Cannondale E-Series de handleiding

Type
de handleiding
ELECTRIC BIKE
SUPPLEMENT BIJ DE HANDLEIDING
134903 Rev 3.
Belangrijke aanwijzing
In deze bijlage wordt uitzonderlijk belangrijke Informatie
op de volgende manier aangeduid:
GEVAAR
Geeft een gevaarlijke situatie aan die, indien
niet voorkomen, kan leiden tot zware verwon-
dingen of zelfs overlijden.
WAARSCHUWING
Geeft een gevaarlijke situatie aan die, indien
niet voorkomen, kan leiden tot zware verwon-
dingen of zelfs overlijden.
OPMERKING
Geeft aanwijzingen die moeten worden opgevolgd
om schade te voorkomen.
SUPPLEMENT BIJ DE HANDLEIDING
1
134903 Rev 3.
XRD11132XBF100001
--- db(A) - ---min-1
Make: Cannondale
Vehicle Category: A
e1
2002/24
XXXX
1
2
3
4
5
6
7
7a
8
9
10
12
11
1.--
2.--
3.--
4.--
5.--
6. 0.275.007.031
7.--
7.a --
8.--
9. 20Z
10. 34Z, 30z
26Z, 23Z
21Z, 19Z
17Z, 15Z
13Z, 11Z
11. --
12. --
EN ISO 4210
NEDERLANDS
INHOUD
Cannondale
Electric Bike - (E-Bike)
Identicatie ....................................................................................2
Veiligheidsinformatie .............................................................. 3-7
Onderhoud .................................................................................8-9
Notities ..........................................................................................10
MODEL OVERZICHT .............................................................(end)
Drive-Assist Systeem
De handleidingen voor de eigenaar van de fabrikant en
de instructies voor de bediening en het onderhoud van
het drive-assist systeem zijn electronisch beschikbaar als
pfd bestand via onze website. Download en lees deze
bestanden VOOR u de ets gaat gebruiken.
WAARSCHUWING
Gebruik uw ets niet voordat u de handleidingen
voor de eigenaar en de instructies van de fabrikant
hebt gelezen.
Gaat u alstublieft naar het ‘’MODEL OVERZICHT’’
van dit supplement om meer informatie te vinden
over hoe u de handleidingen van de fabrika voor
de eigenaar van het Drive-Assist Systeem kunt
downloaden.
U kunt ook naar het SUPPORT onderdeel van onze
website gaan en het uw model ets kiezen:
http://www.cannondale.com/en/USA/Support/
OwnerManuals/E-Series www.cannondale.com.
Over dit supplement
Dit supplement bij de handleiding biedt belangrijke
modelspecieke informatie met betrekking tot
veiligheid, onderhoud en techiek. Dit supplement dient
niet ter vervanging van uw Cannondale Handleiding
voor de Eigenaar.
Dit supplement kan slechts één van meedere
supplementen voor uw ets zijn. Zorg dat u alle
supplementen verkrijgt en leest.
Als u een handleiding of een supplement nodig hebt, of
als u vragen hebt over uw ets, neem dan direct contact
op met uw Cannondale dealer, of bel ons via één van
de telefoonnumers die u op de achterzijde van deze
handleiding vindt.
U kunt Adobe Acrobat PDF-versies van alle Cannondale
handleidingen en supplementen downloaden van onze
website: www.cannondale.com/.
Dit supplement bevat informatie over de volgende
modellen weergeven in het MODEL OVERZICHT.
Uw Cannondale-dealer
Om er zeker van te zijn dat uw ets op de juiste wijze
wordt onderhouden en dat garantievoorwaarden
van toepassing blijven, raden wij u aan alle
onderhoudswerkzaamheden te laten uitvoeren door uw
geautoriseerde Cannondale-dealer.
OPMERKING
Ongeautoriseerde service, onderhoud of
vervangingsonderdelen kunnen leiden tot
aanzienlijke schade en het vervallen van de
garantievoorwaarden.
Contacting Cannondale
Cycling Sports Group Europe B.V
Mail: Postbus 5100
Visits: Hanzepoort 27
7570 GC, OLDENZAAL, Netherlands
Tel: +41 61 551 14 80
Fax:+31 54 151 42 40
Cannondale USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way, Wilton CT, 06897, USA
1-800-726-BIKE (2453)
2
134903 Rev 3.
ELECTRIC BIKE OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
IDENTIFICATIE
E-Bike onderdelen
Hieronder staat een voorbeeld elektrische ets afgebeeld. Uw eigen actuele model en de onderdelen kunnen anders zijn.
1
2
4
3
5
6
16
15
17
16
11
13
14
8
10
12
9
7
10
SERIAL
15
1 Frame
2 Motor
3 Display/ bediening
4 Accu
5 Voorste tandwiel
6 Cassette
7 Motor sensor/spaak magneet
8 Kop Lamp
9 Achter Lamp
10 Spatbord
11 Achterdrager
12 Standaard
13 Kentekenplaat houder
14 Kentekenplaat verlichting
15 Sleutel
16 Serie Nummer (ID)
17 Label
Sleutels
Het aandrijfsysteem wordt AAN en UIT geschakeld
middels een sleutel. De sleutels hebben een
serienummer SERIAL. Noteer het serienummer van de
sleutel als referentie en voor eventuele vervanging van
de sleutel. Wanneer uw sleutels kwijt zijn of gestolen, of
wanneer u extra exemplaren wilt, aub contact opnemen
met de leverancier van het slot/ de sleutel.
OPMERKING
Rij niet met de sleutels in het slot van de accu.
Verwijder altijd de sleutel uit het slot na het
gebruik. Sleutels kunnen worden gestolen of
kunnen per ongeluk afbreken in het slot. Bewaar
de reservesleutel op een veilige plaats.
Vervangingsinformatie van de sleutel leveranciers:
http://www.axa-stenman.com
www.abus.com
http://www.trelock.de/web/
en/services/schluesselservice/
schluesselservice.php
Schrijf hier SERIAL.
3
134903 Rev 3.
NEDERLANDS
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Gebruiksdoel
Uw E-series ets heeft een elektrisch trapondersteunings-
systeem. Het is geen bromets of motorets. In de
EU-landen is deze ets volgens de wet een ‘EPAC-ets’,
ofwel een Electrically Powered Assisted Cycle (elektrisch
ondersteunde ets).
Het aandrijfsysteem bestaat uit een aandrijfeenheid,
een accu, een boordcomputer en diverse elektronische
componenten (bedrading, sensors en schakelaars). Uw
E-series bike heeft voor een deel dezelfde onderdelen als
een normale (pedaalaangedreven) ets.
Er zijn heel veel verschillende aandrijf systemen voor
verschillende toepassingen en ets types. Ook zijn er veel
verschillende fabrikanten (Shimano, BOSCH, Yamaha, etc.
Het is belangrijk om te weten dat als het ondersteunings-
systeem is ingeschakeld (schakelaar in stand ON), de
aandrijfeenheid alleen ondersteuning biedt als u gaat
trappen. De hoeveelheid vermogen die de aandrijfeenheid
levert, hangt af van hoeveel kracht die u op de pedalen
zet én welke stand voor de mate van ondersteuning en
assistentiemodus u hebt gekozen via de stuurschakelaar.
Als u stopt met trappen, zal de aandrijfondersteuning ook
worden losgekoppeld. In alle standen van het systeem
wordt de mate van ondersteuning progressief verminderd
en stopt op het moment dat de ets een snelheid van 25
km/u (15.5 mph) bereikt of eerder, als u stopt met trappen.
De aandrijvingsondersteuning zal weer in werking treden
op het moment dat de snelheid onder de 25 km/u (15,5
mph) zakt zolang de pedalen maar worden rondgedraaid.
Als de aandrijvingsondersteuning is uitgeschakeld
(schakelaar in stand OFF), kunt u normaal trappen met de
ets. Het aandrijfsysteem zal dan niet in werking treden.
WAARSCHUWING
LEER UW FIETS, ONDERSTEUNINGSSYTEEM
KENNEN EVENALS DE MANIER WAAROP U DE FIETS
DIENT TE GEBRUIKEN. OP EEN VERKEERDE MANIER
GEBRUIKEN VAN DE FIETS KAN ZEER GEVAARLIJK
ZIJN.
Lees voor gebruik uw Cannondale eigenaar
handleiding voor meer informatie over het voorge-
schreven gebruik en voorwaarden 1-5.
Ondersteuning systeem: U moet de de, door de fabri-
kant, voorgeschreven manier van gebruik respecteren.
Lees alstublieft de handleiding van de betreende
fabrikant.
Raadpleeg de modellen bijlage van deze handleiding
voor meer informatie.
Drive Systeem
WAARSCHUWING
INSTRUCTIES VAN DE FABRIKANT - In aanvulling
op dit supplement, dient u ook de instructies voor
alle compontent van het drive-assist systeem van de
fabrikant te lezen en op te volgen:
Motor Accu
Display/computer Oplader
Deze instructies bevatten de juiste bedieningswijze,
onderhouds en service informatie. Meer informatie
op:
http://www.cannondale.com/en/USA/Support/
OwnerManuals/E-Series www.cannondale.com.
Geen Aanpassingen
WAARSCHUWING
PAS DEZE FIETS EN/OF AANDRIJFSYSTEEM VOOR
GEEN ENKELE REDEN, OP WELKE MANIER DAN
OOK, NIET AAN. Dit kan resulteren in zware schade,
gevaarlijke gebruiksomstandigheden, of overtreding
van wet en regelgeving.
Dealers en eigenaren MOGEN NIET, op welke wijze
dan ook, de originele componenten van de ets of
het aandrijfsysteem aanpassen (bijvoorbeeld de
gespeciceerde afmetingen van de tandwiel-
erhoudingen). Pogingen om te ‘’customizen’ of
‘’verbeteren van de snelheid zijn gevaarlijk voor
de rijder. Gebruik daarom alleen gespeciceerde
Cannondale en/of drive assist fabrikanten service en
vervangingsonderdelen.
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWINGEN
VERGROOT DE KANS OP EEN ONGEVAL
DAT KAN RESULTEREN IN ERNSTIG LETSEL,
VERLAMMING OF OVERLIJDEN.
4
134903 Rev 3.
ELECTRIC BIKE OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Gebruik
WAARSCHUWING
DRAAG TEN ALLE TIJDEN EEN GOED GEKEURDE
FIETS HELM EN ANDERE BESCHERMENDE KLEDING
HANDSCHOENEN, FIETSSCHOENEN ETC. ETC.
OEFENEN & RIJVAARDIGHEIDSTRAINING – Ga op
een veilig terrein oefenen met deze ets voordat u op
de openbare weg gaat rijden. Neem de tijd om de ets
onder controle te krijgen en gewend te raken aan de
prestaties. Oefen met de bedieningsschakelaars en doe
ervaring op die nodig is om de gevaren tijdens een rit op
de openbare weg het hoofd te kunnen bieden.
RIJ NOOIT MET LOSSE HANDEN - Houd altijd uw
handen aan het stuur tijdens het rijden op de ets. Als u
uw handen van het stuur haalt tijdens het rijden, kunt u
de controle over de ets verliezen en komen te vallen.
VERANDEREN VAN ONDERSTEUNINGSNIVEAU
TIJDENS HET RIJDEN - Het veranderen van het
niveau van ondersteuning tijdens het rijden verhoogt
of verlaagt de acceleratie van de ets. Anticipeer
op deze verandering in snelheid en reageer op de
juiste manier, afhankelijk van de rij-omstandigheden.
(bijvoorbeeld gladde trails, krappe bochten of een
onstabiele of ongelijke bodem). Zet de ondersteuning
op ECO (laagste ondersteuning) of OFF voordat u een
technische ondergrond gaat afdalen (bv. met krappe
haarspeldbochten).
WANNEER U NIET RIJDT: SCHAKEL HET AANDRIJF
SYSTEEM UIT EN VERWIJDER DE BATTERIJ, SLEUTEL
EN DISPLAY UNIT EN STAL HET IN EEN BEVEILIGDE
OMGEVING OM DIEFSTAL EN ONGEWENST GEBRUIK
TE VOORKOMEN. Verwijder de batterij en sleutel
wanneer de ets langere tijd gestald wordt.
RIJD NOOIT OP DE EBIKE ZONDER DE BATTERIJ.
ZORG ERVOOR DAT DE BATTERIJ VOLLEDIG
GELADEN IS VOOR IEDER GEBRUIK. Dit zorgt ervoor
dat verlichting en het ondersteunings systeem ten alle
tijden goed functioneert.
VERWIJDER NOOIT DE VERLICHTING OF
REFLECTOREN EN RIJDT NOOIT WANNEER DEZE
NIET FUNCTIONEREN.
STA HET NIET TOE DAT KINDEREN DE FIETS
BEDIENEN OF IN DE BUURT VAN DE FIETS OF
ONDERDELEN KOMEN.
ZET ALLEEN HET ONDERSTEUNINGSSYTEEM AAN
WANNEER U OP HET ZADEL ZIT MET DE HANDEN
AAN HET STUUR, KLAAR OM TE GAAN RIJDEN.
Wet en regelgeving
WAARSCHUWING
U MOET ALLE LOKALE WET EN REGELGEVING
RESPECTEREN.
Het is uw verantwoordelijkheid de lokale wet en regel-
geving te respecteren om op een legale manier de E-bike
te gebruiken. Het volgen van deze regels is cruciaal voor
uw veiligheid maar ook voor de veiligheid van andere.
Hier volgen een aantal belangrijke specicaties
gebonden aan lokale wetgeving.
VOERTUIG CATEGORIE: De denitie (Californië, USA)
van de verschillende types E-bike labels en de lokale
regelgeving, inclusief alle benodigde additionele
uitrusting, registratie en toepasselijke leeftijds restricties.
VOERTUIG CATEGORIE - Een denitie van de Europeese
Unie van verschillende types E-Bikes, welke en waar
deze gebruikt mogen worden, gebruikte additionele
uitrusting zoals verlichting, signalering, verzekering en
rijbevoegdheid.
MINIMALE GEBRUIKSLEEFTIJD - Een minimale leeftijd
is vereist voor het rijden op een E-Bike. De leeftijdsbe-
perking geld zowel voor de de snelheid samen met de
additionele uitrusting (verlichting, helm, kenteken plaat,
knipperlichten etc.)
VOLG DE LOKALE REGELGEVING VOOR DE
MINIMALE LEEFTIJD OM DE EBIKE TE GEBRUIKEN.
Vraag uw lokale, geautoriseerde Cannondale Dealer
voor meer informatie over het gebruik van een elektrisch
ondersteunde ets in uw regio.
Raadpleeg de modellen handleiding sectie van deze
handleiding voor meer informatie.
5
134903 Rev 3.
NEDERLANDS
Woon-werkverkeer
WAARSCHUWING
UITRUSTING -Elke ets, inclusief elektrische
etsen, moeten correct uitgerust zijn voor woomn-
werk verkeer, legale verlichting, signaleringen en
registraties. Vraag u geauthoriseerde Cannondale
dealer naar woon-werk verkeer en of uw ets hier
voor geschikt is en voldoende hiervoor is uitgerust.
GEVAREN - Het gebruiken van een elektrische ets
voor woon-werk verkeer is niet minder gevaarlijk
dan een gewone ets of een auto. Elektrische etsen
zijn niet ontworpen om u te beschermen bij een
aanrijding of ongeluk. Neem niet aan dat de ets of
zijn rijeigenschappen u zullen beschermen tegen
serieuze ongelukken.
RIJDEN IN HET DONKER - In het donker rijden op
een elektrische ets of een gewone ets is zeer
gevaarlijk.
Lees het onderwerp ‘’Rijden in het Donker in uw
Cannondale ets handleiding voor de eigenaar nu
voor meer informatie over de vele gevaren van het
etsen in het donker.
U dient zeer voorzichting zijn om het risico van
een serieuze verwonding of dodelijk ongeval te
beperken.
Geen kinderzitjes of
etstrailers
WAARSCHUWING
Het is niet mogelijk en niet toegestaan om
kinderzitjes, etstrailers of bagagedragers te
gebruiken op uw Cannondale e-bike.
ONGEWENSTE INSCHAKELING - Verwijder altijd de
batterij voordat u aan de ets gaat werken of wanneer
u de ets per auto of vliegtuig gaat vervoeren.
Ongewenste inschakeling van het aandrijfsysteem kan
zorgen voor serieuze verwondingen.
Het aandrijfsysteem zal niet functioneren zonder een
correct gekoppeld beeldscherm/computer. Wanneer
deze koppeling wegvalt zal het systeem zich automa-
tisch uitschakelen. Wanneer dit gebeurd zal je de ets
moeten stoppen, moet je het systeem uit doen, de
computer weer bevestigen, en daarna kun je het
systeem weer inschakelenm. Verwijder de computer
wanneer u de ets niet gebruikt om ongeauthoriseerd
gebruik van de ets te voorkomen.
UW VERZEKERINGSPOLISSEN - Uw verzekerings-
polissen (aansprakelijkheid, eigendom en verwondingen)
kunnen wellicht niet dekkende zijn voor ongevallen
waar het gebruik van uw elektrische ets bij betrokken
is. Om vast te stellen of de polis dekkend is zult u contact
op moeten nemen met uw verzekeraar of agent. Ook
dient u er zorg voor te dragen dat uw speed ebike
geregistreerd en verzekerd is volgens de geldende wet
en regelgeving.
RIJD VOORZICHTIG EN VEILIG MET ANDEREN IN
UW BUURT - De toepasing van elektrische aandrijving
betekent dat u een hoge snelheid kunt behalen. Hoe
hoger de snelheid hoe hoger het risico van een serieus
ongeluk.
Kijk goed uit voor andere voertuigen, etsers, voet-
gangers en dieren wanneer u etst. Anderen zijn zich
wellicht niet bewust van u. Het is uw verantwoorde-
lijkheid om te anticiperen en reageren op situaties om
ongelukken te voorkomen.
E-BIKES ZIJN ZWAARDER DAN GEWONE
MOUNTAINBIKES. Deze ets heeft een breed stuur en
brede banden zonder een geïntegreerde standaard om
de ets rechtop te kunnen parkeren. Parkeer de ets
altijd op een geschikte en veilige plek, zodat kinderen,
autos of huisdieren niet in contact kunnen komen met
de ets.
RIJ NIET DOOR WATER OF LAAT NIET WELK
ONDERDEEL VAN UW FIETS DAN OOK ONDER
WATER KOMEN. Wanneer u door water rijdt kunt u de
controle over u ets verliezen of het elektrische systeem
kan uitgeschakeld of beschadigd worden.
VEILIGHEIDSINFORMATIE
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWINGEN
VERGROOT DE KANS OP EEN ONGEVAL
DAT KAN RESULTEREN IN ERNSTIG LETSEL,
VERLAMMING OF OVERLIJDEN.
6
134903 Rev 3.
ELECTRIC BIKE OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
Accu & laadapparaat
GEVAAR
Het voltage van de accu moet passen bij het voltage
van de lader. Anders is er een risico op brand of een
explosie.
WAARSCHUWING
VERVANGING - Gebruik alleen het type accupakket
en de lader die worden genoemd in de paragraaf
Specicaties in dit supplement. Gebruik geen andere
accu’s of laders. Gebruik de lader niet om andere accu’s
op te laden.
VOORKOM SCHADE – Laat de accu of de lader niet
op de grond vallen. Maak de accu of de lader niet
open en breng geen wijzingen aan. Er bevinden zich
geen onderdelen in deze componenten die u zelf kunt
onderhouden.
Houd de accu zoveel mogelijk uit intens zonlicht. Uit
de buurt van warmte houden. Warmte kan de accu
beschadigen.
Houd geen paperclips, sleutels, spijkers, schroeven of
kleine metalen voorwerpen in de buurt van de accu om
kortsluiting tussen de aansluitpunten te voorkomen.
Het kortsluiten van de accucontacten kan leiden tot
brandwonden, brand of een explosie.
ONGEWENST INSCHAKELEN – Verwijder altijd de
accu uit het rek op de ets voordat u onderhoud
pleegt aan de ets of als u de ets vervoert met de
auto of per vliegtuig. Het ongewenst inschakelen van
het aandrijvingssysteem van de ets kan leiden tot
verwondingen.
OPSLAG & TRANSPORT – Als de accu niet wordt
gebruikt in de ets, is het transport ervan onderhevig
aan de regels en voorschriften met betrekking tot
het vervoer van gevaarlijke materialen. Er kunnen
speciale voorschriften voor verpakking en labeling van
toepassing zijn. Neem contact op met de betreende
autoriteiten omtrent deze speciale voorschriften.
Vervoer nooit een beschadigde accu. Isoleer de
aansluitpunten van de accu voorafgaand aan
verpakking. Plaats de accu in een transportcontainer
om schade te voorkomen.
De batterij moet voor het vliegen verwijderd worden
en het is mogelijk dat de batterij op een speciale
manier behandeld wordt door de vervoerder.
OPLADEN – Verwijder de accu van de ets voordat u
deze gaat opladen. Zet de accu binnen en laat de accu
op kamertemperatuur komen voordat deze wordt
opgeladen. Let erop dat de lader en het stopcontact in
de muur dezelfde voltage hebben.
Plaats zowel de lader als de accu binnen, in een
schone, droge en goed geventileerde ruimte om te
laden. Controleer of er zich geen brandbare stoen
in de ruimte bevinden om brand te vermijden in
het geval er een vonk overspringt of oververhitting
ontstaat. Zorg dat de ventilatieopeningen van de lader
niet zijn afgedekt. Dek de lader niet af.
Haal de accu los van de lader als deze volledig is
opgeladen. Laat een volgeladen accu niet verbonden
staan met de lader. Haal de stekker van de lader uit
het stopcontact als deze niet in gebruik is.
Onderhoud de batterij en lader volgens de
instructies van de fabrikant.
AFVAL- Accupakket en lader bevatten schadelijke
stoen en moeten daarom worden afgevoerd volgens
nationale en/of lokale wet- en regelgeving. Gooi de
accu/lader niet in het vuur, in het water of bij het
normale huishoudelijke afval. Breng de spullen naar
een afvalperron of recyclingbedrijf.
+
+
HET NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWINGEN
KAN LEIDEN TOT ELEKTRISCHE BRANDEN,
EXPLOSIE, BRANDWONDEN OF ELEKTROCUTIE.
VEILIGHEIDSINFORMATIE
7
134903 Rev 3.
NEDERLANDS
Onderhoud
Zie ook, ONDERHOUD in dit supplement. .
WAARSCHUWING
Elektrische etsen hebben meer onderhoud nodig
dan u wellicht denkt. U kunt dit onderhoud niet
negeren.
Hier volgen enkele zeer belangrijke onderhoud-
sitems die regelmatig onderhoud behoeven:
Bandendruk, bandenproel - controleer dit
regelmatig!
Remblokjes en remkracht - controleer en
vervang regelmatig
Ketting of belt - maak schoon, onderhoud en
inspecteer vaak. Vervang wanneer versleten.
Bevestigingen kunnen los gaan zitten. Laat
bevestigingen en aangebrachte accessoires
regelmatig controleren door een professionele
etsenmaker.
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Standaard
WAARSCHUWING
Wanneer je elektrische ets is uitgerust met een
standaard:
Zit nooit op de ets met de standaard uit. De
standaard is niet ontworpen om het gewicht van
een persoon te kunnen ondersteunen.
Controleer of de standaard ingeklapt is voor dat
je gaat etsen. De standaar klapt automatisch in
waneer de ets niet op zij leunt. Zorg dat je de ets
op een goede ondergrond neer zet.
De standaard mag alleen geinstalleerd worden door
een professionele monteur en wanneer hij
geinstalleerd wordt moet hij veilig op uw frame
gebouwd kunnen worden. Er mogen geen
modicaties worden gedaan aan het frame om de
standaard te kunnen laten passen.
Achterdrager
WAARSCHUWING
Het MODELLEN APPENDIX deel van dit supplement
geeft aan of u veilig een achterdrager kunt
monteren op uw model ets.
Een achterdrager dient alleen geinstalleerd te
worden door een professionele etsmonteur, en
wanneer deze geinstalleerd wordt, dient hij veilig
op uw etsframe passen. Er mogen geen modi-
caties aan het frame gemaakt worden om het te
laten passen.
Belast uw achterdrager nooit te zwaar. Zorg dat de
bagage veilig vast is gemaakt.
Kijk wat het maximale draaggewicht is in het
MODELLEN APPENDIX deel van dit supplement.
Het niet juist installeren van een drager, aanpassen
van uw ets om een drager te kunnen monteren,
of het overladen van een drager kan zorgen voor
gevaarlijke rijomstandigheden.
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWINGEN
VERGROOT DE KANS OP EEN ONGEVAL
DAT KAN RESULTEREN IN ERNSTIG LETSEL,
VERLAMMING OF OVERLIJDEN.
8
134903 Rev 3.
ELECTRIC BIKE OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
ONDERHOUD
WAARSCHUWING
ELK ONDERDEEL VAN EEN SLECHT ONDERHOUDEN BIKE KAN BREKEN OF SLECHT FUNCTIONEREN HETGEEN KAN
LEIDEN TOT EEN ONGEVAL WAARBIJ U ZWAAR OF DODELIJK GEWOND OF VERLAMD KUNT RAKEN.
Vraag uw Cannondale-dealer om een compleet onderhoudsprogramma samen te stellen, inclusief een lijst van de onder-
delen aan uw ets die u ZELF regelmatig moet controleren. Regelmatige controles zijn nodig om problemen te voorkomen
die kunnen leiden tot een ongeval.
De onderstaande tabel laat alleen de aanvullende onderhoudswerkzaamheden zien. Kijk in uw Cannondale gebruikers-
handboek voor meer informatie over het basisonderhoud aan uw bike. Neem contact op met uw Cannondale-dealer
voor het maken van een compleet onderhoudsplan dat aangepast is aan uw rijstijl, de onderdelen en de gebruiksomstan-
digheden. Volg de aanwijzingen voor onderhoud zoals die zijn voorgeschreven door de fabrikanten van de niet-
Cannondale componenten op uw bike.
CONTROLEER HET VOLGENDE VOOR ELKE RIT:
Zorg voor een volle batterij die veilig vastgeklikt zit in de ets.
Controleer de bandenspanning en de conditie van het wiel. Verzeker u er van dat de snelspanners goed gesloten zijn.
Controleer de conditie van de ketting. Zorg er voor dat hij schoon en goed gesmeerd is. Slijtage van de ketting is bij
elektrische etsen groter dan bij normale etsen. Daarom dient u regelmatig te inspecteren en op tijd te vervangen.
Controleer de verlichting en zorg dat deze goed werkt.
Controleer de remmen, zorg dat ze goed werken. De remschijven en blokken slijten sneller dan bij een gewone ets.
Daarom dient u regelmatig te inspecteren en op tijd te vervangen.
Controleer de electrische kabels, geen knikken, geen schuurplekken.
Controleer het aandrijfsysteem, zorg dat deze normaal functioneerd.
Indien uw elektrische ets is uitgerust met een verlichtingsysteem, remlichten, koplamp en nummerplaat
verlichting, controleer dan de correcte werking. Zorg dat de nummerplaat schoon en leesbaar is.
INDIEN U SCHADE VINDT, RIJ DAN NIET MET DE FIETS, NEEM CONTACT OP MET UW GEAUTHORISEERDE
CANNONDALE DEALER.
UIT TE VOEREN DOOR DE CANNONDALE-DEALER:
Aanbevolen na de eerste 150 km: breng uw ets naar de Cannondale-dealer voor een kleine controle. Deze controle
omvat het ondersteuningssysteem, de ketting, de schakelwerking, accessoires, conditie van de wielen en banden, de
remmen, etc. Deze eerste controle biedt tevens de mogelijkheid om samen met de dealer een schema af te spreken voor
regelmatig onderhoud waarbij rekening wordt gehouden met het aantal kilometers dat u rijdt en de rijomstandigheden.
Elke1000 km, breng uw ets naar de Cannondale-dealer voor een reguliere gedetailleerde inspectie van de hele ets,
afstelling en eventuele vervanging van slijtagedelen. Bij elektrisch ondersteunde etsen (elektrische etsen) kunnen
wielen, banden, kettingen en remmen sneller verslijten.
9
134903 Rev 3.
NEDERLANDS
Drive-Assist Systeem
OPMERKING
Drive-Assist systeem onderelen dienen alleen
onderhouden te worden door geauthoriseerde
service punten. Dit waarborgt de kwaliteit en
veiligheid van het drive-assist systeem.
Probeer nooit om onderdelen van het drive-assist
systeem te openen, verwijderen of zelf te onder-
houden. Andere mechanische onderdelen van de
elektrische ets zoals ketting, tandwielen, cassettes,
achterderailleur, crankarmen, dienen onderhouden
te worden door een geauthoriseerde Cannondale
dealer.
Vervangigsonderdelen moeten identiek zijn aan de
originele Cannondale specicaties van de ets.
Zie hiervoor het MODELLEN APPENDIX in dit
supplement. Het niet gebruiken van vervangings-
onderdelen die voldoen aan de originele specicaties
kan resulteren in serieuse overbelasting of andere
schade aan de motor.
Ongeauthoriseerde opening of service van de motor
laat de garantie vervallen.
Reinigen
Als u uw ets schoonmaakt, gebruik dan een vochtige
spons of een zachte borstel en gebruik alleen water
met een milde zeepoplossing. Spoel de spons vaak uit.
Gebruik geen waterspray.
OPMERKING
Gebruik geen hogedrukreiniger en maak de ets
ook niet droog met perslucht. Hierdoor kan
vervuiling in de afgedichte ruimtes en elektrische
verbindingen/componenten komen waardoor
corrosie of onmiddellijke schade kan ontstaan of de
onderdelen kunnen versneld slijten.
WAARSCHUWING
ZORG DAT DE ELEKTRISCHE COMPONENTEN NIET
IN AANRAKING KOMEN MET WATER.
LET EROP DAT DE FIETS RECHTOP STAAT TIJDENS
HET SCHOONMAKEN EN NIET PER ONGELUK KAN
OMVALLEN.
Vertrouw daarbij niet op de standaard van de ets.
Gebruik een losse draagbare etsstandaard om de
ets stevig in te verankeren.
Sleutels
Let op: Na een ink aantal ritten of schoonmaakbeurten
van de ets kan het accuslot droog worden en daardoor
moeilijker te gebruiken zijn.
Het is handig als u tijdens het onderhoud van uw ets-
ketting meteen een paar druppels kettingolie op de
sleutel smeert en daarna de sleutel in het slot steekt en
het slot een paar keer open en dicht draait. Haal daarna
de sleutel uit het slot en veeg het schoon.
10
134903 Rev 3.
ELECTRIC BIKE OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
NOTITIES
Gebruik deze pagina op belangrijke informatie op te schrijven/bewaren over uw elektrische ets:
(bijvoorbeeld onderhouds historie, dealer contact informatie, instellingen, etc.
MODELS APPENDIX: 1 of 8134903 Rev 3.
NEDERLANDS
WAARSCHUWING
Kijk in uw Cannondale gebruikershandboek voor meer informatie over
de volgende specicatie:“
.”
QUICK NEO
Specicatie
REGIO US EU
MODEL CODE C63358M C63358F C63208M C63208F C63158M C63158F
MODEL NAAM QUICK NEO QUICK NEO
WOMEN
QUICK NEO QUICK NEO
WOMEN
QUICK NEO
TOURER
QUICK NEO
TOURER
WOMEN
GEBRUIKSDOEL
ASTM F2043
For o-road
riding and
jumps less than
12” (30cm)
ASTM Gebruiksproel 2, General Purpose Riding
GEBRUIKSDOEL: Verharde wegen, grind- of bospaden in goede staat, en etspaden.
NIET GESCHIKT VOOR: O-road rijden of mountainbiken, of voor het maken van
sprongen. Sommige van deze etsen hebben vering, maar deze is bedoeld voor extra
comfort en niet om o-roadmogelijkheden te bieden. Sommige modellen hebben
relatief brede banden die geschikt zijn voor grind- of bospaden. Sommige hebben
relatief smalle banden die geschikt zijn voor snel rijden op verharde wegen. Als u veel
op grind- of bospaden rijdt, zwaardere ladingen vervoert of langer met uw banden
wilt doen, vraag dan uw dealer om bredere banden.
MAXIMAAL BELASTBAAR
GEWICHT (TOTAL)
150 kg, 330 lbs
MAXIMALE DRAGER GEWICHT 25 kg, 55 Lbs
Klasse (US Californië AB-1096) Class 1 Electric Bicycle
EPAC EN 15194, EN ISO 4210
EUROPESE RICHTLIJN 2002/24/EG
ONDERSTEUNING SYSTEEM Shimano Steps DU-E6050, Shimano Steps DU-E6001,
MAXIMALE ONDERSTEUNING,
SNELHEID
20 mph, 32 km/h 15 mph, 25 km/h
RIJASSISTENTIEGEBRUIKSAAN
WIJZING
http://si.shimano.com/
MODELLEN BIJLAGE
MODELS APPENDIX: 2 of 8134903 Rev 3.
ELECTRIC BIKE OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
TRAIL NEO, CUJO NEO
Specicatie
REGIO US, EU
MODEL CODE C61208M C61258M C61108M C61208F
MODEL NAAM 27.5+ M Cujo Neo 1 27.5+ M Cujo Neo 2 29 M Trail Neo 27.5+ F Cujo Neo
1 Wmn
GEBRUIKSDOEL
ASTM F2043
For rough
o-road riding
and jumps less
than 24(61 cm)
ASTM Gebruiksproel 3, Cross-Country, Marathon, Hardtails
GEBRUIKSDOEL: Voor cross-country rijden en racen met matige of hoge intensiteit
over gemiddelde terreintypen (bijvoorbeeld heuvelachtig met kleine obstakels als
wortels, rotsen, losse oppervlakken en kuilen). Er zijn geen grote drop-os, sprongen
of obstakels zoals houten structuren of kleine heuvels waarvoor vering of zeer
duurzame onderdelen zijn vereist. Cross-country en marathoncomponenten (banden,
schokbrekers, frames, aandrijijnen) zijn lichtgewicht, met meer nadruk op wendbaar-
heid dan brute kracht. De veerweg is relatief kort aangezien de ets is bedoeld om
snel over het grondoppervlak te bewegen zonder sprongen en harde landingen
of stoten.
NIET GESCHIKT VOOR: Extreem gebruik zoals sprongen en hardcore mountainbiken,
freeriden, downhillen, north shore, dirt jumping, hucking etc.
MAXIMAAL BELASTBAAR
GEWICHT (TOTAL)
150 kg, 330 lbs
MAXIMALE DRAGER GEWICHT 0 kg, 0 lbs - no rack
Klasse (US Californië AB-1096) Class 1 Electric Bicycle
EPAC EN 15194, EN ISO 4210
EUROPESE RICHTLIJN 2002/24/EG
ONDERSTEUNING SYSTEEM Shimano Steps DU-E8000,
MAXIMALE ONDERSTEUNING,
SNELHEID
20 mph, 32 km/h 15 mph, 25 km/h
RIJASSISTENTIEGEBRUIKSAAN
WIJZING
http://si.shimano.com/
MODELS APPENDIX: 3 of 8134903 Rev 3.
NEDERLANDS
CONTRO E SPEED
Specicatie
REGIO US
MODEL CODE C62237M
MODEL NAAM CONTRO-E SPEED
GEBRUIKSDOEL
ASTM F2043
For o-road
riding and
jumps less than
12” (30cm)
ASTM Gebruiksproel 2, General Purpose Riding
GEBRUIKSDOEL: Verharde wegen, grind- of bospaden in goede staat, en etspaden.
NIET GESCHIKT VOOR: O-road rijden of mountainbiken, of voor het maken van
sprongen. Sommige van deze etsen hebben vering, maar deze is bedoeld voor extra
comfort en niet om o-roadmogelijkheden te bieden. Sommige modellen hebben
relatief brede banden die geschikt zijn voor grind- of bospaden. Sommige hebben
relatief smalle banden die geschikt zijn voor snel rijden op verharde wegen. Als u veel
op grind- of bospaden rijdt, zwaardere ladingen vervoert of langer met uw banden
wilt doen, vraag dan uw dealer om bredere banden.
Geasfalteerde wegen en paden geschikt voor Ebikes categorie L1 en L2
MAXIMAAL BELASTBAAR
GEWICHT (TOTAL)
150 kg, 330 lbs
MAXIMALE DRAGER GEWICHT 25 kg, 55 Lbs
Klasse (US Californië AB-1096) CLASS 3
EPAC N/A
EUROPESE RICHTLIJN N/A
ONDERSTEUNING SYSTEEM Bosch Performance Speed
MAXIMALE ONDERSTEUNING,
SNELHEID
28 mph, 45 km/h
RIJASSISTENTIEGEBRUIKSAAN
WIJZING
http://www.bosch-ebike.de
Specicatie
BESCHRIJVING Nm In Lbs Loctite™
Standaard 7.0 62.0
242 (Blue)
Bevestigingsbouten voor de dragger 3 - 4 26.5 - 35.4
Klembouten voor het stuur 6.0 53.0
Schroeven van dropouts 15 133
Als u besluit om de bevestigingsmiddelen zelf aan te draaien, maak dan altijd gebruik van een goede momentsleutel!
MODELS APPENDIX: 4 of 8134903 Rev 3.
???
6 Nm, 53InLbs
4
2
6 Nm, 53InLbs
2
15 Nm, 133InLbs
5
2
5 Nm, 44InLbs
4
2
1.
2.
2.
3.
4.
4
ELECTRIC BIKE OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
Aanpassen stuurhoogte
Het stuur is in hoogte verstelbaar door de inbusbout (1)los
te draaien en het stuur vervolgens omhoog of omlaag in de
gewenste positie te zetten. Draai de inbusbout opnieuw vast
tot het gewenste aanhaalmoment met een momentsleutel.
De bout (1) is voorzien van bindingsmiddel op de draad,
maar het bindmiddel (loctite #242) dient periodiek opnieuw
te worden aangebracht, zeker indien frequente aanpassing
zijn gedaan.
WAARSCHUWING
Aanpassingen dienen uitsluitend door een gekwali-
ceerde etsmechanieker te worden uitgevoerd.
Koplamp & Display bevestiging
Het display van de etsondersteuning,de koplamp en
de reectoren dienen aan de middensteun (3) te worden
bevestigd. Deze ondersteuning kan roteren waardoor
gemonteerde onderdelen in de juiste positie kunnen worden
gezet. De koplampbevestiging kan ook gedraaid worden
indien nodig.
De maximale stand is 65 graden.
SI Console
MODELS APPENDIX: 5 of 8134903 Rev 3.
NEDERLANDS
MAVARO NEO
Specicatie (US)
REGIO US
MODEL CODE C64258U
MODEL NAAM Mavaro Neo City
GEBRUIKSDOEL
ASTM F2043
For o-road
riding and
jumps less than
12” (30cm)
ASTM Gebruiksproel 2, General Purpose Riding
GEBRUIKSDOEL: Verharde wegen, grind- of bospaden in goede staat, en etspaden.
NIET GESCHIKT VOOR: O-road rijden of mountainbiken, of voor het maken van
sprongen. Sommige van deze etsen hebben vering, maar deze is bedoeld voor extra
comfort en niet om o-roadmogelijkheden te bieden. Sommige modellen hebben
relatief brede banden die geschikt zijn voor grind- of bospaden. Sommige hebben
relatief smalle banden die geschikt zijn voor snel rijden op verharde wegen. Als u veel
op grind- of bospaden rijdt, zwaardere ladingen vervoert of langer met uw banden
wilt doen, vraag dan uw dealer om bredere banden.
MAXIMAAL BELASTBAAR
GEWICHT (TOTAL)
150 kg, 330 lbs
MAXIMALE DRAGER GEWICHT 25 kg, 55 Lbs
Klasse (US Californië AB-1096) CLASS 1 , Electric Bicycle
EPAC EN 15194, EN ISO 4210
EUROPESE RICHTLIJN 2002/24/EG
ONDERSTEUNING SYSTEEM Bosch Generation 3 Active Line Plus
MAXIMALE ONDERSTEUNING,
SNELHEID
20 mph, 32 km/h
RIJASSISTENTIEGEBRUIKSAAN
WIJZING
https://www.bosch-ebike.com/de/service/downloads/
MODELS APPENDIX: 6 of 8134903 Rev 3.
ELECTRIC BIKE OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
MAVARO NEO
Specicatie (EU)
REGIO EU
MODEL CODE
C64108U C64208U C64308U C64408U C64208M C64308M C64408M
MODEL NAAM
Mavaro
Neo City 1
Mavaro
Neo City 2
Mavaro
Neo City 3
Mavaro
Neo City 4
Mavaro
Neo Men 2
Mavaro
Neo Men 2
Mavaro
Neo Men 2
GEBRUIKSDOEL
ASTM F2043
For o-road
riding and
jumps less than
12” (30cm)
ASTM Gebruiksproel 2, General Purpose Riding
GEBRUIKSDOEL: Verharde wegen, grind- of bospaden in goede staat, en et-
spaden.
NIET GESCHIKT VOOR: O-road rijden of mountainbiken, of voor het maken van
sprongen. Sommige van deze etsen hebben vering, maar deze is bedoeld voor
extra comfort en niet om o-roadmogelijkheden te bieden. Sommige modellen
hebben relatief brede banden die geschikt zijn voor grind- of bospaden. Sommige
hebben relatief smalle banden die geschikt zijn voor snel rijden op verharde we-
gen. Als u veel op grind- of bospaden rijdt, zwaardere ladingen vervoert of langer
met uw banden wilt doen, vraag dan uw dealer om bredere banden.
MAXIMAAL BELASTBAAR
GEWICHT (TOTAL)
150 kg, 330 lbs
MAXIMALE DRAGER GEWICHT 25 kg, 55 Lbs
Klasse (US Californië AB-1096) CLASS 1 , Electric Bicycle
EPAC EN 15194, EN ISO 4210
EUROPESE RICHTLIJN 2002/24/EG
ONDERSTEUNING SYSTEEM Bosch Generation 3 Active Line Plus
MAXIMALE ONDERSTEUNING,
SNELHEID
15mph, 25km/h
RIJASSISTENTIEGEBRUIKSAAN
WIJZING
https://www.bosch-ebike.com/de/service/downloads/
WAARSCHUWING
Kijk in uw Cannondale gebruikershandboek voor meer informatie over
de volgende specicatie:“
.”
MODELS APPENDIX: 7 of 8134903 Rev 3.
NEDERLANDS
TESORO NEO
Specicatie (EU)
REGIO EU
MODEL CODE C66108M C66108F
MODEL NAAM Tesoro Neo Men Tesoro Neo Women
GEBRUIKSDOEL
ASTM F2043
For o-road
riding and
jumps less than
12” (30cm)
ASTM Gebruiksproel 2, General Purpose Riding
GEBRUIKSDOEL: Verharde wegen, grind- of bospaden in goede staat, en etspaden.
NIET GESCHIKT VOOR: O-road rijden of mountainbiken, of voor het maken van
sprongen. Sommige van deze etsen hebben vering, maar deze is bedoeld voor extra
comfort en niet om o-roadmogelijkheden te bieden. Sommige modellen hebben
relatief brede banden die geschikt zijn voor grind- of bospaden. Sommige hebben
relatief smalle banden die geschikt zijn voor snel rijden op verharde wegen. Als u veel
op grind- of bospaden rijdt, zwaardere ladingen vervoert of langer met uw banden
wilt doen, vraag dan uw dealer om bredere banden.
MAXIMAAL BELASTBAAR
GEWICHT (TOTAL)
150 kg, 330 lbs
MAXIMALE DRAGER GEWICHT 25 kg, 55 Lbs
Klasse (US Californië AB-1096) CLASS 1 , Electric Bicycle
EPAC EN 15194, EN ISO 4210
EUROPESE RICHTLIJN 2002/24/EG
ONDERSTEUNING SYSTEEM Bosch Generation 2 Performance Line
MAXIMALE ONDERSTEUNING,
SNELHEID
15mph, 25km/h
RIJASSISTENTIEGEBRUIKSAAN
WIJZING
https://www.bosch-ebike.com/de/service/downloads/
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1-800-726-BIKE (2453)
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe B.V
Mail: Postbus 5100
Visits: Hanzepoort 27
7570 GC, OLDENZAAL, Netherlands
Tel: +41 61 551 14 80
Fax:+31 54 151 42 40
WWW.CANNONDALE.COM
© 2018 Cycling Sports Group
Electric Bike Owner’s Manual
Supplement - 134903 Rev 3
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Cannondale E-Series de handleiding

Type
de handleiding