5
4
3a. Acties uitvoeren
Met een actieschijf kan je uit acht mogelijke acties
kiezen. Het aantal handen dat naar een actieveld
wijst, geeft aan hoe vaak je de gekozen actie mag
uitvoeren.
Paddenstoelen verzamelen: Voor elke hand die naar het
paddenstoelenveld wijst, krijg je een paddenstoel die je op
je spelersbord markeert.
Bessen zoeken: Voor elke hand die naar de bessenstruiken wijst,
krijg je een bes die je op je spelersbord markeert.
In het meer vissen: Voor elke hand die naar het meer wijst,
krijg je een vis die je op je spelersbord markeert.
Uit de bron putten: Voor elke hand die naar de bron wijst, krijg je
een waterdruppel die je op je spelersbord markeert.
Twee waterdruppels kan je altijd gebruiken als joker voor een vis,
een bes of een paddenstoel.
Het dichte woud doorzoeken: Voor elke hand die naar het woud wijst,
mag je een bonuskaart pakken. Leg de getrokken kaarten eerst met
de afbeelding naar beneden en zonder ernaar te kijken links naast
je spelersbord. Je mag die pas vanaf je volgende ronde pakken en
gebruiken. Hoe de bonuskaarten gebruikt worden, vind je in ‘3b.
Bonuskaarten spelen‘.
Mammoeten lokken en de mammoettand winnen: Voor elke hand die
naar het mammoetveld wijst, kan je een mammoet lokken. Een mammoet
lokken, kost je een vis, een bes en een paddenstoel. Neem een mammoet
in jouw kleur van de aflegkaart en zet die bij de mammoetkudde op het
mammoetveld. Een nieuwe, jongere mammoet komt altijd op de plaats
VERLOOP VAN HET SPEL
Jullie spelen om de beurt en met de klok mee. De startspeler begint met zijn beurt.
In elke beurt worden de volgende punten na elkaar afgewerkt:
1) actieschijf op een van de 4 ronde velden leggen
2) op HONGA letten
3) met de actieschijf gekozen acties uitvoeren en evt. bonuskaarten gebruiken
4) nieuwe actieschijf nemen
1. Actieschijf leggen
Leg je actieschijf open op een van de vier ronde velden.
De handen op de schijf moeten daarbij duidelijk naar de
acties wijzen. Het kruis op de schijf helpt je om het juist
te leggen. Als op een rond veld al een schijf ligt, leg je
die van jou er gewoon op.
2. Op HONGA letten
Wat mag je nooit vergeten? Juist, op HONGA letten! Vóór je een van de acties uitvoert,
moet je controleren of je voor HONGA gezorgd hebt.
Als minstens één hand van je neergelegde actieschijf naar het HONGA-veld wijst,
blijft HONGA waar hij is. Ga verder met punt 3a.
Als geen hand naar het HONGA-veld wijst, komt HONGA naar je toe. Zet HONGA
op je spelersbord en voer hem meteen een eenheid van de bovenste grondstof (vis).
Als er geen vis ligt, eet HONGA een eenheid van de volgende grondstof, enz. Als vissen,
bessen, paddenstoelen en water leeg zijn, pakt hij zelfs de mammoet van je spelersbord.
Leg de betreffende steen een veld terug of zet een mammoet van je spelersbord terug
op de aflegkaart. Alleen als je spelersbord leeg is, eet HONGA niks.
Hoe raak je HONGA weer kwijt?
Als HONGA bij jou is, raak je hem niet zo gemakkelijk meer kwijt. Zolang hij bij je
spelersbord staat, eet hij direct als jij weer aan de beurt bent een eenheid van de
bovenste beschikbare grondstof – ook als een hand op je actieschijf naar het
HONGA-veld wijst. HONGA blijf bij jou tot je een gepaste bonuskaart uitspeelt
(zie 3b. Bonuskaarten uitspelen) of tot een andere speler een actieschijf legt,
waarbij geen hand naar het HONGA-veld wijst. Dan neemt deze speler de vraat-
zuchtige sabeltandtijger over.
1 x ‘uit de bron putten‘,
2 x ‘in het meer vissen‘