Cannondale E-Series de handleiding

Type
de handleiding
WARNING
READ THIS SUPPLEMENT AND YOUR CANNONDALE BICYCLE OWNER’S MANUAL.
Both contain important safety information. Keep both for future reference.
127534
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
172 Friendship Road,
Bedford, Pennsylvania, 15522-6600, USA
(Voice): 1-800-BIKE-USA
(Fax): 814-623-6173
custserv@cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE AUSTRALIA
Cycling Sports Group
Unit 8, 31-41 Bridge Road
Stanmore NSW 2048
Phone: +61 (0)2 8595 4444
Fax: +61 (0) 8595 4499
askus@cyclingsportsgroup.com.au
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
mail: Postbus 5100
visits: Hanzepoort 27
7570 GC, Oldenzaal, Netherlands
(Voice): +41 61.4879380
(Fax): 31-5415-14240
servicedeskeurope@cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE JAPAN
Namba Sumiso Building 9F,
4-19, Minami Horie 1-chome,
Nishi-ku, Osaka 550-0015, Japan
(Voice): 06-6110-9390
(Fax): 06-6110-9361
cjcustserv@cannondale.com
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
(Voice): +44 (0)1202 732288
(Fax): +44 (0)1202 723366
sales@cyclingsportsgroup.co.uk
WWW.CANNONDALE.COM
© 2011 Cycling Sports Group
127534 (02/11)
CANNONDALE E-SERIES.
CANNONDALE E-SERIES.
OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT.
CANNONDALE E-SERIES.
OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT.
CANNONDALE E-SERIES.
OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT.
CANNONDALE E-SERIES OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
127534.PDF
1
INHOUD
Veiligheidsinformatie ................................ 62
Gebruiksdoel .............................................................62
Accu & laadapparaat .................................................63
Rack & Kickstand .......................................................63
Onderdelen van de E-series ets ................. 64
Frame .......................................................................64
Bosch aandrijfeenheid ..............................................65
BOSCH bedieningscomputer op het stuur (HMI) .......66
BOSCH snelheidssensor .............................................66
BOSCH accupak ......................................................... 68
BOSCH laadapparaat ................................................. 69
Bedieningsinstructies ................................ 70
Het systeem in- of uitschakelen ................................ 70
Verlichting ................................................................70
Rit-informatie ...........................................................70
Kiezen van de assistentiemodus
en hoeveelheid ondersteuning .................................71
Factors Aect Assistance Range ................................72
Foutcodes ................................................................. 72
Sleutels ..................................................................... 73
Headshok geveerde voorvork ..................... 74
Onderhoud ................................................ 76
Reinigen ...................................................................77
Aandraaikoppel ........................................................77
Geometrie ................................................. 78
Specicaties .............................................. 79
Vervangingsonderdelen ............................. 80
Deze ets voldoet aan de EN 15194-norm
voor elektrisch ondersteunde etsen (EPAC’s).
Over dit supplement
De supplementen bij deze handleiding bieden belangrijke
modelspecieke informatie met betrekking tot veiligheid,
onderhoud en techniek. Ze kunnen niet dienen ter vervanging
van uw Cannondale Handleiding voor de Eigenaar.
Dit supplement kan slechts een van meerdere supplementen
voor uw ets zijn. Zorg dat u alle supplementen verkrijgt en
leest.
Als u een handleiding of een supplement nodig hebt, of als u
vragen hebt over uw ets, neem dan direct contact op met uw
Cannondale dealer, of bel ons via een van de telefoonnummers
die u op de achterap van deze handleiding vindt.
U kunt Adobe Acrobat PDF-versies van alle Cannondale
handleidingen en supplementen downloaden van onze
website: http://www.cannondale.com/.
Online E-series
productondersteuning
U kunt dit supplement en eventuele andere handleidingen
en instructies voor uw ets downloaden van: http://www.
cannondale.com/support-ebike
Uw Cannondale-dealer
Om er zeker van te zijn dat uw ets op de juiste wijze wordt
onderhouden en dat garantievoorwaarden van toepassing
blijven, raden wij u aan alle onderhoudswerkzaamheden te
laten uitvoeren door uw geautoriseerde Cannondale-dealer.
OPMERKING
Ongeautoriseerde service, onderhoud of
vervangingsonderdelen kunnen leiden tot aanzienlijke
schade en het vervallen van de garantievoorwaarden.
2
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Gebruiksdoel
ASTM F2043
For o-road
riding and
jumps less than
12” (30cm)
ASTM Niveau 2,
Algemeen gebruik.
Uw E-series ets heeft een elektrisch
trapondersteuningssysteem. Het is geen bromets of
motorets. In de EU-landen is deze ets volgens de wet een
‘EPAC-ets’, ofwel een Electrically Powered Assisted Cycle
(elektrisch ondersteunde ets).
Het aandrijfsysteem bestaat uit een aandrijfeenheid, een accu,
een boordcomputer en diverse elektronische componenten
(bedrading, sensors en schakelaars). Uw E-series bike
heeft voor een deel dezelfde onderdelen als een normale
(pedaalaangedreven) ets. Zie guur 1.
Het is belangrijk om te weten dat als het
ondersteuningssysteem is ingeschakeld (schakelaar in stand
ON), de aandrijfeenheid alleen ondersteuning biedt als u gaat
trappen. De hoeveelheid vermogen die de aandrijfeenheid
levert, hangt af van hoeveel kracht die u op de pedalen
zet én welke stand voor de mate van ondersteuning en
assistentiemodus u hebt gekozen via de stuurschakelaar.
Als u stopt met trappen, zal de aandrijfondersteuning ook
worden losgekoppeld. In alle standen van het systeem wordt
de mate van ondersteuning progressief verminderd en
stopt op het moment dat de ets een snelheid van 25 km/u
(15.5 mph) bereikt of eerder, als u stopt met trappen. De
aandrijvingsondersteuning zal weer in werking treden op het
moment dat de snelheid onder de 25 km/u (15,5 mph) zakt
zolang de pedalen maar worden rondgedraaid.
Als de aandrijvingsondersteuning is uitgeschakeld (schakelaar
in stand OFF), kunt u normaal trappen met de ets. Het
aandrijfsysteem zal dan niet in werking treden.
WAARSCHUWING
GEBRUIKSDOEL: Deze ets is bedoeld voor woon-
werkverkeer. Deze ets voldoet aan de vereisen van de
Europese standaard E 15194 voor elektrisch ondersteunde
etsen (EPAC’s). De aandrijfondersteuning is beperkt tot een
maximum continu vermogen van 0,25kW (250 W) en een
maximum snelheid van 25 km/u (15,5 mph).
NIET-BEDOELD GEBRUIK: U mag niet met deze ets rijden
op wegen die uitsluitend voor autos bedoeld zijn. De ets
mag alleen op verharde wegen worden gebruikt en op
voorzieningen die ocieel in gebruik zijn als etspaden.
Deze ets is niet bedoeld voor het gebruik als mountainbike,
om te springen of om mee te racen.
VOLDOEN AAN DE LANDELIJKE WETGEVING: Het is uw
eigen verantwoordelijkheid om te voldoen en op de hoogte
te zijn van de landelijke wet- en regelgeving (waaronder de
regelgeving met betrekking tot het uitrusten van uw ets
met aanvullende onderdelen). Vraag uw Cannondale-dealer
om meer informatie over het gebruik van een elektrisch
ondersteunde ets in het land waar u woont.
WIJZIGINGEN EN MODIFICATIES AAN FIETS OF VORK ZIJN
OM GEEN ENKELE REDEN TOEGESTAAN Het aanbrengen
van wijzigingen kan leiden tot aanzienlijke schade, foutieve
of gevaarlijke gebruiksomstandigheden of kan in strijd zijn
met landelijke wetgeving.
OEFENEN & RIJVAARDIGHEIDSTRAINING – Ga op
een veilig terrein oefenen met deze ets voordat u op de
openbare weg gaat rijden. Neem de tijd om de ets onder
controle te krijgen en gewend te raken aan de prestaties.
Oefen met de bedieningsschakelaars en doe ervaring op die
nodig is om de gevaren tijdens een rit op de openbare weg
het hoofd te kunnen bieden.
ZORG DAT U GOED BEGRIJPT WAT HET GEBRUIKSDOEL
EN DE MOGELIJKHEDEN VAN UW BIKE ZIJN. ONJUIST
GEBRUIK VAN UW BIKE IS GEVAARLIJK.
Lees het Cannondale gebruikershandboek voor
meer informatie over het bedoeld gebruik en de
gebruikscategorieën 1-5.
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWINGEN VERGROOT
DE KANS OP EEN ONGEVAL DAT KAN RESULTEREN IN
ERNSTIG LETSEL, VERLAMMING OF OVERLIJDEN.
3
127534.PDF
Accu & laadapparaat
WAARSCHUWING
BOSCH INSTRUCTIES - Naast dit supplement, dient u ook
de instructies voor de BOSCH accu en oplader te lezen en op
te volgen. Deze kunt u vinden op: http://www.cannondale.
com/support-ebike
VERVANGING - Gebruik alleen het type accupakket en de
lader die worden genoemd in de paragraaf Specicaties in dit
supplement. Gebruik geen andere accu’s of laders. Gebruik de
lader niet om andere accus op te laden.
VOORKOM SCHADE – Laat de accu of de lader niet op de
grond vallen. Maak de accu of de lader niet open en breng
geen wijzingen aan. Er bevinden zich geen onderdelen in
deze componenten die u zelf kunt onderhouden.
Houd de accu zoveel mogelijk uit intens zonlicht. Uit de buurt
van warmte houden. Warmte kan de accu beschadigen.
Houd geen paperclips, sleutels, spijkers, schroeven of kleine
metalen voorwerpen in de buurt van de accu om kortsluiting
tussen de aansluitpunten te voorkomen. Het kortsluiten van
de accucontacten kan leiden tot brandwonden, brand of een
explosie.
ONGEWENST INSCHAKELENVerwijder altijd de accu uit
het rek op de ets voordat u onderhoud pleegt aan de ets
of als u de ets vervoert met de auto of per vliegtuig. Het
ongewenst inschakelen van het aandrijvingssysteem van de
ets kan leiden tot verwondingen.
OPSLAG & TRANSPORT – Als de accu niet wordt gebruikt
in de ets, is het transport ervan onderhevig aan de
regels en voorschriften met betrekking tot het vervoer van
gevaarlijke materialen. Er kunnen speciale voorschriften voor
verpakking en labeling van toepassing zijn. Neem contact
op met de betreende autoriteiten omtrent deze speciale
voorschriften. Vervoer nooit een beschadigde accu. Isoleer
de aansluitpunten van de accu voorafgaand aan verpakking.
Plaats de accu in een transportcontainer om schade te
voorkomen.
OPLADEN – Verwijder de accu van de ets voordat u
deze gaat opladen. Zet de accu binnen en laat de accu op
kamertemperatuur komen voordat deze wordt opgeladen.
Let erop dat de lader en het stopcontact in de muur dezelfde
voltage hebben.
Plaats zowel de lader als de accu binnen, in een schone,
droge en goed geventileerde ruimte om te laden. Controleer
of er zich geen brandbare stoen in de ruimte bevinden om
brand te vermijden in het geval er een vonk overspringt of
oververhitting ontstaat. Zorg dat de ventilatieopeningen van
de lader niet zijn afgedekt. Dek de lader niet af.
Haal de accu los van de lader als deze volledig is opgeladen.
Laat een volgeladen accu niet verbonden staan met de lader.
Haal de stekker van de lader uit het stopcontact als deze niet
in gebruik is.
AFVAL- Accupakket en lader bevatten schadelijke stoen en
moeten daarom worden afgevoerd volgens nationale en/of
lokale wet- en regelgeving. Gooi de accu/lader niet in het vuur,
in het water of bij het normale huishoudelijke afval. Breng de
spullen naar een afvalperron of recyclingbedrijf.
+
Het negeren van deze waarschuwingen kan leiden
tot elektrische branden, explosie, brandwonden of
elektrocutie.
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWINGEN VERGROOT DE
KANS OP EEN ONGEVAL DAT KAN RESULTEREN IN ERNSTIG
LETSEL, VERLAMMING OF OVERLIJDEN.
Achterdrager & standaard
WAARSCHUWING
Ga niet op de ets zitten als de standaard uit staat. De
standaard is niet ontworpen om het gewicht van een persoon
te kunnen dragen. Controleer of de standaard is ingeklapt
voordat u gaat etsen.
Hang niet teveel gewicht aan de achterdrager. Controleer of
de bagage die u vervoert stevig is vastgezet.
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWINGEN VERGROOT
DE KANS OP EEN ONGEVAL DAT KAN RESULTEREN IN
ERNSTIG LETSEL, VERLAMMING OF OVERLIJDEN.
4
ONDERDELEN VAN DE ESERIES FIETS
Frame
Figuur 1.
1. BOSCH aandrijfeenheid
2. BOSCH accu
3. BOSCH HMI Unit
(bedieningscomputer)
4. Headshok voorvork
5. Koplamp
6. Achterlicht
7. Drager
8. Kettingkast
9. Headshok stuurpen
10. Lockout-hendel
11. Fietsbel
12. Standaard
13. Fietsslot
14. Remhendel voorrem
15. Remhendel achterrem
16. Schakelhendel achter
17. Pedaal
18. BOSCH snelheidssensor
19. Achtertandwielen
20. Voortandwiel
21. Aandrijfketting
22. Crankarm (aandrijfkant)
23. Zadelpenklem
5
127534.PDF
Bosch aandrijfeenheid
Zie guur 2. De BOSCH aandrijfeenheid (1) zit bevestigd in een ruimte onder het bottom bracket (5). De bedieningskabels van
de HMI-eenheid, de accu en snelheidssensor lopen aan de binnenkant van het frame.
Figuur 2.
1. Bosch aandrijfeenheid
(gedemonteerd)
2. Voortandwiel
3. Bevestigingsbouten aan het frame
4. ISIS as-einde (niet-aangedreven
kant)
5. Frame-uitsparing bij het bracket
6. Pedaal
7. ISIS crankarm (aandrijfkant)
8. ISIS crankbout
OPMERKING
De aandrijfeenheid is onderhoudsvrij en mag alleen door een geautoriseerd service center worden onderhouden. Dit
garandeert de kwaliteit en veiligheid van de aandrijfeenheid. Probeer zelf nooit de aandrijfeenheid te openen, uit
het frame te verwijderen of er aan te werken.
Andere componenten van de eBike-aandrijving (zoals de ketting, het voortandwiel, de cassette, de achterderailleur
en de crankarmen) moeten door uw Cannondale-dealer worden onderhouden.Vervangingsonderdelen moeten
identiek zijn aan de originele Cannondale-specicaties voor de ets. Zie ook de paragraaf Specicaties.
Vervanging met componenten die niet de originele specicaties hebben, kan leiden tot aanzienlijke overbelasting of
andere schade aan de aandrijfeenheid.
Bij het ongeautoriseerd openen of onderhoud plegen aan de aandrijfeenheid vervalt de garantie.
LET OP: De aandrijfeenheid maakt gebruik van een standaard ISIS-trapas. De ISIS crankarmen kunnen worden verwijderd en
opnieuw worden gemonteerd volgens de instructies van de fabrikant. De ISIS-as zelf kan echter niet uit de BOSCH aandrijfeenheid
worden verwijderd. Deze moet worden onderhouden door een geautoriseerd service center.
Zie ook BOSCH Instructies 0 275 007 X00 http://www.cannondale.com/support-ebike
6
BOSCH bedieningscomputer op het stuur (HMI)
Zie guur 4. De bedieningscomputer op het stuur (HMI, Handlebar Mounted Interface) is een etscomputer (1) die zowel gebruikt
kan worden voor het aanpassen van de ondersteuningsfuncties van de aandrijving, als voor het in-en uitschakelen van de verlichting.
Daarnaast kan de computer de snelheid, afstand en andere rit-informatie weergeven. De knoppen en displayfuncties/kenmerken van de
HMI staan beschreven op de navolgende pagina’s.
De HMI-eenheid zit in een houder op het stuur (2). De stuurhouder moet zodanig op het stuur worden bevestigd dat deze de andere
bedieningshendels van de ets niet hindert. De positie van het stuur kan worden veranderd. Om schade te voorkomen is het beter dit
door uw Cannondale-dealer te laten doen.
Computer verwijderen:
Als de ets niet gebruikt wordt kunt u de computereenheid (1) uit de houder (2) halen om diefstal te voorkomen. Om de eenheid te
verwijderen moet u de computer voorzichtig tegen de klok in draaien en loshalen.
Bevestigen van de computer:
Draai de computer zo dat de nokjes aan de achterzijde van de computer overeenkomen met de uitsparingen in de stuurhouder. Draai de
computereenheid met de klok mee totdat hij op zijn plaats klikt in de stuurhouder.
OPMERKING
Het aandrijfsysteem zal niet werken als de computer niet goed in de houder is bevestigd. Als de computer wordt
losgehaald van de stuurhouder tijdens het rijden, zal het systeem zichzelf uitschakelen. Als dit gebeurt, moet
u stoppen met etsen, het systeem uitschakelen, de computer opnieuw in de houder klikken en het systeem
vervolgens weer aanzetten. Daarna kunt u uw rit vervolgen.
Verwijder de computer als de ets niet in gebruik is om diefstal of ongewenst gebruik te voorkomen.
Het HMI-display laat continu zien hoeveel stroom de accu nog heeft (13), zolang de computer op de stand ON/AAN staat.
Accu-niveau (alleen ter indicatie)
100 - 80% 39-20%
79 - 60% 20 - 5%
59 - 40% 5 - 0%
Figuur 3.
BOSCH snelheidssensor
Zie guur 4. De BOSCH snelheidssensor (14) zit bevestigd aan de liggende achtervork (15). Dit onderdeel moet goed bevestigd zijn en
naar behoren functioneren om het gehele systeem te laten werken. Als de sensor beschadigd is, verkeerd gemonteerd is of de magneet
(16) bevindt zich niet op de juiste plaats aan een spaak van het wiel (17), dan zullen het aandrijvingssysteem en de snelheidsmeter niet
werken.
Draai schroef (18) los om de positie van de magneet te veranderen. Schuif de magneet langs de spaak om de afstand tussen magneet en
sensor te veranderen. Draai het wiel om te kijken of de snelheidsmeter op de HMI werkt waardoor de afstand correct wordt weergegeven.
Let erop dat de magneet naar de snelheidssensor gericht is, anders werkt deze niet. De maximum afstand (a) tussen magneet en sensor
is 17 mm.
7
127534.PDF
Figuur 4.
1. Computer
2. Stuurhouder
3. Informatie en reset-knop
4. Knop voor de keuze van de
assistentiemodus (Eco, Tour,
Sport, Speed)
5. Verlichtingsknop aan/uit.
6. Knop voor het verminderen van
de hoeveelheid ondersteuning
7. Knop voor het verhogen van de
hoeveelheid ondersteuning
8. Snelheidsindicator
9. Lichtindicator
10. Huidige ondersteuningsniveau
11. Huidige assistentiemodus,
foutcode
12. Multifunctie-display
13. Accu-niveau
14. BOSCH snelheidssensor
15. Liggende achtervork
16. Magneet
17. Spaak
18. Klemschroef
a. Afstand tussen sensor en magneet
Zie ook BOSCH Instructies 0 275 007 X00 http://www.cannondale.com/support-ebike
8
BOSCH accupak
Zie guur 5. Het accupak zit in de drager achterop de ets. Het zit vergrendeld in de drager met een slot dat met dezelfde
sleutel werkt als het etsslot door het achterwiel.
7
2
1
4
3
9
5
BOSCH - 1 270 020 500
6
8
100%
Figuur 5.
1. Systeemknop Aan/uit
2. LED’s voor de laadtoestand
van de accu
3. Sleutel
4. Slot
5. BOSCH accu
6. Hendel van het accupak
7. Drager
8. Rail
9. Aansluitpunt
Verwijderen van de accu uit de drager:
Stop de sleutel (3) in het slot (4) en draai de sleutel volledig met de klok mee (naar de achterzijde van de ets) om de accu los te
maken. Haal de sleutel uit het slot. Pak de achterzijde van de accu (5) vast aan de hendel (6) en trek de accu uit de drager (7).
Terugplaatsen van de accu in de drager:
Steek de sleutel in het slot en draai de sleutel volledig met de klok mee zodat het slot volledig ontgrendeld is. Schuif de accu op
de rail (8) in de richting van het aansluitpunt (9) in de drager. Schuif de accu in de drager totdat deze vastklikt in het aansluitpunt.
Draai de sleutel tegen de klok in (naar de voorkant van de ets) totdat de accu vergrendeld zit. Haal de sleutel uit het slot.
Zie ook BOSCH Instructies 0 275 007 40X http://www.cannondale.com/support-ebike
9
127534.PDF
BOSCH laadapparaat
Als u het maximale bereik wilt halen, dient de accu 100% volgeladen te zijn voor elke rit.
Figuur 6.
1. BOSCH laadapparaat
2. Wall cord
3. Aansluitsnoer
4. Controle-LED
5. Laadstekker
6. Aansluitpunt accu
7. Schakelaar voor SNEL,
LANGZAAM laden
8. Ventilator
Opladen van de accu:
Zie guur 6. Verwijder de accu uit de drager van de ets. Leg de accu binnen en laat deze op kamertemperatuur komen voordat
u begint met laden. Let erop dat de lader (1) op de juiste instelling voor de voltage (2) staat voordat deze in het stopcontact (3)
wordt gestoken. Controleer of de lader gereed is; de LED (4) moet branden. Verbind de laadstekker (5) met het aansluitpunt
op de accu. (6). Kies voor langzaam (SLOW) of snel (FAST) laden met de knop (7) bovenop de lader. Laat de accu voldoende
lang aan de lader verbonden staan om te zorgen dat een volledige oplading wordt bereikt. Let erop dat tijdens het laden de
ventilatieopeningen (8) schoon zijn. Dek de lader of de accu niet af.
Als de accu volledig is opgeladen, verwijdert u de laadstekker uit de accu en trekt u de stekker uit het stopcontact. Plaats de accu
terug in de drager en zet deze vast met het slot.
Zie ook BOSCH Instructies 0 275 007 900 http://www.cannondale.com/support-ebike
LET OP: De accutemperatuur
wordt intern gemeten zodat
deze alleen geladen wordt als de
omgevingstemperatuur van de
accu zich tussen de 0° C en 40° C
bevindt. Dit zorgt voor een lange
levensduur van de accu.
FAST - 2,5 Hr.
SLOW - 8 Hr.
SCHNELL 2,5 Stunden
LANGSAM 8 Stunden
LENT : 8 heures
RAPIDE : 2,5 heures
LENTO- 8 ore
VELOCE 2.5 ore
BOSCH - 0 275 007 900
10
BEDIENINGSINSTRUCTIES
Het in- en uit schakelen van het ondersteuningssysteem:
Zie guur 7. Druk op de ON/OFF-knop (1) op de accu. Als u dit doet, ziet u de LED’s (2) voor het laadniveau van de accu oplichten
en de huidige restcapaciteit van de accu wordt aangegeven. Bij het inschakelen zal ook het display van de HMI-computer aan
gaan. Als alle LED’s branden, is het accu-niveau 100%. Elke LED correspondeert met ongeveer 20% capaciteit.
Het systeem zal automatisch uitschakelen na 10 minuten inactiviteit of als de accu leeg is.
2
1
100%
Figuur 7.
Verlichting
Gevoed door de accu van het aandrijfsysteem (alle EU-landen behalve Duitsland)
De verlichting wordt gevoed door de accu van het aandrijfsysteem.
Verlichting in-/uitschakelen:
Zie guur 4. Druk op de knop voor de verlichting (5) op de HMI. Als de verlichting wordt ingeschakeld, zal de
achtergrondverlichting op de computereenheid eveneens aangaan en het verlichtingssymbool (9) zal in beeld verschijnen.
De verlichting blijft aan totdat deze wordt uitgezet met de verlichtingsknop of als de stroom van de accu of de naafdynamo
niet langer beschikbaar is. Als de aandrijvingsondersteuning wordt afgesloten als gevolg van een te lage accuspanning, zal de
verlichting wel blijven branden totdat de accu compleet leeg is.
Gevoed door naafdynamo (Duitsland)
Als het verlichtingssysteem alleen door een naafdynamo wordt gevoed (vanwege wettelijke eisen losgekoppeld van de accu van
het aandrijfsysteem), dan kan de verlichting niet worden aangezet met de HMI. De verlichting moet dan worden aan- en uitgezet
met een aparte knop voor het verlichtingssysteem.
Rit-informatie
Zie guur 4. Gebruik de informatie/reset knop (3) om de verschillende functies van de etscomputer te doorlopen: snelheid,
gemiddelde snelheid, totale afstand en ritafstand.
11
127534.PDF
Kiezen van de assistentiemodus en hoeveelheid ondersteuning
Zie guur 9. De ets heeft vier verschillende ondersteuningsmodi en vier niveaus (hoeveelheden) van ondersteuning binnen
elke modus. De onderstaande tabel geeft de prestatiekarakteristieken van elke modus/niveau.
Selecteren van een assistentiemodus:
Druk op de ON/OFF-knop op de accu om het systeem in te schakelen. Zie ook
vorige pagina.
Druk herhaald op de modusknop (1) van de HMI om de gewenste
ondersteuningsmodus te kiezen. De huidige modus staat in het display (2).
Selecteren van het niveau van ondersteuning:
Het huidige niveau van ondersteuning (0-3) wordt getoond in het display (3).
Druk meermaals op knop
(4) om het ondersteuningsniveau te verlagen.
Druk meermaals op knop
(5) om het ondersteuningsniveau te verhogen.
Figuur 9.
Ondersteuningsniveau
% ondersteuning / actieradius in km*
Modus Prestaties
Eectieve trapondersteuning, maximum eciency/
actieradius
0% 30% 60% 90%
-- 145 km 105 km 85 km
Gemiddelde trapondersteuning, voor toeren of lange
routes
0% 50% 100% 160%
-- 105 km 85 km 70 km
Sterke trapondersteuning, voor sportief rijden op heuve-
lachtig terrein of in de stad
0% 55% 110% 200%
-- 100 km 80 km 65 km
Maximum ondersteuning met een hoge trapfrequentie,
voor sportief rijden
0% 60% 130% 250%
-- 90 km 70 km 60 km
Figuur 10.
* Onder ideale omstandigheden bij 20 km/u
Een hoger ondersteuningsniveau vraagt meer energie van de accu waardoor het bereik kleiner wordt. Een lager
ondersteuningsniveau vraagt minder energie van de accu; het bereik wordt groter. Als het ondersteuningsniveau op ‘0’ staat,
wordt er geen trapondersteuning geleverd dus 0% ondersteuning.
12
ITALIANO NEDERLANDS FRANÇAIS DEUTSCH ENGLISH
Factoren die invloed hebben op het bereik
1. Acculadingsniveau - Een volledig opgeladen accu zal het grootste bereik hebben. Let erop dat de accu volledig is
opgeladen voor elke rit.
2. Assistentiemodus & ondersteuningsniveau - De assistentiemodus en het ondersteuningsniveau dat u kiest beïnvloedt
het bereik. Zie ook vorige pagina.
3. Temperatuur & wind – Extreem koude of warme omstandigheden zullen leiden tot snellere uitputting van de accu
waardoor het beschikbare actieradius/bereik afneemt. Tegen een sterke wind in etsen zal het actieradius verkleinen omdat
meer energie van de accu wordt gevraagd voor de voortstuwing. Andersom zal een sterke rugwind u juist vooruit stuwen
waardoor minder energie nodig is.
4. Gewicht van rijder & bagage – Als er meer gewicht (rijder of bagage) moet worden verplaatst, zal de
ondersteuningseenheid harder moeten werken. Dat vraagt meer energie van de accu en resulteert in een kleiner bereik. Als u
een rugzak draagt of extra bagage meeneemt op de drager, zal er meer energie nodig zijn en het totale bereik zal afnemen.
5. Bandendruk/conditie - Let erop dat uw banden nog in goede conditie zijn (voldoende proel, onbeschadigd) en dat ze
voldoende op druk staan, conform hetgeen op de zijkant van de band staat aangegeven. Slechte conditie van de banden of
onvoldoende luchtdruk zal het bereik doen afnemen.
6. Schakelen & remmen – U moet op dezelfde manier schakelen als bij een normale ets. Eciënt schakelen zal leiden tot
een groter bereik. Het vasthouden van een constante snelheid en eectief remmen, zal helpen om zoveel mogelijk energie in
de accu vast te houden.
7. Acceleratie vanuit stilstand - Het ondersteuningssysteem vraagt meer energie van de accu tijdens het optrekken vanuit
stilstand. Daarom zal een woon-werkverkeerritje met veel starten en stoppen meer energie gebruiken waardoor het bereik
kleiner wordt. U kunt het bereik vergroten door uw snelheid goed te doseren tijdens de trip en onnodige starts en stops
vermijden.
8. Conditie van de aandrijving – Let erop dat de ketting schoon en goed gesmeerd blijft. Laat de ketting desnoods
vervangen door een nieuwe.
9 Trappen - Trappen met een constant tempo en met een gemiddelde druk op de pedalen zal samen met de
ondersteuningseenheid leiden tot een maximaal bereik. Om ondersteuning te krijgen is het ronddraaien van de pedalen
voldoende maar u kunt zeker bergop of in zware omstandigheden bijdragen aan het totale bereik door zelf meer inspanning
te leveren. Als u in die omstandigheden volledig gebruikmaakt van de ondersteuningseenheid, zal het bereik veel kleiner
zijn.
Foutcodes
De ondersteuningscomponenten van het aandrijfsysteem worden voortdurend gecontroleerd op fouten. Als er een fout wordt
ontdekt, zal de corresponderende foutcode in het display verschijnen. Zie guur 4, item 11. Afhankelijk van het soort fout zal
het aandrijfsysteem mogelijk automatisch uitschakelen. Dit gebeurt om verdere schade te voorkomen. Als dit gebeurt kunt u
nog wel normaal blijven trappen met de ets. Neem contact op met uw Cannondale-dealer als er een foutcode verschijnt in het
informatiedisplay.
Zie ook BOSCH Instructies 0 275 007 X00 http://www.cannondale.com/support-ebike
13
127534.PDF
ITALIANO NEDERLANDS FRANÇAIS DEUTSCH ENGLISH
Sleutels
Zie guur 11. Uw E-series ets wordt geleverd met een hoofdsleutel (1) en een reservesleutel (2). De sleutels hebben een
serienummer (3). De beide sleutels kunnen zowel worden gebruikt voor het slot in het achterwiel als voor het slot op het
BOSCH accupakket. Noteer het serienummer van de sleutel als referentie en voor eventuele vervanging van de sleutel. Als uw
sleutels verloren gaan of gestolen worden, of als u extra reservesleutels wilt, kunt u contact opnemen met AXA BASTA voor de
bestelinformatie. De AXA BASTA website: http://www.axa-basta.nl/keyservice-eng.html
3
1
2
3
Figuur 11.
1. Hoofdsleutel
2. Reservesleutel
3. Serienummer van de sleutel
4. Fietsslot
5. Slot van de accu
OPMERKING
Rij niet met de sleutels in het slot van de accu. Verwijder altijd de sleutel uit het slot na het gebruik. Sleutels kunnen
worden gestolen of kunnen per ongeluk afbreken in het slot. Bewaar de reservesleutel op een veilige plaats.
De sleutel uit het etsslot in het achterwiel is niet te verwijderen tijdens het rijden (slot geopend).
14
HEADSHOK GEVEERDE VOORVORK
Fatty met DL50
Uw E-series ets is uitgerust met een Cannondale Headshok Fatty geveerde voorvork. De vork is voorzien van de DL50
dempingscartridge. De grootte van de interne veer kan worden veranderd en aangepast aan het gewicht van de verschillende
rijders om de prestaties te verbeteren. De vork is geschikt voor een 700c-wiel. De bevestigingspunten voor de remmen zijn
volgens de internationale standaard. De vork heeft diverse bevestigingspunten voor accessoires zoals getoond in de guur op de
volgende pagina.
Bediening van de lockout:
Zie guur 12. Met de lockout-hendel kan de veerweg van de vork worden ingeschakeld (on) en uitgeschakeld
(o). Let erop dat de hendel volledig naar het einde van één van de beide posities wordt gedraaid.
Veranderen van de positie van de hendel:
Verwijder het borgschroee met een 3 mm inbussleutel en haal voorzichtig met uw vingers de hendel omhoog. Zet
de hendel terug in een andere positie terwijl u de nokjes aan de onderzijde uitlijnt met de grote moer bovenop de
vork. Druk de hendel op de grote moer. Plaats het borgschroee terug en zet deze vast met 0,5 Nm (4 in Lbs).
Figuur 12.
OPMERKING
Forceer de hendel niet voorbij het eindpunt. Probeer niet de grote moer onder de hendel los te draaien. Deze is
niet geschroefd maar zit vastgeperst!
Verstellen van de stuurpen:
Zie guur 13. De hoek waaronder het stuur staat kan verhoogd of verlaagd, afhankelijk van uw voorkeur. Om de
hoogte van het stuur te veranderen, draait u de klembout van de stuurpen (23) los en vervolgens kunt u het stuur
omhoog of omlaag zetten. Als het stuur in de gewenste positie staat, moet u een momentsleutel gebruiken om de
klembout vast te zetten met 17-18 Nm.
AAN
UIT
15
127534.PDF
17-18 Nm
Loctite 242
6 Nm
Loctite 242
6 Nm
Loctite 242
6 Nm
Loctite 242
HD191/BLK
KF258/
QSMSEAL/
QHDST/EBO
2
4
3
6
5
1
11
10
9
7
8
KF239/XL
16
17
KF241/
KF242/
KF243/
18
HD170/
19
20
22
13
14
15
9
12
12
23
23
21
QC850/ = 105mm
QC851/ = 120mm
HD169/
Figuur 13.
1. Balhoofdbuis
2. Lockout-hendel
3. Stuurpen
4. Lagerpakking
5. Bovenste lagercup
6. Bovenste lager
7. Onderste lagercup
8. Onderste lager
9. Bovenste klem voor
de vorkhoes (49 mm)
10. Vorkhoes
11. Onderste klem voor
de vorkhoes (33 mm)
12. Bevestiging voor spatborden en
accessoires
13. Vorkpoot
14. Rembevestiging
15. Uitvaleinde
16. DL50 dempingcartridge
17. Veersteuntje
18. Veer met elastomeer
19. Vulring
20. Plug
21. Ringclip
22. Klembouten voor de stuurpen (2x)
23. Klembout voor de hoekverstelling
van de stuurpen
24. Klembouten voor het stuur (4x)
16
ONDERHOUD
De onderstaande tabel laat alleen de aanvullende onderhoudswerkzaamheden zien. Kijk in uw Cannondale gebruikershandboek
voor meer informatie over het basisonderhoud aan uw bike.
CONTROLEER DE VOLGENDE ZAKEN VOOR ELKE RIT:
Controleer of de accu volledig is opgeladen en vast zit in de drager achterop de ets.
Controleer de bandendruk en de conditie van de banden. Controleer of de quick releases van de wielen stevig gesloten
zijn.
Controleer de staat van de ketting. Wees er zeker van dat deze schoon en goed ingevet is.
Controleer de verlichting voor en achterop de ets zodat u zeker weet dat dit naar behoren werkt.
Controleer de remmen en wees er zeker van dat ze goed werken.
Controleer de conditie van de elektrische bedrading (bijvoorbeeld geen knikken, geen schuurplekken).
Test het ondersteuningssysteem en controleer of de HMI (stuurcomputer) normaal functioneert.
Controleer of de voorvork niet beschadigd is (vorkpoten, vorkhoes, kroon, uitvaleinden, accessoires/
rembevestigingspunten, bevestiging van de drager). Wees verdacht op schade (bijv. losse onderdelen, scheurtjes, diepe
krassen, deuken). Controleer of de vork normaal functioneert. Zaken die een serieus probleem kunnen aanduiden zijn
(1) een ongebruikelijk ‘hol geluid of tikkende geluiden, (2) verandering van de veerweg, (3) een extreem uitgerekte of
juist ingedrukte vorkhoes, (4) veranderingen in de manier waarop de vork werkt, of (5) vloeistoekkage.
Als u ergens schade aantreft, ga dan niet op de ets rijden maar neem eerst contact op met uw
Cannondale-dealer.
UIT TE VOEREN DOOR DE CANNONDALE-DEALER:
Aanbevolen na de eerste 150 km: breng uw ets naar de Cannondale-dealer voor een kleine controle. Deze
controle omvat het ondersteuningssysteem, de ketting, de schakelwerking, accessoires, conditie van de wielen en
banden, de remmen, etc. Deze eerste controle biedt tevens de mogelijkheid om samen met de dealer een schema af
te spreken voor regelmatig onderhoud waarbij rekening wordt gehouden met het aantal kilometers dat u rijdt en de
rijomstandigheden.
Elke1000 km, breng uw ets naar de Cannondale-dealer voor een reguliere gedetailleerde inspectie van de hele ets,
afstelling en eventuele vervanging van slijtagedelen. Bij elektrisch ondersteunde etsen (elektrische etsen) kunnen
wielen, banden, kettingen en remmen sneller verslijten.
WAARSCHUWING
ELK ONDERDEEL VAN EEN SLECHT ONDERHOUDEN BIKE KAN BREKEN OF SLECHT FUNCTIONEREN HETGEEN KAN
LEIDEN TOT EEN ONGEVAL WAARBIJ U ZWAAR OF DODELIJK GEWOND OF VERLAMD KUNT RAKEN. Vraag uw
Cannondale-dealer om een compleet onderhoudsprogramma samen te stellen, inclusief een lijst van de onderdelen aan
uw ets die u ZELF regelmatig moet controleren. Regelmatige controles zijn nodig om problemen te voorkomen die kunnen
leiden tot een ongeval.
17
127534.PDF
Reinigen
Als u uw ets schoonmaakt, gebruik dan een vochtige spons of een zachte borstel en gebruik alleen water met een milde
zeepoplossing. Spoel de spons vaak uit. Gebruik geen waterspray.
OPMERKING
Gebruik geen hogedrukreiniger en maak de ets ook niet droog met perslucht. Hierdoor kan vervuiling in
de afgedichte ruimtes en elektrische verbindingen/componenten komen waardoor corrosie of onmiddellijke
schade kan ontstaan of de onderdelen kunnen versneld slijten.
WAARSCHUWING
ZORG DAT DE ELEKTRISCHE COMPONENTEN NIET IN AANRAKING KOMEN MET WATER.
LET EROP DAT DE FIETS RECHTOP STAAT TIJDENS HET SCHOONMAKEN EN NIET PER ONGELUK KAN
OMVALLEN. Vertrouw daarbij niet op de standaard van de ets. Gebruik een losse draagbare etsstandaard
om de ets stevig in te verankeren.
Aandraaikoppel
Het op de juiste manier aandraaien van bevestigingsmiddelen (bouten, schroeven, moeren) op uw ets is van zeer groot belang
voor uw veiligheid. Het op de juiste manier aandraaien van bevestigingsmiddelen is ook van belang voor het behoud en de
prestaties van uw ets. We raden u aan om uw dealer alle bevestigingsmiddelen met behulp van een momentsleutel op de juiste
manier te laten aandraaien.
BESCHRIJVING Nm In Lbs Loctite™
Standaard 7.0 62.0
242 (blue)
Bevestigingsbouten voor de drager 3 - 4 26.5 - 35.4
Borgschroef voor lockout-hendel 0.5 4.0
Klembouten voor het stuur 6.0 53.0
Klembout van stuurpenversteller 17 - 18 150 - 160
Schroeven van achterderailleurhanger 2.5 22.0
Als u besluit om de bevestigingsmiddelen zelf aan te draaien, maak dan altijd gebruik van een goede
momentsleutel!
18
ITALIANO NEDERLANDS FRANÇAIS DEUTSCH ENGLISH
GEOMETRIE
K
B
C
A
E
D
J
I
M
L
H
N
G
G
K
B
A
E
D
I
M
L
H
N
(mm)
Mensen (linkerzijde) Vrouwen (recht)
KLEIN MEDIUM GROOT KLEIN MEDIUM GROOT
A Lengte zadelbuis 500 550 600 450 500 550
B Horizontale bovenbuis 570 584 608 562 568 582
C Feitelijke bovenbuis 547 559 588 -- -- --
D Hoek balhoofdbuis 71° 71.5° 72° 71° * *
E Hoek zadelbuis 74° 73.5° 73° 75° * *
F Hoogte bovenbuis (Standover) 782 829 854 411 411 411
G Lengte balhoofdbuis 114.3 * * * * *
H Wielbasis 1092.81 1096.36 1110.39 1099.23 1107.39 1121.39
I Middenvoor 631.2 634.7 648.7 635.5 643.6 657.5
J Lengte liggende achtervork 470 * * * * *
K Daling trapas 67 * * 58 * *
L Hoogte trapas 283 * * 292 * *
M Voorvork 45 * * * * *
N Sleep 72.92 69.66 66.41 72.92 * *
Figuur 14.
Phoud er rekening mee dat de specicaties en informatie in deze handleiding zijn onderhevig aan verandering voor verbetering
van het product. Voor de meest recente product informatie, ga naar http://www.cannondale.com/
19
127534.PDF
ITALIANO NEDERLANDS FRANÇAIS DEUTSCH ENGLISH
SPECIFICATIES
Frame Aluminium 6061-T6
Balhoofdbuis OnePointFive, Cannondale Headshok
Vork Headshok Fatty DL50
Aandrijfketting 9-speed, 114 schakels
Kettingblad voor 42 tands, 4-bouts, 104 BCD
Achtertandwielen 11-32, 9 speed
Zadelpen
Gebruik alleen een zadelpen met een diameter van 31,6 mm.
Gebruik alleen een metalen adapter die exact past als u een
smallere zadelpen wilt gebruiken. Doe een beetje lagervet op de
zadelpen voordat deze in de zitbuis wordt gestoken.
Achtervorkbreedte 135 mm
Achterrem International Standard
Voorrem Post Mount
BOSCH eBikesysteem
Aandrijfeenheid BOSCH onderdeelnummer 0 275 007 000
Accupak BOSCH onderdeelnummer 1 270 020 503 (accu in drager)
Voltage 36 V
Vermogen 288 Wh
Bedrijfstemperatuur (°C) -10 à +40
Opslagtemperatuur (°C) -10 à +60
Toegestane laadtemperatuur (°C) 0 à +40
Laadtijd (geschat) Langzaam : 8 uur; snel: 2,5 uur
Lader BOSCH onderdeelnummer 0 275 007 900
HMI BOSCH onderdeelnummer 1 270 020 900
HMI base BOSCH onderdeelnummer 1 270 020 902
Speed Sensor BOSCH onderdeelnummer 0 275 008 200
Spider BOSCH onderdeelnummer 0 275 007 350
20
VERVANGINGSONDERDELEN
De volgende vervangingsonderdelen en kits zijn verkrijgbaar via de Cannondale-dealer:
KIT OMSCHRIJVING Zie guur
QC850/ KIT,HEADSHOK STEM ADJ 105mmBBQ 13
QC851/ KIT,HEADSHOK STEM ADJ 120mmBBQ 13
KA026/ KICKSTAND STYLO SI C’DALE BLK 15
QC842/BBQ KIT,SEATBINDER,MTN,34.9,BLK 1
QC843/BBQ KIT,SEATBINDER,MTN QR,34.9,BLK 1
KF096/ KIT,DER HANGER,SINGLE SIDED RD 16
KP183/ KIT,ZIP TIES, CABLEGUIDE /25 --
KF258/ KIT,LEVER,LO,DL80/50 13
HD191/BLK KIT,BOOT, HEADSHOK 13
QHDST/EBO KIT,HEADSET,2 CUPS + 1 BEAR 13
QSMSEAL/ KIT,HEADSET,2 CUPS + 1 BEAR 13
HD169/ KIT,BEARINGS, HEADSET - 2 13
KF239/ KIT,DAMPER,DL50 13
KF241/ KIT,SPRING,DL/MC50-SOFT 13
KF242/ KIT,SPRING,DL/MC50-STD 13
KF243/ KIT,SPRING,DL/MC50-FIRM 13
HD170/ KIT,CIRCLIPS,HEADSHOK /12 13
KP192/ KIT, CHAINRING,FSA E-BIKE WB156 42T
Figuur 15. Figuur 16.
WARNING
READ THIS SUPPLEMENT AND YOUR CANNONDALE BICYCLE OWNER’S MANUAL.
Both contain important safety information. Keep both for future reference.
127534
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
172 Friendship Road,
Bedford, Pennsylvania, 15522-6600, USA
(Voice): 1-800-BIKE-USA
(Fax): 814-623-6173
custserv@cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE AUSTRALIA
Cycling Sports Group
Unit 8, 31-41 Bridge Road
Stanmore NSW 2048
Phone: +61 (0)2 8595 4444
Fax: +61 (0) 8595 4499
askus@cyclingsportsgroup.com.au
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
mail: Postbus 5100
visits: Hanzepoort 27
7570 GC, Oldenzaal, Netherlands
(Voice): +41 61.4879380
(Fax): 31-5415-14240
servicedeskeurope@cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE JAPAN
Namba Sumiso Building 9F,
4-19, Minami Horie 1-chome,
Nishi-ku, Osaka 550-0015, Japan
(Voice): 06-6110-9390
(Fax): 06-6110-9361
cjcustserv@cannondale.com
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
(Voice): +44 (0)1202 732288
(Fax): +44 (0)1202 723366
sales@cyclingsportsgroup.co.uk
WWW.CANNONDALE.COM
© 2011 Cycling Sports Group
127534 (02/11)
CANNONDALE E-SERIES.
CANNONDALE E-SERIES.
OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT.
CANNONDALE E-SERIES.
OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT.
CANNONDALE E-SERIES.
OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT.
CANNONDALE E-SERIES OWNER’S MANUAL SUPPLEMENT
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22

Cannondale E-Series de handleiding

Type
de handleiding