Cannondale Scalpel & Scalpel SE Rev. 2 de handleiding

Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Scalpel
Supplement gebruikershandleiding
LEES DIT SUPPLEMENT EN JE
CANNONDALE GEBRUIKERSHANDLEIDING
Beide documenten bevatten belangrijke veilig-
heidsinformatie. Bewaar deze documentatie voor
toekomstige naslag.
WAARSCHUWING
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands +41 61 4879380
servicedeskeurope@
cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.
co.uk
Veiligheidswaarschuwingen
In dit supplement wordt bepaalde belangrijke informatie op de volgende
manier gepresenteerd:
Betekent een gevaarlijke situatie die kan
leiden tot zwaar letsel of overlijden indien
de waarschuwing wordt genegeerd.
OPMERKING
Betekent dat speciale voorzorgsmaa-
tregelen moeten worden genomen om
schade te voorkomen.
De volgende symbolen worden gebruikt in deze handleiding:
Symbool Naam Omschrijving
NGLI-2
NGLI2 synthetisch smeervet NGLI2 synthetisch smeervet aanbrengen.
CRB-GEL
Carbon gel Carbon gel (frictiepasta) KF115/ aanbrengen
2
Verwijderbaar
schroefdraadborgmiddel,
gemiddelde sterkte.
Loctite® 242 (blauw) of een gelijkwaardig
borgmiddel aanbrengen.
WAARSCHUWING
1
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
INHOUD
Veiligheidsinformatie ................26
Technische informatie ............729
Vervangingsonderdelen .............30
Onderhoud .................................. 32
Cannondale supplementen
Deze handleiding is een supplement bij je
Cannondale gebruikershandleiding.
Dit supplement bevat aanvullende en belang-
rijke modelspecifieke veiligheidsinformatie
plus onderhoudstips en technische informatie.
Er kunnen meerdere belangrijke aanvullende
handleidingen en supplementen voor jouw
fiets beschikbaar zijn. Zorg dat je ze allemaal
in bezit krijgt en doorleest.
Neem contact op met je geautoriseerde
Cannondale-dealer als je een handleiding of
supplement nodig hebt of als je een vraag
hebt over je fiets. Je kunt ook contact met
ons opnemen via de landelijke/regionale/
plaatselijke informatiepunten.
Je kunt Adobe Acrobat PDF-versies van elke
handleiding/supplement downloaden van
onze website: www.cannondale.com
Contact opnemen met
Cannondale
Cannondale USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way, Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
Cycling Sports Group Europe B.V
Postadres: Postbus 5100
Bezoekadres: Hanzepoort 27
7575 DB, Oldenzaal, Netherlands
Internationale distributeurs
Bekijk onze website om de juiste Cannondale-
dealer in jouw regio te vinden.
Uw Cannondale-dealer
Om ervoor te zorgen dat je fiets op de juiste
manier service en onderhoud krijgt, en dat de
betreende garanties worden gewaarborgd,
is het verstandig om alle service- en onder-
houdswerk via je geautoriseerde Cannondale-
dealer te laten verlopen.
OPMERKING
Ongeautoriseerde service en onderhoud of
vervangende imitatie-onderdelen kunnen
leiden tot schade en het vervallen van de
garantie.
2
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Belangrijke informatie over
composietmateriaal
Je fiets (frame en componenten) is ge-
maakt van composietmateriaal, ook wel
carbon genoemd.
Alle rijders dienen een fundamenteel be-
grip te hebben van de mogelijkheden en
beperkingen van composietmaterialen.
Composietconstructies met carbonvezels
zijn licht en sterk. Bij een ongeval of
overbelasting zullen carbonvezels echter
niet buigen, maar afbreken.
Voor je eigen veiligheid als eigenaar en
gebruiker van de fiets moet je op de juiste
wijze service, onderhoud en inspectie
van alle composiet-onderdelen uitvoeren
(frame, stuurpen, voorvork, stuur, zadelpen,
enz.). Vraag advies en hulp aan je
Cannondale-dealer.
We adviseren je dringend om DEEL II,
sectie D, ’Veiligheidsinspecties’ van je
Cannondale gebruikershandleiding te
lezen VOORDAT je gaat fietsen.
ALS JE DEZE WAARSCHUWING NE-
GEERT, KUN JE DOOR EEN ONGEVAL
ERNSTIG LETSEL OPLOPEN, VERLAMD
RAKEN OF OVERLIJDEN.
Inspection & Crash Damage
Of Carbon Frames/Forks
NA EEN ONGEVAL OF BOTSING:
Onderzoek het frame zorgvuldig op
schade. Zie DEEL II, sectie D, ’Veiligheids-
inspecties’ van je Cannondale
gebruikershandleiding.
Rij niet op de fiets als je enige vorm van
schade constateert, zoals gebroken,
versplinterde of gedelamineerde carbon-
vezel.
DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN EEN
INDICATIE ZIJN VAN DELAMINATIE OF
SCHADE:
Een ongebruikelijk of raar gevoel in
het frame
Carbon voelt zacht aan of is van vorm
veranderd
Kraken of andere onverklaarbare
geluiden
Zichtbare scheuren, witte of
melkachtige kleur in de buitenste
carbonlaag
HET RIJDEN MET EEN BESCHADIGD
FRAME VERHOOGT DE KANS OP EEN
FRAMEBREUK MET ALS MOGELIJK
GEVOLG EEN (DODELIJK) ONGEVAL
VOOR DE RIJDER.
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
3
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
Onderhoud
Dit supplement kan procedures bevat-
ten die meer vergen dan algemene
technische kennis en vaardigheden.
Mogelijk zijn speciale gereedschappen,
vaardigheden en kennis vereist. Onjuist
uitgevoerde technische werkzaamheden
verhogen de kans op ongevallen. Fietson-
gevallen kunnen ernstig letsel, verlamming
of de dood tot gevolg hebben.
Om de risico’s zo veel mogelijk te beper-
ken, raden wij fietseigenaren aan techni-
sche werkzaamheden altijd te laten
uitvoeren door een geautoriseerde
Cannondale-dealer.
Gebruiksdoel
Het gebruiksdoel van
alle modellen is ASTM
GEBRUIKSKLASSE 3,
Crosscountry.
Raadpleeg de gebruikershandleiding van je
Cannondale-fiets voor meer informatie over
het gebruiksdoel en de rijomstandigheden
in de ASTM-gebruiksklassen 1 t/m 5.
Aanhaalmomenten
Het is zeer belangrijk voor je veiligheid dat
alle schroeven, bouten en moeren op je
fiets met het correcte aanhaalmoment zijn
vastgezet. De juiste aanhaalmomenten voor
schroefbevestigingen zijn ook belangrijk
voor de duurzaamheid en prestaties van
je fiets. We adviseren je dringend om alle
schroefbevestigingen bij je dealer te laten
vastzetten met een momentsleutel. Als je zelf
schroefbevestigingen vast draait, gebruik dan
altijd een momentsleutel
Het vinden van de juiste aanhaalmomenten:
Door ons brede assortiment van fiets-
modellen en gebruikte componenten is
een lijst met aanhaalmomenten al
achterhaald op het moment van publi-
catie. Diverse schroefbevestigingen
moeten worden gemonteerd met een
schroefborgingsmiddel zoals Loctite®.
Voor het bepalen van de juiste aanhaal-
momenten en het gebruik van schroef-
borgingsmiddelen, kun je de volgende
zaken nazoeken:
Veel onderdelen zijn reeds
gemarkeerd met het correcte
aanhaalmoment. Markering
van componenten wordt steeds
gangbaarder.
Zoek de aanhaalmomenten op in
de fabrieksdocumentatie die is
meegeleverd bij je fiets.
Bekijk de lijsten met aanhaalmo-
menten op de websites van de
onderdelenfabrikanten.
Neem contact op met je dealer. Deal-
ers hebben toegang tot de meest
recente gegevens en hebben ervaring
met het juiste aanhaalmoment voor
de meeste schroefverbindingen.
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
4
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
Maximum vorklengte
De maximum vorklengte is een belangrijke framespecificatie waarop een veiligheidscontrole moet
plaatsvinden bij mountainbikes die voorzien zijn van een geveerde voorvork. Je moet deze lengte
altijd controleren bij de montage van balhoofdlagers, balhoofdadapters, plaatsing en afstelling van
een voorvork en bij de keuze van een vervangende voorvork.
Naar midden
van de vooras
Vanaf onderzijde
balhoofdbuis
Maximum
vorklengte
WAARSCHUWING
Je moet een vervangende voorvork niet alleen kiezen op basis van de diameter van de
balhoofdbuis. De meest kritische factor is namelijk de maximale vorklengte die past bij het
frame.
Nooit de maximum vorklengte overschrijden. Het overschrijden van de MAXIMUM
VORKLENGTE kan leiden tot overbelasting waardoor het frame kan breken tijdens het rijden.Je
dealer is VERPLICHT de specificaties van jouw fiets te volgen.
ALS JE DEZE WAARSCHUWING NEGEERT, KUN JE DOOR EEN ONGEVAL ERNSTIG
LETSEL OPLOPEN, VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN.
5
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
Minimum insteekdiepte
zadelpen
WAARSCHUWING
Zorg ervoor dat de zadelpen altijd
minstens 100 mm in het frame steekt.
Door de zadelpen minder ver in het frame
te steken, kan een zeer grote belasting
ontstaan op de verbinding tussen zitbuis
en bovenbuis waardoor het frame kan
scheuren tijdens het rijden.
Verwijder de zadelpen. Meet 100 mm vanaf
de onderzijde van de zadelpen. Gebruik
een permanente markeerstift om de
zadelpen te markeren op 100 mm.
Zorg ervoor dat bij het afstellen van de
zadelhoogte de markeringslijn op de zadel-
pen niet boven de bovenrand van de zitbuis
uitkomt.
Wees ervan bewust dat zadelpennen vaak
reeds voorzien zijn van een permanente
markering (‘minimum insert’) door de
fabrikant. Je mag echter niet vertrouwen
op deze markering als een juiste indicatie
van de minimale insteekdiepte.
ALS JE DEZE WAARSCHUWING
NEGEERT, KUN JE DOOR EEN ONGE-
VAL ERNSTIG LETSEL OPLOPEN,
VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN.
Achterdempers
WAARSCHUWING
Kies alleen vorken en dempers die geschikt
zijn voor jouw fiets. Modificeer je fiets op
geen enkele manier om een vork of demper
passend te maken.
Laat de vork of demper monteren door een
professionele fietsmonteur.
Rijden met een verkeerde achterdemper
kan het frame beschadigen. Je kunt zwaar
ten val komen. Let erop dat de totale
veerweg, afstand tussen de bevestiging-
sogen en slaglengte van de demper die je
kiest, overeenkomt met de speci-ficatielijst
elders in deze handleiding.
Zorg ervoor bij de keuze voor een andere
vork of demper dat deze geschikt zijn
voor het ontwerp van jouw fiets en
passen bij het inzetbereik en de manier
waarop jij fietst.
6
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
Bandenmaat x maximum bandbreedte
WAARSCHUWING
Bekijk de bandenmaat x maximum bandbreedte voor jouw fiets op de pagina “Specificaties”
elders in deze handleiding.
Bij montage van de verkeerde bandenmaat kunnen de banden het frame of de vork raken tijdens
het rijden. Als dit gebeurt kun je de controle over je fiets verliezen en ten val komen.
Een bewegende band kan plotseling tot stilstand komen als de band het frame of de vork raakt.
Nooit te grote banden monteren of banden die tegen het frame of de vork schuren. Monteer geen
banden die resulteren in te weinig ruimte tussen band en frame/vork, of banden die het frame, de
vork, zadels of zadelpenklemmen raken als de vering volledig wordt ingedrukt tijdens het rijden.
Zorg dat de banden die je kiest geschikt zijn voor het frame en de vork van jouw fiets. Volg
bovendien de betreende aanbevelingen van de fabrikant van je voorvork of achterdempers.
Als je overweegt om andere banden op je fiets te monteren, denk dan aan de volgende zaken:
De feitelijke maat van de banden kan afwijken van de markering op de zijwanden. Elke keer dat
je een nieuwe band monteert, controleer dan de feitelijke afstand tussen de bewegende band en
alle onderdelen van het frame. De Amerikaanse organisatie voor consumentenveiligheid (CPSC)
beveelt aan dat er minimaal 1,6 mm ruimte moet zijn tussen de band en enig ander onderdeel
van de fiets. Rekening houdend met een geringe zijdelingse flex van het wiel of een velg die niet
volledig recht is, betekent dit in de praktijk dat de achterband meer ruimte moet hebben dan de
aanbeveling van de CPSC.
Vraag je dealer naar de juiste banden voor jouw fiets, passend bij de specifieke onderdelen!
ALS JE DEZE WAARSCHUWING NEGEERT, KUN JE DOOR EEN ONGEVAL ERNSTIG LETSEL
OPLOPEN, VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN.
Serienummer
Het serienummer staat vermeld op een
sticker aan de onderzijde van het bottom
bracket. Dit is een barcode met 7 karakters
(1). Gebruik het serienummer om je fiets te
registreren.
Je fiets registreren: ga naar de pagina
Productregistratie op onze website
www.cannondale.com
1
2
1. Serienummer
2. Productcodes
7
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
TECHNISCHE INFORMATIE
Alle specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
Specificaties
Onderdeel Specificatie
Veerweg achter 100 mm, SE: 120 mm
Balhoofdbuis UPR: 11/8”, LWR: 11/2”
Balhoofdlager FSA Orbit C40-ACB No. 42
Bottom Bracket: Type / Breedte PF30 / 83 mm
Voorderailleur N/A
Zadelpen: Diameter/Klem 31.6 mm / 34.9 mm
Min. insteek zadelpen
100 mm
Bandenmaat x Max. Breedte
622  61 mm
Max. vorklengte
532 mm
Achterdemper: Oog-tot-oog / Slaglengte /
Breedte bussen
190 mm / 40 mm / Voor: M8  25 mm, Achter:
Geen
SE: 190 mm / 45 mm / Voor: M8  25 mm ,
Achter: Geen
Sag
25%, 10 mm
SE: 25%, 11 mm
Kettinggeleider Geïntegreerd in het hoofddraaipunt
Achterrem: Bevestiging / Min/max diameter
remschijf
Post Mount / 160 mm / 180 mm
Achteras: Type/lengte
14812 Speed Release TA M12  1.0p x 176 mm
totale lengte
Ai-oset:
Achterwiel: 3 mm Boost Ai oset naar NDS
Hollowgram SpideRing: Ai-oset
SRAM kettingblad: +6 mm oset
Gebruiksdoel
ASTM Klasse 3, crosscountry, marathon,
hardtails.
Max. gewichtslimiet: Totaal (rijder +
volledige uitrusting):
305 lbs. / 138 kg.
8
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
Geometrie
75 mm
L
IJ
P
B
D
E
A
O
C
F
K
N
G
E’
H
M
Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
SCALPEL SCALPEL SE
Framemaat S M L XL S M L XL
Wielmaat (inches) 29 29
A Zitbuislengte (cm) 43 44 48 52 43 44 48 52
B Bovenbuis horizontaal (cm) 56.7 59.9 62.2 64.4 58 60.2 62.5 64.8
C Bovenbuis feitelijk (cm) 53.1 55.3 57.7 60.3 53.1 55.3 57.7 60.3
D Balhoofdhoek 68 67
E Eectieve zitbuishoek 74.5 75.5
E’ Feitelijke zitbuishoek 68.8 69.3 69.6 70 67.8 68.3 68.7 69.1
F Standover (cm) 74.3 73.9 74 73.7 75.5 75.6 75.8 76.0
G Lengte balhoofdbuis (cm) 9.5 10.5 11.5 12.5 9.5 10.5 11.5 12.5
H Wielbasis (cm) 112.8 115.1 117.5 119.9 112.5 114.8 117.2 119.6
I Front-center (cm) 69.5 71.8 74.2 76.6 69 71.4 73.8 76.2
J Lengte liggende achtervork (cm) 43.6 43.6
K Bottom Bracket drop (cm) 4 3.2
L Bottom Bracket hoogte (cm) 33.1 34.4
M Vorksprong (cm) 5.5 4.4
N Naloop (cm) 9 11.2
O Stack (cm) 58.2 59.1 60.1 61 59.2 60.2 61.1 62.1
P Reach (cm) 41.5 43.5 45.5 47.5 40.4 42.4 44.4 46.4
Balhoofdbuis-hoogte (cm) 51.2 51.2 51.2 51.2 53.2 53.2 53.2 53.2
Veerweg achter (cm) 10 12
Demper oog-tot-oog (mm) 19 19
Slag achterdemper (mm) 40 45
Aanbevolen sag: 25% (mm) 10 11
9
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
Bottom Bracket - PF30 / 83 mm MTB
1
4
3
5
6
7
Loctite 680 (green)
1
OPMERKING
Volg de instructies van de fabrikant bij de assemblage en montage van het lagersysteem om schade
aan het frame te voorkomen. Gebruik de voorgeschreven bottom-bracket gereedschappen tijdens
het onderhoud.
Neem contact op met je Cannondale-dealer over de kwaliteit en compatibiliteit van de vervangende
onderdelen. Niet schoonmaken met chemische oplosmiddelen. Geen framemateriaal wegschuren of
schuurmachines gebruiken op het brackethuis. Frameschade die ontstaat door onjuiste onderdelen
of montage c.q. demontage van onderdelen valt niet onder de garantie.
1. Frame BB-huis
2. Kabeltrechter
3. Kabelmantel
4. Schuimmantel voor dropper-
kabel
5. Kabelgeleider voor interne
dropper-kabel
6. Cable Sheath and Dropper Zip
Tie Mount
7. Bearing Cup
Identificatie van onderdelen
Maak het oppervlak schoon en smeer Loctite® 680 kleefmiddel aan de binnen-
zijde van het brackethuis en zorg dat ook de buitenzijde van de cup compleet in-
gesmeerd is voordat de PF30 cups worden ingeperst. Laat de Loctite uitharden
volgens de instructies van de fabrikant voordat je verder gaat met de montage
van de lagers (zie hieronder):
10
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
grease
grease
15-20 N·m
No grease
1
2
3
Torque this side.
Loctite™ 243
Loctite™ 243
Hold this side.
Hoofddraaipunt
Identificatie van onderdelen
1. Scharnieras hoofddraaipunt
2. Draaipuntbout
3. Kabelgeleider
Geringe hoeveelheid smeervet gebruiken op de buitenste vlakken van de scharnieras (1).
Schuif de scharnieras vanaf de niet-aangedreven kant in het frame.
Gebruik Loctite® 243 op de draaipuntbout (2) of op de schroefdraad van de ketting-
geleider (3). Geen vet gebruiken op de kettingeleider. Vet kan leiden tot ongewenste
verdraaiing van dit onderdeel.
Belangrijk: Hou de draaipuntbout tegen en draai de scharnieras vast met het voorge-
schreven aanhaalmoment.
11
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
3
2
4
5
6
7
8
1
2-3 N·m
3
1. Swingarm
2. Kabeltrechter
3. Spacer (10  6 mm)
4. Schuimmantel voor dropper-kabel
5. Kabelbinder
6. Bout
7. Achterderailleur
8. Achterrem
Identificatie van onderdelen
Onderdeel (3) moet worden gemonteerd
voordat de kabeltrechter (2) wordt
gemonteerd en voorkomt dat de trechter
gaat draaien als de kabels worden
gemonteerd. Centreer dit onderdeel op de
swingarm vóór de blindklinkmoer (9).
Kabeltrechter op swingarm
9
12
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
2
1
Zitbuisspatbord
1. Zitbuis
2. Spatbord
Identificatie van onderdelen
Het spatbord (2) beschermt de frameopen-
ing tegen indringend vuil, modder en water
dat zich door een draaiende buitenband
opstapelt.
Het spatbord is voorzien van kleefband om
het onderdeel aan de zitbuis te plakken.
Als het spatbord beschadigd raakt, moet
deze voorzichtig worden verwijderd door het
onderdeel rondom los te maken met een
kunststof of ander stuk gereedschap dat het
frame-oppervlak niet beschadigt.
Voorafgaand aan montage van een nieuw
spatbord moet het frame goed worden
schoonmaken, de ruimte achter het spatbord
afnemen met isopropyl alcohol en goed
laten drogen.
Centreer het nieuwe spatbord boven de
opening en lijn de onderzijde uit met de
bovenzijde van de opening.
OPMERKING
Controleer en vervang dit onderdeel indien nodig
als onderdeel van controles vóór elke rit of rout-
inematig onderhoud. Zie paragraaf.
13
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
2
1
3
4
Beschermers staande/liggende achtervorken
Beschermers staande achtervork (1 & 4) -
Midden op de buis en dicht bij de dropout
plaatsen.
Beschermers liggende achtervork (2) - Zodanig
positioneren dat de bocht in de protector het
frame volgt. Beschermer loopt langs en over de
hoeken van de liggende achtervork zoals getoond
in de afbeelding. Als de beschermer te ver naar
achteren geplaatst is, kan de ketting de lak
beschadigen.
Beide beschermers op liggende achtervork (2 &
3) - Zorg dat de achterste hoek van de protectors
parallel loopt aan de hoek van de dropout.
Dit framegedeelte aan de bin-
nenzijde is een begrenzingsgebied
voor de ketting. Incidenteel con-
tact van de ketting in dit gebied
kan leiden tot normale slijtage,
laksplinters of kleine krasjes.
14
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
Appx. 40 mm
2
1
ONDERBUISBESCHERMERS
Bovenste beschermer
(1) Plaatsen in het
midden van de bocht,
centraal op de buis.
Onderdeel wordt niet
gebruikt op framemaat
SM.
Onderste beschermer (2)
Centreer de uitsnedes over
de bocht in de framebuis,
zoals getoond in de afbeel-
ding. Werk vanaf het BB-
gat in de protector naar
voren, zoals getoond in de
afbeelding.
15
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
Kabelgeleiding
De Scalpel heeft een tube-in-tube kabel-
geleiding in de achterste framedriehoek die
doorloopt in een rubberen slang door de
binnenkant van de onderbuis in de voorste
framedriehoek.
Montagestappen:
1. Zowel de vork als de swingarm moeten
van het hoofdframe zijn losgekoppeld
om toegang te krijgen tot de kabelgelei-
ding.
2. Monteer de dropper volgens de
aanbevelingen van de fabrikant.
a. Voer de kabel van de dropper post vanuit
de zitbuis in de onderbuis. Zorg dat de
kabel over het bottom bracket loopt en
niet eronderdoor.
b. Schuif het resterende gedeelte van de
dropperkabel door de 9 mm schuimbuis
in de onderbuis, zoals getoond in de
onderstaande afbeelding.
CBRT1
c. Er zit een kabelgeleider met kabelbinder
aan de achterste wand van de ‚garage’
in de voorste framedriehoek. Voer de
dropper-kabel door deze geleider. Dit
garandeert dat de kabel niet tegen de
voorkant van de liggende achtervork
schuurt tijdens een veerbeweging.
CBRT2
d. TIP: Zet de kabel niet te vast in deze
geleider zodat de kabel nog enigszins
kan bewegen als de dropper post in
hoogte versteld moet worden.
3. Monteer de ’kabeltrechter’ op de
onderzijde van de liggende achtervork.
16
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
a. Zet de kabeltrechter vast op zijn plek
waarbij de trechter helemaal naar
voren geschoven moet worden in de
frameopening.
b. Maak de rubberen slang vast aan de
kabeltrechter met een 5 mm brede
kabelbinder. Gebruik de kabelbinder om
de rubber buis vast te klemmen op de
kabeltrechter. Trek voorzichtig aan de
rubberen slang om te controleren of hij
stevig vastzit aan de trechter.
c. Kanttekeningen:
i. De kabeltrechter met kabelbinder is een
niet-krimpende buisomhulling met een
afmeting van 16  650 mm. Als deze
niet op voorraad is, kun je ook een lichte
racebinnenband nemen en die op maat
knippen.
CBRT3
4. Monteer de rem- en schakelkabels waar-
bij de achterste framedriehoek nog los
van het hoofdframe blijft. Monteer zowel
de schakelbuitenkabel als de remleiding
in de tube-in-tube kabelpoorten aan de
binnenzijde van de liggende achtervor-
ken.
a. Controleer of de kabel door de kabelt-
rechter en het rubber loopt.
b. Zodra de kabels grotendeels door de and
en monteer vervolgens het hoofddraai-
punt. assemble the main pivot.
d. Kanttekeningen:
CBRT4
5. Na montage van het hoofddraaipunt
controleren of de kabeltrechter geen
contact maakt met de voorste framed-
riehoek.
a. Check of de klembout voor de bidon-
houder geen contact maakt met de
achterste framedriehoek. (CBRT5) De
klembout voor de bidonhouder is een
bolkopschroef maat M5  0.8  20mm.
CBRT5
17
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
6. Na montage van het hoofddraaipunt
moeten de schakelkabel en de remleiding
door de gewenste kabelpoort in de
balhoofdbuis worden gevoerd zodat de
kabels weer uit het frame komen.
a. Zorg dat de kabels niet de stuurbuis
raken. Foto is genomen aan binnenzijde
van de balhoofdbuis waarbij de kabelin-
gang zichtbaar is en de stuurbuis
CBRT6
7. De laatste stap is het vastzetten van alle
kabels in de onderbuis aan de kabelgelei-
der onder de gereedschapshouder.
a. Hierdoor worden de kabels vastgeklemd
in het frame zodat ze niet rammelen.
b. Draai de gereedschapshouder op de
onderbuis los, haal hem eruit zodat de
ruimte eronder zichtbaar wordt.
c. Schuif een kabelbinder rond de drop-
per-kabel en de rubberen slang (met
daarin de rem- en schakelkabel) in de
onderbuis.
CBRT7c
CBRT7c
18
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
e. Schuif de kabelbinder door de kabelgeleider
aan de onderzijde van de gereedschapshou-
der.
CBRT7e
CBRT7e2
f. Zet de kabelbinder vast, waarbij je het
uiteinde van de kabelbinder naar de zijkant
van het frame laat steken. Zet de kabelbinder
zodanig vast dat hij strak rond de kabels
en de rubberen slang zit. Knip het uiteinde
van de kabelbinder af en ga verder met de
montage van de gereedschapshouder op het
frame.
CBRT7f
g. De kabelhoes en de schuimbuis moeten
minimaal eens per jaar worden gecontro-
leerd op slijtage. Als aanzienlijke schade
zichtbaar is, moeten de betreende
componenten worden vervangen.
19
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
Montage kettinggeleider
1. Montage van de kettinggeleider gaat als
volgt:
a. Schakel naar het grootste tandwiel op de
cassette.
CNG1
b. Lijn de kettinggeleider zodanig uit dat hij
haaks (90 graden) op de ketting staat.
CNG2
c. Zet het hoofddraaipunt vast met 15 Nm.
CNG3
2. Hou de kettinggeleider op zijn plaats
tijdens het vastdraaien.
d. Het onderste deel van de geleider moet
3 mm boven de ketting staan.
Leg een 3 mm inbussleutel plat op
de ketting en schuif de geleider naar
beneden tot op de inbussleutel. Daarna
vastzetten met het voorgeschreven
aanhaalmoment.
CNG4
20
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
e. Controleer of de kettinggeleider goed
functioneert door de ketting naar buiten
te trekken. Probeer de ketting eraf te laten
lopen terwijl je met de hand de pedalen
voorwaarts beweegt als de fiets in de
werkstandaard staat. De ketting mag niet
uit de geleider schieten. Als de ketting
uit de geleider schiet, dan de geleider
verder naar beneden schuiven totdat het
probleem verholpen is.
CNG5
f. Controleer of de ketting niet tegen de
geleider schuurt tijdens het fietsen. Zet
de ketting op het grootste tandwiel van
de cassette en zorg dat de sag van de
demper correct is ingesteld (sag op de
demper is 10 mm).
Als de geleider tegen de ketting schuurt
met de correcte sag-instelling, kan de
hoek van de achterplaat ongeveer 5 -10
graden naar voren worden gedraaid.
Je kunt de hoek van de achterplaat nog
510 graden verder naar voren verdraaien.
WAARSCHUWING
Pas op dat je vingers niet in contact
komen met het kettingblad.
Corona grande Corona piccola
CNG5
Verschoven kettinggeleider
Als het hoofddraaipunt word verwijderd of als
de kettinggeleider verdraait tijdens het rijden:
1. Verwijder de bout van het hoofddraaipunt,
maak de schroefdraad schoon en doe er
Loctite 243 borgmiddel op.
2. Schuif de scharnieras weer in het frame,
monteer de kettinggeleider en zet de bout
vast met 1520 Nm.
3. Laat het borgmiddel uitharden volgens de
voorschriften van de fabrikant.
21
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
SAG
Achterdemper
SAG instelling bepalen
1. Stel de luchtdruk in die overeenkomt met je lichaamsgewicht. Volg de instructies van de
demperfabrikant voor het instellen van de druk in de demper.
2. Schuif de O-ring tegen de demperafdichting.
3. Ga in een normale rijhouding op de fiets zitten met je handen op het stuur en de voeten op de
pedalen zodat je gewicht de achterdemper samendrukt. Stap vervolgens af.
4. Meet de sag. Pas de luchtdruk aan in de demper om de correcte sag-waarde te krijgen. Lucht
toevoegen om de sag te verminderen.
Lucht laten ontsnappen om de sag te vergroten.
Demper oog-tot-oog (mm) 190 mm
Slag achterdemper
SCALPEL: 40 mm
SCAPEL SE: 45 mm
Aanbevolen sag
SCALPEL: 25%, 10 mm
SCAPEL SE: SE: 25%, 11 mm
22
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
OPMERKING
Monteer de demper zoals getoond in de afbeelding: afstelknoppen naar de voorzijde en naar
beneden gericht.
Voorste demperbout (14) & kleine onderlegring (15) - Controleer of de kleine ring (15) wordt gebruikt.
Zorg dat de voorste demperbout door het demperoog schuift bij de montage van de bout.
Demperlinkpen (4) - De link is ontworpen voor gebruik van dempers met DU-lagerbussen. De
demperlinkpen is voorzien van bouten en is specifiek bedoeld voor RockShox- en Fox-dempers met
DU-lagerbussen.
Als de pen wordt verwijderd uit de achterdemper, moeten er ook nieuwe DU-lagerbussen worden
gemonteerd om speling te voorkomen. Du-lagerbussen zijn slijtage-onderdelen. Deze zullen
regelmatig vervangen moeten worden. GEEN VET OP HET MIDDEN VAN DE PEN SMEREN.
ALLEEN DE UITEINDEN VAN DE PEN INVETTEN BIJ MONTAGE AAN DE LINK.
Centreerspacers (6) voor demperogen - Zorg dat deze twee 1,6 mm dikke demperspacers aan beide
zijden van het demperoog gemonteerd zitten. Dit centreert het demperoog en voorkomt loswrikken
en ongelijke slijtage van de DU-lagerbussen.
Demperlinkbout afdekcovers (7 & 8) - Zorg dat de afdekcovers voor de demperlinkbout op hun plek
zitten om roestvorming te voorkomen als gevolg van water dat in de boutkoppen blijft staan.
Montage van de covers:
1. Draai de demperlinkbout van de staande
achtervork los.
2. Plaats de covers op de link.
3. Houd de covers op hun plaats terwijl je de ,
link op de staande achtervork vastzet met .....
het voorgeschreven aanhaalmoment.
Let op: Het op zijn plek drukken van de covers
zonder het doorlopen van bovenstaande stap-
pen kan ertoe leiden dat de rubbers vervormen
waardoor de covers later moeilijker te monteren
zijn.
Demperlink
23
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
1
14
15
2
15 N·m
3
4
6
9
9
5
7
8
2
5 N·m
2
5 N·m
2
7 N·m
12
1
1
6
11
2
9
10
grease
1. Achterdemper
2. Afstelknoppen demper
3. Constructie van de demperlink
en hevel
4. Demperlinkpen
5. Penbouten met
onderlegringen
6. Centreerspacers voor
demperogen
7. Linker afdekcover
8. Rechter afdekcover
9. Draaipuntbout staande
achtervork
10 Scharnieras framedraaipunt
11. Spacer
12. Lagerspacer
13. Draaipuntasbout
14. Voorste demperbout
15. Kleine spacer (0,5 mm dikte)
Identificatie van onderdelen
24
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
De Ai-achternaaf is 3 mm verplaatst richting de aangedreven zijde. Hierdoor wordt de cassette uitgelijnd
met de 55 mm kettinglijn van het Ai-frame. Bovendien lijnt het achterwiel/de band uit met de middellijn
van het frame voor een juiste bandenvrijheid.
Ai-achterwielen hebben gelijke spaakhoeken en spaakspanning aan beide zijden van het wiel
(symmetrisch wiel) waardoor de stijfheid en sterkte van het wiel toeneemt.
De 3 mm oset geldt alleen voor een 14812 mm naafbreedte!
Andere Ai-fietsen die zijn uitgerust met 142 of 135 mm inbouwbreedte hebben een 6 mm oset.
OPMERKING
MONTEER ALLEEN 3 MM AIOFFSET ACHTERWIELEN. Onjuiste wiel-oset kan het frame
beschadigen. Monteren van een standaardwiel in dit frame zal tot gevolg hebben dat er te weinig
bandenvrijheid is waardoor de band tegen het frame schuurt en aanzienlijke frameschade kan
veroorzaken. Dit soort schade wordt niet gedekt door de Cannondale beperkte garantie.
Een wiel bouwen/richten
Als je een wiel wilt bouwen of richten, hou dan rekening met het instellen van 3 mm asymmetrie. Neem
contact op met je Cannondale-dealer als je vragen hebt.
Asymmetric Integration - Ai
NON-DRIVE
3mm
148mm
DRIVE
25
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
Voordat een nieuwe derailleurhanger wordt gemonteerd, eerst vuil en steenslag met een harde
nylon borstel (oude tandenborstel) verwijderen uit de dropout.
Onderzoek of het gebied rondom de dropout niet beschadigd is.
Het oppervlak van de dropout licht invetten.
Altijd de schroefdraad op de bouten schoonmaken en het voorgeschreven schroefborgmiddel
gebruiken bij montage.
Gebruik een momentsleutel om de bouten vast te zetten met het voorgeschreven
aanhaalmoment.
Vervanging derailleurhanger
2
2 N·m
grease
2
1
26
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
1. Onderbuis
2. Afdekplaat
3. Gereedschapshouder
4. Multitool (Fabric)
5. Dyna plug bandenrepara-
tie-tool
6. CO2
7. Klemschroeven
8. CO2 klemband
a. Gereedschapslade
b. Lip op gereedschapslade
c. Clip voor bandentool
d. Klembandspanner
e. Veerslot
f. Kabelgeleider
Identification
Onderbuis - Cover/Gereedschapshouder
De onderbuis van de Scalpel is ontworpen voor het gebruik van een speciaal voor dit frame ontwor-
pen gereedschapshouder (3). De gereedschapshouder is een optioneel item. Er kan een bidonhouder
boven de houder worden gemonteerd. De gereedschapshouder bevat een speciale multitool (4), een
bandenplug-tool (5) en een houder voor een CO2-pomp (6). De positie van de houder op de onderbuis
kan worden aangepast. Hiervoor zijn de ovale bevestigingsgaten bedoeld. Zie Vervangende onderdelen
voor bestelinformatie.
Er zit een blanco cover (2) op de frameopening als de optionele gereedschapshouder niet gemonteerd
is. Rij niet met de fiets als de cover of de gereedschapshouder niet stevig aan de onderbuis bevestigd is.
Zowel de cover als de gereedschapshouder functioneren ook als klemconstructie voor de interne beka-
beling. Er zit een kleine kabelgeleider aan de onderzijde van beide covers bevestigd. De installatie van
deze geleider is elders in deze handleiding in de paragraaf Kabelgeleiding behandeld.
Montage van de multitool:
1. Schuif de gereedschapslade (a) naar buiten tot hij stopt.
2. Schuif de multitool (4) op de lade tot achter de lip (b).
3. Schuif de lade met de tool terug in de gereedschapshouder totdat het veerslot (e) aan de onderzijde
van de schuivende lade, in de gereedschapshouder klikt. Je voelt een duidelijk klik als de lade
vastgeklikt zit.
Controleer of de lade stevig vast zit door zacht aan de lade te trekken. Als de lade goed vergrendeld
zit, schuift hij niet eenvoudig naar buiten.
OPMERKING
Zorg dat de gereeschapslade altijd goed vergrendeld is. Als de lade niet correct vergrendeld is, zal
de multitool niet stevig vastzitten waardoor je hem kunt verliezen tijdens het rijden.
e
f
a
27
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
1.5 N·m
No Loctite
7
1
2
3
5
6
4
b
“Latch
a
5
c
d
8
grease
28
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
1.5 N·m
Torque this side only.
No Loctite
G
N
T
I
H
For use with dropper post
spec frames only.
Tubing length 650 mm
Not on size SM
8
N·m
E
E
F
A
B
C
D
L
V
J
U
Notes:
1. Internal cable routing should start from rear of frame
2. Rear triangle uses tube in tube construction
3. As needed, replace all bearings in assemblies as full compliment bearings (do not re-use)
4. Lightly grease all bearing before press t
5. Lightly grease under all counter-sink bolt heads
6. First assembled with bolts using pre-applied NYLOK blue patch.
After removal, check patch material. If necessary, clean o residue, clean threads
and re- apply medium-strength thread locker (e.g. Loctite™ 242 (blue).
Apply 180 degrees of bolt diameter.
2
5 N·m
2
5 N·m
2
7 N·m
2
2-3 N·m
2
15-20 N·m
2
15 N·m
M12x1.0P
S
R
2X
2X
R
2X
Q
2X
2X
Q
K
M
O
P
Q
Q
????
Optional
or
2X
grease
2-3 N·m
S
W
2X
VERVANGINGSONDERDELEN
ID Onderdeelnummer Omschrijving
A K33001 Derailleurhanger TA ST SS 078
B K83061
Speed Release TA 14812 176 mm M12  1.0P
C K32011 Kabeltrechterbuis en kabelbinder
D K32001 Kabeltrechter met bout
E K34001 Chainstay flexibele covers NDS en DS
F K34021
Framebeschermer binnenzijde staande
achtervork
G K34031
Balhoofdbuis doorzichtige schuurbesch-
ermers
H K32021 Onderbuis doorzichtige kabelgeleider
I K32031
Onderbuis Kabelgeleider op gereedschap-
shouder met CO2-klembanden
J K91001 Scalpel Shock Bolt Upper
OPMERKINGEN:
1. Interne kabelgeleiding aanleggen vanaf de achterzijde van het frame
2. Achterste framedriehoek gebruikt tube-in-tube constructie
3. Indien nodig, alle lagers in lagerconstructies vervangen bij onderhoud (niet hergebruiken)
4. Alle lagers licht invetten voor het inpersen
5. Kleine hoeveelheid vet aanbrengen aan de onderzijde van alle contra-bouten
6. Eerste montage is gedaan met vooraf aangebracht NYLOK blauw schroefborg materiaal. Na verwijderen van
bouten of moeren borgmateriaal controleren. In dien nodig, achtergebleven materiaal verwijderen, schroefdraad
schoonmaken en middelsterk schroefborgmiddel aanbrengen (bv. Loctite™ 242 of 243 (blauw). Schroefborgmiddel
op 180 graden van de schroefdraaddiameter aanbrengen.
29
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
1.5 N·m
Torque this side only.
No Loctite
G
N
T
I
H
For use with dropper post
spec frames only.
Tubing length 650 mm
Not on size SM
8
N·m
E
E
F
A
B
C
D
L
V
J
U
Notes:
1. Internal cable routing should start from rear of frame
2. Rear triangle uses tube in tube construction
3. As needed, replace all bearings in assemblies as full compliment bearings (do not re-use)
4. Lightly grease all bearing before press t
5. Lightly grease under all counter-sink bolt heads
6. First assembled with bolts using pre-applied NYLOK blue patch.
After removal, check patch material. If necessary, clean o residue, clean threads
and re- apply medium-strength thread locker (e.g. Loctite™ 242 (blue).
Apply 180 degrees of bolt diameter.
2
5 N·m
2
5 N·m
2
7 N·m
2
2-3 N·m
2
15-20 N·m
2
15 N·m
M12x1.0P
S
R
2X
2X
R
2X
Q
2X
2X
Q
K
M
O
P
Q
Q
????
Optional
or
2X
grease
2-3 N·m
S
W
2X
ID Onderdeelnummer Omschrijving
K K91011 Scalpel Shock Reducer Lower
L K34011 Scalpel onderste demperblok
M K91021 Scalpel demperlink 29 met lagers
N K11001 Scalpel achterspatbord
O K11011 Scalpel kettinggeleider compleet
P K11021 Scalpel bovenzijde kettinggeleider
Q K91031 Scalpel montagemateriaal draaipunt
R K91041
Scalpel draaipuntlink chainstay/seatstay
lagers
S K32041 Scalpel framerubbers
T K32051 Scalpel buis voor kabel zadeldropper
U K34051 Framebeschermer onderbuis
V K91081 Scalpel onderlegring demperbout
W K36041
Scalpel spacers voor demperlinkpen 2
stuks
30
137384
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
ONDERHOUD
WAARSCHUWING
Elk onderdeel van een slecht onderhouden fiets kan breken of slecht functioneren waardoor
een ongeval kan ontstaan waarbij je zwaar gewond of verlamd kunt raken of kunt komen te
overlijden.
Regelmatige controle is noodzakelijk om problemen vroegtijdig te signaleren voordat ongevallen
plaatsvinden. Zie ook het hoofdstuk ’Veiligheidsinspecties’ van je Cannondale Bicycle
gebruikershandleiding.
De onderstaande tabel laat alleen aanvullende onderhoudswerkzaamheden zien. Kijk in je
Cannondale Bicycle gebruikershandleiding voor meer informatie over basisonderhoud aan je fiets.
Onderdeel Frequentie
Kabelgeleiding - Controleer of alle kabels op de juiste plek zitten,
onbeschadigd zijn en stevig vast zitten.
Framebescherming - Controleer de diverse framebeschermers
op je fiets (onderbuis, balhoofdbuis, liggende achtervork,
swingarm). Zorg dat ze op de juiste plek zitten en in goede staat
zijn
Vóór elke rit.
Schade-inspectie - Maak de fiets schoon en voer een visuele
inspectie uit van het gehele fietsframe en de swingarm/
demperhevelconstructie. Let op scheurtjes of andere schade.
Voor en na elke rit.
Controleer aanhaalmomenten - Zorg ervoor dat naast andere
componentspecifieke aanhaalmomenten voor jouw fiets, alle
bouten zijn vastgezet met de aanhaalmomenten zoals die
elders in dit supplement zijn beschreven onder de paragraaf
Aanhaalmomenten.
Na enkele ritten
Demonteren, schoonmaken, inspecteren, invetten, vervangen
van versleten of beschadigde onderdelen bij de volgende
constructies:
• Demperlink • Scharnierassen • Lagers in
framescharnierpunten
In natte, modderige of
stoge omstandigheden
elke 25 uur.
In droge omstandigheden,
elke 50 uur.
Vork en demper - Bekijk de onderhoudsaanbevelingen in de gebruikerhandleiding van de
fabrikant.
NederlandsScalpel - Supplement gebruikershandleiding
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands +41 61 4879380
servicedeskeur[email protected]
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.co.uk
WWW.CANNONDALE.COM
© 2020 Cycling Sports Group
Scalpel Supplement gebruikershandleiding
137384
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34

Cannondale Scalpel & Scalpel SE Rev. 2 de handleiding

Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor