Cannondale Topstone Carbon de handleiding

Type
de handleiding
Supplement gebruikershandleiding
LEES DIT SUPPLEMENT EN JE
CANNONDALE GEBRUIKERSHANDLEIDING
Beide documenten bevatten belangrijke
veiligheidsinformatie. Bewaar deze documentatie
voor toekomstige naslag.
WAARSCHUWING
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands +41 61 4879380
servicedeskeurope@
cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.
co.uk
Veiligheidswaarschuwingen
In dit supplement wordt bepaalde belangrijke informatie op de volgende
manier gepresenteerd:
Betekent een gevaarlijke situatie die kan
leiden tot zwaar letsel of overlijden indien
de waarschuwing wordt genegeerd.
OPMERKING
Betekent dat speciale
voorzorgsmaatregelen moeten worden
genomen om schade te voorkomen.
De volgende symbolen worden gebruikt in deze handleiding:
Symbool Naam Omschrijving
NGLI-2
NGLI2 synthetisch smeervet NGLI2 synthetisch smeervet aanbrengen.
CRB-GEL
Carbon gel Carbon gel (frictiepasta) KF115/ aanbrengen
2
Verwijderbaar
schroefdraadborgmiddel,
gemiddelde sterkte.
Loctite® 242 (blauw) of een gelijkwaardig
borgmiddel aanbrengen.
WAARSCHUWING
1
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
INHOUDSOP GAVE
Veiligheidsinformatie ................25
Technische informatie ............619
Vervangingsonderdelen .............20
Cannondale supplementen
Deze handleiding is een supplement bij je
Cannondale gebruikershandleiding.
Dit supplement bevat aanvullende en
belangrijke modelspecifieke veiligheids-
informatie plus onderhoudstips en technische
informatie. Er kunnen meerdere belangrijke
aanvullende handleidingen en supplementen
voor jouw fiets beschikbaar zijn. Zorg dat je ze
allemaal in bezit krijgt en doorleest.
Neem contact op met je geautoriseerde
Cannondale-dealer als je een handleiding of
supplement nodig hebt of als je een vraag
hebt over je fiets. Je kunt ook contact met
ons opnemen via de landelijke/regionale/
plaatselijke informatiepunten.
Je kunt Adobe Acrobat PDF-versies van elke
handleiding/supplement downloaden van
onze website: www.cannondale.com
Contact opnemen met
Cannondale
Cannondale USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way, Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
Cycling Sports Group Europe B.V
Mail: Postbus 5100
Visits: Hanzepoort 27
7575 DB, Oldenzaal, Netherlands
Internationale distributeurs
Bekijk onze website om de juiste Cannondale-
dealer in jouw regio te vinden.
Uw Cannondale-dealer
Om ervoor te zorgen dat je fiets op de juiste
manier service en onderhoud krijgt, en dat de
betreende garanties worden gewaarborgd,
is het verstandig om alle service- en
onderhoudswerk via je geautoriseerde
Cannondale-dealer te laten verlopen.
OPMERKING
Ongeautoriseerde service en onderhoud of
vervangende imitatie-onderdelen kunnen
leiden tot schade en het vervallen van de
garantie.
2
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
SAFETY INFORMATION
Belangrijke informatie over
composietmateriaal
Je fiets (frame en componenten) is
gemaakt van composietmateriaal, ook wel
carbon genoemd.
Alle rijders dienen een fundamenteel
begrip te hebben van de mogelijkheden
en beperkingen van composietmaterialen.
Composietconstructies met carbonvezels
zijn licht en sterk. Bij een ongeval of
overbelasting zullen carbonvezels echter
niet buigen, maar afbreken.
Voor je eigen veiligheid als eigenaar en
gebruiker van de fiets moet je op de juiste
wijze service, onderhoud en inspectie
van alle composiet-onderdelen uitvoeren
(frame, stuurpen, voorvork, stuur,
zadelpen, enz.). Vraag advies en hulp aan je
Cannondale-dealer.
We adviseren je dringend om DEEL II,
sectie D, ’Veiligheidsinspecties’ van je
Cannondale gebruikershandleiding te lezen
VOORDAT je gaat fietsen.
ALS JE DEZE WAARSCHUWING
NEGEERT, KUN JE DOOR EEN
ONGEVAL ERNSTIG LETSEL OPLOPEN,
VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN..
Inspection & Crash Damage
Of Carbon Frames/Forks
NA EEN ONGEVAL OF BOTSING:
Onderzoek het frame zorgvuldig
op schade. Zie DEEL II, sectie D,
’Veiligheidsinspecties’ van je Cannondale
gebruikershandleiding.
Rij niet op de fiets als je enige vorm van
schade constateert, zoals gebroken,
versplinterde of gedelamineerde
carbonvezel.
DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN EEN
INDICATIE ZIJN VAN DELAMINATIE OF
SCHADE:
Een ongebruikelijk of raar gevoel in
het frame
Carbon voelt zacht aan of is van vorm
veranderd
Kraken of andere onverklaarbare
geluiden
Zichtbare scheuren, witte of
melkachtige kleur in de buitenste
carbonlaag
HET RIJDEN MET EEN BESCHADIGD
FRAME VERHOOGT DE KANS OP EEN
FRAMEBREUK MET ALS MOGELIJK
GEVOLG EEN (DODELIJK) ONGEVAL
VOOR DE RIJDER.
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
3
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
Onderhoud
DIT SUPPLEMENT KAN PROCEDURES
BEVATTEN DIE MEER VERGEN DAN
ALGEMENE TECHNISCHE KENNIS EN
VAARDIGHEDEN.
Mogelijk zijn speciale gereedschappen,
vaardigheden en kennis vereist. Onjuist
uitgevoerde technische werkzaamheden
verhogen de kans op ongevallen.
Fietsongevallen kunnen ernstig letsel,
verlamming of de dood tot gevolg hebben.
Om de risico’s zo veel mogelijk te
beperken, raden wij fietseigenaren aan
technische werkzaamheden altijd te
laten uitvoeren door een geautoriseerde
Cannondale-dealer.
Schijfremmen op racefietsen
In vergelijking met conventionele velgrem-
men zijn schijfremmen veel minder
gevoelig voor water. Bovendien zorgen
schijfremmen niet voor oververhitting of
slijtage van de velgen en remmen daarom
veel gelijkmatiger. Schijfremmen kunnen
ook veel krachtiger remmen.
De kans op ongevallen verkleinen:
Racefietsen hebben een relatief
klein contactvlak met het wegdek:
slechts een klein deel van de band
staat in contact met de weg. Om
de remmen veilig en eectief te
bedienen, moet je in verschillende
situaties meer of minder remkracht
toepassen. Je moet er rekening mee
houden dat de verschillende weg-
en weersomstandigheden de grip
kunnen beïnvloeden.
Schijfremmen werken uitstekend,
maar zijn ook geen tovermiddel.
Begin in risico-arme omstandigheden
te rijden op je nieuwe racefiets
met schijfremmen zodat je rustig
kunt wennen aan het gevoel en de
prestaties van de schijfremmen en de
grip van de banden.
ALS JE DEZE WAARSCHUWINGEN
NEGEERT, KUN JE DOOR EEN
ONGEVAL ERNSTIG LETSEL OPLOPEN,
VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN.
Gebruiksdoel
ASTM F2043
For o-road
riding and
jumps less than
12” (30cm)
Het gebruiksdoel van alle
modellen is
ASTM
GEBRUIKSKLASSE 2,
Algemeen gebruik.
Raadpleeg de gebruikershandleiding van je
Cannondale-fiets voor meer informatie over
het gebruiksdoel en de rijomstandigheden
in de ASTM-gebruiksklassen 1 t/m 5.
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
4
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
Fietstrainers
Bij het rijden op een fietstrainer waarbij het
voorwiel wordt verwijderd en de dropouts
van de voorvork worden vastgeklemd, moet
je op het volgende letten: Controleer of
de snelspanner goed vastzit! Door kleine
bewegingen kunnen onderdelen slijten,
verzwakken en schade veroorzaken aan je
fiets.
Als je een fietstrainer hebt waarbij de fiets
aan de achterzijde wordt vastgeklemd tussen
twee klemkegels: Verwijder de lichtgewicht
snelspanner die bij je fiets wordt geleverd.
Vervang deze door een stevige, klassieke
stalen snelspanner en klem deze vast in de
fietstrainer. Door kleine bewegingen kunnen
onderdelen slijten, verzwakken en schade
veroorzaken aan je fiets. Let op dat veel
moderne snelspanners niet passen op de
klemkegels van bepaalde typen fietstrainers
omdat de vormen niet op elkaar aansluiten.
Bij steekassen de instructies van de fabrikant
van de fietstrainer volgen en eventueel
adapters gebruiken.
Wees bijzonder voorzichtig met een carbon
frame en vork. Carbon is een relatief zacht en
geen schuurbestendig materiaal. Als er speling
of beweging ontstaat, zal carbon zeer snel
slijten.
Als je de fietstrainer veel gebruikt, overweeg
dan om een oude fiets te gebruiken. Ook
corrosie als gevolg van zweet kan invloed
hebben. Het gewicht van de fiets is totaal
irrelevant als je hem op een fietstrainer
gebruikt. Bovendien bespaar je met een oude
fiets op de slijtage van je dure componenten.
Vraag je dealer om hulp bij de keuze van een
fietstrainer en vraag advies over de juiste
gebruikswijze.
Bidons
Zijdelingse krachten op een bidon of
bidonhouder kunnen resulteren in schade
aan de bidonnokken in het frame als gevolg
van een grote hefboombeweging op een
zeer klein oppervlak. Bij een valpartij is het
beschermen van de bidonnokken in je frame
echt het laatste waar je aan zou moeten
denken. Bij transport en opslag moet je echter
maatregelen nemen om te voorkomen dat er
grote kracht wordt uitgeoefend op de bidon
waardoor er mogelijk schade kan ontstaan.
Verwijder de bidon en bidonhouder tijdens
transport van de fiets.
Controleer regelmatig de bevestiging
van je bidonhouder en draai indien nodig
de boutjes vast. Rij niet met een losse
bidonhouder. Als de bidonhouderboutjes
los zitten, kan de bidonhouder gaan trillen.
Een losse bidonhouder kan de bidonnokken
beschadigen waardoor ze mogelijk uit het
frame scheuren.
Het is weliswaar mogelijk om losgeraakte
nokken te repareren of andere inserts
te plaatsen, maar dan moet het frame
niet beschadigd zijn geraakt. Vervanging
vereist het gebruik van een speciaal stuk
gereedschap. Als je merkt dat de bidonnokken
beschadigd zijn geraakt, neem dan contact op
met je Cannondale-dealer.
OPMERKING
FIETSTRAINERS - Onjuiste montage van
een fiets op een fietstrainer of het gebruik
van een trainer die niet geschikt is voor
jouw specifieke fietsframe, kan leiden tot
aanzienlijke schade.
BIDONS - Een botsting, valpartij of losse
bidonhouder kan schade opleveren aan je
frame.
Dit soort schade wordt niet gedekt door de
Cannondale beperkte garantie.
5
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
Een frameset opbouwen
Neem contact op met je Cannondale-dealer
en de fabrikanten van de componenten
voordat je een frameset gaat opbouwen.
Bespreek je rijstijl, technische vaardigheden en
gewicht plus je interesse en geduld voor het
uitvoeren van onderhoud.
Let erop dat de gekozen componenten
geschikt zijn voor je fiets en bedoeld voor jouw
gewicht en rijstijl.
In het algemeen geldt dat lichtere onderdelen
een kortere levensduur hebben. Bij het
kiezen van lichtgewicht onderdelen maak je
een afweging tussen een laag gewicht met
bijbehorende hogere prestaties of je kiest voor
zwaardere, meer duurzame onderdelen. Als je
kiest voor lichtgewicht componenten, moet je
deze vaker inspecteren.
Als je een zwaardere rijder bent of een ruwe,
aanvallende rijstijl hebt, adviseren we je om
zwaardere componenten te kopen.
Lees en volg de instructies en waarschu-
wingen van de onderdelenfabrikanten.
Aanhaalmomenten
Het is zeer belangrijk voor je veiligheid dat
alle schroeven, bouten en moeren op je
fiets met het correcte aanhaalmoment zijn
vastgezet. De juiste aanhaalmomenten voor
schroefbevestigingen zijn ook belangrijk
voor de duurzaamheid en prestaties van
je fiets. We adviseren je dringend om alle
schroefbevestigingen bij je dealer te laten
vastzetten met een momentsleutel. Als je zelf
schroefbevestigingen vast draait, gebruik dan
altijd een momentsleutel.
Het vinden van de juiste aanhaalmomenten:
Door ons brede assortiment van
fietsmodellen en gebruikte componenten
is een lijst met aanhaalmomenten
al achterhaald op het moment van
publicatie. Diverse schroefbevestigingen
moeten worden gemonteerd met een
schroefborgingsmiddel zoals Loctite®.
Voor het bepalen van de juiste
aanhaalmomenten en het gebruik van
schroefborgingsmiddelen, kun je de
volgende zaken nazoeken:
Veel onderdelen zijn reeds
gemarkeerd met het correcte
aanhaalmoment. Markering
van componenten wordt steeds
gangbaarder.
Zoek de aanhaalmomenten op in
de fabrieksdocumentatie die is
meegeleverd bij je fiets.
Bekijk de lijsten met aanhaal-
momenten op de websites van
de onderdelenfabrikanten.
Neem contact op met je dealer.
Dealers hebben toegang tot de meest
recente gegevens en hebben ervaring
met het juiste aanhaalmoment voor
de meeste schroefverbindingen.
6
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
TECHNISCHE INFORMATIE
Onderdeel Specificatie
Balhoofdbuis BOVEN: 11/8 inch, ONDER: 11/2 inch
Balhoofdlager Geïntegreerd, 11/8 in - 11/2 inch
Bottom Bracket: Type/breedte BB30A / 83 mm
Voorderailleur Aanlasnok
Zadelpen: Diameter/klem 27,2 mm / interne wig
Min. insteek zadelpen 65 mm
Max. insteek zadelpen XS: 140 mm, SXL: 188 mm, zie pagina 13.
Bandenmaat x Max. breedte
700c x 40 mm (feitelijk gemeten), 650b x 48 mm
(feitelijk gemeten)
Remmen: Bevestiging / Min/max
diameter remschijf
Achter: Flat Mount / 140 mm / 160 mm
Voor: Flat Mount +20 mm / 160 mm / 180 mm
Assen: Type/lengte
Achter: Speed Release, Double Lead / 142  12 mm,
165 mm lengte
Voor: Speed Release, Double Lead / 100  12 mm, 119
mm lengte
Ai-oset Achterwiel: 6 mm Oset naar NDS Hollowgram
Gebruiksdoel: ASTM GEBRUIKSKLASSE 2
Max. gewichtslimiet: Totaal 305 lbs / 138 kg
Framespecificatie
7
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
C
H
D
75 mm
M
N
O
K
L
A
E
B
P
C
F
G
I
J
FORMAAT XS S M L XL
A 41.0/16.1 45.8/18.0 50.5/19.9 55.3/21.8 60.0/23.6
B 52.5/20.7 54.4/21.4 56.1/22.1 57.9/22.8 59.6/23.5
D 70.0° 71.2° * * *
E 73. * * * *
F 71.5/28.1 76.1/30.0 80.3/31.6 84.3/33.2 88.5/34.8
G 9.7/3.8 13.1/5.2 16.5/6.5 19.8/7.8 23.2/9.1
H 99.9/39.3 101.0/39.8 103.0/40.6 104.9/41.3 106.8/42.1
I 59.4/23.4 60.4/23.8 62.3/24.5 64.2/25.3 66.0/26.0
J 41.5/16.3 * * * *
K 6.9/2.7 6.4/2.5 6.1/2.4 * 5.9/2.3
L 27.3/10.7 27.8/10.9 28.1/11.1 * 28.3/11.1
M 5.5/2.2 * * * *
N 6.6/2.6 5.8/2.3 * * *
O 51.8/20.4 55.0/21.6 57.9/22.8 61.0/24.0 64.1/25.2
P 36.8/14.5 37.7/14.8 38.5/15.2 39.4/15.5 40.1/15.8
* Geeft dezelfde waarde aan.
A Zitbuislengte
B Bovenbuis horizontaal
D Balhoofdhoek
E Zitbuishoek (eectief)
F Standover-hoogte
G Lengte balhoofdbuis
H Wielbasis
I Front-center
J Lengte liggende
achtervork
K Bottom Bracket drop
L Bottom Bracket hoogte
M Vorksprong
N Naloop
O Stack
P Reach
Geometrie
Afmetingen = centimeters
Alle specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
8
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
2 N·m
2
NGLI-2
1
2
1
2
3
a
b
1
Bij vervanging:
Verwijder de achteras.
Verwijder de bevestigingsschroeven en
verwijder de oude hanger uit de dropout.
Maak het gebied rond de dropout schoon en
controleer het frame op eventuele scheuren
of schade. Als je schade constateert, laat
het frame dan door je Cannondale-dealer
inspecteren.
Als de dropout onbeschadigd is, doe dan
een dun laagje vet tussen het frame en de
hanger. Dit helpt om kraakgeluiden tijdens het
schakelen te minimaliseren. Deze geluiden zijn
het gevolg van minimale speling tussen de
frame-dropout en derailleurhanger.
Schuif de nieuwe derailleurhanger
in de dropout. Doe Loctite® 242 (of
schroefborgmiddel van gemiddelde sterkte)
op de schroefdraad en draai de bout aan tot
het voorgeschreven aanhaalmoment.
Achterderailleurhanger
Voorderailleurhanger
1. Voorderailleurbevestiging
2. Boutje
1. Voorderailleurbeves-
tiging
2. Schroeven (2x)
3. Afdekplaat
a. Di2 frame-opening
b. Di2 Houder-opening
Serienummer
Het serienummer staat vermeld op een sticker
aan de onderzijde van het bottom bracket. Dit
is een barcode met 7 karakters (1). Gebruik het
serienummer om je fiets te registreren.
Je fiets registreren: ga naar de pagina
productregistratie op onze website
www.cannondale.com
9
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
Kabelgeleider bottom bracket
1
2
a
3
4
Di2
Onderdelen
1. BB-geleider
2. Schroef (2x)
3. Di2 kabelplug
4. Plug
a. Drainage
Achterspatbordsteunt
M5 x 1.0 x 12 mm
NGLI-2
2 N·m
M5
45mm
1
2
Onderdelen
1. Spatbordsteun
2. Schroef (2x)
De gebruikte velg en band, en de vorm
van het spatbord zullen eect hebben op
de bandenvrijheid.
Bandenvrijheid behouden bij gebruik spatbord.
Let op: (1) check de banden vrijheid met de band volledig opgepompt. (2) Het kan nodig zijn om een band met een
smaller profiel, smaller dan maximaal mogelijk of nu gemonteerd is te gebruiken om een spatbord te monteren.
(3) Het spatbord moet altijd vastgemaakt worden aan de steun en mag niet los zitten. (4) Verander geen onderdel-
en of het frame om een spatbord te monteren.
10
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
Bottom Bracket - BB30A / 83 mm
44 mm39 mm
83 mm
NGLI-2
1
2
c
b
a
3
KT011/
QC616/
KB6180/
Onderhoud
In het algemeen geldt dat je de conditie van de lagers
(minimaal) jaarlijks moet controleren of telkens als de
crankset wordt gedemonteerd voor onderhoud of bij
geconstateerde problemen.
Als de crankset is verwijderd voor inspectie, moet je de
binnenste lagerschaal van beide lagers ronddraaien.
De draaibeweging moet soepel en geluidloos verlopen.
Teveel speling, ruw lopen of corrosie zijn tekenen van
een beschadigd lager.
Demontage
Om zware schade aan het frame te voorkomen, is het
belangrijk om het lagersysteem uiterst voorzichtig te
demonteren met behulp van het juiste gereedschap
dat wordt aanbevolen in de service-instructies van
de fabrikant. Let erop dat de lagers (cup of adapters)
gelijkmatig en haaks vanaf de binnenzijde uit het
brackethuis worden geperst. Geen onderdelen uit het
brackethuis wrikken.
Replacement
OPMERKING
Neem contact op met je Cannondale-dealer over
de kwaliteit en compatibiliteit van de vervangende
onderdelen.
Niet schoonmaken met chemische oplosmiddelen.
Geen framemateriaal wegschuren of
schuurmachines gebruiken op het brackethuis.
Frameschade die ontstaat door onjuiste onderdelen
of montage c.q. demontage van onderdelen valt niet
onder de garantie.
Onderdelen
1. Lager (2x)
2. Borgveer (2x)
3. Gereedschap voor
verwijderen lager
a. Gehoekt uiteinde
b. Opening
11
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
RD
RB
SP
FD
SP
FD
RD
RB
SP
FD
RD
RB
Di2
Di2
Kabelgeleiding
Onderdelen
FD  Voorderailleur
RD  Achterderailleur RB  Achterrem
SP  Zadelpen accu Di2  Plug
12
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
Verwijderen van de LockR uit het frame:
1. Draai de schroef 4 tot 6 slagen los met een T25-torxsleutel.
2. Tik met een rubber hamer op de kop van de schroef om de wigbout aan de tegenoverliggende
zijde los te maken.
3. Verwijder de schroef en de wigbout uit de nog gemonteerde LockR-as.
4. Als de wigbout niet loskomt met de schroef, steek er dan een 5 mm inbussleutel in en draai deze
een slag los om de wigbout los te maken en te verwijderen. Als de wig klem zit, steek dan een
houten of kunststof pen vanaf de aandrijfzijde in de LockR-as om de wig eruit te tikken.
5. Steek aan de niet-aandrijfzijde een inbussleutel van 6 mm in de LockR-as en draai deze tegen de
klok in totdat de as zelf kan worden verwijderd.
Monteren van de LockR in het frame:
1. Demonteer en reinig alle onderdelen van de LockR-as. Niet als geassembleerd geheel monteren.
Controleer de onderdelen op beschadiging (bramen, krassen, vervorming, slijtage). Vervang de
gehele LockR-eenheid als je schade constateert.
2. Breng een dunne laag hoogwaardig kogellagervet aan op alle onderdelen.
3. Lijn de hevel uit met het lager en schuif het schroefdraaduiteinde van de scharnier-as (1) vanaf de
niet-aangedreven zijde door de constructie.
4. Gebruik een momentsleutel met een 6 mm inbus om de gemonteerde scharnier-as aan de
niet-aandrijfzijde vast te zetten met 1 Nm
5. Steek de wigbout (2) in de aandrijfzijde van de LockR-as en plaats het smalle uiteinde van de wig
(3) in de kop van de as aan de niet-aandrijfzijde.
6. Zet de schroef (4) in de wigbout vast met een aanhaalmoment van 5,0 Nm.
LockR
OPMERKING
Gebruik een gekalibreerde momentsleutel.
Overschrijden van het 1 Nm aanhaalmoment
zorgt voor blijvende schade aan het LockR-
scharnierpunt.
13
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
Unthread &
tap mallet
dislodge &
remove
4
3
Insert 5mm &
turn to free
5mm
3
Remove
6mm
Unthread
Remove
1
T25
4
3
1
2
NGLI-2
NGLI-2
1 N·m
5 N·m
Niet als geassembleerd geheel monteren
Alle onderdelen invetten.
14
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
Zitbuis / Draaipuntlagers in staande achtervorken
VERWIJDEREN
1. Verwijder het bevestigingsmateriaal van het LockR
draaipunt.
2. Schuif de demontageplaat (4) zodanig door
het draaipuntlager in de zitbuis dat het smalle
buitenste deel van het cilindervormige oppervlak
tegen de binnenzijde van het lager komt te liggen.
3. Schroef de M6  30 mm bout (7) door het gat in
de demontageplaat (4) zodat de schroefdraad
naar buiten wijst richting het lager in de staande
achtervork.
4. Draai het handvat van de tool (3) ongeveer 2 tot 3
slagen op de M6  30 mm bout (7).
5. Trek het uiteinde van de staande achtervork weg
van de zitbuis om de demontagecup (5) over de
M6  30 mm bout (7) te plaatsen.
6. Houd de M6  30 mm bout (7) op zijn plaats
met een 5 mm inbussleutel terwijl je het handvat
van de tool (3) aandraait totdat het lager volledig
uit het draaipunt is verwijderd en zich in de
demontagecup bevindt.
7. Draai het handvat van de tool los en haal de cup
uit het frame. Herhaal de procedure aan de andere
zijde.
MONTAGE
1. Trek de staande achtervork aan de aangedreven
kant precies genoeg opzij om de breedste zijde van
montageplaat (2) in de uitsparing van het lager in
de zitbuis te plaatsen.
2. Plaats het nieuwe lager op de smalle zijde van de
tweede montageplaat (2).
3. De lager-uitsparing in de zitbuis aan de niet-aan-
gedreven zijde invetten.
4. Trek de staande achtervork aan de niet-aange-
dreven zijde precies genoeg opzij om de tweede
montageplaat (2) plus het lager in positie te
brengen.
5. Schuif een M6  70 mm bout (6) door de beide
montageplaten zodat het schroefdraaduiteinde
uitsteekt aan de niet-aangedreven zijde van de
staande achtervork.
6. Schroef het handvat van de tool (3) op de M6
x 70 mm bout (6) en draai deze vast terwijl je
tegelijkertijd de schroef tegenhoudt met een 5
mm inbussleutel. Draai het handvat aan totdat het
lager volledig in de lageruitsparing op de zitbuis is
gedraaid.
7. Verwijder het handvat van de tool (3), verwijder
vervolgens de M6  70 mm bout (6) en de
montageplaat (2) aan de aangedreven zijde.
8. Plaats het nieuwe lager op de smalle zijde van de
montageplaat (2).
9. De lager-uitsparing in de zitbuis aan de aandrijfzij-
de invetten.
10. Trek de staande achtervork aan de aandrijfzijde
precies genoeg opzij om de montageplaat (2) plus
het lager in positie te brengen.
11. Schuif een M6  70 mm bout (6) door de beide
montageplaten zodat het schroefdraaduiteinde
uitsteekt aan de niet-aangedreven zijde van de
staande achtervork.
12. Schroef het handvat van de tool (3) op de M6
x 70 mm bout (6) en draai hem aan terwijl je
tegelijkertijd de schroef tegenhoudt met een 5
mm inbussleutel. Draai het handvat aan totdat het
lager volledig in de lageruitsparing op de zitbuis is
gedraaid.
13. Draai het handvat van de tool (3) los en verwijder
alle gereedschapdelen van het draaipunt.
14. Ga vervolgens verder met de montage van
LockR-as
15
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
3
SS
SS
NGLI-2
2
1
2
3
5
1
4
7
SS
6
M6 x 70 mm
ST
ST
M6 x 30 mm
1. Lager
2. Montageplaat
3. Tool-handvat
4. Demontageplaat
5. Demontagecup
6. Bout M6  70 mm
7. Bout M6  30 mm
ST Staande achtervork
SS Zitbuis (einde)
VERWIJDEREN
VERWIJDEREN
Onderdelen
16
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
3
4
NGLI-2
2
2
CRB-GEL
5
1
1. Verwijder de zadelpen.
2. Gebruik een 4 mm inbussleutel en je vinger om
de klemconstructie uit de frame-uitsparing (5) te
verwijderen.
3. Demonteer de onderdelen van de klemconstructie.
Maak de klemonderdelen schoon en verwijder oud
vet en carbon gel/frictiepasta. Gebruik daarvoor
alleen aceton of isopropyl alcohol en een schone
doek
4. Alleen de boven getoonde delen van de wig (1) licht
invetten. Geen vet aanbrengen op het klemvlak
van de wig dat naar de zadelpen gericht is.Voeg
de onderdelen van de wig samen. Doe Loctite®
242 op de schroefdraad van de klembout (2). Draai
de klembout licht aan, draai de bout vervolgens
een halve slag los zodat de onderdelen van de wig
gemakkelijk kunnen schuiven.
5. Doe vet op de zadelklemschroef (3) en draai hem
23 slagen in de wig (4).
6. Maak de frame-uitsparing en de binnenzijde van
de zitbuis schoon. Gebruik aceton of isopropyl
alcohol. Afvegen met een schone en droge doek.
Schuif de klemconstructie in de frame-uitsparing.
7. Gebruik een 4 mm inbussleutel en je vingers en
Schuif de constructie in de frame-uitsparing.
8. Monteer de zadelpen.
Gebruik een veiligheidsbril en handschoenen tijdens
het uitvoeren van deze en andere werkzaamheden.
Aceton en Isopropyl alcohol zijn brandbare vloeistof-
fen. Wees voorzichtig tijdens gebruik. Overtollige of
gemorste chemische
ZADELPENKLEM
Het wordt aanbevolen om regelmatig onderhoud te plegen aan de
zadelpenklemconstructie. Dit gaat als volgt:
Identification
1. Wedge
2. Retaining Screw
3. Binder Screw
4. Wedge
5. Frame Pocket
17
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
Zadelpen
Minimale insteekdiepte
De minimum insteekdiepte van de zadelpen in
het frame is 65 mm.
Maximale insteekdiepte
Plaats de losgedraaide wigconstructie terug in
het frame en schuif vervolgens
Framemaat (cm) Maximale
insteekdiepte
XS 140
S  XL 188
OPMERKING
Gebruik de correcte zadelpenlengte zoals
hierboven aangegeven. Druk de zadelpen
niet met geweld of tot de aanslag in het
frame.
Min.
65mm
Max.
1
2
a
5mm
1. Zadelpen
2. Zadelpenklem
a. Onderste limiet
Demontage
Voor het verwijderen van de zadelpen schuif
je een 4 mm inbussleutel in de frameopening
aan de onderzijde bij de verbinding tussen
zitbuis en bovenbuis. Draai de wigbout tegen
de klok in los. Als de bout is losgedraaid,
trek dan de zadelpen omhoog uit de zitbuis.
Gebruik vervolgens een inbussleutel en je
vinger om de zadelklemconstructie uit de
frame-uitsparing te halen.
Montage
Gebruik een schone doek om de resten
carbon frictiepasta aan de binnenzijde van
de zitbuis te verwijderen voordat de zadelpen
opnieuw in het frame wordt gestoken. Gebruik
geen reinigingsprays of oplosmiddelen.
Breng nieuwe carbon frictiepasta aan op
de zadelpen en smeer een klein beetje aan
de binnenzijde van de zitbuis. Zie ook de
paragraaf ”Zadelpenklem.
Maak de wigconstructie schoon en vet de
onderdelen licht in. Doe Loctite (242 blauw)
op de kleine klembout, zet de constructie in
elkaar, draad de bout vast en vervolgens een
halve slag los zodat de onderdelen van de
wigconstructie soepel kunnen schuiven
Onderhoud
Regelmatig de zadelpen en klemconstructie
uit het frame halen voor reiniging, inspectie op
schade en het vernieuwen van vet en carbon
frictie-gel
Voor meer informatie over carbon
zadelpennen, zie ook:
”Reiniging en onderhoud van carbon
zadelpennen” in de Cannondale
gebruikershandleiding
18
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
Afkorten van een zadelpen
Als een zadelpen moet worden afgekort,
gebruik dan een geschikt zaagblad voor
het betreende materiaal van de zadelpen
(aluminium of carbon). Schuur de zaagsnede
van de afgekorte zadelpen licht op met fijn
schuurpapier. Maak een nieuwe markering
voor de minimum insteekdiepte.
Zorg dat je een eventueel gemonteerde
accu uit de zadelpen hebt verwijderd
voordat je de pen afzaagt.
De zadelpen mag alleen door een
professionele fietsmonteur worden
afgekort. Een onjuist afgekorte zadelpen
kan resulteren in schade die kan leiden tot
een ongeval.
19
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
Bidonhouder-/spatbordbevestigingen
2
4 N·m
M5
2
4 N·m
M5
4 N·m
M5
2
2 N·m
M3
A
F
C
B
D
D
E
G
E
H
M5 x 1.0 x 25 mm
M5 x 1.0 x 25 mm
M5 x 1.0 x 25 mm
M5 x 1.0 x 16 mm
M5 x 1.0 x 12 mm
M5 x 1.0 x 16 mm
M5 x 1.0 x 16 mm
NGLI-2
2 N·m
M5
OPMERKING
Gebruik geen bouten die langer zijn dan de aangegeven maximum
lengte op elk van de hierboven getoonde locaties
Maak de schroefdraad schoon en vet de draad licht in voordat de bouten
in het frame worden gemonteerd. Vastzetten met 2 Nm. Bouten niet te
hard aandraaien.
Zie ook ”Bidons” op pagina 4.
20
134949
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
VERVANGINGSONDERDELEN
2
4 N·m
M5
2
4 N·m
M5
4 N·m
M5
2
2 N·m
M3
A
F
C
B
D
D
E
G
E
H
2
1 N·m
M3
A
2
4 N·m
M5
I
H
D
E
C
B
J
K
G
N
F
M
L
ID
Onderdeel-
nummer
Description
A K33009
Derailleurhanger TA ST SS 070
*Double Lead
B K32020 BB kabelgeleider E256240
C K26058 27,2 Interne zadelpenklem
D K91000
LockR draaipunt bevestigingsmateriaal
65 mm
E K36087 Draaipuntlager 6802 (2 stuks)
F K11000
Topstone carbon
achterspatbordbevestiging
G K32079 Blanke framepluggen (3 stuks)
H K33000 Topstone carbon voorderaileurbevestiging
ID
Onderdeel-
nummer
Description
I K33010
Topstone carbon voorderaileur 1x
afdekplaat
J K91010 Kingpin lagergereedschap
K K35009 SL Compressieplug met topkap
L QC616/ Borgveren (2 stuks)
M KB6180/ BB30 lagers
N K35010
11/81.5 Int. headset met 36 graden CR
25/5 TC
-- K83010
Speed Releade TA 14212 2Lead P1.0
steekas 165 mm lang
-- K83000
Speed Release TA 10012 2Lead P1.0
steekas 119 mm lang
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands +41 61 4879380
servicedeskeurope@
cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.
co.uk
WWW.CANNONDALE.COM
© 2019 Cycling Sports Group
Topstone Owner’s Manual Supplement
134949 Rev. 1
NederlandsTopstone - Supplement gebruikershandleiding
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands +41 61 4879380
servicedeskeurope@
cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.
co.uk
WWW.CANNONDALE.COM
© 2019 Cycling Sports Group
Topstone Owner’s Manual Supplement
134949 Rev. 1
WWW.CANNONDALE.COM
© 2019 Cycling Sports Group
Topstone Supplement gebruikershandleiding
134949
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1-800-726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7575 DB, Oldenzaal
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24

Cannondale Topstone Carbon de handleiding

Type
de handleiding