Cannondale Bad Habit de handleiding

Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Habit
Supplement gebruikershandleiding
WAARSCHUWING
LEES ZOWEL DIT SUPPLEMENT ALS UW
CANNONDALE BICYCLE GEBRUIKERS-HANDLEIDING
Beide bevatten belangrijke veiligheidsinformatie.
Bewaar beide voor toekomstige naslag.
Veiligheidswaarschuwingen
In dit supplement wordt bepaalde belangrijke informatie op de volgende
manier gepresenteerd::
Betekent een gevaarlijke situatie
die kan leiden tot zwaar letsel of
overlijden indien de waarschuwing
wordt genegeerd.
OPMERKING
Betekent dat speciale
voorzorgsmaatregelen moeten
worden genomen om schade te
voorkomen..
De volgende symbolen worden gebruikt in deze handleiding:
Symbool Naam Omschrijving
NGLI-2
NGLI-2 synthetisch smeervet NGLI-2 synthetisch smeervet aanbrengen.
CRB-GEL
Carbon gel
Carbon Gel (frictiepasta) KF115/
aanbrengen
2
Verwijderbaar
schroefdraadborgmiddel,
middelmatige sterkte
Loctite® 242 (blauw) of een gelijkwaardig
borgmiddel aanbrengen.
WAARSCHUWING
1
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
INHOUDSOPGAVE
Veiligheidsinformatie .......................2-6
Technische informatie ....................7-27
Vervangingsonderdelen ............... 28-29
Aanhaalmomenten ............................ 30
Onderhoud ........................................ 31
Opmerkingen .................................... 32
Cannondale
supplementen
Deze handleiding is een supplement bij
je Cannondale gebruikershandleiding.
Dit supplement bevat aanvullende
en belangrijke modelspecieke
veiligheidsinformatie plus onderhoud-
stips en technische informatie.
Er kunnen meerdere belangrijke aanvul-
lende handleidingen en supplementen
voor jouw ets beschikbaar zijn. Zorg
dat je ze allemaal in bezit krijgt en
doorleest.
Neem contact op met je geautoriseerde
Cannondale-dealer als je een
handleiding of supplement nodig hebt
of als je een vraag hebt over je ets.
Je kunt ook contact met ons opnemen
via de landelijke/regionale/plaatselijke
informatiepunten.
Je kunt Adobe Acrobat PDF-versies
van elke handleiding/supplement
downloaden van onze website:
www.cannondale.com
Contact opnemen met
Cannondale
Cannondale USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1-800-726-BIKE (2453)
Cycling Sports Group Europe B.V
Mail: Postbus 5100
Visits: Hanzepoort 27
7575 DB, Oldenzaal, Netherlands
Je Cannondale-dealer
Om ervoor te zorgen dat je ets op
de juiste manier service en onderhoud
krijgt, en dat de betreffende garanties
worden gewaarborgd, is het verstandig
om alle service- en onderhoudswerk via
je geautoriseerde Cannondale-dealer te
laten verlopen
OPMERKING
Ongeautoriseerde service en
onderhoud of vervangende imitatie-
onderdelen kunnen leiden tot schade
en het vervallen van de garantie.
2
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Belangrijke informatie
over composietmateriaal
Je ets (frame en componenten) is
gemaakt van composietmateriaal,
ook wel carbon genoemd.
Alle rijders dienen een fundamenteel
begrip te hebben van de
mogelijkheden en beperkingen
van composietmaterialen.
Composietconstructies met
carbonvezels zijn licht en sterk. Bij
een ongeval of overbelasting zullen
carbonvezels echter niet buigen,
maar afbreken.
Voor je eigen veiligheid als eigenaar
en gebruiker van de ets moet je op
de juiste wijze service, onderhoud
en inspectie van alle composiet-
onderdelen uitvoeren (frame,
stuurpen, voorvork, stuur, zadelpen,
enz.). Vraag advies en hulp aan je
Cannondale-dealer.
We adviseren je dringend om DEEL II,
sectie D, ’Veiligheidsinspecties’ van je
Cannondale gebruikershandleiding.
te lezen VOORDAT je gaat etsen.
Als je deze waarschuwing negeert,
kun je door een ongeval ernstig
letsel oplopen, verlamd raken of
Inspectie & schade na
ongeval met carbon
frames/vorken
NA EEN ONGEVAL OF BOTSING:
Inspecteer het frame zorgvuldig
op schade (Zie DEEL II, sectie
D, ’Veiligheidsinspecties’ van je
Cannondale gebruikershandleiding).
Cannondale gebruikershandleiding.
Rij niet op de ets als je enige
vorm van schade constateert,
zoals gebroken, versplinterde of
gedelamineerde carbonvezel.
DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN
EEN INDICATIE ZIJN VAN
DELAMINATIE OF SCHADE:
·· Een ongebruikelijk of raar gevoel
in het frame
· Carbon voelt zacht aan of is van
vorm veranderd
· Kraken of andere onverklaarbare
geluiden
· Zichtbare scheuren, witte of
melkachtige kleur in de buitenste
carbonlaag
Het rijden met een beschadigd
frame verhoogt de kans op een
framebreuk met als mogelijk
gevolg een (dodelijk) ongeval voor
de rijder.
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
3
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
Gebruiksdoel
Het gebruiksdoel van
alle modellen is ASTM
GEBRUIKSKLASSE 4,
All-Mountain.
Zorg dat je de ets op de juiste
manier gebruikt en weet waarvoor
hij is bedoeld. Je ets op de
verkeerde manier gebruiken is
gevaarlijk.
Raadpleeg de Cannondale gebruiker-
shandleiding.voor meer informatie
over het gebruiksdoel en de
rijomstandigheden in de ASTM-
Onderhoud
Dit supplement kan procedures
bevatten die meer vergen dan
algemene technische kennis en
vaardigheden.
Mogelijk zijn speciale
gereedschappen, vaardigheden en
kennis vereist. Onjuist uitgevoerde
technische werkzaamheden
verhogen de kans op ongevallen.
Fietsongevallen kunnen ernstig letsel,
verlamming of de dood tot gevolg
hebben
Om de risico’s zo veel mogelijk te
beperken, raden wij etseigenaren
aan technische werkzaamheden
altijd te laten uitvoeren door een
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
4
134938 Rev 1.
.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
Maximum vorklengte
De maximum vorklengte is een belangrijke framespecicatie waarop een
veiligheidscontrole moet plaatsvinden bij mountainbikes die voorzien zijn van een
geveerde voorvork. Je moet deze lengte altijd controleren bij de montage van
balhoofdlagers, balhoofdadapters, plaatsing en afstelling van een voorvork en bij de
keuze van een vervangende voorvork.
Je moet een vervangende voorvork niet alleen kiezen op basis van de diameter van
de balhoofdbuis. De meest kritische factor is namelijk de maximale vorklengte die
past bij het frame.
Nooit de maximum vorklengte overschrijden. Het overschrijden van de MAXIMUM
VORKLENGTE kan leiden tot overbelasting waardoor het frame kan breken tijdens
het rijden.
Je dealer is VERPLICHT de specicaties van jouw ets te volgen. De maximum
vorklengte voor Cannondale-etsen kun je hier vinden: www.cannondale.com.
Als Je Deze Waarschuwing Negeert, Kun Je Door Een Ongeval Ernstig Letsel
Oplopen, Verlamd Raken Of Overlijden.
WAARSCHUWING
Naar midden
van de vooras
Vanaf onderzijde
balhoofdbuis
Maximum
vorklengte
5
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
Bandenmaat x maximum bandbreedte
Bekijk de bandenmaat x maximum bandbreedte voor jouw ets op de pagina
“Specicaties” elders in deze handleiding.
Bij montage van de verkeerde bandenmaat kunnen de banden het frame of de vork
raken tijdens het rijden. Als dit gebeurt kun je de controle over je ets verliezen en ten
val komen. Een bewegende band kan plotseling tot stilstand komen als de band het
frame of de vork raakt.
Nooit te grote banden monteren of banden die tegen het frame of de vork schuren.
Monteer geen banden die resulteren in te weinig ruimte tussen band en frame/vork, of
banden die het frame of de vork raken als de vering volledig wordt ingedrukt tijdens
het rijden.
Zorg dat de banden die je kiest geschikt zijn voor het frame en de vork van jouw ets.
Volg bovendien de betreffende aanbevelingen van de fabrikant van je voorvork of
achterdempers.
Als je overweegt om andere banden op je ets te monteren, denk dan aan de
volgende zaken:
De feitelijke maat van de banden kan afwijken van de markering op de zijwanden. Elke
keer dat je een nieuwe band monteert, controleer dan de feitelijke afstand tussen de
bewegende band en alle onderdelen van het frame. De Amerikaanse organisatie voor
consumentenveiligheid (CPSC) beveelt aan dat er minimaal 1,6 mm ruimte moet zijn
tussen de band en enig ander onderdeel van de ets.
Rekening houdend met een geringe zijdelingse ex van het wiel of een velg die niet
volledig recht is, betekent dit in de praktijk dat de achterband meer ruimte moet
hebben dan de aanbeveling van de CPSC.
Vraag je dealer naar de juiste banden voor jouw ets, passend bij de specieke
onderdelen!
Als je deze waarschuwing negeert, kun je door een ongeval ernstig letsel
oplopen, verlamd raken of overlijden.
WAARSCHUWING
6
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
Minimum insteekdiepte
zadelpen
Zorg ervoor dat de zadelpen altijd
minstens 100 mm in het frame
steekt.
Door de zadelpen minder ver in het
frame te steken, kan een zeer grote
belasting ontstaan op de verbinding
tussen zitbuis en bovenbuis waardoor
het frame kan scheuren tijdens het
rijden.
Verwijder de zadelpen. Meet 100 mm
vanaf de onderzijde van de zadelpen.
Gebruik een permanente markeerstift
om de zadelpen te markeren op 100
mm.
Zorg ervoor dat bij het afstellen van
de zadelhoogte de markeringslijn
op de zadelpen niet boven de
bovenrand van de zitbuis uitkomt.
Wees ervan bewust dat zadelpennen
vaak reeds voorzien zijn van een
permanente markering (‘minimum
insert’) door de fabrikant.
Je mag echter niet vertrouwen
op deze markering als een
juiste indicatie van de minimale
insteekdiepte.
Als Je Deze Waarschuwing
Negeert, Kun Je Door Een Ongeval
Ernstig Letsel Oplopen, Verlamd
Raken Of Overlijden.
Achterdempers
Kies alleen vorken en dempers
die geschikt zijn voor jouw ets.
Modiceer je ets op geen enkele
manier om een vork of demper
passend te maken.
Laat de vork of demper monteren
door een professionele etsmonteur.
Rijden met een verkeerde
achterdemper kan het frame
beschadigen. Je kunt zwaar ten
val komen. Let erop dat de totale
veerweg, afstand tussen de
bevestigingsogen en slaglengte van
de demper die je kiest overeenkomt
met de specicatielijst elders in deze
handleiding.
Zorg ervoor bij de keuze voor een
andere vork of demper dat deze
geschikt zijn voor het ontwerp
van jouw ets en passen bij het
inzetbereik en de manier waarop jij
etst.
Als je deze waarschuwing negeert,
kun je door een ongeval ernstig
letsel oplopen, verlamd raken of
overlijden.
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
7
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
TECHNISCHE INFORMATIE
Specicaties
Onderdeel Specication
Model Habit
Wielmaat
XS: 27.5 in
S-XL: 29 in
Veerweg achter
XS: 120 mm,
S-XL: 130 mm
Balhoofdbuis UPR: 1 -1/8 in, LWR: 1-1/2 in
Balhoofdlager Integrated, 1-1/8 in - 1-1/2 in
Bottom Bracket: Type/breedte
CRB: PF30 / 83 mm,
ALLY: BSA / 83 mm
Voorderailleur N/A
Zadelpen: Diameter/klem 31.6 mm / 34.9 mm
Min. insteek zadelpen 100 mm
Bandenmaat x Max. breedte (feitelijk
gemeten)
XS: 27.5 in x 2.5 in
S-XL: 29 in x 2.5 in
Max. vorklengte 551 mm
Achterdemper: Oog-tot-oog / Slaglengte
/ Breedte bussen breedte
XS: 190 mm / 45 mm
S-XL: 210 mm / 50 mm
Recommended Sag (measured at shock) 25%, 11 mm
Chain Guide ISCG 05
Aanbevolen sag (gemeten aan demper) Post Mount / 180 mm
Kettinggeleider
Maxle TA / 148 x 12 mm,
180 mm Length
Achterrem: Bevestiging / Min/max diam-
eter remschijf
Rear Wheel: 3mm Offset to NDS
SRAM Chainring: +6 mm Offset
Hollowgram SpideRing: Ai Offset
Gebruiksdoel ASTM CONDITION 4, All-Mountain
Max. gewichtslimiet: 305 lbs / 138 kg
Totaal (rijder + volledige uitrusting):
8
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
Framemaat XS S M L XL
A Seat Tube Length 38 40 44 48 52
B Top Tube Horizontal 53.8 57.3 60.6 63.9 67.1
C Top Tube Actual 47.6 51 54.3 57.9 61.7
D Head Tube Angle 66° * * * *
C Seat Tube Angle 66.3° * * * *
E1 Effectieve zitbuishoek 74.5° * * * *
F Stand Over 70 72 75 77 78
G Lengte balhoofdbuis 9.5 10.5 11.5 12.5 13.5
H Wielbasis 110.3 114.4 117.6 121 124.4
I Front-center 67 71 74.3 77.8 81.1
J Lengte liggende achtervork 43.5 * * * *
K Bottom Bracket drop 2.8 3.8 * * *
L Bottom Bracket hoogte 33.1 33.9 * * *
M Vorksprong 4.4 5.1 * * *
N Naloop 11.2 * * * *
O Stack 60 60.7 61.6 62.5 63.4
P Reach 36.6 40.0 43.0 46.0 49.0
Geometrie - Habit
G
O
B
P
D
E
L
J
H
I
A
K
M
F
N
E’
C
Alle specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
Dimensions = centimeter
9
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
Demonteren:
1. Draai het boutje in de geleider eerst los met een 2,5 mm inbussleutel voordat je de
kop van de bout indrukt om het schuivende gedeelte van de geleider los te klikken.
Monteren:
1. Voer de buitenkabel of remleiding door de opening in de framebuis.
2. Schuif de open kabelgeleider over het uitstekende deel van de buitenkabel.
3. Schuif de kabelgeleider in het frame. Gebruik een 2,5 mm inbussleutel om de kop van
de bout naar binnen te drukken voor een vereenvoudigde montage.
4. Trek het kabeloverschot uit het frame.
5. Draai de bout in de geleider vast totdat de kabel niet meer beweegt. Niet te hard
aandraaien!
Kabelgeleider - K32109
GeleiderboutGeleider
Buitenkabel/
leiding
10
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
Druk tegelijkertijd op behuizing
van geleider en geleiderbout
(met gereedschap) om kabel-
geleider in frame te monteren.
OPMERKING: Trek het
kabeloverschot uit het frame
voordat je de geleiderbout
vastzet om klapperende kabels
te voorkomen.
11
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
Het monteren van een schakelkabel door aluminium liggende achtervork:
1. Maak een lus in de buitenkabel ter hoogte van het bottom bracket, zoals getoond in
afbeelding A. Dit helpt om de buitenkabel door de liggende achtervork te duwen.
2. Gebruik een tang en maak een kleine bocht aan het einde van de buitenkabel om de
montage te vereenvoudigen.
3. Schuif de buitenkabel door de opening in de liggende achtervork. Schuif de kabellus
naar binnen totdat de buitenkabel in het geleidingsgootje op de liggende achtervork
naar buiten komt, zie afbeelding B.
4. Druk de buitenkabel verder en voer de kabel door de buis van de liggende achtervork,
zie afbeelding C.
5. Verwijder alle montagemateriaal en de scharnierbout aan het einde van de liggende
achtervork om de opening in de buis vrij te maken.
6. Druk met een puntig voorwerp de kabel omhoog als de buitenkabel vanaf de voorzijde
door de liggende achtervork wordt geduwd. Vereenvoudig de montage door met een
tang een kleine bocht te maken aan het einde van de buitenkabel.
Kabelgeleiding: door aluminium chainstay
12
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
A
B
C
D
13
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
De carbon voorste framedriehoek van de Habit heeft interne buizen om de kabelgeleiding
te vereenvoudigen. Zie het onderstaande schema voor de ingangen/uitgangen en de
voorkeursinstelling. Er zit geen interne buis in de onderste balhoofdopening aan de niet-
aangedreven zijde (aangeduid met SR).
Kabelgeleiding: carbon voorste framedriehoek
RDRD
RB
SP
SR
RD
RD
RB
SP
RB
RD - achterderailleur
RB - achterrem
SP - remote-bediening zadeldropper
SR - remote-bediening achterdemper
14
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
Kabelgeleiding schakelkabel:
1. Schuif de buitenkabel in de kabelpoort aan de onderzijde van de liggende achtervork,
zie afbeelding A.
2. Verwijder alle montagemateriaal en de scharnierbout aan het einde van de liggende
achtervork om de opening in de buis vrij te maken.
3. Druk met een puntig voorwerp de kabel omhoog als de buitenkabel vanaf de voorzijde
door de liggende achtervork wordt geduwd. Vereenvoudig de montage door met een
tang een kleine bocht te maken aan het einde van de buitenkabel, zie afbeelding B.
4. Zet het voorste deel van de buitenkabel vast met twee kabelbinders, zie afbeelding C.
Kabelgeleiding: door carbon chainstay
A
B
C
15
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
Maatspecieke demperhevels
De Habit geeft demperhevels met een verschillende lengte, afhankelijk van de framemaat.
In de onderstaande tabel vind je de correcte hevellengte die correspondeert met een
bepaalde framemaat. Op de onderzijde van de hevel staat een markering voor de lengte.
“100”
“120”
“130”
Framemaat Hevellengte
XS 100 mm
S 100 mm
M 100 mm
L 120 mm
XL 130 mm
16
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
NGLI-2
2
15 N·m
Demperhevel
Wanneer een demper wordt gemonteerd aan de hevel, zorg er dan voor dat de donker
gearceerde gebieden zoals hieronder getoond schoon zijn en goed ingevet met een
hoogwaardig lagervet.
OPMERKING: Bij het vastzetten een inbussleutel in de female-bout
steken en deze tegenhouden om inslijten te voorkomen. De male-bout
aandraaien.
(Female)
(male)
17
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
Frame-opbouw
BELANGRIJK: Bij de montage van de achterveringsconstructie moet bij alle
framematen de bout die de hevel met de demper verbindt als laatste worden
aangedraaid
Gebruik de onderstaande werkvolgorde voor montage van de demperhevel op de
Habit met framemaat XS:
1. Assembleer eerst alle overige componenten van het frame en laat de demper en
demperhevel nog even buiten beschouwing. Het veersysteem zal onder invloed van de
zwaartekracht in rustpositie staan.
2. Monteer eerst de demper met het bovenste ophangoog aan de voorzijde in het frame.
3. Schuif de demperhevel onder een hoek van 90 graden vanaf de zijkant rondom de
zitbuis.
4. Draai de demperhevel rond de zitbuis totdat hij uitgelijnd staat met het bevestigings-
punt van de achterdemper en zet de demperbout handvast aan de hevel.
5. Monteer vervolgens eerst de demperlink aan de achtervorkconstructie voordat de
demperbout met het juiste aanhaalmoment wordt vastgezet.
18
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
19
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
Habit Flip Chip
De Habit heeft een Flip Chip waarmee de geometrie kan worden aangepast.
Laag - vlakkere balhoofdhoek (-0,5°), lagere bottom-brackethoogte (-3 mm) en
kortere reach (-3 mm).
Hoog - steilere balhoofdhoek (+0,5°) , hogere bottom-brackethoogte (+3 mm) en
grotere reach (+ 3 mm)
T
I
G
H
T
E
N
T
I
G
H
T
E
N
High
Low
Model Habit
Wielmaat 27.5 in 29 in
Standard* Flip Position High Low
Alternate Flip Position Low High
* De geometrie van de ets zoals vermeld in de geometrietabellen op pagina 8 en 9,
is gemeten met de Flip Chip in de standaardpositie.
OPMERKING: Steek
de inbussleutel volledig
in de Flip Chip voordat
je hem losdraait.
T
I
G
H
T
E
N
20
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
2
5 N·m
2
5 N·m
Scharnieras
Spacer
Flip Chip
BELANGRIJK: Wanneer de Flip Chip-positie wordt aangepast, let er dan
op dat het bevestigingsmateriaal, de Flip Chips en de uitsparingen in de
staande achtervorken goed zijn schoongemaakt. Monteer de bouten met het
voorgeschreven schroefborgmiddel en zet ze vast met het voorgeschreven
aanhaalmoment.
shown
in ‘High’
position
Uitsparing
21
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
Zorg dat bij het verbinden van de staande aan de liggende achtervorken dat het
smalle einde van de spacers richting de lagers wordt geplaatst. De platte zijde van
de spacer moet naar buiten wijzen, zoals getoond in bovenstaande afbeelding.
Bij het vastzetten van de scharnierassen de 5 mm inbussleutel volledig in de as
steken om schade te voorkomen tijdens het vastzetten van de bout.
Altijd de schroefdraad op de bouten schoonmaken en het voorgeschreven
schroefborgmiddel gebruiken bij montage.
Gebruik een momentsleutel om de bouten vast te zetten met het voorgeschreven
aanhaalmoment.
Dropouts
2
5 N·m
2
5 N·m
Pivot Axle
Spacer
Protector
22
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
De kwaliteit van de lagers, scharnierassen en spacers moet periodiek worden
gecontroleerd. Dit zijn normale slijtageonderdelen dus hou rekening met
vervanging als ze versleten raken.
Om de lagers te inspecteren, moet het draaipunt worden verwijderd om de lagers
zichtbaar te maken. Er zitten twee lagers in elke dropout. Draai elk lager met je
vinger. De draaibeweging moet soepel verlopen, zonder ‘plakken’. Elk lager moet
stevig in de frame-uitsparing zijn geplaatst. Controleer of elke borgveer goed in de
groef is verankerd.
De controlefrequentie is afhankelijk van hoe vaak, hoe en waar je rijdt. Schade kan
worden geconstateerd door teveel speling, zichtbare slijtage of corrosie van de
lagers.
Als je beschadigde onderdelen aantreft, stop dan met etsen totdat alle
onderdelen (lagers, scharnier-assen, spacers) tegelijk vervangen kunnen worden. Dit
voorkomt schade aan andere onderdelen.
Gedemonteerde lagers niet opnieuw gebruiken; indien verwijderd altijd vervangen
door nieuwe lagers.
NGLI-2
NGLI-2
Lager
Circlip
Lager
Circlip
grooves
23
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
LockR
Ondersteun de ets of de achterbrug om lichamelijk letsel of beschadiging van de ets
te voorkomen wanneer je de demperhevels gaat verwijderen/losmaken.
Verwijderen van de LockR uit het frame:
1. Draai de schroef 4 tot 6 slagen los met een T25-torxsleutel.
2. Tik met een rubber hamer op de kop van de schroef om de wigbout aan de tegeno-
verliggende zijde los te maken.
3. Verwijder de schroef en de wigbout uit de nog gemonteerde LockR-as.
4. Als de wigbout niet loskomt met de schroef, steek er dan een 5 mm inbussleutel
in en draai deze een slag los om de wigbout los te maken en te verwijderen. Als
de wig klem zit, steek dan een houten of kunststof pen vanaf de aandrijfzijde in de
LockR-as om de wig eruit te tikken.
5. Steek aan de niet-aandrijfzijde een inbussleutel van 6 mm in de LockR-as en draai
deze tegen de klok in totdat hij verwijderd kan worden.
Monteren van de LockR in het frame:
1. Demonteer en reinig alle onderdelen van de LockR-as. Niet als geassembleerd
geheel monteren.
Controleer de onderdelen op beschadiging (bramen, krassen, vervorming, slijtage).
Vervang de gehele LockR-eenheid als je schade constateert.
2. Breng een dunne laag hoogwaardig kogellagervet aan op alle onderdelen.
3. Lijn de hevel uit met het lager en schuif het schroefdraaduiteinde van de scharnier-as
in de niet-aangedreven zijde.
4. Gebruik een momentsleutel met een 6 mm inbus om de gemonteerde scharnier-as
aan de niet-aandrijfzijde vast te zetten met 1 Nm.
OPMERKING
Gebruik een gekalibreerde momentsleutel. Overschrijden van het 1 Nm
aanhaalmoment zorgt voor blijvende schade aan het LockR-scharnierpunt.
5. Steek de wigbout (2) in de aandrijfzijde van de LockR-as en plaats het smalle
uiteinde van de wig (3) in de kop van de as aan de niet-aandrijfzijde.
6. Zet de schroef (4) in de wigbout vast met een aanhaalmoment van 5,0 Nm.
24
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
Unthread &
tap mallet
dislodged &
remove
4
3
Insert 5mm &
turn to free
5mm
3
Remove
6mm
Unthread
Remove
1
T25
NGLI-2
NGLI-2
5 N·m
1 N·m
NIET GEASSEMBLEERD MONTEREN!
1 N-m
5 N-m
1 N-m
5 N-m
Losdraaien / aantikken
met rubberhamer
Losmaken &
verwijderen
4
3
5 mm insteken,
draaien, losmaken
3
Losdraaien
6mm
Verwijderen,
Losdraaien,
1
T25
NGLI-2
NGLI-2
25
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
De Ai-achternaaf is 3 mm verplaatst richting de aangedreven zijde. Hierdoor wordt de cassette
uitgelijnd met de 55 mm kettinglijn van het Ai-frame. Bovendien lijnt het achterwiel/de band uit met de
middellijn van het frame voor een juiste bandenvrijheid.
Ai-achterwielen hebben gelijke spaakhoeken en spaakspanning aan beide zijden van het wiel
(symmetrisch wiel) waardoor de stijfheid en sterkte van het wiel toeneemt..
De 3 mm offset geldt alleen voor een 148x12 mm naafbreedte!
Andere Ai-etsen die zijn uitgerust met 142 of 135 mm inbouwbreedte hebben een 6 mm
offset.
OPMERKING
MONTEER ALLEEN 3 MM AI-OFFSET ACHTERWIELEN. Onjuiste wiel-offset kan het frame
beschadigen. Monteren van een standaardwiel in dit frame zal tot gevolg hebben dat er te weinig
bandenvrijheid is waardoor de band tegen het frame schuurt en aanzienlijke frameschade kan
veroorzaken. Dit soort schade wordt niet gedekt door de Cannondale beperkte garantie.
Een wiel bouwen/richten
Als je een wiel wilt bouwen of richten, hou dan rekening met het instellen van 3 mm asymmetrie.
Neem contact op met je Cannondale-dealer als je vragen hebt.
Asymmetric Integration - Ai
NON-DRIVE
3mm
148mm
DRIVE
26
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
Voordat een nieuwe derailleurhanger wordt gemonteerd, eerst vuil en steenslag
met een harde nylon borstel (oude tandenborstel) verwijderen uit de dropout.
Onderzoek of het gebied rondom de dropout niet beschadigd is.
Het oppervlak van de dropout licht invetten.
Altijd de schroefdraad op de bouten schoonmaken en het voorgeschreven
schroefborgmiddel gebruiken bij montage.
Gebruik een momentsleutel om de bouten vast te zetten met het voorgeschreven
aanhaalmoment.
NGLI-2
2
2 N·m
CK3257U00OS
Vervanging derailleurhanger
Bolts
27
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
VERVANGINGSONDERDELEN
P
2
5 N·m
34.9 mm
L
NGLI-2
1 N·m
5 N·m
M
ON
A
2
7 N·m
2
5 N·m
B
C
2
2 N·m
A
A
2
7 N·m
2
12 N·m
H
A
A
I
I
K
F
B
B
G
D
J
A
A
SST - LFT-OUTER
SST -RGT-INNER
SST -RGT-OUTER
CS - RGT - OUTER
CS - LFT- OUTER
ST-LNK
E
FT
E
2
8 N·m
2
15 N·m
NGLI-2
ID Onderdeelnummer Omschrijving
CRB ALLY
A K36169
Habit Pivot Hardware
B K36179
Habit Pivot CS SS LNK
Brgs
C CK3257U00OS
Derailleur Hanger TA ST
SS 015
D K34129
CS and Horst Pivot
Protectors
E K34239
Habit CS SS ST Clear
Protectors
F
K36109
Habit Yoke XS-M BLK
K36099
Habit Yoke L BLK
K36089
Habit Yoke XL BLK
ID Onderdeelnummer Omschrijving
CRB ALLY
G K91069
Habit Suspension Link
BLK
H K36079 Habit Shock Bolts
I K32069
Habit CRB Rubber
Frame Grommets
J
K34139
Habit DT Protector
XS-S
K34149
Habit DT Protector
M-XL
K K32109 Slide Guides (QTY 6)
L KP388/
Seat Binder MTN Bolt
34.9
28
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
P
2
5 N·m
34.9 mm
L
NGLI-2
1 N·m
5 N·m
M
ON
A
2
7 N·m
2
5 N·m
B
C
2
2 N·m
A
A
2
7 N·m
2
12 N·m
H
A
A
I
I
K
F
B
B
G
D
J
A
A
SST - LFT-OUTER
SST -RGT-INNER
SST -RGT-OUTER
CS - RGT - OUTER
CS - LFT- OUTER
ST-LNK
E
FT
E
2
8 N·m
2
15 N·m
NGLI-2
ID Onderdeelnummer Omschrijving
CRB ALLY
M KP197/SRM
PF30 Bottom Bracket
Cups And Bearings
N KB6180/
BB30 Bearing Blue
(QTY 2)
0 K22037
BB30 Bearing Blue
(QTY 24)
P
CK9017U00OS
17X30 Bearing Tool
29
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
2
12 N·m
2X
See “LockR”
2
10 N·m
2
5 N·m
2
7 N·m
2
5 N·m
2
2 N·m
2
8 N·m
2X
2X
2X
2X
2
15 N·m
NGLI-2
See “Yoke”
Het is zeer belangrijk voor je veiligheid dat alle schroeven, bouten en moeren op je ets
met het correcte aanhaalmoment zijn vastgezet. Het komt ook de duurzaamheid en
prestaties van je ets ten goede.
We adviseren je dringend om alle schroefbevestigingen bij je dealer te laten vastzetten
met een momentsleutel. Als je zelf schroefbevestigingen vast draait, gebruik dan altijd
een momentsleutel.
Aanhaalmomenten
30
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
ONDERHOUD
Elk onderdeel van een slecht onderhouden ets kan breken of slecht
functioneren waardoor een ongeval kan ontstaan waarbij je zwaar gewond of
verlamd kunt raken of kunt komen te overlijden.
Regelmatige controle is noodzakelijk om problemen vroegtijdig te signaleren
voordat ongevallen plaatvinden. Zie ook het hoofdstuk ’Veiligheidsinspecties’ van je
Cannondale Bicycle gebruikershandleiding
De onderstaande tabel laat alleen aanvullende onderhoudswerkzaamheden zien.
Kijk in je Cannondale Bicycle gebruikershandleiding voor meer informatie over
basisonderhoud aan je ets.
Onderdeel Frequentie
Kabelgeleiding - Controleer of alle kabels op de juiste plek
zitten, onbeschadigd zijn en stevig vast zitten.
Framebescherming - Controleer de diverse framebeschermers
op je ets (onderbuis, balhoofdbuis, liggende achtervork,
swingarm). Zorg dat ze op de juiste plek zitten en in goede
staat zijn.
Vóór elke rit.
Schade-inspectie - Maak de ets schoon en voer een visuele
inspectie uit van het gehele etsframe en de swingarm/
demperhevelconstructie. Let op scheurtjes of andere schade.
Before and after each ride
Controleer aanhaalmomenten - Zorg ervoor dat naast andere
componentspecieke aanhaalmomenten voor jouw ets, alle
bouten zijn vastgezet met de aanhaalmomenten zoals die
elders in dit supplement zijn beschreven onder de paragraaf
”Aanhaalmomenten”.
Every few rides
Demonteren, schoonmaken, inspecteren, invetten, vervangen
van versleten of beschadigde onderdelen bij de volgende
constructies:
- Demperlink • Scharnierassen • Lagers in
framescharnierpuntens
In natte, modderige of
stofge omstandigheden
elke 25 uur.
In droge omstandigheden,
elke 50 uur.
Vork en demper - Bekijk de onderhoudsaanbevelingen in de gebruikerhandleiding van de
fabrikant.
WAARSCHUWING
31
134938 Rev 1.
NederlandsHabit - Supplement gebruikershandleiding
Gebruik deze pagina om belangrijke informatie te noteren over je ets (bijvoorbeeld:
onderhoudshistorie, dealercontactinformatie, instellingen, enzovoort.)
OPMERKINGEN
WWW.CANNONDALE.COM
© 2019 Cycling Sports Group
Habit Supplement gebruikershandleiding
134938 Rev. 1
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1-800-726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7575 DB, Oldenzaal
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34

Cannondale Bad Habit de handleiding

Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor