Haba 303443 de handleiding

Type
de handleiding
1
INHOUDOPBOUW
VERLOOP VAN
HET SPEL
EINDE VAN
HET SPEL
FAQ
OVERZICHT
REGELS
INSTRUCTIES
TL A115186 1/17
2 3
J
arenlang leefde het Inox-volk vredig in het land der water-
vallen. Maar plotseling dreigt er gevaar: gemene Rhujas
trekken door het land en willen de edelstenen van het Inox-
volk veroveren. Daarom hebben de Inox de moeilijkst bereik-
bare en gevaarlijkste plek uitgezocht om hun edelstenen te
verstoppen: de rotswand achter de waterval Iguaçu.
Waterdraak Silon houdt de waterval tegen, zodat de moe-
dige Inox zich aan een touw van de rotswand kunnen laten
zakken. Daar brengen zij de edelstenen in veiligheid. Niet
alleen het vallende water houdt de Rhujas tegen, beneden
maken gevaarlijke waterslangen het nog lastiger om de
edelstenen te bemachtigen.
1 vierdelig spelbord met
5 verwisselbare rotsstroken
2 scoreborden
2 kunststof rails
45 bonuskaartjes
(35 lichte, 10 donkere achterkanten)
1 waterkader 8 waterstroken
60 kaartjes
140 edelstenen in
vier kleuren
(35 per kleur)
Zet de twee kisten voor het eerste spel op
de volgende manier in elkaar:
De zijkant met pijl moet steeds zodanig in
de schuine spleet worden gestoken, dat de
pijl aan de binnenkant van de kist te zien is.
1 edelstenenkist 50 waterdruppels 1 waterkist
Welke speler lukt het om zijn kaarten handig in te
zetten, zodat hij de edelstenen van zijn kleur op de
beste plekken kan plaatsen?
Alleen wie bij de tussentellingen punten behaalt
dankzij het aantal en de plaats van zijn edelstenen,
en ook de bonustellingen niet uit het oog verliest,
kan dit spel winnen.
INHOUD
4 5
1
2
3
4
Spelbord
Zet het spelbord in elkaar en leg het zo neer dat
iedere speler aan een hoek van het spelbord zit.
Rails
Steek de kunststof rails in de twee lange
gleuven. De hogere kant van de kunststof rails
moet naar buiten wijzen.
Rotsstroken
Leg de rotsstroken in willekeurige volgorde op
het spelbord, met de waterslangen onderaan.
Scorebord
Leg het bij het spelersaantal passende scorebord
op het spelbord:
2 spelers
3 spelers
4 spelers
Bonuskaartjes
Meng de bonuskaartjes met de afbeelding naar
beneden. Leg de bonuskaartjes met de
donkere achterkant op de donkere velden
van het spelbord.
Leg de bonuskaartjes met de lichte achterkant
op de lichte velden van het spelbord,
zoals afgebeeld op de aangrenzende rotsstrook.
Waterkader
Leg het waterkader helemaal links
op de kunststof rails.
Waterstrookjes
Leg alle waterstrookjes rechts
ernaast op de kunststof rails.
Open bonuskaartjes
Binnen het waterkader is een rij bonuskaartjes
zichtbaar. Draai deze bonuskaartjes om.
Puntenstenen
De hoeken van het spelbord geven aan wie met
welke kleur speelt. Iedere speler neemt een
edelsteen van zijn kleur en legt hem voor het
eerste veld van de puntenlijst.
Dat zijn jullie puntenstenen.
Edelstenen
Doe de rest van de edelstenen in de
edelstenenkist. Bepaal wie mag beginnen
en zet de kist met edelstenen bij die speler.
Kaarten
Meng alle kaarten met de afbeelding naar
beneden en deel ze als volgt uit:
de eerste speler krijgt 4 kaarten,
de kloksgewijs volgende speler krijgt er 5,
de volgende 6 en de volgende 7.
(Bij 2 spelers geldt: 4 / 5 kaarten,
bij 3 spelers: 4 / 5 / 6 kaarten.)
Neem jullie kaarten verdekt in de hand.
De overige kaarten leg je klaar als afneemstapel,
met de afbeelding naar beneden.
Naast de afneemstapel vormen jullie in de
loop van het spel de aflegstapel.
Waterdruppels
Doe alle waterdruppels in de waterkist en zet die bij de
speler rechts van de startspeler.
Puntenlijst
OPBOUW
76
Daarna is het de beurt aan de volgende speler.
B. EEN EDELSTEEN PLAATSEN
Binnen het waterkader zijn lichte en donkere kolommen te zien.
In iedere kolom zijn er gekleurde rotsspleten.
In deze rotsspleten kunnen jullie edelstenen plaatsen.
Daarvoor heb je de kaarten in je hand nodig:
1. Rotsspleet kiezen: Kies een vrije rotsspleet.
2. Kaarten afleggen:
De gekleurde omranding van de rotsspleet geeft de kleur van de kaart(en)
aan, die je moet afleggen. De kolom waarin de rotsspleet zich bevindt, geeft
aan hoeveel kaarten van deze kleur je moet afleggen:
Kolom1 1 kaart, Kolom 2 2 kaarten, Kolom 3 3 kaarten,
Kolom 4 4 kaarten, Kolom 5 5 kaarten
Kaart vervangen: Iedere kaart kan door twee andere,
dezelfde kaarten worden vervangen.
Leg de gevraagde kaarten open op de aflegstapel.
3. Edelsteen plaatsen: Nu mag je een edelsteen van jouw kleur uit de kist
met edelstenen nemen en op de rotsspleet leggen.
1 van 3
2 van 3
3 van 3
Speel om de beurt met de wijzers van de klok mee. De startspeler begint.
Elke beurt bestaat uit drie fases.
Aan het begin van je beurt moet je één van de twee handelingen kiezen en uitvoeren:
A. VIER KAARTEN AFNEMEN
Neem 4 kaarten van de afneemstapel en neem
die verdekt in de hand.
Aan het einde van je beurt mag je maximaal
12 kaarten in je hand hebben. Heb je meer
kaarten in je hand, dan moet je de overtollige
kaarten open op de aflegstapel leggen. Welke
kaarten je aflegt, mag je zelf kiezen.
Is de afneemstapel leeg? Meng de aflegstapel
en leg die klaar als nieuwe afneemstapel.
WATERDRUPPELS LEGGEN
Staat de waterkist op dit moment bij jou?
Nee? Dan sla je dit punt over.
Ja? Leg dan een waterdruppel uit de waterkist op de volgende rotsspleet: binnen het waterkader in
de eerste kolom – op de (van bovenaf gezien) eerste vrije rotsspleet.
Niet vergeten: het water druppelt van boven naar beneden.
Hier kan nu niemand meer een edelsteen plaatsen. De waterkist blijft bij jou staan.
EDELSTENENKIST DOORGEVEN
Geef de edelstenenkist door aan de kloksgewijs volgende speler (zie de pijl in de kist).
Daarmee is je beurt beëindigd.
=
Wat voor nut heeft het om edelstenen in de „dure“ kolommen te plaatsen?
In de dure kolommen heb je meestal nog een vrijere keuze aan rotsspleten en kun je je
edelstenen slim plaatsen met het oog op de komende, steeds waardevollere tussentellin-
gen – voordat een andere speler een goede plaats voor je neus wegkaapt. Verder geldt dat
edelstenen in de dure kolommen langer in het spel blijven, terwijl de edelstenen in de eerste
rij al na de eerste tussentelling onder de waterval verdwijnen.
tip: dure plaatsen
Om hier een edelsteen te plaatsen,
moet je een witte kaart afleggen.
Om hier een edelsteen te plaatsen,
moet je vijf oranje kaarten afleggen.
Om hier een edelsteen te plaatsen,
moet je vier blauwe kaarten afleggen.
In dit voorbeeld moet de waterdruppel
op deze rotsspleet worden gelegd.
of
kolom 1
kolom 1 kolom 2
kolom 3
kolom 4
kolom 5
voorbeeld
voorbeeld
VERLOOP VAN HET SPEL
98
TUSSENTELLING:
Zodra in de eerste kolom binnen het waterkader de laatste vrije rotsspleet met een
edelsteen of waterdruppel bedekt is, vindt meteen de telling van die kolom plaats:
Punten van de rots
Eerst worden de punten die op de rots onder deze kolom staan toegekend
(zie het scorebord). Daarbij gaat het om de meeste edelstenen:
Bij 4 spelers geldt: De speler die de meeste edelstenen (in zijn kleur) in deze kolom
heeft geplaatst, krijgt het hoge puntenaantal van de rots, de speler met de op één na
meeste edelstenen het middelste aantal punten, die met de op twee na meeste
edelstenen het laagste aantal punten ( verplaats de puntenstenen overeenkomstig
op de puntenlijst). De vierde speler (en natuurlijk iedereen die in deze kolom helemaal
geen edelsteen heeft geplaatst) krijgt helemaal geen punten.
Bij drie of twee spelers geldt dezelfde volgorde, maar zijn er overeenkomstig minder
punten te verdelen. In ieder geval krijgt minimaal één speler geen punten.
Gelijkspel: Als er gelijke standen zijn bij het aantal edelstenen, krijgt de speler die een
edelsteen verder naar beneden heeft geplaatst (dichter bij de gevaarlijke waterslangen)
voorrang.
Verdeling van de bonuskaartjes
De bonuskaartjes worden op basis van de meeste edelstenen in de horizontale rijen
toegekend: De speler die de meeste edelstenen (van zijn kleur) op de betreffende rij van
het bonuskaartje heeft geplaatst, ontvangt het bonuskaartje en legt het (open of met
de afbeelding naar beneden) voor zich neer.
Gelijkspel: Bij een gelijkspel krijgt de speler van wie de edelsteen meer naar rechts
(dichter bij het bonuskaartje) ligt voorrang. Is er dan nog steeds een gelijke stand,
dan krijgt de speler van wie de edelsteen bij deze gelijke stand verder naar beneden ligt
het bonuskaartje.
Is er op een rij geen edelsteen, dan wordt het bonuskaartje uit het spel gehaald.
een tussentelling wordt alleen gedaan als alle rotsspleten van de eerste kolom binnen
het waterkader met edelstenen of waterdruppels zijn bedekt. Het kan gebeuren dat de
tweede, derde, vierde of vijfde kolom al vol is, terwijl er in de eerste kolom nog vrije
rotsspleten zijn. Ook in dat geval wordt net zo lang doorgespeeld tot de eerste kolom
vol is en daarmee de tussentelling van deze eerste kolom wordt uitgevoerd.
Niet vergeten: tot het einde van het spel wordt steeds de op dat moment eerste kolom
in het waterkader geteld.
NA DE TUSSENTELLING:
a) Neem de waterstrook helemaal rechts van de kunststof rails en schuif hem er aan
de linkerkant weer in. Daardoor wordt het waterkader een kolom verder geschoven.
De kolom die zojuist nog de tweede kolom was, wordt daardoor de eerste, etc.
b) Nu zijn er vijf nieuwe bonuskaartjes in het waterkader tevoorschijn gekomen.
Draai deze bonuskaartjes om.
c) De waterkist wordt linksom aan de volgende speler doorgegeven
(zie de pijl in de kist).
d) De waterkist wordt rechtsom doorgegeven aan de volgende speler
(zie de pijl in de kist). Deze speler is als volgende aan de beurt.
Tussen-
telling
1 van 2
Tussen-
telling
2 van 2
De eerste kolom binnen het waterkader is
vol en wordt geteld:
Punten van de rots
Speler groen heeft de meeste edelstenen
in deze kolom en krijgt 8 punten.
Speler geel en rood hebben evenveel
edelstenen. Speler rood krijgt 5 punten
omdat hij een edelsteen verder naar be-
neden heeft geplaatst. Speler geel krijgt
2 punten.
Omdat speler paars de minste edelstenen
van deze kolom heeft, krijgt hij geen
punten.
Verdeling van de bonuskaartjes
Eerste rij: speler geel, rood en paars heb-
ben evenveel edelstenen geplaatst. Speler
paars krijgt het bonuskaartje omdat zijn
edelsteen het verst naar rechts ligt.
Tweede rij: dit bonuskaartje wordt uit het
spel gehaald.
Derde rij: speler geel heeft de meeste
edelstenen en krijgt het bonuskaartje.
Vierde rij: speler groen heeft de meeste
edelstenen en krijgt het bonuskaartje.
Vijfde rij: speler groen en speler rood
hebben beide twee edelstenen op deze
rij. Ook bij de vraag „wie heeft een
edelsteen verder naar rechts geplaatst?“
heerst een gelijkspel. Daarom krijgt de
speler die bij deze gelijke stand verder
naar beneden ligt het bonuskaartje: in dit
geval dus speler groen.
rij 1
rij 2
rij 3
rij 4
rij 5
Uitzondering: Het kan gebeuren dat na a) (het doorschuiven van het
waterkader) de dan eerste kolom ook al vol is. In dat geval wordt
meteen weer geteld, voordat c) en d) worden uitgevoerd.
Uitzonderlijk geval: als de kolom door de speler die de waterkist bezit
met een edelsteen is vol gemaakt, dan legt hij geen waterdruppel meer
neer, maar geeft hij de waterkist zoals hier beschreven door na de telling.
Uitzonderlijk geval: de speler met de edelstenenkist wil nog één of meer
bonuskaartjes „Dubbele beurt“ inzetten. Daar heeft hij nu nog de kans
toe, voordat hij de edelstenenkist doorgeeft. De bonuskaartjes worden op
de volgende pagina uitgelegd.
Belangrijk:
kolom 1
voorbeeld
VERLOOP VAN HET SPEL
10
BONUSKAARTJES:
Er zijn vier soorten bonuskaartjes:
Deze bonuskaartjes gebruik je bij het einde van het spel:
Deze kaartjes leveren extra punten op. Leg deze bonuskaartjes eerst voor je neer.
Pas aan het einde van het spel krijg je de overeenkomstige punten.
Deze bonuskaartjes kun je inzetten als je aan de beurt bent:
Geef een van deze bonuskaartjes af en je krijgt daarvoor 2, 3 of 4 kaartjes van de
afneemstapel. Je mag aan het einde van je beurt niet meer dan 12 kaarten in je hand
hebben (anders moet je de overtollige kaarten afleggen).
Als je een edelsteen wilt plaatsen, dan kun je dit bonuskaartje afgeven. Je mag dan
willekeurige kaarten in plaats van de vereiste kaartkleur afgeven. Dit houdt in dat
alleen het aantal kaarten voor jou relevant is, niet de kleur.
Als je dit kaartje afgeeft, dan mag je – nadat je je handeling hebt uitgevoerd – meteen
nog een handeling uitvoeren: 4 kaarten afnemen of 1 edelsteen plaatsen, ongeacht wat
je eerste handeling ook was.
Binnen je beurt mag je een willekeurig aantal dezelfde of verschillende bonuskaartjes
inzetten – het maakt niet uit of je dit aan het begin of aan het einde van je beurt doet.
Pas daarna komt je beurt ten einde met het eventuele plaatsen van een waterdruppel
en het doorgeven van de edelstenenkist.
Het spel eindigt met de telling van de kolom die bij deze op twee na laatste
rots hoort: er komen geen speelbeurten meer en de puntentelling wordt uitgevoerd:
PUNTENTELLING
Eerst worden zoals gewoonlijk de punten van de rots van deze kolom toegekend en de
bonuskaartjes verdeeld.
Aansluitend worden meteen punten toegekend voor de op één na laatste en laatste
kolom – of ze nu vol zijn of niet. Daarbij worden alleen nog de punten van de rotsen
toegekend. Er zijn geen bonuskaartjes meer.
Vervolgens worden de punten voor de verzamelde bonuskaartjes op de puntenlijst
gezet.
Wie de meeste punten heeft behaald, wint. Bij een gelijke stand zijn er meerdere
winnaars.
Waarom krijgen bij het begin van het spel niet alle spelers
evenveel kaarten?
De startspeler heeft een licht voordeel, omdat alle rotsspleten nog
vrij zijn en hij als eerste een edelsteen in een rotsspleet kan leggen.
Dit voordeel wordt gecompenseerd doordat de andere spelers met
meer kaarten mogen beginnen. Bovendien wordt de ronde bij het
einde van het spel niet tot het einde uitgespeeld.
Is het toegestaan om in één beurt meer dan één edelsteen te
plaatsen?
Nee, per beurt mag je maar één edelsteen plaatsen. Alleen als je
een bonuskaartje „Dubbele beurt“ inzet, kun je nog een edelsteen
plaatsen.
Waarom moet de kist met edelstenen van speler naar speler
worden doorgegeven?
Het doorgeven van de edelstenenkist helpt jullie – vooral na de
tussentellingen – om te onthouden wie aan de beurt is.
Wat gebeurt er als bij de puntentelling alle spelers evenveel
punten hebben?
Dan worden alle punten van de rots volgens de gelijkestand-regel
toegekend. Bij vier spelers gaat dat als volgt: De speler van wie
de onderste edelsteen is, krijgt het hoge puntenaantal van de rots.
De speler met de edelsteen daarboven krijgt het middelste pun-
tenaantal. De speler met de edelsteen daarboven krijgt het laagste
puntenaantal. De vierde speler krijgt geen punten.
Wat gebeurt er als de waterdruppelkist in de loop van het
spel leeg raakt of er geen edelstenen van mijn kleur meer in
de edelstenenkist zitten?
In dit zeer zeldzame geval nemen jullie een paar van de waterstro-
okjes helemaal links van de kunststof rails. Vul de betreffende kist
opnieuw met de al getelde waterdruppels of edelstenen. Leg vervol-
gens de waterstrookjes weer terug op de kunststof rails.
Wat gebeurt er als een speler meer dan 80 punten behaalt?
Hij verplaatst zijn puntensteen verder vanaf de 1 en voegt aan het
einde 80 punten toe.
Wat als ik in deze spelregels geen antwoord op
mijn vraag vind?
Wij helpen je graag verder: stuur je vraag naar
Auteur: Michael Feldkötter
Illustraties: Stephanie Böhm
Redactie: Miriam Koser
© HABA-Spiele Bad Rodach 2017, art.-nr. 303441
OVERZICHT REGELS
FAQ
EINDE VAN HET SPEL
12
KURZREGEL
DOEL VAN HET SPEL: Wie aan het einde de meeste punten heeft, wint het spel.
OPBOUW:
Spelbord met rotsstroken, kunststof rails en scorebord (overeenkomstig het
spelersaantal) opbouwen
Iedere speler zit bij een hoek van het spelbord
Bonuskaartjes met de afbeelding naar beneden mengen en neerleggen
Waterkader en waterstrookjes op de kunststof rails leggen, de eerste 5 bo-
nuskaartjes omdraaien
Steeds één edelsteen als puntensteen voor de puntenlijst leggen
Kaarten met de afbeelding naar beneden mengen en verdelen:
Bij vier spelers: 4 / 5 / 6 / 7 kaarten
Bij drie spelers: 4 / 5 / 6 kaarten
Bij twee spelers: 4 / 5 kaarten
Overige kaarten als afneemstapel klaarleggen
Edelstenen in de edelstenenkist bij de startspeler,
waterdruppels in de waterkist bij de speler rechts daarnaast
VERLOOP VAN HET SPEL:
Je speelt om de beurt, met de wijzers van de klok mee.
4 kaarten afnemen of kaarten afleggen en 1 edelsteen plaatsen (de kleur
van de kaart moet overeenkomen met de gekozen rotsspleet, het aantal kaarten
met de kolom)
Speler met waterkist: Waterdruppels leggen (op de eerste vrije rotsspleet vanaf
boven in de eerste kolom)
Edelstenenkist doorgeven
TUSSENTELLING:
Zodra de eerste kolom in het waterkader vol is:
Punten van de rots: worden op basis van de meeste edelstenen
in de kolom toegekend
Bij een gelijke stand krijgt de speler van wie de edelsteen verder
naar beneden ligt voorrang
Bonuskaartjes: worden op basis van de meeste edelstenen in de rij toegekend
Bij een gelijke stand krijgt de speler van wie de edelsteen verder naar rechts ligt
voorrang
Na de tussentelling:
Waterstrookje rechts eruit halen en links weer erin schuiven
5 nieuwe bonuskaartjes omdraaien
Waterkist tegen de wijzers van de klok in doorgeven
Edelstenenkist kloksgewijs doorgeven
OVERIGE REGELS:
Kaarten vervangen: 2 identieke kaarten vervangen willekeurige andere kaarten
Maximaal aantal kaarten in de hand: 12 kaartjes
EINDE VAN HET SPEL:
Het spel eindigt met de telling van de kolom die bij de op twee na laatste rots hoort:
tel de punten van de kolom en tel daarna meteen de één na
laatste en laatste kolom.
Punten van de bonuskaartjes op de puntenlijst zetten
Wie de meeste punten heeft behaald, wint. (Gelijkspel? Meerdere winnaars.)
Extra punten bij het einde
van het spel
Extra kaarten in de hand
Willekeurige kaartkleur bij het plaats-
en van een edelsteen
Dubbele beurt
bonuskaartjes:
OVERZICHT REGELS
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7

Haba 303443 de handleiding

Type
de handleiding