Cannondale SuperSix Evo Neo de handleiding

Type
de handleiding
LEES DIT SUPPLEMENT EN JE CANNONDALE
GEBRUIKERSHANDLEIDING. Beide documenten
bevatten belangrijke veiligheidsinformatie. Bewaar
deze documentatie voor toekomstige naslag.
Supplement gebruikershandleiding
SuperSix EVO Neo
Nederlands
WAARSCHUWING
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands +41 61 4879380
servicedeskeurope@
cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.
co.uk
Veiligheidswaarschuwingen
In dit supplement wordt bepaalde belangrijke informatie op de volgende
manier gepresenteerd:
Betekent een gevaarlijke situatie die kan
leiden tot zwaar letsel of overlijden indien
de waarschuwing wordt genegeerd.
OPMERKING
Betekent dat speciale
voorzorgsmaatregelen moeten worden
genomen om schade te voorkomen.
De volgende symbolen worden gebruikt in deze handleiding:
Symbool Naam Omschrijving
NGLI-2
NGLI2 synthetisch smeervet NGLI2 synthetisch smeervet aanbrengen.
CRB-GEL
Carbon gel Carbon gel (frictiepasta) KF115/ aanbrengen
2
Verwijderbaar
schroefdraadborgmiddel,
gemiddelde sterkte.
Loctite® 242 (blauw) of een gelijkwaardig
borgmiddel aanbrengen.
WAARSCHUWING
1
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
INHOUDSOPGAVE
Identificatie van onderdelen ..................2
Veiligheidsinformatie ...........................39
Technische informatie ..................... 1028
Vervangingsonderdelen ....................... 29
E-bike checklist voor elke rit ............... 30
E-bike onderhoud .................................. 31
Schoonmaken ........................................ 32
Aandrijfsysteem
WAARSCHUWING
INSTRUCTIES VAN DE FABRIKANT
Naast dit supplement moet je ook de instructies
van de fabrikanten van de diverse componenten
van het aandrijfsysteem lezen en opvolgen.
Aandrijfeenheid Battery
Display/Control Unit Charger
De instructies van de fabrikant bevat belangrijke
informatie over bediening, service en onderhoud.
Cannondale supplementen
Deze handleiding is een supplement bij je
Cannondale gebruikershandleiding.
Dit supplement bevat aanvullende en
belangrijke modelspecifieke veiligheids-
informatie plus onderhoudstips en tech-
nische informatie. Er kunnen meerdere
belangrijke aanvullende handleidingen en
supplementen voor jouw fiets beschikbaar
zijn. Zorg dat je ze allemaal in bezit krijgt
en doorleest.
Neem contact op met je geautoriseerde
Cannondale-dealer als je een handleiding of
supplement nodig hebt of als je een vraag
hebt over je fiets. Je kunt ook contact met
ons opnemen via de landelijke/regionale/
plaatselijke informatiepunten.
Je kunt Adobe Acrobat PDF-versies van elke
handleiding/supplement downloaden van
onze website: www.cannondale.com
Contact opnemen met
Cannondale
Cannondale USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way, Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
Cycling Sports Group Europe B.V
Postadres: Postbus 5100
Bezoekadres: Hanzepoort 27
7575 DB, Oldenzaal, Netherlands
Internationale distributeurs
Bekijk onze website om de juiste
Cannondale-dealer in jouw regio te vinden.
Uw Cannondale-dealer
Om ervoor te zorgen dat je fiets op de juiste
manier service en onderhoud krijgt, en dat
de betreende garanties worden gewaar-
borgd, is het verstandig om alle service- en
en onderhoudswerk via je geautoriseerde
Cannondale-dealer te laten verlopen.
OPMERKING
Ongeautoriseerde service en onderhoud of
vervangende imitatie-onderdelen kunnen
leiden tot schade en het vervallen van de
garantie.
2
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
IDENTIFICATIE VAN ONDERDELEN
5
9
6
4
3a
10
8
7
3b
1
2
1. X35 aandrijfeenheid in
achternaaf **
2. iWoc® ONE (bedieningsinter-
face)
3a. Interne accu ** 3b. Externe
accu **
4. Afdekplaat bottom bracket
5. Laadpoort accu
6. PAS wielsensor **
7. Beschermer voor kabel aandrij-
feenheid
8. Kettingbladen
9. Cassette
10. Locatie serienummer
Serienummer
Het serienummer staat op de onderbuis Dit
is een barcode met 7 karakters. Gebruik het
serienummer om je fiets te registreren.
Je fiets registreren: ga naar de pagina
Productregistratie op onze website
www.cannondale.com
Noteer hier het serienummer van jouw fiets:
________________________________________
(Uiterlijk van de fiets kan verschillen)
Onderdelen van je e-bike
Identificatie
3
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
Gebruiksdoel
Het gebruiksdoel van
alle modellen is
ASTM
GEBRUIKSKLASSE 1,
Prestatiegerichte
racefietsen
Wat is een e-bike?
Elektrische fietsen, ook wel bekend als
e-bikes’ zijn fietsen die zijn uitgerust met
een elektrisch trapondersteuningssysteem.
Een e-bike is GEEN bromfiets of motorfiets.
E-bikes hebben deels dezelfde onderdelen
als normale fietsen.
Wat is een aandrijfsysteem?
Het ondersteuningssysteem bestaat
uit een aandrijfeenheid, een accu, een
besturingscomputer en diverse elektro-
nische componenten (bedrading, sensoren
en schakelaars). Er zijn verschillende
soorten aandrijfsystemen voor verschillende
gebruiksmogelijkheden en typen fietsen.
Evenzo zijn er diverse fabrikanten voor
aandrijfsystemen (Shimano, Bosch, Bafang,
Yamaha, enz.).
Hoe werkt een aandrijfsysteem?
Het is belangrijk om te weten dat wanneer het
ondersteuningssysteem is ingeschakeld, het
aandrijfsysteem alleen vermogen levert als je
trapt.
De hoeveelheid ondersteuning die de
aandrijfeenheid levert is afhankelijk
van hoeveel pedaalkracht je uitoefent
en de ondersteuningsmodus die je hebt
ingeschakeld via de controle-eenheid op
het stuur. Op het moment dat je stopt
met trappen, wordt de ondersteunende
aandrijving gestopt.
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Bij alle ondersteuningsniveaus/modi wordt
het vermogen van het aandrijfsysteem
geleidelijk minder progressief en stopt op het
moment dat de fiets de maximaal toegestane
snelheid heeft bereikt. De aandrijfeenheid
pakt opnieuw op als de snelheid onder de
maximum toegestane snelheid komt zolang
de pedalen worden rondgedraaid.
Als het aandrijfsysteem is uitgeschakeld, kun
je trappen zoals op een normale fiets. Het
aandrijfsysteem zal dan niet ondersteunen.
WAARSCHUWING
Zorg dat je begrijpt hoe je fiets en
het aandrijfsysteem werkt en wat het
gebruiksdoel van beide is. Je fiets op de
verkeerde manier gebruiken is gevaarlijk.
Raadpleeg de Cannondale
gebruikershandleiding voor meer informatie
over het gebruiksdoel van je fiets en
de rijomstandigheden in de ASTM-
gebruiksklassen 1 t/m 5.
Onderhoud
WAARSCHUWING
Dit supplement kan procedures bevatten
die meer vergen dan algemene technische
kennis en vaardigheden.
Mogelijk zijn speciale gereedschappen,
vaardigheden en kennis vereist. Onjuist
uitgevoerde technische werkzaamheden
verhogen de kans op ongevallen. Fiet-
songevallen kunnen ernstig letsel,
verlamming of de dood tot gevolg hebben.
Om de risico’s zo veel mogelijk te
beperken, raden wij fietseigenaren aan
technische werkzaamheden altijd te
laten uitvoeren door een geautoriseerde
Cannondale-dealer.
4
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
Belangrijke informatie over
composietmateriaal
WAARSCHUWING
Je fiets (frame en componenten) is
gemaakt van composietmateriaal, ook
wel carbon genoemd.
Alle rijders dienen een fundamenteel
begrip te hebben van de mogelijkheden
en beperkingen van composietmaterialen.
Composietconstructies met carbonvezels
zijn licht en sterk. Bij een ongeval of
overbelasting zullen carbonvezels echter
niet buigen, maar afbreken.
Voor je eigen veiligheid als eigenaar en
gebruiker van de fiets moet je op de juiste
wijze service, onderhoud en inspectie
van alle composiet-onderdelen uitvoeren
(frame, stuurpen, voorvork, stuur,
zadelpen, enz.). Vraag advies en hulp aan
je Cannondale-dealer.
We adviseren je dringend om DEEL II,
sectie D, ’Veiligheidsinspecties’ van je
Cannondale gebruikershandleiding te
lezen VOORDAT je gaat fietsen.
Inspectie & schade na
ongeval met carbon frames/
vorken
WAARSCHUWING
Na een ongeval of botsing:
Onderzoek het frame zorgvuldig op
schade. Zie DEEL II, sectie D, ’Veilig-
heidsinspecties’ van je Cannondale
gebruikershandleiding.
Rij niet op de fiets als je enige vorm
van schade constateert, zoals gebroken,
versplinterde of gedelamineerde
carbonvezel.
DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN EEN
INDICATIE ZIJN VAN DELAMINATIE
OF SCHADE:
Een ongebruikelijk of raar gevoel in het
frame
Carbon voelt zacht aan of is van vorm
veranderd
Kraken of andere onverklaarbare geluiden
Zichtbare scheuren, witte of melkachtige
kleur in de buitenste carbonlaag
HET RIJDEN MET EEN BESCHADIGD
FRAME VERHOOGT DE KANS OP EEN
FRAMEBREUK MET ALS MOGELIJK
GEVOLG EEN (DODELIJK) ONGEVAL
VOOR DE RIJDER.
Geen kinderzitjes of trailers
WAARSCHUWING
Kinderzitjes, trailers en dragers kunnen niet
worden gemonteerd en mogen niet worden
gebruikt op je Cannondale
5
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
Wetgeving/voorschriften
WAARSCHUWING
JE MOET VOLDOEN AAN ALLE
PLAATSELIJKE OF LANDELIJKE WET- EN
REGELGEVING.
Het is jouw verantwoordelijkheid om de ter
plaatse geldende wet- en regelgeving te
kennen en na te leven. Het voldoen aan ter
plaatse geldende wetgeving is noodzakelijk
voor de veiligheid van de rijder en andere
weggebruikers.
Dit zijn enkele belangrijke specificaties
die verband houden met het voldoen aan
plaatselijke wetgeving:
VOERTUIGKLASSE - Een definitie (Cali-
fornië, USA) voor verschillende typen e-bikes,
E-bike labeling en wettelijk toegestane
gebruiksgebieden, inclusief alle vereiste
aanvullende uitrusting, registratie, en even-
tuele beperkingen in de leeftijd van de berijder.
VOERTUIGCATEGORIE - Een definitie van
de Europese Unie voor verschillende typen
e-bikes, door wie en waar ze gebruikt mogen
worden, noodzakelijke aanvullende uitrus-
ting zoals verlichting en signaalgevers
en noodzakelijke verzekering en registratie.
MINIMUM LEEFTIJD BERIJDER - Een
minimum leeftijdsvereiste voor een rijder
op een e-bike. Deze beperking geldt naast
vereisten op het gebied van snelheid en
aanvullende uitrusting (verlichting, helmen,
kentekenplaten, signaallampen, enz).
Volg de wettelijke regelgeving met betrekking
tot de minimum leeftijd voor het gebruik van
e-bikes.
Vraag meer informatie aan je plaatselijke
Cannondale-dealer over de gebruiksmogel-
ijkheden van elektrisch ondersteunde fietsen
in jouw regio.
Operation
WAARSCHUWING
DRAAG ALTIJD EEN GOEDGEKEURDE HELM
EN ZOVEEL MOGELIJK BESCHERMENDE
UITRUSTING (HANDSCHOENEN,
BESCHERMERS EN FIETSSCHOENEN).
BELANG VAN OEFENEN EN RIJINSTRUCTIES
TRAINING - Voordat je op deze fiets gaat rijden,
is het aan te bevelen te gaan oefenen op een
veilig en afgesloten terrein. Neem de tijd om het
bedieningsmechanisme goed onder controle te
krijgen en te wennen aan de prestaties. Oefen
met de besturing en doe zoveel mogelijk ervaring
op om gevaren tijdens het rijden te kunnen
vermijden.
NOOIT MET ’LOSSE HANDEN’ rijden - Hou
je handen aan het stuur tijdens het fietsen. Het
stuur loslaten tijdens het rijden betekent dat je de
controle kunt verliezen en kunt vallen.
HET ONDERSTEUNINGSNIVEAU
AANPASSEN TIJDENS HET FIETSEN - Door
het ondersteuningsniveau aan te passen
tijdens het rijden, zal de acceleratie van de fiets
toe- of afnemen. Wees voorbereid op deze
verandering in snelheid en reageer op de juiste
manier, afhankelijk van de rijomstandigheden
(zoals gladde trails, krappe bochten of
onstabiele en ongelijke ondergrond). Zet
het ondersteuningsniveau op ’ECO’ (minste
ondersteuning) of ’OFF’ voordat je een
technische trail afdaalt (bijvoorbeeld krappe
haarspeldbochten in de afdaling).
ALS DE FIETS NIET GEBRUIK WORDT
- SCHAKEL DE AANDRIJVING UIT OM
ONGEWENST GEBRUIK TE VOORKOMEN.
RIJ NOOIT OP DE EBIKE ZONDER ACCU.
ZORG DAT DE ACCU VOLLEDIG IS
OPGELADEN VOOR ELKE RIT.
Dit garandeert dat er voldoende accucapaciteit
beschikbaar is voor noodzakelijke verlichting
en aandrijving.
GEEN VERLICHTING OF REFLECTOREN
VERWIJDEREN EN RIJ NIET OP DE FIETS
ALS DE VERLICHTING NIET WERKT.
LAAT KINDEREN NIET OP DE FIETS RIJDEN
EN ZORG DAT ZE NIET IN CONTACT KUNNEN
KOMEN MET DE EBIKE OF ONDERDELEN
DAARVAN.
6
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
(Bediening vervolg...)
HET AANDRIJFSYSTEEM PAS INSCHA-
KELEN ALS JE OP DE FIETS ZIT EN ALS
JE KLAAR BENT OM TE GAAN FIETSEN.
ONVOORZIEN INSCHAKELEN
- Altijd de accu loskoppelen van de fiets
tijdens onderhoud. Als je de fiets per auto
of vliegtuig vervoert, volg dan de ter plaatse
geldende regelgeving omtrent transport
van een fiets met een accu-systeem.
Het onvoorzien inschakelen van het
aandrijfsysteem kan zwaar letsel tot
gevolg hebben.
Systeembediening met bedrading: Als het
controle-apparaat van het aandrijfsysteem
uit de houder wordt gehaald of de kabels
worden losgekoppeld of beschadigd
raken, zal het aandrijfsysteem automatisch
uitschakelen. Als dit gebeurt moet u
stoppen met fietsen, het aandrijfsysteem
uitschakelen, de computer opnieuw in
de houder plaatsen en het systeem weer
inschakelen.
Draadloze systeembediening: Bij draadloze
systeembediening vindt de bediening
van het systeem plaats door middel van
radiosignalen, zonder fysieke koppeling
aan een bedieningsapparaat. Dat betekent
dat het AAN/UITSCHAKELEN wordt
geregeld via software. Lees de instructies
van de fabrikant voor informatie over het
voorkomen van ongewenst inschakelen
of herstarten van het aandrijfsysteem
in het geval het systeem een fout heeft
gesignaleerd
RIJ NOOIT OP DE EBIKE ZONDER
ACCU. ZORG DAT DE ACCU VOLLEDIG
IS OPGELADEN VOOR ELKE RIT.
garandeert dat er voldoende accucapa-
citeit beschikbaar is voor noodzakelijke
verlichting en aandrijving.
GEEN VERLICHTING OF REFLECTOREN
VERWIJDEREN EN RIJ NIET OP DE
FIETS ALS DE VERLICHTING NIET
WERKT.
(vervolg)
(Bediening vervolg )
LAAT KINDEREN NIET OP DE FIETS
RIJDEN EN ZORG DAT ZE NIET IN
CONTACT KUNNEN KOMEN MET DE
EBIKE OF ONDERDELEN DAARVAN.
HET AANDRIJFSYSTEEM PAS INSCHA
KELEN ALS JE OP DE FIETS ZIT EN
ALS JE KLAAR BENT OM TE GAAN
FIETSEN.
VERZEKERING - Je verzekering (bv.
aansprakelijkheid, eigendom en letsel)
dekt mogelijk niet alle schade die het
gevolg is van het gebruik van deze fiets.
Om te bepalen welke zaken worden
gedekt, moet je contact opnemen met je
verzekeringsmaatschappij.
Controleer bovendien of je speed pedelec
(snelle e-bike) is verzekerd en geregistreerd
overeenkomstig de wetgeving in jouw land.
RIJ VERSTANDIG EN VEILIG -
De toepassing van elektrische moto-
rondersteuning betekent dat rijders hoge
snelheden kunnen bereiken. Sneller rijden
verhoogt het risico op zware ongevallen.
Let goed op overige voertuigen, fietsers,
wandelaars en dieren als je fietst. Zorg dat
je de fiets onder controle houdt en met
een veilige snelheid rijdt. Anderen letten
misschien niet op jouw aanwezigheid.
Het is jouw verantwoordelijkheid om te
anticiperen en reageren om ongevallen te
voorkomen.
EBIKES ZIJN ZWAARDER DAN
NORMALE FIETSEN.
Parkeer de fiets altijd in een geschikte
en veilige ruimte waar kinderen, auto’s of
huisdieren niet in contact kunnen komen
met de fiets. Parkeer de fiets zodanig dat
hij niet kan omvallen en mogelijk letsel kan
veroorzaken.
RIJ NIET DOOR HET WATER EN
DOMPEL GEEN ONDERDELEN VAN
DE FIETS
ONDER WATER. Als je door het water rijdt,
kun je de controle over de fiets verliezen
of het aandrijfsysteem kan onklaar of
beschadigd raken.
7
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
Accu’s en laders
De voltage van het accupakket moet overeen-
komen met de laadspanning van de lader.Anders
bestaat het risico op brand of een explosie.
WAARSCHUWING
VERVANGING -Gebruik alleen het accupakket
en de lader die zijn aangegeven in de paragraaf
Specificaties in dit supplement. Gebruik geen
andere accu’s of laders. Gebruik de lader niet
om andere accu’s te laden.
VOORKOM SCHADE - Laat de accu of lader
niet vallen. De accu of lader niet openen, uit
elkaar halen of modificeren. Er zitten geen
onderhoudsgevoelige onderdelen in deze
componenten.
Zet de accu niet in direct zonlicht. Ook niet in
de buurt van warmtebronnen zetten. Warmte
kan de accu beschadigen.
De accu niet in contact brengen met paper-
clips, munten, sleutels, spijkers, schroeven of
andere kleine metalen items om te voorkomen
dat de vrijliggende contactpunten kortsluiting
maken. Kortsluiting van de accu kan leiden tot
brandwonden, vuur of een explosie.
OPSLAG & TRANSPORT - Als hij niet wordt
gebruikt in de fiets, is het transport van de
accu onderworpen aan regelgeving met
betrekking tot gevaarlijke materialen. Er
kunnen speciale vereisten voor verpakking en
labeling van toepassing zijn. Neem contact
op met plaatselijke autoriteiten over deze
specifieke vereisten. Nooit een beschadigde
accu vervoeren. Isoleer de accucontactpunten
voordat de accu wordt ingepakt. Verpak de
accu in een speciale transportcontainer om
schade te voorkomen.
De accu moet worden verwijderd vooreen
vliegreis en kan onder-worpen zijn aan
specifieke afhandeling door de vliegmaat-
schappij.
OPLADEN - Neem de accu mee naar binnen
en zorg dat hij op kamertemperatuur is
voordat je gaat laden. Zorg dat de lader en de
wandcontactdoos dezelfde voltage hebben.
Zet zowel de lader als de accu binnen in
een schone, droge ruimte met een goede
ventilatie. Zorg dat er zich geen brandbare
stoffen in dezelfde ruimte bevinden
om brand te voorkomen als gevolg van
vonken of oververhitting. Zorg dat de
ventilatieopeningen op de lader niet zijn
afgedekt. De accu of de lader nooit afdekken.
Haal de lader los van de accu als deze volledig
is volgeladen. Laat een volledig opgeladen
accu niet aan de lader liggen. Haal de stekker
uit het wandcontact als de lader niet in
gebruik is.
Voor onderhoud aan accu en lader wordt
verwezen naar de instructies van de
betreende fabrikant.
VERWIJDEREN- De accu en lader bevatten
mogelijk schadelijke materialen en moeten
worden afgevoerd in overeenstemming met
nationale of plaatselijke regelgeving. .
+
+
HET NEGEREN VAN DEZE WAAR
SCHUWINGEN KAN LEIDEN
TOT ELEKTRICITEITSBRANDEN,
EXPLOSIES, ZWARE BRAND
WONDEN OF ELEKTROCUTIE.
GEVAAR
8
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
Woon-werkverkeer
WAARSCHUWING
UITRUSTING - Een fiets met een
ondersteuningssysteem (e-bike) moet op
de juiste manier zijn uitgerust voor woon-
werkverkeer.
Dit betreft onder andere wettelijk
noodzakelijke verlichting, signaalgevers
en registratie. Vraag je geautoriseerde
Cannondale-dealer of woon-werkverkeer
binnen het gebruiksdoel van je fiets ligt en
of de fiets voldoende is uitgerust voor dit
soort gebruik.
GEVAREN - Het rijden met een e-bike als
vervoermiddel voor woon-werkverkeer is
niet minder gevaarlijk dan een gewone
fiets of een auto. E-bikes zijn zeker niet
ontworpen om je te beschermen bij een
ongeval Ga er niet vanuit dat de fiets
of de prestatiemogelijkheden je zullen
beschermen of zullen voorkomen dat je bij
een zwaar ongeval betrokken raakt.
NACHTRITTEN- In het donker rijden op
een e-bike of een gewone fiets is gevaarlijk.
Lees de paragraaf “Rijden in het donker” in
je Cannondale gebruikershandleiding voor
meer informatie over de vele gevaren van
het rijden in het donker.
Je moet zeer voorzichtig en uiterst
oplettend rijden om het risico van zwaar
letsel of overlijden te verminderen.
Externe accu bevestigen
WAARSCHUWING
Bevestig geen externe accu op de onder-
buis op de plek van de bidonhouder.
De bidonnokken zijn niet bestand tegen
het gewicht van de accu.
Als je deze waarschuwing negeert kan
het bevestigen van een accu op deze plek
leiden tot schade aan het frame en/of
loskomen van de accu tijdens het rijden
hetgeen weer kan leiden tot een ongeval
met als mogelijk gevolg zwaar letsel,
verlamming of overlijden.
9
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
Bidonhouder & externe accu
Zijdelingse krachten op een bidon of externe
accu kunnen resulteren in schade aan de
bidonnokken in het frame als gevolg van een
grote hefboombeweging op een zeer klein
oppervlak. Bij een valpartij is het beschermen
van de bidonnokken in je frame echt het
laatste waar je aan zou moeten denken.
Echter als je de fiets parkeert of vervoert,
neem dan maatregelen om te voorkomen dat
de bidonhouder wordt geraakt door objecten
of krachten die schade kunnen veroorzaken.
Verwijder de bidon en bidonhouder tijdens
transport van de fiets.
Controleer regelmatig de bevestiging
van je bidonhouder en eventuele externe
accu en draai indien nodig de boutjes
vast. Rij nooit met een losse bidonhouder.
Als de bidonhouderboutjes los zitten,
kan de bidonhouder gaan trillen. Een
losse bidonhouder kan de bidonnokken
beschadigen waardoor ze mogelijk uit het
frame scheuren.
Het is weliswaar mogelijk om losgeraakte
nokken te repareren of andere inserts te
plaatsen, maar dan moet het frame niet
beschadigd zijn geraakt. Vervanging van de
nokken vereist speciaal gereedschap. Als
je merkt dat de bidonnokken beschadigd
zijn geraakt, neem dan contact op met je
Cannondale-dealer.
Schijfremmen op racefietsen
WAARSCHUWING
In vergelijking met conventionele
velgremmen zijn schijfremmen veel minder
gevoelig voor water. Bovendien zorgen
schijfremmen niet voor oververhitting of
slijtage van de velgen en remmen daarom
veel gelijkmatiger. Schijfremmen kunnen
ook veel krachtiger vertragen.
De kans op ongevallen verkleinen:
Racefietsen hebben een relatief klein
contactvlak met het wegdek: slechts
een klein deel van de band staat in
contact met de weg. Om de remmen
veilig en eectief te bedienen, moet je in
verschillende situaties meer of minder
remkracht toepassen. Je moet er rekening
mee houden dat de verschillende weg- en
weersomstandigheden de grip kunnen
beïnvloeden.
Schijfremmen werken uitstekend, maar zijn
ook geen tovermiddel. Begin in risico-arme
omstandigheden te rijden op je nieuwe
racefiets met schijfremmen zodat je
rustig kunt wennen aan het gevoel en de
prestaties van de schijfremmen en de grip
van de banden.
ALS JE DEZE WAARSCHUWINGEN
NEGEERT, KUN JE DOOR EEN
ONGEVAL ERNSTIG LETSEL OPLOPEN,
VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN.
10
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
TECHNISCHE INFORMATIE
Framespecificatie
Onderdeel Specificatie
Aandrijfsysteem Ebikemotion® X35 M1-C
Interne accu Ebikemotion® X35 B1-C
Externe accu, range extender (optional), Mount Seat Tube Only
Gebruikershandleiding aandrijfsysteem https://www.ebikemotion.com/web/
Balhoofdbuis SM, MD: 11/8 in - 11/4 in, LG: 11/8 in - 13/8 in
Balhoofdlager SM, MD: Integrated, 11/8 in - 11/4 in
LG: Integrated, 11/8 in - 13/8 in
Bottom Bracket: Type/breedte T47/73 mm
Voorderailleur Braze-On
Zadelpen: Diameter/klem 27 KNØT/Internal Wedge
Min. insteek zadelpen
65 mm
Max. insteek zadelpen Measure, See page 18.
Bandenmaat x Max. bandbreedte
700c x 26mm
Remmen: Bevestigingstype / Min./Max.
schijfremdiameter
RR: Flat Mount/160 mm/160 mm
FR: Flat Mount/140 mm/160 mm
Remschijfcompatibiliteit Flat 6-Bolt rotors only (i.e., non-recessed mounting) (e.g.,
Shimano SMRT86 is not compatible)
Assen: Type/lengte RR: EBM X35 Axle
FR: Speed Release TA Double Lead/10012mm/119 mm
Length
Poort onderbuis Di2 junction box: HBar-end 3-port or stem mount 3505
port only, not in DT.
Bouten voor bidonhouder Maximum Length: 10 mm
Gebruiksdoel1
1
ASTM CONDITION 1: High Performance Road
Max. Gewichtslimiet: Totaal
(Rijder + volledige uitrusting)
285 lbs/129kg
GEEN MODIFICATIES
WAARSCHUWING
DE FIETS/HET AANDRIJFSYSTEEM OP GEEN ENKELE WIJZE EN OM GEEN ENKELE REDEN
MODIFICEREN.
Modificaties kunnen leiden tot aanzienlijke schade, onjuiste of gevaarlijke gebruiksomstandigheden
of het overtreden van wetgeving.
Dealers en eigenaren MOGEN OP GEEN ENKELE WIJZE de originele componenten van de fiets, het
aandrijfsysteem of de gemonteerde versnellingsverhoudingen (bijvoorbeeld kettingbladen/cassette)
aanpassen, wijzigen of modificeren.
11
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
Specificaties aandrijfsysteem
Platform/Regiospecificatie Supersix EVO NEO / EU US
Modelcode
C66150M C66250M C66350M C66150M C66250M C66350M
Modelnaam
SuperSix
EVO
Neo 1
SuperSix
EVO Neo
2
SuperSix
EVO Neo
3
SuperSix
EVO
Neo 1
SuperSix
EVO Neo
2
SuperSix
EVO Neo
3
EPAC Type2 / EBike klasse3
N/A Class 1
EPAC volgens normering EN 15194 N/A
Range extender Ebikemotion® X35 250Wh Ebikemotion® X35 250Wh
Display N/A N/A
Max. continu vermogen 250 W 250 W
Max. snelheid 25 km/h 20 mph
Max. gewicht drager N/A N/A
EPAC max. gewicht 11.3 kg 12.4 kg 12.4 kg 25.0 lbs. 27.4 lbs. 27.3 lbs.
1
ASTM F2043
2
2006/42/EC (EU)
3
AB 1096 (USA)
Handleidingen Ebikemotion
®
aandrijfsysteem
De onderstaande internetlinks verwijzen naar de website van de fabrikant van het aandrijfsysteem,
alsmede naar een specifieke gebruikershandleiding en snelstartgids die u moet lezen en bestuderen:
URL LINK NAAR
https://www.ebikemotion.com Fabrikant aandrijving, website homepage
http://iWocONEQuick-User-Guide
Handleiding voor de bedieningseenheid van
het aandrijfsysteem die zich op de bovenbuis
bevindt.
http://User-Guide-X35-Connection+Mount
Handleiding voor de aandrijfeenheid in het
achterwiel en de elektrische stekkerverbinding.
http://User-Guide-X35-Care+Maintenance
Handleiding onderhoud en verzorging voor het
X35 aandrijfsysteem
Bezoek regelmatig de website van de fabrikant voor updates, revisies en aanvullingen op de
handleiding van het aandrijfsysteem.
12
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
K
N
O
L
D
E
M
B
P
I
J
75 mm
F
G
A
H
Geometrie
Afmetingen = centimeters/inches
ONDERDEEL FRAMEMAAT S M L
A Zitbuislengte 47.7/18.8 51.5/20.3 53.6/21.1
B Bovenbuis horizontaal 53.4/21.0 54.6/21.5 55.7/21.9
D Balhoofdhoek 71.2° * 73.0°
E Eectieve zitbuishoek 73. * *
F Standover-hoogte 75.8/29.8 78.8/31.0 80.8/31.8
G Lengte balhoofdbuis 13.2/5.2 15.4/6.0 16.4/6.5
H Wielbasis 100.6/39.6 101.8/40.1 100.2/39.4
I Front-center 59.8/23.5 61.1/24.0 59.4/23.4
J Lengte liggende achtervork 41.8/16.5 * *
K Bottom Bracket drop 7.2/2.8 * *
L Bottom Bracket hoogte 27.1/10.6 * *
M Vorksprong 5.5/2.2 * 4.5/1.8
N Naloop 5.8/2.3 * 5.8/2.3
O Stack 53.4/21.0 55.4/21.8 57.4/22.6
P Reach 37.8/14.9 38.4/15.1 38.9/15.3
Balhoofdbuis-hoogte 37.5/14.8 * *
* Geeft dezelfde waarde aan. Alle specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
13
137377
Nederlands
SuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
Bottom Bracket - T47 / 73 mm
Onderhoud
Voorafgaand aan montage van nieuwe onderdelen in het BB-systeem, eerst de binnenzijde van het
bottom-brackethuis grondig schoonmaken met een schone, droge doek.
7
3
m
m
4
5
2
3
3
1
6
40-50 N·m
Identifi catie van onderdelen
1. Frame BB-huis
2. T47 BB-systeem
3. Lager
4. BB afdekplaat
5. Kabelafdekking liggende
achtervork
6. Schroef afdekking
AANGEDREVEN ZIJDE
NIETAANGEDREVEN ZIJDE
OPMERKING
Volg de instructies van de fabrikant bij de assemblage en montage van het lagersysteem om
schade aan het frame te voorkomen. Gebruik de voorgeschreven bottom-bracket gereed-
schappen tijdens het onderhoud.
Neem contact op met je Cannondale-dealer over de kwaliteit en compatibiliteit van de vervan-
gende onderdelen. Niet schoonmaken met chemische oplosmiddelen. Geen framemateriaal
wegschuren of schuurmachines gebruiken op het brackethuis. Frameschade die ontstaat door
onjuiste onderdelen of montage c.q. demontage van onderdelen valt niet onder de garantie.
FSA
MEGA EVO BB CUP TOOL
14
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
2 N·m
8 mm Max.
2 N·m
Cross-Section View
(installed)
2 N·m
2
M4
2 N·m
2
M5
M5 X 10 Max.
1
2
3
Sen
RB
RD
DU
FD
CP
RB
5
4
6
7
8
5
6
3
4
2
9
NGLI-2
1
NO PINCH
8
7
Max.
Max.
CC
Kabelgeleiding
1. Externe accu (optioneel)
2. Interne accu
3. Laadpoort
4. Bidon
5. iWoc
®
ONE
(bedieningsinterface)
6. Kabelgeleider onderbuis
7. Kabelbeschermer liggende
achtervork
8. Afdekplaat bottom bracket
9. Bouten voor bidonhouder
RB  Achterremleiding
RD  Buitenkabel achterderaillle
DU  Kabel aandrijfeenheid
FD  Buitenkabel voorderailleur
CP  Laadpoortkabel
CC - iWoc
®
ONE kabel
Let op: Ga niet zelf aan de slag met de kabelgeleiding. Door de complexe aard van de onderdelen
en de hoeveelheid demontagewerkzaamheden die nodig is om bij de bekabeling te komen, is het
zinvoller om reparaties of vervangingen van de accu en binnen- of buitenkabels te laten uitvoeren
door een geautoriseerd Cannondale e-Bike service center.
Identificatie van onderdelen
OPMERKING
Gebruik geen bevestigingsbouten
voor bidonhouder die langer zijn
dan de voorgeschreven lengte.
Langere bouten zullen te diep in de
onderbuis steken en de interne accu
beschadigen.
Bekijk
WAARSCHUWING,
pagina 8.
ZEER BELANGRIJK:
Zorg dat buitenkabels in het BB-huis
met een ruime bocht onder de BB-
huls door lopen om te voorkomen
dat de kabels zwaar lopen of vast
komen te zitten.
15
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
2 N·m
8 mm Max.
2 N·m
Cross-Section View
(installed)
2 N·m
2
M4
2 N·m
2
M5
M5 X 10 Max.
1
2
3
Sen
RB
RD
DU
FD
CP
RB
5
4
6
7
8
5
6
3
4
2
9
NGLI-2
1
NO PINCH
8
7
Max.
Max.
CC
1. Interne accu
2. Klem
3. 3M™ tape
4. Klembout
5. Bevestigingsbout
6. T-ring
7. Bovenste accukabels
8. Onderste accukabels
Interne accu
Om schade te voorkomen aan de
accu is het zeer belangrijk om de
voorgeschreven aanhaalmomenten
van de klemmen en bevestigings-
bouten aan te houden
Er zijn drie klemmen op de accu ge-
plaatst om de accu voor de montage uit
te lijnen met de gaten in het frame. De
ruimte tussen de klemmen verschilt per
framemaat.
De klemmen moeten niet ter hoogte
van de bidonnokken in het frame
worden geplaatst.
Zie Vervangingsonderdelen voor
servicekits.
Identificatie van onderdelen
OPMERKING
Voorkom dat de remleiding of
derailleurkabels worden vastgeklemd of
geplet tussen het bovendeel van de klem
en de binnenzijde van de onderbuis.
16
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
Achterwiel
De instructies van de fabrikant van de aan-
drijfeenheid bevatten belangrijke details
over het omgaan met de onderdelen van
het aandrijfsysteem. Lees die instructies
onmiddellijk door.
WAARSCHUWING
Om zware verwondingen te voorkomendoor
ongewenst inschakelen, moet je het aan-
drijfsysteem UIT schakelen voordat er
werkzaamheden aan het systeem worden
verricht.
OPMERKING
Neem maatregelen om te voorkomen dat kabels
en stekkers beschadigd raken als het achterwiel
wordt verwijderd.
Demonteren:
Als het achterwiel moet worden verwijderd
in het geval van een bandenwissel of nieuwe
binnenband, moeten de volgende stappen in
onderstaande volgorde worden doorlopen:
1. Zet het aandrijfsysteem UIT. Zie hiervoor
de instructies van de fabrikant.
2. Plaats de fiets met het achterwiel van de
grond in een werkstandaard.
3. Draai de schroeven van de beschermer
op de liggende achtervork een beetje los,
schuif de beschermer naar achter over de
schroeven en verwijder de beschermer.
4. Maak de stekker los van de kabel tussen
de accu en de aandrijfeenheid.
5. Maak de asmoeren van de aandrijfeenheid
los. Je kunt hiervoor een bahco of een 8
mm inbussleutel gebruiken. De dropouts
zijn zo ontworpen dat de asmoeren en
onderlegringen niet compleet verwijderd
hoeven te worden om het achterwiel te
kunnen monteren/demonteren.
6. Haal het achterwiel voorzichtig uit de
dropouts.
Monteren:
1. Zet het aandrijfsysteem UIT. Zie hiervoor
de instructies van de fabrikant.
2. Plaats de fiets met het achterwiel van
de grond in een werkstandaard.
3. Zet het achterwiel in de dropouts.
4. De uitsteeksels op de asringen uitlijnen
met de sleuven in de dropouts (zoals
getoond in de onderstaande figuur).
Plaats de asringen vervolgens op beide
zijden van de achteras.
5. Zet de beide asmoeren met de hand
vast. Aan de zijde met de accukabel:
zorg dat de kabel op de juiste manier in
de uitsparing van de dropout valt (zie
onderstaande afbeeldingen). Zorg dat de
kabel niet afgekneld of geplet wordt
als de asmoer wordt aangedraaid.
6. Vastdraaien tot het voorgeschreven
aanhaalmoment. Raadpleeg hiervoor
de instructies van de naaabrikant.
7. Sluit de stekkers tussen de naafkabel
en de accu weer aan.
8. Monteer de kabelafdekking van de accu-
kabel op de liggende achtervork terug op
zijn plaats en draai de schroeven vast met
het voorgeschreven aanhaalmoment.
17
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
M4 x 12 mm
M4 x 8 mm
4
3
2
1 N·m
2
M4
1 N·m
M4
5
6
1
OPMERKING
Zorg dat de kabelafdekking
op de liggende achtervork
(1) de accukabel vastklemt
bij het uiteinde van de
dropout zodat de kabel niet
richting de remschijf loopt.
Rij niet op de fiets zonder
de kabelafdekking op de
liggende achtervork.
Vervang deze als hij ont-
breekt of beschadigd is.
1. X35 aandrijfeenheid
(achternaaf)
2. Kabelafdekking liggende
achtervork
3. Asringen
4. Asmoer
5. Accustekker
6. Stekker aandrijfeenheid
Identificatie van onderdelen
18
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
Verwijderen van de interne
accu
WAARSCHUWING
Onderhoud aan de interne accu mag alleen
worden uitgevoerd door een professionele
fietsmonteur.
1. Demonteer de afdekkap op het balhoofd-
lager zodat de vork iets kan zakken in de
balhoofdbuis. Dit is nodig om voldoende
ruimte te krijgen op de kabels.
2. Verwijder de twee schroeven en open
kabelgeleider op de onderbuis om de
kabels enige ruimte te geven.
3. Verwijder de schroeven waarmee de
iWoc® One in de bovenbuis zit vastge-
klemd.
4. Verwijder de afdekplaat onder het bottom
bracket en de kabelbeschermer op de
liggende achtervork.
5. Verwijder de vier schroeven en haal de
laadpoort uit de frameopening.
6. Trek de bovenste kabels omhoog door het
gat in de onderbuis en haal de stekkers
los.
7. Verwijder de crankset en verwijder de
BB-huls.
8. Verwijder het achterwiel
9. Maak de kabel van de aandrijfeenheid los.
10. Trek de laadpoort omhoog.
11. Trek de buitenkabel van de derailleur
omhoog door de opening van de laadplug
om ruimte te maken voor de accu.
12. Trek de accu naar beneden in de onderbu-
is.
4
3
1
1
Front Derailleur Mount
(Mechanical shift shown)
De voorderailleurbevestiging is aan het frame
gelijmd. Het is een type ’aanlasnok’.
Probeer deze bevestiging niet te verwijderen.
Zorg bij gebruik van een mechanische voorderailleur
of SRAM eTAP dat de frameplug is gemonteerd om
te voorkomen dat er water of vuil in het frame komt.
Bij montage van Di2-systemen de Di2-kabelplug
gebruiken.
19
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
Headtube Steering Angle
OPMERKING
Forceer het stuur niet voorbij de aanslag-
punten.
Als de besturing van de fiets wordt over-
belast (bv als gevolg van een klap tegen
het stuur, een valpartij, enz), kan dat leiden
tot schade aan het frame, de vork of de
blokkeerpen/stuurstop.
Dit soort schade wordt niet gedekt door de
Cannondale beperkte garantie.
Underside of headtube.
1. Stuurstop voorvork
2. Stuurstop balhoofd
3. Stuurhoek
3
55°
55°
2
1
2
2 N·m
2
1
NGLI-2
Bij vervanging:
Verwijder het achterwiel
Verwijder de bevestigingsschroeven en verwijder
de oude hanger uit de dropout.
Maak het gebied rond de dropout schoon en
controleer het frame op eventuele scheuren of
schade. Als je schade constateert, laat het frame
dan door je Cannondale-dealer inspecteren.
Als de dropout onbeschadigd is, doe dan een
dun laagje vet tussen het frame en de hanger.
Dit helpt om kraakgeluiden tijdens het schakelen
te minimaliseren. Deze geluiden zijn het gevolg
van minimale speling tussen frame-dropout en
derailleurhanger.
Schuif de nieuwe derailleurhanger in de dropout.
Schoonmaken en Loctite
®
242 (of schroef-
borgmiddel van gemiddelde sterkte) op de
schroefdraad doen en de bout vastdraaien tot
het voorgeschreven aanhaalmoment.
Achterderailleurbevestiging
1. RD-bevestiging 2. . M3 X 10 schroeven
20
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
Zadelpen
Montage & afstelling
Voorafgaand aan montage:
Gebruik een schone doek om de resten carbon
frictiepasta aan de binnenzijde van de zitbuis
te verwijderen.
Breng nieuwe carbon frictiepasta aan op de
zadelpen en smeer een klein beetje aan de
binnenzijde van de zitbuis.
Zorg dat de afdichting in goede conditie is en
plaats deze op de zadelpen.
Afstelling:
1. Schuif de geprepareerde zadelpen terug in het
frame. Hou de minimum insteekdiepte aan.
2. Stel de zadelhoogte af.
3. Schuif een 4 mm inbussleutel door de opening
aan de onderzijde van de zitbuis, zoals getoond
in de illustratie.
4. Draai de klemschroef vast met het voorgeschre-
ven aanhaalmoment.
5. Schuif de afdichting tegen het frame.
6. Als de zadelhoek versteld moet worden, draai
dan de klembouten van de zadelklemming los,
verstel het zadel en draai de bouten daarna weer
vast met het voorgeschreven aanhaalmoment.
OPMERKING
Gebruik geen reinigingsprays of
oplosmiddelen voor het schoonmaken.
Gebruik alleen een schone werkdoek.
Het aanbevolen aanhaalmoment niet
overschrijden. Als de klemschroef te hard
wordt aangedraaid, zal de zadelpenklem, de
zadelpen of het frame beschadigd raken.
Onderhoud
Regelmatig de zadelpen en klemconstructie uit het
frame halen voor reiniging, inspectie op schade en
het vernieuwen van vet en carbon frictie-gel.
Zie ook de paragraaf ”Inspectie van de zadel-
penklem.
Minimale insteekdiepte
De minimum insteekdiepte van de zadelpen in het
frame is 65 mm.
Maximale insteekdiepte
De totale lengte van de zadelpen die in het frame
gestoken kan worden, is afhankelijk van de
framemaat en moet bij elk frame apart worden
gecontroleerd.
Om de insteekdiepte te controleren moet de
zadelpen voorzichtig in het frame worden gestoken
totdat deze niet dieper gaat. Trek de zadelpen
vervolgens 5 mm omhoog.
OPMERKING
Een zadelpen mag nooit helemaal naar
beneden in het frame worden gedrukt. Laat
je Cannondale-dealer de juiste maat zadelpen
bepalen.
DE ZADELPEN MAG ALLEEN DOOR EEN
PROFESSIONELE FIETSMONTEUR WORDEN
INGEKORT. Een onjuist afgekorte zadelpen
kan resulteren in schade die kan leiden tot een
ongeval.
Meer informatie over carbon zadelpennen vind je in
de Cannondale Bicycle gebruikershandleiding in de
paragraaf ”Onderhoud van carbon zadelpennen”.
WAARSCHUWING
21
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
5mm
65mm
6 N·m
6 N·m
2
3
5
6
7
4
NGLI-2
CRB-GEL
CRB-GEL
3
1
CRB-GEL
CRB-GEL
Minimale insteekdiepte
Maximale insteekdiepte
Maximale diepte
Gebruik carbonpastaover
de volledige lengte van de
ingestoken zadelpen
Identification
1. Zadelklem
2. Zadelpen
3. Zadelpen wig
4. Seal
5. Di2 Batterij
6. Batterij behuizing
7. Di2 Kabel
22
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
Controle van de zadelpenklem
Het interne klemmechanisme van de zadelpen bestaat uit een schuivende klemconstructie en een moerplaat
met een dubbelzijdige kleefband die hem op zijn specifieke plek houdt aan de binnenzijde van de zitbuis.
De schuivende klemonderdelen kunnen worden verwijderd als de zadelpen is gedemonteerd.
Altijd de oppervlakken van de schuivende klem schoonmaken met een schone, niet-rafelende doek. De onder-
delen niet natmaken met schoonmaakmiddelen omdat de interne onderlegring is ingevet. Oplosmiddelen
verwijderen het vet waardoor de gehele constructie moet worden gedemonteerd en opnieuw worden ingevet.
OPMERKING
Als de moerplaat verdraaid is, moet deze worden verwijderd en opnieuw aan het frame worden bevestigd.
Het proces wordt omschreven in de service-instructies bij de onderdelenkit. Deze instructies worden niet
beschreven in deze handleiding. We adviseren om deze herbevestiging door een Cannondale-dealer te laten
uitvoeren.
Let op: Bij de eerste montage van de moerplaat is het belangrijk om niet op de 4 mm inbussleutel te drukken
tijdens het vastdraaien van de klemmoer tegen de zadelpen. Dit kan er namelijk voor zorgen dat de dubbelzijdige
tape loslaat voordat deze goed is vastgeklemd. Een slechte binding kan leiden tot een onjuiste uitlijning. De 3M™
VHB™ tape 5980 is drukgevoelig.
Voor inspectie
1. Verwijder de zadelpen. Zie de vorige pagina.
2. Om de schuivende klem te verwijderen, gebruik
een 4 mm inbussleutel en draai de fixeerschroef
langzaam een kwartslag met de klok mee totdat
de klem loskomt van de moerplaat.
3. Gebruik de 4 mm inbus om de klem naar buiten te
duwen via de opening in de zitbuis.
4. Kijk in de frame-opening. Gebruik eventueel een
zaklamp. Controleer de positie van de moerplaat.
Zie de CORRECTE plaatsing op de volgende pagina.
5. Als de moerplaat ontbreekt, is verdraaid of bescha-
digd, moet deze worden vervangen. Deze service
moet worden uitgevoerd door een Cannondale-
dealer.
6. Controleer de conditie van de schuifklem. Het vlak
dat naar de zadelpen gericht is en het contact-
gedeelte met het frame moeten glad zijn. Als ze
beschadigd of ruw zijn, moet de klemconstructie
worden vervangen door een nieuw exemplaar.
7. Maak de onderdelen en de binnenzijde van de
zitbuis schoon met een droge werkdoek, doe vet op
de aangegeven onderdelen en smeer carbonpasta
op de gemarkeerde delen zoals in de illustratie is
weergegeven.
8. Bij het terugplaatsen van de schuifklem in het frame
kun je de 4 mm inbus als geleider gebruiken om
hem in de moerplaat te positioneren.
9 Draai de fixeerschroef tegen de klok in om de moer-
plaat te laten aangrijpen. Let erop dat de moerplaat
voldoende ver is aangedraaid om de zadelpen
eenvoudig in de zitbuis te kunnen schuiven.
23
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
1
2
3
4
5
6
CRB-GEL
NGLI-2
NGLI-2
Identificatie van onderdelen
1. Schuivende klem
2. Rolpennen (2x)
3. Vulring
4. Fixeerschroef
5. Moerplaat
6. Drukgevoelige kleeftape
(dubbelzijdig)
Dit is NIET CORRECT. De
moerplaat is verdraaid
Dit is CORRECT
Juiste toepassing van
carbonpasta en vet
(shown disassembled)
De drukgevoelige dubbelzijdige tape zorgt voor
een correct uitgelijnde moerplaat in het frame.
Bij eerste montage moeten de moerplaat en
het frame beide zeer schoon zijn om een goede
kleefkracht te garanderen.
Klaar om de zadlpen in te steken
24
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
KNØT Stem Spacers
Spacers kunnen worden opengebogen voor
montage/-demontage zonder de kabels los te
maken.
Buig de spacer naar binnen en voer de kabels door
de eerste opening. Duw vervolgens de kabels door
de tweede opening.
Plaats de spacer op de stuurbuis.
Spacers en stuurpen grijpen in elkaar.
25
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
Haak de covers in elkaar en schuif ze over de
stuurpen. De stuurpenbody en covers grijpen
ook in elkaar.
Sluit eerst de stuurpen-cover aan de rechterkant,
draai vervolgens de linker stuurpen-cover op zijn
plaats en sluit hem rond de stuurpenbody.
Bevestig de stuurpen-covers met de M3 bout (1 Nm).
26
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
1 N·m
M3
O
N
C
D
M
K
1 N·m
M3
BA
6 N·m
M6
H
I
J
L
U
T
R
P
S
Y X
W
P
Q
Di2
eTap
Di2
eTap
DROP
REACH
STEM
LENGTH
1 N·m
CRB-GEL
5 N·m
2
B1
C
5 N·m
2
5 N·m
2
5 N·m
2
D
B2
CRB-GEL
7.5mm
12.5mm
H
(2X)
(4X)
(1X)
2 N·m
6
A
G
E
F
F
F
G
O
E
RR
FT
V
KNØT / SAVE SystemBar
KNØT & SAVE gedeelde onderdelen
ID Omschrijving Onderdeelnummer
D K28018 SystemBar Mounting Hardware
E K12018 SystemBar Computer and Light Mount
F K12008 SystemBar Computer and Light Insert
G K28039 HGRM KNOT/SAVE Handlebar Plug
H K28000 SuperSix Stem Spacers
27
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
Stuur
ID Omschrijving Onderdeelnummer
Breedte
(cm)
A
KNØT
CP2650U1038 38
CP2650U1040 40
CP2650U1042 42
CP2650U1044 44
SAVE
CP2600U1036 36
CP2600U1038 38
CP2600U1040 40
CP2600U1042 42
CP2600U1044 44
Stuurpennen
B1 KNØT Stems
CP2300U1080 80
- 17
CP2300U1090 90
CP2300U1010 100
CP2300U1011 110
CP2300U1012 120
CP2250U1080 80
-6
CP2250U1090 90
CP2250U1010 100
CP2250U1011 110
CP2250U1012 120
B2
SuperSix EVO
KNOT Stem Covers
K2804080 80
- 17
K2804090 90
K2804000 100
K2804010 110
K2804020 120
K2803080 80
-6
K2803090 90
K2803000 100
K2803010 110
K2803020 120
C SAVE Stems
CP2000U1080 80
- 6
CP2000U1090 90
CP2000U1010 100
CP2000U1011 110
CP2000U1012 120
CP2000U1030 130
CP2100U1080 80
+ 6
CP2100U1090 90
CP2100U1010 100
CP2100U1011 110
28
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
55mm
3mm
K35009
12.5mm
7.5mm
5 N·m
2
4 N·m
MAX.
KNØT SystemStem
De KNØT stuurpen is geschikt voor een interne remleiding en Di2-bedrading binnendoor.
De montage van de spacers is uitgelegd op de vorige pagina’s.
De hoogte van de stuurpen kan worden afgesteld door een combinatie van 12,5 mm en/of 7,5 mm spacers.
De maximale stackhoogte van de spacers is 55 mm. In bovenstaande voorbeeld zijn 2  12,5 mm spacers
en 4  7,5 mm spacers gebruikt, dus in totaal 55 mm.
De KNØT stuurpen kan alleen worden gebruikt bij een Cannondale SystemBar zoals de SAVE of KNOT
SystemBar.
Gebruik uitsluitend de Cannondale SI compressieplug K35009.
Aanvullende instructies zijn te vinden op:
https://p.widencdn.net/w5njzq/134947-REV1-CDOMSSAVEKNOTSystemBar
29
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
VERVANGINGSONDERDELEN
6
N·m
M6
H
I
N
G
2
4-6 N·m
M8
A
O
NGLI-2
R
S
V
K
2
40-50 N·m
M47
Di2
eTap
J
P
1 N·m
E
B
2
2 N·m
M32X
J
C
D
F
QTY 3
2
2 N·m
M5
M
M3
1 N·m
T
P
FT
CRB-GEL
Y
water bottle bolts
10 mm
(max. length)
2
2 N·m
M5
A
K26030 S6 EVO Internal Seat Binder
B
K33009 Derailleur Hanger TA ST SS 070
C
K34100 S6 EVO Neo Battery Door
D
K34120 NDS CS Power Cable Protector
-- KF115/ Carbon Seatpost Gel
E K33080 Dropout Bolts M410mm Qty 2
F
K76050 X35 Battery Straps/Mounting Hrdw
G
K26050 KNØT 27 Rail Clamps and Hardware
H
K2601000
HG 27 KNØT Crb Seatpost 330mm
0 O/Set
K2601015
HG 27 KNØT Crb Seatpost 330mm
15 O/Set
I
K2602015
C1 27 KNØT Alloy Seatpost 330mm
15 O/Set
J
K32170 S6 EVO Frame Grommets
K
K32030
S6 EVO Rim Di2 Headtube Wire Guide
M
K32160 S6 EVO/CAAD13 DT Cable Guide
ID Part Number Description
N
K32180
KNØT 27 Di2 Battery Mount
O
K26070
Seatpost Silicone Grommet
P
KP449/ Rubber Brake Housing Grommets
R
K35028 1 1/4 Crb Headset No Crown Race
S
K35038 1 3/8 Crb Headset No Crown Race
T
K83019
Speed Release TA 10012 2Lead
P1.0 119mm
--
K83029
Speed Release TA 14212 2Lead P1.0
165mm
V
K35058 SL Compression Plug with Top Cap
--
KP197/SRM PF30 BB Cups & Bearings
--
KB6180/ BB30 Bearing Blue (QTY 2)
--
K22037 BB30 Bearing Blue (QTY 24)
Y
K34130 Chainstay Protection Film
30
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
EBIKE CHECKLIST VOOR ELKE RIT
WAARSCHUWING
Voer voor en na elke rit een inspectie uit. Regelmatige controle is noodzakelijk om problemen
vroegtijdig te signaleren en op te lossen voordat ongevallen plaatsvinden. Niet met de fiets rijden als
de fiets niet normaal functioneert of defecte, beschadigde of ontbrekende onderdelen heeft. Laat
schade inspecteren en repareren bij je Cannondale-dealer voordat je weer gaat rijden.
ALS JE DEZE WAARSCHUWING NEGEERT, KUN JE DOOR EEN ONGEVAL ERNSTIG LETSEL
OPLOPEN, VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN.
VOOR EN NA ELKE RIT:
Maak de fiets schoon en voer een visuele inspectie uit van het gehele fietsframe. Let
op scheurtjes of andere schade. Zie ook het hoofdstuk ’Veiligheidsinspecties’ van je
Cannondale Bicycle gebruikershandleiding
Zorg dat de accu volledig is opgeladen en stevig bevestigd is. Volg de instructies van de
fabrikant voor het opladen van de accu. De laadcapaciteit en ontladingscapciteit van de
accu neemt in de loop van de tijd af. Oudere accu’s moeten vervangen worden als ze niet
meer binnen de aangegeven tijd opladen en/of als ze geen betrouwbaar vermogen meer
leveren.
Test het aandrijfsysteem en controleer of alles normaal functioneert.
Als je eBike is uitgerust met een verlichtingssysteem, remlichten, koplampen, achter-
lichten en kentekenplaatverlichting, controleer dan of al deze lampen normaal functio-
neren. Zorg dat de kentekenplaat schoon en leesbaar is.
Controleer de voor- en achterrem en zorg dat ze normaal functioneren.
Controleer de bandenspanning en de conditie van de wielen. Controleer de
bandenspanning en de conditie van de wielen. Zorg dat de banden niet beschadigd zijn
en niet teveel versleten zijn. Zorg dat er geen gebroken of ontbrekende wielonderdelen
zijn en dat de wielen stevig in het frame bevestigd zijn met snelspanassen of andere
klemconstructies.
Zorg dat de aandrijfketting schoon, goed ingevet en in goede conditie is. De slijtage
aan de ketting is groter dan bij reguliere fietsen zonder e-motor. Daarom moeten deze
onderdelen vaker worden gecontroleerd en vervangen. Zorg dat het versnellingssysteem
normaal functioneert over het gehele versnellingsbereik.
Controleer de remmen van de fiets. Zorg dat ze goed werken. De remblokken en rem-
schijven slijten sneller dan bij reguliere fietsen zonder e-motor. Daarom moeten deze
onderdelen vaker worden gecontroleerd en vervangen.
Controleer de conditie van de elektrische kabels (zonder knikken, geen schuurplekken).
Controleer of de kabel bij de dropout op de juiste manier gemonteerd is zodat hij de
remschijf niet kan raken.
31
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
EBIKE ONDERHOUD
Onderhoud aan je fiets
1. Lees je Cannondale Bicycle gebrui-
kershandleiding voor informatie over de
verantwoordelijkheden van de eigenaar
voor routinematige of basisinspecties en
onderhoud aan de fiets.
Neem contact op met je geautoriseerde
Cannondale-dealer om samen een
volledig onderhoudsprogramma te maken
dat past bij jouw rijstijl, de gebruiksom-
standigheden en de gemonteerde
componenten.
Volg de onderhoudsaanbevelingen die
worden gegeven door de fabrikanten van
de verschillende componenten op je fiets.
2. Het is aan te bevelen je fiets na de
eerste 150 km naar je geautoriseerde
Cannondale-dealer te brengen voor een
eerste inspectie. Dan worden de volgende
zaken gecontroleerd: het aandrijfsysteem,
conditie van de ketting, het schakel-
mechanisme, accessoires, conditie van
de wielen en banden, remmen, enz. Dit
bezoek aan je dealer is een startpunt voor
regelmatige controle, afhankelijk van hoe
en waar je rijdt.
3. Elke 1000 km moet je de fiets langsbren-
gen bij je geautoriseerde Cannondale-de-
aler voor een reguliere en gedetailleerde
inspectie van de gehele fiets, inclusief
afstelling en vervanging van slijtagedelen.
Bij elektrisch ondersteunde fietsen
(elektrische fietsen) zullen de wielen,
banden, aandrijflijn en remmen over het
algemeen sneller slijten.
Onderhoud aan het
aandrijfsysteem
OPMERKING
Onderdelen van het aandrijfsysteem
mogen alleen worden onderhouden bij
een geautoriseerd service center. Dit
garandeert de kwaliteit en de veiligheid
van het aandrijfsysteem.
Probeer nooit zelf de onderdelen
van het aandrijfsysteem te openen
of uit het frame te verwijderen of zelf
werkzaamheden aan het systeem uit
te voeren. Ook andere componenten
van het elektrische aandrijfsysteem (bv.
de ketting, kettingblad voor, cassette
achter, achterderailleur, crankarm)
moeten worden onderhouden door een
geautoriseerde Cannondale-dealer.
Vervangingsonderdelen moeten identiek
zijn aan de originele Cannondale-
specificaties voor de fiets. Het vervangen
van componenten zonder originele
specificaties kan leiden tot overbelasting
of andere schade aan de aandrijfeenheid.
De garantie komt te vervallen indien het
aandrijfsysteem ongeautoriseerd wordt
geopend of onderhouden.
32
137377
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
Schoonmaken:
Gebruik voor het schoonmaken van je fiets
een natte spons of zachte borstel met
alleen milde zeep en water. Spoel de spons
vaak uit. Spuit geen water direct op de
bedieningseenheid of de componenten van
het aandrijfsysteem.
OPMERKING
Gebruik nooit een hogedrukreiniger
en droog de fiets niet met perslucht.
Dit zorgt ervoor dat er vuil in de afge-
dichte componenten en elektrische
verbindingen/componenten komt
waardoor corrosie of onmiddellijke
schade door water kan ontstaan of
waardoor de slijtage hoger wordt.
WAARSCHUWING
Zorg dat de elektrische componenten
niet nat worden.
Zorg dat de fiets stevig rechtop staat
en niet per ongeluk kan omvallen
tijdens het schoonmaken.
Vertrouw niet op de fietsstandaard.
Gebruik een stevige draagbare montage-
standaard om de fiets rechtop te houden.
NederlandsSuperSix EVO Neo - Supplement gebruikershandleiding
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Mail: Postbus 5100
Visits: Hanzepoort 27
7570 GC, OLDENZAAL, Netherlands
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.co.uk
WWW.CANNONDALE.COM
© 2019 Cycling Sports Group
SuperSix EVO Neo Supplement gebruikershandleiding
137377
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36

Cannondale SuperSix Evo Neo de handleiding

Type
de handleiding