Documenttranscriptie
Inhoudsopgave
Pagina
1.
Inleiding..............................................................................................................................................................91
2.
Verklaring van de symbolen................................................................................................................................91
3.
Doelmatig gebruik...............................................................................................................................................92
4.
Inhoud van de verpakking...................................................................................................................................92
5.
Aanbevolen accessoires.....................................................................................................................................93
6.
Veiligheidsinstructies..........................................................................................................................................94
a) Algemeen.....................................................................................................................................................94
b) Ingebruikname..............................................................................................................................................95
c) Rijden met het voertuig.................................................................................................................................96
7.
Opmerkingen over batterijen en accu's..............................................................................................................97
8.
Rijaccu's voor het voertuig opladen....................................................................................................................99
9.
Ingebruikname..................................................................................................................................................100
a) Carrosserie verwijderen..............................................................................................................................100
b) Antennekabel van de ontvanger plaatsen..................................................................................................100
c) Batterijen/accu's in de zender plaatsen......................................................................................................100
d) Zender in gebruik nemen............................................................................................................................100
e) De rijaccu's in het voertuig plaatsen...........................................................................................................101
f) De rijaccu's aan de rijregelaar aansluiten...................................................................................................101
g) Rijregelaar inschakelen..............................................................................................................................102
h) Carrosserie plaatsen en bevestigen...........................................................................................................102
i) Voertuig besturen.......................................................................................................................................103
j) Rit beëindigen.............................................................................................................................................104
10. Rijregelaar programmeren................................................................................................................................105
a) Programmering van de neutrale en plankgasinstelling...............................................................................105
b) Programmeren van de speciale functies....................................................................................................107
c) De rijregelaar opnieuw instellen.................................................................................................................109
11. Instelmogelijkheden van het voertuig............................................................................................................... 110
a) Wielvlucht instellen..................................................................................................................................... 110
b) Spoor instellen............................................................................................................................................ 111
c) Schokdempers instellen............................................................................................................................. 112
89
Pagina
12. Reiniging en onderhoud.................................................................................................................................... 113
a) Algemeen................................................................................................................................................... 113
b) Voor of na elke rit........................................................................................................................................ 113
c) Wielen vervangen....................................................................................................................................... 113
13. Verwijdering...................................................................................................................................................... 114
a) Product....................................................................................................................................................... 114
b) Batterijen/accu’s......................................................................................................................................... 114
14. Conformiteitsverklaring (DOC).......................................................................................................................... 114
15. Verhelpen van storingen................................................................................................................................... 115
16. Technische gegevens....................................................................................................................................... 117
a) Voertuig...................................................................................................................................................... 117
b) Afstandsbediening...................................................................................................................................... 117
c) LiPo-oplader............................................................................................................................................... 117
d) LiPo-accu's................................................................................................................................................. 117
90
1. Inleiding
Geachte klant,
Hartelijk dank voor de aankoop van dit product.
Het product voldoet aan alle wettelijke, nationale en Europese normen.
Om dit zo te houden en een veilig gebruik te garanderen, dient u als gebruiker de aanwijzingen in deze gebruiksaanwijzing op te volgen.
Deze gebruiksaanwijzing behoort bij dit product. Er staan belangrijke aanwijzingen in over de ingebruikname en het gebruik. Houd hier rekening mee als u dit product doorgeeft aan derden. Bewaar deze gebruiksaanwijzing daarom voor later gebruik!
Alle vermelde bedrijfs- en productnamen zijn handelsmerken van de respectievelijke eigenaren. Alle rechten voorbehouden.
Bij technische vragen kunt u zich wenden tot onze helpdesk.
Voor meer informative kunt u kijken op www.conrad.nl of www.conrad.be
2. Verklaring van de symbolen
Het symbool met een uitroepteken in een driehoek duidt op belangrijke aanwijzingen in deze gebruiksaanwijzing die beslist opgevolgd moeten worden.
U ziet het pijl-symbool waar bijzondere tips en aanwijzingen over de bediening worden gegeven.
91
3. Doelmatig gebruik
Dit product is een vierwielaangedreven modelvoertuig, dat via de meegeleverde afstandsbediening draadloos bestuurd kan worden. De stuurfuncties zijn vooruit/achteruit/links/rechts (elk traploos).
De ingebouwde motor wordt bestuurd door een elektronische rijregelaar, de sturing via twee servo's.
Het voertuig (chassis en carrosserie) is rijklaar gemonteerd.
Het apparaat is geen speelgoed en is niet geschikt voor kinderen jonger dan 14 jaar.
Neem de veiligheidsinstructies in deze gebruiksaanwijzing in acht. Deze bevatten belangrijke informatie
voor de omgang met het product. Lees de gebruiksaanwijzing voor de ingebruikname en het gebruik van
het voertuig in zijn geheel en goed door.
Het niet in acht nemen ervan kan verschillende gevaren met zich meebrengen; bijv. verwondingsgevaar.
4. Inhoud van de verpakking
• Rijklaar gemonteerd voertuig
• Zender (afstandsbediening)
• Verbindingsstekker voor de ontvanger
• Antennebuisje voor de antenne van de ontvanger
• LiPo-oplader
• 2x LiPo-accu's voor het voertuig
• 4x accu's of batterijen van het type AA/mignon voor de zender
• Gebruiksaanwijzing voor het voertuig
• Gebruiksaanwijzing voor de afstandsbediening (zender/ontvanger), op cd
• Gebruiksaanwijzing voor de LiPo-oplader, op CD
Actuele gebruiksaanwijzingen
Download de meest recente gebruiksaanwijzing via de link www.conrad.com/downloads of scan de
afgebeelde QR-Code. Volg de instructies op de website.
92
5. Aanbevolen accessoires
In de levering vindt u zowel twee 2-cell LiPo-rijaccu's die geschikt zijn voor het voertuig, een LiPo-oplader en 4 AA/
Mignon-batterijen voor de zender. Voor het eerste gebruik van het voertuig hebt u dus geen extra accessoires nodig.
Voor een optimaal gebruik van het voertuig raden wij echter nog de volgende onderdelen aan:
• Verschillende extra bijpassende rijaccu's (om na een korte pauze voor het afkoelen van de motor en rijregelaar
verder te kunnen).
De beiden rijaccu's moeten van hetzelfde type zijn (zelfde soort accu, zelfde capaciteit, zelfde ontlaadsnelheid, zelfde fabrikant, zelfde type). Gebruik nooit verschillende rijaccu's door elkaar; er bestaat brandgevaar!
Beide rijaccu's moeten bovendien dezelfde laadtoestand hebben. Sluit bijv. nooit een volle en een halfvolle
LiPo-rijaccu op de rijregelaar aan; dit leidt tot diepontlading, wat de accu permanent beschadigt.
• Reservebatterijen (4x AA/mignon) voor de zender (als de batterijen in de zender tijdens het rijden met het voertuig
leeg raken)
• Reservebanden (om versleten/beschadigde banden snel te kunnen vervangen)
• Montagestandaard (voor proefdraaien en gemakkelijk onderhoud)
• Divers gereedschap (bijv. schroevendraaier, punttang, binnenzeskantsleutel, steeksleutel)
• Persluchtspray (voor reinigingsdoeleinden)
• Borglak (om losgeraakte schroefverbindingen weer te fixeren)
• Transporttas
U vindt de reserveonderdelenlijst op onze internetpagina in het downloadbereik van het betreffende product.
93
6. Veiligheidsinstructies
Bij schade die ontstaat door het niet naleven van de gebruiksaanwijzing, komt de waarborg/garantie te vervallen. We zijn niet aansprakelijk voor gevolgschade!
We zijn niet aansprakelijk voor materiële schade of persoonlijk letsel veroorzaakt door verkeerd
gebruik of het niet opvolgen van de veiligheidsinstructies! In dergelijke gevallen komt de waarborg/
garantie te vervallen.
Bovendien valt schade voortvloeiend uit gewone slijtage tijdens het gebruik (bijv. versleten wielen of tandwielen) en schade door ongevallen (bijv. gebroken ophanging, verbogen chassis, enz.) niet onder de garantie.
Geachte klant, deze veiligheidsinstructies zijn niet alleen bedoeld voor de bescherming van het product,
maar ook voor de bescherming van uw gezondheid en die van anderen. Lees daarom dit hoofdstuk aandachtig door, voordat u het product in gebruik neemt!
a) Algemeen
Let op, belangrijke aanwijzing!
Het gebruik van het model kan materiële schade en/of persoonlijk letsel veroorzaken. Zorg er dus voor dat
u voor het gebruik van het model voldoende verzekerd bent; bijvoorbeeld via een aansprakelijkheidsverzekering. Als u al een aansprakelijkheidsverzekering hebt, controleer dan voordat u het model in gebruik
neemt of dit door uw verzekeringsmaatschappij wordt gedekt.
• Vanwege de veiligheid en de normering is het niet toegestaan dit product zelf te modificeren en/of aan
te passen.
• Het apparaat is geen speelgoed en is niet geschikt voor kinderen jonger dan 14 jaar.
• Het product mag niet vochtig of nat worden.
• Laat verpakkingsmateriaal niet rondslingeren; dit kan voor kinderen gevaarlijk speelgoed zijn.
• Als u vragen heeft die niet door deze gebruiksaanwijzing kunnen worden beantwoord, kunt u contact
opnemen met ons (zie voor contactgegevens hoofdstuk 1) of met een andere specialist.
De bediening en het gebruik van op afstand bedienbare modelvoertuigen moet geleerd worden! Als
u nog nooit een dergelijk voertuig bestuurd heeft, moet u heel voorzichtig rijden en u eerst vertrouwd
maken met de reacties van het voertuig op de commando´s van de afstandsbediening. Wees geduldig!
Neem bij het gebruik van het product geen risico’s! Uw eigen veiligheid en die van uw omgeving is
uitsluitend afhankelijk van het verantwoorde gebruik van het model.
• Het beoogd gebruik van het voertuig vergt regelmatige onderhoudswerkzaamheden en/of reparaties. De
banden zijn bijvoorbeeld onderhevig aan slijtage of een rijfout kan ongevalschade veroorzaken.
Gebruik voor de dan vereiste onderhouds- of reparatiewerkzaamheden alleen originele reserveonderdelen!
94
b) Ingebruikname
• De gebruiksaanwijzing wordt afzonderlijk meegeleverd. Houd beslist rekening met de daar vermelde
veiligheidsinstructies en alle verdere informatie!
• Gebruik uitsluitend voor het voertuig geschikte rijaccu's. Gebruik de rijregelaar nooit via een lichtnetadapter, ook niet voor testdoeleinden.
• Dit voertuig is uitsluitend geschikt voor twee LiPo-rijaccu's met 2 cellen (nominale spanning 7,4 V).
Bij gebruik van rijaccu's met meer cellen bestaat brandgevaar door oververhitting van de rijregelaar.
Bovendien wordt de aandrijving van het voertuig overbelast en daardoor beschadigd (bijv. het
differentieel). De waarborg/garantie komt te vervallen!
De beiden rijaccu's moeten van hetzelfde type zijn (zelfde soort accu, zelfde capaciteit, zelfde
ontlaadsnelheid, zelfde fabrikant, zelfde type). Gebruik nooit verschillende rijaccu's door elkaar; er
bestaat brandgevaar!
Beide rijaccu's moeten bovendien dezelfde laadtoestand hebben. Sluit bijv. nooit een volle en een
halfvolle LiPo-rijaccu op de rijregelaar aan; dit leidt tot diepontlading, wat de accu permanent beschadigt.
• Schakel bij de ingebruikname steeds eerst de zender in. Pas daarna mogen de rijaccu's van het voertuig
met de rijregelaar worden verbonden en mag de rijregelaar worden ingeschakeld. Dit kan anders tot
onvoorziene reacties van het voertuig leiden!
Ga hiervoor als volgt te werk:
-- Zet het voertuig voor het aansluiten van de rijaccu's op een geschikte ondergrond, zodat de wielen
vrij kunnen draaien.
-- Schakel de rijregelaar uit.
-- Als dat nog niet gebeurd is, schakel dan de zender in. Controleer de werking hiervan (bijv. bedrijfsindicator van de zender).
-- Zet op de zender de trimregelaars voor de gas-/remfunctie in de middelste stand.
-- Sluit twee identiek geconstrueerde, volledig opgeladen rijaccu's aan op de rijregelaar met de juiste
polariteit (rood = plus/+, zwart = min/-).
-- Schakel daarna de rijregelaar in. Wacht vervolgens enkele seconden totdat de rijregelaar zijn zelfdiagnose heeft afgesloten.
• Controleer of het voertuig zoals verwacht op de afstandsbediening reageert (besturing en aandrijving),
voordat u het van de ondergrond neemt en het met de wielen op de grond plaatst.
• Als de aandrijving niet naar behoren werkt, dient u hoofdstuk 15.
95
c) Rijden met het voertuig
• Verkeerd gebruik kan ernstig persoonlijk letsel en materiële schade tot gevolg hebben! Rijd alleen zolang u direct zichtcontact met het voertuig hebt. Rijd daarom ook niet ‘s nachts.
• Rijd alleen wanneer uw reactievermogen niet verminderd is. Vermoeidheid of beïnvloeding door alcohol
of medicijnen kan, net zoals bij een echte auto, verkeerde reacties tot gevolg hebben.
• Denk eraan dat u met dit modelvoertuig niet op de openbare weg, pleinen en straten mag rijden. Gebruik
het ook niet op privéterrein zonder toestemming van de eigenaar.
• Rij niet op mensen of dieren af!
• Vermijd het rijden bij zeer lage buitentemperaturen. Kunststof onderdelen verliezen hierdoor aan elasticiteit. Dit kan bij een klein ongeluk al grote schade kan veroorzaken.
• Rijd niet tijdens onweer onder hoogspanningskabels of in de buurt van zendmasten.
• Laat de zender altijd ingeschakeld zolang het voertuig in gebruik is.
• Schakel voor het afstellen van het voertuig altijd eerst de rijregelaar van het voertuig uit en ontkoppel
daarna de beide rijaccu's volledig van de rijregelaar. Pas dan mag de zender worden uitgeschakeld.
• Bij zwakke batterijen (of accu's) in de zender neemt het bereik af. Vervang de batterijen of accu's door
nieuwe.
Als de rijaccu's in de auto leeg raken, wordt deze trager of reageert niet meer goed op de zender.
De rijaccu's in het voertuig dienen niet alleen voor de voeding van de motor via de rijregelaar, maar de
rijregelaar produceert ook de voor de werking benodigde spanning/stroom voor de ontvanger en de
stuurservo.
Daarvoor is in de rijregelaar een BEC ingebouwd (Engels voor “Battery Eliminator Circuit”, elektronische
schakeling voor directe stroomvoorziening van de ontvanger zonder extra ontvangeraccu).
Bij te lage spanning van de rijaccu's kan ook de spanning op de ontvanger zakken, wat ertoe leidt dat
het voertuig niet meer op de stuuropdrachten van de zender reageert.
Beëindig in dit geval het rijden onmiddellijk (rijregelaar uitschakelen, rijaccu's van het voertuig
ontkoppelen, zender uitschakelen). Vervang daarna de rijaccu's van het voertuig of laad de rijaccu's
weer op.
• De motor, aandrijving, rijregelaar en rijaccu's van het voertuig worden tijdens de werking warm. Las voor
elke accuwissel een pauze van ten minste 5 tot 10 minuten in.
Laat de rijaccu's voor het opladen volledig afkoelen.
Pak de motor, rijregelaar en accu's niet vast, totdat deze zijn afgekoeld. Gevaar voor brandwonden!
• Let er altijd op dat bij het werken met LiPo-rijaccu's de onderspanningsdetectie is ingeschakeld (wij
bevelen 3,0 V/cel of hoger aan).
Bij uitgeschakelde onderspanningsdetectie ontstaat diepontlading van de LiPo-accu's, waardoor deze
worden vernield. De waarborg/garantie komt te vervallen!
96
7. Opmerkingen over batterijen en accu's
Het gebruik van batterijen en accu’s is tegenwoordig weliswaar vanzelfsprekend, maar er bestaan
toch tal van gevaren en problemen. Vooral bij LiPo-accu's met hun hoge energie-inhoud (in vergelijking met gewone NiMH-accu's) dient men verschillende voorschriften in acht te nemen, omdat er
anders explosie- en brandgevaar bestaat.
Houd daarom in ieder geval rekening met de volgende informatie en veiligheidsinstructies voor de
omgang met batterijen en accu’s.
• Houd batterijen en accu’s uit de buurt van kinderen.
• Laat batterijen en accu’s niet rondslingeren. Er bestaat dan gevaar dat ze door kinderen of huisdieren
worden ingeslikt. Neem in dat geval onmiddellijk contact op met een arts!
• U mag batterijen/accu’s nooit kortsluiten, demonteren of in vuur werpen. Er bestaat explosiegevaar!
• Als u het product langere tijd niet gebruikt (bijv. als u het opbergt), moet u de batterijen/accu’s uit de
zender halen om beschadigingen door lekkende batterijen/accu’s te voorkomen. Ontkoppel de rijaccu's
volledig van de rijregelaar en haal ze uit het voertuig.
• Lekkende of beschadigde batterijen/accu’s kunnen bij contact met de huid chemische brandwonden
veroorzaken. Gebruik in dergelijke gevallen geschikte veiligheidshandschoenen.
• Uit batterijen en accu’s lekkende vloeistoffen zijn chemisch uiterst agressief. Voorwerpen of oppervlakken die ermee in contact komen, kunnen ernstig beschadigd raken. Bewaar batterijen en accu’s daarom
op een geschikte plaats.
• Gewone (niet-oplaadbare) batterijen mogen niet worden opgeladen. Er bestaat brand- en explosiegevaar! Laad uitsluitend batterijen op die daarvoor bestemd zijn en gebruik hiervoor een geschikte acculader.
• Let bij het plaatsen van batterijen/accu's of het aansluiten van de rijaccu's op de juiste polariteit (neem
plus/+ en minus/- in acht).
• U mag nooit batterijen en accu’s door elkaar gebruiken! Gebruik voor de zender ofwel oplaadbare ofwel
niet-oplaadbare batterijen. Om operationele veiligheidsredenen raden we u echter aan om batterijen
voor de zender te gebruiken en geen accu's.
• Vervang steeds de volledige set batterijen/accu's in de zender. Gebruik geen volle en halfvolle batterijen
of accu’s door elkaar. Gebruik steeds batterijen of accu’s van hetzelfde type en dezelfde fabrikant.
• Afhankelijk van de accutechnologie (NiMH, LiPo....) is een geschikte acculader nodig. Laad LiPo-accu's
bijvoorbeeld nooit op met een NiMH-oplader! Er bestaat brand- en explosiegevaar!
• Om meercellige LiPo-accu's op te laden, is absoluut een geschikte balancer vereist (geïntegreerd in de
meegeleverde oplader). Een stabilisator (ook wel equalizer genoemd) voorkomt het overladen van een
LiPo-cel door de individuele celspanningen te controleren.
Het overladen van een LiPo-cel (max. celspanning 4,24 V) kan de cel doen opzwellen en zelfs brand of
een explosie veroorzaken!
• U mag alleen accu’s opladen die niet beschadigd zijn. Als de uitwendige isolatie van de accu of de
behuizing ervan beschadigd is of als de accu vervormd is of bol staat, mag deze in geen geval worden
opgeladen. In dit geval bestaat er een acuut gevaar voor brand en explosies!
• U mag accu’s nooit direct na het gebruik opladen. Laat de accu’s altijd eerst afkoelen (ten minste 5 à
10 minuten).
97
• Haal de rijaccu's uit het model om ze op te laden. Ontkoppel de rijaccu's voor het opladen volledig van
de rijregelaar.
• Zet de oplader en accu op een hittebestendig, ontbrandbaar oppervlak.
• Oplader en accu’s worden warm tijdens het laden. Houd daarom voldoende afstand tussen oplader en
accu, leg een accu nooit op de oplader. Dek de oplader en de accu nooit af. U mag de oplader en de
accu niet aan hoge/lage temperaturen en direct zonlicht blootstellen.
• Laad de accu’s nooit zonder toezicht op.
• Laad accu’s regelmatig op (ongeveer elke 2 à 3 maanden), omdat de accu’s zich anders door zelfontlading te diep ontladen. Daardoor worden de accu’s onbruikbaar!
LiPo-accu's behouden hun energie normaal gesproken gedurende meerdere maanden, maar ze worden
door een diepteontlading blijvend beschadigd en kunnen niet meer worden gebruikt.
• Als LiPo-accu's gedurende langere tijd worden opgeslagen (bijv. als u het voertuig gedurende de wintermaanden niet gebruikt), dan moeten de LiPo-accu's niet volledig worden opgeladen, maar alleen met
ongeveer 50 - 75% van de maximale capaciteit. Neem hiervoor in eerste instantie de informatie van de
fabrikant van de accu of oplader in acht.
• Gebruik nooit een te hoge laadstroom; raadpleeg de gegevens van de fabrikant met betrekking tot het
ideale resp. maximale laadstroom.
• Koppel de accu los van de oplader als deze volledig opgeladen is.
• Laders en accu’s mogen niet vochtig of nat worden. Er bestaat levensgevaar door elektrische schokken
en bovendien brand- of explosiegevaar door de accu!
Vooral accu's met lithium-technologie (bijv. LiPo-accu's) zijn vanwege de gebruikte chemicaliën zeer
gevoelig voor vocht!
• Dit voertuig is uitsluitend geschikt voor twee LiPo-rijaccu's met 2 cellen (nominale spanning 7,4 V). Bij
gebruik van rijaccu's met meer cellen bestaat brandgevaar door oververhitting van de rijregelaar. Bovendien wordt de aandrijving van het voertuig overbelast en daardoor beschadigd (bijv. het differentieel). De
waarborg/garantie komt te vervallen!
De beiden rijaccu's moeten van hetzelfde type zijn (zelfde soort accu, zelfde capaciteit, zelfde
ontlaadsnelheid, zelfde fabrikant, zelfde type). Gebruik nooit verschillende rijaccu's door elkaar; er
bestaat brandgevaar!
Beide rijaccu's moeten bovendien dezelfde laadtoestand hebben. Sluit bijv. nooit een volle en een
halfvolle LiPo-rijaccu op de rijregelaar aan; dit leidt tot diepontlading, wat de accu permanent beschadigt.
98
8. Rijaccu's voor het voertuig opladen
• Bij het product bevinden zich in de levering twee 2-cellige LiPo-rijaccu's en een bijpassende LiPo-oplader. Neem
voor het opladen van de rijaccu ook de gebruiksaanwijzing van de oplader in acht.
Opgelet!
De meegeleverde LiPo-oplader mag alleen worden gebruikt voor het opladen van een LiPo rijaccu.
Als u probeert een NiMH-accu met de LiPo-oplader op te laden, dan bestaat brand- en explosiegevaar!
Een LiPo-rijaccu mag alleen met een geschikte LiPo-oplader worden opgeladen (en een NiMH-accu uitsluitend via een NiMH-oplader). Let er daarom altijd op, een voor de accutechnologie passende oplader te
gebruiken.
• De rijaccu's zijn bij levering in de regel leeg en moeten worden opgeladen. Voordat de rijaccu's hun maximale
vermogen leveren, zijn meerdere volledige ontlaad- en oplaadcycli benodigd.
• Bij accu's met NiMH- of LiPo-techniek leidt het opladen van deels ontladen accu's niet tot problemen. Eerst ontladen is normaal gesproken niet nodig.
• Hoogwaardige rijaccu’s hebben niet alleen een grotere capaciteit om langer met het voertuig te kunnen rijden, maar
deze accu's hebben onder belasting ook een hogere uitgangsspanning. Op deze manier beschikt de motor over
een groter vermogen, wat zich uit in een betere acceleratie en een hogere snelheid.
• Accu’s warmen tijdens het laden of het ontladen (tijdens het rijden van het voertuig) op. Laad de accu’s pas op, als
ze afgekoeld zijn tot op kamertemperatuur. Hetzelfde geldt na het laden; gebruik de accu pas dan, als de accu na
het laden voldoende is afgekoeld.
• Gebruik alleen een lader die geschikt is voor het gebruikte accutype (bijv. LiPo).
• Haal de rijaccu's voor het opladen uit het voertuig en ontkoppel ze volledig van de rijregelaar.
99
9. Ingebruikname
a) Carrosserie verwijderen
Trek de vier borgclips aan de bovenkant van het voertuig eruit en verwijder de carrosserie naar boven.
b) Antennekabel van de ontvanger plaatsen
Steek de antennekabel door het meegeleverde antennebuisje.
Steek het antennebuisje in de overeenkomstige houder op
het voertuig (zie pijl rechts op de afbeelding). Laat eventueel overtollige kabel gewoon boven uit het uiteinde van
het antennebuisje hangen.
Belangrijk!
Kort de antennekabel nooit in! Wikkel de antennekabel nooit op! Dit vermindert de reikwijdte
aanzienlijk!
c) Batterijen/accu's in de zender plaatsen
Open het batterijvak op de zender en plaats daar ofwel de batterijen ofwel volledig opgeladen accu's. Let bij het
plaatsen op de juiste polariteit (plus/+ en min/-), zie opdruk in het batterijvak. Sluit het batterijvak weer.
Neem bovendien ook de apart meegeleverde gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening in acht.
d) Zender in gebruik nemen
Schakel de zender aan en zet de trimming voor de stuur- en rijfunctie elk in de middelste positie.
Als de zender over een dualrate-functie beschikt, moet deze worden uitgeschakeld resp. zo worden ingesteld dat de
stuurinslag niet wordt beperkt.
Neem bovendien ook de apart meegeleverde gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening in acht.
100
e) De rijaccu's in het voertuig plaatsen
Opgelet!
De rijaccu's mogen nog niet op de rijregelaar worden aangesloten. Neem eerst de zender in gebruik, zie
hoofdstuk 9. c) en 9. d).
Dit voertuig is uitsluitend geschikt voor twee identieke LiPo-rijaccu's met elk 2 cellen (nominale spanning
7,4 V elk).
Bij gebruik van rijaccu's met meer cellen bestaat brandgevaar door oververhitting van de rijregelaar. Bovendien wordt de aandrijving van het voertuig overbelast en daardoor beschadigd (bijv. het differentieel).
De waarborg/garantie komt te vervallen!
Links en rechts aan het voertuig bevinden zich de twee
accuboxen voor de rijaccu's.
Verwijder de clip (A) van de accubox (B) links en rechts
aan het voertuig en neem aansluitend het deksel van het
accucompartiment (C).
Plaats nu in elke accubox van de rijaccu zodat de aansluitingskabels (D) van de rijaccu naar links wijzen. Er is een
speciale opening voor de kabels in de accubox zodat ze
niet gekneld raken bij het sluiten.
Plaats het deksel van het accuvak (C) terug en zet het vast met de clip (A) die u aan het begin hebt verwijderd.
f) De rijaccu's aan de rijregelaar aansluiten
Om te vermijden dat de wielen plotseling beginnen te draaien en het voertuig daardoor ongecontroleerd
begint te rijden (als de trimregelaar voor de aandrijving bijv. versteld is), moet u het modelvoertuig op een
geschikte verhoging plaatsen (of op een startbox) zodat de wielen bij een storing vrij kunnen draaien.
Steek uw hand niet in de aandrijving. Houd de wielen niet vast.
Schakel de rijregelaar eerst uit. De aan-/uitschakelaar
moet daarvoor in de stand "OFF" (uit) worden gezet.
Neem dan de zender in bedrijf (zie hoofdstuk 9. c) en 9.
d)). Denk eraan om de trimmers voor de stuur- en rijfunctie
telkens in de middelste stand te zetten.
Sluit nu pas de beide volledig opgeladen rijaccu's op de
rijregelaar aan. Let hierbij op de juiste polariteit. Gebruik
bij het aansluiten van de accustekker op de rijregelaar
geen kracht.
Let erop dat de kabels niet in de aandrijving van het voertuig of in het stuurmechanisme terecht kunnen komen.
Gebruik eventueel kabelbinders om de kabels te fixeren.
Er kan bij het aansluiten van de tweede accu een krakend geluid (en een vonk in de stekker) ontstaan.
Hierbij worden de ingangscondensators van de rijregelaar opgeladen. Dit is normaal en niet gevaarlijk
voor de rijregelaar en rijaccu's. Bij de accessoirehandel zijn zgn. "Antiflits"-accucontacten verkrijgbaar, die
vonkvorming voorkomen.
101
g) Rijregelaar inschakelen
Schakel vervolgens de zender in, als dat nog niet is gebeurd. Laat de gas-/remhendel op de zender los, beweeg
deze niet.
Schakel pas daarna de rijregelaar in, door de schuifschakelaar naar links in de richting van de toets Setup (B) te
bewegen (stand van de schakelaar "ON").
Wacht vervolgens enkele seconden (gas-/remhendel op
de zender in de neutrale stand laten, niet bewegen).
De groene led op de rijregelaar knippert nu 4x en u kunt
4 geluidssignalen horen. Dit geeft aan dat de rijregelaar
de LiPo-rijaccu's met in totaal 4 cellen heeft gedetecteerd.
De geluidssignalen worden gegenereerd door
een korte activering van de elektromotor.
Het knipperen van de led is te herkennen aan de twee
luchtopeningen aan de achterkant van het deksel, zie pijl
rechts op de afbeelding.
Belangrijk!
Als de groene led niet 4 x knippert of er geen 4
geluidssignalen worden weergegeven, zijn de
rijaccu's misschien leeg.
Als een rode led knippert nadat de groene led (en 4 geluidssignalen) 4 keer heeft geknipperd, heeft de
rijregelaar geen geldig zendersignaal gedetecteerd. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Raadpleeg
hiervoor hoofdstuk 15.
Daarna is het voertuig bedrijfsklaar.
Als de aandrijving van het voertuig start, ook al staat de gas-/remhendel op de zender in de neutraalstand,
verstel dan de trimmer op de zender, totdat de motor blijft stilstaan.
Wanneer de trimafstelling niet voldoende is, is een programmering van de neutraalstand nodig, zie hoofdstuk 10 a).
Controleer nu de aandrijf- en stuurfuncties van het voertuig. Informatie over het programmeren van de rijregelaar kunt
u lezen in hoofdstuk 10 b).
Belangrijk!
Controleer in de programmering van de rijregelaar of de onderspanningsbeveiliging is geactiveerd (normaal gesproken 3,0 V/cel). Bij uitgeschakelde onderspanningsdetectie kan er anders diepontlading van de
LiPo-accu's ontstaan, waardoor deze worden vernield.
In de neutraalstand zijn beide leds uit. Bij vooruit of achteruit rijden licht de rode led op; bij vooruit rijden en op volgas
licht ook de groene led op (door de Duo-Color-led ontstaat er een amberkleurig licht).
h) Carrosserie plaatsen en bevestigen
Plaats de carrosserie op de klemmen en bevestig deze met de veiligheidslips.
102
i) Voertuig besturen
Plaats het voertuig nu op de grond. Steek uw vingers niet in de aandrijving en houd het voertuig niet vast aan de
wielen.
De volgende afbeeldingen dienen alleen ter illustratie van de functies. Deze hoeven niet met de uitvoering
van de meegeleverde zender overeen te komen.
1. Gas-/remhendel loslaten (neutrale stand), voertuig rolt uit resp. beweegt niet (evt. trimregelaar voor de rijfunctie
op de zender corrigeren)
2. Vooruit rijden, gas-/remhendel langzaam naar de greep toe trekken
3. Vooruitrijden en dan remmen (het voertuig vertraagt; rolt niet langzaam uit), de gas-remhendel zonder onderbreking van de greep wegtrekken
4. Vooruitrijden, remmen en dan achteruitrijden: De gas-/remhendel zonder onderbreking van de greep wegtrekken
(remmen); als het voertuig tot stilstand komt de gas-/remhendel kort (ong. 1 seconde) in neutraal zetten, dan gas-/
remhendel van de greep wegtrekken (het voertuig rijdt nu achteruit)
Vooruitrijden
Remmen
Wanneer de auto
stilstaat, even wachten
(1 seconde)
Achteruitrijden
Als de gas-/remhendel direct zonder onderbreking van het vooruit naar achteruit wordt gewisseld vindt er een remfunctie van de aandrijving plaats (voertuig rijdt niet achteruit).
Indien direct van vooruit- naar achteruitrijden moet worden gewisseld, moet de gas-/remhendel eerst van de handgreep weggetrokken worden en in de neutraalstand worden gezet. Als het voertuig tijdens deze fase vooruitrijdt,
wordt daardoor ook de remprocedure uitgevoerd. Als de gas-/remhendel nu een tweede keer van de greep wordt
weggetrokken rijdt het voertuig achteruit.
Het voertuig rijdt dus na vooruit te zijn gereden pas achteruit, wanneer de gashendel nogmaals van de
greep wordt weggeduwd. Dit is nodig voor de remfunctie; het beschermt de aandrijving ook tegen overbelasting door een onmiddellijke omschakeling van vooruit- naar achteruitrijden.
103
Bedien de gashendel op de zender heel voorzichtig en rij in het begin niet te hard, tot u vertrouwd bent
met de reacties van de auto op de bediening. Maak geen snelle en schokkende bewegingen met de bedieningselementen van de zender.
Richt nooit met de antenne van de zender direct op het voertuig omdat het bereik dan sterk afneemt. Het
grootste bereik wordt behaald als de antenne van de zender en het voertuig telkens verticaal staan en
parallel aan elkaar liggen.
Als het voertuig de neiging heeft om naar links of rechts te trekken, moet u de trimregelaar voor de besturing op de zender overeenkomstig instellen.
Bij het wisselen tussen vooruit- en achteruitrijden dient de gas-/remhendel op de zender zich kort (ong. 1
seconde) in de neutrale stand te bevinden (neutrale stand = hendel loslaten, niet bewegen). Als de gas-/
remhendel direct zonder onderbreking van het vooruit naar achteruit wordt gewisseld vindt er een remfunctie van de aandrijving plaats (voertuig rijdt niet achteruit).
U moet het rijden onmiddellijk stopzetten als u ongewone reacties van het voertuig op de commando's
van de zender registreert of als het voertuig niet meer reageert. Dit gedrag kan door te zwakke rijaccu's,
zwakke batterijen/accu's in de zender of een te grote afstand tussen voertuig en zender worden veroorzaakt.
Ook een opgewikkelde/beschadigde antenne van de ontvanger, storingen op het gebruikte zendkanaal
(bijv. draadloze transmissies door andere apparaten, Bluetooth®, WLAN) of ongunstige zend-/ontvangstvoorwaarden kunnen een oorzaak zijn voor buitengewone reacties van het voertuig.
Wacht ten minste 5 - 10 minuten totdat de motor en de rijregelaar voldoende zijn afgekoeld, voordat u de
twee lege rijaccu's door twee volledig opgeladen rijaccu's vervangt en verder rijdt.
j) Rit beëindigen
Om het rijden te beëindigen gaat u als volgt te werk:
• Laat de gas-/remhendel op de zender los, zodat deze in de neutrale positie staat en laat het voertuig uitrollen.
• Nadat het voertuig tot stilstand is gekomen, gaat de rijregelaar uit (schakelstand “OFF”).
Raak de wielen of de aandrijving hierbij niet aan en beweeg in geen geval de gashendel op de zender!
Houd het voertuig niet aan de wielen vast!
Opgelet!
Motor, rijregelaar en rijaccu's worden tijdens het bedrijf erg warm! Raak deze onderdelen daarom niet
onmiddellijk aan na het rijden, kans op brandwonden!
• Ontkoppel de beide rijaccu's van de rijregelaar. Maak de stekkeraansluitingen volledig los.
• Pas dan mag de zender worden uitgeschakeld.
104
10. Rijregelaar programmeren
a) Programmering van de neutrale en plankgasinstelling
Als het voertuig in de neutraalstand van de gas-/remhendel van de zender niet stil blijft staan kunt u op de zender de
trimregelaar van de rijfunctie corrigeren. Is het trimbereik onvoldoende groot (of als de trimregelaar al bijna het einde
van de instellingsmogelijkheden heeft bereikt) dan kunt u de neutraalstand en de plankgasinstelling voor het voor- of
achteruitrijden opnieuw programmeren.
De weergave van de instelfuncties en waarden gebeurt
door het knipperen van de groene en rode led's op de
rijregelaar.
De led's zijn te herkennen aan de twee achterste luchtopeningen van het deksel, zie pijl rechts op de afbeelding.
Voor het knipperen van de led's beter zichtbaar te maken,
kunt u het deksel verwijderen. Draai hiervoor de twee
schroeven (A) los. Vervolgens kan het deksel voorzichtig
worden opgetild.
Opgelet!
De aan-/uitschakelaar met de setup-knop is in
het deksel vastgeschroefd. Verwijder daarom
het deksel langzaam en voorzichtig om de verbindingskabel niet te beschadigen, verlies van
garantie!
In de onderstaande afbeelding is de positie van de led's
gemarkeerd met een cirkel (B).
Voorzichtig!
Wanneer u het deksel weer vastschroeft, moet
u ervoor zorgen dat de kabels niet gekneld en
daardoor beschadigd raken.
Als de kabels beschadigd zijn, bestaat er een
risico op kortsluiting - dit kan brand of een explosie van de accu's veroorzaken!
105
Ga als volgt te werk om neutrale en volgasposities te programmeren:
• Zet de zender aan, laat de gas-/remhendel in de neutraalstand staan. Zet de trimregelaar voor de rijfunctie in de
middelste stand.
• Houd de knop Setup (B) ingedrukt en schakel de rijregelaar in met schuifschakelaar (A) ("ON").
• Vervolgens knippert de rode led op de rijregelaar en laat
de motor pieptonen horen. Laat de setup-knop weer los.
Als u de setup-knop niet loslaat wordt na een paar seconden de programmeermodus geactiveerd.(zie hoofdstuk 10 b). Schakel in dat geval de rijregelaar uit en ga
nogmaals zoals hierboven beschreven te werk.
• Laat de gas-/remhendel van de zender los zodat deze
in de neutraalstand staat.
• Druk kort op de knop Setup (B); de groene led op de rijregelaar knippert 1x kort en er klinkt een pieptoon. De
neutraalstand is in het geheugen opgeslagen.
De geluidssignalen worden door een korte aansturing van de borstelloze motor veroorzaakt. Afhankelijk
van de motor is dit geluidssignaal echter erg zacht. Let dan op het knipperen van de led van de rijregelaar.
• Beweeg de gas-/remhendel op de zender naar de stand volgas voor vooruitrijden, trek hem tot de aanslag in de
richting van de greep en houd hem daar vast.
Opgelet!
Als u de gas-/remhendel van de zender tijdens het programmeren niet of niet ver genoeg verplaatst, kan
het na het afsluiten van het programmeren zo zijn dat het voertuig al op minuscule bewegingen van de
gas-/remhendel van de zender reageert of soms zelfs oncontroleerbaar wordt. Voer dan een nieuwe programmering uit.
• Druk kort op de knop Setup (B); de groene led op de rijregelaar knippert 2 x kort en er klinken twee pieptonen. De
plankgasinstelling voor het vooruitrijden is in het geheugen opgeslagen.
• Zet de gas-/remhendel van de zender in de plankgasstand voor het achteruitrijden en duw de hendel weg van de
handgreep.
• Druk kort op de knop Setup (B), de groene led op de rijregelaar knippert 3x kort en er klinken drie pieptonen. De
plankgasinstelling voor het achteruitrijden is in het geheugen opgeslagen.
• Laat de gas-/remhendel los zodat deze weer in de neutraalstand staat. Aansluitend knippert de groene led op de
rijregelaar 4x, bovendien zijn 4 geluidssignalen hoorbaar. Dit geeft aan dat de rijregelaar de LiPo-rijaccu's met in
totaal 4 cellen heeft gedetecteerd.
• Het voertuig is nu gebruiksklaar.
106
b) Programmeren van de speciale functies
De rijregelaar is in de fabriek al met de nuttigste instellingen voorgeprogrammeerd.
Als u LiPo-accu's voor de werking van het voertuig gebruikt, controleer dan bij de begininstellingen van de
rijregelaar of de onderspanningsbeveiliging is geactiveerd (normaal gesproken 3,0 V/cel). Bij uitgeschakelde onderspanningsdetectie kan er anders diepontlading van de LiPo-accu's ontstaan, waardoor deze
worden vernield.
De programmering is zeer eenvoudig met de knop Setup uit te voeren.
Ga voor het programmeren als volgt te werk:
• Als dat nog niet gebeurd is, schakel dan de zender in.
• Schakel de rijregelaar uit ("OFF").
• Houd de setup-knop (B) naast de aan-/uitknop (A) ingedrukt en zet daarna de rijregelaar aan ("ON").
Houd de knop Setup (B) ingedrukt en laat deze niet los.
• Op de rijregelaar knippert de rode led en de motor laat pieptonen horen (houd de knop Setup verder ingedrukt).
• Na enige tijd knippert de groene led (houd de knop Setup verder ingedrukt) en de motor laat pieptonen horen. Dit
geeft aan, welke instelfunctie net is geselecteerd.
Groene led knippert 1x kort + 1 korte pieptoon:
Rijfunctie vooruit/achteruit resp. alleen vooruit
Groene led knippert 2x kort + 2 korte pieptonen: Remmen op de motor
Groene led knippert 3x kort + 3 korte pieptonen: Onderspanningsherkenning voor LiPo
Groene led knippert 4x kort + 4 korte pieptonen: Startmodus bij het beginnen met rijden
Groene led knippert 5x kort + 5 korte pieptonen: Remkracht
De geluidssignalen worden door een korte aansturing van de borstelloze motor veroorzaakt. Afhankelijk
van de motor is dit geluidssignaal echter erg zacht. Let dan op het knipperen van de led van de rijregelaar.
• Als de gewenste instelfunctie, die u wilt veranderen, wordt aangegeven (bijv. onderspanningsbeveiliging, groene
led knippert 3x kort + 3 korte pieptonen van de motor), laat dan de knop Setup los.
• De rode led knippert nu. Het aantal rode knippersignalen geeft daarbij aan welke instelwaarde actief is (bijv. onderspanningsbeveiliging 3,0 V/cel, rode led knippert 4x kort + 4 pieptonen van de motor).
• De instelwaarde kan worden gewijzigd door kort op de knop Setup te drukken; het aantal knippersignalen van de
rode led (en van de pieptonen van de motor) wijzigen overeenkomstig (zie tabel op de volgende pagina).
• Zet de rijregelaar uit om de Instelmodus te verlaten en de geprogrammeerde waarden op te slaan in het geheugen.
Als u daarna de rijregelaar weer aanzet is deze met de nieuw ingestelde waarden klaar om gebruikt te worden.
• Als een van de instellingen moet worden gewijzigd, ga dan te werk als hierboven beschreven.
107
Functie
Groene LED Rode LED knippert... (+ pieptoon)
knippert....
2x kort
3x kort
(+ pieptoon) 1x kort
4x kort
1x lang
1x lang,
1x kort
1x lang,
2x kort
1x lang,
3x kort
80 %
100%
7
8
1
Rijfunctie
1x kort
Vooruit/
rem
Vooruit/
rem/
achteruit
Vooruit/
achteruit
2
Remmen op de motor
2x kort
0%
5%
10%
20%
40%
60%
3
Onderspanningsbeveiliging
3x kort
uit
2,6 V/cel
2,8 V/cel
3,0 V/cel
3,2 V/cel
3,4 V/cel
4
Startmodus
4x kort
1 (langzaam) 2
3
4
5
6
5
Maximale remkracht
5x kort
25%
75%
100%
Uit
50%
1x lang,
4x kort
9 (snel)
De grijs gemarkeerde waarden zijn de begininstellingen na herstellen (zie hoofdstuk 10. c). De rijregelaar
van het voertuig heeft bij levering mogelijk andere begininstellingen; neem dan de knippersignalen van de
rode led en de overeenkomstige pieptonen in acht.
Beschrijving van de instelfuncties:
• Functie #1, groene led knippert 1x kort: Rijfunctie
De rijregelaar kan hier tussen "vooruit/rem" en "vooruit/rem/achteruit" worden omgeschakeld (daarbij is achteruitrijden uitschakelbaar). De instelling "voor-/achteruit" mag niet worden gebruikt; deze dient bijv. voor zgn. "Crawler"voertuigen.
• Functie #2, groene led knippert 2x kort: Remmen op de motor
Als u op de zender gas mindert dan wel de gas-/remhendel op de zender in de neutraalstand zet, dan mindert het
voertuig vanzelf snelheid. Dit is exact hetzelfde als remmen op de motor in een “echte” auto als het gaspedaal
losgelaten wordt zonder het rempedaal in te drukken.
Bovendien komt dit overeen met de remfunctie van een conventionele elektromotor (een borstelloze motor beschikt
niet over sterke magneten die de rotor afremmen).
• Functie #3, groene led knippert 3x kort: Onderspanningsbeveiliging
Bij het besturen van het voertuig met LiPo-rijaccu's moet de onderspanningsbeveiliging worden ingeschakeld (wij
adviseren ten minste 3,0 V per cel).
Bij het voertuig werden de twee 2-cellige LiPo-rijaccu's in serie geschakeld. Dit resulteert in een totale spanning bij
volledig opgeladen accu's van ong. 16,8 V. Als een uitschakelspanning van 3,2 V/cel werd geprogrammeerd, dan
schakelt de rijregelaar de motor uit, als er gedurende een periode van 2 seconden een spanning van 12,8 V wordt
gemeten (4 cellen x 3,2 V). Dit verhindert een diepontlading van de LiPo-accu's. De led op de rijregelaar begint
rood te knipperen.
• Functie #4, groene led knippert 4x kort: Startmodus bij het beginnen met rijden
Afhankelijk van de instelling wordt er dan met meer of minder kracht gestart bij het rijden. Hoe hoger de ingestelde
waarde, hoe meer stroom de motor aan de accu onttrekt en hoe hoogwaardiger de accu moet zijn.
Een hogere instelwaarde mag bovendien alleen bij een losse ondergrond worden gebruikt, omdat anders de aandrijving wordt overbelast (tandwielen, transmissie, differentiëlen, banden).
108
• Functie #5, groene led knippert 5x kort: Maximale remkracht
De rijregelaar levert afhankelijk van de stand van de hendel van de zender een proportioneel remvermogen. Het
maximale remvermogen is bij volledige uitslag instelbaar op 25 %, 50 %, 75 % en 100 %.
Het instellen van een hogere waarde (bijv. 100 %) verkort de remweg maar heeft een negatieve invloed op de
levensduur van de aandrijving (in het bijzonder op het motortandwiel en het hoofdtandwiel).
c) De rijregelaar opnieuw instellen
Met deze functie kunnen alle instellingen die u in de rijregelaar geprogrammeerd hebt naar de fabrieksinstellingen
worden teruggezet (zie grijze markeringen in de tabel in hoofdstuk 10. b).
Ga hiervoor als volgt te werk:
• Zet de zender aan. Laat de gas-/remhendel in de neutraalstand staan, beweeg de hendel niet.
• Schakel de rijregelaar in (schuifschakelaar in de richting van de setup-knop bewegen). Het voertuig moet nu bedrijfsklaar zijn, op de rijregelaar brandt geen led.
• Houd de setup-knop lang ingedrukt totdat de rode en groene led's gelijktijdig langzaam knipperen (door de gebruikte Duo-Color-led ontstaat er in dit geval een oranje licht).
• Schakel nu de rijregelaar uit (schakelstand "OFF", zie de afbeelding in hoofdstuk 10. a) of b). Daarna zijn alle instellingen gewist en de basisinstellingen teruggezet, zie tabel in hoofdstuk 10. b).
Belangrijk!
Na het herstellen van de rijregelaar is eerst het programmeren van de neutraal- en volgasstand noodzakelijk; zie hoofdstuk 10. a).
Daarna kunt u indien gewenst de in hoofdstuk 10. b) beschreven begininstellingen wijzigen.
109
11. Instelmogelijkheden van het voertuig
a) Wielvlucht instellen
De wielvlucht geeft de hoek van de wielen met de verticale as aan.
Negatieve wielvlucht
Positieve wielvlucht
(Wielen aan de bovenkant naar binnen gericht) (Wielen aan de bovenkant naar buiten gericht)
De instelling van de wielen op de beide afbeeldingen boven is overdreven weergegeven, om het verschil
tussen negatieve en positieve wielvlucht te tonen. Voor de instelling van het modelvoertuig mag een dergelijke extreme instelling natuurlijk niet plaats vinden!
• Een negatieve wielvlucht van de voorwielen verhoogt de zijdelingse krachten van de wielen bij het nemen van
bochten, de sturing reageert sneller, de stuurkrachten worden kleiner. Tegelijkertijd wordt het wiel in de asrichting
op de wielas gedrukt. Daarmee wordt de axiale lagerspeling gecompenseerd, het rijgedrag wordt rustiger.
• Een negatieve wielvlucht op de achterwielen vermindert de neiging om met de achterkant van het voertuig uit de
bocht te vliegen.
• De instelling van een positieve wielvlucht daarentegen vermindert de zijdelingse krachten op de banden en moet
normaal gesproken niet worden gebruikt.
De wielvlucht op de voor- en achteras instellen:
De wielvlucht kan worden ingesteld door het verdraaien
van de schroef (A) in de bovenste draagarm.
Gebruik een geschikte steeksleutel voor het draaien (niet
inbegrepen).
Aangezien deze schroef een linkse en rechtse schroefdraad heeft, hoeft u de draagarm voor het veranderen van
de wielvlucht niet te demonteren.
110
b) Spoor instellen
Het spoor (toespoor = afb. “A”, uitspoor = afb. “B”) geeft de hoek van de
wielen ten opzichte van de rijrichting aan.
Tijdens het rijden worden de wielen door de rolweerstand vooraan uit elkaar gedrukt en staan daarom niet meer exact parallel ten opzichte van
de rijrichting.
A
B
¦¦
Ter compensatie kunnen de wielen van het stilstaande voertuig zo ingesteld worden dat ze vooraan lichtjes naar binnen wijzen. Dit toespoor
zorgt tegelijkertijd voor een betere zijdelingse geleiding van de banden en
zodoende voor een directere reactie van de besturing.
Als u een zachtere reactie van de besturing wenst, kan dit via de instelling van een uitspoor bereikt worden, d.w.z. de wielen van het stilstaande
voertuig wijzen naar buiten.
Een spoorhoek van meer dan 3° toespoor (A) of uitspoor (B) leidt tot problemen bij het rijgedrag en een
lagere snelheid. Bovendien neemt de slijtage van de banden hierdoor toe.
De bovenstaande afbeelding toont een sterk overdreven instelling die alleen ter verduidelijking van het
verschil tussen toespoor en uitspoor dient. Als het voertuig op een dergelijke manier wordt ingesteld kan
deze nog maar zeer moeilijk worden bestuurd!
Bij het voertuig kan ook het spoor van de achteras worden ingesteld. Een licht toespoor op de achteras resulteert in
stabielere rijomstandigheden zowel in bochten alsook bij het remmen.
Het spoor op voor- en achteras instellen:
Het toe-/uitspoor door de trekstanghendels (A) instellen.
Aangezien deze zowel een linkse en rechtse schroefdraad
heeft, hoeft u hem voor het verstellen niet te demonteren.
Stel de spoorhoek op het linker- en rechterwiel altijd op
dezelfde manier in.
Kleine afwijkingen bij de instelling van het spoor op de
vooras kunnen worden gecorrigeerd via de stuurtrimming
op de zender.
111
c) Schokdempers instellen
Vooras
Achteras
Op het bovenste uiteinde van de schokdemper kan de instelling van de veervoorspanning door aan een kartelwiel (A)
te draaien worden uitgevoerd.
De schokdemper op de voor- en achteras van het voertuig kunnen in verschillende posities op de onderste draagarm
(C) worden gemonteerd. De fabrikant heeft hier echter al een optimale positie voor gekozen. Daarom dient een verandering alleen te worden uitgevoerd door professionele bestuurders.
Stel de schokdempers van een as altijd gelijk in (aan de linker- en rechterkant van de voor- of achteras), omdat anders
het rijgedrag nadelig wordt beïnvloed.
Professionele bestuurders kunnen ook veren met een andere hardheidsgraad gebruiken of de schokdempers met
een demperolie met een andere viscositeit vullen.
Net zoals bij een “echte” auto zijn de schokdempers (resp. de rubberen afdichtingen in de schokdempers) van het
modelvoertuig onderhevig aan slijtage. Als er olie uit de schokdempers loopt (bijv. draagarm is zeer sterk vervuild met
olie, druppelsporen) moeten de afdichtingen of de schokdempers worden vervangen.
112
12. Reiniging en onderhoud
a) Algemeen
De rijregelaar moet voor reiniging of onderhoud worden uitgeschakeld en beide rijaccu's moeten volledig van de
rijregelaar worden ontkoppeld. Als u zojuist met het voertuig hebt gereden, laat dan alle onderdelen (bijv. motor,
rijregelaar enz.) eerst volledig afkoelen.
Maak het voertuig na het rijden schoon door stof en vuil te verwijderen met bijvoorbeeld een schone langharige kwast
en een stofzuiger. Perslucht kan hierbij ook van pas komen.
Gebruik geen reinigingssprays of gewone schoonmaakmiddelen. Daardoor kan de elektronica beschadigd worden.
Bovendien leiden dergelijke middelen tot verkleuringen van de kunststof onderdelen of de carrosserie.
Was het voertuig nooit met water af, zoals bijv. met een hogedrukreiniger.
Voor het afvegen van de carrosserie kunt u een zachte en iets bevochtigde doek gebruiken. Wrijf niet te hard, anders
ontstaan er krassen.
b) Voor of na elke rit
Door de trillingen van de motor en schokken tijdens het rijden kunnen er onderdelen en schroefverbindingen losraken.
Controleer daarom voor of na iedere rit de volgende punten:
• Vaste zit van de wielmoeren en alle schroefverbindingen van het voertuig
• Bevestiging van de rijregelaar, aan-/uitschakelaar, ontvanger
• Bevestiging van de banden op de velgen en de toestand van de banden
• Bevestiging van alle kabels (deze mogen niet in bewegende delen van het voertuig terecht komen)
Controleer het voertuig ook voor en na elk gebruik op beschadigingen. Indien u beschadigingen vaststelt
mag het voertuig niet meer gebruikt worden.
Mochten versleten voertuigonderdelen (bijv. banden) of defecte onderdelen van het voertuig (bijv. een
gebroken draagarm) vervangen moeten worden, mag u alleen originele reserveonderdelen gebruiken.
c) Wielen vervangen
Voor het vervangen van de wielen hebt u een passende
steeksleutel nodig.
Let bij het vastschroeven van het wiel erop dat de moer
aan één kant geribbeld is.
Deze geribbelde kant moet in de richting van het wiel/de
velg wijzen en dient als beveiliging tegen het zelfstandig
losraken van de moer.
Draai de moer echter niet met kracht vast.
113
13. Verwijdering
a) Product
Elektronische apparaten zijn recyclebare stoffen en horen niet bij het huisvuil. Voer het product aan het
einde van zijn levensduur volgens de geldende wettelijke bepalingen af.
Verwijder batterijen/accu's die mogelijk in het apparaat zitten en gooi ze afzonderlijk van het product weg.
b) Batterijen/accu’s
U bent als eindverbruiker volgens de KCA-voorschriften wettelijk verplicht alle lege batterijen en accu’s in te leveren;
verwijdering via het huisvuil is niet toegestaan.
Batterijen/accu´s die schadelijke stoffen bevatten, zijn gemarkeerd met nevenstaand symbool. Deze mogen niet via het huisvuil worden afgevoerd. De aanduidingen voor irriterend werkende, zware metalen
zijn: Cd = cadmium, Hg = kwik, Pb = lood (de aanduiding staat op de batterijen/accu’s, bijv. onder de links
afgebeelde vuilnisbaksymbool).
U kunt verbruikte batterijen/accu’s gratis bij de verzamelpunten van uw gemeente, onze filialen of overal waar batterijen/accu’s worden verkocht, afgeven.
U voldoet daarmee aan de wettelijke verplichtingen en draagt bij aan de bescherming van het milieu.
14. Conformiteitsverklaring (DOC)
Hiermee verklaart Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Straße 1, D-92240 Hirschau dat het product voldoet aan
richtlijn 2014/53/EU.
De volledige tekst van de EU-conformiteitsverklaring is als download via het volgende internetadres beschikbaar:
www.conrad.com/downloads
Kies een taal door op een vlagsymbool te klikken en voer het bestelnummer van het product in het zoekveld
in; aansluitend kunt u de EU-conformiteitsverklaring downloaden in pdf-formaat.
114
15. Verhelpen van storingen
Ook al is het model volgens de huidige stand der techniek geconstrueerd, er kunnen nog altijd problemen of storingen
optreden. Daarom willen we u uitleggen hoe u eventuele storingen kunt verhelpen. Neem bovendien ook de meegeleverde gebruiksaanwijzing van de zender in acht.
Het model reageert niet of niet juist
• Bij 2,4 GHz-afstandsbedieningen moet de ontvanger met de zender worden gekoppeld. Deze procedure wordt
met de Engelse term "Binding” of "Pairing” aangeduid. Het koppelen wordt normaal gesproken door de fabrikant
uitgevoerd, maar kan uiteraard ook door uzelf worden uitgevoerd. Neem hiervoor de apart meegeleverde gebruiksaanwijzing van de zender in acht.
• Zijn beide rijaccu's van het voertuig of de batterijen/accu's in de zender leeg? Vervang de rijaccu's of batterijen/
accu's in de zender door nieuwe.
• Hebt u eerst de zender en daarna de rijregelaar ingeschakeld? Bij omgekeerde volgorde werkt de rijregelaar om
veiligheidsredenen niet.
• Zijn beide rijaccu's juist op de rijregelaar aangesloten? Controleer de stekkerverbindingen, of deze eventueel verontreinigd of geoxideerd is.
• Is het voertuig te ver weg? Bij volle rijaccu's en volle batterijen/accu's in de zender moet een bereik van 100 m en
meer mogelijk zijn. Dit kan echter worden verminderd door omgevingsinvloeden; bijv. storingen op de zendfrequentie of de nabijheid van andere zenders (niet alleen zenders, maar ook WLAN-/Bluetooth®-apparaten die eveneens
een zendfrequentie van 2,4 GHz gebruiken), van metalen onderdelen, gebouwen, enz.
• De positie van de antenne van de zender en ontvanger ten opzichte van elkaar heeft zeer sterke invloed op het
bereik. Het is het beste als zowel de antenne van de zender als van de ontvanger verticaal staan (met beide antennes parallel ten opzichte van elkaar). Als u echter de antenne van de zender op het voertuig richt, resulteert dit in
een zeer kort bereik!
• Controleer de juiste positie van de stekker van de rijregelaar en van de stuurservo in de ontvanger. Als de stekkers
180° gedraaid zijn aangesloten, dan werken de rijregelaar en de stuurservo niet.
Wanneer daarentegen de stekker van de rijregelaar en stuurservo met elkaar worden verwisseld stuurt de gas-/
remhendel op de zender de stuurservo en het draaiwiel de rijfunctie!
Het voertuig wordt langzamer of blijft staan
• De rijaccu's zijn leeg, de onderspanningsdetectie van de rijregelaar heeft de aandrijving uitgeschakeld.
• Controleer de batterijen/accu's in de zender.
• Het voertuig is te ver weg van de zender.
De auto blijft niet staan als de gas-/remhendel wordt losgelaten
• Corrigeer op de zender de trimregelaar voor de rijfunctie (neutrale stand instellen).
• Wanneer de ruimte in de trimafstelling niet voldoende is, doe dan een nieuwe programmering van de neutrale en
de plankgasstand, zie hoofdstuk 10 a).
115
Het voertuig rijdt niet correct rechtuit
• Lijn de besturing met behulp van de zender en de bijbehorende trimfunctie uit.
• Controleer de stuurstang, de servoarm en de schroefverbinding ervan.
• Heeft het voertuig een ongeluk gehad? Controleer het voertuig dan op defecte of gebroken onderdelen en vervang
deze.
De besturing is tegengesteld ten opzichte van de beweging van het draaiwiel op de zender
• Activeer de reverse-instelling voor de stuurfunctie op de zender.
De rijfunctie is tegenovergesteld ten opzichte van de beweging van de gas-/remhendel op de zender
• Normaal gesproken moet het voertuig naar voren rijden, als de gas-/remhendel op de zender naar de greep toe
wordt getrokken. Als dit niet het geval is, activeer dan op de zender de omkeerinstelling voor de rijfunctie.
• Zou de motor los van de rijregelaar wordt gehaald, dan verwisselt u twee van de drie motorkabels met elkaar.
De besturing werkt niet of niet juist, stuuruitslag van het voertuig te gering
• Als de zender een dualrate-instelling biedt, controleer deze dan (neem de gebruiksaanwijzing van de zender in
acht). Bij een te geringe dualrate-instelling reageert de stuurbekrachtiging niet meer.
• Controleer het stuurmechanisme op losse onderdelen; controleer bijv. of de servoarm juist aan de servo is bevestigd.
116
16. Technische gegevens
a) Voertuig
Schaal ���������������������������������������������������1:8
Geschikte rijaccu ����������������������������������Twee identieke 2-cellige LiPo-rijaccu's (nominale spanning elk 7,4 V)
Aandrijving ��������������������������������������������Brushless-Elektromotor 3674 (2260 KV)
Vierwielaandrijving via cardanas
Differentieel in voor- en achteras
Middendifferentieel
Onderstel ����������������������������������������������Afzonderlijke wielophanging, dubbele draagarmen
Hydraulische schokdempers met spiraalveren, instelbaar
Wielvlucht van de voor- en achterwielen instelbaar
Wielvlucht van de voor- en achterwielen instelbaar
Afmetingen (L x B x H) �������������������������538 x 360 x 210 mm
Bandenafmetingen (B x Ø) �������������������84 x 166 mm
Wielbasis ����������������������������������������������362 mm
Bodemvrijheid ���������������������������������������ong. 75 mm
Gewicht �������������������������������������������������ong. 4719 g (zonder rijaccu)
Geringe afwijkingen in afmetingen en gewicht kunnen om productietechnische redenen voorkomen.
b) Afstandsbediening
Neem de afzonderlijk bijgevoegde gebruiksaanwijzing voor de afstandsbediening in acht.
c) LiPo-oplader
Houd rekening met de apart meegeleverde gebruiksaanwijzing van de LiPo-lader.
d) LiPo-accu's
Type ������������������������������������������������������LiPo, 2 cellen (nominale spanning 7,4 V); met T-aansluiting
Capaciteit ����������������������������������������������3700 mAh
Ontladingspatroon ��������������������������������20C
117