Haba 305888 de handleiding

Type
de handleiding
Een drakesterk selectiespel
voor 2 - 4 spelers
vanaf 8 jaar.
Benjamin Schwer
3
2
E
indelijk weer jaarmarkt! Toeschouwers uit alle delen van
het land stromen naar de stad om zich te verwonderen over de
bonte drukte. Het absolute hoogtepunt: de drakenshows! Al
vanaf de vroege ochtend staan de draken voor de stadstoren in
de rij en wachten op hun beurt. De rode draken zijn bekwame
vuurspuwers, de blauwe draken geweldige vliegeniers en de
groene draken kunnen prachtig synchroon turnen. Naast de
draken zijn er enkele kobolden die als vrijwilliger helpen met
SPELINHOUD
de voorbereiding en het uitvoeren van de drakenshows.
Zij weten van aanpakken en helpen overal - bij het opbouwen
van de tribunes tot het assisteren bij de grote avondshows.
Alle deelnemers staan in de startblokken. Jij bent op jouw
beurt organisator van de drakenshows en dus verantwoor-
delijk voor de grote drakencasting. Wie kiest de grootste
talenten uit? Enkel de perfecte combinatie garandeert de
spectaculairste show en trekt de meeste toeschouwers aan.
1 spelbord
Voorkant
Achterkant (voor de
beginnersvariant)
4 aflegkaarten
9 tribunekaartjes
3
2
4 toeschouwerskaartjes 16 houten figuurtjes
4 vuurwerk
4 toeschouwersmarkeerders1 schaap 1 rondemarkeerder
67 speelkaarten
Achterkant
Voorkant
35 drakenkaarten
7 x rode vuurdraken 7 x paarse toverdraken 7 x blauwe vliegdraken 7 x groene turndraken 7 x gele gespierde draken
4 overzichtskaarten
12 koboldkaarten
Achterkant
Voorkant
20 stinkdistelkaarten
6 x koboldhulpjes
(waarde 1)
6 x koboldhulpjes
(waarde 2)
Opmerking: Op de voorkant staat de puntenverdeling van de
groene turndraken en op de achterzijde staat een kort overzicht
van de individuele fasen in een ronde.
4 hammen 4 geurflesjes 4 drakenklauwen
5
4
OPBOUW VAN HET SPEL
1
2
2
2
2
3
4
5
6
7
7
7
7
7
7
8
8
8
8
9
Begin van het spel
voor 4 spelers
1 Leg het spelbord in het midden van de tafel en de rondemarkeerder
op de toren helemaal links met het nummer 1.
2 Elk van jullie pakt een aflegkaart en legt deze
met de voorkant naar boven voor zich neer.
3 Verdeel de tribunekaartjes naar aantal koboldhulpjes (4 , 6 en
8 ) en leg ze in 3 tribunestapels naast het spelbord. In elke stapel
zijn de getallen rechtsboven in de cirkel in oplopende volgorde gesor-
teerd zodat het hoogste getal bovenop ligt.
4 Leg alle houten figuurtjes (vuurwerk, hammen,
geurflesjes en drakenklauwen) naast het spelbord.
5 Leg alle stinkdistelkaarten in een stapel met de
afbeelding naar boven naast het spelbord.
6 Hou alle draak- en koboldkaarten bij elkaar in een
stapel met de afbeelding naar beneden bij de hand.
7 Elke speler krijgt een toeschouwersmarkeerder en een toeschouwers-
kaartje in zijn kleur. Leg je toeschouwersmarkeerder op het kassahuisje
van de toeschouwersbalk op het spelbord. Leg je toeschouwerskaartje
naast je aflegkaart.
8 Daarnaast krijgt elke speler een overzichtskaart, die je voor je neerlegt.
9 De jongste speler krijgt het schaap en mag beginnen.
Resterende aflegkaarten, overzichtskaarten, toeschouwers-
markeerders en toeschouwerskaarten zijn niet nodig en kunnen
terug in de doos gelegd worden.
Opmerking: Je gebruikt de achterkant van de aflegkaart in de begin-
nersvariant. Dit wordt aan het einde van de handleiding uitgelegd.
Een schaap voor de beginnende speler? Natuurlijk! Draken
zijn namelijk gek op schapen. Zo heerlijk zacht!
10
5
4
FASE 1:
Aankomst van de draken
In deze fase bereiden jullie de huidige ronde voor:
1. Schud alle draken- en koboldkaarten van de aflegstapel.
2. Leg vervolgens op elk vrij veld van het spelbord een kaart met de
afbeelding naar boven. Begin met het leggen van de kaarten aan
de korte kant van het spelbord, daar waar het afzetlint met gekleurde
vlaggen staat afgebeeld, en vul deze kolom per kolom in.
3. De overgebleven kaarten leg je met de afbeelding naar beneden
op een weglegstapel.
Voor de stadstoren blijft de rij met draken maar groeien.
Het spel heeft vijf rondes. Elke ronde bestaat uit vier fasen:
• FASE 1: Aankomst van de draken
• FASE 2: Draken werven
• FASE 3: Podiumvoorbereiding
• FASE 4: Avondshow
Aan het einde van de 5e ronde wint de speler
die de meeste toeschouwers kon lokken.
SPELVERLOOP
5 dagen jaarmarkt - dat wordt leuk!
...
Opmerking: In latere rondes kan het gebeuren dat er niet genoeg
kaarten neergelegd kunnen worden, al is dit zeldzaam. Leg in dat
geval zoveel kaarten neer als mogelijk.
I
KOLOM
RIJ
II
...
I
II
7
6
FASE 2:
Draken werven
De startspeler begint. Om de beurt en met de klok mee nemen de spelers
telkens een kaart naar keuze van het spelbord in de hand. Daarbij gelden
de volgende regels:
Voor elke kaart die je in een rij overslaat (altijd uitgaande van de korte
kant met het afzetlint) moet je een stinkdistelkaart in de hand nemen.
Je mag je limiet voor het aantal handkaarten niet overschrijden. Aan het
begin van het spel is de handkaartenlimiet 9. Stinkdistels op je hand
tellen ook mee voor de handkaartenlimiet.
Wanneer je jouw handkaartenlimiet hebt bereikt, moet je
passen en word jij voor de rest van deze fase overgeslagen.
Daar, op de derde rij helemaal achteraan staat een vuurdraak die
perfect is voor je avondshow. Stonden daar nu maar geen nare en
kleverige stinkdistels aan de rand van de weg ...
Je mag niet vrijwillig passen - als je handkaartenlimiet
nog niet is bereikt, moet je een kaart pakken!
Indien je de eerste speler bent die in deze ronde past, moet je onmid-
dellijk het schaap pakken. Vanaf nu ben jij de nieuwe startspeler.
Fase 2 is beëindigd wanneer alle spelers hun handkaartenlimiet
hebben bereikt.
Belangrijk: Alleen kaarten die daadwerkelijk op het bord
liggen, tellen mee. Lege plaatsen worden genegeerd.
Opmerking: Het aantal handkaarten is niet geheim. Jullie kunnen je
medespelers op elk moment vragen naar het aantal handkaarten dat
zij hebben en zij moeten eerlijk antwoorden.
Voorbeeld begin fase 2:
Adrian is startspeler en pakt de rode vuurdraak uit de tweede rij in
zijn hand. Omdat hij daarbij 2 kaarten moet overslaan, moet hij ook 2
stinkdistelkaarten in zijn hand nemen (1). Daarna is Maja aan de beurt
en zij pakt de gele gespierde draak van de tweede rij. Ook zij moet
2 stinkdistelkaarten pakken omdat zij 2 kaarten overslaat. De lege
plaats waar eerst de rode vuurdraak lag, wordt niet meegeteld (2).
Vervolgens is Thomas aan de beurt en neemt het koboldhulpje uit de
vierde rij. Omdat dit de eerste kaart in deze rij is, hoeft hij geen extra
stinkdistelkaart te pakken (3). Nu is het de beurt aan Silke en zij pakt
de groene turndraak uit de vierde rij. Ook zij hoeft geen stinkdistel-
kaart te nemen, omdat er ondertussen geen kaart meer ligt voor de
turndraak (4).
Adrian
Maja
Thomas
Silke
1
4
3
2
7
6
Voorbeeld einde fase 2:
Adrian heeft ondertussen 8 kaarten in zijn hand. Hij wil graag de
vuurdraak uit de tweede rij pakken. Maar dat kan niet, want zijn
handkaartenlimiet is 9 en naast de vuurdraak moet hij ook een
stinkdistel in zijn hand nemen. Dus moet hij een andere kaart kiezen
en pakt hij de gele gespierde draak uit de vierde rij (1). Maja (2) en
Thomas (3) hebben hun handkaartenlimiet al bereikt en moeten
FASE 3:
Podiumvoorbereiding
Alle spelers leggen hun kaarten met de afbeelding naar boven voor zich
neer. De startspeler mag beginnen en elke speler kan nu zijn koboldhulp-
jes indelen. Elke speler mag in deze fase maximaal één tribune bouwen
en maximaal één special vrijgeven. Aansluitend begint fase 4.
passen. Omdat Maja als eerste paste, krijgt zij het schaap en is zij de
nieuwe startspeler. Silke (4) heeft 7 kaarten in haar hand en pakt het
koboldhulpje uit de vierde rij. En al hebben ondertussen alle andere
spelers hun handkaartenlimiet bereikt (ook Adrian moet nu passen),
is Silke nog een keer aan de beurt. Zij pakt nog een koboldhulpje uit
de eerste rij.
Tribunes bouwen
Je mag de bovenste tribune van een tribunestapel naar wens bouwen. Be-
taal de bouwkosten door het aangegeven aantal koboldhulpjes uit je hand
Adrian
Maja
Thomas
Silke
1
4
3
2
Poeh! De drakengroep voor de avondshow van vanavond is
samengesteld. Misschien kun je de kobolden nog even helpen
voor de show begint?
Als dat geen toeschouwers aantrekt! Zo’n goed
doordachte en gezellige plek is toch echt geweldig.
Opmerking: Je kunt de tribunekaartjes met de achterkant naar
boven op je spelbord leggen, want de gegevens over de kosten en
het aantal toeschouwers heb je niet meer nodig.
Toeschouwers
Bouwkosten
Opmerking: Je mag maximaal 4 tribunes bouwen in het spel.
op de aflegstapel te leggen. Elke
tribune lokt onmiddellijk en eenmalig
toeschouwers. Zet je toeschouwersmarkeer-
der het relevante aantal velden vooruit op de
toeschouwersbalk. Leg vervolgens het tribune-
kaartje op een vrije hoek van je aflegkaart.
Voorbeeld tribunes bouwen:
Adrian heeft 4 koboldhulpjes in zijn hand en wil de hierboven weerge-
geven tribune bouwen. Hij legt de 4 koboldhulpjes op de aflegstapel,
pakt het tribunekaartje en legt dit op een lege hoek van zijn afleg-
kaart. Hij zet zijn toeschouwersmarkeerder één keer 7 velden verder.
9
8
Specials vrijgeven
Er zijn in totaal 4 specials. Elke special geeft je voor de rest van het spel
in elke ronde een bepaalde bonus. Je mag een special meerdere keren in
het spelverloop (maar maximaal 1 keer per ronde) vrijgeven en je ontvangt
de bonus ook meerdere keren. Betaal de bouwkosten die op je aflegkaart
staan afgebeeld, door het aangegeven aantal koboldhulpjes uit je hand
op de aflegstapel te leggen. Aansluitend zet je het betreffende houten
figuurtje op het juiste vakje op je aflegkaart.
Het aantal houten figuurtjes is beperkt tot 4 per special. Je kunt een
special alleen vrijgeven indien er daarvan nog een houten figuurtje
op voorraad is.
Belangrijk: De koboldhulpjes met waarde 2 werken altijd samen
aan hetzelfde project. Mocht je niet kunnen betalen, vervallen de
overtollige koboldhulpjes.
Vuurwerk
Kabats! De koboldhulpjes laten zich niet
van de wijs brengen. Een beetje enter-
tainment vinden zelfs zij wel leuk!
Deze special kost 2 koboldhulpjes.
Vanaf nu lok je bij elke avondshow (fase 4) 1 toeschouwer.
Souvenirwinkel
Het letterlijk adembenemende parfum -
nu hier exclusief verkrijgbaar.
Deze special kost 3 koboldhulpjes.
Vanaf nu lok je bij elke avondshow (fase 4)
per stinkdistelkaart in je hand, 1 toeschouwer.
Snackbar
Mmmmmm, dat ruikt lekker! Nu kun je
nog meer drakenartiesten onderhouden.
Deze special kost 3 koboldhulpjes.
Vanaf nu is je handkaartenlimiet verhoogt met 1 kaart.
Drakenstylist
Scherpe klauwen, glanzende schub-
ben: hoe imposanter de draken, hoe
meer toeschouwers.
Deze special kost 4 koboldhulpjes.
Vanaf nu lok je bij elke avondshow (fase 4) per verschillende dra-
kenkleur in je hand, 1 toeschouwer (dus maximaal 5 toeschouwers
per ronde).
Opmerking: Alleen het effect van de ham werkt pas in de ronde na het vrijgeven.
Alle andere bonussen tellen al in fase 4 van de actuele ronde mee.
Voorbeeld specials vrijgeven:
Silke heeft 4 koboldhulpjes (2 kaarten met elk 2 koboldhulpjes) en geeft de snackbar vrij. Ze legt de 2 koboldhulpjes op de aflegstapel. Ze heeft
voor de snackbar maar 3 koboldhulpjes nodig, maar het overtollige koboldhulpje mag ze niet toekennen aan een andere opgave. Ze pakt een ham
en legt deze in het bovenste vakje op haar aflegkaart. Vanaf de volgende ronde is de handkaartenlimiet verhoogt met 1. Omdat ze in een eerdere
ronde al een snackbar heeft vrijgegeven, is haar handkaartenlimiet in totaal met 2 kaarten verhoogd en is dus 11 kaarten.
9
8
FASE 4:
Avondshow
De startspeler begint en doorloopt na elkaar de volgende stappen:
1. Tel hoeveel toeschouwers je in deze ronde met behulp van je draken-
kaarten en vrijgegeven specials naar je avondshow kunt lokken en zet
je toeschouwersmarkeerder zoveel plekken verder.
Opmerking: Aan het einde van de handleiding staat een uitgebreid
voorbeeld en worden alle drakenkaarten in detail uitgelegd.
2. Als je nog ongebruikte koboldkaarten hebt, mag je die meenemen
naar de volgende ronde. Deze tellen wel mee voor de handkaartenlimiet
van de volgende ronde. Leg alle koboldkaarten die je niet mee wilt
nemen naar de volgende ronde, op de aflegstapel.
Dames en heren, ik wens jullie veel plezier bij de adembenemende
spectaculaire show van vanavond - maak het podium maar vrij!
3. Leg alle drakenkaarten op de aflegstapel en alle stinkdistelkaarten
op de stinkdistelstapel.
Nadat alle spelers dit (met de klok mee) hebben gedaan, leggen jullie de
kaarten die op het spelbord liggen, op de aflegstapel en zetten jullie de
rondemarkeerder naar rechts op de volgende toren. Een ronde is voorbij
en jullie beginnen weer met fase 1.
Belangrijk: Jullie kunnen alleen koboldkaarten meenemen naar de
volgende ronde. Draken- en stinkdistelkaarten moeten jullie wegleggen.
EINDE VAN HET SPEL
BEGINNERSVARIANT
Het spel eindigt na de vijfde avondshow. De speler die de meeste toeschouwers lokt, wint het spel. Bij gelijkspel wint de speler die de tribune heeft
gebouwd met de meeste toeschouwers. Als geen van de spelers een tribune bouwde, delen de spelers de zege.
Als jullie willen, kunnen jullie ook de achterkant van het spelbord gebrui-
ken en zonder specials spelen. De koboldhulpjes worden dan gebruikt
voor de bouw van de tribunes.
Opmerking: Mocht je met jouw toeschouwersmarkeerder het einde
van de toeschouwersbalk bereiken, leg je je toeschouwerskaartje met
de betreffende kant (50 of 100) op het kassahuisje van het spelbord
en begin je met je toeschouwersmarkeerder weer aan het begin van
de balk.
11
10
Voorbeeld waardering:
Adrian trekt 35 toeschouwers:
1 blauwe vliegdraak: 0 (minimaal 2 draken vereist)
3 paarse toverdraken: 3 x 3 toeschouwers = 9 toeschouwers
3 rode vuurdraken: 3 x 4 toeschouwers = 12 toeschouwers
1 gele gespierde draak: 1 x 1 toeschouwer + 0 toeschouwers = 1 toeschouwer
(Maja heeft meer gele gespierde draken)
1 souvenirshop en 1 stinkdistel: 1 x 1 toeschouwer = 1 toeschouwer
3 drakenstylisten en 4 verschillende draken:
3 x 4 toeschouwers = 12 toeschouwers
Maja trekt 24 toeschouwers en pakt
2 koboldkaarten voor de volgende ronde:
3 paarse toverdraken: 3 x 3 toeschouwers = 9 toeschouwers
1 groene turndraak: 1 toeschouwer = 1 toeschouwer
2 gele gespierde draken:
2 x 1 toeschouwer + 5 toeschouwers = 7 toeschouwers
(Maja heeft de meeste gele gespierde draken)
2 souvenirshops en 2 stinkdistels: 2 x 2 toeschouwers = 4 toeschouwers
1 drakenstylist en 3 verschillende draken:
1 x 3 toeschouwers = 3 toeschouwers
Thomas trekt 11 toeschouwers en pakt 1 koboldkaart voor de
volgende ronde (2 koboldkaarten heeft hij al gebruikt voor de
aankoop van een tribune):
2 blauwe vliegdraken: 2 x 2 toeschouwers = 4 toeschouwers
2 groene turndraken: 3 toeschouwers = 3 toeschouwers
2 vuurwerk: 2 x 1 toeschouwer = 2 toeschouwers
1 souvenirshop en 2 stinkdistels: 1 x 2 toeschouwers = 2 toeschouwers
Silke trekt 18 toeschouwers en pakt
1 koboldkaart voor de volgende ronde:
3 blauwe vliegdraken: 3 x 2 toeschouwers = 6 toeschouwers
2 rode vuurdraken: 0 (minimaal 3 draken vereist)
4 groene turndraken: 10 toeschouwers = 10 toeschouwers
1 gele gespierde draak: 1 x 1 toeschouwer + 0 toeschouwers = 1 toeschouwer
(Maja heeft meer gele gespierde draken)
1 vuurwerk: 1 x 1 toeschouwer = 1 toeschouwer
11
10
© HABA-Spiele Bad Rodach 2020, Art.-Nr. 305888
Auteur:
Illustrator:
Redactie:
Benjamin Schwer
Stephan Lorenz
Markus Singer
Hinweis: Sollten mehrere Spieler die meisten Drachen
haben (mindestens aber einen), locken alle beteiligten
Spieler jeweils 5 Zuschauer zusätzlich an.
Opmerking: De puntenverdeling van de groene
draken vind je ook op de overzichtskaarten.
Gele gespierde draken
Hrrrrrrr! Welk team wint het touwtrekken?
Elke gele gespierde draak in je hand trekt een toe-
schouwer aan. Heb je in deze ronde zelfs de meeste
gele draken van alle spelers, dan trek je nog eens
5 extra toeschouwers.
UITLEG VAN DE DRAKENKAARTEN
De drakenkoppen in het midden bovenaan laten zien hoeveel drakenkaarten van deze kleur een speler minimaal in de hand moet hebben, zodat draken
van deze kleur sowieso kunnen worden beoordeeld.
Rode vuurdraak
Voorzichtig op de voorste plaatsen -
het kan heet worden!
Heb je in deze ronde minimaal 3 rode vuur-
draken verzameld, trek je 4 toeschouwers
per vuurdraak.
Paarse toverdraak
Simsalabim – tadaaaaa!
Heb je in deze ronde minimaal 2 paarse tover-
draken verzameld, trek je 3 toeschouwers per
toverdraak.
Blauwe vliegende draak
Waaauw, drie loopings achter elkaar!
Heb je in deze ronde minimaal 2 blauwe vliegen-
de draken verzameld, trek je 2 toeschouwers per
vliegende draak.
Groene turndraak
Geef me een D, geef me een R, geef me een A,
geef me een G, geef me een O, geef me een N …
Afhankelijk van het totale aantal groene turn-
draken in je hand, trek je in totaal de volgende
aantallen toeschouwers:
1 turndraak: 1 toeschouwer
2 turndraken: 3 toeschouwers
3 turndraken: 6 toeschouwers
4 turndraken: 10 toeschouwers
5 turndraken: 15 toeschouwers
6 of meer turndraken: 21 toeschouwers
Opmerking: Indien meerdere spelers de meeste
draken hebben (maar minimaal één), trekken al die
spelers ieder 5 extra toeschouwers aan.
12
12
DOEL VAN HET SPEL
Kies de juiste mix van drakenkaarten, bouw tribunes met de hulp van de kobolden en ontgrendel specials zodat je na 5 rondes de meeste toeschouwers
hebt gelokt.
KORTE HANDLEIDING
Spelbord in het midden van de tafel. Rondemarkeerder op de eerste toren.
Elk speler krijgt: overzichtskaart, aflegkaart, toeschouwersmarkeerder en toeschouwerskaartje in zijn/haar kleur.
Toeschouwersmarkeerder op het kassahuisje van de toeschouwersbalk van het spelbord zetten.
Tribunekaartjes in 3 stapels klaarleggen, gesorteerd op kosten ( ). Het grootste cijfer binnen de stapel, gesorteerd op cijfer in de cirkel, naar boven.
Houten figuren en stinkdistelkaarten naast het spelplan leggen. Draken- en koboldkaarten schudden en klaarleggen.
De startspeler krijgt het schaap.
VOORBEREIDING VAN HET SPEL
VERLOOP VAN HET SPEL
In totaal 5 rondes die elk bestaan uit 4 fasen:
FASE 1: Aankomst van de draken
Alle draken- en koboldkaarten schudden (behalve de koboldkaarten die in de hand gehouden worden) en op de velden van het spelbord leggen.
Overgebleven kaarten gaan op de aflegstapel.
FASE 2: Draken werven
Te beginnen bij de startspeler neemt iedere speler om de beurt een kaart van het spelbord. De volgende regels moeten gevolgd worden:
Voor elke kaart in de rij waar overheen wordt gesprongen, moet een extra stinkdistelkaart van de voorraad worden gepakt.
Handkaartenlimiet: 9 + aantal
Als de handkaartenlimiet bereikt is, moet de speler passen. De eerste die in een ronde past, neemt het schaap.
Er mag niet vrijwillig gepast worden!
FASE 3: Podiumvoorbereiding
De startspeler begint: Maximaal een tribune en maximaal een special kopen:
Tribune: Bovenste tribune van een stapel betalen met een koboldkaart en de tribune op een vrij veld van de eigen aflegkaart leggen.
Toeschouwersmarkeerder een plek naar voren zetten.
Special: Houten figuurtje uit de voorraad met koboldkaarten betalen en op de eigen aflegkaart zetten.
Elke special is een bonus voor de rest van het spel.
FASE 4: Avondshow
Aantal van de gelokte toeschouwers uit de drakenkaarten en specials betalen en toeschouwersmarkeerder vooruit zetten.
Niet gebruikte koboldkaarten mogen in de hand gehouden worden voor de volgende ronde.
De resterende kobold- en drakenkaarten gaan op de aflegstapel, stinkdistelkaarten op de stinkdistelstapel.
Rondemarkeerder verplaatsen.
EINDE VAN HET SPEL
Wie na 5 rondes de meeste toeschouwers heeft weten te lokken, wint het spel. Bij een gelijke stand wint de speler die de tribune met de meeste
toeschouwers heeft gebouwd.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12

Haba 305888 de handleiding

Type
de handleiding