................................................ 117
11. Instelmogelijkheden op het voertuig................................................................................................................. 118
a) Wielvlucht instellen..................................................................................................................................... 118
b) Spoor instellen............................................................................................................................................121
c) Mechanische verlaging...............................................................................................................................123
d) Schokdempers instellen.............................................................................................................................123
e) Servosaver instellen...................................................................................................................................124
98
Pagina
12. Reiniging en onderhoud....................................................................................................................................125
a) Algemeen...................................................................................................................................................125
b) Voor, resp. na elke rit..................................................................................................................................125
c) Wiel vervangen...........................................................................................................................................125
13. Afvoer...............................................................................................................................................................126
a) Algemeen...................................................................................................................................................126
b) Batterijen en accu´s....................................................................................................................................126
14. Verklaring van overeenstemming (DOC)..........................................................................................................126
15. Verhelpen van storingen...................................................................................................................................127
16. Technische gegevens van het voertuig.............................................................................................................129
99
1. Inleiding
Geachte klant,
hartelijk dank voor de aanschaf van dit product.
Dit product voldoet aan de voorwaarden van de nationale en Europese wetgeving.
Volg de instructies van de gebruiksaanwijzing op om deze status van het apparaat te handhaven en een ongevaarlijke
werking te garanderen!
Deze gebruiksaanwijzing hoort bij dit product. Deze bevat belangrijke instructies voor de ingebruikname en
bediening. Let hierop, ook wanneer u dit product aan derden doorgeeft. Bewaar deze gebruiksaanwijzing
zorgvuldig voor toekomstige referentie!
Alle vermelde bedrijfs- en productnamen zijn handelsmerken van de respectievelijke eigenaren. Alle rechten voorbehouden.
Bij technische vragen kunt u zich wenden tot onze helpdesk.
Voor meer informatie kunt u kijken op www.conrad.nl of www.conrad.be.
2. Verklaring van symbolen
Een uitroepteken in een driehoek wijst op speciale gevaren bij gebruik, ingebruikneming of bediening.
Het pijl-symbool wijst op speciale tips en bedieningsvoorschriften.
100
3. Voorgeschreven gebruik
Dit product is een vierwielaangedreven modelvoertuig, dat via de meegeleverde afstandsbediening draadloos radiografisch kan worden bestuurd. De stuurfuncties zijn vooruit/achteruit/links/rechts (telkens traploos).
De ingebouwde motor wordt via een elektronische rijregelaar aangestuurd, de sturing via een servo.
Het voertuig (chassis en carrosserie) is rijklaar gemonteerd.
Om het voertuig te gebruiken zijn echter nog diverse accessoires nodig die niet zijn inbegrepen. Zie hoofdstuk 5.
Het product is geen speelgoed. Het is niet geschikt voor kinderen onder de 14 jaar.
Houd rekening met de veiligheidsvoorschriften in deze gebruiksaanwijzing. Deze bevat belangrijke informatie voor het gebruik van het product. Lees de volledige gebruiksaanwijzing voor de ingebruikname en
het gebruik van het voertuig aandachtig door.
Wanneer u deze niet in acht neemt, bestaan er diverse gevaren, bv. verwondingsgevaar.
4. Leveringsomvang
• Rijklaar opgebouwd voertuig
• Zender (afstandsbediening)
• Bindingstekker voor ontvanger
• Antennebuisje voor ontvangerantenne
• Gebruiksaanwijzing voor het modelvoertuig
• Gebruiksaanwijzing voor de afstandsbediening (zender/ontvanger), op cd
Actuele gebruiksaanwijzingen
Download de actuele gebruiksaanwijzingen via de link www.conrad.com/downloads of scan de
afgebeelde QR-code. Volg de aanwijzingen op de website.
101
5. Benodigde accessoires
Om het voertuig te gebruiken zijn nog diverse accessoires nodig die niet zijn inbegrepen.
Dit is absoluut vereist:
• Accu‘s of batterijen voor de zender (voor type en benodigd aantal, zie gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening)
• Twee identieke LiPo-rijaccu‘s met 2 cellen (nominale spanning 7,4 V) of 3 cellen (nominale spanning 11,1 V);
telkens met XT90-aansluiting
• Geschikt laadapparaat voor zenderaccu‘s of rijaccu‘s
Voor beginners raden wij twee 2-cellige LiPo-rijaccu‘s aan aangezien omwille van de lagere spanning, ook
de snelheid lager is en het voertuig zich merkelijk eenvoudiger laat besturen.
Als u echter reeds genoeg ervaring hebt met snelle modelvoertuigen, kunt u de volledige snelheid van het
voertuig met behulp van twee 3-cellige LiPo-rijaccu‘s benutten.
Gebruik voor het opladen van de LiPo-rijaccu‘s uitsluitend een laadapparaat met balancer.
De rijregelaar kan echter ook met NiMH-accu‘s (8 - 18 cellen) werken. Deze zijn echter normaal gezien niet
in staat om de benodigde hoge stroom te leveren. U mag daarom uitsluitend LiPo-accu‘s gebruiken.
Voor een optimaal gebruik van het voertuig raden wij u verder de volgende componenten aan:
• Reservebanden (om versleten/beschadigde banden snel te kunnen wisselen)
• Montagestands (voor testritten en een eenvoudiger onderhoud)
• Divers gereedschap (vb. schroevendraaier, spitse tang, zeskantsleutel, steeksleutel)
• Persluchtspray (om te reinigen)
• Borglak (om losgekomen schroefverbindingen opnieuw vast te maken)
• Transporttas
Passende accessoires en de vervangonderdelenlijst vindt u op onze website www.conrad.com in het
downloadgedeelte van het product.
102
6. Veiligheidsvoorschriften
Bij beschadigingen veroorzaakt door het niet opvolgen van deze gebruiksaanwijzing vervalt ieder
recht op garantie. Voor gevolgschade die hieruit ontstaat, zijn wij niet aansprakelijk!
Voor materiële of persoonlijke schade, die door ondeskundig gebruik of niet inachtname van de
veiligheidsvoorschriften veroorzaakt worden zijn wij niet aansprakelijk! In zulke gevallen vervalt
de garantie.
Gewone slijtage bij het gebruik (bv. versleten banden, versleten tandwielen) en schade door ongevallen
(bv. gebroken wieldraagarmen, kromme carrosserie, enz.) vallen niet onder de garantie.
Geachte klant: deze veiligheidsvoorschriften hebben niet enkel de bescherming van het product, maar ook
de bescherming van uw gezondheid en die van andere personen tot doel. Lees daarom dit hoofdstuk zeer
aandachtig door voordat u het product gebruikt!
a) Algemeen
Let op, belangrijk!
Bij gebruik van het model kan het tot materiële schade of lichamelijke letsels komen. Houd rekening met
het feit dat u voor het gebruik van het model voldoende verzekerd bent, bijv. via een aansprakelijkheidsverzekering. Informeer indien u reeds beschikt over een aansprakelijkheidsverzekering voor u het model in
bedrijf neemt bij uw verzekering of het gebruik van het model mee verzekerd is.
• Om veiligheids- en toelatingsredenen is het eigenhandig ombouwen en/of wijzigen van het product niet
toegestaan.
• Het product is geen speelgoed. Het is niet geschikt voor kinderen onder de 14 jaar.
• Het product mag niet vochtig of nat worden.
• U mag het verpakkingsmateriaal niet zomaar laten rondslingeren. Dit is gevaarlijk speelgoed voor kinderen.
• Wendt u zich tot ons (zie hoofdstuk 1 voor de contactgegevens) of een andere vakman indien u vragen
heeft die niet met behulp van deze gebruiksaanwijzing opgehelderd kunnen worden.
De bediening en het gebruik van op afstand bediende modelvoertuigen moet geleerd worden! Als u nog
nooit een dergelijk voertuig bestuurd heeft, moet u heel voorzichtig rijden en u eerst vertrouwd maken
met de reacties van het voertuig op de commando´s van de afstandsbediening. Wees geduldig!
Neem geen risico bij het gebruik van het model! Uw eigen veiligheid en die van uw omgeving is
afhankelijk van uw verantwoord gebruik van het model.
• Het voorgeschreven gebruik van het voertuig verondersteld regelmatige onderhoudswerken en reparaties. Bijvoorbeeld is het zo dat de banden verslijten bij gebruik of er is „ongevalsschade“ bij een rijfout.
Gebruik voor de door u gewenste onderhouds- of reparatiewerken uitsluitend originele vervangonderdelen!
103
b) Ingebruikname
• De gebruiksaanwijzing voor de afstandsbediening werd afzonderlijk geleverd. Neem in elk geval de daar
vermelde veiligheidsvoorschriften en alle verdere informatie in acht!
• Gebruik uitsluitend rijaccu‘s die geschikt zijn voor het voertuig. Gebruik de verbrandingsmotor nooit via
een adapter, ook niet om het model te testen.
• Dit voertuig is uitsluitend geschikt voor twee LiPo-rijaccu‘s met 2 cellen (nominale spanning 7,4 V) of
3 cellen (nominale spanning 11,1 V).
Bij gebruik van rijaccu‘s met meer cellen bestaat brandgevaar door oververhitting van de rijregelaar,
bovendien wordt de aandrijving van het voertuig overbelast en daardoor beschadigd (bv. differentieel).
Verlies van waarborg/garantie!
Beide rijaccu‘s moeten identiek zijn (hetzelfde accutype, dezelfde capaciteit, hetzelfde ontlaadrate,
dezelfde fabrikant, hetzelfde type). Installeer nooit verschillende rijaccu‘s samen, er bestaat brandgevaar!
Beide rijaccu‘s moeten bovendien dezelfde laadtoestand aantonen. Sluit vb. nooit een volle en halfvolle
LiPo-rijaccu aan de rijregelaar aan. Dit leidt tot diepontlading, wat de accu permanent beschadigt.
• Schakel bij de ingebruikname steeds eerst de zender in. Pas daarna mogen de rijaccu‘s van het voertuig
met de rijregelaar verbonden en de rijregelaar ingeschakeld worden. Dit kan anders tot onvoorziene
reacties van het voertuig leiden!
Ga als volgt te werk:
-- Plaats het voertuig voor het aansluiten van de rijaccu op een geschikte ondergrond, zodat de wielen
vrij kunnen draaien.
-- Schakel de rijregelaar uit.
-- Schakel de zender in indien dit nog niet is gebeurd. Controleer zijn werking (vb. bedrijfsweergave van
de zender).
-- Breng op de zender de trimming voor de gas-/remfunctie in de middelste stand.
-- Sluit twee identieke, volledig opgeladen rijaccu‘s met de polen in de juiste richting aan de rijregelaar
aan (aan de schuine zijde van de XT90-stekker moet min/- verbonden zijn, zie markeringen op de
stekkers/bussen).
-- Zet eerst de rijregelaar aan. Wacht dan enkele seconden tot de rijregelaar zijn zelftest heeft afgesloten.
• Controleer of het voertuig, zoals verwacht op commando´s afstandsbesturing reageert (besturing en
aandrijving), voordat u het van de ondergrond neemt en het met wielen op de bodem plaatst.
• Als de aandrijving niet zoals gewenst functioneert, neemt u hoofdstuk 14 in acht.
104
c) Rijden van het voertuig
• Een verkeerd gebruik van het product kan zware letsels en beschadigingen tot gevolg hebben! Rijd
daarom alleen zolang u direct zichtcontact met het modelvoertuig heeft. Rijd daarom ook niet ´s nachts.
• Rijd alleen als uw reactievermogen niet verminderd is. Vermoeidheid of beïnvloeding door alcohol of
medicijnen kan verkeerde reacties tot gevolg hebben (net als bij een echt voertuig).
• Met dit modelvoertuig mag u niet op openbare straten, pleinen en wegen rijden. Gebruik het ook niet op
privaat terrein zonder de toestemming van de eigenaar.
• Rijd niet op mensen of dieren af!
• Vermijd het rijden bij zeer lage buitentemperaturen. Kunststof onderdelen verliezen daarbij aan elasticiteit, wat reeds bij een licht ongeval tot grote schade kan leiden.
• Rijd niet bij onweer, onder hoogspanningsleidingen of in de buurt van zendmasten.
• Laat de zender steeds ingeschakeld zolang het modelvoertuig in gebruik is.
• Voor het afstellen van het voertuig schakelt u altijd eerst de rijregelaar van het voertuig af uit en ontkoppelt u vervolgens de beide rijaccu‘s volledig van de rijregelaar. Pas nu mag de zender uitgeschakeld
worden.
• Bij zwakke batterijen (of accu‘s) in de afstandsbediening zal de reikwijdte verminderen. Vervang de
batterijen of accu‘s door nieuwe.
Als de rijaccu‘s in het voertuig zwak worden, zal het voertuig langzamer rijden of niet meer correct op
de zender reageren.
De rijaccu‘s in het voertuig dienen niet tot het voorzien van de motor van stroom via de rijregelaar, maar
de rijregelaar veroorzaakt ook de voor de werking nodige spanning/stroom voor de ontvanger en de
stuurservo.
Daartoe is in de rijregelaar een BEC (Engels „Battery Eliminator Circuit“, elektronische schakeling voor
directe stroomvoorziening van de ontvanger zonder extra ontvangersaccu).
Bij te lage spanning van de rijaccu‘s kan ook de spanning aan de ontvanger verlagen, wat ervoor zorgt
dat het voertuig niet meer op de stuurbevelen van zender regeert.
In dit geval beëindigt u het rijden onmiddellijk (rijregelaar uitschakelen, rijaccu‘s ver van het voertuig
zetten, zender uitschakelen). Vervang daarna de rijaccu‘s van het voertuig of laad de rijaccu‘s opnieuw
op.
• Zowel de motor en de aandrijving als de rijregelaar en de rijaccu‘s van het voertuig worden warm tijdens
het gebruik. Houd voor elke vervanging van de accu een pauze van minstens 5 - 10 minuten.
Laat de rijaccu‘s voor een oplaadsessie volledig afkoelen.
Raak de motor, de rijregelaar en de accu‘s niet aan tot deze afgekoeld zijn. Verbrandingsgevaar!
• Let altijd op dat bij gebruik met LiPo-rijaccu‘s de onderspanningsherkenning is ingeschakeld (wij raden
3,0 V/cel of hoger aan).
Bij uitgeschakelde onderspanningsherkenning komt het tot een diepontlading van de LiPo-accu, wat
deze vernietigt. Verlies van waarborg/garantie!
105
7. Batterij- en accuvoorschriften
Het gebruik van batterijen en accu´s is vandaag de dag weliswaar vanzelfsprekend, maar er bestaan toch tal van gevaren en problemen. Vooral bij LiPo-accu´s met hun hoge energie-inhoud (in
vergelijking met gewone NiMh-accu´s) moeten er diverse voorschriften in acht genomen worden
aangezien er anders explosie- en brandgevaar bestaat.
Neem altijd de volgende informatie en veiligheidsvoorschriften in acht bij het gebruik van batterijen
en accu´s.
• Houd batterijen/accu´s buiten het bereik van kinderen.
• U mag batterijen/accu´s niet zomaar laten rondslingeren wegens het gevaar dat kinderen of huisdieren
ze inslikken. In dit geval dient u onmiddellijk een arts te raadplegen!
• U mag batterijen/accu´s nooit kortsluiten, demonteren of in het vuur werpen. Er bestaat explosiegevaar!
• Als u het product langere tijd niet gebruikt (bv. als u het opbergt), moet u de in de zender geplaatste batterijen/accu´s verwijderen om beschadigingen door lekkende batterijen/accu´s te voorkomen. Ontkoppel
de rijaccu‘s volledig van de rijregelaar en verwijder deze uit het voertuig.
• Lekkende of beschadigde batterijen/accu´s kunnen bij contact met de huid verwondingen veroorzaken.
Draag in zo´n geval steeds beschermende handschoenen.
• Uit batterijen/accu‘s lopende vloeistoffen zijn chemisch zeer agressief. Voorwerpen of oppervlaktes die
daarmee in aanraken komen, kunnen deels ernstig beschadigd raken. Bewaar batterijen/accu‘s daarom
op een geschikte plaats.
• Gewone niet-oplaadbare batterijen mogen niet worden opgeladen. Er bestaat brand- en explosiegevaar!
U mag alleen accu´s opladen die hiervoor geschikt zijn. Gebruik geschikte laadapparaten.
• Let bij het plaatsen van de batterijen/accu´s en bij de aansluiting van de rijaccu‘s op de juiste polariteit
(plus/+ en min/-).
• U mag nooit batterijen en accu´s door elkaar gebruiken! Gebruik vb. voor de zender ofwel batterijen
ofwel accu´s.
• Vervang steeds de hele reeks batterijen/accu‘s in de ontvanger en zender. U mag geen volle en halfvolle
batterijen of accu´s door elkaar gebruiken. Gebruik steeds batterijen of accu´s van hetzelfde type en
dezelfde fabrikant.
• Naargelang de accutechnologie (NiMH, LiPo....) is een overeenkomstig acculaadapparaat nodig. Laad
vb. LiPo-accu‘s nooit met een NiMH-acculader op! Er bestaat brand- en explosiegevaar!
• Om meercellige LiPo-accu‘s op te laden is absoluut een geschikte balancer nodig (in goede LiPolaadapparaten meestal reeds ingebouwd). Een balancer (vaak ook equalizer genoemd) voorkomt het
overladen van afzonderlijke LiPo-cellen door de individuele cellenspanning te controleren.
Bij overlading van een LiPo-cel (max. celspanning 4,24 V) kan het tot een opblazen van de LiPo-accu of
zelfs tot brand of explosie komen!
• U mag enkel intacte accu´s opladen die niet beschadigd zijn. Als de uitwendige isolatie van de accu,
resp. de accubehuizing beschadigd is of als deze een andere vorm heeft of bol staat, mag de accu in
geen geval opgeladen worden. In dit geval bestaat er een acuut gevaar voor brand en explosies!
• U mag accu‘s nooit direct na het gebruik opladen. Laat de accu‘s altijd eerst afkoelen (tenminste 5 - 10
minuten).
106
• Neem voor het opladen de rijaccu‘s altijd uit het model. Ontkoppel de rijaccu‘s voor het opladen volledig
van de rijregelaar.
• Plaats het laadapparaat en de accu op een hittebestendig, onbrandbaar oppervlak.
• Laadapparaat en accu´s worden warm tijdens het opladen. Houd daarom tussen laadapparaat en accu
voldoende afstand. Leg een accu nooit op het laadapparaat. Dek het laadapparaat en de accu nooit af.
U mag het laadapparaat en de accu niet aan hoge/lage temperaturen en direct zonlicht blootstellen.
• U mag accu’s nooit onbewaakt laten tijdens het opladen.
• Laad accu‘s regelmatig op (ongeveer elke 2 - 3 maanden) aangezien het anders door zelfontlading van
de accu tot een diepontlading komt. Daardoor worden de accu‘s onbruikbaar!
NiMH-accu‘s (behalve speciale bouwtypes met weinig zelfontlading) verliezen hun energie reeds binnen
enkele weken.
LiPo-accu‘s behouden hun energie normaal gezien meerdere maanden. In elk geval worden ze door
diepontlading permanent beschadigd en kunnen niet meer worden gebruikt.
• Als LiPo-accu‘s langere tijd worden opgeslagen (bv. wanneer u het voertuig voor de wintermaanden
niet gebruikt), mogen de LiPo-accu‘s niet volledig worden opgeladen, maar slechts met ongeveer
50 - 75% van het maximale vermogen. Let hiervoor in de eerste plaats op de informatie van de accu- of
laadapparaatfabrikant.
• Gebruik nooit een te hoge laadstroom; let op de informatie van de fabrikant voor de ideale, resp. maximale laadstroom.
• Koppel de accu los van het laadapparaat als de accu volledig opgeladen is.
• Laadapparaten en accu’s mogen niet vochtig of nat worden. Er is levensgevaar door een elektrische
schok, bovendien is er brand- en explosiegevaar door de accu!
Juiste accu‘s met Lithium-technologie (LiPo-accu‘s) zijn door de intern aanwezige chemicaliën uiterst
vochtgevoelig!
• Dit voertuig is uitsluitend geschikt voor twee LiPo-rijaccu‘s met 2 cellen (nominale spanning 7,4 V) of
twee LiPo-rijaccu‘s met 3 cellen (nominale spanning 11,1 V).
Bij gebruik van rijaccu‘s met meer cellen bestaat brandgevaar door oververhitting van de rijregelaar,
bovendien wordt de aandrijving van het voertuig overbelast en daardoor beschadigd (bv. differentieel).
Verlies van waarborg/garantie!
Beide rijaccu‘s moeten identiek zijn (hetzelfde accutype, dezelfde capaciteit, hetzelfde ontlaadrate,
dezelfde fabrikant, hetzelfde type). Installeer nooit verschillende rijaccu‘s samen, er bestaat brandgevaar!
Beide rijaccu‘s moeten bovendien dezelfde laadtoestand aantonen. Sluit bv. nooit een volle en halfvolle
LiPo-rijaccu aan de rijregelaar aan. Dit leidt tot diepontlading, wat de accu permanent beschadigt.
107
8. Accu’s laden
a) Rijaccu‘s voor het voertuig laden
• Met het voertuig zijn geen rijaccu‘s inbegrepen, deze moeten afzonderlijk worden aangekocht. Daarmee heeft u zelf
de keuze, of u voor het voertuig goedkope beginnersaccu‘s of hoogwaardige profi-accu‘s met een grote capaciteit
wilt gaan gebruiken.
• Rijaccu‘s zijn bij levering normaliter leeg en moeten worden opgeladen. Voordat de rijaccu‘s hun maximale capaciteit kunnen leveren, moet deze meerdere keren worden ontladen en opgeladen.
Bij accu‘s met LiPo-techniek stelt het opladen van deels geladen accu‘s geen probleem. Het is normaal gezien niet
nodig om vooraf te ontladen.
• Hoogwaardige rijaccu‘s hebben niet alleen een grotere capaciteit zodat u langer met het model kunt rijden, maar
hebben onder belasting ook een hogere uitgangsspanning. Op deze manier beschikt de motor over een groter
vermogen, wat zich uit in een betere acceleratie en een hogere snelheid.
• Wij raden u aan een hoogwaardig laadapparaat aan te schaffen. Deze kan de accu´s doorgaans ook snelladen.
Wanneer u voor het voertuig een LiPo-rijaccu wilt gebruiken, moet het laadapparaat over een balancer beschikken.
• Accu‘s worden tijdens het laden of ontladen warm (tijdens het rijden van het voertuig). Laad de accu’s pas op, als
deze afgekoeld zijn tot op kamertemperatuur. Hetzelfde geldt na het laden; gebruik de accu in het voertuig pas als
deze na het laden voldoende is afgekoeld.
• Gebruik alleen een laadapparaat dat geschikt is voor het gebruikte accutype (vb. LiPo).
• Verwijder de rijaccu‘s voor het opladen uit het voertuig en ontkoppel ze volledig van de rijregelaar.
b) Accu´s in de zender opladen
• Mogelijks beschikt de meegeleverde zender niet over een laadbus; raadpleeg de meegeleverde gebruiksaanwijzing voor de zender. Neem in dit geval de geplaatste accu‘s uit de houder en laad deze extern op.
Indien de zender beschikt over een laadbus, dan moet voor het aansluiten van een laadapparaat op de
laadbus van de zender worden gecontroleerd of er ook accu‘s zijn geplaatst. Bij het opladen van nietoplaadbare batterijen bestaat brand- en explosiegevaar!
• De accu’s in de zender mogen niet met een snellader worden geladen, omdat hierbij de zender beschadigd wordt.
Bovendien kunnen de cellen in de zender te sterk opwarmen. Neem voor de maximaal toegelaten laadstroom de
informatie op de zender, resp. in de gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening in acht.
• We adviseren u de accu’s niet direct in de zender te laden, maar buiten de zender (met een hoogwaardig laadapparaat voor afzonderlijke cellen). Hier kunnen afhankelijk van de accu‘s hogere laadstromen worden gebruikt.
• Gebruik alleen een laadapparaat dat voor het aantal cellen in de zender en het overeenkomstige accutype geschikt
is.
108
9. Ingebruikname
a) Carrosserie verwijderen
Trek de bevestigingsclips uit en neem de carrosserie naar boven af.
b) Antennekabel van de ontvanger aanleggen
Voer de antennekabel door het meegeleverde antennebuisje en steek het in de overeenkomstige houder naast
de ontvangerbox, zie pijl in afbeelding rechts.
Voor een groot bereik is het nodig dat de antenne mogelijks verticaal boven uit het voertuig uitsteekt.
Mogelijks bevindt de antennekabel zich bij levering van
het voertuig nog in de ontvangerbox. Open in dit geval
de ontvangerbox door de bevestigingsclips uit te trekken
zodat het deksel van de ontvangerbox kan worden verwijderd.
Let ook goed op dat de antennekabel niet wordt beschadigd. Kort de antennekabel nooit in! Kort de antennekabel nooit in! Dit vermindert de reikwijdte heel sterk!
c) Batterijen/accu‘s in de zender plaatsen
Open het batterijvak op de zender en leg daar ofwel batterijen ofwel volledig opgeladen accu’s in. Let hierbij op de
juiste polariteit (plus/+ en min/-), zie aanduiding in het batterijvak. Sluit het batterijvak weer.
Neem de afzonderlijk meegeleverde gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening in acht.
d) Zender in gebruik nemen
Breng de zender in en breng de trimming voor de stuur- en rijfunctie telkens in de middelste stand.
Als de zender over een Dualrate-functie beschikt, moet deze worden gedeactiveerd of zodanig worden ingesteld dat
de stuurinslag niet begrensd wordt.
Neem de afzonderlijk meegeleverde gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening in acht.
109
e) De rijaccu in het voertuig plaatsen
Let op!
U mag de rijaccu‘s nog niet met de rijregelaar verbinden. Neem eest de zender in gebruik, zie hoofdstuk
9. c) en 9. d).
Belangrijk!
Dit voertuig is uitsluitend geschikt voor twee identieke LiPo-rijaccu‘s met telkens 2 cellen (nominale
spanning telkens 7,4 V) of twee identieke LiPo-rijaccu‘s met telkens 3 cellen (nominale spanning telkens
11,1 V).
Open beide klittenbanden (A).
Plaats nu beide rijaccu‘s zodanig dat de aansluitkabels
van de accu‘s naar achter in de richting van de rijregelaar
wijzen. Anders kunnen de aansluitkabels de stuurmechaniek in haar functie hinderen.
De accu‘s moeten, indien mogelijk, loodrecht in de houder
worden geplaatst (afhankelijk van de bouwvorm).
Trek de klittenband strak aan zodat beide accu‘s stevig
zijn gefixeerd.
f) Rijaccu‘s op de rijregelaar aansluiten
Zet de rijregelaar eerst uit. Zet de aan/uit-schakelaar
daarom in de stand „OFF“ (= uit).
Neem dan de zender in gebruik (zie hoofdstuk 9. c) en
9. d)).
Denk eraan om de trimming voor de stuur- en rijfunctie
telkens in de middelste stand te plaatsen.
Om te vermijden dat de wielen plots beginnen te draaien en zodoende ook het voertuig begint te rijden (bijv.
als de trimming voor de aandrijving versteld is), moet u het modelvoertuig op een geschikte ondergrond
plaatsen (of een startbox), zodat de wielen bij een storing vrij kunnen draaien.
Steek uw hand niet in de aandrijving. Houd de wielen niet vast.
Sluit nu pas de beide rijaccu‘s aan op de rijregelaar. Let hierbij op de juiste polariteit. Gebruik bij het verbinden van de
accustekkers met de rijregelaar geen geweld.
Let op dat de kabels niet in de aandrijving van het voertuig, resp. in de stuurmechaniek kunnen raken. Gebruik indien
nodig evt. kabelbinders om de kabels te fixeren.
110
g) Rijregelaar inschakelen
Schakel eerst de zender in indien dit nog niet is gebeurd.
Schakel pas daarna de rijregelaar in door de schuifschakelaar naar links in de richting van de set-uptoets te bewegen (schakelaarstand „ON“). Wacht dan een paar seconden (gas-/remhendel op de zender in de neutrale stand
laten, niet bewegen).
Mocht de aandrijving van het voertuig starten,
hoewel de gas-/remhendel op de zender zich in
de neutrale stand bevindt, verstel dan de trimming op de zender tot de motor blijft staan.
Wanneer de trimweg niet volstaat, dan is er een programmering van de neutrale stand nodig, zie hoofdstuk
10. a).
Controleer nu de aandrijf- en stuurfuncties van het voertuig.
Voor een programmering van de rijregelaar let u op hoofdstuk 10. b).
Belangrijk!
Controleer de programmering van de rijregelaar of de onderspanningsbeveiliging geactiveerd is (normaal
gezien 3,0 V/cel). Bij uitgeschakelde onderspanningsherkenning komt het anders tot een diepontlading van
de LiPo-accu‘s, wat deze vernietigt.
De LED op de rijregelaar dooft uit in de neutrale stand, resp. licht op bij vooruit en achteruit rijden. Bij vooruit rijden
en volgas licht de LED groen op.
h) Carrosserie opzetten en bevestigen
Plaats de carrosserie op de houders en beveilig de carrosserie met de bevestigingsclips.
i) Voertuig besturen
Plaats het rijklare voertuig nu op de grond. Neem daarbij de de aandrijving van het voertuig niet vast; houd het voertuig niet aan de wielen vast.
Bedien de gas-/remhendel op de zender voor de rijfunctie enkel heel voorzichtig en rijd in het begin niet te
snel tot u vertrouwd bent met de reacties van het voertuig op de bediening. Maak geen plotselinge of snelle
bewegingen met de bedieningselementen van de zender.
Richt de antenne van de zender nooit rechtstreeks op het voertuig aangezien dit de reikwijdte sterk vermindert. De
grootste reikwijdte bereikt u als de antenne van de zender en het voertuig telkens recht staat en parallel tegenover
elkaar ligt.
Als het voertuig de neiging heeft om naar links of rechts te trekken, moet u de trim voor de besturing overeenkomstig
instellen op de zender.
Bij het wisselen tussen vooruit- en achteruitrijden, dient de gas-/remhendel zich kort (ca. 1 seconden) in de neutraalstand te bevinden. (neutrale stand = hendel loslaten, niet bewegen). Als de gas-/remhendel direct zonder pauze van
vooruit- naar achteruitrijden wordt getrokken, wordt het voertuig afgeremd (het voertuig rijdt NIET achteruit).
111
Als de rijaccu‘s leeg zijn, wacht u tenminste 5 - 10 minuten voor de volgende rit tot de motor en de rijregelaar voldoende zijn afgekoeld. Start pas daarna een nieuwe rit met volle rijaccu‘s.
De afbeeldingen hieronder dienen enkel als illustratie van de functies. Deze moeten niet met het design
van de meegeleverde zender overeenkomen.
1. Gas/remhendel loslaten, voertuig rolt uit (of beweegt zich niet, evt. trimming corrigeren), hendel bevindt zich in de
neutrale stand
2. Vooruit rijden, gas-/remhendel langzaam in de richting van de greep trekken
3. Vooruit rijden en dan remmen (het voertuig vertraagt; loopt niet langzaam uit), de gas-/remhendel zonder pauze
van de greep wegschuiven
4. Vooruit rijden en dan achteruit rijden (tussen de wissel kort wachten (ca. 1 - 2 seconden) en de gas-/remhendel in
de neutrale stand laten staan!)
112
Kort wachten
U moet het rijden onmiddellijk stopzetten als u ongewone reacties van het voertuig op de commando´s
van de afstandsbediening registreert of als het voertuig niet meer reageert. Dit gedrag kan door te zwakke
rijaccu‘s, zwakke batterijen of accu´s in de zender of een te grote afstand tussen het voertuig en de zender
veroorzaakt worden.
Ook een samengerolde/beschadigde ontvangerantenne, storingen op het gebruikte zendkanaal (bv.
draadloze overdracht door andere apparaten, Bluetooth, WLAN) of slechte zend-/ontvangstomstandigheden kunnen een reden zijn voor ongewone reacties van het voertuig.
Aangezien de stroomvoorziening van de ontvanger via de rijregelaar/rijaccu gebeurt, leidt een zwakke of
lege rijaccu tot ongewilde bewegingen van het voertuig (vb. trekken van de stuurservo, enz.).
Bijvoorbeeld verkleint de spanning aan de rijaccu bij volgas kortstondig zover dat de ontvanger niet meer
de gewenste bedrijfsspanning ontvangt. Het voertuig versnelt hier wel, maar het stuurservo reageert niet
juist. Beëindig dan onmiddellijk de werking van het voertuig en gebruik twee nieuwe, volledig opgeladen
rijaccu‘s.
j) Rijden stopzetten
Om het rijden te stoppen, gaat u als volgt te werk:
• Laat de gas-/remhendel op de zender los zodat hij in de neutrale stand staat en laat het voertuig uitbollen.
• Nadat het voertuig stil staat, schakelt de rijregelaar uit (schakelaarstand „OFF“).
Steek uw vingers niet in de wielen of in de aandrijving en u mag in geen geval de hendel op de gas-/
remhendel voor de rijfunctie bewegen! Houd het voertuig nooit aan de wielen vast!
Let op!
Motor, rijregelaar en rijaccu‘s worden tijdens het gebruik zeer warm! Raak deze onderdelen daarom niet
direct na het rijden aan; verbrandingsgevaar!
• Koppel de beide rijaccu‘s los van de rijregelaar. Maak de stekkerverbindingen volledig los.
• Pas nu mag de zender uitgeschakeld worden.
113
10. Rijregelaar programmeren
a) Neutrale en volgasstand programmeren
Als het voertuig in de neutrale stand van de gas-/remhendel niet rustig blijft staan, kunt u de trimming voor de rijfunctie
op de zender corrigeren. Als de trimweg niet volstaat (of als de trimming reeds bijna aan het einde van de trimweg
staat), kunt u de neutrale stand en volgasstanden voor vooruit/achteruit rijden opnieuw programmeren.
U gaat hiervoor als volgt te werk:
• Schakel de zender in en laat de gas-/remhendel in de neutrale stand staan. Zet de trimming voor de rijfunctie in
de middelste stand.
• Houd de set-uptoets (B) ingedrukt en schakel de rijregelaar via de schuifschakelaar (A) in („ON“).
• Daarop knippert de LED op de rijregelaar rood en geeft
de motor pieptonen weer. Laat de set-uptoets weer los.
Als u de set-uptoets niet los laat, wordt de programmeermodus na enkele seconden geactiveerd (zie
hoofdstuk 10. b). Schakel in dit geval de rijregelaar uit
en ga nogmaals te werk zoals hierboven beschreven.
• Laat nu de gas-/remhendel op uw zender los zodat
deze in de neutraalstand staat.
• Druk kort op de set-uptoets (B), de LED op de rijregelaar knippert 1x kort groen en er is een pieptoon hoorbaar. De
neutraalstand is opgeslagen.
De pieptonen worden door het kort aanjagen van de Brushless motor veroorzaakt. Afhankelijk van de
motor is dit geluidssignaal heel stil. Let dan op de melding van de LED‘s op de rijregelaar.
• Zet de gas/rem-hendel op de zender in de stand voor volgas om vooruit te rijden, trek deze tot aan de aanslag in
de richting van de handgreep en houd deze daar vast.
Let op!
Wanneer u de gas-/remhendel van de zender tijdens de programmering niet of niet ver genoeg beweegt,
kan het na afloop van de programmering voorkomen dat het voertuig al bij hele kleine bewegingen op
de gas-/remhendel van de zender reageert of zelfs oncontroleerbaar wordt. Voer de programmering dan
opnieuw uit.
• Druk kort op de set-uptoets (B), de LED op de rijregelaar knippert 2x kort groen en er zijn twee pieptonen hoorbaar.
De volgaspositie voor het vooruit rijden is opgeslagen.
• Zet de gas/rem-hendel in de stand voor volgas om vooruit te rijden, schuif deze tot aan de aanslag weg van de
handgreep.
• Druk kort op de set-uptoets (B), de LED op de rijregelaar knippert 3x kort groen en er zijn drie pieptonen hoorbaar.
De volgaspositie voor het achteruit rijden is opgeslagen.
• Laat nu de gas-/remhendel los zodat deze opnieuw in de neutraalstand staat. Wacht nu minstens 3 seconden, dan
wordt de instelmodus automatisch verlaten en de rijregelaar is met de voorgenomen nieuwe instellingen bedrijfsklaar.
114
b) Speciale functies programmeren
De rijregelaar is reeds af fabriek met de nuttigste voorinstellingen voorgeprogrammeerd.
Als u LiPo-accu‘s gebruikt om het voertuig aan te drijven, controleert u in de basisinstelling van de rijregelaar of de onderspanningsbescherming geactiveerd is (normaal gezien 3,0 V/cel). Bij uitgeschakelde
onderspanningsherkenning komt het tot een diepontlading van de LiPo-accu, wat deze vernietigt.
De programmering kan heel eenvoudig via de set-uptoets worden uitgevoerd.
Ga als volgt te werk voor de programmering:
• Schakel de zender in indien dit nog niet is gebeurd.
• Schakel de rijregelaar uit („OFF“).
• Houd de set-uptoets (B) naast de aan-/uitschakelaar
(A) ingedrukt en schakel daarna de rijregelaar in („ON“).
Houd de set-uptoets (B) opnieuw ingedrukt en laat deze
niet los.
• Op de rijregelaar knippert de LED rood en de motor
geeft geluidssignalen weer (set-uptoets opnieuw ingedrukt houden).
• Na zekere tijd knippert de LED groen (set-upknop opnieuw ingedrukt houden) en de motor geeft pieptonen weer.
Deze geeft aan welke instelfunctie geselecteerd is.
LED knippert 1x groen + 1 korte pieptoon:
Rijfunctie vooruit/achteruit, resp. alleen vooruit
LED knippert 2x groen + 2 korte pieptonen:
Motorrem
LED knippert 3x kort groen + 3 korte pieptonen: Onderspanningsherkenning voor LiPo
LED knippert 4x kort groen + 4 korte pieptonen: Startmodus bij het vertrek
LED knippert 1x lang groen + 1 lange pieptoon:
Remkracht
De pieptonen worden door het kort aanjagen van de Brushless motor veroorzaakt. Afhankelijk van de
motor is dit geluidssignaal heel stil. Let dan op de melding van de LED‘s op de rijregelaar.
• Als de gewenste instelfunctie die u wilt veranderen, wordt weergegeven (bv. onderspanningsbeveiliging, LED knippert 3x kort groen + 3 korte pieptonen), laat u de set-upknop onmiddellijk los.
• Nu knippert de LED opnieuw rood. Het aantal rode knippersignalen geeft daarbij weer, welke instelwaarde actief is
(bv. onderspanningsbescherming 3,0 V/cel, LED knippert 4x kort rood + 4 pieptonen van de motor).
• Door kort op de set-upknop te drukken, kan de instelwaarde worden gewijzigd; het aantal knippersignalen van
de rode knippersignalen van de LED (en de pieptonen van de motor) verandert overeenkomstig (zie tabel op de
volgende pagina).
• Om de instelmodus te verlaten en de programmering op te slaan, schakelt u de rijregelaar uit. Als u daarna de
rijregelaar opnieuw inschakelt, is deze met de nieuwe instellingen bedrijfsklaar.
• Als een andere instelling wordt gewijzigd, gaat u opnieuw te werk, zoals hierboven beschreven.
115
De grijs gemarkeerde waarden zijn de basisinstellingen na een reset (zie hoofdstuk 10. c). Mogelijks heeft
de rijregelaar van uw voertuig bij levering een andere basisinstelling. Let in dat geval op het aantal knippersignalen van de rode LED en de overeenkomstige geluidssignalen.
Beschrijving van de instelfuncties:
• Functie #1, groene LED knippert 1x kort: Rijfunctie
De rijregelaar kan hier tussen „vooruit/rem“ en „vooruit/rem/achteruit“ worden omgeschakeld (daardoor is de achteruitversnelling uitschakelbaar). De instelling „vooruit/achteruit“ mag niet worden gebruikt. Deze dient vb. voor zgn.
„Crawler“-voertuigen.
• Functie #2, groene LED knippert 2x kort: Motorrem
Als u het gas van de zender wegneemt resp. de gas-/remhendel op de zender naar de neutrale stand terug beweegt, zal het voertuig vanzelf verlangzamen. De werking is daarmee precies hetzelfde als de motorremfunctie bij
een „echte” auto, als u het gaspedaal loslaat, maar nog niet op het rempedaal trapt.
Bovendien komt dit met de remfunctie, die een traditionele elektromotor heeft, overeen (een Brushless-elektromotor beschikt niet over sterke magneten, die de rotor afremmen).
• Functie #3, groene LED knippert 3x kort: Onderspanningsbescherming
Als LiPo-rijaccu‘s worden gebruikt, moet absoluut de onderspanningbeveiliging worden geactiveerd (bijv. wij raden
minstens 3,0 V per cel aan).
Bij het voertuig worden beide aangesloten LiPo-rijaccu‘s in serie geschakeld. Hebt u bijvoorbeeld twee 2-cellige LiPo-rijaccu‘s aangesloten (totale spanning volledig opgeladen ca. 16,8 V) en een uitschakelspanning van
3,0 V/cel geprogrammeerd, dan schakelt de rijregelaar de motor uit wanneer hij gedurende 2 seconden een spanning van 12,0 V meet (4 cellen x 3,0 V). Dit voorkomt een diepontlading van de LiPo-accu. De LED op de rijregelaar
begint rood te knipperen.
Bij gebruik van twee 3-cellige LiPo-rijaccu‘s aangesloten (totale spanning volledig opgeladen ca. 25,2 V) en een
uitschakelspanning van 3,0 V/cel geprogrammeerd, dan schakelt de rijregelaar de motor uit wanneer hij gedurende
2 seconden een spanning van 18,0 V meet (6 cellen x 3,0 V).
• Functie #4, groene LED knippert 4x kort: Startmodus bij het vertrek
Afhankelijk van de instelling vindt het vertrek krachtig of minder krachtig plaats. Hoe hoger de instelwaarde, hoe
meer stroom de motor uit de aangesloten accu trekt; hoe overeenkomstig hoger deze moet zijn.
Een hogere instelwaarde mag bovendien uitsluitend bij een losse ondergrond worden gebruikt, aangezien het
anders tot een overbelasting van de aandrijving komt (tandwielen, transmissie, differentiëlen, banden).
116
• Functie #5, groene LED knippert 1x lang: Maximale remkracht
De rijregelaar biedt afhankelijk van de stand van de hendel op de zender een proportionele remkracht. De maximale remkracht bij volledige uitslag is instelbaar tussen 25%, 50%, 75% en 100%.
Een hogere instelwaarde (vb. 100%) verkort de remweg, maar heeft negatieve gevolgen voor de gebruiksduur van
de aandrijving (speciaal op de aandrijfpignon en hoofdtandwiel).
c) De rijregelaar resetten
Met deze functie kunnen alle instellingen, die u in de set-up van de rijregelaar hebt uitgevoerd, worden teruggezet
naar de fabrieksinstellingen (zie grijze markeringen in de tabel in hoofdstuk 10. b).
Ga als volgt te werk:
• Schakel de zender in. Laat de gas-/remhendel in de neutrale stand, beweeg deze niet.
• Schakel de rijregelaar in (schuifschakelaar in de richting van de set-uptoets bewegen). Het voertuig dient nu bedrijfsklaar te zijn; op de rijregelaar brandt geen LED.
• Houd de set-upknop langer ingedrukt tot de rode en groene LED tegelijk langzaam knipperen (door gebruik van een
duo-LED krijgt u een mengkleur in amber/oranje).
• Schakel nu de rijregelaar uit (schakelaarstand „OFF“, zie afbeelding in hoofdstuk 10. a) of b). Daarop zijn alle instellingen naar de standaardinstellingen teruggezet, zie tabel in hoofdstuk 10. b).
Voor een nieuwe programmering van de rijregelaar let u op de voorgaande hoofdstukken 10. a) en 10. b).
Belangrijk!
Als LiPo-accu‘s worden gebruikt om het voertuig aan te drijven, controleert u in de basisinstelling van de
rijregelaar of de onderspanningsbescherming geactiveerd is (normaal gezien 3,0 V/cel). Bij uitgeschakelde
onderspanningsherkenning komt het tot een diepontlading van de LiPo-accu, wat deze vernietigt.
117
11. Instelmogelijkheden op het voertuig
a) Wielvlucht instellen
De wielvlucht kenmerkt de hoek van de wielen t.o.v. de verticale as.
Negatieve wielvlucht
Positieve wielvlucht
(Bovenzijde wielen wijst naar binnen)
(Bovenzijde wielen wijst naar buiten)
De instelling van de wielen op de beide afbeeldingen boven is overdreven weergegeven, om het verschil
tussen negatieve en positieve wielvlucht aan te geven. Voor de instelling van het modelvoertuig mogen
deze extreme instellingen natuurlijk niet worden overgenomen!
• Negatieve wielvlucht aan de voorwielen verhoogt de dwarsstabiliteit van de wielen in bochten, de besturing reageert directer, de stuurkrachten worden kleiner. Tegelijkertijd wordt het wiel in de asrichting op de fusee gedrukt.
Daarmee wordt de axiale lagerspeling gecompenseerd, het rijgedrag wordt rustiger.
• Negatieve wielvlucht aan de achterwielen vermindert de neiging van de achterkant van het voertuig om in bochten
te oversturen.
• Positieve wielvlucht daarentegen vermindert de zijdelingse houdkracht van de banden; ze mag niet worden gebruikt.
Wielvlucht aan de vooras instellen:
De zgn. „Pivot Ball“-ophanging aan de vooras bestaat uit
een speciaal gevormde fusee, twee kogelkopschroeven
(A en B) en twee buitenliggende tapeinden (C).
Voor de instelling van de wielvlucht moeten de kogelkopschroeven (A) en (B) via een kleine 4 mm zeskantsleutel
worden verdraaid die door de opening van het tapeind (C)
wordt gestoken (zie volgende pagina).
De stelschroeven (C) kunnen met een iets grotere zeskantsleutel van 8 mm of een geschikte steeksleutel worden aangespannen of gelost. Ze dienen echter ook om
de fusee aan de kogelkopschroeven (A) en (B) te fixeren.
Draai de tapeinden (C) nooit met geweld vast, anders kan
de wielophanging niet vrij bewegen. De tapeinden (C) mogen echter ook niet te los worden ingedraaid, aangezien
de fusee anders wankelt.
118
Voorbeeld:
Kogelkopschroef (A en B) instellen
Stelschroef (C) aanspannen/losmaken
Vlucht negatiever instellen:
Bovenste kogelkopschroef (A) naar rechts in de richting van de wijzers van de klok draaien, onderste kogelkopschroef
(B) naar links tegen de richting van de wijzers van de klok draaien (telkens met een kleine zeskantsleutel van 4 mm).
Vlucht positiever instellen:
Bovenste kogelkopschroef (A) naar links tegen de richting van de wijzers van de klok draaien, onderste kogelkopschroef (B) naar rechts in de richting van de wijzers van de klok draaien (telkens met een kleine zeskantsleutel van
4 mm).
Draai beide kogelkopschroeven (A) en (B) (zie voorgaande pagina) met de kleine zeskantsleutel van 4 mm
altijd tegengesteld (!) en altijd rond dezelfde hoek (bijvoorbeeld een kwartdraai naar links of rechts).
Wij raden u aan om de instelling altijd slechts een kwartdraai te veranderen en vervolgens het rijgedrag te
controleren.
De kleine zeskantopening van de kogelkopschroeven (A) en (B) is alleen zichtbaar als men precies door
de grote zeskantopening van het tapeind (C) kijkt.
Draai de kogelkopschroeven niet te ver uit aangezien anders de fuseepen niet meer aan de dwarsarm
wordt vastgehouden.
Controleer vervolgens of de wielophanging vrij kan bewegen (het wiel kan uit- of inveren). Als dit niet het geval is,
maakt u de stelschroef (C) vb. met een zeskantsleutel van 8 mm of een tandwiel met een inzetstuk van 8 mm (zie
afbeelding boven) los. Draai hiertoe een klein beetje naar links tegen de richting van de wijzers van de klok.
Wanneer daarentegen de fusee aan de dwarsarmen wankelt, moet u de stelschroeven (C) met de grote zeskantsleutel van 8 mm (of een tandwiel met inzetstuk van 8 mm) naar rechts in de richting van de wijzers van de klok draaien.
Gebruik hier echter, zoals beschreven, geen geweld, aangezien anders de wielophanging niet kan bewegen en zo het
wiel niet kan uit- of inveren. De stelschroeven mogen niet te strak worden aangespannen.
119
Wielvlucht aan de achteras instellen:
De verstelling van de wielvlucht gebeurt door het verdraaien van de bovenste draagarmen (A).
Aangezien de bovenste draagarm telkens een linkse en
rechtse schroefdraad heeft, moet u de draagarm voor het
verplaatsen van de wielvlucht niet uitbouwen.
In de demperbrug bevinden zich nog verschillende uithangpunten (B) voor de bovenste draagarm. Bij het in- en
uitvederen van het wiel verandert de wielvlucht zich afhankelijk van de montagepositie (vb. meer wielvlucht bij het
inveren van het wiel).
De fabrikant heeft hier voor het voertuig reeds een optimale instelling gekozen, daarom moet u het bevestigingspunt (B) niet wijzigen.
De achteras beschikt aan de onderste dwarsarm eveneens over een „Pivot Ball“-ophanging met behulp van
twee kogelkopschroeven (A en B) en twee langs buiten
liggende stelschroeven (C), zie afbeelding rechts.
De wielvlucht kan in plaats van boven de bovenste dwarsarm ook boven de gelijke (!) Verdraaiing van de kogelkopschroeven van de onderste dwarsarm ingesteld worden.
Vlucht positiever instellen:
Draai beide kogelkopschroeven (A) en (B) met een zeskantsleutel van 4 mm in dezelfde hoek naar rechts in de
richting van de wijzers van de klok.
Vlucht negatiever instellen:
Draai beide kogelkopschroeven (A) en (B) met een zeskantsleutel van 4 mm in dezelfde hoek naar links tegen de
richting van de wijzers van de klok.
Wijzig de instellingen alleen stap voor stap en controleer vervolgens of het veranderde rijgedrag aan uw
verwachtingen voldoet. Noteer de aangebrachte wijzigingen zodat u ze makkelijk opnieuw ongedaan kunt
maken.
Worden de kogelkopschroeven (A) en (B) van de onderste dwarsarm in de tegengestelde richting gedraaid
worden (een schroef naar links in de richting van de wijzers van de klok, de andere tegen de wijzers van
de klok in), dan verandert dit het voor-/naspoor en niet de wielvlucht!
Draai de kogelkopschroeven niet te ver uit aangezien anders de fuseepen niet meer aan de dwarsarm
wordt vastgehouden. Daarbij kan de ophanging beschadigd worden.
Worden beide kogelkopschroeven te ver ingedraaid, dan loopt de motor te streng; dit moet ook worden
vermeden.
120
b) Spoor instellen
Het spoor (toespoor = afbeelding „A“, naspoor = afbeelding „B“) heeft
betrekking van de stand van het wielvlak ten opzichte van de rijdrichting.
Tijdens het rijden worden de wielen door de rolweerstand vooraan uit elkaar gedrukt en staan daarom niet meer exact parallel t.o.v. de rijrichting.
A
B
¦¦
Ter compensatie kunnen de wielen van het stilstaand voertuig zo ingesteld worden dat ze vooraan lichtjes naar binnen wijzen. Dit toespoor
zorgt tegelijkertijd voor een betere zijdelingse geleiding van de banden en
zodoende voor een directere reactie van de besturing.
Als u een zachtere reactie van de besturing wenst, kan dit via de instelling van een naspoor bereikt worden, d.w.z. de wielen van het stilstaand
voertuig wijzen naar buiten.
Een spoorhoek van meer dan 3° toespoor (A) of naspoor (B) leidt tot problemen bij het hanteren en een
lagere snelheid, bovendien verhoogt uw bandenslijtage.
De bovenstaande afbeelding toont een sterk overdreven instelling die enkel dient voor de verduidelijk van
het onderscheid tussen voor- en nadeel. Wordt een dergelijke instelling bij het voertuig gekozen dan is het
nu nog zeer slecht wisselbaar!
Spoor aan de vooras instellen:
Het voor-/naspoor aan de voorste as laat zich door verdraaien van de spoorstanghendel (A) instellen. Aangezien
deze zowel een linkse als rechtse schroefdraad heeft,
hoeft u deze voor het verstellen niet te demonteren.
Draai altijd beide spoorstanghendels gelijkmatig vast
(linker en rechter voorwiel), aangezien anders hetzij de
trimming op de zender moet worden versteld (of zelfs de
aansturing door het stuurservo moet worden veranderd
bv.door servostangen te verplaatsen).
In de invalshoek (B) bevinden zich bovendien meerdere
bevestigingspunten voor de spoorstanghendel; deze
dienen om de inslaghoek van het voorwiel te veranderen
(Ackermann-hoek).
De fabrikant heeft hier reeds de optimale instelling uitgevoerd, daarom moet u het bevestigingspunt (B) niet
veranderen.
121
Spoor aan de achteras instellen:
Het spoor kan door het in tegenrichting draaien van de
langs binnen liggende kogelkopschroeven (A) en (B) worden ingesteld.
De buitenste tapeinden (C) mogen niet worden verdraaid,
aangezien deze alleen de kogelkopschroeven (A en B) in
de fusee vastmaken.
Raadpleeg hiervoor de instructies in hoofdstuk 11. a).
Voorspoor instellen:
De kogelkopschroef (B) die telkens naar de voorkant van
het voertuig ligt, moet naar rechts in de richting van de
wijzers van de klok worden gedraaid, de naar de voertuigstaart wijzende kogelkopschroef (A) naar links tegen
de wijzers van de klok.
Naspoor instellen:
De kogelkopschroef (B) die telkens naar de voorkant van het voertuig wijst, moet naar links tegen de richting van
de wijzers van de klok worden gedraaid, de naar de voertuigstaart wijzende kogelkopschroef (A) naar rechts in de
richting van de wijzers van de klok.
Wijzig de instellingen alleen stap voor stap en controleer vervolgens of het veranderde rijgedrag aan uw
verwachtingen voldoet. Noteer de aangebrachte wijzigingen zodat u ze makkelijk opnieuw ongedaan kunt
maken.
Worden de kogelkopschroeven (A) en (B) van de onderste dwarsarmen in dezelfde richting gedraaid worden (beide schroeven hetzij naar links in de richting van de wijzers van de klok of naar rechts tegen de
wijzers van de klok in), dan verandert dit de wielvlucht en niet het voor-/naspoor!
Draai de respectievelijke kogelkopschroef niet te ver uit aangezien anders de fusee niet meer aan de
dwarsarm wordt vastgehouden. Daarbij kan de ophanging beschadigd worden.
Word de respectievelijke kogelkopschroef te ver ingedraaid, dan loopt de motor te streng; dit moet ook
worden vermeden.
122
c) Mechanische verlaging
Voor de lagere wegligging van het chassis is het mogelijk
om de uitveerweg mechanisch te begrenzen.
Daarvoor kan in elk van de onderste 4 draagarmen een
kleine stelschroef worden afgesteld.
Als het tapeind verder wordt ingedraaid, kan de draagarm
niet meer zover uitveren, waardoor het chassis dieper
komt te liggen.
Opdat het chassis niet opzet, moeten bij een verlaging de
schokdempers overeenkomstig harder worden ingesteld.
d) Schokdempers instellen
Vooras
Achteras
Op het bovenste uiteinde van de schokdempers kan de instelling voor de veervoorspanning worden uitgevoerd door
aan een kartelwiel (A) te draaien.
De schokdempers aan de voor- en achteras van het voertuig kunnen boven aan de demperbrug (B) en aan de onderste draagarm (C) op verschillende posities worden gemonteerd. De fabrikant heeft hier echter een optimale positie
gekozen waardoor een wijziging uitsluitend door professionele bestuurders mag worden uitgevoerd.
Stel de schokdempers van een as altijd gelijk in (aan de linker en rechts kant van de voor- of achteras), aangezien
anders een rijverzoek opnieuw als mislukt worden bestempeld.
Professionele rijders kunnen ook veren met een andere hardheidsgraad gebruiken of de schokdempers met een
demperolie met andere viscositeit vullen.
Zoals bij een „echte“ auto zijn de schokdempers (resp. de rubberpakkingen in de schokdempers) op het modelvoertuig een slijtagedeel. Loopt de olie uit de schokdempers (vb. draagarmen heel sterk geolied, druppelsporen) moeten
de dichtingen of de schokdempers worden vervangen.
123
e) Servosaver instellen
De besturing van het voertuig is uitgevoerd als fuseebesturing. De beweging van de stuurservo werkt via een
servostang op de servosaver.
De servosaver bestaat uit twee tegen elkaar draaibare onderdelen die niet strak met elkaar zijn verbonden, maar via
een schuin vlak tegen elkaar kunnen worden bewogen.
Een veer drukt deze beide draaibare onderdelen samen.
Als er tijdens het rijden harde schokken via de wielen in de
stuurmechaniek overgebracht worden, worden deze niet
onmiddellijk naar de stuurservo overgedragen maar via
de verende verbinding van beide delen van de servosaver
gedempt.
De werking van de servosaver kan met een kartelmoer (A) worden ingesteld.
Hierbij verandert de aanpersdruk van de veer van de servosaver zodat beide delen van de servosaver moeilijker of
makkelijker tegen elkaar kunnen worden gedraaid.
De fabrikant heeft reeds een optimale instelling van de servosaver geselecteerd. Een wijziging van de
instelling is daarom normaal gezien niet nodig.
Bij een te zachte instelling bewerken lichte stoten tegen het wiel reeds een verdraaiing van beide delen van
de servosaver, wat de stuurprecisie en wegligging bij het rijden negatief beïnvloed.
Een te harde instelling kan ertoe leiden dat de servoaandrijving wordt beschadigd, aangezien stoten tegen
de wielen ongefilterd naar de servo worden doorgestuurd.
124
12. Reiniging en onderhoud
a) Algemeen
Voor het reinigen of het onderhoud moet de rijregelaar worden uitgeschakeld en moet de rijaccu volledig van de
rijregelaar worden losgekoppeld. Indien u met het voertuig hebt gereden, laat u alle onderdelen (bijv. motor, rijregelaar
enz.) eerst volledig afkoelen.
Verwijder na het rijden stof en vuil van het gehele voertuig. Gebruik bijv. een langharige schone kwast en een stofzuiger. Sprays met perslucht kunnen ook zeer nuttig zijn.
U mag geen reinigingssprays of gewone schoonmaakmiddelen gebruiken. Hierdoor kan de elektronica beschadigd
raken en bovendien leiden dergelijke middelen tot verkleuringen aan de kunststof onderdelen of de carrosserie.
Was het voertuig nooit met water af, vb. met een hogedrukreiniger. Dit vernielt de motor, de rijregelaar en ook de
ontvanger. Het voertuig mag niet vochtig of nat worden!
Voor het schoonvegen van de carrosserie kunt u een zachte en licht vochtige doek gebruiken. Wrijf niet te hard.
Anders ontstaan krassen of wordt de lak beschadigd.
b) Voor, resp. na elke rit
Door de trillingen van de motor en schokken tijdens het rijden, kunnen er onderdelen en schroefverbindingen losraken.
Controleer daarom voor, resp. na elke rit de volgende posities:
• Vaste zit van de wielmoeren en alle schroefverbindingen van het voertuig
• Bevestiging van rijregelaar, in-/uitschakelaar, ontvanger
• Vastkleven van de banden op de velgen, resp. toestand van de banden
• Bevestiging van alle kabels (deze mogen niet in bewegende delen van het voertuig raken)
Kijk bovendien het voertuig vóór, resp. na elk gebruik na op beschadigingen. Indien u beschadigingen
vaststelt, mag u het voertuig niet gebruiken of in gebruik nemen.
Als versleten voertuigonderdelen (vb. banden) of defecte voertuigonderdelen (vb. een gebroken draagarm)
moeten worden vervangen, dan mag u enkel originele vervangonderdelen gebruiken.
c) Wiel vervangen
Om het wiel te vervangen is een passende steeksleutel
nodig.
Let bij het vastschroeven van het wiel op dat de moer
langs een zijde geribbeld is.
Deze geribbelde zijde moet in de richting van het wiel/de
velg wijzen en dient voor de bescherming tegen het automatisch loskomen van de moer.
Draai de moer echter niet met geweld vast!
125
13. Afvoer
a) Algemeen
Houd het product buiten bereik van het huishoudelijk afval! Verwijder het product aan het einde van de
levensduur volgens de geldende wettelijke voorschriften.
Verwijder evt. geplaatste batterijen/accu‘s en gooi deze afzonderlijk van het product weg.
b) Batterijen en accu´s
U bent als eindverbruiker volgens de KCA-voorschriften wettelijk verplicht alle lege batterijen en accu’s in te leveren;
verwijdering via het huisvuil is niet toegestaan!
Batterijen/accu´s die schadelijke stoffen bevatten, zijn gemarkeerd met nevenstaand symbool. Deze mogen niet via het huisvuil worden afgevoerd. De aanduidingen voor zware metalen zijn: Cd = cadmium, Hg
= kwikzilver, Pb = lood (aanduiding staat op de batterij/accu bijv. onder het links afgebeelde containersymbool).
Lege batterijen en niet meer oplaadbare accu´s kunt u gratis inleveren bij de verzamelplaatsen van uw gemeente,
onze filialen of andere verkooppunten van batterijen en accu´s.
Zo voldoet u aan de wettelijke verplichtingen voor afvalscheiding en draagt u bij aan de bescherming van het milieu.
14. Verklaring van overeenstemming (DOC)
Hiermee verklaart de fabrikant dat dit product in overeenstemming is met de geldende richtlijnen en andere relevante
voorschriften van richtlijn 1999/5/EG.
De conformiteitsverklaring voor dit product vindt u op www.conrad.com.
126
15. Verhelpen van storingen
Het modelvoertuig werd volgens de nieuwste technische inzichten vervaardigd. Er kunnen desondanks problemen of
storingen optreden. Omwille van deze reden willen wij u graag wijzen op enkele manieren om eventuele storingen op
te lossen. Neem bovendien de meegeleverde gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening in acht.
Het model reageert niet of niet correct
• Bij 2,4 GHz-afstandsbedieningen moet de ontvanger aan de zender worden aangeleerd. Deze procedure wordt vb.
met de Engelse termen „Binding“ of „Pairing“ beschreven. Het aanleren werd normaal gezien al door de fabrikant
uitgevoerd, maar kan uiteraard ook door u worden uitgevoerd. Neem daarom de afzonderlijk meegeleverde gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening in acht.
• Zijn beide rijaccu‘s van het voertuig of zijn de batterijen/accu‘s in de zender leeg? Vervang de rijaccu‘s of batterijen/
accu´s door nieuwe.
• Hebt u eerst de zender en aansluitend de rijregelaar ingeschakeld? Bij omgekeerde volgorde functioneert de rijregelaar om veiligheidsredenen niet.
• Zijn beide rijaccu‘s correct op de rijregelaar aangesloten? Controleer of de steekverbindingen evt. vervuild of geoxideerd is.
• Is het voertuig te ver weg? Bij een volle rijaccu en volle batterijen/accu‘s in de zender moet een reikwijdte van 50
m en meer mogelijk zijn. Dit kan echter worden verminderd door omgevingsinvloeden, vb. storingen op de zendfrequentie of de nabijheid tot andere zenders (niet enkel afstandsbedieningszenders, maar ook WLAN-/Bluetoothapparaten die eveneens een zendfrequentie van 2,4 GHz gebruiken) tot metalen onderdelen, gebouwen, etc.
De positie van de zender- en ontvangerantenne t.o.v. elkaar heeft een sterke invloed op het bereik. Optimaal is om
zowel zender- als ontvangerantenne verticaal op te stellen (en zo beide antennes parallel tegenover elkaar liggen).
Wanneer u daarentegen de zenderantenne naar het voertuig richt, ontstaat er slechts een zeer kort bereik!
• Test de juiste positie van de stekker van de rijregelaar en van de stuurservo in de ontvanger. Zijn de stekker 180°
omgekeerd ingestoken, dan functioneren de rijregelaar en de stuurservo niet.
Wanneer daarentegen de stekker van de rijregelaar en de stuurservo met elkaar werden gewisseld, dan stuurt de
gas-/remhendel de stuurservo en het draaiwiel de rijfunctie!
Voertuig wordt langzamer of de stuurservo toont enkel nog geringe of helemaal geen reactie; de reikwijdte
tussen de zender en het voertuig is enkel zeer kort
• De rijaccu‘s zijn zwak of leeg.
De stroomvoorziening van de ontvanger en daarmee ook de stuurservo gebeurt via de BEC van de rijregelaar.
Omwille daarvan leiden zwakke of lege rijaccu‘s ertoe, dat de ontvanger niet meer goed werkt. Wissel de beide
rijaccu‘s tegen nieuwe volledig opgeladen rijaccu‘s (vooraf een pauze van 5 - 10 minuten inlassen opdat de motor
en de rijregelaar voldoende kunnen afkoelen).
• Controleer de batterijen/accu’s in de zender.
127
Het voertuig blijft niet stilstaan als de gas-/remhendel losgelaten wordt
• Corrigeer op de zender de trimming voor de rijfunctie (neutrale stand instellen).
• Als de trimweg niet meer volstaat, voert u een nieuwe programmering van neutrale en volgasstand uit, zie hoofdstuk 10. a).
Het rechtuitrijden klopt niet
• Stel het rechtuitrijden op de zender af met de bijhorende trimfunctie voor de stuurfunctie.
• Controleer de stuurstang, de servoarm en diens schroefverbinding.
• Heeft het voertuig een ongeval gehad? Dan controleert u het voertuig op defecte of gebroken onderdelen en
vervangt u deze.
De besturing is tegengesteld tot de beweging van de draaiwiel op de zender
• Activeer op de zender de reverse-instelling voor de stuurfunctie.
De rijfunctie is tegengesteld tot de beweging van de gas-/remhendel op de zender
• Normaal gezien moet het voertuig naar voor rijden wanneer de gas-/remhendel op de zender naar de greep toe
wordt getrokken.
Als dit niet het geval is, activeert u op de zender de reverse-instelling voor de rijfunctie.
• Als de motor van de rijregelaar losgekoppeld wordt, vervangt u twee van de drie motorkabels.
De besturing functioneert niet of niet juist, stuuruitslag op voertuig te gering
• Indien de zender een dualrate-instelling biedt, controleert u deze (gebruiksaanwijzing van zender in acht nemen).
Bij een te geringe dualrate-instelling reageert de stuurservo niet meer.
• Controleer het stuurmechanisme op losse delen; controleer bijv. of de servoarm juist op de servo bevestigd is.
128
16. Technische gegevens van het voertuig
Schaal ���������������������������������������������������1:8
Geschikte rijaccu ����������������������������������Twee identieke 2-cellige LiPo-rijaccu‘s (nominale spanning telkens 7,4 V) of
twee identieke 3-cellige LiPo-rijaccu‘s (nominale spanning telkens 11,1 V)
De rijregelaar kan echter ook met NiMH-accu‘s (8 - 18 cellen) werken. Deze zijn echter normaal gezien niet
in staat om de benodigde hoge stroom te leveren. U mag daarom uitsluitend LiPo-accu‘s gebruiken.
Aandrijving ��������������������������������������������Brushless elektromotor (2000 KV)
Vierwielaandrijving via cardanas
Differentieel in voor- en achteras
Middendifferentieel
Onderstel ����������������������������������������������Onafhankelijke wielophanging, dubbele draagarmen
Oliedrukschokdempers met spiraalveren, instelbaar
Spoor en vlucht van voor- en achterwielen instelbaar
Afmetingen (L x B x H) �������������������������513 x 305 x 198 mm (incl. staartspoiler)
Afmetingen van de banden (B x Ø) ������43 x 118 mm
Wielstand ����������������������������������������������327 mm
Vrije hoogte ������������������������������������������44 mm
Gewicht �������������������������������������������������ca. 3500 g (zonder rijaccu)
Geringe afwijkingen in afmetingen en gewicht zijn productie-technisch bepaald.
129