2
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Gebruiksdoel
ASTM F2043
For o-road
riding and
jumps less than
12” (30cm)
ASTM Niveau 2,
Algemeen gebruik.
Uw E-series ets heeft een elektrisch
trapondersteuningssysteem. Het is geen bromets of
motorets. In de EU-landen is deze ets volgens de wet een
‘EPAC-ets’, ofwel een Electrically Powered Assisted Cycle
(elektrisch ondersteunde ets).
Het aandrijfsysteem bestaat uit een aandrijfeenheid, een accu,
een boordcomputer en diverse elektronische componenten
(bedrading, sensors en schakelaars). Uw E-series bike
heeft voor een deel dezelfde onderdelen als een normale
(pedaalaangedreven) ets. Zie guur 1.
Het is belangrijk om te weten dat als het
ondersteuningssysteem is ingeschakeld (schakelaar in stand
ON), de aandrijfeenheid alleen ondersteuning biedt als u gaat
trappen. De hoeveelheid vermogen die de aandrijfeenheid
levert, hangt af van hoeveel kracht die u op de pedalen
zet én welke stand voor de mate van ondersteuning en
assistentiemodus u hebt gekozen via de stuurschakelaar.
Als u stopt met trappen, zal de aandrijfondersteuning ook
worden losgekoppeld. In alle standen van het systeem wordt
de mate van ondersteuning progressief verminderd en
stopt op het moment dat de ets een snelheid van 25 km/u
(15.5 mph) bereikt of eerder, als u stopt met trappen. De
aandrijvingsondersteuning zal weer in werking treden op het
moment dat de snelheid onder de 25 km/u (15,5 mph) zakt
zolang de pedalen maar worden rondgedraaid.
Als de aandrijvingsondersteuning is uitgeschakeld (schakelaar
in stand OFF), kunt u normaal trappen met de ets. Het
aandrijfsysteem zal dan niet in werking treden.
WAARSCHUWING
GEBRUIKSDOEL: Deze ets is bedoeld voor woon-
werkverkeer. Deze ets voldoet aan de vereisen van de
Europese standaard E 15194 voor elektrisch ondersteunde
etsen (EPAC’s). De aandrijfondersteuning is beperkt tot een
maximum continu vermogen van 0,25kW (250 W) en een
maximum snelheid van 25 km/u (15,5 mph).
NIET-BEDOELD GEBRUIK: U mag niet met deze ets rijden
op wegen die uitsluitend voor auto’s bedoeld zijn. De ets
mag alleen op verharde wegen worden gebruikt en op
voorzieningen die ocieel in gebruik zijn als etspaden.
Deze ets is niet bedoeld voor het gebruik als mountainbike,
om te springen of om mee te racen.
VOLDOEN AAN DE LANDELIJKE WETGEVING: Het is uw
eigen verantwoordelijkheid om te voldoen en op de hoogte
te zijn van de landelijke wet- en regelgeving (waaronder de
regelgeving met betrekking tot het uitrusten van uw ets
met aanvullende onderdelen). Vraag uw Cannondale-dealer
om meer informatie over het gebruik van een elektrisch
ondersteunde ets in het land waar u woont.
WIJZIGINGEN EN MODIFICATIES AAN FIETS OF VORK ZIJN
OM GEEN ENKELE REDEN TOEGESTAAN Het aanbrengen
van wijzigingen kan leiden tot aanzienlijke schade, foutieve
of gevaarlijke gebruiksomstandigheden of kan in strijd zijn
met landelijke wetgeving.
OEFENEN & RIJVAARDIGHEIDSTRAINING – Ga op
een veilig terrein oefenen met deze ets voordat u op de
openbare weg gaat rijden. Neem de tijd om de ets onder
controle te krijgen en gewend te raken aan de prestaties.
Oefen met de bedieningsschakelaars en doe ervaring op die
nodig is om de gevaren tijdens een rit op de openbare weg
het hoofd te kunnen bieden.
ZORG DAT U GOED BEGRIJPT WAT HET GEBRUIKSDOEL
EN DE MOGELIJKHEDEN VAN UW BIKE ZIJN. ONJUIST
GEBRUIK VAN UW BIKE IS GEVAARLIJK.
Lees het Cannondale gebruikershandboek voor
meer informatie over het bedoeld gebruik en de
gebruikscategorieën 1-5.
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWINGEN VERGROOT
DE KANS OP EEN ONGEVAL DAT KAN RESULTEREN IN
ERNSTIG LETSEL, VERLAMMING OF OVERLIJDEN.