7574
NEDERLANDS
Als etser/eigenaar heeft u de controle over en kennis van hoe vaak u uw ets gebruikt,
hoe intensief en waar u ermee rijdt. Aangezien uw dealer uw gebruiksgegevens niet kan
bijhouden, bent u zelf verantwoordelijk voor het aanbieden van de ets bij de dealer voor
een periodieke inspectie en onderhoud. Uw dealer kan u wel helpen bepalen hoe vaak
inspectie en onderhoud nodig is voor uw gebruik van de ets.
Voor uw veiligheid en voor een goede communicatie met uw dealer, verzoeken wij u
dringend om deze bijlage volledig te lezen. De materialen waarvan uw ets is gemaakt,
bepalen hoe en hoe vaak uw ets geïnspecteerd moet worden.
Het negeren van deze WAARSCHUWING kan leiden tot defecten aan het frame, de vork
of andere onderdelen, wat ernstig letsel of de dood tot gevolg kan hebben.
A. Metaalkennis
Staal is het traditionele materiaal voor de bouw van fietsframes. Het heeft goede
eigenschappen, maar in prestatiefietsen is staal grotendeels vervangen door aluminium
en deels door titanium. De belangrijkste reden voor deze verandering is de vraag van
enthousiaste etsers naar lichtere etsen.
Metaaleigenschappen
U moet begrijpen dat de keuze van een fabrikant voor een bepaald metaal om een
etsframe mee te maken niet altijd gemakkelijk is uit te leggen. Minstens even belangrijk
als de keuze voor een bepaald metaal is de toepassing van dat materiaal. Er moet worden
gekeken naar de manier waarop de fiets is ontworpen, getest en gemaakt, en naar de
kenmerken van het metaal, in plaats van te zoeken naar een simpel antwoord.
De corrosieweerstand van verschillende metalen varieert sterk. Staal moet beschermd
worden anders gaat het roesten. Aluminium en titanium vormen snel een oxidatielaag die
het metaal beschermt tegen verdere corrosie. Beide materialen zijn daardoor goed bestand
tegen corrosie. Aluminium is niet volledig bestand tegen corrosie en er moet vooral zorg
besteed worden aan de plaatsen waar het contact maakt met andere metalen, waardoor
galvanische corrosie kan ontstaan.
Metalen zijn relatief taai. Taai houdt in dat ze kunnen worden gebogen, en uitgerekt voordat
ze breken. Over het algemeen is, van de gangbare bouwmaterialen voor etsframes, staal
het taaist, gevolgd door titanium en dan aluminium.
Metalen verschillen in dichtheid. De dichtheid is het gewicht per materiaaleenheid. Staal
weegt 7,8 gram/cm³ (gram per kubieke centimeter) titanium 4,5 gram/cm³, aluminium 2,75
gram/cm³. Vergelijk deze getallen eens met die van koolstofvezelcomposiet van 1,45 gram/
cm³.
Metalen kunnen moe worden. Na langdurig gebruik met hoge belasting, zullen metalen op
de lange duur haarscheurtjes ontwikkelen die tot een denitieve breuk kunnen leiden. Het is
zeer belangrijk dat u de basisinformatie over metaalmoeheid hieronder goed leest.
De levensduur van uw ets en onderdelen
1. Niets gaat eeuwig mee, ook uw ets niet.
Wanneer de levensduur van uw ets of de onderdelen voorbij is, is het gevaarlijk om ze te
blijven gebruiken.
De levensduur van een fiets en de bijbehorende onderdelen is beperkt. Deze levensduur
varieert afhankelijk van de constructie en de materialen die gebruikt zijn voor het frame en de
onderdelen; van het onderhoud en de verzorging van het frame en de onderdelen gedurende
de levensduur; en van de manier en de intensiteit waarmee het frame en de onderdelen zijn
gebruikt. Wedstrijdrijden, stuntrijden, rijden op een schans, springen, agressief rijden, rijden op
ruw terrein, rijden in extreme weersomstandigheden, rijden met zware belasting, commerciële
activiteiten en andere soorten gebruik die niet standaard zijn, kunnen de levensduur van het
frame en de onderdelen drastisch verkorten. Elk van deze omstandigheden of een combinatie
ervan kan leiden tot een onvoorspelbaar defect.
Onder gelijke gebruiksomstandigheden hebben lichtgewicht etsen en de onderdelen ervan
meestal een kortere levensduur dan zwaardere etsen en hun onderdelen. Wanneer u kiest
voor een lichtgewicht ets of onderdelen sluit u een compromis; u geeft de voorkeur aan
betere prestaties door een lichter gewicht boven een langere levensduur. Als u dus kiest
voor een prestatiegerichte lichtgewicht uitrusting, laat deze dan regelmatig controleren.
U moet uw fiets en zijn onderdelen geregeld laten controleren door uw dealer op
tekenen van overbelasting en/of mogelijke defecten, zoals barsten, vervorming, corrosie,
afbladderende verf, deuken, en andere aanwijzingen voor mogelijke problemen, verkeerd
gebruik of misbruik. Dit zijn belangrijke veiligheidscontroles, die zeer belangrijk zijn voor het
voorkomen van ongelukken, lichamelijk letsel voor de etser en een kortere levensduur van
het product.
2. Inspectie
Moderne hoogwaardige etsen vereisen frequente, zorgvuldige inspecties en onderhoud.
In deze bijlage proberen wij u wat wetenschappelijke materiaalkennis te verschaffen,
die verband houdt met uw fiets. We bespreken een aantal compromissen die gesloten
zijn bij het ontwerpen van uw ets en wat u van uw ets kunt verwachten; en we geven
belangrijke basisrichtlijnen voor onderhoud en inspectie. Wij kunnen u niet alles leren wat
u moet weten voor het goed inspecteren en onderhouden van uw ets. Daarom raden wij u
herhaaldelijk aan uw ets naar de dealer te brengen voor professionele zorg en aandacht.
WAARSCHUWING
Regelmatige inspectie van uw ets is belangrijk voor uw veiligheid. Voer vóór elke rit de
Mechanische veiligheidscontrole uit hoofdstuk 1C van deze handleiding uit.
Op geregelde tijdstippen is een meer gedetailleerde inspectie van uw ets nodig. Hoe
vaak deze uitgebreidere inspectie nodig is, hangt van u af.