+1+1+1
+2+2
+3
6 7 8 9
KLEINE OPBRENGST
Je beurt begint door met de dobbelsteen te gooien.
Wat heb je gegooid?
Nu stropen alle arbeiders op de hoogvlakte van de bij-
behorende kleur hun mouwen op: per eigen arbeider
verzamelt elke speler daar een van de materialen.
Verzamelen betekent: een materiaal van het spelbord ne-
men en als voorraad achter de eigen afscherming leggen.
Om de beurt (te beginnen met de speler die aan de
beurt is) mogen alle spelers een willekeurig mate-
riaal verzamelen – ongeacht waar de desbetreffende
arbeiders staan.
Elke speler moet een van zijn materialen weer
op de desbetreffende bergflank op het spelbord
leggen. Wie niets heeft, hoeft ook niets af te geven.
Na de kleine opbrengst moet je de tweede fase van je beurt uitvoeren.
Daartoe heb je keuze uit een van de volgende drie mogelijkheden:
Fase
2/2
Fase
1/2
A. GROTE OPBRENGST
Wil je andere materialen verzamelen? Doe dan het volgende:
• Arbeider verplaatsen: Neem een van je arbeiders. Je mag ook een arbeider uit een toren
van arbeiders nemen. Zet hem op een willekeurige andere hoogvlakte. Als daar al een of
twee (eigen of andere) arbeiders staan, zet je hem hierop. Tijdens het hele spel geldt dat er
maximaal 3 arbeiders op elkaar mogen staan.
• Materialen verzamelen: Alle arbeiders op de hoogvlakte die je gekozen hebt, stropen nu
de mouwen op. De hiërarchie van de arbeiders is nu van belang:
als de hoogvlakte voordien leeg was, krijgt jouw verplaatste arbeider één materiaal. Als er
al een arbeider stond, krijgt jouw verplaatste arbeider 2 materialen en de arbeider eronder
1 materiaal. Als jouw verplaatste arbeider helemaal boven staat, krijgt hij 3 materialen, de
arbeider eronder 2 materialen en de onderste arbeider 1 materiaal. (Soms profiteren dus ook
je medespelers van je beurt. Natuurlijk kun jij ook herhaaldelijk profiteren als meerdere van
je arbeiders op de door jou gekozen hoogvlakte staan.)
• Daarna is het de beurt aan de volgende speler.
B. HUTTEN BOUWEN
Wil je een hut bouwen? Doe dan het volgende:
• Veld kiezen: kies een onbebouwd veld.
• Materialen gebruiken: elk veld heeft twee symbolen. Deze symbolen tonen welke twee
materialen je moet gebruiken om op dit veld een hut te bouwen. Materialen gebruiken
betekent: materialen uit je eigen voorraad weer op de desbetreffende bergflank op het spel-
bord leggen. Een bepaald materiaal kun je altijd door drie willekeurige andere materialen
vervangen.
Leg de vereiste materialen terug.
• Hut plaatsen: zet een hut uit je voorraad op het veld.
• Runensteen nemen: neem de runensteen van dit gebied en leg deze voor je afscherming.
Vergelijk het symbool op het veld met de symbolen op de runenstenen om de juiste te vin-
den. Ligt de runensteen al bij een medespeler? Dan neem je hem van daar.
• Druïde verplaatsen: Verplaats de druïde in het begin van het spel met één steenveld.
• Daarna is het de beurt aan de volgende speler.
C. TEMPEL BOUWEN
Wil je een tempel bouwen? Doe dan het volgende:
• Veld kiezen: kies een onbebouwd veld (zonder bonuschip).
• Materialen gebruiken: elk veld heeft twee symbolen. Deze symbolen tonen welke twee
materialen je moet gebruiken om op dit veld een tempel te bouwen. Leg de vereiste materi-
alen terug.
• Tempel plaatsen: zet een tempel uit je voorraad op het veld.
• Voor het bouwen van een tempel krijg je geen runensteen.
• Druïde verplaatsen: Verplaats de druïde in het begin van het spel met één steenveld.
• Daarna is het de beurt aan de volgende speler.
of ▶
of ▶
HET SPEL
Speel om de beurt met de wijzers van de klok mee.
Elke beurt bestaat telkens uit twee fases.
De startspeler begint.
Ligt op het veld waarop je een hut wilt bouwen, een bonuschip?
Houd dan hiermee rekening:
+2 overwinningspunten: Neem de bonuschip '2' en leg hem in de doos. Bouw dan je
hut, zoals beschreven. Je krijgt 2 extra overwinningspunten. Overwinningspunten krijgen
betekent: je puntenteller meteen evenveel plaatsen vooruit zetten op de lijst met overwin-
ningspunten.
Gratis bouwen: Neem de bonuschip 'Hut' en leg hem in de doos. Bouw dan je hut zoals
beschreven, maar zonder materialen te gebruiken.
Offergave voor later: Laat de bonuschip 'Druïde' op het veld liggen en bouw je hut hier-
op, zoals beschreven. De bonuschip blijft liggen tot je hem later aan de druïde wilt offeren.
Staat naast het veld al een hut? Houd dan hiermee rekening:
Door de bouw ontstaat een nederzetting. Nederzetting betekent: twee of meer hutten (ongeacht van
welke kleur) staan vlak naast elkaar. Nederzettingen kunnen zich uitstrekken over verschillende runen-
steengebieden en over de grote rivier. Ze worden begrensd door tempels en onbebouwde velden.
In dat geval moet je meer materialen gebruiken om de hut te bouwen:
• voor de 2e hut in een nederzetting moet je elk van de twee vereiste materialen tweemaal gebruiken.
• Voor de 3e hut in een nederzetting moet je elk van de twee vereiste materialen driemaal gebruiken.
• Voor elke volgende hut stijgt het aantal vereiste materialen overeenkomstig. De omvang van de
nederzettingen is onbeperkt.
Wil een speler het laatste gat tussen twee nederzettingen of hutten met een hut sluiten?
Zo ontstaat een grote nederzetting. De speler moet overeenkomstig veel materialen gebruiken.
De regel voor nederzettingen geldt alleen voor hutten, dus niet voor tempels: als je een tempel wilt
bouwen, gebruik je beide vereiste materialen slechts eenmaal – ongeacht hoeveel hutten of tempels er
vlakbij liggen.
Het pad van de druïde:
Zodra de druïde geen vrij steenveld meer voor zich heeft, verandert de regel om hem te verplaatsen:
na elke bouw wordt hij meteen (met de wijzers van de klok mee) langs zijn pad verplaatst tot hij bij de
volgende hut aankomt.
Naast die hut blijft hij staan. De hut kan apart staan of tot een nederzetting behoren.
De eigenaar van deze hut kan nu aan de druïde offers brengen: hij begint een offerritueel. Door offerga-
ven komt hij hoger in de gunst te staan bij de goden en krijgt hij overwinningspunten.
Welke offergaven de druïde verlangt, tonen de beide symbolen op het veld waarop de hut staat.
Het offerritueel in een nederzetting:
eerst mag de speler, naast wiens hut de druïde nu staat, offeren. Offeren betekent: materialen gebruiken.
Ook hierbij kan een materiaal door drie willekeurige materialen vervangen worden.
• Offert de speler nu een van beide gevraagde materialen? Dan krijgt hij één overwinningspunt.
• Offert de speler beide vereiste materialen? Dan krijgt hij evenveel overwinningspunten als er hutten
in deze nederzetting staan. Welke kleur de hutten hebben, is niet van belang.
• Offert de speler geen materiaal? Dan wordt bij hem een overwinningspunt afgetrokken. (De punten-
teller wordt meteen achteruit gezet, hij kan echter niet onder 0 terechtkomen.)
Daarna gaat de druïde naar de volgende hut van deze nederzetting. Nu kan de eigenaar van deze hut
offeren. Dat gaat zo verder tot de druïde geen hut meer voor zich heeft.
Het kan gebeuren dat een speler meerdere keren kan offeren, omdat hij meerdere hutten bezit.
Het offerritueel bij een vrijstaande hut:
dezelfde regels als in een nederzetting zijn van toepassing. In elk geval heeft het geen zin om beide
vereiste materialen te gebruiken: omdat de hut geen deel van een nederzetting is, is er hiervoor slechts
één overwinningspunt.
Na een offerritueel gaat het spel in dezelfde spelersvolgorde verder.
Nederzetting-regels
Runen-tussentelling
BonusregelOfferregels
Steekt de druïde op zijn weg de grote rivier over?
Dat kan zowel bij het verplaatsen van de druïde als tijdens een offer-
ritueel. Zodra hij de rivier oversteekt, wordt het spel even onderbro-
ken: er vindt een runen-tussentelling plaats.
Runen-tussentelling:
• Elke speler krijgt een overwinningspunt per runensteen die hij
momenteel bezit.
Daarna gaat de beurt of het offerritueel gewoon voort.
Bonuschip 'Druïde':
komt de druïde bij een hut die op een bonuschip 'Druïde' staat? Dan
kan de eigenaar van deze hut de chip van het spelbord nemen en in
de doos leggen. Dat is hetzelfde alsof hij beide vereiste materialen
geofferd zou hebben. De speler kan echter ook beslissen om de
bonuschip pas later te gebruiken.
Wat is het voordeel van hutten bouwen?
Hutten zelf leveren geen overwinningspunten op, maar wel de volgende voordelen:
• de runensteen die je hiervoor krijgt, kan je overwinningspunten opleveren: in een ru-
nen-tussentelling en in de runen-puntentelling (alleen als hij tot dan toe niet werd
weggenomen).
• Alleen als je hutten bezit, kun je aan de druïde offers brengen en zo overwinningspunten
krijgen.
Waarom zou ik hutten in nederzettingen bouwen?
Wie hutten in grote nederzettingen heeft, kan later door offers buitengewoon veel overwinnings-
punten verdienen.
Wat is het voordeel om een tempel te bouwen?
Tempels verschaffen je aan het einde van het spel overwinningspunten:
grenst meteen links en/of rechts aan je tempel een nederzetting? Dan krijg je voor elke hut van
die nederzetting(en) een overwinningspunt. Welke kleur die hutten hebben, is niet van belang.
Elke afzonderlijke hut (ongeacht de kleur), die vlak naast je tempel werd gebouwd, geeft je een
overwinningspunt.
Hutten en tempels: