Cannondale Scalpel SE de handleiding

Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

SCALPEL SI
OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
SCALPEL SI OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
133422
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Han zepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands
(Voice): +41 61 4879380
(Fax): +31 5415 14240
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
(Voice): +44 (0)1202 732288
(Fax): +44 (0)1202 723366
Warning! Read this supplement and your cannondale bicycle owner’s manual.
Both contain important safety information. Keep both for future reference.
www.CANNONDALE.COm
© 2016 Cycling Sports Group
133422 (04/16)
1
133422.PDF
INHOUD
VEILIGHEIDS INFORMATIE .................2
TECHNISCHE INFORMATIE ........... 3-14
VERVANGINGSONDERDELEN .......... 15
ONDERHOUD .................................. 16
UW CANNONDALE-DEALER
Om er zeker van te zijn dat uw fiets op de juiste wijze
wordt onderhouden en dat garantievoorwaarden van
toepassing blijven, raden wij u aan alle onderhouds-
werkzaamheden te laten uitvoeren door uw geauto-
riseerde Cannondale-dealer.
OPMERKING
Ongeautoriseerde service, onderhoud of
vervangingsonderdelen kunnen leiden tot
aanzienlijke schade en het vervallen van de
garantievoorwaarden.
OVER DIT SUPPLEMENT
De supplementen bij deze handleiding bieden
belangrijke modelspecifieke informatie met
betrekking tot veiligheid, onderhoud en techniek.
Ze kunnen niet dienen ter vervanging van uw
Cannondale Handleiding voor de Eigenaar.
Dit supplement kan slechts een van meerdere
supplementen voor uw fiets zijn. Zorg dat u alle
supplementen verkrijgt en leest.
Als u een handleiding of een supplement nodig hebt,
of als u vragen hebt over uw fiets, neem dan direct
contact op met uw Cannondale dealer, of bel ons via
een van de telefoonnummers die u op de achterflap
van deze handleiding vindt.
U kunt Adobe Acrobat PDF-versies van alle
Cannondale handleidingen en supplementen
downloaden van onze website:
www.cannondale.com
Phoud er rekening mee dat de specificaties en
informatie in deze handleiding zijn onderhevig aan
verandering voor verbetering van het product. Voor
de meest recente product informatie, ga naar
www.cannondale.com
BELANGRIJKE AANWIJZING
In deze bijlage wordt uitzonderlijk belangrijke
Informatie op de volgende manier aangeduid:
WAARSCHUWING
Geeft een gevaarlijke situatie aan die, indien
niet voorkomen, kan leiden tot zware verwon-
dingen of zelfs overlijden.
OPMERKING
Geeft aanwijzingen die moeten worden opgevolgd
om schade te voorkomen.
ASTM F2043
For rough
o-road riding
and jumps less
than 24(61 cm)
Het gebruiksdoel voor alle
modellen is ASTM CONDITION
3, Cross-Country.
2
VEILIGHEIDS INFORMATIE
BELANGRIJKE
MEDEDELINGEN OVER
COMPOSIETEN
WAARSCHUWING
Uw fiets (frame en componenten) is gemaakt
van composietmaterialen, ook wel genoemd
‘carbon fiber.
Alle rijders moeten op de hoogte zijn van
een aantal fundamentele zaken betreende
composieten. Compostietmaterialen die zijn
samengesteld uit carbonvezels zijn sterk en
licht maar bij een crash of bij overbelasting zullen
carbonvezels niet buigen maar breken.
Voor uw eigen veiligheid en omdat u een
dergelijke fiets gebruikt, moet u zeer strikt de
procedures voor service, onderhoud en inspectie
van alle composietonderdelen (frame, stuurpen,
vork, stuur, zadelpen, enz.) volgen. Vraag uw
Cannondale-dealer om hulp.
Het is zeer belangrijk dat u deel II, sectie
D,“Veiligheids-inspecties” in uw Cannondale
gebruikershandboek leest voordat u gaat rijden.
NIET OPVOLGEN VAN DEZE VEILIGHEID-
SINSTRUCTIES KAN LEIDEN TOT ONGEVALLEN
WAARBIJ U ZWAAR GEWOND OF VERLAMD
KUNT RAKEN OF KUNT KOMEN TE OVERLIJDEN.
INSPECTIE EN
BOTSINGSSCHADE
WAARSCHUWING
NA EEN VAL OF BOTSING:
Inspecteer het frame zorgvuldig op
beschadigingen (zie DEEL II, hoofdstuk
D. Veiligheidsinspectie in uw Cannondale
Handleiding voor de Eigenaar.)
Rij niet op uw fiets als u enig teken ziet
van schade, zoals gebroken, gesplinterde of
gedelamineerde koolstofvezel.
AL DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN WIJZEN OP
DELAMINATIE OF SCHADE:
Het frame voelt vreemd of anders dan
anders aan
Koolstof voelt zacht aan of heeft een andere
vorm
Kraken of andere onverklaarbare geluiden
Zichtbare scheurtjes, een witte
of melkachtige kleur in het
koolstofvezelgedeelte
BLIJVEN RIJDEN OP EEN BESCHADIGD FRAME
MAAKT DE KANS OP FRAMEBREUK GROTER.
EEN ONGELUK MET IN HET ERGSTE GEVAL DE
DOOD KAN HET GEVOLG ZIJN.
3
133422.PDF
MENS WOMENS
Size
S 650 M 29 L 29 XL 29
XS 650
S 650 M 650
A
40.0/15.7 44.0/17.3 48.0/18.9 52.0/20.5
38.0/15.0 40.0/15.7 42.0/16.5
B
57.0/22.4 59.9/23.6 62.4/24.6 64.8/25.5
54.8/21.6 57.0/22.4 60.3/23.7
D
69.5° 69.5° 69.5° 69.5°
69.5°
H H
E
73.5° 73.5° 73.5° 73.5°
73.5°
H H
F
71.6/28.2 75.4/29.7 76.0/29.9 76.6/30.2
71.5/28.1 71.6/28.2 71.9/28.3
G
9.7/3.8 11.0/4. 3 12.2/4.8 13.4/5.3
9.7/3.8
H
11.0/4. 3
H
107.9/42.5 111.8/44.0 114.4 /45.0 116.9/46.0
105.7/41.6 107.9/42.5 111.3/43.8
I
65.3/25.7 68.5/27.0 71.1/28.0 73.5/29.0
63.1/24.9 65.3/25.7 68.7/27.1
J
42.5/16.8 43.5/17.2
H H
42.5/16.8
H H
K
2.0/0.8 3.8/1.5
H H
2.0/0.8
H H
L
33.3/13.1 33.4/13.1
H H
33.3/13.1
H H
M
5.0/2.0 5.5/2.2
H H
5.0/2.0
H H
N
7.5/3.0 7.7/ 3.0
H H
7.5/3.0
H H
O
55.0/21.6 59.2/23.3 60.4/23.8 61.5/24.2
55.0/21.6
H
56.2/22.1
P
40.7/16.0 42.4/16.7 44.5/17.5 46.6/18. 3
38.5/15.2 40.7/16.0 43.7/17.2
P
B
G
M
J
I
H
A
E
D
N
K L
O
TECHNISCHE INFORMATIE
A
LENGTE ZITBUIS (CM/INCH)
B
BovENBUIS HorIZoNTaaL (CM/INCH)
D
BaLHooFDHoEK
E
EFFECTIEvE ZITBUISHoEK
F
STaNDovEr (CM/INCH)
G
BaLHooFDBUISLENGTE (CM/INCH)
H
WIELBaSIS (CM/INCH)
I aFSTaND vooraS – HarT BraCKET (CM/INCH)
J
LENGTE aCHTErvorK (CM/INCH)
K
BoTToM BraCKET Drop (CM/INCH)
L
BoTToM-BraCKETHooGTE (CM/INCH)
M
vorKSproNG (CM/INCH)
N
NaLoop (CM/INCH)
O
STaCK (CM/INCH)
P
rEaCH (CM/INCH)
GEOMETRIE
H * IS GELIJK AAN VOORGAANDE SPECIFICATIES KUNNEN WORDEN
GEWIJZIGD ZONDER VOORAFGAANDE KENNISGEVING.
4
QSISEAL/
BEARING SEAL
HD169/
BEARINGS
X
FRAME SIZE
WOMENS
FRAME SIZE
MENS
HEADTUBE
LENGTH (X)
XS, SM SM 97mm
MD MD 109mm
- LARGE 122mm
- X-LARGE 134mm
Headset (zie ook Vervangings Onderdelen voor ombouwkits)
Veerweg Achter 100mm
Achter Demper
SAG: 25%, 12mm
EYE-TO-EYE: 190mm
STROKE: 45mm
REDUCERS: 30mm (1.180”) x 8mm
BB Shell Width ALLOY: BB30/83, CARBON: PF30/83mm
Diameter Zadelpen 31.6mm
Voor Derailleur S3 Direct Mount, Side swing
Dropout Spacing 142x12mm Maxle
Rear Brake Flat mount, 20mm Bolt
ACHTERREM
Kijk in uw Cannondale gebruikershandboek voor meer
informatie over de volgende specificaties:
Gebruiksdoel ASTM CONDITION 3, Cross-Country, Marathon, Hardtails.
Maximum Vorklengte SCALPEL SI 27.5 : 27.5 x 2.30 in | SCALPEL SI 29 : 29 X 2.30 in
Minimum Insteek Van Zadelpen SCALPEL SI 27.5 : 487 mm | SCALPEL SI 29 : 500 mm
Minimum Seat Post Insert 120 mm
Maximale Gewichtslimiet (Lbs/Kg)
* Alleen Zadeltas
RIJDER BAGGAGE* TOTAAL
300 / 136 5 / 2.3 305 / 138
SPECIFICATIES
GEÏNTEGREERDE
BALHOOFDBUIS
Bij de carbon-modellen zijn de cups vastgelijmd in
de balhoofdbuis. Cannondale Headshok System
Integrationlagers kunnen direct in beide types
worden gebruikt.Voor 1,5”en 1 1/8” adapter headsets,
zie de sectie Vervangingsonderdelen.
OPMERKING
De lagercups in de balhoofdbuis niet vlakken,
afschuren of bewerken. Bij het verwijderen
van adapters, lagers, of een cup uit de carbon
balhoofdbuis, moet er bijzonder goed worden
opgelet dat het gereed-schap dat wordt gebruikt
om de lagers te verwijderen NIET in contact komt
met een van de ingelijmde cups.
5
133422.PDF
OFFSET
A
A
B B
HUB
CENTER
RIM
CENTER
KT041/
AI Truing Skewer
(Ai trademark logo)
RIM
TIRE
CENTERLINE
OF
FRAME
(Ai trademark logo)
6mm
dropout center
55mm
WHEEL HUB
142mm
SPOKES
CASSETTE
NON-DRIVE
DRIVE
(Ai trademark logo)
AANHAALMOMENTEN
Voor uw veiligheid en om de duurzaamheid en prestaties van uw fiets te kunnen garanderen, is het zeer
belangrijk de correcte aanhaalmomenten voor de bevestigingsmiddelen (bouten, schroeven, moeren) van uw
fiets te gebruiken. We dringen er sterk op aan dat u de aanhaalmomenten bij uw dealer laat instellen met
behulp van een momentsleutel. Als u besluit zelf de bevestigingspunten vast te draaien, gebruik dan een
goede momentsleutel!
OMSCHRIJVING Nm Loctite™
Bevestigingsbouten van demper 15 Loctite 242 (blauw)
Bovenbuis as 5 Loctite 242 (blauw)
Draaipunt assen
1.0 - as
3.0 - expander
Light Grease
Schroef achterderailleur hanger 1.1 Loctite 242 (blauw)
Behuizing van kabelgeleiders (Maximum) 3.0 Dunne Laag Vet
OVER
U kunt alleen achterwielen monteren die compatibel zijn met de
Cannondale ASYMMETRIC INTEGRATION (AI). De door Cannondale
geleverde wielen (OEM) zijn aangeduid met het ‘Ai’ logo zoals rechts
is aangegeven
6mm OFFSET /
55mm KETTINGLIJN
De achternaaf van het Ai wiel (1) heeft een oset van 6mm aan
de niet-aandrijfzijde. Dit is belangrijk om de juiste kettinglijn
van 55mm te kunnen bepalen. Het zorgt ook voor de juiste
bandenvrijheid tussen de band en het frame. (Zie ook de maximale
bandbreedte onder SPECIFICATIES)
Noot
GEBRUIK ALLEEN ‘AI’ GESCHIKTE ACHTERWIELEN
Een wiel met de verkeerde oset kan het frame beschadigen
Niet Ai-compatibele wielen kunnen voor een afwijking in de
55mm Ai kettinglijn verzorgen en resulteren in onvoldoende
ruimte band en het frame. Hierdoor kan de band tegen het
frame schuren het frame beschadigen Deze schade wordt niet
gedekt door de Cannondale gelimiteerde garantie.
Zelf samenstellen / Richten van een wiel
Als u ervoor kies een wiel samen te stellen of het wiel te richten
zorg dat het wiel een oset heeft van 6mm.
Raadpleeg uw Cannondale dealer indien u verdere vragen heeft.
ASYMMETRIC INTEGRATION (AI) - ACHTERWIEL
6
BOTTOM BRACKET - PRESSFIT BB30
SCALPEL SI CARBON
Carbon frames hebben een bottom bracket met een binnendiameter van 46 mm en zijn voorzien van
een lagersysteem dat in het bracket moet worden geperst. De bracketbreedte is 83 mm.
Onderhoud
In het algemeen moet de conditie van de lagers eenmaal per jaar (minimum) gecontroleerd worden of
elke keer als een crankstel wordt gedemonteerd, onderhouden of als er een probleem is gesignaleerd.
Als het crankstel is verwijderd, voel dan of de binnenste lagerschaal van beide lagers soepel en
geruisloos draait. Teveel speling, ruw lopen of corrosie kan een indicatie zijn van schade aan het lager.
Verwijderen
Om schade aan het frame te voorkomen is het belangrijk om het lagersysteem zeer voorzichtig te
verwijderen waarbij de juiste gereedschappen worden gebruikt die door de fabrikant in de service-
instructies worden aanbevolen. Let erop dat de lagers (cup of onderdelen van de adapter) haaks en
gelijkmatig uit het brackethuis worden gedreven!!! Probeer de componenten niet uit het brackethuis te
wrikken.
Vervanging
PressFit BB30-lagers kunnen niet worden verwijderd uit de adapters of cupsystemen die in het
brackethuis geperst zijn. Daarom moeten beschadigde lagers in zijn geheel worden verwijderd en
vervangen door een compleet nieuwe set.Voordat de nieuwe lagerunits in het brackethuis worden
gemonteerd, moet de binnenkant van het brackethuis grondig worden schoongemaakt met een droge
schone doek.Maak ook zowel de beide lagerunits als de beide zijkanten van het bottom-brackethuis
schoon en droog. Doe nergens vet op.
Volg de instructies van de fabrikant voor montage en installatie van het lagersysteem. Gebruik een
balhoofdlagerpers zoals bijvoorbeeld Park Tool HHP-2. Zie www.parktool.com/product/bearing-cup-
press-HHP-2. Kies een passende pers en de juiste adapters om ervoor te zorgen dat de kracht alleen op
de cup en niet op het lager zelf wordt uitgeoefend. Pers net zo lang tot de beide cupflenzen helemaal
vlak tegen de buitenranden van het bottom-brackethuis liggen.
LET OP
Neem contact op met uw Cannondale-dealer over de kwaliteit en de compatibiliteit van
vervangingsonderdelen.
Let erop dat het PressFit BB30-systeem is bedoeld voor gebruik in een brackethuis met een
binnendiameter van 46 mm. Controleer de feitelijke afmetingen van de onderdelen met een
schuifmaat.
Gebruik geen chemische oplosmiddelen om schoon te maken. Verwijder geen framemateriaal en
gebruik geen schuurmachines op het bottom-brackethuis.
Frameschade als gevolg van ondeugdelijke componenten of onjuiste (de)montage valt niet onder
de garantie.
7
133422.PDF
BOTTOM BRACKET - BB30
SCALPEL SI ALLOY
Het geraamte van de trapas is compatibel met de bb30-standaard. Zie www.bb30standard.com. De adapter
voor de si-trapas maakt het gebruik van de standaard engelse/83 mm trapas-cranksets mogelijk.
Maintenance
Controleer de lagers regelmatig (minimaal eenmaal per jaar) en in ieder geval elke keer als de crankset wordt
gedemonteerd of als er onderhoud aan gepleegd wordt. Als de crankset is verwijderd, voel dan of de binnenste
lagerschaal van beide lagers soepel en geruisloos draait. Bovendien mogen de lagers geen speling hebben of
bewegen in het brackethuis. Als de lagers beschadigd zijn, beide lagers door nieuwe vervangen.
Montage van lagers
Maak de binnenkant en buitenkant van het bottom-brackethuis schoon.
Doe een flinke hoeveelheid lagervet van hoge kwaliteit aan de binnenzijde van het brackethuis.
Steek eerst het vierkante einde van de circlip (borgveer) in de groef, duw vervolgens de clip met de klok mee
naar binnen totdat deze volledig in de groef valt.Monteer de andere circlip op dezelfde manier.
Installeer de lagers zoals op de foto te zien is met behulp van een balhoofdpers en Cannondale tool KT010/.
Pers de lagers zover in het huis, totdat ze tegen de circlips liggen.
Ten slotte doet u een dunne laag van een hoogwaardig lagervet op de beide zijden van de lagers om vocht af
te stoten.
Demontage van lagers
Om de lagers te verwijderen, plaatst u Cannondale tool KT011/ achter de lagers zodat de randen van de tool
over het lager vallen.
Steek vanaf de tegenoverliggende zijde een uitdrijfstang (slagbuis of drijfijzer) in het brackethuis. Positioneer
de slagbuis op de achterzijde van de tool en sla voorzichtig op de slagbuis om het lager uit het brackethuis te
verwijderen.
LET OP
Het regelmatig verwijderen van onbeschadigde lagers wordt niet aanbevolen. Veelvuldige (de)montage
kan de binnenzijde van het BB-huis beschadigen waardoor de lagers op termijn slecht passen.
OP GEEN ENKELE WIJZE HET BOTTOM BRACKET UITFREZEN, AFVLAKKEN OF MACHINAAL BEWERKEN!
Daardoor kan zware schade ontstaan waardoor mogelijk het frame onherstelbaar beschadigd wordt.
8
15 N-m
SAG
25%, 12mm
15 N-m
SET-UP
1. Stel de luchtdruk in die is voorgeschreven
voor uw lichaamsgewicht. Volg daarbij
de instructies van de fabrikant voor het
instellen van de demper.
2. Schuif de O-ring tegen de veegpakking op
de demper.
3. Ga in een normale rijpositie op de fiets
zitten met uw handen op het stuur
en de voeten op de pedalen zodat uw
lichaamsgewicht de achterdemper indrukt.
4. Meet de SAG (negatieve veerweg). Pas de
luchtdruk in de demper aan om de correcte
SAG-instelling te krijgen.
Doe meer lucht in de demper om de sag te
verminderen.
Laat lucht uit de demper om de sag te
vergroten.
AANBEVOLEN SAG 25% -
12mm
WAARSCHUWING
KIES ALLEEN VOOR SCHOKDEMPERS EN VORKEN
DIE
GESCHIKT ZIJN VOOR UW FIETS. PAS OP GEEN
ENKELE WIJZE DE FIETS
AAN OM EEN DEMPER
PASSEND TE MAKEN. LAAT UW DEMPER OF
VORK INBOUWEN DOOR EEN PROFESSIONELE
FIETSMONTEUR.
Het rijden met de verkeerde schokdemper
kan het frame beschadigen. U kunt een
zwaar ongeval krijgen. Als u een andere
achterdemper kiest, let er dan op dat de
totale veerweg, de lengte van de demper
(hart-op-hart gemeten tussen de beide
bevestigingsogen) en de slaglengte
overeenkomen met de SPECIFICATIES zoals u
die verderop in dit handboek aantreft.
Als u een andere demper of vork kiest voor uw
fiets, let er dan op dat de demper of vork die u
kiest past bij het ontwerp en het gebruik van
de fiets.
ACHTERDEMPER
SAG 25% (12mm)
EYE-TO-EYE 190mm
STROKE 45mm
REDUCERS 30mm (1.180”) x 8mm
9
133422.PDF
3.
2.
7.
5.
2.
2.
4.
4.
6.
1.
(a)
2.
Monteer lagers met
Loctite 401 Prism
Instant Adhesive *
Alu Link: monteer
lagers met Loctite 609
DEMPER LINK
1. Maak alle buitenste lagerringen en de lageruit-
sparingen schoon met gedenatureerde alcohol
en en schone doek om alle olie of vervuiling te
verwijderen.
2. Breng een dun lijntje Loctite 401 Prism Instant
Adhesive * aan rond de binnenkant van de
lageruitsparingen vlak bij de buitenste rand van
de uitsparing.
3. Plaats een lager in de uitsparing met lijm en zorg
er voor dat hij volledigtegen de rand (a) van de
uitsparing geplaatst is.
4. Zorg er voor dat het lager helemaal in de
uitsparing geplaatst is.
5. Herhaal stappen 3 t/m 5 voor de overige 3
lagers.
6. Controleer of alle 4 de lagers volledig in de lager
uitsparingen geplaatst zijn.
7. Na 45 seconden is de lijm genoeg uitgehard voor
verdere hantering.
8. Wacht 5 minuten voor dat je de link in het frame
monteert
1. Demper link
2. Lagers 4x
3. Frame draaipunt bout
4. Spacers 2X
5. Frame draaipunt as
6. & 7. Demper bevestigings bouten - KP433/
Composite Link Bearing Installation
* Vereist , geen vervangingen
10
2.
1.
5 N-m
1 N-m
3 N-m
3.
1 N-m
3 N-m
DRAAIPUNT ASSEN
Bovenbuis
Demper Link
Hoofd Draaipunt
11
133422.PDF
M6
1.0 N-m
1.
a
M5
T25
3.0 N-m
2.
4.
3.
5mm
A
LOCK’R
Demonteren
De demontage techniek van de as ziet u in inzet
A. Om het goed weer te kunnen geven is deze niet
ingebouwd afgebeeld.
Steps:
A. Draai de schroef (4) 4 tot 6 slagen los met een
T25 Torx sleutel.
B. Tik op de M4 schroef (4) om de expander (2) los
te krijgen.
Verwijder de M4 schroef (4) en de expander (2)
uit de as (1).
C. Plaats een 5mm inbussleutel in de wig (3) om
hem los te draaien en te verwijderen (afge-
beeld). Indien vast, gebruik dan de lange (niet
ronde) kant van een 6mm inbussleutel vanaf de
bedrade kant van de as en tik hem er uit.
D. Plaats een 6 mm inbussleutel in de as en draai
tegen de klok in tot hij verwijderd kan worden.
Montage
Inspecteer de onderdelen op eventuele bramen,
krassen of andere schade voor de montage.
Vervang de as met al zijn onderdelen wanneer u
beschadigingen vindt.
Breng een lagervet van hoge kwaliteit aan
op alle onderdelen voordat deze in de Link
geplaatst worden. Zorg er voor dat alle draden,
oppervlakken van de expander en expansie
gebieden bedekt zijn met vet.
Zorg dat de juiste aslengte en schroef gebruikt
worden voor de juiste locatie.
Plaats de as (1) in de link vanaf de non-drive
kant en draai hem aan met een 6mm inbuss-
leutel tot 1.0Nm. Draai niet te vast aan.
Plaats de bedrade expander (2) in de drive side
van de as en plaats de wig (3) en schroef (4)
tegenovergesteld en draai deze aan met een
T25 Torx tot 3.0Nm.
Maak schoon en
vet
alle delen licht in.
12
B
A
3.
2.
1.
ACHTER DERAILLEUR HANGER - KP432/
Demontage Wiel
Wanneer de achteras verwijderd is, zullen de
hanger (1) en de achter derailleur naar beneden en
terug draaien om het wiel makkelijker te kunnen
verwijderen. Zie inzet A.
Hanger vervangingsset
De hanger vervangingsset is verkrijgbaar als
Cannondale kit KP432/
De set bevat de hanger (1) en een nieuwe draaipunt
bout (3). Zorg er voor dat u voor de installatie al het
aanwezige vuil en modder van de dropout verwijdert
met een nylon borstel (oude tandenborstel).
Inspecteer het gebied op schade. Vet het oppervalk
van de dropout lichtjes in. Breng Loctite 242 (blue)
aan op de draaipunt bout (4). Richt de hanger op de
anderekant van de dropout en draai de bout vast tot
het aangegeven moment.
13
133422.PDF
15 N-m
A
C
C
B
B
D
D
Gebruik de zitbuis type Shimano
SM-BRT2 batterij.
De afgebeelde batterijhouder kit en
interne geleiders zijn verkrijgbaar
als Cannondale kit - KP439/.
Installatiewijze:
1. Bevestig de houder ( 2) stevig aan
de batterij (1) met 3 mm
kabelbinders (3).
2. Verwijder de achterdemper.
3. Klik de batterij houder over de
bestaande demperspacers (4).
4. Sluit de batterijkabel aan op
de batterij.
5. Plaats de batterij en de
demper in de bovenbuis.
6. Plaats de demperbout en haal
aan tot 15 N-m.
SHIMANO DI2 BATTERIJ
14
4mm
5mm
4
4mm
5 mm x 2
5 mm
4mm
5
6
7
5 mm
4mm
5 4mm
INTERNE GELEIDERS
Interne Frame Geleiders:
Plaats de plastic spiraalband (5) over de
Di2 kabels (6) die door de interne geleider
gaan (7).
Gebruik de 4 mm opening van de interne
geleider voor de Di2 kabel.
Plaats de insteek geleiders in de
openingen.
15
133422.PDF
KP432/
Loctite 242 (blue)
10 Nm (88.5 InLbs)
M5x20mm
Loctite 242 (blue)
KP421/160 - 160mm
KP421/180 - 180mm
12x142mm
KP312/
10X
KP441/ or KP442
(Full Sprint)
CRB
ALLOY
A
X
X
B
Y
Z
Z
Z
Z
KT041/
CODE DESCRIPTION CRB ALL0Y
KP435/
KIT, LINK, HARDWARE, SCALPEL SI
X X
KP434/
KIT, BEARINGS, PIVOT, SCALPEL SI
X X
HD169/ KIT BEARINGS HEADSET 2 HSHOK X X
QSISEAL/ KIT, SEAL,UPPER BEARING,58mm OD X X
KP119/ KIT HEADSET INT HSHOK TO 1.5” X X
KP058/ KIT HEADSET INT HEADSHOK 1 1/8 X X
KP205/ KIT HEADSET INT H SHOK TO TAPER X X
KF115/ KIT GEL DYNAMIC CARBN SEATPOST X X
KP197/ KIT BEARING BB-PRESSFIT 30 X X
KB6180/ KIT BEARING BB SI 2PCS X X
KP421/160 KIT, BRAKE MOUNT, FLAT, 160MM X X
KP421/180 KIT, BRAKE MOUNT, FLAT, 180MM X X
KF103/ KIT GUARD SCUFFGUARD 8PK X X
CODE DESCRIPTION CRB ALLOY
KP432/ KIT, HANGER, SCALPEL SI, 142 X X
KP436/ KIT, CABLE GUIDES MECH,
SCALPEL SI
X
KP437/29 KIT, LINK, CARBON, 29, SCALPEL SI X X
KP437/27 KIT, LINK, CARBON, 27, SCALPEL SI X X
KP439/
KIT,CABLE GUIDES, DI2, SCALPEL SI X
KT041/ KIT, TOOL AI TRUING WHEEL AXLE X
KP433/
KIT, SHOCK BOLTS, SCALPEL SI
KP441/ KIT, REAR SHOCK, SCALPEL Si, MON-
ARCH FS (Full Sprint version)
X X
KP442/ REAR SHK, SCALPEL Si, MONARCH X X
KP443/ KIT, CSTAY PROTECT, SCALPEL Si CRB X
KP444/ KIT, CSTAY PROTECT, SCALPEL Si Al X
SCALPEL SI
VERVANGINGSONDERDELEN
16
3/8”
drive
KT012/
0.5mm
14 mm
19 mm
KP021/
137 mm
Grease
40 N-m,
Loctite 242 (blue)
40 N-m
RH CRANKARM
Loctite 242 (blue)
KP308/
16.
3.
5.
2.
1.
6.
4.
7.
7.
12.
11. 13.
14.
8.
8.
9.
9.
10.
10.
4.
SI HOLLOWGRAM MTN PF30 + BB30
BB30 - 83MM
PF30 - 83MM
3/8in drive
KT012/
0.5mm
9 mm
83mm
SHIM
WAVE
WASHER
WASHER
FIXING
BOLT
SHIELD
SHIELD
DRIVE
SPACER
Grease
40 Nm,
(30 FtLbs)
14 mm
NON-DRIVE
SPACER
SPIDER
KP021/
LOCKRING
NON-DRIVE
DRIVE
43.1mm
46.9.0mm
47.0mm
20.0mm15.0mm
137.0mm
KP308/ KIT,SPINDLE-SI MTN, 137MM (Spindle only)
“104X64”
“A2 SRAM 1X CL_55.6”
KP354/
1X11
5mm CL Offset
76 BCD
KP352/
2X10
5mm CL Offset
104x64 BCD
(laser etch)
(laser etch)
Grease
40 Nm, (30 FtLbs)
Loctite 242 (Blue)
40 Nm, (30 FtLbs)
RH CRANKARM
LH CRANKARM
Loctite 242 (Blue)
40 Nm, (30 FtLbs)
SPINDLE
9mm
14 mm
17
133422.PDF
NO. (QTY) CODE DESCRIPTION
-- KP218/ KIT,LOCTITE 609 W/ACTIVATOR
9B(2) QC616/ KIT,CIRCLIP,BB-SI
8(2) KB6180/
KIT,BEARING,BB-BB30 (SKF#6806-
2RS /SRI2 /90% FILL)
8(2), 9A(2) KP197/ KIT,BEARING,BB-PF30
7(2) KP249/BLK KIT,BEARING SHIELD,BB-SL2
10 KP308/ KIT,SPINDLE-SI MTN, 137MM
11 QC617/
KIT,SHIMS-PLASTIC, BB-SI; INCL 5
SHIMS
12 QC618/ KIT,WASHER-WAVE, BB-SI
KT010/ KIT,TOOL-BB BEARING-SI;
KT011/ KIT,TOOL - BEARING REMOVAL SI;
KT012/ KIT,TOOL-LOCK RING-SI
16 KT013/
KIT,CRANK EXTRACTION TOOL;
2 PIECES
NO. (QTY) CODE DESCRIPTION
1(2), 2(2) KP251/BLK KIT,CRANK BOLTS,H-GRAM SL2,(2)
4
KP296/ KIT,SPIDER-SI MTN,XX1
KP128/
KIT,SPIDER,SI MTN,SRAM 80/120BCD BLT
KP241/
KIT,SPIDER,SI MTN,SRAM 64/104BCD BLT
KF355/ KIT,SPIDER-SI MTN,TRIPLE 64/104BCD 4BLT
CU4041AI30 MTB SPIDERING SL 30T X-SYNC AI OFFSET
CU4041AI32 MTB SPIDERING SL 32T X-SYNC AI OFFSET
CU4041AI34 MTB SPIDERING SL 34T X-SYNC AI OFFSET
5 KP021/ KIT,LOCKRING-SL --REQUIRES KT012/
1(2), 2(2),
6, 7(2)
8(2),
9A(2),
9B(2)
10, 11(3),
12, 13
KP306/
KIT,BB,CDALE SI,68/73X137 BB30/PF30
RIGHT CRANKARM - 3
TYPE SISL2
HOLLOW-
GRAM SI
CANNONDALE
SI
165mm -- -- KP423/165R
170mm KP246/170R KP305/170R KP423/170R
172mm KP246/172R KP305/172R KP423/172R
175mm KP246/175R KP305/175R KP423/175R
LEFT CRANKARM - 14
TYPE SISL2
HOLLOW-
GRAM SI
CANNONDALE
SI
165mm -- -- KP423/165L
170mm KP246/170L KP305/170L KP423/170L
172mm KP246/172L KP305/172L KP423/172L
175mm KP246/175L KP305/175L KP423/175L
3/8in drive
KT012/
0.5mm
9 mm
83mm
SHIM
WAVE
WASHER
WASHER
FIXING
BOLT
SHIELD
SHIELD
DRIVE
SPACER
Grease
40 Nm,
(30 FtLbs)
14 mm
NON-DRIVE
SPACER
SPIDER
KP021/
LOCKRING
NON-DRIVE
DRIVE
43.1mm
46.9.0mm
47.0mm
20.0mm15.0mm
137.0mm
KP308/ KIT,SPINDLE-SI MTN, 137MM (Spindle only)
“104X64”
“A2 SRAM 1X CL_55.6”
KP354/
1X11
5mm CL Offset
76 BCD
KP352/
2X10
5mm CL Offset
104x64 BCD
(laser etch)
(laser etch)
Grease
40 Nm, (30 FtLbs)
Loctite 242 (Blue)
40 Nm, (30 FtLbs)
RH CRANKARM
LH CRANKARM
Loctite 242 (Blue)
40 Nm, (30 FtLbs)
SPINDLE
18
3/8”
drive
KT012/
0.5mm
14 mm
19 mm
KP021/
137 mm
Grease
40 N-m,
Loctite 242 (blue)
40 N-m
RH CRANKARM
Loctite 242 (blue)
KP308/
16.
3.
5.
2.
1.
6.
4.
7.
7.
12.
11. 13.
14.
8.
8.
9.
9.
10.
10.
4.
NO. (QTY) CODE DESCRIPTION
-- KP218/ KIT,LOCTITE 609 W/ACTIVATOR
9B(2) QC616/ KIT,CIRCLIP,BB-SI
8(2) KB6180/
KIT,BEARING,BB-BB30 (SKF#6806-
2RS /SRI2 /90% FILL)
8(2), 9A(2) KP197/ KIT,BEARING,BB-PF30
7(2) KP249/BLK KIT,BEARING SHIELD,BB-SL2
10 KP308/ KIT,SPINDLE-SI MTN, 137MM
11 QC617/
KIT,SHIMS-PLASTIC, BB-SI; INCL 5
SHIMS
12 QC618/ KIT,WASHER-WAVE, BB-SI
KT010/ KIT,TOOL-BB BEARING-SI;
KT011/ KIT,TOOL - BEARING REMOVAL SI;
KT012/ KIT,TOOL-LOCK RING-SI
16 KT013/
KIT,CRANK EXTRACTION TOOL;
2 PIECES
NO. (QTY) CODE DESCRIPTION
1(2), 2(2) KP251/BLK KIT,CRANK BOLTS,H-GRAM SL2,(2)
4
KP296/ KIT,SPIDER-SI MTN,XX1
KP128/
KIT,SPIDER,SI MTN,SRAM 80/120BCD BLT
KP241/
KIT,SPIDER,SI MTN,SRAM 64/104BCD BLT
KF355/
KIT,SPIDER-SI MTN,TRIPLE
64/104BCD 4BLT
KP366/28 MTB SPIDERING SL 28T X-SYNC
KP366/30 MTB SPIDERING SL 30T X-SYNC
KP366/32 MTB SPIDERING SL 32T X-SYNC
5 KP021/ KIT,LOCKRING-SL --REQUIRES KT012/
1(2), 2(2),
6, 7(2)
8(2),
9A(2),
9B(2)
10, 11(3),
12, 13
KP306/
KIT,BB,CDALE SI,68/73X137 BB30/PF30
RIGHT CRANKARM - 3
TYPE SISL2
HOLLOW-
GRAM SI
CANNONDALE
SI
165mm -- -- KP423/165R
170mm KP246/170R KP305/170R KP423/170R
172mm KP246/172R KP305/172R KP423/172R
175mm KP246/175R KP305/175R KP423/175R
LEFT CRANKARM - 14
TYPE SISL2
HOLLOW-
GRAM SI
CANNONDALE
SI
165mm -- -- KP423/165L
170mm KP246/170L KP305/170L KP423/170L
172mm KP246/172L KP305/172L KP423/172L
175mm KP246/175L KP305/175L KP423/175L
SI HOLLOWGRAM MTN
19
133422.PDF
ONDERHOUD
De onderstaande tabel laat alleen de aanvullende onderhoudswerkzaamheden zien. Kijk in uw Cannondale
gebruikershandboek voor meer informatie over het basisonderhoud aan uw bike. Neem contact op met
uw Cannondale-dealer voor het maken van een compleet onderhoudsplan dat aangepast is aan uw
rijstijl, de onderdelen en de gebruiksomstandigheden. Volg de aanwijzingen voor onderhoud zoals die zijn
voorgeschreven door de fabrikanten van de niet-Cannondale componenten op uw bike.
ITEM FREQUENTIE
BUITEN- EN BINNENKABELS – Uw fiets is uitgerust met kleine
zelfklevende frameprotectors- KF103/. Plaats dit materiaal op het
frame op de plaatsen waar kabels en buitenkabels over de lak schuren.
In de loop van de tijd kunnen de kabels zover in het frame schuren dat
er aanzienlijke schade kan ontstaan.
LET OP: schade aan uw fiets die veroorzaakt is door schurende
kabels valt niet onder de garantie. Bovendien zijn zelfklevende
framebeschermers geen oplossing voor verkeerd gemonteerde
of verkeerd lopende binnen- en buitenkabels. Als u merkt dat de
gebruikte protectors zeer snel verslijten, neem dan contact op met
uw Cannondale-dealer om de kabelloop van uw fiets te controleren.
VOOR DE EERSTE RIT
INSPECTIE OP BESCHADIGINGEN – Maak de framedelen schoon en
controleer het hele frame/swingarm/hevelconstructie op scheurtjes
of beschadigingen. Zie ook het onderdeel ‘Veiligheidsinspecties’ in uw
Cannondale gebruikershandboek.
VOOR EN NA ELKE RIT
CONTROLEER DE AANHAALMOMENTEN – In aanvulling op
de controle van andere onderdelen, controleer de specifieke
aanhaalmomenten voor uw fiets.Haal alle bouten/moeren aan met
het AANHAALMOMENT dat is voorgeschreven in dit supplement.
NA ENKELE RITTEN
VORK– Kijk in de gebruikershandleiding van de fabrikant voor onderhoudsinformatie over uw voorvork.
WAARSCHUWING
ELK ONDERDEEL VAN EEN SLECHT ONDERHOUDEN BIKE KAN BREKEN OF SLECHT FUNCTIONEREN
HETGEEN KAN LEIDEN TOT EEN ONGEVAL WAARBIJ U ZWAAR OF DODELIJK GEWOND OF VERLAMD
KUNT RAKEN. Vraag uw Cannondale-dealer om een compleet onderhoudsprogramma samen te stellen,
inclusief een lijst van de onderdelen aan uw fiets die U ZELF regelmatig moet controleren. Regelmatige
controles zijn nodig om problemen te voorkomen die kunnen leiden tot een ongeval.
SCALPEL SI
OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
SCALPEL SI
133422
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Han zepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands
(Voice): +41 61 4879380
(Fax): +31 5415 14240
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
(Voice): +44 (0)1202 732288
(Fax): +44 (0)1202 723366
Warning! Read this supplement and your cannondale bicycle owner’s manual.
Both contain important safety information. Keep both for future reference.
www.CANNONDALE.COm
© 2016 Cycling Sports Group
133422 (04/16)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22

Cannondale Scalpel SE de handleiding

Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor