Haba 305279 de handleiding

Type
de handleiding
C
l
u
b
der klau
w
e
n
C
l
u
b
der klau
w
e
n
TL A106125 1/19
Connor Reid
Een deductief kaartspel
voor 2 - 4 spelers
vanaf 7 jaar
3
2
INHOUD VAN HET SPEL
oek open! De club der klauwen organiseert een uitzonderlijk gemaskerd bal en
jij bent uitgenodigd! Probeer je medespelers te ontmaskeren voor je zelf ontmaskerd
wordt. Elke nieuwe poes die het podium betreedt, brengt nieuwe aanwijzingen:
Zou zich achter een van de bruine poezen een andere medespeler verbergen? Of
verstopt hij zich tussen de rode poezen? Nee, je weet het zeker: het moet een van de
gestreepte poezen zijn!
Welkom in de club der klauwen!
D
4 waaiers bestaande
uit 2 delen
4x 16 maskers in
geel, rood, groen
en paars
40 poezenkaartjes
poezenkaartje
(achterkant)
4 infokaarten
1 startspeler-
kaart
4 uitnodigingen uitnodiging
(achterkant)
19 eigen-
schapskaarten
eigenschaps-
kaart (achter-
kant)
De waaiers passen ook in elkaar gezet in de doos.
Eenmaal in elkaar gezet, hoeven ze niet meer uit elkaar gehaald te worden.
Bekijk voor het eerste spel samen de poezenkaartjes. Op elk poezenkaartje staat een
poes met 3 - 4 eigenschappen.
Op de uitnodiging zijn alle eigenschappen nog eens samengevat.
Houding
DE POEZENKAARTJES
De springen-
de waaghals
Gestreept Gevlekt Bol wol Viscocktail Hoge hoed Muis
Wit Bruin Blauw Zwart Groen Geel Paars Rood
Kleur van de vacht
Patroon op de vacht
Accessoire
De pronkende
arrogante
De zittende
baas
De liggende
luilak
De op zijn rug
liggende speelse
De rode stempeltjes tonen hoeveel poezenkaartjes er met deze eigenschap zijn.
Er zijn ook poezen zonder
patroon op hun vacht.
Er zijn ook poezen zonder accessoire.
5
4
OPBOUW VAN HET SPEL
a Let er bij de opbouw van het spel op dat er in midden op tafel voldoende plaats vrij
is. Er betreden namelijk steeds meer poezen het podium.
b Schud evenveel uitnodigingen als er spelers zijn. Zorg ervoor dat de
uitnodigingskaart met de stempel van de startspeler er ook bij is.
c Geef elke speler een uitnodiging met de afbeelding naar beneden. Daarna draaien
alle spelers hun uitnodiging om. De speler met de stempel van de startspeler krijgt
de startspelerkaart en legt die open voor zich.
d Elke speler neemt een waaier en zet die voor zich neer. Deze dient als kaartenhou-
der voor de eigenschapskaarten.
e Elke speler krijgt de 16 maskerkaartjes, die bij de kleur van zijn waaier passen.
f Schud de eigenschapskaarten en geef elke speler 3 kaarten met de afbeelding naar
beneden. Dat zijn de 3 eigenschappen van je eigen poes. Steek de kaarten in je
waaier en zorg ervoor dat niemand je eigenschapskaarten kan zien.
Bij het verdelen van de eigenschapskaarten aan het begin van het spel kun je na-
tuurlijk ook verschillende kaarten van dezelfde categorie krijgen. Heb je nog nooit
een poes met twee kleuren gezien? Natuurlijk wel! Is je poes gestreept en gevlekt?
Gek, maar mogelijk!
g Meng de poezenkaartjes en geef elke speler 3 kaartjes met de afbeelding naar
beneden. Elke speler neemt de kaarten zo in de hand, dat de andere spelers ze niet
kunnen zien.
h Leg de overige poezenkaartjes als afneemstapel (afbeelding naar beneden) op de
tafel, voor iedereen goed bereikbaar.
i Elke speler krijgt een infokaart. Deze geeft een kort overzicht van de fases in de
beurt van elke speler.
j Al het eventueel overbodige spelmateriaal leg je weer in de doos.
spelopbouw 4 spelers
b
c
c
c
c
c
d
d
d
d
e
e
e
e
g
g
g
g
f
f
f
f
a
h
i
i
i
i
7
6
VERLOOP VAN HET SPEL:
3. (Optioneel) eigenschapskaart raden (1x)
Deze fase kun je doen, maar dat hoeft niet.
Je kunt een willekeurige eigenschap op de waaier van
een willekeurige medespeler raden. De verdachte speler
moet eerlijk antwoorden.
Als je juist geraden hebt, is de eigenschap ontmas-
kerd en legt de verdachte speler de ontmaskerde
eigenschapskaart met de afbeelding naar boven,
goed zichtbaar voor iedereen, voor zijn waaier op
de tafel. Bovendien krijg je een masker uit de voor-
raad van de verdachte.
Belangrijk:
Ook voor ontmaskerde eigenschappen moeten in fase 2 nog maskerkaartjes op het
poezenkaartje worden gelegd.
Als je verkeerd geraden hebt, moet je de verdachte
speler een masker uit je eigen voorraad geven.
Alle gekregen maskers worden met de afbeelding naar
boven, maar apart van de eigen voorraad bewaard.
Speel om de beurt met klok mee. De startspeler begint.
Als alle spelers aan de beurt geweest zijn, begint een nieuwe ronde.
Elke beurt van een speler bestaat uit 4 fasen:
1. Poezenkaartje uitspelen
2. Maskerkaartje leggen
3. (Optioneel) eigenschapskaart raden
4. Poezenkaartje nemen
1. Poezenkaartje uitspelen
Kies een van de drie poezenkaartjes uit je hand
en leg dat voor iedereen goed zichtbaar in het
midden op tafel.
2. Maskerkaartje leggen
Alle spelers (ook de speler die de kaart gelegd heeft) controleren of minstens één van
de eigenschappen op het poezenkaartje overeenkomt met hun eigenschapskaarten. In
dat geval leggen die spelers telkens één van hun maskers uit hun eigen voorraad op het
poezenkaartje
Belangrijk:
Ook als er meerdere eigenschappen van het poezen-
kaartje overeenkomen met jouw eigen schapskaarten,
leg je maar één masker op het poezenkaartje.
Leg de maskers bovenaan op de kaart, zodat de
poes nog steeds goed zichtbaar is voor alle spelers.
9
88
EINDE VAN HET SPEL
Auteur: Connor Reid
Illustraties: HOMBRE
Redactie: Markus Singer
©
HABA-Spiele Bad Rodach 2019, Art.-Nr. 305279
4. Poezenkaartje nemen
Trek een nieuw poezenkaartje van de afneemstapel en neem het in je hand.
Dan is je beurt voorbij en is het aan de volgende speler.
Belangrijk:
Alle gebruikte poezenkaartjes en afgelegde maskerkaartjes blijven gedurende het hele
spel voor iedereen goed zichtbaar naast elkaar op tafel liggen.
Het spel is afgelopen als de 3 eigenschappen van een speler ontmaskerd zijn.
De huidige ronde wordt afgespeeld, maar tijdens hun beurt mogen de overige spelers
alleen raden, d.w.z. alleen punt 3 van hun beurt uitvoeren.
Er worden dus geen poezenkaartjes uitgespeeld, maskerkaartjes gelegd of kaarten
genomen.
Puntentelling
Nu telt elke speler zijn punten:
elk gekregen masker is goed voor één punt,
elke nog niet ontmaskerde eigenschap is goed voor één punt.
Bijvoorbeeld: Kathrin heeft in totaal 5 punten: 4 ontvangen maskers en 1 niet ontmaskerde
eigenschap.
De speler met de meeste punten wint. Bij gelijkspel wint de speler met de meeste niet
ontmaskerde eigenschapskaarten. Als er nog steeds gelijkspel is, delen deze spelers de
overwinning.
In het onwaarschijnlijke geval dat een speler geen maskerkaartjes meer heeft, eindigt het
spel meteen en worden de punten geteld.
10
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6

Haba 305279 de handleiding

Type
de handleiding