Haba 302382 de handleiding

Type
de handleiding
PROLOOGOPBOUWHET SPELFINALEFAQ
OVERZICHT REGELS
INSTRUCTIES
2 3
PROLOOG
Materiaal verzamelen: Laat je arbeiders in
de mijnen van de berg koper ontginnen, stuur
hen naar de zonnige weiden om de schapen
te scheren, laat hen in de dichtbegroeide bos-
sen hout hakken en eis dat ze in de stoffige
steengroeven stenen hakken. De hiërarchie
onder de arbeiders is strikt geregeld.
Offergaven aanbrengen: met je materiaal moet je vooruit-
ziend omgaan. Zodra de druïde naar een van je hutten komt,
eist hij materiaal als offergave. Hierdoor kom je hoger in de
gunst te staan bij de goden – zeker als je hut in een grote
nederzetting staat.
Tempels bouwen: tempels zijn monu-
menten om jullie goden te vereren. Bouw je
tempel bij grote nederzettingen. Hoe meer
hutten aan je tempel grenzen, des te blijer
zijn de goden.
Hutten bouwen: gebruik het verzamelde
materiaal om hutten te bouwen. Denk goed na
waar je je hutten plaatst: zo krijg je de waar-
devolle runenstenen en kun je de druïde later
offergaven brengen.
4 puntentellers
(1x rood, 1x lichtgroen, 1x blauw, 1x paars)
72 materialen
(18x hout, 18x wol, 18x koper, 18x steen)
8 tempels
(2x rood, 2x lichtgroen, 2x blauw, 2x paars)
40 hutten
(8x rood, 8x lichtgroen, 12x blauw, 12x paars)
9 runenstenen
1 druïde
1 dobbelsteen
6 bonuschips
10 arbeiders (2x rood, 2x lichtgroen,
3x blauw, 3x paars)
4 chips van 100
1 spelbord met twee kanten
4 afschermingen
J
ullie volk volgt de roep van de goden en maakt zich klaar
om de voet van de berg Meduris te gaan bewonen. De berg
is gewijd aan de Keltische oppergod en heeft voor moedi-
ge kolonisten talrijke goederen en vruchtbare aarde in petto:
op de weiden groeit sappig gras voor jullie schapen, er zijn
steengroeven, mijnen en dichte wouden. Het gebied aan de
voet van de berg bestaat uit negen districten, die met hun ru-
nenplaatsen symbool staan voor de verering van verschillende
goden.
Jullie vier zijn uitverkoren om de nederzetting te bouwen en
de goden te behagen. Jullie arbeiders verzamelen op de hoog-
vlaktes van de berg, materiaal als grondstof voor de bouw van
hutten en tempels. Enkel wie voldoende materiaal verzamelt,
de ligging van zijn hutten en tempels slim uitkiest en de go-
den genadig stemt dankzij offers aan de druïde, wordt verko-
zen tot stamhoofd.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
4
OPBOUW
één van de 9 gebieden met
runenstenen
Elke speler kiest een spelkleur:
paars, blauw, lichtgroen of rood.
Bij 2 spelers kies je uit paars en blauw.
Spelbord
Bij 2 of 3 spelers
neem je de kant met dit
symbool:
Bij 4 spelers
neem je de kant met dit
symbool:
Lijst met overwinningspunten/puntenteller
Elke speler legt de puntenteller
van zijn kleur op de 5 van de lijst met overwin-
ningspunten.
Afscherming/materialen
Elke speler neemt één afscherming
en van elk materiaal één kaartje. Materialen wor-
den altijd achter de afscherming verborgen.
Materialen
Leg alle resterende materialen op de desbetref-
fende bergflank: koper op de mijnen, stenen
op de steengroeve, hout op het bos, wol op de
schapenweiden.
Runenstenen/dobbelsteen/chips van 100
bij de hand houden.
de grote rivier
steenvelden van de druïde
Druïde
Zet de druïde
op zijn tempel.
pad van de druïde
Hoogvlaktes:
'wol', 'koper', 'steen', 'hout'
Velden met symbolen
Bonuschips
Meng de bonuschips verdekt en leg ze
op 6 willekeurige velden.
Tussen elke bonuschip moeten minstens
3 vrije velden liggen. Daarna draai je alle
bonuschips om.
Voordat jullie beginnen,
kiezen jullie een startspeler. Bij 2 spelers krijgt elke speler 3 arbeiders in zijn
kleur, bij 3 of 4 spelers telkens 2 arbeiders. Begin met de startspeler en zet elk
om beurt, één van jullie arbeiders op een willekeurige hoogvlakte ('hout', 'wol',
'koper' of 'steen'). Op elke hoogvlakte kunnen max. 3 arbeiders op elkaar
staan. Ga verder tot alle arbeiders een plaats hebben.
Tempels/hutten
Elke speler zet de hutten en tempels van zijn
kleur voor zijn afscherming.
Bij twee spelers: 12 hutten en 2 tempels
Bij 3 of 4 spelers: 8 hutten en 2 tempels
+1+1+1
+2+2
+3
6 7 8 9
KLEINE OPBRENGST
Je beurt begint door met de dobbelsteen te gooien.
Wat heb je gegooid?
Nu stropen alle arbeiders op de hoogvlakte van de bij-
behorende kleur hun mouwen op: per eigen arbeider
verzamelt elke speler daar een van de materialen.
Verzamelen betekent: een materiaal van het spelbord ne-
men en als voorraad achter de eigen afscherming leggen.
Om de beurt (te beginnen met de speler die aan de
beurt is) mogen alle spelers een willekeurig mate-
riaal verzamelen – ongeacht waar de desbetreffende
arbeiders staan.
Elke speler moet een van zijn materialen weer
op de desbetreffende bergflank op het spelbord
leggen. Wie niets heeft, hoeft ook niets af te geven.
Na de kleine opbrengst moet je de tweede fase van je beurt uitvoeren.
Daartoe heb je keuze uit een van de volgende drie mogelijkheden:
Fase
2/2
Fase
1/2
A. GROTE OPBRENGST
Wil je andere materialen verzamelen? Doe dan het volgende:
Arbeider verplaatsen: Neem een van je arbeiders. Je mag ook een arbeider uit een toren
van arbeiders nemen. Zet hem op een willekeurige andere hoogvlakte. Als daar al een of
twee (eigen of andere) arbeiders staan, zet je hem hierop. Tijdens het hele spel geldt dat er
maximaal 3 arbeiders op elkaar mogen staan.
Materialen verzamelen: Alle arbeiders op de hoogvlakte die je gekozen hebt, stropen nu
de mouwen op. De hiërarchie van de arbeiders is nu van belang:
als de hoogvlakte voordien leeg was, krijgt jouw verplaatste arbeider één materiaal. Als er
al een arbeider stond, krijgt jouw verplaatste arbeider 2 materialen en de arbeider eronder
1 materiaal. Als jouw verplaatste arbeider helemaal boven staat, krijgt hij 3 materialen, de
arbeider eronder 2 materialen en de onderste arbeider 1 materiaal. (Soms profiteren dus ook
je medespelers van je beurt. Natuurlijk kun jij ook herhaaldelijk profiteren als meerdere van
je arbeiders op de door jou gekozen hoogvlakte staan.)
Daarna is het de beurt aan de volgende speler.
B. HUTTEN BOUWEN
Wil je een hut bouwen? Doe dan het volgende:
Veld kiezen: kies een onbebouwd veld.
Materialen gebruiken: elk veld heeft twee symbolen. Deze symbolen tonen welke twee
materialen je moet gebruiken om op dit veld een hut te bouwen. Materialen gebruiken
betekent: materialen uit je eigen voorraad weer op de desbetreffende bergflank op het spel-
bord leggen. Een bepaald materiaal kun je altijd door drie willekeurige andere materialen
vervangen.
Leg de vereiste materialen terug.
Hut plaatsen: zet een hut uit je voorraad op het veld.
Runensteen nemen: neem de runensteen van dit gebied en leg deze voor je afscherming.
Vergelijk het symbool op het veld met de symbolen op de runenstenen om de juiste te vin-
den. Ligt de runensteen al bij een medespeler? Dan neem je hem van daar.
Druïde verplaatsen: Verplaats de druïde in het begin van het spel met één steenveld.
Daarna is het de beurt aan de volgende speler.
C. TEMPEL BOUWEN
Wil je een tempel bouwen? Doe dan het volgende:
Veld kiezen: kies een onbebouwd veld (zonder bonuschip).
Materialen gebruiken: elk veld heeft twee symbolen. Deze symbolen tonen welke twee
materialen je moet gebruiken om op dit veld een tempel te bouwen. Leg de vereiste materi-
alen terug.
Tempel plaatsen: zet een tempel uit je voorraad op het veld.
Voor het bouwen van een tempel krijg je geen runensteen.
Druïde verplaatsen: Verplaats de druïde in het begin van het spel met één steenveld.
Daarna is het de beurt aan de volgende speler.
of
of
HET SPEL
Speel om de beurt met de wijzers van de klok mee.
Elke beurt bestaat telkens uit twee fases.
De startspeler begint.
Ligt op het veld waarop je een hut wilt bouwen, een bonuschip?
Houd dan hiermee rekening:
+2 overwinningspunten: Neem de bonuschip '2' en leg hem in de doos. Bouw dan je
hut, zoals beschreven. Je krijgt 2 extra overwinningspunten. Overwinningspunten krijgen
betekent: je puntenteller meteen evenveel plaatsen vooruit zetten op de lijst met overwin-
ningspunten.
Gratis bouwen: Neem de bonuschip 'Hut' en leg hem in de doos. Bouw dan je hut zoals
beschreven, maar zonder materialen te gebruiken.
Offergave voor later: Laat de bonuschip 'Druïde' op het veld liggen en bouw je hut hier-
op, zoals beschreven. De bonuschip blijft liggen tot je hem later aan de druïde wilt offeren.
Staat naast het veld al een hut? Houd dan hiermee rekening:
Door de bouw ontstaat een nederzetting. Nederzetting betekent: twee of meer hutten (ongeacht van
welke kleur) staan vlak naast elkaar. Nederzettingen kunnen zich uitstrekken over verschillende runen-
steengebieden en over de grote rivier. Ze worden begrensd door tempels en onbebouwde velden.
In dat geval moet je meer materialen gebruiken om de hut te bouwen:
voor de 2e hut in een nederzetting moet je elk van de twee vereiste materialen tweemaal gebruiken.
Voor de 3e hut in een nederzetting moet je elk van de twee vereiste materialen driemaal gebruiken.
Voor elke volgende hut stijgt het aantal vereiste materialen overeenkomstig. De omvang van de
nederzettingen is onbeperkt.
Wil een speler het laatste gat tussen twee nederzettingen of hutten met een hut sluiten?
Zo ontstaat een grote nederzetting. De speler moet overeenkomstig veel materialen gebruiken.
De regel voor nederzettingen geldt alleen voor hutten, dus niet voor tempels: als je een tempel wilt
bouwen, gebruik je beide vereiste materialen slechts eenmaal – ongeacht hoeveel hutten of tempels er
vlakbij liggen.
Het pad van de druïde:
Zodra de druïde geen vrij steenveld meer voor zich heeft, verandert de regel om hem te verplaatsen:
na elke bouw wordt hij meteen (met de wijzers van de klok mee) langs zijn pad verplaatst tot hij bij de
volgende hut aankomt.
Naast die hut blijft hij staan. De hut kan apart staan of tot een nederzetting behoren.
De eigenaar van deze hut kan nu aan de druïde offers brengen: hij begint een offerritueel. Door offerga-
ven komt hij hoger in de gunst te staan bij de goden en krijgt hij overwinningspunten.
Welke offergaven de druïde verlangt, tonen de beide symbolen op het veld waarop de hut staat.
Het offerritueel in een nederzetting:
eerst mag de speler, naast wiens hut de druïde nu staat, offeren. Offeren betekent: materialen gebruiken.
Ook hierbij kan een materiaal door drie willekeurige materialen vervangen worden.
Offert de speler nu een van beide gevraagde materialen? Dan krijgt hij één overwinningspunt.
Offert de speler beide vereiste materialen? Dan krijgt hij evenveel overwinningspunten als er hutten
in deze nederzetting staan. Welke kleur de hutten hebben, is niet van belang.
Offert de speler geen materiaal? Dan wordt bij hem een overwinningspunt afgetrokken. (De punten-
teller wordt meteen achteruit gezet, hij kan echter niet onder 0 terechtkomen.)
Daarna gaat de druïde naar de volgende hut van deze nederzetting. Nu kan de eigenaar van deze hut
offeren. Dat gaat zo verder tot de druïde geen hut meer voor zich heeft.
Het kan gebeuren dat een speler meerdere keren kan offeren, omdat hij meerdere hutten bezit.
Het offerritueel bij een vrijstaande hut:
dezelfde regels als in een nederzetting zijn van toepassing. In elk geval heeft het geen zin om beide
vereiste materialen te gebruiken: omdat de hut geen deel van een nederzetting is, is er hiervoor slechts
één overwinningspunt.
Na een offerritueel gaat het spel in dezelfde spelersvolgorde verder.
Nederzetting-regels
Runen-tussentelling
BonusregelOfferregels
Steekt de druïde op zijn weg de grote rivier over?
Dat kan zowel bij het verplaatsen van de druïde als tijdens een offer-
ritueel. Zodra hij de rivier oversteekt, wordt het spel even onderbro-
ken: er vindt een runen-tussentelling plaats.
Runen-tussentelling:
Elke speler krijgt een overwinningspunt per runensteen die hij
momenteel bezit.
Daarna gaat de beurt of het offerritueel gewoon voort.
Bonuschip 'Druïde':
komt de druïde bij een hut die op een bonuschip 'Druïde' staat? Dan
kan de eigenaar van deze hut de chip van het spelbord nemen en in
de doos leggen. Dat is hetzelfde alsof hij beide vereiste materialen
geofferd zou hebben. De speler kan echter ook beslissen om de
bonuschip pas later te gebruiken.
Wat is het voordeel van hutten bouwen?
Hutten zelf leveren geen overwinningspunten op, maar wel de volgende voordelen:
de runensteen die je hiervoor krijgt, kan je overwinningspunten opleveren: in een ru-
nen-tussentelling en in de runen-puntentelling (alleen als hij tot dan toe niet werd
weggenomen).
Alleen als je hutten bezit, kun je aan de druïde offers brengen en zo overwinningspunten
krijgen.
Waarom zou ik hutten in nederzettingen bouwen?
Wie hutten in grote nederzettingen heeft, kan later door offers buitengewoon veel overwinnings-
punten verdienen.
Wat is het voordeel om een tempel te bouwen?
Tempels verschaffen je aan het einde van het spel overwinningspunten:
grenst meteen links en/of rechts aan je tempel een nederzetting? Dan krijg je voor elke hut van
die nederzetting(en) een overwinningspunt. Welke kleur die hutten hebben, is niet van belang.
Elke afzonderlijke hut (ongeacht de kleur), die vlak naast je tempel werd gebouwd, geeft je een
overwinningspunt.
Hutten en tempels:
+1+1+1
+2+2
+3
+1+1+1
+1+1
+1
10 11
1. Fase 1/2: kleine opbrengst ...
Speler rood heeft gegooid:
Speler lichtgroen krijgt 1 ‘Hout’. Speler blauw krijgt 2 kaartjes 'Hout'
omdat twee van zijn arbeiders op de hoogvlakte 'Hout' staan. Speler
rood krijgt niets en voert de tweede fase van zijn beurt uit ...
... Fase 2/2: grote opbrengst
Na de kleine opbrengst zet speler rood een van zijn arbeiders op
de hoogvlakte 'Steen'. Daar staan al twee arbeiders: één van speler
lichtgroen, één van speler rood. Nu is er de grote opbrengst: speler
rood krijgt 4 stenen (3 + 1) en speler lichtgroen 2.
2. De druïde verlaat zijn steenvelden
Intussen is de 4e hut gebouwd. Nu verlaat de druïde het derde
steenveld en gaat langs zijn pad naar de volgende hut. In dit voor-
beeld gaat hij tot de lichtgroene hut. Het offerritueel begint. Speler
lichtgroen offert 1 wol en krijgt daarvoor 1 overwinningspunt. Hij
zet zijn puntenteller vooruit. Daarna is het de beurt aan de volgende
speler.
3. Hut bouwen in een nederzetting ...
Het spel is al gevorderd. In fase 2/2 wilt speler blauw deze hut
bouwen. Hij gebruikt 3 kaartjes 'Steen' en 3 kaartjes 'Hout', omdat
het de 3e hut in de nederzetting is en bijgevolg de nederzetting-regel
geldt. Hij zet de hut en neemt de bijbehorende runensteen. Daarna
verplaatst hij de druïde naar de volgende hut. In dit geval is dat de
zonet gebouwde blauwe hut. Het offerritueel begint ...
... offerritueel in een nederzetting
Eerst kan speler blauw offeren. Hij offert 1 steen en 1 hout en krijgt
daarvoor 3 overwinningspunten. De druïde gaat verder naar de
rode hut. Speler rood heeft noch wol, noch koper en wilt de vereiste
materialen ook niet door andere vervangen. Hij offert dus niets en
er wordt een overwinningspunt bij hem afgetrokken. De druïde gaat
verder naar de laatste hut van deze nederzetting: opnieuw kan speler
rood offeren. Deze keer offert hij 1 hout en krijgt daarvoor een over-
winningspunt. De tempel bevindt zich aan de rand van de nederzet-
ting. Daarna is het de beurt aan de volgende speler.
GEDETAILLEERDE VOORBEELDEN VAN VERPLAATSINGEN:
Alleen materialen worden achter de afscherming verborgen.
Er mogen maximaal 3 arbeiders op elkaar op een hoogvlakte staan.
Alleen bij de grote opbrengst heeft de hiërarchie van de arbeiders belang voor het aantal
verzamelde materialen. Niet vergeten:
een materiaal kan altijd door drie willekeurige andere materialen vervangen worden.
De nederzetting-regel (= hoe meer hutten in een nederzetting, hoe duurder het wordt om
daar een hut te bouwen) geldt enkel voor hutten, niet voor tempels.
Runenstenen krijg je enkel voor gebouwde hutten, niet voor tempels.
Bonuschip '2':
Voor de bouw van een hut op een veld met deze bonuschip:
+2
Offergaven aan de druïde:
Per hut waarvan de druïde een offergave verlangt:
+1, als je slechts één van de vereiste materialen offert;
+ evenveel overwinningspunten als zich hutten in de nederzetting bevinden als je beide
vereiste materialen offert;
-1 als je geen van de vereiste materialen offert.
Runen-tussentelling:
per runensteen die elke speler op dat moment bezit: +1
Telkens wanneer iemand overwinningspunten krijgt of verliest, wordt zijn puntenteller op de
lijst met overwinningspunten vooruit of achteruit geplaatst.
4. Runen-tussentelling
Speler rood heeft zonet in fase 2/2 een tempel gebouwd. Hij ver-
plaatst nu de druïde. Daarbij steekt de druïde de grote rivier over.
Er vindt meteen een runen-tussentelling plaats. Daarna bereikt
de druïde de lichtgroene hut en begint een offerritueel. Pas als
dat beëindigd is, is het de beurt aan de volgende speler.
SAMENVATTING BELANGRIJKE REGELS:
SAMENVATTING VAN DE OVERWINNINGSPUNTEN TIJDENS HET SPEL:
Grote opbrengst (door
verplaatsen van een
arbeider)
Kleine opbrengst
(door dobbelsteen)
+1
+1 +1
+1
+1
+2
+4
+5
+1
12 13
De laatste ronde van de druïde:
Achtereenvolgens eist de druïde van alle hutten offergaven; per hut
krijg je:
1, als je slechts één van de vereiste materialen offert;
+ evenveel overwinningspunten als zich hutten in de nederzetting
bevinden als je beide vereiste materialen offert;
-1 als je geen van de vereiste materialen offert.
Puntentelling tempels:
Voor elke tempel krijgt de eigenaar evenveel overwinningspunten als er
hutten naast de tempel werden gebouwd.
De kleur van de hutten heeft daarbij geen belang.
Voorbeeld:
Hutten kunnen voor een links aangrenzende en voor een rechts aan-
grenzende tempel meegeteld worden.
Wat gebeurt er als er bij het verzamelen niet meer genoeg
materialen in voorraad zijn?
De hiërarchie van de arbeiders is bij het verzamelen van belang: de
bovenste arbeider krijgt als eerste, daarna de middelste en tot slot de
onderste arbeider. Als de voorraad materialen uitgeput is, krijgen de
onderste arbeiders niets. Dat geldt zowel bij de kleine opbrengst als
bij de grote opbrengst. Zolang er geen materialen naar de voorraad
teruggaan, kan op deze hoogvlakte niets verzameld worden.
Alleen als wordt gegooid, speelt de hiërarchie geen rol, maar
krijgt iedereen om de beurt 1 willekeurig materiaal, te beginnen bij de
speler die gegooid heeft.
Kunnen arbeiders voor de grote opbrengst onderaan uit een
toren van arbeiders genomen worden?
Ja.
Mag ik een arbeider binnen dezelfde hoogvlakte verplaatsen?
Nee, bij het verplaatsen moet een arbeider de hoogvlakte waarop hij
staat, verlaten.
Kunnen nederzettingen aan beide kanten uitgebreid worden?
Ja. In dat geval geldt de nederzetting-regel. Voor de nederzetting-regel
is niet de positie van een nieuwe hut doorslaggevend, maar het aantal
hutten in de nederzetting.
Hoeveel materialen moeten worden gebruikt om hier een hut
te bouwen?
3 kaartjes 'Wol' en 3 kaartjes 'Hout', omdat dit de 3e hut van de
nederzetting is.
Waar gaat de druïde naartoe als de nederzetting, waarbij de
druïde net staat, door de bouw van een hut wordt uitgebreid?
Als de zonet gebouwde hut vlak voor de druïde staat, gaat hij naar
die hut en begint het offerritueel. Het begint dus uitzonderlijk niet bij
de eerste hut van een nederzetting, maar in het midden ervan. Als de
eigenaar van deze hut beide vereiste materialen offert, krijgt hij toch
evenveel overwinningspunten als er hutten in de hele nederzetting
staan.
SAMENVATTING VAN DE TELLING VAN DE OVERWINNINGSPUNTEN:
FINALE FAQ
Blijft de druïde soms naast een tempel staan?
Neen, de druïde loopt altijd voorbij tempels en lege velden.
Mogen twee tempels naast elkaar staan?
Ja. Een aanpalende tempel levert bij de tempel-puntentelling echter geen
overwinningspunt op.
Moet ik offeren aan de druïde als ik kan, maar niet wil?
Neen, maar er wordt een overwinningspunt afgetrokken.
Hoe kunnen we gemakkelijker onthouden wie aan de beurt is?
In fase 1/2 gooi je de dobbelsteen het best voor jou en laat je die liggen,
tot je beurt afgerond is en ook het hierdoor evt. gestarte offerritueel (evt.
met runensteen-tussentelling) beëindigd is. Daarna geef je de dobbel-
steen aan je linker buur, hij is nu aan de beurt.
De vierde hut werd zojuist gebouwd. Naar waar loopt de
druïde in dit voorbeeld?
De druïde loopt naar de lichtgroene hut en het offerritueel begint. Speler
lichtgroen kan offeren. Dankzij de rode hut kan hij max. 2 overwinnings-
punten krijgen. Daarna is het de beurt aan de volgende speler.
Waar loopt de druïde naartoe als er vier tempels werden ge-
bouwd vóór de eerste hut werd gebouwd?
De druïde moet zijn steenvelden verlaten en langs zijn pad tot de vol-
gende hut gaan. Dat gaat echter niet, aangezien er nog geen hut op het
spelbord staat. In dat geval blijft hij staan tot de eerste hut is gebouwd.
Wij kennen echter geen spel waarin zich dat heeft voorgedaan.
Wat als ik in deze spelregels geen antwoord op mijn vraag
vind?
Wij helpen je graag verder: stuur je vraag naar [email protected].
SLOTRONDE
Positie van de druïde aanduiden :
Leg de dobbelsteen naast de druïde.
De laatste ronde van de druïde: De druïde maakt nu nog
een volledige laatste ronde en eist daarbij bij alle hutten op het
spelbord de laatste offergaven. Er vinden echter geen andere fases
plaats, d.w.z. dat de druïde zonder reden (bouw) meteen naar de
volgende hut/nederzetting loopt en een offerritueel begint. Na het
offerritueel gaat de druïde direct naar het volgende offerritueel, tot
hij ten slotte de hut of nederzetting bereikt, die met de dobbel-
steen is aangeduid. Daar vindt het laatste offerritueel plaats. In
deze laatste ronde van de druïde is er geen runen-tussentelling.
Uiteindelijke telling overwinningspunten: Het spel is nu afge-
lopen. Jullie krijgen de uiteindelijke overwinningspunten voor jullie
tempels en runenstenen. De regels daartoe staan in het volgende
overzicht. Als een speler meer dan 100 overwinningspunten heeft,
wordt zijn gekleurde chip van 100 op zijn puntenteller gelegd en me-
teen meegeteld. Als een speler de 100 op de lijst van overwinnings-
punten opnieuw overschrijdt, wordt de chip van 100 omgedraaid,
zodat de 200 te zien is.
Wie aan het einde de meeste overwinningspunten heeft, wint het
spel. Bij een gelijke stand wint diegene, die de meeste hutten en
tempels heeft gebouwd. Als er ook daar een gelijke stand is, wint die-
gene, die de meeste materialen over heeft. Als er ook hier een gelijke
stand is, is het de wil van de goden dat er meerdere winnaars zijn.
Puntentelling runenstenen:
Voor de eerste runensteen, die je aan het einde hebt: +1
Voor de tweede runensteen, die je aan het einde hebt: +2
Voor de derde runensteen, die je aan het einde hebt: +3
Voor elke volgende runensteen, die je aan het einde hebt, neemt het
aantal overwinningspunten overeenkomstig toe.
Voorbeeld:
Voor 5 runenstenen krijg je 1 + 2 + 3 + 4 + 5 = 15 overwinningspunten.
Als een speler beide tempels en al zijn hutten heeft gebouwd, start de finale
van het spel. Dat betekent allereerst dat alle andere spelers nog slechts een-
maal aan de beurt zijn. Dan begint de slotronde.
+1
+1 +1
+1
+1
+2
+3
+4
+5
+1
+1+1+1
+2+2
+3
x
1
x
2
x
3
1.
2.
3.
14 15
OVERZICHT REGELS
Doel van het spel:
Wie de meeste overwinningspunten heeft, wint het spel.
VOORBEREIDING VAN HET SPEL:
Bonusregel:
Als je hier een hut bouwt, krijg je 2 overwinningspunten.
Als je hier een hut bouwt, hoef je geen materialen te gebruiken.
Als je hier een hut bouwt, kun je de chip later als offergave aan de druïde geven.
Het pad van de druïde:
na elke bouw gaat de druïde een steenveld vooruit of, later in het spel, (met de wijzers van de klok mee)
langs zijn pad tot hij naast de volgende hut blijft staan.
Nu vindt een offerritueel plaats.
Offerregels:
Bij een vrijstaande hut geldt: de eigenaar van deze hut kan nu offeren.
In een nederzetting geldt: De eigenaars van de hutten kunnen achtereenvolgens offeren.
De druïde stapt daarbij steeds een hut verder.
Offert een speler ...
... slechts één van de (volgens de symbolen) vereiste materialen: +1 overwinningspunt
... beide vereiste materialen: + aantal overwinningspunten als zich hutten in deze nederzetting bevinden
... geen materiaal: -1 overwinningspunt
Na een offerritueel gaat het spel in dezelfde volgorde verder.
Runen-tussentelling
Zodra de druïde de grote rivier oversteekt, krijgt elke speler per runensteen die hij momenteel heeft, een
overwinningspunt. Daarna gaat het spel/de huidige beurt verder.
Wisselkoers:
een materiaal kan altijd door drie willekeurige andere materialen vervangen worden.
FINALE:
Zodra een speler beide tempels en al zijn hutten heeft geplaatst, zijn alle andere spelers nog eenmaal aan de
beurt. Daarna loopt de druïde zijn laatste ronde:
duid de positie van de druïde aan met de dobbelsteen.
De druïde maakt nu een volledige ronde (van het ene offerritueel naar het volgende) tot het laatste
offerritueel in de nederzetting/bij de hut, die met de dobbelsteen is aangeduid.
Daarna gebeurt de uiteindelijke puntentelling van de tempels en runenstenen:
Puntentelling tempels:
Puntentelling runenstenen:
B. HUTTEN BOUWEN
Onbebouwd veld kiezen
Materialen gebruiken (welke? zie symbolen)
Rekening houden met nederzetting-regels
Hut plaatsen
Runensteen nemen
Druïde verplaatsen
Daarna is het de beurt aan de volgende
speler.
Puntenteller op de 5 in de lijst met overwinningspunten leggen
Resterende materialen op de desbetreffende bergflank leggen
Runenstenen/chips van 100/dobbelsteen bij de hand houden
Druïde op tempel zetten
Bonuschips verdekt mengen, op velden leggen (min. 3 velden tussen), omdraaien
Voor jullie beginnen:
zet om beurten een van jullie arbeiders op een willekeurige hoogvlakte, tot alle arbeiders verdeeld zijn (max. 3 arbeiders op elkaar).
HET SPEL:
Je speelt om de beurt, met de wijzers van de klok mee.
Fase 1/2:
Dobbelsteen gooien:
Bij twee spelers:
Juiste kant van het spelbord gebruiken.
Jullie spelen met de kleuren paars en blauw.
Elke speler krijgt:
- 1 afscherming
- 1 hout, 1 wol, 1 koper, 1 steen (achter afscherming)
- 12 hutten, 2 tempels (voor afscherming)
- 1 puntenteller
- 3 arbeiders
Bij 3/4 spelers:
Juiste kant van het spelbord gebruiken.
Elke speler krijgt:
- 1 afscherming
- 1 hout, 1 wol, 1 koper, 1 steen (achter afscherming)
- 8 hutten, 2 tempels (voor afscherming)
- 1 puntenteller
- 2 arbeiders
per eigen arbeider
verzamelt elke speler
daar een van de
materialen.
Om beurt mogen alle
spelers een willekeurig
materiaal nemen.
Elke speler moet een
van zijn materialen
weer op het spelbord
leggen.
A. GROTE OPBRENGST
Arbeider verplaatsen
Materialen verzamelen
Daarna is het de beurt aan
de volgende speler.
C. TEMPEL BOUWEN
Onbebouwd veld (zonder bonuschip)
kiezen
Materialen gebruiken (welke? zie
symbolen)
Tempel plaatsen
Druïde verplaatsen
Daarna is het de beurt aan de volgende
speler.
Fase 2/2:
of
of
Auteurs: Stefan Dorra en Ralf zur Linde
Illustraties: Miguel Coimbra
Redactie: Miriam Koser
Ontwerp handleiding en vormgeving: Ocker&Indigo
Auteursrechten HABA-spellen Bad Rodach 2016
Art.nr. 302382
TL 88635
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8

Haba 302382 de handleiding

Type
de handleiding