Cannondale Topstone Neo Carbon de handleiding

Type
de handleiding
Topstone Neo Carbon
Nederlands
LEES DIT SUPPLEMENT EN JE CANNONDALE
GEBRUIKERSHANDLEIDING. Beide documenten
bevatten belangrijke veiligheidsinformatie. Bewaar
deze documentatie voor toekomstige naslag.
Supplement gebruikershandleiding
WAARSCHUWING
Veiligheidswaarschuwingen
In dit supplement wordt bepaalde belangrijke informatie op de volgende
manier gepresenteerd:
Betekent een gevaarlijke situatie die kan
leiden tot zwaar letsel of overlijden indien
de waarschuwing wordt genegeerd.
OPMERKING
Betekent dat speciale voorzorgsmaatrege-
len moeten worden genomen om schade
te voorkomen.
De volgende symbolen worden gebruikt in deze handleiding:
Symbool Naam Omschrijving
NGLI-2
NGLI2 synthetisch smeervet NGLI2 synthetisch smeervet aanbrengen.
CRB-GEL
Carbon gel Carbon gel (frictiepasta) KF115/ aanbrengen
2
Verwijderbaar schroefdraadborgmid-
del, gemiddelde sterkte.
Loctite® 242 (blauw) of een gelijkwaardig
borgmiddel aanbrengen.
WAARSCHUWING
3
INHOUDSOPGAVE
Identificatie van onderdelen ...................4
Veiligheidsinformatie .......................... 512
Sleutel ........................................................ 13
Technische informatie ....................... 1431
Vervangingsonderdelen ........................ 32
EBike onderhoud ............................3436
Aandrijfsysteem
WAARSCHUWING
INSTRUCTIES VAN DE FABRIKANT
Naast dit supplement moet je ook de instructies
van de fabrikanten van de diverse componenten
van het aandrijfsysteem lezen en opvolgen.
Aandrijfeenheid Battery
Display/Control Unit Charger
De instructies van de fabrikant bevat belangrijke
informatie over bediening, service en onderhoud.
Cannondale supplementen
Deze handleiding is een supplement bij je
Cannondale gebruikershandleiding.
Dit supplement bevat aanvullende en belang-
rijke modelspecifieke veiligheids-informatie
plus onderhoudstips en technische informatie.
Er kunnen meerdere belangrijke aanvullende
handleidingen en supplementen voor jouw
fiets beschikbaar zijn. Zorg dat je ze allemaal
in bezit krijgt en doorleest.
Neem contact op met je geautoriseerde
Cannondale-dealer als je een handleiding of
supplement nodig hebt of als je een vraag
hebt over je fiets. Je kunt ook contact met ons
opnemen via de landelijke/regionale/plaatse-
lijke informatiepunten.
Je kunt Adobe Acrobat PDF-versies van elke
handleiding/supplement downloaden van
onze website: www.cannondale.com
Contact opnemen met
Cannondale
Cannondale USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way, Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
Cycling Sports Group Europe B.V
Postadres: Postbus 5100
Bezoekadres: Hanzepoort 27
7575 DB, Oldenzaal, Netherlands
klantenservice@cyclingsportsgroup.com
www.cannondale.com
Internationale distributeurs
Bekijk onze website om de juiste Cannondale-
dealer in jouw regio te vinden.
Uw Cannondale-dealer
Om ervoor te zorgen dat je fiets op de juiste
manier service en onderhoud krijgt, en dat
de betreende garanties worden gewaar-
borgd, is het verstandig om alle service- en
en onderhoudswerk via je geautoriseerde
Cannondale-dealer te laten verlopen.
OPMERKING
Ongeautoriseerde service en onderhoud of
vervangende imitatie-onderdelen kunnen
leiden tot schade en het vervallen van de
garantie.
4
Topstone Neo Carbon OMS
IDENTIFICATIE VAN ONDERDELEN
Onderdelen van je e-bike
138222 Rev 1 (07/20)
IDENTIFICATIE VAN ONDERDELEN
5
4
10
8
6
2
3
7
9
1
Uiterlijk van de fi ets kan verschillen.
Onderdelen van je e-bike
Identifi catie van onderdelen
1. Boordcomputer
2. Aandrijfeenheid
3. Accudeksel
4. Accuslot
5. Laadpoort
6. Frame serienummer
7. Wielsensor
8. Spaakmagneet
9. Kettingbladen
10. Cassette
Serienummer
Het serienummer staat op de onderbuis Dit
is een barcode met 7 karakters. Gebruik het
serienummer om je ets te registreren.
Je fi ets registreren: ga naar de pagina
Productregistratie op onze website
www.cannondale.com
Noteer hier het serienummer van jouw fi ets:
________________________________________
5
IDENTIFICATIE VAN ONDERDELEN
Onderdelen van je e-bike
Gebruiksdoel
Het gebruiksdoel van
alle modellen is
ASTM GEBRUIKS-
KLASSE 2,
Algemeen gebruik.
Wat is een e-bike?
Elektrische fietsen, ook wel bekend als ’e-
bikes’ zijn fietsen die zijn uitgerust met een
elektrisch trapondersteuningssysteem. Een e-
bike is GEEN bromfiets of motorfiets. E-bikes
hebben deels dezelfde onderdelen
als normale fietsen.
Wat is een aandrijfsysteem?
Het ondersteuningssysteem bestaat uit een
aandrijfeenheid, een accu, een besturings-
computer en diverse elektronische compo-
nenten (bedrading, sensoren en schakelaars).
Er zijn verschillende soorten aandrijfsystemen
voor verschillende gebruiksmogelijkheden en
typen fietsen. Evenzo zijn er diverse fabrikant-
en voor aandrijfsystemen (Shimano, Bosch,
Bafang, Yamaha, enz.).
Hoe werkt een aandrijfsysteem?
Het is belangrijk om te weten dat wanneer het
ondersteuningssysteem is ingeschakeld, het
aandrijfsysteem alleen vermogen levert als je
trapt.
De hoeveelheid ondersteuning die de aandrijf-
eenheid levert is afhankelijk
van hoeveel pedaalkracht je uitoefent en de
ondersteuningsmodus die je hebt ingeschake-
ld via de Boordcomputer op
het stuur. Op het moment dat je stopt
met trappen, wordt de ondersteunende aan-
drijving gestopt.
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Bij alle ondersteuningsniveaus/modi wordt
het vermogen van het aandrijfsysteem
geleidelijk minder progressief en stopt op het
moment dat de fiets de maximaal toegestane
snelheid heeft bereikt. De aandrijfeenheid
pakt opnieuw op als de snelheid onder de
maximum toegestane snelheid komt zolang
de pedalen worden rondgedraaid.
Als het aandrijfsysteem is uitgeschakeld, kun
je trappen zoals op een normale fiets. Het
aandrijfsysteem zal dan niet ondersteunen.
WAARSCHUWING
Zorg dat je begrijpt hoe je fiets en
het aandrijfsysteem werkt en wat het
gebruiksdoel van beide is. Je fiets op de
verkeerde manier gebruiken is gevaarlijk.
Raadpleeg de Cannondale gebruikers-
handleiding voor meer informatie over het
gebruiksdoel van je fiets en de rijomstan-
digheden in de ASTM-gebruiksklassen 1
t/m 5.
Onderhoud
WAARSCHUWING
Dit supplement kan procedures bevatten
die meer vergen dan algemene technische
kennis en vaardigheden.
Mogelijk zijn speciale gereedschappen,
vaardigheden en kennis vereist. Onjuist
uitgevoerde technische werkzaamheden
verhogen de kans op ongevallen. Fiets-
ongevallen kunnen ernstig letsel, verlam-
ming of de dood tot gevolg hebben.
Om de risico’s zo veel mogelijk te
beperken, raden wij fietseigenaren aan
technische werkzaamheden altijd te
laten uitvoeren door een geautoriseerde
Cannondale-dealer.
6
Topstone Neo Carbon OMS
IDENTIFICATIE VAN ONDERDELEN
Geen kinderzitjes of trailers
138222 Rev 1 (07/20)
Inspection & Crash Damage
of Carbon Frames/Forks
WAARSCHUWING
NA EEN ONGEVAL OF BOTSING:
Onderzoek het frame zorgvul-
dig op schade. Zie DEEL II, sectie D,
’Veiligheidsinspecties’ van je Cannondale
gebruikershandleiding.
Rij niet op de fiets als je enige vorm van
schade constateert, zoals gebroken, ver-
splinterde of gedelamineerde carbonvezel.
DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN EEN
INDICATIE ZIJN VAN DELAMINATIE OF
SCHADE:
Een ongebruikelijk of raar gevoel in
het frame
Carbon voelt zacht aan of is van vorm
veranderd
Kraken of andere onverklaarbare
geluiden
Zichtbare scheuren, witte of
melkachtige kleur in de buitenste
carbonlaag
HET RIJDEN MET EEN BESCHADIGD
FRAME VERHOOGT DE KANS OP EEN
FRAMEBREUK MET ALS MOGELIJK
GEVOLG EEN (DODELIJK) ONGEVAL
VOOR DE RIJDER.
Geen kinderzitjes of trailers
WAARSCHUWING
Kinderzitjes, trailers en dragers kunnen niet
worden gemonteerd en mogen niet worden
gebruikt op je Cannondale e-bike.
Belangrijke informatie over
composietmateriaal
WAARSCHUWING
Je fiets (frame en componenten) is ge-
maakt van composietmateriaal, ook wel
carbon genoemd.
Alle rijders dienen een fundamenteel
begrip te hebben van de mogelijkheden
en beperkingen van composietmaterialen.
Composietconstructies met carbonvezels
zijn licht en sterk. Bij een ongeval of over-
belasting zullen carbonvezels echter niet
buigen, maar afbreken.
Voor je eigen veiligheid als eigenaar en ge-
bruiker van de fiets moet je op de juiste wi-
jze service, onderhoud en inspectie van alle
composiet-onderdelen uitvoeren (frame,
stuurpen, voorvork, stuur, zadelpen, enz.).
Vraag advies en hulp aan je Cannondale-
dealer.
We adviseren je dringend om DEEL II,
sectie D, ’Veiligheidsinspecties’ van je
Cannondale gebruikershandleiding te lezen
VOORDAT je gaat fietsen.
ALS JE DEZE WAARSCHUWING
NEGEERT, KUN JE DOOR EEN
ONGEVAL ERNSTIG LETSEL OPLOPEN,
VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN.
7
IDENTIFICATIE VAN ONDERDELEN
Wetgeving/voorschriften
Wetgeving/voorschriften
WAARSCHUWING
HOU JE AAN TER PLAATSE GELDENDE WET- & REGELGEVING - Het is jouw verantwoorde-
lijkheid om alle plaatselijke wetten en regelgeving te kennen en je eraan te houden zodat je aan
alle juridische eisen voldoet. Het voldoen aan ter plaatse geldende wetgeving is noodzakelijk voor
de veiligheid van de rijder en andere weggebruikers.
Dit zijn enkele belangrijke specificaties die verband houden met het voldoen aan plaatselijke
wetgeving:
VOERTUIGKLASSE - Een definitie (Californië, USA) voor verschillende typen e-bikes, e-bike-
classificatie en wettelijk toegestane gebruiksgebieden, inclusief alle vereiste aanvullende
uitrusting, registratie, en eventuele beperkingen in de leeftijd van de berijder.
VOERTUIGCATEGORIE - Een definitie van de Europese Unie voor verschillende typen e-bikes,
door wie ze gebruikt mogen worden en waar ze gebruikt mogen worden, noodzakelijke aanvul-
lende uitrusting zoals verlichting en signaalgevers en noodzakelijke verzekering en registratie.
MINIMUM LEEFTIJD VOOR DE BESTUURDER - Volg de nationale, regionale of plaatselijke
wetgeving met betrekking tot de minimum leeftijd voor het besturen van een e-bike.
Vraag meer informatie aan je plaatselijke Cannondale-dealer over de gebruiksmogelijkheden van
elektrisch ondersteunde fietsen in jouw regio.
8
Topstone Neo Carbon OMS
IDENTIFICATIE VAN ONDERDELEN
Bediening
138222 Rev 1 (07/20)
Bediening
WAARSCHUWING
Draag altijd een goedgekeurde fietshelm en zoveel mogelijk beschermende uitrusting
(bijvoorbeeld handschoenen, beschermers en fietsschoenen).
Belang van oefenen & rijtraining - Voordat je op deze fiets gaat rijden, is het aan te bevelen om
te gaan oefenen op een veilig en afgesloten terrein. Neem de tijd om het bedieningsmechanisme
goed onder controle te krijgen en te wennen aan de prestaties. Oefen met de besturing en doe
zoveel mogelijk ervaring op om gevaren tijdens het rijden te kunnen vermijden.
Nooit met ’losse handen’ rijden - Hou je handen aan het stuur tijdens het fietsen. Het stuur
loslaten tijdens het rijden betekent dat je de controle kunt verliezen en kunt vallen.
Het ondersteuningsniveau aanpassen tijdens het fietsen:Door het ondersteuningsniveau aan te
passen tijdens het rijden, zal de acceleratie van de fiets toe- of afnemen. Wees voorbereid op
deze verandering in snelheid en reageer op de juiste manier, afhankelijk van de rijomstan-
digheden (zoals gladde trails, krappe bochten of onstabiele en ongelijke ondergrond). Zet het
ondersteuningsniveau op ’eco’ (minste ondersteuning) of ’o’ voordat je een technische trail
afdaalt (bijvoorbeeld krappe haarspeldbochten in de afdaling).
Als de fiets niet gebruikt wordt - Schakel de aandrijving uit om ongewenst gebruik te
voorkomen.
Rij nooit op de e-bike zonder accu. Zorg dat de accu volledig is opgeladen vóór elke rit zodat
je voldoende stroom hebt voor de aandrijving en de verlichting.
Geen verlichting of reflectoren verwijderen. Ga niet op de fiets rijden als de verlichting niet
werkt.
Laat kinderen niet op de fiets rijden en zorg dat ze niet in contact kunnen komen met de e-bike
of onderdelen daarvan. Het aandrijfsysteem pas inschakelen als je op de fiets zit en klaar bent
om te gaan fietsen.
Per ongeluk inschakelen - Altijd de accu loskoppelen van de fiets tijdens onderhoud. Als je de
fiets per auto of vliegtuig vervoert, volg dan de ter plaatse geldende regelgeving omtrent het
vervoer van een fiets met een accu. Het onvoorzien inschakelen van het aandrijfsysteem kan
zwaar letsel tot gevolg hebben.
(vervolg op volgende pagina)
9
IDENTIFICATIE VAN ONDERDELEN
Bediening
Vervolg van vorige pagina...
Systeembediening met bedrading - Als de boordcomputer uit de houder wordt gehaald of de
kabels worden losgekoppeld of beschadigd raken, zal het aandrijfsysteem automatisch
uitschakelen. Als dit gebeurt moet je stoppen met fietsen, het aandrijfsysteem uitschakelen, de
computer opnieuw in de houder plaatsen en het systeem weer inschakelen om verder te kunnen
rijden.
Draadloze systeembediening - Bij draadloze systeembediening vindt de bediening van het
systeem plaats door middel van radiosignalen, zonder fysieke koppeling aan een bedieningsap-
paraat. Dat betekent dat het AAN/UITSCHAKELEN wordt geregeld via software. Volg de
instructies van de fabrikant voor informatie over het voorkomen van ongewenst inschakelen of
herstarten van het aandrijfsysteem in het geval het aandrijfsysteem een fout heeft gesignaleerd.
Je verzekeringspolis - Je verzekeringspolissen (bijv. aansprakelijkheid, ongevallenverzekering)
dekken mogelijk niet de ongevallen of schade die ontstaat door het gebruik van deze fiets. Om te
bepalen welke zaken worden gedekt, moet je contact opnemen met je verzekeringsmaatschap-
pij. Controleer bovendien of je speed pedelec (snelle e-bike) is verzekerd en geregistreerd
overeenkomstig de wetgeving in jouw land.
Rij verstandig en rij veilig in de buurt van anderen - De toepassing van elektrische motoronder-
steuning betekent dat rijders hoge snelheden kunnen bereiken. Sneller rijden verhoogt het risico
op zware ongevallen.
Let goed op overige voertuigen, fietsers, wandelaars en dieren als je fietst -Zorg dat je de fiets
onder controle houdt en met een veilige snelheid rijdt. Anderen letten misschien niet op jouw
aanwezigheid. Het is jouw verantwoordelijkheid om te anticiperen en reageren om ongevallen te
voorkomen.
E-bikes zijn zwaarder dan gewone fietsen - Parkeer de fiets altijd in een geschikte en veilige
ruimte waar kinderen, auto’s of huisdieren niet in contact kunnen komen met de fiets. Parkeer de
fiets zodanig dat hij niet kan omvallen en mogelijk letsel kan veroorzaken.
Rij niet door het water en geen onderdelen van de fiets onderdompelen - Als je door het water
rijdt, kun je de controle over de fiets verliezen of het aandrijfsysteem kan onklaar of beschadigd
raken.
Als je deze waarschuwing negeert, kun je door een ongeval ernstig letsel oplopen, verlamd
raken of overlijden.
10
Topstone Neo Carbon OMS
IDENTIFICATIE VAN ONDERDELEN
Bediening
138222 Rev 1 (07/20)
Accu’s en laders
WAARSCHUWING
VERVANGING - Gebruik alleen het accupakket en de lader die zijn vermeld in de paragraaf
Specificaties in dit supplement Gebruik geen andere accu’s of laders. Gebruik de lader niet om
andere accu’s te laden.
VOORKOM SCHADE - Laat de accu of lader niet vallen. De accu of lader niet openen, uit elkaar
halen of modificeren. Er zitten geen onderhoudsgevoelige onderdelen in deze componenten.
Zet de accu niet in direct zonlicht. Warmte kan de accu beschadigen.
De accu niet in contact brengen met paperclips, munten, sleutels, spijkers, schroeven of andere
kleine metalen items om te voorkomen dat de vrijliggende contactpunten kortsluiting maken.
Kortsluiting van de accu kan leiden tot brandwonden, vuur of een explosie.
OPSLAG & TRANSPORT - Als hij niet wordt gebruikt in de fiets, is het transport van de accu
onderworpen aan regelgeving met betrekking tot gevaarlijke goederen. Er kunnen speciale
vereisten voor verpakking en labeling van toepassing zijn. Neem contact op met plaatselijke
autoriteiten over deze specifieke vereisten. Nooit een beschadigde accu vervoeren. Isoleer de
accucontactpunten voordat de accu wordt ingepakt. Verpak de accu in een speciale transport-
container om schade te voorkomen. De accu moet worden verwijderd voor een vliegreis en kan
onderworpen zijn aan specifieke afhandeling door de vliegmaatschappij.
OPLADEN - Neem de accu mee naar binnen en zorg dat hij op kamertemperatuur is voordat je
gaat laden. Zorg dat de lader en de wandcontactdoos dezelfde voltage hebben.
Zet zowel de lader als de accu binnen in een schone, droge ruimte met een goede ventilatie. Zorg
dat er zich geen brandbare stoen in dezelfde ruimte bevinden om brand te voorkomen als
gevolg van vonken of oververhitting. Zorg dat de ventilatieopeningen op de lader niet zijn
afgedekt. De accu of de lader nooit afdekken.
Haal de lader los van de accu als deze volledig is volgeladen. Laat een volledig opgeladen accu
niet aan de lader liggen. Haal de stekker uit het wandcontact als de lader niet in gebruik is.
Voor onderhoud aan accu en lader wordt verwezen naar de instructies van de betreende
fabrikant.
VERWIJDEREN - De accu en lader bevatten mogelijk schadelijke materialen en moeten worden
afgevoerd in overeenstemming met nationale of plaatselijke regelgeving. De accu/lader niet
verbranden, niet in het water gooien of bij het reguliere huisvuil weggooien. Breng ze naar het
afvalperron of naar een recyclingbedrijf.
HET NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWINGEN KAN LEIDEN TOT ELEKTRICITEITSBRAN-
DEN, EXPLOSIES, ZWARE BRANDWONDEN OF ELEKTROCUTIE.
11
IDENTIFICATIE VAN ONDERDELEN
Bediening
Woon-werkverkeer
WAARSCHUWING
UITRUSTING - Elke fiets, inclusief een
e-bike, moet zijn voorzien van de juiste
uitrusting voor woon-werkverkeer, inclusief
wettelijk vereiste
verlichting, signaalgevers en eventuele
registraties. Vraag je geautoriseerde
Cannondale-dealer of woon-werkverkeer
binnen het gebruiksdoel van je fiets valt en
of de fiets voldoende is uitgerust voor
gebruik als forenzenfiets.
GEVAREN - Het rijden met een e-bike als
vervoermiddel voor woon-werkverkeer is
niet minder gevaarlijk dan een gewone fiets
of een auto. E-bikes zijn zeker niet
ontworpen om je te beschermen bij een
ongeval. Ga er niet vanuit dat de fiets of de
prestatiemogelijkheden je zullen bescher-
men of zullen voorkomen dat je bij een
zwaar ongeval betrokken raakt.
NACHTRITTEN - In het donker rijden op
een e-bike of een gewone fiets is gevaarlijk.
Lees de paragraaf “Rijden in het donker” in
je Cannondale gebruikershandleiding voor
meer informatie over de vele gevaren van
het rijden in het donker.
Geen modificaties
WAARSCHUWING
DE FIETS/HET AANDRIJFSYSTEEM OP
GEEN ENKELE WIJZE EN OM GEEN
ENKELE REDEN MODIFICEREN.
Modificaties kunnen leiden tot aanzienlijke
schade, onjuiste of gevaarlijke gebruiksom-
standigheden of het overtreden van
wetgeving.
Dealers en eigenaren mogen OP GEEN
ENKELE WIJZE de originele componenten
van de fiets of het aandrijfsysteem
aanpassen, wijzigen of modificeren
(bijvoorbeeld de gemonteerde versnellings-
verhoudingen aanpassen door montage van
andere kettingbladen/cassettes).
Pogingen om de snelheid te ”verhogen” of
te ”hot-rodden” zijn gevaarlijk voor de rijder.
Gebruik alleen de voorgeschreven
service- en vervangingsonderdelen van
Cannondale en/of de fabrikant van de
aandrijfeenheid.
12
Topstone Neo Carbon OMS
IDENTIFICATIE VAN ONDERDELEN
Schijfremmen op racefietsen
138222 Rev 1 (07/20)
Bidonhouder & externe accu
Zijdelingse krachten op een bidon of externe
accu kunnen resulteren in schade aan de
bidonnokken in het frame als gevolg van een
grote hefboombeweging op een zeer klein
oppervlak. Bij een valpartij is het beschermen
van de bidonnokken in je frame echt het
laatste waar je aan zou moeten denken. Bij
transport en opslag moet je echter maatre-
gelen nemen om te voorkomen dat er grote
kracht wordt uitgeoefend op de bidon
waardoor er mogelijk schade kan ontstaan.
Verwijder de bidon en bidonhouder tijdens
transport van de fiets.
Controleer regelmatig de bevestiging van je
bidonhouder en eventuele externe accu en
draai indien nodig de boutjes vast. Rij niet met
een losse bidonhouder. Als de bidonhouder-
boutjes los zitten, kan de bidonhouder gaan
trillen. Een losse bidonhouder kan de
bidonnokken beschadigen waardoor ze
mogelijk uit het frame scheuren.
Het is weliswaar mogelijk om losgeraakte
nokken te repareren of andere inserts te
plaatsen, maar dan moet het frame niet
beschadigd zijn geraakt.
Schijfremmen op racefietsen
WAARSCHUWING
In vergelijking met conventionele velgrem-
men zijn schijfremmen veel minder
gevoelig voor water. Bovendien zorgen
schijfremmen niet voor oververhitting of
slijtage van de velgen en remmen daarom
veel gelijkmatiger. Schijfremmen kunnen
ook veel krachtiger vertragen.
De kans op ongevallen verkleinen:
Racefietsen hebben een relatief klein
contactvlak met het wegdek: slechts
een klein deel van de band staat in
contact met de weg. Om de remmen
veilig en eectief te bedienen, moet je
in verschillende situaties meer of
minder remkracht toepassen. Je moet
er rekening mee houden dat de
verschillende weg- en weersomstan-
digheden de grip kunnen beïnvloeden.
Schijfremmen werken uitstekend,
maar zijn ook geen tovermiddel. Begin
in risico-arme omstandigheden te
rijden op je nieuwe racefiets met
schijfremmen zodat je rustig kunt
wennen aan het gevoel en de
prestaties van de schijfremmen en de
grip van de banden.
Als je deze waarschuwing negeert,
kun je door een ongeval ernstig
letsel oplopen, verlamd raken of
overlijden.
13
SLEUTEL
Gebruik van de sleutel
1. Hoofdsleutel
2. Reservesleutel
a. Serienummer
12345
12345
a
1
2
Let op:
Na een groot aantal ritten en wasbeurten
kan het accuslot droog worden en lastiger
te openen/sluiten. Om dit te voorkomen kun
je elke keer als je de ketting smeert, meteen
een paar druppels kettingolie op de sleutel
aanbrengen, de sleutel vervolgens in het slot
steken en het slot openen en weer sluiten.
De sleutel vervolgens uit het slot halen en
schoonmaken.
Noteer hier het serienummer van JOUW
sleutel:
________________________________________
OPMERKING
Nooit gaan rijden met de sleutel in het
accuslot.
De sleutel na gebruik altijd verwijderen
uit het slot. De sleutels kunnen worden
gestolen of per ongeluk afbreken in het
slot. Bewaar de sleutels op een veilige plek.
SLEUTEL
Gebruik van de sleutel
Deze illustratie toont een sleutel (1) in het
accuslot dat zich aan de rechterzijde van de
fiets bevindt onderaan de accudeksel
De sleutel wordt gebruikt om de accu te
vergrendelen.
De illustratie hierboven toont een sleutel (1) in
het accuslot. Het slot bevindt zich linkerzijde
van de fiets ter hoogte van de balhoofdbuis.
Om bij het sleutelgat te komen, haal je het
verzonken afdekkapje met je vinger uit de-
opening in het frame.
Noteer het serienummer van de sleutel voor
toekomstig gebruik of bij vervanging van de
sleutel.
Als de sleutels worden verloren of gestolen, of
als je extra reservesleutels wilt hebben, neem
dan contact op met de sleutelfabrikant die
genoemd is in de paragraaf ”Specificaties
elders in deze handleiding.
.
1
2
3
14
Topstone Neo Carbon OMS
TECHNISCHE INFORMATIE
Specificaties
138222 Rev 1 (07/20)
TECHNISCHE INFORMATIE
Specificaties
Onderdeel Specificatie
Aandrijfsysteem Bosch Performance Line CX
Accu Bosch PowerTube 500 Wh
Gebruikershandleiding aandrijfsysteem https://www.bosch-ebike.com/
Balhoofdbuis BOVEN: 1 -1/8 inch, ONDER: 11/2 inch
Balhoofdlager Geïntegreerd, 11/8 in - 11/4 inch
Bottom Bracket: Type/breedte Bosch aandrijfeenheid
Voorderailleur Aanlasnok
Zadelpen: Diameter/Klem 27,2 mm / interne wig
Min. insteek zadelpen 80 mm
Max. insteek zadelpen
Maatspecifiek: SM: 170 mm; MD: 185 mm; LG:
205 mm; XL: 215 mm
Bandenmaat x Max. bandbreedte
650b x 47 mm (profielloos, feitelijk gemeten)
700c x 37 mm (feitelijk gemeten)
Maximum vorklengte 405mm
Remmen: Bevestigingstype / Min./Max.
schijfremdiameter.
Starre voorvork Voor: Flat Mount +20 mm / 160
mm / 180 mm Achter: Flat Mount, 160/180 mm
Assen: Type/lengte
Achter: Syntace 148  12 mm, 168 mm lengte
Voor: Maxle 110  12 mm, 135 mm lengte
Gebruiksdoel ASTM GEBRUIKSKLASSE 2: Algemeen gebruik
Max. Gewichtslimiet: Totaal (rijder + volledige
uitrusting)
305lbs / 138kg
15
TECHNISCHE INFORMATIE
Geometrie
75 mm
D
F
L
H
B
C
A
J
K
E
P
M
N
G
I
O
Geometrie
Onderdeel Framemaat S M L XL
A Zitbuislengte 41.0 44.0 50.0 55.0
B Bovenbuis horizontaal 53.4 55.2 56.9 58.6
C Bovenbuis feitelijk N/A N/A N/A N/A
D Balhoofdhoek (graden) 71.0 71.0 71.0 71.0
E Eectieve zitbuishoek (graden) 74.0 74.0 74.0 74.0
F Standover-hoogte 73.3 77.3 82.4 86.8
G Lengte balhoofdbuis 12.7 15.8 19.5 22.9
H Wielbasis 101.8 103.8 105.7 107.6
I Front-center 60.6 62.5 64.4 66.3
J Lengte liggende achtervork 42.0 42.0 42.0 42.0
K Bottom Bracket drop 6.4 6.1 6.1 5.9
L Bottom Bracket hoogte 28.9 29.2 29.2 29.4
M Vorksprong 5.5 5.5 5.5 5.5
N Naloop 6.3 6.3 6.3 6.3
O Stack 54.9 57.5 61.0 64.0
P Reach 37.7 38.7 39.4 40.2
Afmetingen = centimeters/inches
16
Topstone Neo Carbon OMS
TECHNISCHE INFORMATIE
Geometrie - w/Lefty Oliver
138222 Rev 1 (07/20)
75 mm
D
F
L
H
B
C
A
J
K
E
P
M
N
G
I
O
Geometrie - w/Lefty Oliver
Onderdeel Framemaat S M L XL
A Zitbuislengte 41.0 44.0 50.0 55.0
B Bovenbuis horizontaal 53.4 55.2 56.9 58.6
C Bovenbuis feitelijk N/A N/A N/A N/A
D Balhoofdhoek (graden) 71.0 71.0 71.0 71.0
E Eectieve zitbuishoek (graden) 74.0 74.0 74.0 74.0
F Standover-hoogte 73.3 76.3 81.4 85.8
G Lengte balhoofdbuis 12.7 15.8 19.5 22.9
H Wielbasis 101.8 103.8 105.7 107.6
I Front-center 60.6 62.5 64.4 66.3
J Lengte liggende achtervork 42.0 42.0 42.0 42.0
K Bottom Bracket drop 6.4 6.1 6.1 5.9
L Bottom Bracket hoogte 27.9 28.2 28.2 28.4
M Vorksprong 5.5 5.5 5.5 5.5
N Naloop 6.0 6.0 6.0 6.0
O Stack 54.9 57.5 61.0 64.0
P Reach 37.7 38.7 39.4 40.2
Afmetingen = centimeters/inches
17
TECHNISCHE INFORMATIE
Overzicht kabelgeleiding
SP
RD
RB
FD
RB
RD
SP
FD
CP
Overzicht kabelgeleiding
RB  Achterremleiding
RD  Buitenkabel achterderailleur
FD  Buitenkabel voorderailleur
CP  Laadpoort
Let op:
Ga niet zelf aan de slag met de kabelgeleiding. Door de complexe aard van de onderdelen en de
hoeveelheid demontagewerkzaamheden die nodig is om bij de bekabeling te komen, is het zinvoller
om reparaties of vervangingen van de accu en binnen- of buitenkabels te laten uitvoeren door een
geautoriseerd Cannondale e-Bike service center.
Identificatie van onderdelen
18
Topstone Neo Carbon OMS
TECHNISCHE INFORMATIE
Powertube accu
138222 Rev 1 (07/20)
Powertube accu
Het verwijderen van de accu:
1. Zorg dat de fiets stevig rechtop staat en
niet kan omvallen.
2. Controleer of het aandrijvingssysteem is
uitgeschakeld (OFF).
3. Haal de afdekking van de laadpoort uit het
frame; steek de sleutel (5) in het sleutelgat
(8)
Draai de sleutel met de klok mee om de
accu los te maken.
Gebruik je hand om de accuhendel (10)
aan de onderzijde van de accudeksel een
klein beetje op te lichten.
4. De accuvergrendeling (7) die zich
onderaan de accu bevindt indrukken.
Zodra de vergrendeling is ingedrukt zal de
accu uit de houder schuiven.
Terugplaatsen van de accu:
1. Zorg dat de fiets stevig rechtop staat en
niet kan omvallen.
2. Schuif het bovenste deel van de accu in
het frame zodat de accu-connector aan
de bovenzijde contact maakt met de
bovenste frame-connector (4).
3. Druk het onderste deel van de accu in de
vergrendeling en draai de sleutel met de
klok mee om de vergrendeling te openen.
Draai de sleutel tegen de klok in om het
vergrendelingsmechanisme (6) te laten
vastgrijpen.
4. Haal de sleutel uit het slot.
De accu van het aandrijfsysteem (2) is in de onderbuis geplaatst.
De accu kan worden geladen via de laadpoort (9) of kan uit de fiets worden gehaald om te laden.
OPMERKING
Niet met de fiets rijden als de accudeksel
niet op het frame zit. Dan kan er vuil, water
en andere verontreiniging in het frame
komen en/of de accu beschadigd raken.
WAARSCHUWING
Controleer regelmatig of de accu nog
stevig in het frame bevestigd zit.
De accu altijd controleren na een val of
botsing. Check of er geen losse of besch-
adigde onderdelen zijn.
Gebruik alleen de voorgeschreven accu.
De accu of andere onderdelen nooit
modificeren.
Als de accu uit het frame wordt gehaald,
de accudeksel terug in het frame plaatsen
en vergrendelen.
Als er schade wordt geconstateerd, dan
niet op de fiets rijden. Zorg dat beschad-
igde onderdelen worden vervangen door
nieuwe. Neem contact op met je
Cannondale-dealer.
19
TECHNISCHE INFORMATIE
Powertube accu
Bovenaanzicht
Onderaanzicht
3
4
7
6
1
2
Niet aanpassen/alleen
voor bevestiging deksel
aan accu
5
9
9
10
1. Accudeksel
2. Accu
3. Accustekker
4. Frame-connector
5. Sleutel
6. Accuveerslot
7. Accuvergrendeling
8. Sleutelgat
9. Laadpoort
10. Accuhendel
Identifi catie van onderdelen
20
Topstone Neo Carbon OMS
TECHNISCHE INFORMATIE
Accu-laadpoort
138222 Rev 1 (07/20)
Accu-laadpoort
Het verbinden van de laadkabel met de
laadpoort:
1. Plaats de fi ets en de lader op een veilige
plek waar beide ongestoord kunnen staan
tijdens het opladen.
2. Haal de afsluitdop van de laadpoort (1)
3. Steek de voorgeschreven stekker in de
laadpoort (2).
4. Als de accu volgeladen is, de stekker uit
de laadpoort verwijderen en de afsluitdop
terugplaatsen. Zorg dat de afsluitdop
volledig in de frameopening valt.
5. Haal de stekker van de lader uit het
stopcontact.
WAARSCHUWING
Volg de instructies van de fabrikant van
het aandrijfsysteem voor het laden en het
gebruik van de accu.
Onjuist opladen of verkeerd gebruik kan
resulteren in brand of een explosie,
hetgeen weer kan leiden tot zwaar letsel
of overlijden.
Steek alleen de voorgeschreven laadstek-
ker in de laadpoort en geen andere
stekkers of objecten.
De laadpoort voor de accu zit aan de linkerzijde van de fi ets bij de balhoofdbuis. Via de laadpoort
kan de accu worden opgeladen terwijl deze nog in de fi ets zit
1
2
21
TECHNISCHE INFORMATIE
Voorderailleurbevestiging
Voorderailleurbevestiging
4
5
3
2
1
4 N·m
1. Voorderailleurbevesti-
ging
2. Boutjes
3. Doorvoerrubberg
De voorderailleurbevestiging is een verwijder-
bare ’aanlasnok.
Zorg bij gebruik van een mechanische
voorderailleur of SRAM eTAP dat de frameplug
is gemonteerd om te voorkomen dat er water
of vuil in het frame komt.
Bij montage van Di2-systemen de Di2-kabel-
plug gebruiken.
Achterderailleurbevestiging
2
1-2 N·m
2
NGLI-2
1
3
4
1. Derailleur hanger
2. Schroef
3. Draadloos
4. Di2 plug
Bij vervanging:
Verwijder het achterwiel
Verwijder de bevestigingsschroeven en verwijder de
oude hanger uit de dropout.
Maak het gebied rond de dropout schoon en
controleer het frame op eventuele scheuren of
schade. Als je schade constateert, laat het frame dan
door je Cannondale-dealer inspecteren.
Als de dropout onbeschadigd is, doe dan een dun
laagje vet tussen het frame en de hanger. Dit helpt
om kraakgeluiden tijdens het schakelen te
minimaliseren. Deze geluiden zijn het gevolg van
minimale speling tussen frame-dropout en
derailleurhanger.
Schuif de nieuwe derailleurhanger in de dropout.
Schoonmaken en Loctite® 242 (of schroefborgmid-
del van gemiddelde sterkte) op de schroefdraad doen
en de bout vastdraaien tot het voorgeschreven
aanhaalmoment.
22
Topstone Neo Carbon OMS
TECHNISCHE INFORMATIE
Achterspatbordsteun
138222 Rev 1 (07/20)
De kettinggeleider heeft een ’open’ positie (zie
afbeelding D) die kan worden gebruikt om het
kettingblad te verwijderen zonder de complete
geleider te demonteren.
WAARSCHUWING
Het weglaten of verkeerd monteren van de
kettinggeleider kan ertoe leiden dat de
ketting van het tandwiel loopt. Vervang de
geleider als deze ontbreekt, versleten of
beschadigd is.
De kettinggeleider is een belangrijk onderdeel om de
ketting op het tandwiel te houden en moet worden
gebruikt bij enkelvoudige kettingbladen (geen
voorderailleur bevestigd).
Monteer de kettinggeleider op de voorderailleurbev-
estiging
(4) met behulp van de bolle ring (1) en de M5 bout
(2). Vastzetten met een momentsleutel. Positioneer
de kooi van de geleider (3) verticaal zodat de tanden
van het kettingblad bedekt zijn. Zorg dat er ruimte is
tussen de geleider en de ketting, zie afbeeldingen A
en B hiernaast.
Verstel de kooibout (5) om de kooi zodanig uit te
lijnen dat de ketting de geleider niet raakt op
respectievelijke het grootste en kleinste tandwiel van
de cassette. Zie afbeelding C.
Achterspatbordsteun
M5 x 1.0 x 12 mm
NGLI-2
2 N·m
M5
45mm
1
2
Identificatie van onderdelen
1. Spatbordsteun
2. Schroef (2x)
De velg, het model band en de vorm
van de spatborden hebben invloed
op de spatbordruimte.
Zorg voor voldoende ruimte tussen band en
spatbord.
Let op:
(1) Controleer de bandenvrijheid als de band volledig is opgepompt. (2) Om het spatbord passend te
monteren is het mogelijk noodzakelijk om een band te kiezen met een platter profiel of een band die
een maat smaller is dan de huidige gemonteerde of maximale bandenmaat. (3) Het spatbord moet
altijd worden ondersteund door de spatbordsteun en mag niet los bevestigd zijn. (4) Geen onderde-
len van het frame modificeren om een spatbord te monteren.
Kettinggeleider
23
TECHNISCHE INFORMATIE
Achterspatbordsteun
4 N·m
A
B
C
D
5
3
6
7
8
2
1
9
4
1. Bolle ring
2. M5 bout
3. Kooi
4. Voorderailleurbe-
vestiging
5. Bout
6. Veer
7. Steunhuls
8. Bout
9. Arm
Identifi cation van
onderdelen
24
Topstone Neo Carbon OMS
TECHNISCHE INFORMATIE
Achterspatbordsteun
138222 Rev 1 (07/20)
Verwijderen van de LockR uit het frame:
1. Draai de schroef 4 tot 6 slagen los met een T25-torxsleutel.
2. Tik met een rubber hamer op de kop van de schroef om de wigbout aan de tegenoverliggende
zijde los te maken.
3. Verwijder de schroef en de wigbout uit de nog gemonteerde LockR-as.
4. Als de wigbout niet loskomt met de schroef, steek er dan een 5 mm inbussleutel in en draai deze
een slag los om de wigbout los te maken en te verwijderen. Als de wig klem zit, steek dan een
houten of kunststof pen vanaf de aandrijfzijde in de LockR-as om de wig eruit te tikken.
5. Steek aan de niet-aandrijfzijde een inbussleutel van 6 mm in de LockR-as en draai deze tegen de
klok in totdat de as zelf kan worden verwijderd.
Monteren van de LockR in het frame:
1. Demonteer en reinig alle onderdelen van de LockR-as. Niet als geassembleerd geheel monteren.
Controleer de onderdelen op beschadiging (bramen, krassen, vervorming, slijtage). Vervang de
gehele LockR-eenheid als je schade constateert.
2. Breng een dunne laag hoogwaardig kogellagervet aan op alle onderdelen.
3. Lijn de hevel uit met het lager en schuif het schroefdraaduiteinde van de scharnier-as (1) vanaf de
niet-aangedreven zijde door de constructie.
4. Gebruik een momentsleutel met een 6 mm inbus om de gemonteerde scharnier-as aan de
niet-aandrijfzijde vast te zetten met 1 Nm
5. Steek de wigbout (2) in de aandrijfzijde van de LockR-as en plaats het smalle uiteinde van de wig
(3) in de kop van de as aan de niet-aandrijfzijde.
6. Zet de schroef (4) in de wigbout vast met een aanhaalmoment van 5,0 Nm.
LockR
OPMERKING
Gebruik een gekalibreerde momentsleutel.
Overschrijden van het 1 Nm aanhaalmoment
zorgt voor blijvende schade aan het LockR-
scharnierpunt.
25
TECHNISCHE INFORMATIE
Achterspatbordsteun
Unthread &
tap mallet
dislodge &
remove
4
3
Insert 5mm &
turn to free
3
Remove
6mm
Unthread
Remove
1
T25
4
3
1
2
NGLI-2
NGLI-2
1 N·m
5 N·m
Niet als geassembleerd geheel monteren
Alle onderdelen invetten.
1 N-m
5 N-m
1 N-m
5 N-m
Losdraaien / aantikken
met rubberhamer
Losmaken &
verwijderen
4
3
5 mm insteken,
draaien, losmaken
5mm
3
Losdraaien
6mm
Verwijderen,
Losdraaien,
1
T25
NGLI-2
NGLI-2
26
Topstone Neo Carbon OMS
TECHNISCHE INFORMATIE
Achterspatbordsteun
138222 Rev 1 (07/20)
Zitbuis / Draaipuntlagers in staande achtervorken
VERWIJDEREN
1. Verwijder het bevestigingsmateriaal van het LockR
draaipunt.
2. Schuif de demontageplaat (4) zodanig door
het draaipuntlager in de zitbuis dat het smalle
buitenste deel van het cilindervormige oppervlak
tegen de binnenzijde van het lager komt te liggen.
3. Schroef de M6  30 mm bout (7) door het gat in
de demontageplaat (4) zodat de schroefdraad
naar buiten wijst richting het lager in de staande
achtervork.
4. Draai het handvat van de tool (3) ongeveer 2 tot 3
slagen op de M6  30 mm bout (7).
5. Trek het uiteinde van de staande achtervork weg
van de zitbuis om de demontagecup (5) over de
M6  30 mm bout (7) te plaatsen.
6. Houd de M6  30 mm bout (7) op zijn plaats
met een 5 mm inbussleutel terwijl je het handvat
van de tool (3) aandraait totdat het lager volledig
uit het draaipunt is verwijderd en zich in de
demontagecup bevindt.
7. Draai het handvat van de tool los en haal de cup
uit het frame. Herhaal de procedure aan de andere
zijde.
MONTAGE
1. Trek de staande achtervork aan de aangedreven
kant precies genoeg opzij om de breedste zijde van
montageplaat (2) in de uitsparing van het lager in
de zitbuis te plaatsen.
2. Plaats het nieuwe lager op de smalle zijde van de
tweede montageplaat (2).
3. De lager-uitsparing in de zitbuis aan de niet-aan-
gedreven zijde invetten.
4. Trek de staande achtervork aan de niet-aange-
dreven zijde precies genoeg opzij om de tweede
montageplaat (2) plus het lager in positie te
brengen.
5. Schuif een M6  70 mm bout (6) door de beide
montageplaten zodat het schroefdraaduiteinde
uitsteekt aan de niet-aangedreven zijde van de
staande achtervork.
6. Schroef het handvat van de tool (3) op de M6
x 70 mm bout (6) en draai deze vast terwijl je
tegelijkertijd de schroef tegenhoudt met een 5
mm inbussleutel. Draai het handvat aan totdat het
lager volledig in de lageruitsparing op de zitbuis is
gedraaid.
7. Verwijder het handvat van de tool (3), verwijder
vervolgens de M6  70 mm bout (6) en de
montageplaat (2) aan de aangedreven zijde.
8. Plaats het nieuwe lager op de smalle zijde van de
montageplaat (2).
9. De lager-uitsparing in de zitbuis aan de aandrijfzij-
de invetten.
10. Trek de staande achtervork aan de aandrijfzijde
precies genoeg opzij om de montageplaat (2) plus
het lager in positie te brengen.
11. Schuif een M6  70 mm bout (6) door de beide
montageplaten zodat het schroefdraaduiteinde
uitsteekt aan de niet-aangedreven zijde van de
staande achtervork.
12. Schroef het handvat van de tool (3) op de M6
x 70 mm bout (6) en draai hem aan terwijl je
tegelijkertijd de schroef tegenhoudt met een 5
mm inbussleutel. Draai het handvat aan totdat het
lager volledig in de lageruitsparing op de zitbuis is
gedraaid.
13. Draai het handvat van de tool (3) los en verwijder
alle gereedschapdelen van het draaipunt.
14. Ga vervolgens verder met de montage van
LockR-as
27
TECHNISCHE INFORMATIE
Achterspatbordsteun
3
SS
SS
NGLI-2
2
1
2
3
5
1
4
7
SS
6
M6 x 70 mm
ST
ST
M6 x 30 mm
1. Lager
2. Montageplaat
3. Tool-handvat
4. Demontageplaat
5. Demontagecup
6. Bout M6  70 mm
7. Bout M6  30 mm
ST Staande achtervork
SS Zitbuis (einde)
VERWIJDEREN
VERWIJDEREN
Onderdelen
28
Topstone Neo Carbon OMS
TECHNISCHE INFORMATIE
Zadelpen
138222 Rev 1 (07/20)
Zadelpen
Montage & afstelling
Voorafgaand aan montage:
Zorg dat de afdichting in goede conditie is en
plaats deze op de zadelpen.
Gebruik een schone doek om de resten carbon
frictiepasta aan de binnenzijde van de zitbuis
te verwijderen.
Breng nieuwe carbon frictiepasta aan op de
zadelpen en smeer een klein beetje aan de
binnenzijde van de zitbuis.
Afstelling:
1. Schuif de geprepareerde zadelpen terug in het
frame. Hou de minimum insteekdiepte aan.
2. Stel de zadelhoogte af.
3. Schuif een 4 mm inbussleutel door de opening
aan de onderzijde van de zitbuis, zoals getoond
in de illustratie.
4. Draai de klemschroef vast met het voorgeschre-
ven aanhaalmoment.
5. Schuif de afdichting tegen het frame.
OPMERKING
Gebruik geen reinigingsprays of
oplosmiddelen voor het schoonmaken.
Gebruik alleen een schone werkdoek.
Het aanbevolen aanhaalmoment niet
overschrijden. Als je de klembout te vast
draait, beschadig je de klemconstructie, de
zadelpen of het frame.
Onderhoud
Regelmatig de zadelpen en klemconstructie uit het
frame halen voor reiniging, inspectie op schade en
het vernieuwen van vet en carbon frictie-gel.
Zie ook de paragraaf ”Inspectie van de
zadelpenklem.
Minimale insteekdiepte
De minimum insteekdiepte van de zadelpen in het
frame is 65 mm.
Maximale insteekdiepte
De totale lengte van de zadelpen die in het frame
gestoken kan worden, is afhankelijk van de frame-
maat en moet bij elk frame apart worden gecon-
troleerd.
Om de insteekdiepte te controleren moet de zadel-
pen voorzichtig in het frame worden gestoken totdat
deze niet dieper gaat. Trek de zadelpen vervolgens 5
mm omhoog.
OPMERKING
Een zadelpen mag nooit helemaal naar
beneden in het frame worden gedrukt. Laat
je Cannondale-dealer de juiste maat zadelpen
bepalen.
WAARSCHUWING
DE ZADELPEN MAG ALLEEN DOOR EEN
PROFESSIONELE FIETSMONTEUR WORDEN
INGEKORT. Een niet-correct
afgekorte zadelpen kan resulteren in schade die
kan leiden tot een ongeval.
Meer informatie over carbon zadelpennen vind je
in de Cannondale Bicycle gebruikershandleiding
in de paragraaf ”Onderhoud van carbon
zadelpennen.
29
TECHNISCHE INFORMATIE
Zadelpen
NGLI-2
CRB-GEL
CRB-GEL
80mm
M8
4-6 N·m
1
2
3
4
5
Minimum insteekdiepte
Maximale insteekdiepte
Carbonpasta gebruiken
aan de binnenzijde van de
zitbuis en op de volledige
lengte van de zadelpen die
in het frame geschoven
wordt.
Identificatie van
onderdelen
1. Zadelpen
2. Afdichting
3. Schuifwig
4. Wigbout
5. Kabel (route)
Dik vet gebruiken tussen de
schuifwig wig en het frame
om kraken te voorkomen.
SM: 170 mm
MD: 185 mm
LG: 205 mm
XL: 215 mm
30
Topstone Neo Carbon OMS
TECHNISCHE INFORMATIE
Zadelpen
138222 Rev 1 (07/20)
Controle van de zadelpenklem
Het interne klemmechanisme van de zadelpen bestaat uit een schuivende klemconstructie en een moerplaat met
een dubbelzijdige kleefband die hem op zijn specifieke plek houdt aan de binnenzijde van de zitbuis. De schuiv-
ende klemonderdelen kunnen worden verwijderd als de zadelpen is gedemonteerd.
Altijd de oppervlakken van de schuivende klem schoonmaken met een schone, niet-rafelende doek. De onderdel-
en niet natmaken met schoonmaakmiddelen omdat de interne onderlegring is ingevet. Oplosmiddelen verwijderen
het vet waardoor de gehele constructie moet worden gedemonteerd en opnieuw worden ingevet.
OPMERKING
Als de moerplaat verdraaid is, moet deze worden verwijderd en opnieuw aan het frame worden bevestigd.
Het proces wordt omschreven in de service-instructies bij de onderdelenkit. Deze instructies worden niet
beschreven in deze handleiding. We adviseren om deze herbevestiging door een Cannondale-dealer te laten
uitvoeren.
Let op: Bij de eerste montage van de moerplaat is het belangrijk om niet op de 4 mm inbussleutel te drukken
tijdens het vastdraaien van de klemmoer tegen de zadelpen. Dit kan er namelijk voor zorgen dat de dubbelzijdige
tape loslaat voordat deze goed is vastgeklemd. Een slechte binding kan leiden tot een onjuiste uitlijning. De 3M™
VHB™ tape 5980 is drukgevoelig.
Voor inspectie
1. Verwijder de zadelpen. Zie de vorige pagina.
2. Om de schuivende klem te verwijderen, gebruik
een 4 mm inbussleutel en draai de fixeerschroef
langzaam een kwartslag met de klok mee totdat de
klem loskomt van de moerplaat.
3. Gebruik de 4 mm inbus om de klem naar buiten te
duwen via de opening in de zitbuis.
4. Kijk in de frame-opening. Gebruik eventueel een
zaklamp. Controleer de positie van de moerplaat.
Zie de CORRECTE plaatsing op de volgende pagina.
5. Als de moerplaat ontbreekt, is verdraaid of bescha-
digd, moet deze worden vervangen. Deze service
moet worden uitgevoerd door een Cannondale-
dealer.
6. Controleer de conditie van de schuifklem. Het vlak
dat naar de zadelpen gericht is en het contact-
gedeelte met het frame moeten glad zijn. Als ze
beschadigd of ruw zijn, moet de klemconstructie
worden vervangen door een nieuw exemplaar.
7. Maak de onderdelen en de binnenzijde van de
zitbuis schoon met een droge werkdoek, doe vet op
de aangegeven onderdelen en smeer carbonpasta
op de gemarkeerde delen zoals in de illustratie is
weergegeven.
8. Bij het terugplaatsen van de schuifklem in het frame
kun je de 4 mm inbus als geleider gebruiken om
hem in de moerplaat te positioneren.
9 Draai de fixeerschroef tegen de klok in om de moer-
plaat te laten aangrijpen. Let erop dat de moerplaat
voldoende ver is aangedraaid om de zadelpen
eenvoudig in de zitbuis te kunnen schuiven.
31
TECHNISCHE INFORMATIE
Zadelpen
1
2
3
4
5
6
CRB-GEL
NGLI-2
NGLI-2
Identifi catie van onderdelen
1. Schuivende klem
2. Rolpennen (2x)
3. Vulring
4. Fixeerschroef
5. Moerplaat
6. Drukgevoelige kleeftape
(dubbelzijdig)
Dit is NIET CORRECT. De
moerplaat is verdraaid
Dit is CORRECT
Juiste toepassing van
carbonpasta en vet
De drukgevoelige dubbelzijdige tape zorgt voor
een correct uitgelijnde moerplaat in het frame. Bij
eerste montage moeten de moerplaat en het frame
beide zeer schoon zijn om een goede kleefkracht te
garanderen.
Klaar om de zadlpen in te steken
32
Topstone Neo Carbon OMS
VERVANGINGSONDERDELEN
Frame
138222 Rev 1 (07/20)
VERVANGINGSONDERDELEN
K
B
C
Bosch
H
I
2X
D
2X
F
M
J
G
NGLI-2
Di2
eTap
L
Bosch
2
1-2 N·m
8 N·m
M8
CRB-GEL
A
water bottle bolts
M5X12 mm Max.
Y
N
E
4 N·m
O
P
R
Q
S
Heat Shield
Motor Covers
Battery Cover
Frame/Battery Rail
LFT
RHT
2
N·m
2 N·m
1 N·m
ID Onderdeelnummer Omschrijving
A K26001 Seat Binder
B K26011 Seatpost Grommet Round 27.2
C K11000 Rear Fender Mount
D K33041 FD Mount
E K33049 Derailleur Hanger TA ST SS 073
F K11141 Chainguide
G K34159 Charge Port Cover V2
H K91000 LockR Pivot Hardware 65mm
I K36087 Pivot Bearing 6802 x2
J K32250
Modular Cable Guides 455
Qty 2
K K35009
SL Compression Plug w/ Top
Cap
ID Onderdeelnummer Omschrijving
L K35010
11/81.5 Int Hdset w/ 36 Deg
CR 25/5 TC
-- K91010 Kingpin Bearing Tool
-- K83011 Maxle TA Bolt , 11012 135mm
M K32280 Di2 & Wireless Plugs 5.5mm
N K32340
FD Grommets Open & Closed
7.5mm
O KP449/
Rubber Brake Housing
Grommets
Frame
33
VERVANGINGSONDERDELEN
Accu/Motordeksels
K
B
C
Bosch
H
I
2X
D
2X
F
M
J
G
NGLI-2
Di2
eTap
L
Bosch
2
1-2 N·m
8 N·m
M8
CRB-GEL
A
water bottle bolts
M5X12 mm Max.
Y
N
E
4 N·m
O
P
R
Q
S
Heat Shield
Motor Covers
Battery Cover
Frame/Battery Rail
LFT
RHT
2
N·m
2 N·m
1 N·m
ID
Onderdeel-
nummer
Omschrijving
P K34060 NDS Adhesive Motor Cover
R
K3420930 Battery Cover DT Top Exit BPL
K3420970 Battery Cover DT Top Exit CHP
K3420980 Battery Cover DT Top Exit GRY
K3420990 Battery Cover DT Top Exit EMR
ID
Onderdeel-
nummer
Omschrijving
Q
K3415110 Motor Cover BPL
K3415120 Motor Cover CHP
K3415130 Motor Cover GRY
K3415140 Motor Cover EMR
S K34141 Battery Rail Mounting Kit
Accu/Motordeksels
34
Topstone Neo Carbon OMS
EBIKE ONDERHOUD
Voor en na elke rit:
138222 Rev 1 (07/20)
EBIKE ONDERHOUD
WAARSCHUWING
Voer voor en na elke rit een inspectie uit. Regelmatige controle is noodzakelijk om problemen
vroegtijdig te signaleren en op te lossen voordat ongevallen plaatsvinden. Niet met de fiets rijden als
de fiets niet normaal functioneert of defecte, beschadigde of ontbrekende onderdelen heeft. Laat
schade inspecteren en repareren bij je Cannondale-dealer voordat je weer gaat rijden.
Als je deze waarschuwing negeert, kun je door een ongeval ernstig letsel oplopen, verlamd raken of
overlijden.
Voor en na elke rit:
Maak de fiets schoon en voer een visuele inspectie uit van het gehele fietsframe.
Let op scheurtjes of andere schade. Zie ook het hoofdstuk ’Veiligheidsinspecties’ van
je Cannondale Bicycle gebruikershandleiding
Zorg dat de accu volledig is opgeladen en stevig bevestigd is. Volg de instructies van de
fabrikant voor het opladen van de accu. De laadcapaciteit en ontladingscapciteit van de
accu neemt in de loop van de tijd af. Oudere accu’s moeten worden vervangen als ze niet
meer binnen de aangegeven tijd opladen en/of als ze geen betrouwbaar vermogen meer
leveren.
Test het aandrijfsysteem en controleer of alles normaal functioneert.
Als je e-bike is uitgerust met een verlichtingssysteem (remlichten, koplampen, achterlich-
ten en/of kentekenplaatverlichting), controleer dan of al deze lampen normaal function-
eren.
Controleer of de remmen goed werken. Remblokken en remschijven slijten harder op
e-bikes dan op reguliere fietsen. Ze moeten dus ook vaker worden gecontroleerd en
vervangen.
Controleer de bandenspanning en de conditie van de wielen. Zorg dat de banden niet be-
schadigd en niet teveel versleten zijn. Zorg dat er geen gebroken of ontbrekende wielond-
erdelen zijn en dat de wielen stevig in het frame bevestigd zijn.
Zorg dat de aandrijfketting schoon, goed ingevet en in goede conditie is. Kettingen slijten
harder op e-bikes dan op reguliere fietsen. Ze moeten dus ook vaker worden gecon-
troleerd en vervangen. Zorg dat het versnellingssysteem normaal functioneert over het
gehele versnellingsbereik.
Controleer de conditie van de elektrische kabels, en zorg dat ze geen knikken of schuur-
plekken hebben. Controleer of de kabels bij de dropouts goed zijn gemonteerd om con-
tact met de remschijven te voorkomen.
35
EBIKE ONDERHOUD
Onderhoud aan je fiets
Onderhoud aan je fiets
1. Lees je Cannondale Bicycle gebrui-
kershandleiding voor informatie over de
verantwoordelijkheden van de eigenaar
voor routinematige inspecties en onder-
houd aan de fiets.
Neem contact op met je geautoriseerde
Cannondale-dealer om samen een
volledig onderhoudsprogramma te maken
dat past bij jouw rijstijl, de gebruiksom-
standigheden en de gemonteerde
componenten.
Volg de onderhoudsaanbevelingen die
worden gegeven door de fabrikanten van
de verschillende componenten op je fiets.
2. Het is aan te bevelen je fiets na de
eerste 150 km naar je geautoriseerde
Cannondale-dealer te brengen voor een
eerste inspectie. Dan worden de volgende
zaken gecontroleerd: het aandrijfsysteem,
conditie van de ketting, het schakel-
mechanisme, accessoires, conditie van
de wielen en banden, remmen, enz. Dit
bezoek aan je dealer is een startpunt voor
regelmatige controle, afhankelijk van hoe
en waar je rijdt.
3. Breng je fiets elke 1000 km naar je
geautoriseerde Cannondale-dealer voor
een meer uitvoerige controle van de totale
fiets, het opnieuw afstellen en vervangen
van slijtage-onderdelen. E-bikes hebben
hogere slijtage van wielen, banden,
kettingen en remmen.
Onderhoud aan het
aandrijfsysteem
OPMERKING
Onderdelen van het aandrijfsysteem
mogen alleen worden onderhouden bij
een geautoriseerd service center. Dit
garandeert de kwaliteit en de veiligheid
van het aandrijfsysteem.
Nooit zelf proberen om onderdelen van het
aandrijfsysteem te openen of uit het frame
te verwijderen of zelf werkzaamheden aan
het systeem uit te voeren. Ook andere
componenten van het aandrijfsysteem
(bv. de ketting, kettingblad voor, cassette
achter, achterderailleur, crankarm)
moeten worden onderhouden door een
geautoriseerde Cannondale-dealer.
Vervangingsonderdelen moeten identiek
zijn aan de originele Cannondale-
specificaties voor de fiets. Het vervangen
van componenten zonder originele
specificaties kan leiden tot overbelasting
of andere schade aan de aandrijfeenheid.
De garantie komt te vervallen indien het
aandrijfsysteem ongeautoriseerd wordt
geopend of onderhouden.
36
Topstone Neo Carbon OMS
EBIKE ONDERHOUD
Schoonmaken:
138222 Rev 1 (07/20)
Schoonmaken:
Gebruik voor het schoonmaken van je fiets
een natte spons of zachte borstel met alleen
milde zeep en water. Spoel de spons vaak uit.
Spuit geen water direct op de bedieningseen-
heid of de componenten van het aandrijfsys-
teem.
OPMERKING
Gebruik nooit een hogedrukreiniger en
droog de fiets niet met perslucht. Hierdoor
wordt vuil in de afgedichte componenten
en elektrische verbindingen/componenten
geperst waardoor corrosie of onmiddel-
lijke schade door water kan ontstaan of
waardoor de slijtage hoger wordt.
WAARSCHUWING
Zorg dat de elektrische componenten
niet nat worden.
Zorg dat de fiets stevig rechtop staat en
niet per ongeluk kan omvallen tijdens het
schoonmaken.
Vertrouw niet op de fietsstandaard.
Gebruik een wielstandaard of een werk-
standaard om de fiets rechtop te houden
tijdens het schoonmaken.
www.cannondale.com
© 2020 Cycling Sports Group
Topstone Neo Carbon Supplement gebruikershandleiding
138222
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Mail: Postbus 5100
Visits: Hanzepoort 27
7570 GC, OLDENZAAL, Netherlands
klantenservice@cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.co.uk
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38

Cannondale Topstone Neo Carbon de handleiding

Type
de handleiding