Haba 304367 de handleiding

Type
de handleiding
Carlo A. Rossi
TL A105512 1/18
M
o
u
n
t
a
i
n
s
Een spannende bergtocht
voor 2 - 5 spelers
vanaf 8 jaar.
32
et is nog vroeg, de bergtoppen schitteren in het eerste ochtendlicht en langzaam
dringt de zon dieper het dal in. In de berghut maakt men zich klaar om te vertrekken:
gauw worden wandelschoenen gestrikt en rugzakken gepakt. Alleen wie tijdig voor zijn
uitrusting zorgt, slaagt voor de dagtocht en krijgt 's avonds de felbegeerde stempel op
de top. Wie nog iets mist, kan de ontbrekende uitrusting bij andere medespelers lenen in
ruil voor dienststenen. Maar wees voorzichtig: niet iedereen wil écht helpen en sommi-
gen hebben het enkel gemunt op de dienststenen. Alleen wie uitgeslapen is, heeft op het
einde van het seizoen de meeste stempels in zijn bergboekje.
H
SPELMATERIAAL:
32 uitrustingskaarten
62 routekaarten
5 bergboekjes
1 scheurblok met
seizoensblaadjes
1 bergtopstempel
met doosje
1 stempelkussen
1 stoffen zakje met 70 blauwe
en 10 gele dienststenen
1 bergkaart
Voor het eerste spel
Vouw voor het eerste spel de bergboekjes langs de
vouwen, zodat je een boekje krijgt. Zet of leg het
voor je en zorg ervoor dat niemand erin kan kijken.
VOORBEREIDING VAN HET SPEL:
Een avontuur in de bergen vraagt enige voorbereiding:
leg de bergkaart (1) in het midden van de tafel. Meng de routekaarten (2) volgens
moeilijkheidsgraad* en leg elke stapel verdekt op de juiste velden van de overeenkomstige
dagtochten (* moeilijkheidsgraad = aantal rugzakken op de achterkant van de kaart).
Meng de uitrustingskaarten (3) en geef iedereen het gepaste aantal, afhankelijk van
het aantal spelers (zie tabel). De overige uitrustingskaarten leg je klaar als verdekte
afneemstapel.
2 spelers 8 uitrustingskaarten
3 spelers 6 uitrustingskaarten
4 spelers 4 uitrustingskaarten
5 spelers 3 uitrustingskaarten
Neem jullie uitrustingskaarten in de hand. Toon deze niet aan jullie medespelers.
Elke speler neemt een bergboekje (4) en
steekt er een seizoensblaadje (5) in.
Als jullie willen, kunnen jullie dat in de
hoeken vastzetten.
Bovendien krijgt elke speler acht blauwe
dienststenen (6). De overige dienststenen (
blauwe en gele) (7) vormen de gemeen -
schappelijke voorraad. Leg ze klaar met
het stoffen zakje (8).
Houd de stempel (9) en het
stempelkussen (10) bij de hand.
1 2 3 4 4* 5*
Opbouw van het spel voor 4 spelers
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
54
dezelfde uitrustingsvoorwerpen
Voor jullie vertrekken, nog wat informatie over de grote
en kleine diensten:
In het spel moet jullie voor diensten van jullie
medespelers altijd een blauwe dienststeen geven.
Opmerking:
Eén gele dienststeen komt overeen met vijf blauwe stenen. Deze kunnen
jullie dus inruilen als jullie te veel blauwe dienststenen voor jullie hebben liggen.
De gouden bergregels:
In de bergen worden diensten meteen betaald!
Als jullie een uitrustingsvoorwerp van een medespeler willen lenen, moeten jullie hem
eerst een dienststeen geven! Pas daarna mogen jullie hem een uitrustingsvoorwerp
vragen.
In de bergen help je elkaar!
Als een medespeler een uitrustingsvoorwerp vraagt en jullie dat in de hand hebben,
moeten jullie dat met hem delen.
In de bergen mag je niet gulzig zijn!
Als jullie uitrusting niet volledig is, mogen jullie spullen aan andere spelers vragen.
Jullie mogen echter voor één dienststeen altijd slechts één uitrustingsvoorwerp vragen.
Jullie mogen niet onderhandelen en meer dan één dienststeen voor één voorwerp
vragen.
De bergen zitten vol geheimen!
Welke voorwerpen jullie hebben of hoeveel stempels er in jullie bergboekje staan,
moeten jullie niet prijsgeven. Als echter alle spelers hun bergboekje openleggen,
wordt het spel een stuk dynamischer. Als de spelers hun stempels geheimhouden,
stijgt de spanning.
In de bergen mag je geen hoogtevrees hebben!
Hierover liegen is dus verboden! In je bergboekje mag je slechts zoveel stempels zet-
ten, als op het einde van een succesvolle tocht op de routekaart staat aangeduid.
Bluffen is wel toegelaten! Om het spel levendiger te maken, kan je je medespelers een
rad voor de ogen draaien en hen in de war brengen. In een gesprek doe je bijvoorbeeld
alsof je het gezochte voorwerp in de hand hebt om een dienststeen te krijgen.
VERLOOP VAN HET SPEL:
Er wordt gespeeld volgens de wijzers van de klok. Wie van jullie tot nog toe de hoogste
berg beklommen heeft, mag beginnen.
Zo vertrek je op dagtocht:
Elke beurt is een poging om een dagtocht in de bergen te voltooien. Hiervoor moet je
de volgende twee stappen uitvoeren:
1) Tocht kiezen:
Draai een willekeurige bovenste routekaart om. Je kan zelf de moeilijkheidsgraad kiezen.
Hoe hoger de moeilijkheidsgraad (dus hoe meer de stapel naar rechts ligt), des te meer
uitrusting heb je nodig voor de tocht.
In ruil krijg je echter ook meer dienststenen en/of stempels.
Leg de routekaart open voor je neer.
2) Uitrusting samenstellen:
Als je de dagtocht tot een goed einde wil brengen, heb je alle uitrustingsvoorwerpen
op de routekaart nodig. Die heb je ofwel in je hand, ofwel leen je de ontbrekende voor-
werpen bij je medespelers.
Let op: Bij de stapels 4* en 5* zijn telkens twee dezelfde uitrustingsvoorwerpen
afgebeeld. Die moeten dan ook tweemaal voor jou liggen.
Ben je goed voorbereid?
Als je alle uitrustingsvoorwerpen in je hand hebt, leg je deze uitrustingskaarten open
voor je neer. Perfect! Je hebt je dagtocht met succes volbracht en krijgt de dienststenen
en/of stempels, die op de routekaart staan.
76
Heb je hulp nodig?
Als je een of meerdere uitrustingsvoorwerpen voor je dagtocht mist, kun je die van
je medespelers lenen. Daartoe moet je alleen:
1. een medespeler kiezen,
2. deze medespeler eerst een dienststeen geven en
3. hem daarna één ontbrekend uitrustingsvoorwerp vragen.
Let op: Je moet de dienststeen altijd betalen, ook als je medespeler je niet met
de uitrusting kan helpen! In de loop van het spel moet je onthouden wie welke
voorwerpen in zijn hand heeft.
Als je medespeler het gevraagde uitrustingsvoorwerp
heeft, moet hij de kaart open voor zich leggen
zodat alle medespelers die zien.
Als je medespeler het gevraagde uitrustings-
voorwerp niet heeft, zegt hij dat en behoudt
hij de dienststeen. Belangrijk: hij moet eerlijk
antwoorden.
Je kan aan zoveel medespelers als je
wil uitrustingsvoorwerpen vragen.
Zorg er wel voor dat je hen altijd eerst
een dienststeen geeft.
Heb je de hele uitrusting?
Als alle nodige uitrustingskaarten voor je tocht open bij jou en/of je medespelers liggen,
heb je de dagtocht voltooid en krijg je daarvoor de dienststenen en/of stempels voor je
bergboekje, die op de routekaart zijn afgebeeld.
Als het je niet lukt de gevraagde uitrustingskaarten open te leggen, moet je de tocht
onderbreken; bovendien krijg je geen dienststenen en/of stempels voor je bergboekje.
Op het einde van je al dan niet succesvolle tocht leg je de routekaart open op de
aflegstapel, onder de stapel van de bijbehorende moeilijkheidsgraad. Daarmee is je
beurt beëindigd. Neem allemaal jullie opengelegde uitrustingsvoorwerpen weer in de
hand. Daarna is het de beurt aan de volgende speler.
IN DE BERGHUT
De weg naar meer uitrusting of naar een felbegeerde stempel is moeilijk.
Een tussenstop in een berghut kan je weg vereenvoudigen.
Extra uitrusting:
Heb je meer uitrusting nodig? Als je een van deze kaarten omdraait, mag
je een uitrustingskaart van de afneemstapel nemen. Daarvoor moet je
echter twee dienststenen weer in de voorraad leggen. Ook je medespelers
profiteren van deze kaart. Om de beurt mag elke volgende speler, zolang
de voorraad strekt, één keer één uitrustingskaart nemen in ruil voor twee
dienststenen.
Snelle bergtopstempel:
Wil je snel een bergtopstempel zonder een vermoeiende dagtocht te moeten
ondernemen? Als je een van deze kaarten omdraait, kan je de bergtop-
stempels op deze kaart eenmalig verkrijgen door het getoonde aantal
dienststenen weer in de voorraad te leggen.
Maar let op! Ook je medespelers profiteren van deze kaart. Elk om beurt
krijgt elke volgende medespeler ook eenmalig de getoonde bergtopstempels
als hij de nodige dienststenen afgeeft.
Daarna leg je de berghutkaart open op de aflegstapel, onder de stapel met de over-
eenkomstige moeilijkheidsgraad. Nu ben je nog eens aan de beurt. Draai een andere
willekeurige routekaart om en leg deze voor je neer.
DAGTOCHTEN JUIST INSCHATTEN:
Als je een routekaart voor je neergelegd hebt en denkt dat je voor deze dagtocht niet
alle uitrustingsvoorwerpen kunt verzamelen, is het wijs om deze tocht niet aan te vangen.
Leg de routekaart open op de aflegstapel, onder de stapel met de overeenkomstige
moeilijkheidsgraad, en sla een beurt over. Daarvoor krijg je een blauwe dienststeen uit
de voorraad.
RUSTDAG:
Als je aan het begin van je beurt helemaal geen dienststenen bezit, kan je ook een
rustdag nemen om weer nieuwe dienststenen te krijgen. Zeg daarom aan het begin
van je beurt dat je geen tocht wil starten, maar liever een rustdag invoegt.
Je mag nu geen routekaart omdraaien en krijgt in ruil meteen drie blauwe
dienststenen uit de voorraad.
Speler A
Speler B
98
SPELREGELS IN HET KORT
VÓÓR HET EERSTE SPEL:
Vouw de bergboekjes langs de vouwen zodat je een boekje krijgt.
VOORBEREIDING VAN HET SPEL:
De bergkaart in het midden op tafel leggen en de routekaarten op moeilijkheidsgraad
sorteren, mengen en verdekt op de velden met dagtochten leggen. De uitrustingskaarten
afhankelijk van het aantal spelers verdelen.
Een bergboekje met een seizoensblaadje nemen en de uitrustingskaarten verdekt in je
hand houden.
Elke speler krijgt acht blauwe dienststenen, de overige gaan in de voorraad. Stempel en
stempelkussen klaarleggen.
VERLOOP VAN HET SPEL:
De speler die tot nog toe de hoogste berg beklommen heeft, mag beginnen.
Elke beurt bestaat uit twee acties:
1. Dagtocht kiezen:
Een willekeurige routekaart omdraaien.
2. Uitrusting samenstellen:
Als je alle vereiste uitrustingsvoorwerpen uit je hand voor je kunt leggen, krijg je meteen
de dienststenen/stempels, die op de routekaart zijn afgebeeld.
Als je uitrustingsvoorwerpen mist, kies je een medespeler aan wie je eerst een dienst-
steen geeft en daarna het uitrustingsvoorwerp vraagt.
Als de medespeler het uitrustingsvoorwerp heeft, legt hij die kaart open voor zich. Die
behoort nu tot de uitrusting voor de dagtocht.
Als de medespeler het gezochte voorwerp niet heeft, behoudt hij toch de dienststeen.
Belangrijk: je moet eerlijk antwoorden.
Afhankelijk van het aantal dienststenen dat je hebt, kun je zoveel uitrustingsvoorwerpen
vragen als je wil.
Als alle gezochte uitrustingsvoorwerpen open op tafel liggen, krijgt de actieve speler
de dienststenen/stempels, die op de routekaart zijn afgebeeld. Als hij er niet in slaagt,
krijgt hij geen dienststenen/stempels.
Na zijn beurt legt hij de routekaart op de bijbehorende aflegstapel. Alle spelers nemen
hun uitrustingskaarten weer in de hand.
Voorts:
eventueel dienststenen krijgen tijdens een rustdag
speciale kaarten omdraaien (gelden voor alle medespelers)
optioneel: extra uitrustingskaarten krijgen in ruil voor twee dienststenen
optioneel: stempels in ruil voor het overeenkomstige aantal dienststenen
EINDE VAN HET SPEL:
Als op het einde van een beurt twee stapels met routekaarten van de moeilijkheidsgraden
3* tot 5* opgebruikt zijn, eindigt het spel. Wie de meeste stempels in zijn
bergboekje heeft, wint het spel.
© HABA-Spiele Bad Rodach 2018, Art.-Nr. 304369
Auteur:
Illustraties:
Redactie:
Carlo A. Rossi
Michael Menzel
Christiane Hüpper
EINDE VAN HET SPEL:
Ook het spannendste bergavontuur stopt ooit en het jaarlijkse bergseizoen eindigt
ergens. Het spel eindigt meteen als op het einde van een beurt twee stapels met
routekaarten van de moeilijkheidsgraden 3 tot 5* opgebruikt zijn.
De speler die de meeste stempels in zijn bergboekje heeft, wint dit bergavontuur.
Indien er meerdere spelers evenveel stempels hebben, wint diegene die de meeste
dienststenen heeft.
Tips voor de stempel:
Zorg er na het spel voor dat de stempel droog is, voor je deze in het doosje steekt en
het sluit. Daarna kun je het spelmateriaal weer in de verpakking leggen.
Als het stempelkussen niet meer genoeg kleur afgeeft, maak je het met wat water nat.
Dan lost de inkt weer op en kunnen jullie opnieuw stempelen.

Documenttranscriptie

— Mountains TL A105512 1/18 Carlo A. Rossi Een spannende bergtocht voor 2 - 5 spelers vanaf 8 jaar. H et is nog vroeg, de bergtoppen schitteren in het eerste ochtendlicht en langzaam dringt de zon dieper het dal in. In de berghut maakt men zich klaar om te vertrekken: gauw worden wandelschoenen gestrikt en rugzakken gepakt. Alleen wie tijdig voor zijn uitrusting zorgt, slaagt voor de dagtocht en krijgt 's avonds de felbegeerde stempel op de top. Wie nog iets mist, kan de ontbrekende uitrusting bij andere medespelers lenen in ruil voor dienststenen. Maar wees voorzichtig: niet iedereen wil écht helpen en sommi­ gen hebben het enkel gemunt op de dienststenen. Alleen wie uitgeslapen is, heeft op het einde van het seizoen de meeste stempels in zijn bergboekje. Voor het eerste spel Vouw voor het eerste spel de bergboekjes langs de vouwen, zodat je een boekje krijgt. Zet of leg het voor je en zorg ervoor dat niemand erin kan kijken. VO O R B E R E I D I N G VA N H E T S P E L : Een avontuur in de bergen vraagt enige voorbereiding: leg de bergkaart (1) in het midden van de tafel. Meng de routekaarten (2) volgens moeilijkheidsgraad* en leg elke stapel verdekt op de juiste velden van de overeenkomstige dagtochten (* moeilijkheidsgraad = aantal rugzakken op de achterkant van de kaart). S PE L M ATE R I A A L : 1 stoffen zakje met 70 blauwe en 10 gele dienststenen 5 bergboekjes 1 bergtopstempel met doosje 1 2 3 4 4* 5* ◆◆ Meng de uitrustingskaarten (3) en geef iedereen het gepaste aantal, afhankelijk van het aantal spelers (zie tabel). De overige uitrustingskaarten leg je klaar als verdekte afneemstapel. 32 uitrustingskaarten 1 stempelkussen 2 spelers  8 uitrustingskaarten 3 spelers  6 uitrustingskaarten 4 spelers  4 uitrustingskaarten 5 spelers  3 uitrustingskaarten ◆◆ Neem jullie uitrustingskaarten in de hand. Toon deze niet aan jullie medespelers. 1 bergkaart 62 routekaarten 1 scheurblok met seizoensblaadjes ◆◆ Elke speler neemt een bergboekje (4) en steekt er een seizoensblaadje (5) in. Als jullie willen, kunnen jullie dat in de hoeken vastzetten. 9 8 10 ◆◆ Bovendien krijgt elke speler acht blauwe dienststenen (6). De overige dienststenen (4 blauwe en gele) (7) vormen de gemeen­­ schappelijke voorraad. Leg ze klaar met 5 het stoffen zakje (8). 2 1 3 ◆◆ Houd de stempel (9) en het stempelkussen (10) bij de hand. 7 6 Opbouw van het spel voor 4 spelers 2 3 Voor jullie vertrekken, nog wat informatie over de grote en kleine diensten: In het spel moet jullie voor diensten van jullie medespelers altijd een blauwe dienststeen geven. Opmerking: Eén gele dienststeen komt overeen met vijf blauwe stenen. Deze kunnen jullie dus inruilen als jullie te veel blauwe dienststenen voor jullie hebben liggen. V E R L O O P VA N H E T S P E L : Er wordt gespeeld volgens de wijzers van de klok. Wie van jullie tot nog toe de hoogste berg beklommen heeft, mag beginnen. Zo vertrek je op dagtocht: Elke beurt is een poging om een dagtocht in de bergen te voltooien. Hiervoor moet je de volgende twee stappen uitvoeren: 1) Tocht kiezen: Draai een willekeurige bovenste routekaart om. Je kan zelf de moeilijkheidsgraad kiezen. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad (dus hoe meer de stapel naar rechts ligt), des te meer uitrusting heb je nodig voor de tocht. De gouden bergregels: ◆◆ In de bergen worden diensten meteen betaald! Als jullie een uitrustingsvoorwerp van een medespeler willen lenen, moeten jullie hem eerst een dienststeen geven! Pas daarna mogen jullie hem een uitrustingsvoorwerp vragen. ◆◆ In de bergen help je elkaar! Als een medespeler een uitrustingsvoorwerp vraagt en jullie dat in de hand hebben, moeten jullie dat met hem delen. ◆◆ In de bergen mag je niet gulzig zijn! Als jullie uitrusting niet volledig is, mogen jullie spullen aan andere spelers vragen. Jullie mogen echter voor één dienststeen altijd slechts één uitrustingsvoorwerp vragen. Jullie mogen niet onderhandelen en meer dan één dienststeen voor één voorwerp vragen. ◆◆ De bergen zitten vol geheimen! Welke voorwerpen jullie hebben of hoeveel stempels er in jullie bergboekje staan, moeten jullie niet prijsgeven. Als echter alle spelers hun bergboekje openleggen, wordt het spel een stuk dynamischer. Als de spelers hun stempels geheimhouden, stijgt de spanning. In ruil krijg je echter ook meer dienststenen en/of stempels. Leg de routekaart open voor je neer. 2) Uitrusting samenstellen: Als je de dagtocht tot een goed einde wil brengen, heb je alle uitrustingsvoorwerpen op de routekaart nodig. Die heb je ofwel in je hand, ofwel leen je de ontbrekende voor­ werpen bij je medespelers. Let op: Bij de stapels 4* en 5* zijn telkens twee dezelfde uitrustingsvoorwerpen afgebeeld. Die moeten dan ook tweemaal voor jou liggen. ◆◆ In de bergen mag je geen hoogtevrees hebben! Hierover liegen is dus verboden! In je bergboekje mag je slechts zoveel stempels zet­ ten, als op het einde van een succesvolle tocht op de routekaart staat aangeduid. dezelfde uitrustingsvoorwerpen Bluffen is wel toegelaten! Om het spel levendiger te maken, kan je je medespelers een rad voor de ogen draaien en hen in de war brengen. In een gesprek doe je bijvoorbeeld alsof je het gezochte voorwerp in de hand hebt om een dienststeen te krijgen. 4 Ben je goed voorbereid? Als je alle uitrustingsvoorwerpen in je hand hebt, leg je deze uitrustingskaarten open voor je neer. Perfect! Je hebt je dagtocht met succes volbracht en krijgt de dienststenen en/of stempels, die op de routekaart staan. 5 Heb je hulp nodig? IN DE BERGHUT Als je een of meerdere uitrustingsvoorwerpen voor je dagtocht mist, kun je die van je medespelers lenen. Daartoe moet je alleen: De weg naar meer uitrusting of naar een felbegeerde stempel is moeilijk. Een tussenstop in een berghut kan je weg vereenvoudigen. 1. een medespeler kiezen, 2. deze medespeler eerst een dienststeen geven en 3. hem daarna één ontbrekend uitrustingsvoorwerp vragen. Extra uitrusting: Let op: Je moet de dienststeen altijd betalen, ook als je medespeler je niet met de uitrusting kan helpen! In de loop van het spel moet je onthouden wie welke voorwerpen in zijn hand heeft. Heb je meer uitrusting nodig? Als je een van deze kaarten omdraait, mag je een uitrustingskaart van de afneemstapel nemen. Daarvoor moet je echter twee dienststenen weer in de voorraad leggen. Ook je medespelers profiteren van deze kaart. Om de beurt mag elke volgende speler, zolang de voorraad strekt, één keer één uitrustingskaart nemen in ruil voor twee dienststenen. Snelle bergtopstempel: Als je medespeler het gevraagde uitrustingsvoorwerp heeft, moet hij de kaart open voor zich leggen zodat alle medespelers die zien. Speler B Als je medespeler het gevraagde uitrustings­ voorwerp niet heeft, zegt hij dat en behoudt hij de dienststeen. Belangrijk: hij moet eerlijk antwoorden. Wil je snel een bergtopstempel zonder een vermoeiende dagtocht te moeten ondernemen? Als je een van deze kaarten omdraait, kan je de bergtop­ stempels op deze kaart eenmalig verkrijgen door het getoonde aantal dienststenen weer in de voorraad te leggen. Maar let op! Ook je medespelers profiteren van deze kaart. Elk om beurt krijgt elke volgende medespeler ook eenmalig de getoonde bergtopstempels als hij de nodige dienststenen afgeeft. Daarna leg je de berghutkaart open op de aflegstapel, onder de stapel met de over­ eenkomstige moeilijkheidsgraad. Nu ben je nog eens aan de beurt. Draai een andere willekeurige routekaart om en leg deze voor je neer. Je kan aan zoveel medespelers als je wil uitrustingsvoorwerpen vragen. Zorg er wel voor dat je hen altijd eerst een dienststeen geeft. Speler A Heb je de hele uitrusting? Als alle nodige uitrustingskaarten voor je tocht open bij jou en/of je medespelers liggen, heb je de dagtocht voltooid en krijg je daarvoor de dienststenen en/of stempels voor je bergboekje, die op de routekaart zijn afgebeeld. DAGTO C HTE N J U IST I N S C H AT TE N : Als je een routekaart voor je neergelegd hebt en denkt dat je voor deze dagtocht niet alle uitrustingsvoorwerpen kunt verzamelen, is het wijs om deze tocht niet aan te vangen. Leg de routekaart open op de aflegstapel, onder de stapel met de overeenkomstige moeilijkheidsgraad, en sla een beurt over. Daarvoor krijg je een blauwe dienststeen uit de voorraad. Als het je niet lukt de gevraagde uitrustingskaarten open te leggen, moet je de tocht onderbreken; bovendien krijg je geen dienststenen en/of stempels voor je bergboekje. Op het einde van je al dan niet succesvolle tocht leg je de routekaart open op de aflegstapel, onder de stapel van de bijbehorende moeilijkheidsgraad. Daarmee is je beurt beëindigd. Neem allemaal jullie opengelegde uitrustingsvoorwerpen weer in de hand. Daarna is het de beurt aan de volgende speler. RUSTDAG: Als je aan het begin van je beurt helemaal geen dienststenen bezit, kan je ook een rustdag nemen om weer nieuwe dienststenen te krijgen. Zeg daarom aan het begin van je beurt dat je geen tocht wil starten, maar liever een rustdag invoegt. Je mag nu geen routekaart omdraaien en krijgt in ruil meteen drie blauwe dienststenen uit de voorraad. 6 7 SPE LR EG E L S I N H ET KO RT E I N D E VA N H E T S P E L : Ook het spannendste bergavontuur stopt ooit en het jaarlijkse bergseizoen eindigt ergens. Het spel eindigt meteen als op het einde van een beurt twee stapels met routekaarten van de moeilijkheidsgraden 3 tot 5* opgebruikt zijn. VÓÓR HET EERSTE SPEL: De speler die de meeste stempels in zijn bergboekje heeft, wint dit bergavontuur. Indien er meerdere spelers evenveel stempels hebben, wint diegene die de meeste dienststenen heeft. ◆◆ De bergkaart in het midden op tafel leggen en de routekaarten op moeilijkheidsgraad sorteren, mengen en verdekt op de velden met dagtochten leggen. De uitrustingskaarten afhankelijk van het aantal spelers verdelen. ◆◆ Een bergboekje met een seizoensblaadje nemen en de uitrustingskaarten verdekt in je hand houden. ◆◆ Elke speler krijgt acht blauwe dienststenen, de overige gaan in de voorraad. Stempel en stempelkussen klaarleggen. Tips voor de stempel: Zorg er na het spel voor dat de stempel droog is, voor je deze in het doosje steekt en het sluit. Daarna kun je het spelmateriaal weer in de verpakking leggen. Als het stempelkussen niet meer genoeg kleur afgeeft, maak je het met wat water nat. Dan lost de inkt weer op en kunnen jullie opnieuw stempelen. Vouw de bergboekjes langs de vouwen zodat je een boekje krijgt. VO O R B E R E I D I N G VA N H E T S P E L : V E R L O O P VA N H E T S P E L : De speler die tot nog toe de hoogste berg beklommen heeft, mag beginnen. Elke beurt bestaat uit twee acties: 1. Dagtocht kiezen: ◆◆ Een willekeurige routekaart omdraaien. 2. Uitrusting samenstellen: ◆◆ Als je alle vereiste uitrustingsvoorwerpen uit je hand voor je kunt leggen, krijg je meteen de dienststenen/stempels, die op de routekaart zijn afgebeeld. ◆◆ Als je uitrustingsvoorwerpen mist, kies je een medespeler aan wie je eerst een dienst­ steen geeft en daarna het uitrustingsvoorwerp vraagt. ◆◆ Als de medespeler het uitrustingsvoorwerp heeft, legt hij die kaart open voor zich. Die behoort nu tot de uitrusting voor de dagtocht. ◆◆ Als de medespeler het gezochte voorwerp niet heeft, behoudt hij toch de dienststeen. Belangrijk: je moet eerlijk antwoorden. ◆◆ Afhankelijk van het aantal dienststenen dat je hebt, kun je zoveel uitrustingsvoorwerpen vragen als je wil. ◆◆ Als alle gezochte uitrustingsvoorwerpen open op tafel liggen, krijgt de actieve speler de dienststenen/stempels, die op de routekaart zijn afgebeeld. Als hij er niet in slaagt, krijgt hij geen dienststenen/stempels. Na zijn beurt legt hij de routekaart op de bijbehorende aflegstapel. Alle spelers nemen hun uitrustingskaarten weer in de hand. Voorts: ◆◆ eventueel dienststenen krijgen tijdens een rustdag ◆◆ speciale kaarten omdraaien (gelden voor alle medespelers) optioneel: extra uitrustingskaarten krijgen in ruil voor twee dienststenen optioneel: stempels in ruil voor het overeenkomstige aantal dienststenen Auteur: Carlo A. Rossi Illustraties: Michael Menzel Redactie: Christiane Hüpper © HABA-Spiele Bad Rodach 2018, Art.-Nr. 304369 8 E I N D E VA N H E T S P E L : Als op het einde van een beurt twee stapels met routekaarten van de moeilijkheidsgraden 3* tot 5* opgebruikt zijn, eindigt het spel. Wie de meeste stempels in zijn bergboekje heeft, wint het spel. 9
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6

Haba 304367 de handleiding

Type
de handleiding