6
Extra spelmateriaal:
14 supermistmonsters, 1 dobbelsteen (als vierde dobbelsteen), 6 superkameraden
VOORBEREIDING VAN HET SPEL
Maak het materiaal klaar net als voor het basisspel, maar zonder kameraden en zwaarden aan
de kant te leggen. Bovendien geldt het volgende:
Jullie gebruiken enkel de supermistmonsters. Schud ze, leg ze met de afbeelding naar beneden
op de mistvelden van het spelbord en draai ze dan om. De mistmonsters uit het basisspel zijn
niet nodig en bergen jullie weer op in de doos. De superkameraden (de waarde van één super-
kameraad is 5 kameraden) leggen jullie naast het spelbord klaar. Daarna draaien jullie, zoals
anders, 8 terreinkaarten om en maken jullie het spelbord klaar. Maar let op! Bij een terreinkaart
‘Mist’ moeten jullie de regels voor het verplaatsen van de mistmonsters naleven (zie hieronder).
VERLOOP VAN HET SPEL
De regels van het basisspel gelden, maar met de volgende wijziging: jullie spelen samen tegen
de mistmonsters. Dat betekent: bij dit avontuur worden geen overwinningspunten toegekend.
Als jullie erin slagen alle mistmonsters te overwinnen, hebben jullie samen gewonnen. Lukt dat
niet, hebben jullie samen verloren.
De volgende regels komen erbij:
Advies: Op elk moment kunnen de spelers overleggen welke beweging het voordeligst is. Uit-
eindelijk beslist echter de actieve speler wat hij doet.
Troepen vormen en verplaatsen: Verschillende avonturiers van een willekeurige kleur (met
hun kameraden) mogen op een veld staan. Een dergelijke verzameling wordt ‘troep’ genoemd.
Alle spelers met een avonturier in de troep, kunnen met de hele troep of met een deel daarvan
bewegen. Wie een deel van de troep verplaatst, moet in dit deel ook vertegenwoordigt zijn.
Bewegingen gebeuren volgens de regels van het basisspel.
Superkameraden: Jullie mogen op elk moment 5 kameraden, die een avonturier of troep be-
geleiden, voor een superkameraad inruilen. De 5 kameraden worden niet meer gebruikt in het
spel. De superkameraad is in het gevecht goed voor 5 afzonderlijke kameraden.
Gevecht tegen een mistmonster: Er wordt gevochten volgens de regels van het basisspel.
Jullie kunnen max. 4 zwaarden gebruiken en krijgen voor elk zwaard een dobbelsteen. Als een
troep tegen een mistmonster vecht, kunnen alle spelers van de troep met hun zwaarden, krui-
den en goud aan de strijd deelnemen.
Mistmonsters verplaatsen: Als een terreinkaart ‘Mist’ wordt omgedraaid, bewegen jullie het
mistmonster dat op dat veld ligt, verticaal naar beneden of horizontaal naar rechts naar de
hoofdstad of naar de stad van .
Daarbij moeten jullie op het volgende letten:
◆ Mistmonsters kunnen over andere mistmonsters en over de waterman springen.
Ze kunnen echter niet naar een veld gaan waarop al een mistmonster ligt.