Documenttranscriptie
Inhoudsopgave
Pagina
1.
Inleiding............................................................................................................................................................102
2.
Verklaring van de symbolen..............................................................................................................................102
3.
Doelmatig gebruik.............................................................................................................................................103
4.
Omvang van de levering...................................................................................................................................103
5.
Benodigde accessoires.....................................................................................................................................104
6.
Veiligheidsinstructies........................................................................................................................................105
a) Algemeen...................................................................................................................................................105
b) Ingebruikname............................................................................................................................................106
c) Rijden met het voertuig...............................................................................................................................106
7.
Opmerkingen over batterijen en accu's............................................................................................................108
a) Algemeen...................................................................................................................................................108
b) Aanvullende informatie over lithium-accu’s................................................................................................109
8.
Rij-accu opladen............................................................................................................................................... 111
a) Rij-accu voor het voertuig laden................................................................................................................. 111
b) Accu's in de zender opladen...................................................................................................................... 111
9.
Ingebruikname.................................................................................................................................................. 112
a) Carrosserie verwijderen.............................................................................................................................. 112
b) Antennekabel van de ontvanger plaatsen.................................................................................................. 112
c) Batterijen/accu's in de zender plaatsen...................................................................................................... 112
d) Zender in gebruik nemen............................................................................................................................ 112
e) De rij-accu in het voertuig plaatsen............................................................................................................ 113
f) Rij-accu aansluiten op de rijregelaar.......................................................................................................... 113
g) Rijregelaar inschakelen.............................................................................................................................. 114
h) Carrosserie plaatsen en bevestigen........................................................................................................... 114
i) Voertuig besturen....................................................................................................................................... 115
j) Rit beëindigen............................................................................................................................................. 117
10. Rijregelaar programmeren................................................................................................................................ 118
a) Programmering van de neutrale en volgasinstelling................................................................................... 118
b) Programmeren van de speciale functies.................................................................................................... 119
c) De snelheidsregelaar opnieuw instellen.....................................................................................................121
100
Pagina
11. Instelmogelijkheden van het voertuig...............................................................................................................122
a) Wielvlucht instellen.....................................................................................................................................122
b) Spoor instellen............................................................................................................................................124
c) Schokdempers instellen.............................................................................................................................125
12. Reiniging en onderhoud....................................................................................................................................126
a) Algemeen...................................................................................................................................................126
b) Voor en na elke rit.......................................................................................................................................126
c) Wielen vervangen.......................................................................................................................................126
d) Instellen van de tandflankenspeling...........................................................................................................127
e) Slipkoppeling instellen................................................................................................................................128
13. Verwijdering......................................................................................................................................................129
a) Product.......................................................................................................................................................129
b) Batterijen/accu’s.........................................................................................................................................129
14. Conformiteitsverklaring (DOC)..........................................................................................................................129
15. Verhelpen van storingen...................................................................................................................................130
16. Technische gegevens.......................................................................................................................................132
a) Voertuig......................................................................................................................................................132
b) Afstandsbediening......................................................................................................................................132
c) LiPo-lader...................................................................................................................................................132
d) LiPo-accu....................................................................................................................................................132
101
1. Inleiding
Geachte klant,
Hartelijk dank voor de aankoop van dit product.
Dit product voldoet aan alle wettelijke, nationale en Europese normen.
Om dit zo te houden en een veilig gebruik te garanderen, dient u als gebruiker de aanwijzingen in deze gebruiksaanwijzing op te volgen.
Deze gebruiksaanwijzing behoort bij dit product. Er staan belangrijke aanwijzingen in over de ingebruikname en het gebruik. Houd hier rekening mee als u dit product doorgeeft aan derden. Bewaar deze gebruiksaanwijzing daarom voor later gebruik!
Alle vermelde bedrijfs- en productnamen zijn handelsmerken van de respectievelijke eigenaren. Alle rechten voorbehouden.
Bij technische vragen kunt u zich wenden tot onze helpdesk.
Voor meer informative kunt u kijken op www.conrad.nl of www.conrad.be
2. Verklaring van de symbolen
Het symbool met het uitroepteken in een driehoek wijst op belangrijke tips in deze gebruiksaanwijzing die
beslist opgevolgd moeten worden.
Het pijl-symbool ziet u waar bijzondere tips en aanwijzingen over de bediening worden gegeven.
102
3. Doelmatig gebruik
Dit product is een vierwielaangedreven modelauto die via de meegeleverde afstandsbediening draadloos kan worden
bestuurd. De stuurfuncties zijn vooruit/achteruit/links/rechts (elk traploos).
De ingebouwde motor wordt aangestuurd via een elektronische rijregelaar en de besturing door een servomotor.
Het voertuig (chassis en carrosserie) is rijklaar gemonteerd.
Voor het gebruik van het voertuig zijn echter nog verschillende accessoires nodig die niet zijn meegeleverd. Raadpleeg hiervoor hoofdstuk 5.
Het apparaat is geen speelgoed en is niet geschikt voor kinderen jonger dan 14 jaar.
Neem de veiligheidsinstructies in deze gebruiksaanwijzing in acht. Deze bevatten belangrijke informatie
voor de omgang met het product. Lees de gebruiksaanwijzing voor de ingebruikname en het gebruik van
het voertuig in zijn geheel en goed door.
Het niet in acht nemen ervan kan verschillende gevaren met zich meebrengen, bijv. verwondingsgevaar.
4. Omvang van de levering
• Rijklaar gemonteerd voertuig
• Zender (afstandsbediening)
• Antennebuisje voor de antenne van de ontvanger
• Verbindingsstekker
• Clip voor verstelling van de schokdempers
• Gebruiksaanwijzing voor het voertuig
• Gebruiksaanwijzing voor de afstandsbediening
• 4 AA/mignon batterijen voor de zender
• 3-cellige LiPo rij-accu (nominale spanning 11,1 V)
• LiPo-lader
• Gebruiksaanwijzing voor de LiPo-lader
Actuele gebruiksaanwijzingen
Download de meest recente gebruiksaanwijzing via de link www.conrad.com/downloads of scan de
afgebeelde QR-code. Volg de instructies op de website.
103
5. Benodigde accessoires
Voor het gebruik van het voertuig zijn nog verschillende accessoires nodig die niet zijn meegeleverd (apart verkrijgbaar).
Voor een optimaal gebruik van het voertuig zijn verder de volgende onderdelen aan te bevelen:
• Een aantal extra rij-accu’s (om na een korte pauze voor het afkoelen van de motor en de elektronica te kunnen
blijven rijden)
• Reservebatterijen (4x AA) voor de zender (wanneer de batterijen in de zender tijdens het rijden met de auto leeg
raken)
• Reservewielen (om wielen met versleten of beschadigde banden snel te kunnen vervangen)
• Montagestandaard (voor proefdraaien en gemakkelijk onderhoud)
• Verschillend gereedschap (bijv. schroevendraaier, punttang, binnenzeskantsleutel, steeksleutel)
• Persluchtspuit (voor de reiniging)
• Borglak (om losse schroefverbindingen weer vast te zetten)
De reserveonderdelenlijst vindt u op onze internetpagina www.conrad.com in het downloadbereik van het
betreffende product.
104
6. Veiligheidsinstructies
Bij schade veroorzaakt door het niet naleven van deze gebruiksaanwijzing komt de garantie te
vervallen. Wij zijn niet aansprakelijk voor gevolgschade!
Wij zijn niet aansprakelijk voor materiële schade of persoonlijk letsel veroorzaakt door verkeerd
gebruik of het niet opvolgen van de veiligheidsinstructies! In dergelijke gevallen komt de garantie
te vervallen.
Bovendien valt schade voortvloeiend uit gewone slijtage tijdens het gebruik (bijv. versleten wielen of tandwielen) en schade door ongevallen (bijv. gebroken draagarm, verbogen chassis, enz.) niet onder de garantie.
Geachte klant, deze veiligheidsinstructies zijn niet alleen bedoeld voor de bescherming van het product,
maar ook voor de bescherming van uw gezondheid en die van anderen. Lees daarom dit hoofdstuk aandachtig door voordat u het product in gebruik neemt!
a) Algemeen
Let op, belangrijke aanwijzing!
Het gebruik van het model kan schade aan objecten en/of persoonlijk letsel veroorzaken. Zorg er dus voor
dat u voldoende verzekerd bent voor de bediening van het model, bijvoorbeeld via een aansprakelijkheidsverzekering. Als u al een aansprakelijkheidsverzekering bezit, controleer dan voor de ingebruikneming van
het model bij uw verzekeringsmaatschappij of de bediening van het model wordt gedekt.
• Uit veiligheids- en vergunningsredenen is het niet toegestaan dit product zelf om te bouwen en/of te
veranderen.
• Het apparaat is geen speelgoed en is niet geschikt voor kinderen jonger dan 14 jaar.
• De servo is waterdicht, de rijregelaar is spatwaterdicht. De ontvanger bevindt zich in een spatwaterdichte
ontvangerbox. De ventilator van de rijregelaar en de accustekkerverbinding zijn echter principieel niet
waterdicht uitgevoerd. Vocht kan bovendien leiden tot corrosie/roest. In de rij-accu binnendringend water
kan deze beschadigen. Bovendien bestaat explosiegevaar (vooral bij LiPo-accu's).
De zender mag niet vochtig of nat worden.
• Laat het verpakkingsmateriaal niet rondslingeren, dit kan voor kinderen gevaarlijk speelgoed zijn.
• De bediening en het gebruik van op afstand bedienbare modelvoertuigen moet geleerd worden! Als u
nog nooit een dergelijk voertuig bestuurd hebt, moet u heel voorzichtig beginnen met rijden en u eerst
vertrouwd maken met de reacties van het voertuig op de commando's van de zender. Wees geduldig!
• Neem bij het gebruik van het product geen risico’s! Uw eigen veiligheid en die van uw omgeving is
uitsluitend afhankelijk van uw verantwoord gebruik van het model.
• Als u vragen hebt die niet door deze gebruiksaanwijzing kunnen worden beantwoord, kunt u contact met
ons (zie voor contactgegevens hoofdstuk 1) of met een andere specialist opnemen.
• Het beoogd gebruik van het voertuig vergt regelmatige onderhoudswerkzaamheden en/of reparaties. De
banden zijn bijvoorbeeld onderhevig aan slijtage of een rijfout kan ongevalschade veroorzaken.
Gebruik voor de dan vereiste onderhouds- of reparatiewerkzaamheden alleen originele reserveonderdelen!
105
b) Ingebruikname
• De gebruiksaanwijzing wordt afzonderlijk meegeleverd. Houd per sé rekening met de daar vermelde
veiligheidsinstructies en alle verdere informatie!
• Een lader behoort tot de omvang van de levering, die bestemd is om op het stroomnet te worden aangesloten. Bij onjuiste omgang met de lader bestaat levensgevaar door een elektrische schok! Neem
daarom per sé de gebruiksaanwijzing van de lader in acht.
• Gebruik uitsluitend voor het voertuig geschikte rij-accu's. Gebruik de rijregelaar nooit via een netspanningsadapter, ook niet voor testdoeleinden.
• Dit voertuig is uitsluitend geschikt voor een LiPo-accu met 3 cellen (nominale spanning 11,1 V) of een
LiPo-accu met 2 cellen (nominale spanning 7,4 V) of een NiMH-accu met 6 cellen (nominale spanning
7,2 V).
Bij gebruik van rij-accu's met meer cellen bestaat brandgevaar door oververhitting van de rijregelaar. Bovendien wordt de aandrijving van het voertuig overbelast en daardoor beschadigd (bijv. het differentieel).
De waarborg/garantie komt te vervallen!
• Zet bij de ingebruikname altijd eerst de zender aan. Pas daarna mag de rij-accu van het voertuig met
de rijregelaar verbonden worden en de rijregelaar ingeschakeld worden. Dit kan anders tot onvoorziene
reacties van het voertuig leiden!
Ga als volgt te werk:
-- Zet het voertuig voor het aansluiten op een geschikt onderstel zodat de wielen vrij rond kunnen
draaien.
-- Zet de rijregelaar uit.
-- Als dat nog niet gebeurd is, zet dan de zender aan. Controleer de werking van de zender (bijv. bedrijfsindicator van de zender).
-- Zet de trimregelaar voor de gas-remfunctie op de zender in de middelste stand.
-- Sluit nu pas de volgeladen rij-accu aan op de rijregelaar.
-- Schakel daarna de rijregelaar in. Wacht vervolgens enkele seconden totdat de rijregelaar zijn zelfdiagnose heeft afgesloten.
-- Controleer of het voertuig zoals verwacht op de zender reageert (besturing en aandrijving), voordat
u het van de verhoging neemt en het met wielen op de grond plaatst. Indien de aandrijving niet juist
werkt, moet eventueel een programmering van de neutraalstand en de volgas-posities voor vooruiten achteruitrijden worden uitgevoerd, zie hoofdstuk 10 a).
c) Rijden met het voertuig
• Een verkeerd gebruik kan ernstig persoonlijk letsel en materiële schade tot gevolg hebben! Rij alleen
zolang u direct zichtcontact met het voertuig hebt. Rijd daarom ook niet ‘s nachts.
• Rij alleen wanneer uw reactievermogen niet verminderd is. Vermoeidheid of beïnvloeding door alcohol of
medicijnen kan, net zoals bij een echt voertuig, verkeerde reacties tot gevolg hebben.
• Denk eraan dat u met dit modelvoertuig niet op de openbare weg, pleinen en straten mag rijden. Gebruik
het ook niet op privéterrein zonder toestemming van de eigenaar.
• Rij niet naar mensen of dieren toe!
106
• Vermijd het rijden bij zeer lage omgevingstemperaturen. Kunststof onderdelen verliezen hierdoor aan
elasticiteit. Dit kan bij een klein ongeluk al grote schade kan veroorzaken.
• Rij niet tijdens onweer, onder hoogspanningskabels of in de buurt van zendmasten.
• Laat de zender altijd ingeschakeld zolang het voertuig in gebruik is.
• Om het voertuig weg te zetten moet u altijd eerst de rijregelaar van het voertuig uitzetten en vervolgens
de rij-accu volledig ontkoppelen van de rijregelaar. Pas daarna mag de zender uitgeschakeld worden.
• Bij zwakke batterijen (of accu's) in de zender neemt de reikwijdte af. Vervang de batterijen of accu's
door nieuwe.
Als de rij-accu in het voertuig zwak wordt zal het voertuig langzamer worden of niet meer correct op de
zender reageren.
De rij-accu in het voertuig is niet alleen bestemd voor de stroomvoorziening van de motor via de rijregelaar. De rijregelaar genereert ook de nodige spanning/stroom voor de ontvanger en de stuurservo.
Daarvoor is in de rijregelaar een BEC ingebouwd (Engels voor "Battery Eliminator Circuit", elektronische
schakeling voor directe stroomvoorziening van de ontvanger zonder extra ontvangeraccu).
Bij een te lage spanning van de rij-accu kan ook de spanning aan de ontvanger dalen, wat ertoe leidt dat
het voertuig niet meer op de stuurbevelen van de zender reageert.
In dit geval moet u het gebruik onmiddellijk stoppen (rijregelaar uitschakelen, rij-accu loskoppelen van
het voertuig, zender uitschakelen). Vervang daarna de rij-accu van het voertuig of laad deze weer op.
• Zowel de motor en de aandrijving alsook de rijregelaar en de rij-accu van het voertuig worden warm
tijdens het gebruik. Zorg voor een pauze van minstens 5 tot 10 minuten bij het wisselen van de accu's.
• Laat de rij-accu voor het laden volledig afkoelen.
• Raak de motor, de rijregelaar en de accu niet aan tot deze afgekoeld zijn. Gevaar voor brandwonden!
• Als u het voertuig met een LiPo-accu gebruikt, dan moet de onderspanningsherkenning worden ingeschakeld (wij adviseren 3,0 V/cel of hoger).
Als de onderspanningsherkenning uitgeschakeld is kan een diepteontlading van de LiPo-accu optreden,
waarmee de accu beschadigd raakt. De waarborg/garantie komt te vervallen!
Bij gebruik van een NiMH rij-accu moet de onderspanningsherkenning uitgeschakeld worden om de
capaciteit van de NiMH-accu's beter te kunnen gebruiken. Beëindig hier het gebruik wanneer het voertuig langzamer wordt. Als alternatief kan de onderspanningsherkenning op een lagere waarde dan bij
LiPo-accu's worden ingesteld. Raadpleeg ook hoofdstuk 10. b).
107
7. Opmerkingen over batterijen en accu's
Het gebruik van batterijen en accu´s is vandaag de dag weliswaar vanzelfsprekend, maar er bestaan toch tal van gevaren en problemen. Vooral bij LiPo-accu’s met hun hoge energie-inhoud (in
vergelijking met gewone NiMH-accu’s) dient men verschillende voorschriften in acht te nemen,
omdat er anders explosie- en brandgevaar bestaat.
Houd daarom in ieder geval rekening met de volgende informatie en veiligheidsinstructies voor de
omgang met batterijen en accu´s.
a) Algemeen
• Houd batterijen/accu’s uit de buurt van kinderen. Bewaar batterijen/accu’s buiten het bereik van kinderen.
• Laat batterijen/accu’s niet rondslingeren. Er bestaat dan gevaar dat ze door kinderen of huisdieren
worden ingeslikt. Neem in zo’n geval direct contact op met een arts!
• U mag batterijen/accu´s nooit kortsluiten, demonteren of in het vuur werpen. Er bestaat explosiegevaar!
• Lekkende of beschadigde batterijen/accu’s kunnen bij contact met de huid chemische brandwonden
veroorzaken. Gebruik in dergelijke gevallen geschikte veiligheidshandschoenen.
• De vloeistof uit lekkende batterijen/accu’s is chemisch en zeer agressief. Voorwerpen of oppervlakken
die er mee in contact komen, kunnen ernstig beschadigd raken. Bewaar batterijen/accu’s daarom op
een daarvoor geschikte plaats.
• Gewone (niet-oplaadbare) batterijen mogen niet worden opgeladen. Er bestaat brand- en explosiegevaar! Niet-oplaadbare batterijen zijn uitsluitend bestemd voor eenmalig gebruik en dienen als ze
verbruikt zijn, op een correcte manier te worden verwijderd. Laad uitsluitend accu’s op die daarvoor
bestemd zijn. Gebruik een geschikte lader.
• Als u het product langere tijd niet gebruikt (bijv. als u het opbergt), moet u de batterijen/accu´s uit de zender halen om beschadigingen door lekkende batterijen/accu´s te voorkomen. Koppel de rij-accu volledig
los van het model en haal hem uit het model. Bewaar batterijen en de rij-accu op een droge, schone en
koele plaats die voor kinderen niet toegankelijk is.
Installeer een rookmelder in de ruimte. Het risico op brand (of giftige rookontwikkeling) kan niet worden
uitgesloten. Vooral accu’s voor de modelbouw zijn aan hoge belastingen onderhevig (bijv. hoge laad- en
ontlaadstromen, trillingen etc.).
• Vervang steeds de volledige set batterijen of accu´s in de zender. Gebruik geen volle en halfvolle batterijen of accu´s door elkaar. Gebruik steeds batterijen of accu´s van hetzelfde type en dezelfde fabrikant.
U mag nooit batterijen en accu´s door elkaar gebruiken!
• Let bij het plaatsen van de batterijen/accu´s in de zender resp. bij het aansluiten van een rij-accu op het
model de juiste polariteit (plus/+ en min/-). Bij onjuiste poolrichting wordt niet alleen uw model, maar ook
de accu beschadigd. Er bestaat brand- en explosiegevaar!
• U mag de lader en de rij-accu niet aan hoge/lage temperaturen en direct zonlicht blootstellen.
108
• Batterijen/accu’s mogen niet vochtig of nat worden. Hetzelfde geldt voor de meegeleverd lader. U mag
de lader alleen in droge en gesloten ruimtes gebruiken. Vochtigheid en vocht op de lader kunnen leiden
tot een levensgevaarlijke elektrische schok! Bovendien bestaat er brand- en explosiegevaar door de
accu!
Vooral accu’s met lithium-technologie (bijv. LiPo-accu’s) zijn vanwege de gebruikte chemicaliën zeer
gevoelig voor vocht!
• Ontkoppel de rij-accu voor het aansluiten aan de lader volledig van uw model. Laat de rij-accu tijdens
het laden nooit op een rijregelaar aangesloten. Dit kan beschadigingen aan lader, rijregelaar of rij-accu
veroorzaken! Haal de rij-accu om hem te laden altijd uit het model.
• Plaats de lader en de rij-accu op een niet-brandbaar en hittebestendig oppervlak (bijv. een stenen tegel).
Zorg voor voldoende afstand tot brandbare voorwerpen. Zorg voor voldoende afstand tussen de lader
en de rij-accu en leg de rij-accu nooit op de lader.
• Laad geen accu’s op die nog heet zijn (bijv. veroorzaakt door een hoge ontladingsstroom in het model).
Laat de accu eerst tot op kamertemperatuur afkoelen, voordat u deze laadt.
• Omdat zowel het lader alsook de rij-accu warm worden tijdens het laden, moet er voor voldoende ventilatie gezorgd worden. Dek de lader en de rij-accu nooit af!
• Laad de accu’s nooit zonder toezicht op. Controleer regelmatig of de accu overmatig verhit raakt of
opzwelt. Als dit het geval is, bestaat er een acuut explosie- en brandgevaar! Stop direct met laden,
ontkoppel de accu van de lader en breng deze naar een plek (bijv. buitenshuis) waar een exploderende
resp. in brand geraakte accu geen schade kan veroorzaken.
• Koppel de rij-accu los van de lader als hij volledig opgeladen is.
• Beschadig nooit de buitenkant van een accu.
• Laad nooit beschadigde, lekkende of vervormde accu’s op. Dit kan brand of een explosie tot gevolg
hebben! Verwijder een dergelijke onbruikbaar geworden accu op milieuvriendelijke wijze en gebruik
deze niet meer.
• Laad de accu’s regelmatig na (ongeveer elke 2 à 3 maanden), omdat anders door een zelfontlading van
de accu’s sprake kan zijn van een diepontlading. Daardoor worden de accu’s onbruikbaar!
LiPo-accu’s behouden hun energie normaal gesproken gedurende meerdere maanden, maar ze worden
door een diepontlading duurzaam beschadigd en kunnen niet meer worden gebruikt.
b) Aanvullende informatie over lithium-accu’s
Moderne accu’s gebaseerd op lithiumtechnologie beschikken over een duidelijk hogere capaciteit
dan NiMH- of NiCd-accu’s en wegen ook duidelijk minder. Dit maakt dit soort accu’s erg interessant
voor gebruik in de modelbouw en hier worden dan ook meestal zogeheten LiPo-accu’s (lithiumpolymeer) gebruikt.
Voor lithium-accu’s is echter bij het laden/ontladen en tijdens het gebruik de nodige zorgvuldigheid
vereist.
Daarom willen wij u in de volgende hoofdstukken erover informeren, welke gevaren er bestaan en
hoe deze kunnen worden voorkomen, zodat dergelijke accu’s lange tijd hun capaciteit behouden.
109
• De buitenste laag van veel lithium-accu’s bestaat meestal slechts uit een dikke folie en is daarom zeer
kwetsbaar. Demonteer of beschadig de accu niet. Laat de accu niet vallen en steek er geen voorwerpen
in! Vermijd iedere mechanische belasting van de accu en trek ook nooit aan de aansluitkabel van de
accu! Er bestaat brand- en explosiegevaar!
Let hier ook op als de accu in het model wordt bevestigd of uit het model verwijderd wordt.
• Let er bij gebruik, op- of ontladen, transport en opslag van de accu op dat deze niet oververhit raakt.
Plaats de accu niet in de buurt van warmtebronnen (zoals rijregelaar, motor) en voorkom ook de blootstelling aan direct zonlicht. Als de accu oververhit raakt, bestaat er brand- en explosiegevaar! De accu
mag nooit een hogere temperatuur dan +60 °C hebben. (Neem eventuele extra informatie van de fabrikant op de accu in acht!).
• Als de accu beschadigingen aan het omhulsel toont of is opgezwollen/opgeblazen, mag de accu niet
meer worden gebruikt. Laad hem niet meer op. Er bestaat brand- en explosiegevaar!
Pak de accu slechts voorzichtig vast en gebruik geschikte beschermende handschoenen. Voer de accu
op milieuvriendelijke wijze af.
Bewaar dergelijke accu’s in geen geval meer in een woning of een huis/garage. Beschadigde of opgeblazen lithium-accu’s kunnen spontaan in brand vliegen.
• Gebruik voor het laden van lithium-accu’s alleen een hiervoor geschikte lader en gebruik de juiste laadprocedure. Conventionele laders voor NiCd-, NiMH- of loodaccu’s mogen niet worden gebruikt vanwege
het brand- en explosiegevaar! Kies afhankelijk van de accu altijd de juiste laadprocedure.
• Als u een lithium-accu met meer dan een cel oplaadt, dient u absoluut een zogenaamde balancer (reeds
geïntegreerd in de bijgeleverde lader).
• Laad LiPo-accu’s met een laadstroom van max. 1C (tenzij anders aangegeven door de fabrikant van de
accu!). Dat betekent dat de laadstroom niet groter mag zijn dan de op de accu afgedrukte capaciteitswaarde (bijv. accucapaciteit 1000 mAh, max. laadstroom 1000 mA = 1 A).
• De ontlaadstroom mag niet groter zijn dan de op de accu afgedrukte waarde.
Als er bijvoorbeeld op een LiPo-accu een waarde van “20C” is aangegeven, dan is de maximale ontlaadstroom 20 keer groter dan de capaciteit van de accu (bijv. accucapaciteit 1000 mAh, max. ontlaadstroom
20C = 20 x 1000 mA = 20 A).
Anders kan de accu oververhit raken, wat tot het vervormen/opblazen van de accu of tot een explosie
of brand kan leiden!
De aangegeven waarde (bijv. “20C”) heeft doorgaans geen betrekking op de continue stroom, maar op
de maximale stroom die de accu kortstondig kan leveren. De continue stroom mag niet hoger zijn dan
de helft van de aangegeven waarde.
• Zorg ervoor dat de afzonderlijke cellen van een lithium-accu niet diep ontladen worden. Een diepontlading van een lithium-accu leidt tot onherstelbare schade/vernietiging van de accu.
Als het model niet is voorzien van een beveiliging tegen diepontlading of een optische indicatie van een
te lage accuspanning, dient u tijdig te stoppen met het gebruik van het model.
110
8. Rij-accu opladen
a) Rij-accu voor het voertuig laden
• Een 3-cellige LiPo rij-accu en een LiPo-lader zijn in de omvang van de levering. Neem voor het laden ook de
gebruiksaanwijzing van de lader in acht.
• De rij-accu is bij de levering normaal gesproken leeg en moet worden opgeladen. Voordat een rij-accu zijn maximale capaciteit levert moet deze meermaals ontladen en opgeladen worden.
• Indien u nog "oude" NiCd rij-accu's wilt gebruiken moeten deze indien mogelijk steeds volledig "leeg" worden
gereden, omdat anders bij het vaker opladen van "halfvolle" NiCd rij-accu’s het zogenaamde memory-effect kan
optreden. Dit betekent dat de rij-accu zijn capaciteit verliest. Hij zal niet meer de volledig opgeladen energie leveren
waardoor de rijtijd zal afnemen.
Bij accu's met NiMH- of LiPo-techniek leidt het opladen van deels ontladen accu's niet tot problemen. Eerst ontladen is normaal gesproken niet nodig.
• Hoogwaardige rij-accu’s hebben niet alleen een grotere capaciteit om langer met het voertuig te kunnen rijden,
maar deze accu's hebben onder belasting ook een hogere uitgangsspanning. Op deze manier beschikt de motor
over een groter vermogen, wat zich uit in een betere acceleratie en een hogere snelheid.
• Accu’s warmen tijdens het laden of het ontladen (tijdens het rijden van het voertuig) op. Laad de accu’s pas op als
ze afgekoeld zijn tot op kamertemperatuur. Hetzelfde geldt na het laden; gebruik de accu pas dan als de accu na
het laden voldoende is afgekoeld.
• Gebruik alleen een lader die geschikt is voor het gebruikte accutype (bijv. LiPo).
• Haal de rij-accu voor het laden uit het voertuig.
b) Accu's in de zender opladen
• Mogelijk beschikt de meegeleverde zender niet over een laadbus; raadpleeg de meegeleverde gebruiksaanwijzing
voor de zender. Neem in dit geval de geplaatste accu's uit het apparaat en laad deze extern op.
Indien de zender beschikt over een laadbus, dan moet voor het aansluiten van een laadapparaat op de
laadbus van de zender worden gecontroleerd of er ook werkelijk accu's zijn geplaatst. Bij het opladen van
niet-oplaadbare batterijen bestaat brand- en explosiegevaar!
• De accu’s in de zender mogen niet met een snellader worden geladen. Hierdoor kan de zender beschadigd worden.
Bovendien kunnen de cellen in de zender te sterk opwarmen. Kijk voor de maximaal toegestane laadstroom op de
vermeldingen op de zender resp. in de gebruiksaanwijzing van de zender.
• We adviseren u de accu’s niet direct in de zender te laden, maar buiten de zender met een hoogwaardig laadapparaat voor afzonderlijke cellen. Hier kunnen afhankelijk van de accu's hogere laadstromen worden gebruikt.
• Gebruik alleen een laadapparaat dat voor de betreffende aantal cellen in de zender en het overeenkomstige accutype is ontworpen.
111
9. Ingebruikname
a) Carrosserie verwijderen
Trek de veiligheidsclips eruit verwijder de carrosserie naar boven.
b) Antennekabel van de ontvanger plaatsen
Steek de antennekabel door het antennebuisje (A) en
steek het in de houder (B) aan de bovenkant van het
voertuig.
Voor een groot bereik is het noodzakelijk dat de antenne
verticaal uit het voertuig steekt.
Wikkel de antennekabel nooit op! Dit vermindert de reikwijdte aanzienlijk.
Let er daarbij goed op dat de antennekabel niet wordt beschadigd. Kort de antennekabel nooit in!
c) Batterijen/accu's in de zender plaatsen
Open het batterijvak op de zender en plaats daar ofwel de batterijen ofwel volledig opgeladen accu's. Let bij het
plaatsen op de juiste polariteit (plus/+ en min/-), zie opdruk in het batterijvak. Sluit het batterijvak weer.
Lees bovendien ook de apart meegeleverde gebruiksaanwijzing van de zender.
d) Zender in gebruik nemen
Zet de zender aan en zet de trimregelaars voor de stuur- en rijfunctie elk in de middelste positie. Als de zender over
een dualrate-functie beschikt, moet deze worden uitgeschakeld resp. zo worden ingesteld dat de stuurinslag niet
wordt beperkt.
Lees bovendien ook de apart meegeleverde gebruiksaanwijzing van de zender.
112
e) De rij-accu in het voertuig plaatsen
Opgelet!
U mag de rij-accu nog niet met de rijregelaar verbinden. Neem eerst de zender in gebruik, zie hoofdstuk
9. c) en 9. d).
Belangrijk!
Dit voertuig is uitsluitend geschikt voor een LiPo-accu met 3 cellen (nominale spanning 11,1 V) of een LiPoaccu met 2 cellen (nominale spanning 7,4 V) of een NiMH-accu met 6 cellen (nominale spanning 7,2 V).
Bij gebruik van rij-accu's met meer cellen bestaat brandgevaar door oververhitting van de rijregelaar. Bovendien wordt de aandrijving van het voertuig overbelast en daardoor beschadigd (bijv. het differentieel).
De waarborg/garantie komt te vervallen!
Controleer of de accu het bij de rijregelaar passende stekkersysteem heeft en of de polariteit correct is
(rode kabel = plus/+, zwarte kabel = min/-).
Verwijder de beugel (A) van de accuhouder door de beide
veiligheidsclips (B) eruit trekken en de beugel naar boven
toe af te nemen.
Plaats nu de rij-accu zo dat de aansluitkabel van de accu
naar achter wijst. Anders kan de aansluitkabel het stuurmechanisme belemmeren.
Plaats de beugel weer op de accuhouder en bevestig
deze met de veiligheidsclips.
f) Rij-accu aansluiten op de rijregelaar
Om te vermijden dat de wielen plots beginnen te draaien en zodoende ook het voertuig begint te rijden (bijv.
als de trimregelaar voor de aandrijving versteld is), moet u het modelvoertuig op een geschikte verhoging
plaatsen (of op een startbox) zodat de wielen bij een storing vrij kunnen draaien.
Steek uw hand niet in de aandrijving. Houd de wielen niet vast.
Zet nu de snelheidsregelaar uit (schakelstand "OFF"). De
aan-uitschakelaar vindt u tussen de rijregelaar en ontvangerbox, zie afbeelding rechts. Naast de aan-uitschakelaar
(A) bevindt zich de setup-toets (B) die voor het programmeren van de rijregelaar wordt gebruikt (zie hoofdstuk 10).
Neem als dat nog niet is gebeurd eerst de zender in gebruik (zie hoofdstuk 9. c) en d).
Sluit daarna de rij-accu aan op de rijregelaar. Let daarbij
op de juiste polariteit (rode kabel = plus/+, zwarte kabel
= min/-).
Gebruik bij het verbinden van de accustekker met de aansluiting van de rijregelaar geen geweld. Let erop dat de
kabels niet in de aandrijving van het voertuig of in het stuurmechanisme terecht kunnen komen. Gebruik eventueel
kabelbinders om de kabels te fixeren.
113
g) Rijregelaar inschakelen
Schakel de rijregelaar in (schakelstand "ON" zie de afb. in hoofdstuk 9. f). Wacht vervolgens enkele seconden (gasremhendel op de zender in de neutrale stand laten, niet bewegen). De rijregelaar meet de accuspanning, afhankelijk
hiervan zal de motor geluidssignalen laten horen.
• 2 geluidssignalen: LiPo-accu met 2 cellen of 6-cellige NiMH rij-accu herkend
• 3 geluidssignalen: LiPo-accu met 3 cellen herkend
Belangrijk!
De onderspanningsherkenning (en daarmee de uitschakeling van de aandrijving bij een lege LiPo-accu om
deze tegen de schadelijke gevolgen van volledige ontlading te beschermen) is gebaseerd op de herkenning van accuspanning bij het inschakelen van de rijregelaar.
Sluit daarom alleen een volledig opgeladen rij-accu op de rijregelaar aan.
Bevindt zich de gas-remhendel (of de trimregelaar van de rijfunctie) bij het inschakelen van de rijregelaar
niet in de neutraalstand is, dan brandt de led op de rijregelaar snel in rood. De aandrijving kan dan om
veiligheidsredenen niet worden geactiveerd. Laat de gas-remhendel op de zender los en controleer ook de
instelling van de trimregelaar van de rijfunctie op de zender. Wanneer de trimafstelling niet voldoende is, is
een programmering van de neutraalstand nodig, zie hoofdstuk 10. a).
Controleer nu de aandrijf- en stuurfuncties van het voertuig.
Informatie over het programmeren van de rijregelaar kunt u lezen in hoofdstuk 10. b).
Belangrijk!
Als een LiPo-accu als aandrijfaccu wordt gebruikt, controleer dan in de basisinstellingen van de snelheidsregelaar of de onderspanningsbescherming geactiveerd is (normaal gesproken 3,0 V/cel). Als de onderspanningsherkenning uitgeschakeld is, kan een diepteontlading van de LiPo-accu optreden, wat deze
onklaar maakt.
Wordt een NiMH-accu gebruikt voor het rijden, dan moet u de onderspanningsherkenning uitschakelen of
op een lager voltage instellen dan voor een LiPo-accu, zie hoofdstuk 10. b).
De led op de rijregelaar is uit in de neutraalstand resp. brandt rood bij vooruit- en achteruitrijden. Bij het vooruitrijden
en volgas brandt tevens een groene led.
h) Carrosserie plaatsen en bevestigen
Plaats de carrosserie op de houders en beveilig met de metalen clipjes.
114
i) Voertuig besturen
Plaats het voertuig op de grond. Steek uw vingers niet in de aandrijving en houd het voertuig niet vast aan de wielen.
De volgende afbeeldingen dienen alleen als illustratie van de functies. Deze hoeven niet met de uitvoering
van de meegeleverde zender overeen te komen!
1. Gas-remhendel loslaten (neutrale stand), voertuig rolt uit resp. beweegt niet (evt. trimregelaar voor de rijfunctie op
de zender corrigeren)
2. Vooruitrijden, gas-remhendel langzaam in richting van de greep duwen
3. Vooruitrijden en dan remmen (het voertuig vertraagt; rolt niet langzaam uit), de gas-remhendel zonder onderbreking van de greep wegtrekken
Vooruitrijden, remmen en dan achteruitrijden: De gas-remhendel zonder onderbreking van de greep wegtrekken
(remmen); als het voertuig tot stilstand komt de gas-remhendel kort (ca. 1 seconde) in neutraal zetten, dan gasremhendel van de greep wegtrekken (het voertuig rijdt nu achteruit)
Vooruitrijden
Remmen
Als het voertuig stil staat,
even wachten
(1 seconde)
Achteruitrijden
Als de gas-remhendel direct zonder onderbreking van het vooruit naar achteruit wordt gewisseld vindt er een remfunctie van de aandrijving plaats (voertuig rijdt niet achteruit).
Indien direct van vooruit- naar achteruitrijden moet worden gewisseld, moet de gas-remhendel eerst van de handgreep weggetrokken worden en in de neutraalstand worden gezet. Als het voertuig tijdens deze fase vooruitrijdt,
wordt daardoor ook de remprocedure uitgevoerd. Als de gas-remhendel nu een tweede keer van de greep wordt
weggetrokken rijdt het voertuig achteruit.
Het voertuig rijdt dus na vooruit te zijn gereden pas achteruit, wanneer de gashendel nogmaals van de
greep wordt weggeduwd. Dit is nodig voor de remfunctie; het beschermt de aandrijving ook tegen overbelasting door een onmiddellijke omschakeling van vooruit- naar achteruitrijden.
115
Bedien de gashendel op de zender heel voorzichtig en rij in het begin niet te hard, tot u vertrouwd bent met de reacties
van het voertuig op de bediening. Maak geen snelle en schokkende bewegingen met de bedieningselementen van
de zender.
Richt nooit met de antenne van de zender direct op het voertuig omdat het bereik dan sterk afneemt. Het grootste bereik wordt behaald als de antenne van de zender en het voertuig telkens verticaal staan en parallel aan elkaar liggen.
Als het voertuig de neiging heeft om naar links of rechts te trekken, moet u de trimregelaar voor de besturing overeenkomstig instellen op de zender.
Bij het wisselen tussen vooruit- en achteruitrijden dient de gas-remhendel op de zender zich kort (ca. 1 seconde) in
de neutrale stand te bevinden (neutrale stand = hendel loslaten, niet bewegen). Als de gashendel direct zonder onderbreking van vooruit- naar achteruitrijden wordt geduwd, treedt de remfunctie van de motor in werking (het voertuig
rijdt niet achteruit).
U moet het rijden onmiddellijk stopzetten als u ongewone reacties van het voertuig op de commando's van de zender
registreert of als het voertuig niet meer reageert. Dit kan worden veroorzaakt door een zwakke rij-accu, zwakke batterijen in de zender of een te grote afstand tussen het voertuig en de zender.
Ook een opgerolde antenne van de ontvanger, storingen op het gebruikte zendkanaal (bijv. draadloze transmissies
door andere apparaten, Bluetooth®, WLAN) of ongunstige zend-/ontvangstvoorwaarden kunnen een oorzaak zijn voor
ongewone reacties van het voertuig.
Aangezien de stroomvoorziening van de ontvanger afkomstig is van de rijregelaar/rij-accu, leidt een zwakke of lege
rij-accu tot ongewenste bewegingen van het voertuig (bijv. het schokken van de stuurservo).
De spanning van de rij-accu daalt bijvoorbeeld bij volgas kortstondig zo ver, dat de ontvanger niet meer de benodigde
bedrijfsspanning krijgt. Het voertuig versnelt dan wel maar de stuurservo reageert niet juist. Beëindig dan onmiddellijk
het gebruik van het voertuig en gebruik een nieuwe, volledig opgeladen rij-accu.
Als de rij-accu leeg is moet u minstens 5 - 10 minuten wachten totdat de motor en de rijregelaar voldoende zijn afgekoeld. Start pas daarna een nieuwe rit met een volle rij-accu.
116
j) Rit beëindigen
Om het rijden te beëindigen gaat u als volgt te werk:
• Laat de gashendel op de zender los zodat deze in de
neutrale stand staat en laat het voertuig uitrollen.
• Als het voertuig tot stilstand komt schakelt de rijregelaar
uit (schakelstand "OFF", zie afbeelding rechts).
Raak de wielen of de aandrijving hierbij niet aan en beweeg in geen geval de gas-remhendel op de zender!
Houd het voertuig niet aan de wielen vast!
Opgelet!
Motor, rijregelaar en rij-accu worden tijdens
het gebruik zeer warm! Raak deze onderdelen
meteen na het rijden daarom niet aan, kans op
brandwonden!
• Koppel de rij-accu los van de rijregelaar. Maak de stekkerverbinding volledig los.
• Pas daarna mag de zender uitgeschakeld worden.
117
10. Rijregelaar programmeren
a) Programmering van de neutrale en volgasinstelling
Als het voertuig in de neutraalstand van de gas-remhendel van de zender niet stil blijft staan kunt u op de zender de
trimregelaar van de rijfunctie corrigeren.
Is het trimbereik onvoldoende groot (of als de trimregelaar al bijna het einde van de instellingsmogelijkheden heeft
bereikt) dan kunt u de neutraalstand en de volgasinstelling voor het voor- of achteruitrijden opnieuw programmeren.
Ga daarbij als volgt te werk:
• Zet de zender aan, laat de gas-remhendel in de neutraalstand staan. Zet de trimregelaar voor de rijfunctie in de
middelste stand.
• Zet de rijregelaar uit. Houd de setup-toets (8) ingedrukt
en zet de snelheidsregelaar aan ("ON").
• Vervolgens knippert de rode led van de snelheidsregelaar en laat de motor pieptonen horen. Laat de setuptoets weer los.
Als u de setup-toets niet loslaat wordt na een paar
seconden de programmeermodus geactiveerd.(zie
hoofdstuk 10. b). Schakel in dat geval de snelheidsregelaar uit en ga nogmaals zoals hierboven beschreven
te werk.
De pieptonen worden door een korte aansturing van de borstelloze motor veroorzaakt. Afhankelijk van de
motor is deze pieptoon echter erg zacht. Let dan op het knipperen van de led van de snelheidsregelaar.
• Laat de gas-remhendel van de zender los zodat deze in de neutraalstand staat.
• Druk kort op de setup-toets (B), de groene led van de snelheidsregelaar knippert één keer en bovendien hoort u
een pieptoon. De neutraalstand is in het geheugen opgeslagen.
• Zet de gas-remhendel van de zender in de volgasstand voor het vooruitrijden, trek de hendel in de richting van
handgreep en houd hem daar vast.
Opgelet!
Als u de gas-remhendel van de zender tijdens het programmeren niet of niet ver genoeg verplaatst, kan
het na het afsluiten van het programmeren zo zijn dat het voertuig al op minuscule bewegingen van de
gas-remhendel van de zender reageert of soms zelfs oncontroleerbaar wordt. Voer dan een nieuwe programmering uit.
• Druk kort op de setup-toets (B), de groene led van de snelheidsregelaar knippert tweemaal kort en u hoort twee
pieptonen. De volgasinstelling voor het vooruitrijden is in het geheugen opgeslagen.
• Zet de gas-remhendel van de zender in de volgasstand voor het achteruitrijden en schuif de hendel weg van de
handgreep.
• Druk kort op de setup-toets (B), de groene led van de snelheidsregelaar knippert driemaal kort en u hoort drie
pieptonen. De volgasinstelling voor het achteruitrijden is in het geheugen opgeslagen.
• Laat de gas-remhendel los zodat deze weer in de neutraalstand staat.
• Wacht minstens 3 seconden, dan wordt de instelmodus automatisch verlaten en is de snelheidsregelaar klaar om
gebuikt te worden met de geprogrammeerde nieuwe instellingen.
118
b) Programmeren van de speciale functies
De snelheidsregelaar is in de fabriek al met de nuttigste instellingen voorgeprogrammeerd.
Als een LiPo-accu als rij-accu wordt gebruikt, controleer dan in de basisinstellingen van de snelheidsregelaar of de onderspanningsbescherming geactiveerd is (normaal gesproken 3,0 V/cel). Als de onderspanningsherkenning uitgeschakeld is, kan een diepteontlading van de LiPo-accu optreden, wat deze onklaar
maakt.
Wordt een NiMH-accu gebruikt voor het rijden, dan moet u de onderspanningsherkenning uitschakelen of
op een lager voltage instellen dan voor een LiPo-accu.
De programmering is zeer eenvoudig met de setup-toets uit te voeren.
Ga voor het programmeren als volgt te werk:
• Zet de zender aan, laat de gas-remhendel in de neutraalstand staan.
• Schakel de snelheidsregelaar uit ("OFF").
• Houd de setup-toets (B) naast de aan-uitknop (A) ingedrukt en zet daarna de snelheidsregelaar aan ("ON").
Houd de setup-toets (B) ingedrukt en laat deze niet los.
• De rode led van de snelheidsregelaar knippert en de
motor laat pieptonen horen (setup-toets ingedrukt houden).
• Na enige tijd knippert de led groen (setup-toets ingedrukt houden).
Het aantal maal dat u een groen knippersignaal ziet (1x......5x), geeft aan welke instelfunctie uitgekozen is.
Groene led knippert 1x + 1 pieptoon:
Rijfunctie vooruit/achteruit resp. alleen vooruit
Groene led knippert 2x + 2 pieptonen:
Remmen op de motor
Groene led knippert 3x + 3 pieptonen:
Onderspanningsherkenning voor LiPo
Groene led knippert 4x + 4 pieptonen:
Startmodus bij het beginnen met rijden
Groene led knippert 5x + 5 pieptonen:
Remkracht
De pieptonen worden door een korte aansturing van de borstelloze motor veroorzaakt. Afhankelijk van de
motor is deze pieptoon echter erg zacht. Let dan op het knipperen van de led van de snelheidsregelaar.
• Wanneer de gewenste instelfunctie wordt weergegeven die u wilt veranderen (bijv. onderspanningsbeveiliging, led
knippert 3x groen + 3 pieptonen van de motor), dan laat u de setup-toets weer los (een tabel met de instelmogelijkheden vindt u op de volgende pagina).
• Nu knippert de rode led weer. Het aantal knipperlichtsignalen geeft daarbij aan welke instelwaarde actief is (bijv.
onderspanningsbeveiliging 3,0 V/cel, rode led knippert 4x kort + 4 pieptonen van de motor).
• Door kort op de setup-toets te drukken kan de ingestelde waarde worden gewijzigd, waarop het aantal knippersignalen van de led (en de pieptonen van de motor) dienovereenkomstig anders wordt.
• Zet de snelheidsregelaar uit om de Instelmodus te verlaten en de geprogrammeerde waarden op te slaan in het
geheugen. Als u daarna de snelheidsregelaar weer aanzet is deze met de nieuw ingestelde waarden klaar om
gebruikt te worden.
• Moet een van de instellingen worden gewijzigd, ga dan te werk als hierboven beschreven..
119
Functie
1
Rijfunctie
2
3
Motorrem
Onderspanningsbescherming
Startmodus
Maximale remkracht
4
5
Groene LED 1x kort
knippert
(+ pieptoon)
1x kort
Vooruit/rem
2x kort
Rode LED knippert.... (+ pieptoon)
3x kort 4x kort
1x lang 1x lang, 1x lang, 1x lang,
1x kort 2x kort 3x kort
2x kort
3x kort
Vooruit/Rem/
Achteruit
0%
5%
10%
15%
20%
25%
30%
Uitgeschakeld 2,6 V/cel
2,8 V/cel 3,0 V/cel 3,2 V/cel 3,4 V/cel
4x kort
5x kort
Langzaam
25%
Normaal
50%
Snel
75%
40%
Zeer snel
100%
De grijs gemarkeerde waarden zijn de door de fabrikant uitgevoerde standaardinstellingen op het tijdstip
van het drukken van deze gebruiksaanwijzing. Mogelijk heeft de rijregelaar van uw voertuig een andere
basisinstelling; let dan op het aantal knipperingen van de rode led.
Beschrijving van de instelfuncties
• Functie #1, groene led knippert 1x kort: Rijfunctie
De snelheidsregelaar kan ingesteld worden op de rijfunctie "vooruit/remmen" of op "vooruit/remmen/achteruit".
Door de instelling "vooruit/remmen" wordt het achteruitrijden uitgeschakeld, iets wat vaak bij wedstrijden verlangd
wordt.
• Functie #2, groene led knippert 2x kort: Remmen op de motor
Als u op de zender gas mindert dan wel de gas-remhendel op de zender in de neutraalstand zet, dan mindert het
voertuig vanzelf snelheid. Dit is exact hetzelfde als remmen op de motor in een "echte" auto als het gaspedaal
losgelaten wordt zonder het rempedaal in te drukken.
Bovendien komt dit overeen met de remfunctie van een conventionele elektromotor (een borstelloze motor beschikt
niet over sterke magneten die de rotor afremmen).
• Functie #3, groene led knippert 3x kort: Onderspanningsbeveiliging
Wordt een LiPo-accu gebruikt, dan moet er beslist op gelet worden dat de onderspanningsbeveiliging juist ingesteld
en aangezet is (wij bevelen minsten 3,0 V per cel aan). Bij gebruik van een LiPo-accu zonder onderspanningsbeveiliging, of bij een te lage instelling, wordt de LiPo-accu door een diepteontlading permanent beschadigd!
Als de snelheidsregelaar bij een 2-cellige LiPo-accu (volledig geladen ca. 8,4 V) en een uitschakelspanning van
3,0 V/cel een accuspanning van 6,0 V meet, dan schakelt de motor uit om een diepteontlading van de LiPo-accu
te voorkomen.
Wordt een NiMH-accu gebruikt om te rijden, dan moet u de onderspanningsbeveiliging uitzetten. Als alternatief stelt
u de onderspanningsbeveiliging op 2,6 V/cel.
Als de spanning van NiMH-/NiCd-accu's na het inschakelen van de rijregelaar onder de 9 V ligt, interpreteert de
rijregelaar dit als een 2-cellige LiPo-accu. De uitschakeling zal dan bij 5,2 V (2 x 2,6 V) plaatsvinden.
Ligt de spanning van een 6-cellige NiMH-/NiCd-accu echter boven de 9 V (bijvoorbeeld bij accu's met relatief hoge spanning resp. net geplaatste accu's), interpreteert de rijregelaar dit als een 3-cellige LiPo-accu.
De uitschakeling zal dan bij 7,8 V (3 x 2,6 V) plaatsvinden, wat natuurlijk niet de bedoeling is. In dit geval
moet u de onderspanningsbeveiliging uitschakelen.
120
• Functie #4, groene led knippert 4x kort: Startmodus bij het beginnen met rijden
Afhankelijk van de instelling wordt er dan met meer of minder kracht gestart bij het rijden. Hoe hoger de ingestelde
waarde, hoe meer stroom de motor uit de accu onttrekt en hoe hoogwaardiger de accu moet zijn.
Een hogere ingestelde waarde moet daarnaast alleen voor rijden op een rulle ondergrond worden gebruikt omdat
anders de aandrijving (aandrijving, differentiëlen) overbelast kan worden.
• Functie #5, groene led knippert 5x kort: Maximale remkracht
De snelheidsregelaar levert afhankelijk van de stand van de hendel van de zender een proportioneel remvermogen.
Het maximale remvermogen is bij volledige uitslag instelbaar op 25 %, 50 %, 75 % en 100 %.
Het instellen van een hogere waarde (bijv. 100 %) verkort de remweg maar heeft een negatieve invloed op de
levensduur van de aandrijving (in het bijzonder op het motortandwiel en het hoofdtandwiel).
c) De snelheidsregelaar opnieuw instellen
Met deze functie kunnen alle instellingen die u in de snelheidsregelaar geprogrammeerd hebt naar de fabrieksinstellingen worden teruggezet (zie grijze markeringen in de tabel in hoofdstuk 10. b).
Ga als volgt te werk:
• Zet de zender aan. Laat de gas-remhendel in de neutraalstand staan, beweeg de hendel niet.
• Schakel de rijregelaar in (schuifschakelaar in de richting van de setup-toets bewegen). Het voertuig moet nu bedrijfsklaar zijn, op de rijregelaar brandt geen led.
• Houd de setup-toets langer ingedrukt tot de rode en de groene led tegelijk langzaam knipperen.
• Schakel nu de rijregelaar uit (schakelstand "OFF", zie de afbeelding in hoofdstuk 10. a) of b). Daarna zijn alle instellingen gewist en de basisinstellingen teruggezet, zie tabel in hoofdstuk 10. b).
Voor een nieuwe programmering van de rijregelaar leest u hoofdstuk 10. a) en b).
Belangrijk!
Als een LiPo-accu als rij-accu wordt gebruikt, controleer dan in de basisinstellingen van de snelheidsregelaar of de onderspanningsbescherming geactiveerd is (normaal gesproken 3,0 V/cel). Als de onderspanningsherkenning uitgeschakeld is kan een diepteontlading van de LiPo-accu optreden, wat deze onklaar
maakt.
Als een NiMH-accu wordt gebruikt voor het rijden, dan moet u de onderspanningsherkenning uitschakelen
of op een lager voltage instellen dan voor een LiPo-accu, zie hoofdstuk 10. b), functie #3).
121
11. Instelmogelijkheden van het voertuig
a) Wielvlucht instellen
De wielvlucht geeft de hoek van de wielen met de verticale as aan.
Negatieve wielvlucht
Positieve wielvlucht
(Wielen aan de bovenkant naar binnen gericht) (Wielen aan de bovenkant naar buiten gericht)
De instelling van de wielen in de beide afbeeldingen hierboven is overdreven weergegeven om het verschil
tussen negatieve en positieve wielvlucht te laten zien. Voor de instelling van het modelvoertuig mag een
dergelijke extreme instelling natuurlijk niet plaats vinden!
• Een negatieve wielvlucht op de voorwielen verhoogt de zijdelingse krachten van de wielen bij het nemen van bochten, het sturen reageert sneller en de stuurkrachten nemen af. Tegelijkertijd wordt het wiel in de asrichting op de
wielas gedrukt. Daarmee wordt de axiale lagerspeling gecompenseerd, het rijgedrag wordt rustiger.
• Een negatieve wielvlucht op de achterwielen vermindert de neiging om met de achterkant van het voertuig uit de
bocht te vliegen.
• De instelling van een positieve wielvlucht daarentegen vermindert de zijdelingse krachten op de banden en moet
normaal gesproken niet worden gebruikt.
Wielvlucht op de vooras instellen:
De zgn. "Pivot-ball"-ophanging aan de vooras bestaat uit
een speciaal gevormde loopas, twee kogelkopschroeven
(A en B) en twee buiten liggende kunststof stelschroeven
(C).
Voor het instellen van de wielvlucht moeten de kogelkopschroeven (A) en (B) over een kleine 2,5 mm-binnenzeskantsleutel (D) verdraaid worden die door het gat van de
stelschroef (C) wordt gestoken.
De kunststof schroeven (C) kunnen met een iets grotere 5
mm-binnenzeskantsleutel (E) aangedraaid of losgedraaid
worden. Ze dienen echter alleen ertoe om de loopas aan
de kogelkopschroeven (A) en (B) te fixeren.
Draai de stelschroeven (C) nooit met geweld vast, anders
kan de wielophanging niet vrij bewegen. De stelschroeven
(C) mogen ook niet te los gedraaid worden, omdat anders
loopas te los zit.
122
Wielvlucht negatiever instellen:
Draai de bovenste kogelkopschroef (A) naar rechts met de klok mee, de onderste kogelkopschroef (B) naar links
tegen de klok in.
Wielvlucht positiever instellen:
Draai de bovenste kogelkopschroef (A) naar links tegen de klok in, de onderste kogelkopschroef (B) naar rechts met
de klok mee.
Draai de kogelkopschroeven (A) en (B) via de kleine 2,5 mm-binnenzeskantsleutel (D) steeds slechts een
kwart slag en controleer vervolgens het veranderde rijgedrag.
Het kleine zeshoekige gat van de kogelkopschroeven (A) en (B) is alleen zichtbaar wanneer u precies door
het grote zeshoekige gat van de kunststof stelschroeven (C) kijkt.
Indien de kogelkopschroef boven of beneden reeds in de bovenste en onderste draagarm gedraaid is, verdraai dan telkens enkel de andere kogelkopschroef om de wielvlucht positiever of negatiever in te stellen.
Draai de kogelkopschroeven niet te ver eruit, omdat anders de aandrijfas eruit kan vallen (resp. de schroefdraad van de kogelkopschroeven zit niet meer in de draagarmen).
Wielvlucht op de achteras instellen:
De wielvlucht kan worden ingesteld door het verdraaien
van de schroef (A) in de bovenste draagarm.
Aangezien deze schroef een linkse en rechtse schroefdraad heeft, hoeft u de draagarm voor het veranderen van
de wielvlucht niet te demonteren.
Verder bevinden zich op de fusee (B) meerdere verschillende bevestigingspunten voor de bovenste draagarm.
Als de draagarm aan een ander punt wordt bevestigd, verandert dit de wielvlucht bij het in- en uitveren van het wiel.
De fabrikant heeft hier voor het voertuig reeds een optimale instelling gekozen. Daarom hoeft u aan het bevestigingspunt (B) geen verandering uit te voeren.
123
b) Spoor instellen
Het spoor (toespoor = figuur A, uitspoor = figuur B) geeft de hoek van
de wielen ten opzichte van de rijrichting aan.
Tijdens het rijden worden de wielen door de rolweerstand vooraan uit
elkaar gedrukt en staan daarom niet meer exact parallel ten opzichte
van de rijrichting.
A
B
¦¦
Ter compensatie kunnen de wielen van het stilstaande voertuig zo
ingesteld worden dat ze vooraan lichtjes naar binnen wijzen. Dit toespoor zorgt tegelijkertijd voor een betere zijdelingse geleiding van de
banden en zo voor een directere reactie van de besturing.
Als u een zachtere reactie van de besturing wenst, kan dit via de
instelling van een uitspoor bereikt worden, d.w.z. de wielen van het
stilstaande voertuig wijzen naar buiten.
Een spoorhoek van meer dan 3° toespoor (A) of uitspoor (B) leidt tot problemen bij het rijgedrag en een
lagere snelheid. Bovendien neemt de slijtage van de banden hierdoor toe.
De bovenstaande afbeelding toont een sterk overdreven instelling die alleen ter verduidelijking van het
verschil tussen toespoor en uitspoor dient. Als het voertuig op een dergelijke manier wordt ingesteld kan
deze nog maar zeer moeilijk worden bestuurd!
Spoor op de vooras instellen:
Het toe-uitspoor aan de vooras kan worden ingesteld door
de spoorstangarm (A) te verdraaien. Aangezien deze zowel een linkse en rechtse schroefdraad heeft, hoeft u hem
voor het verstellen niet te demonteren.
Draai altijd beide spoorstangarmen gelijkmatig (linker en
rechter voorwiel), aangezien anders de trimregelaar op
de zender moet aangepast (of zelfs de aansturing door
de stuurservo door het verplaatsen van de stang van de
stuurservo).
Spoor op de achteras instellen:
Het spoor van de achteras is vast ingesteld en kan niet
worden aangepast.
124
c) Schokdempers instellen
Vooras
Achteras
Aan het bovenste einde van de schokdemper (A) kan de instelling van de
veervoorspanning door het invoegen van kunststof clips (zie afbeelding
rechts, wordt meegeleverd) worden uitgevoerd.
Stel de schokdempers van een as altijd gelijk in (aan de linker- en rechterkant van de voor- of achteras), omdat anders het rijgedrag nadelig wordt
beïnvloed.
De schokdempers aan de voor- en achteras van het voertuig kunnen aan de bovenkant van de demperbrug (B) en de
onderste draagarm (C) in verschillende standen worden gemonteerd. De fabrikant heeft hier echter al een optimale
positie voor gekozen. Daarom dient een verandering alleen te worden uitgevoerd door professionele bestuurders.
Professionele bestuurders kunnen ook veren met een andere hardheidsgraad gebruiken of de schokdempers met
een demperolie met een andere viscositeit vullen. Ook de inbouw van aluminium schokdempers die via een kartelwieltje instelbaar zijn is mogelijk.
Net zoals bij een "echte" auto zijn de schokdempers (resp. de rubberen afdichtingen in de schokdempers) van het
modelvoertuig onderhevig aan slijtage. Als er olie uit de schokdempers loopt (bijv. draagarm is zeer sterk vervuild met
olie, druppelsporen) moeten de afdichtingen of de schokdempers worden vervangen.
125
12. Reiniging en onderhoud
a) Algemeen
Voor de reiniging of het onderhoud moet de rijregelaar uitgezet worden en moet de rij-accu volledig van de rijregelaar
worden losgekoppeld. Indien u zojuist met het voertuig hebt gereden dient u alle onderdelen (bijv. motor, rijregelaar
enz.) eerst volledig te laten afkoelen.
Maak het voertuig na het rijden schoon door stof en vuil te verwijderen met bijvoorbeeld een schone langharige kwast
en een stofzuiger. Perslucht kan hierbij ook van pas komen.
Gebruik geen reinigingssprays of gewone schoonmaakmiddelen. Daardoor kan de elektronica beschadigd raken.
Bovendien leiden dergelijke middelen tot verkleuringen aan de kunststof onderdelen of de carrosserie.
Was het voertuig nooit met water af, zoals bijv. met een hogedrukreiniger. Daardoor kan de motor, de rijregelaar en
ook de ontvanger beschadigd worden.
Voor het afvegen van de carrosserie kunt u een zachte en enigszins vochtige doek gebruiken. Wrijf niet te hard,
anders ontstaan er krassen.
b) Voor en na elke rit
Door de trillingen van de motor en schokken tijdens het rijden kunnen er onderdelen en schroefverbindingen losraken.
Controleer daarom voor en na elke rit de volgende punten:
• Vastzitten van de wielmoeren en alle schroefverbindingen van het voertuig
• Bevestiging van rijregelaar, aan-uitschakelaar, ontvanger
• Bevestiging van de banden op de velgen en de toestand van de banden
• Bevestiging van alle kabels (deze mogen niet in bewegende delen van het voertuig terecht komen)
Controleer het voertuig ook voor en na elk gebruik op beschadigingen. Indien u beschadigingen vaststelt
mag het voertuig niet meer gebruikt worden.
Mochten versleten voertuigonderdelen (bijv. banden) of defecte onderdelen van het voertuig (bijv. een
gebroken draagarm) vervangen moeten worden, mag u alleen originele reserveonderdelen gebruiken.
c) Wielen vervangen
Voor het vervangen van de wielen hebt u een passende
steeksleutel nodig.
Let bij het vastschroeven van het wiel erop dat de moer
aan één kant geribbeld is.
Deze geribbelde kant moet in de richting van het wiel/de
velg wijzen en dient als beveiliging tegen het zelfstandig
losraken van de moer. Draai de moer echter niet met geweld vast.
126
d) Instellen van de tandflankenspeling
De fabrikant heeft de tandflankspeling al ingesteld. Dit hoeft in de regel niet gecorrigeerd te worden.
Het kan echter gebeuren dat de bevestigingsschroeven van de motor na langdurig gebruik van het voertuig los trillen.
In dit geval is het noodzakelijk dat de motor weer wordt vastgeschroefd; maar daarbij moet erop worden gelet dat de
tandflankspeling juist is.
Verwijder de stofkap (A) op de tandwielkast. Hiervoor zijn
in totaal 8 schroeven los te draaien waarna de afdekking
naar boven toe weggenomen kan worden.
De afstand tussen het hoofdtandwiel (B) en het motortandwiel (C) moet zo klein mogelijk zijn zonder dat de
tandwielen stroef draaien.
Draai de twee bevestigingsschroeven (D) van de motor
een beetje los. Schuif daarna met lichte druk de motor met
het motortandwiel (C) in de richting van het hoofdtandwiel
(B).
De motor mag hierbij echter niet loszitten; de
bevestigingsschroeven mogen slechts zo ver
worden losgedraaid, dat de motor net kan worden bewogen.
Het motortandwiel en het hoofdtandwiel moeten nu zonder speling in elkaar grijpen. Dit is echter niet zo goed voor
de levensduur van de tandwielen!
Plaats een strookje dun papier (E) tussen het hoofdtandwiel (B) en het motortandwiel (C) en draai het hoofdtandwiel met de hand zo dat het strookje papier (max. 80 g
papier) tussen de twee tandwielen getrokken wordt.
Door de druk van het papier wordt de motor zo ver als
nodig teruggeduwd.
Draai nu in deze positie de bevestigingsschroeven (D) van
de motor vast.
Als u vervolgens het hoofdtandwiel terugdraait om het
strookje papier te kunnen verwijderen, moet tussen de
twee tandwielen de juiste afstand zijn ingesteld.
In het ideale geval zit het motortandwiel zo dicht mogelijk bij het hoofdtandwiel zonder dat de tanden elkaar
raken en de tandwielen daardoor stroef draaien.
Als de tandwielen (motortandwiel en hoofdtandwiel) te ver van elkaar staan, worden al na enkele seconden
rijden de tanden van het hoofdtandwiel door het motortandwiel letterlijk weggefreesd. De garantie komt
daarmee te vervallen!
Als het motortandwiel echter tegen het hoofdtandwiel drukt (de tandwielen draaien zonder speling), leidt
dit tot lagere prestaties, hoger stroomverbruik (de motor heeft meer vermogen nodig om het hoofdtandwiel
te laten draaien) en voortijdige slijtage van het hoofdtandwiel.
127
e) Slipkoppeling instellen
De slipkoppeling beschermt de tandwielkast tegen overbelasting bij het rijden op bijvoorbeeld bijzonder ruw terrein.
Bovendien wordt door een overeenkomstige instelling van de slipkoppeling voorkomen dat het voertuig door het hoge
toerental van de borstelloze-aandrijving bij het starten over de kop slaat.
De fabrikant heeft al een zo goed mogelijke instelling geselecteerd. Verander deze daarom niet zonder
reden.
Door zeer veelvuldig wegrijden op vol vermogen op een stevige ondergrond kunnen kan de slipkoppeling na verloop
van tijd slijten, waardoor eventueel een afstelling van de slipkoppeling moet worden uitgevoerd. Verder kunnen professionele bestuurders de slipkoppeling overeenkomstig het gewenste optrekgedrag op een bepaalde ondergrond
instellen.
Als u de instelling wilt veranderen, ga dan als volgt te werk:
Verwijder de stofkap (A) op de tandwielkast. Hiervoor zijn
in totaal 8 schroeven los te draaien waarna de afdekking
naar boven toe weggenomen kan worden.
De slipkoppeling kan worden ingesteld door aan de zeskantmoer (B) te draaien.
Door het draaien naar rechts met de klok mee komt er
meer aandrijfvermogen op de tandwielkast, als u naar
links draait tegen de klok in vermindert de krachtoverbrenging (steeds gezien van achter het voertuig).
Als de slipkoppeling te vast ingesteld wordt,
wordt het aandrijfvermogen volledig overgedragen en kan de slipkoppeling zijn werk niet
doen.
Dit kan het differentieel beschadigen en bovendien bestaat het gevaar dat het voertuig bij een
te harde ondergrond vanwege het grote koppel
van de borstelloze motor bij het wegrijden over
de kop slaat.
Als de slipkoppeling te "zacht" ingesteld wordt,
zal de slipkoppeling snel slijten. Bovendien zal
het voertuig slecht accelereren of helemaal niet
bewegen (de slipkoppeling draait door).
Verstel de slipkoppeling alleen in kleine stapjes (max. 1/4 slag) en test vervolgens het gedrag van het
voertuig bij het wegrijden. Maak in elk geval een notitie van de uitgevoerde wijziging, zodat u deze zo nodig
weer ongedaan kunt maken.
128
13. Verwijdering
a) Product
Elektronische apparaten zijn recyclebare stoffen en horen niet bij het huisvuil. Voer het product aan het
einde van zijn levensduur volgens de geldende wettelijke bepalingen af.
Verwijder batterijen/accu's die mogelijk in het apparaat zitten en gooi ze afzonderlijk van het product weg.
b) Batterijen/accu’s
Als eindverbruiker bent u conform de KCA-voorschriften wettelijk verplicht om alle lege batterijen/accu’s in te leveren.
Batterijen/accu’s mogen niet met het huisvuil meegegeven worden.
Batterijen/accu's die schadelijke stoffen bevatten, worden aangegeven met het nevenstaande symbool. Dit
pictogram duidt erop dat afvoer via het huishoudelijk afval verboden is. De aanduidingen voor de zware
metalen die het betreft zijn: Cd = cadmium, Hg = kwik, Pb = lood (de aanduiding staat op de batterijen/
accu's bijv. onder het links afgebeelde vuilnisbaksymbool).
U kunt verbruikte batterijen/accu’s gratis afgeven bij het KCA, onze filialen of overal waar batterijen/accu’s worden
verkocht.
Zo voldoet u aan de wettelijke verplichtingen en draagt u bij aan de bescherming van het milieu.
14. Conformiteitsverklaring (DOC)
Hiermee verklaart Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Straße 1, D-92240 Hirschau dat het product voldoet aan
richtlijn 2014/53/EU.
De volledige tekst van de EU-conformiteitsverklaring is als download via het volgende internetadres beschikbaar:
www.conrad.com/downloads
Kies een taal door op een vlagsymbool te klikken en voer het bestelnummer van het product in het zoekveld
in; aansluitend kunt u de EU-conformiteitsverklaring downloaden in pdf-formaat.
129
15. Verhelpen van storingen
Het voertuig is volgens de nieuwste technische inzichten vervaardigd. Er kunnen desondanks problemen of storingen
optreden. Mogelijke storingen kunt u als volgt verhelpen. Neem bovendien ook de meegeleverde gebruiksaanwijzing
van de zender in acht.
Het model reageert niet of niet juist
• Bij 2,4 GHz-zender/ontvangers moet de ontvanger worden gekoppeld met de zender. Deze procedure wordt met
de Engelse term "Binding" of "Pairing" aangeduid. Het koppelen wordt normaal gesproken door de fabrikant uitgevoerd, kan uiteraard ook door uzelf worden uitgevoerd. Neem hiervoor de apart meegeleverde gebruiksaanwijzing
van de zender in acht.
• Is de rij-accu van het voertuig leeg of zijn de batterijen in de zender leeg? Vervang de rij-accu of batterijen in de
zender dan door nieuwe.
• Hebt u eerst de zender en daarna de rijregelaar ingeschakeld? Bij omgekeerde volgorde werkt de rijregelaar om
veiligheidsredenen niet.
• Is de rij-accu correct aangesloten op de rijregelaar? Controleer de stekkerverbinding of deze eventueel verontreinigd of geoxideerd is.
• Is het voertuig te ver weg? Met een volle rij-accu en volle batterijen in de zender moet een bereik van 50 m of meer
mogelijk zijn. Dit kan echter worden verminderd door omgevingsinvloeden, bijv. storingen op de zendfrequentie of
de nabijheid van andere zenders (niet alleen zenders, maar ook WLAN-/Bluetooth®-apparaten die eveneens een
zendfrequentie van 2,4 GHz gebruiken), van metalen onderdelen, gebouwen, enz.
De positie van de zender- en ontvangerantenne ten opzichte van elkaar heeft zeer sterke invloed op het bereik.
Het is het beste als zowel de zender- als de ontvangerantenne verticaal staan (met beide antennes parallel ten
opzichte van elkaar). Als de zenderantenne daarentegen op het voertuig wordt gericht heeft dit een zeer klein
bereik tot gevolg!
• Controleer de juiste positie van de stekker van de rijregelaar en van de stuurservo in de ontvanger. Als de stekkers
180° gedraaid zijn aangesloten werken de rijregelaar en de stuurservo niet.
Wanneer daarentegen de stekker van de rijregelaar en stuurservo met elkaar worden verwisseld stuurt de gasremhendel op de zender de stuurservo en het draaiwiel de rijfunctie!
• Bevindt zich de gas-remhendel (of de trimregelaar van de rijfunctie) bij het inschakelen van de rijregelaar niet in de
neutraalstand is, knippert de led op de rijregelaar snel in rood. De aandrijving kan dan om veiligheidsredenen niet
worden geactiveerd. Laat de gas-remhendel op de zender los en controleer ook de instelling van de trimregelaar
van de rijfunctie op de zender. Wanneer de trimafstelling niet voldoende is, is een programmering van de neutraalstand nodig, zie hoofdstuk 10 a).
Het voertuig blijft niet staan als de gashendel wordt losgelaten
• Corrigeer op de zender de trimregelaar voor de rijfunctie (neutrale stand instellen).
• Wanneer de ruimte in de trimafstelling niet voldoende is, doe dan een nieuwe programmering van de neutrale en
de volgasstand, zie hoofdstuk 10. a).
130
Het voertuig wordt trager of de stuurservo reageert nog maar weinig of helemaal niet meer; het bereik tussen
de zender en het voertuig is maar zeer klein
• De rij-accu is (bijna) leeg.
De stroomvoorziening van de ontvanger en zodoende ook van de stuurservo vindt plaats via de BEC van de rijregelaar. Daarom leidt een zwakke of lege rij-accu ertoe dat de ontvanger niet meer naar behoren werkt. Vervang de
rij-accu door een nieuwe volledig opgeladen rij-accu (vooraf een pauze van 5 à 10 minuten inlassen, zodat de motor
en de rijregelaar voldoende kunnen afkoelen).
• Controleer de batterijen/accu's in de zender.
Het voertuig rijdt niet correct rechtuit.
• Trim de besturing met behulp van de trimregelaar op de zender.
• Controleer de stuurstang, de servoarm, de servosaver en de schroefverbinding.
• Heeft het voertuig een ongeval gehad? Controleer het voertuig dan op defecte of gebroken onderdelen en vervang
deze.
De besturing is tegengesteld aan de beweging van het stuurwiel op de zender
• Activeer de reverse-instelling voor de stuurfunctie op de zender.
De rijfunctie is tegenovergesteld ten opzichte van de beweging van de gas-remhendel op de zender
• Normaal gesproken moet het voertuig naar voren rijden als de gas-remhendel op de zender naar de greep toe
wordt getrokken.
Als dit niet het geval is, activeert u op de zender de reverse-instelling voor de rijfunctie.
• Zou de motor los van de rijregelaar wordt gehaald, dan verwisselt u twee van de drie motorkabels met elkaar.
De besturing werkt niet of niet juist, stuuruitslag van het voertuig te gering
• Als de zender een dualrate-instelling biedt, controleer deze dan (lees de gebruiksaanwijzing van de zender). Bij een
te geringe dualrate-instelling reageert de stuurservo niet meer.
• Controleer het stuurmechanisme op losse onderdelen; controleer bijv. of de servoarm juist aan de servo is bevestigd.
131
16. Technische gegevens
a) Voertuig
Schaal ���������������������������������������������������������������1:8XS
Geschikte rij-accu ��������������������������������������������LiPo-accu met 3 cellen (nominale spanning: 11,1 V),
LiPo-accu met 2 cellen (nominale spanning 7,4 V) of
NiMH-accu met 6 cellen (nominale spanning 7,2 V)
Aandrijving ��������������������������������������������������������Borstelloze elektromotor
Vierwielaandrijving via cardanas
Differentieel in voor- en achteras
Onderstel ����������������������������������������������������������Afzonderlijke wielophanging, dubbele draagarmen
Hydraulische schokdempers met spiraalveren, instelbaar
Spoor van de voorwielen instelbaar
Wielvlucht van de voor- en achterwielen instelbaar
Afmetingen (l x b x h) ����������������������������������������500 x 305 x 205 mm
Bandafmetingen (b x Ø) �����������������������������������43 x 118 mm
Wielbasis ����������������������������������������������������������327 mm
Bodemvrijheid ���������������������������������������������������45 mm
Gewicht �������������������������������������������������������������2050 g (zonder rij-accu)
Geringe afwijkingen in afmetingen en gewicht kunnen om productietechnische redenen voorkomen.
b) Afstandsbediening
Zendfrequentie �������������������������������������������������2,4055....2,475 GHz
Zendvermogen �������������������������������������������������<20 dBm
Meer tech. gegevens vindt u in de apart meegeleverde gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening.
c) LiPo-lader
Houd rekening met de apart meegeleverde gebruiksaanwijzing van de LiPo-lader.
d) LiPo-accu
Type ������������������������������������������������������������������LiPo, 3 cellen (nominale spanning 11,1 V); met T-aansluiting
Capaciteit ����������������������������������������������������������3500 mAh
Ontladingspatroon ��������������������������������������������30C
132