Haba 303338 de handleiding

Type
de handleiding
Een snelle goudzoektocht
voor 2 - 4 spelers
vanaf 7 jaar
Alexandre Emerit
TL 105139 1/17
2
Sinds er in het ooit zo
rustige plaatsje Old
Town goud is gevonden, is de hel losgebarsten! Bezeten door goudkoorts pakt iedereen, van
de ervaren goudzoeker tot de hoteleigenares, een paar dynamietstaven en rent naar de
Ghost Mine. Daar werpen ze – BOEM, BANG!!! – ieder uur hun dynamietstaven in de mijn
en hopen dat er zo goud uit de berg tevoorschijn komt! Voor iedereen geldt: denk niet te
lang na en grijp beheerst toe. Maar pas op! Wie tussen de goudklompjes op vleermuizen,
slangen, ratten of geesten stuit, moet zichzelf snel in veiligheid brengen. Het Wilde Westen
herbergt nog veel meer gevaren: door de verhitte gemoederen word je snel tot een duel
uitgedaagd. En als de sheriff iemand in het vizier heeft, is er geen ontkomen aan ...
Boem, bang, goud! is een meeslepend spel met veel actie, waarbij het om snelheid
en oplettendheid gaat. Wie aan het einde van de dag de meeste goudklompjes
in zijn goudkist heeft verzameld, wint de pijlsnelle jacht op het goud!
SPELMATERIAAL
4 figuren met goudkisten
4 dynamietstaven
1 zakhorloge
(rondenteller)
160 kaartjes:
35 x legale
goudklompjes
35 x illegale
goudklompjes
4 speciale
kaartjes
(1 x vleermuis,
1 x slang,
1 x rat,
1 x geest)
4 actiekaartjes
(1 x bijl,
1 x dynamiet,
1 x revolver,
1 x sheriff-ster)
4 plankjes
82 x keien
1 goudmijn
(onderstuk van de doos met
dubbele bodem voor explosie-
effect)
3
Voor het eerste spel
Voor het eerste spel druk je alle onderdelen voorzichtig uit de platen en zet je de
figuurtjes met hun goudkisten zoals op de afbeelding in elkaar.
VOORBEREIDING VAN HET SPEL
Zet nu de goudmijn in het midden van de tafel. Alle spelers moeten er gemakkelijk bij
kunnen. Leg alle kaartjes gesloten (d.w.z. met de afbeelding van de kei naar boven)
in de goudmijn en meng ze goed. Zet de wijzer van het zakhorloge op 1 uur.
Iedere speler neemt een dynamietstaaf, een plankje en een figuur.
Iedere figuur is tegen de gevolgen van een bepaald speciaal kaartje beschermd.
(De speciale kaartjes worden later uitgelegd):
Hank (The Hat)
Harris: Als ervaren
goudzoeker weet
Hank dat je jezelf
in diepe, donkere
mijnen het beste
met een grote hoed
kunt beschermen
tegen de geniepige
vleermuizen.
Rattlesnake Ruby:
Normaal gesproken
vangt de coole Ruby
slangen op de velden
van boeren. Ook in
de mijn beschermt ze
zich met haar dikke
cowboylaarzen tegen
slangen – je weet maar
nooit!
Alma Anderson:
Als Alma niet met
dynamietstaven gooit,
boent ze de keuken in
haar hotel. Daarom
heeft ze ook altijd een
flesje rattengif bij zich,
om zich tegen deze
gemene knaagdieren
te beschermen.
Tombstone Tony:
Als plaatselijke begrafe-
nisondernemer is Tony
uiteraard niet bang voor
het bovennatuurlijke.
In de mijn neemt hij
echter toch een extra
felle olielamp mee om
zichzelf te beschermen
tegen alle geesten.
4
VERLOOP VAN HET SPEL
De speler die steeds te laat komt, legt het zakhorloge voor zich neer.
Nu gaat het spel er razendsnel aan toe, want alle spelers spelen gelijktijdig.
Een ronde bestaat uit:
1. Ontploffing
2. Zoektocht naar goud
3. Actiekaartjes uitspelen
4. Goud pakken en een nieuwe ronde voorbereiden
Erewoord van goudzoekers
Voordat jullie je dynamietstaaf voor het eerst in de mijn mogen gooien, moeten jullie
de dynamietstaaf eerst oppakken en het goudzoekers-erewoord opzeggen:
Ik zweer altijd met slechts één hand te spelen.
Ik mag alleen open liggende goudklompjes en actiekaartjes verzamelen.
Ik zal altijd slechts één voor één een kaartje uit de mijn halen, nooit
meerdere tegelijk.
Wie het eerst zijn vinger op een open kaartje heeft gelegd, mag het kaartje heb-
ben! Ik zweer dat ik deze regels respecteer, ook al zijn we in het Wilde Westen.
Op jacht naar goudklompjes en actiekaartjes mag ik andere kaartjes verschuiven,
maar nooit omdraaien!
Ik beloof de waarschuwingen van mijn medespelers voor vleermuizen, ratten,
slangen of geesten serieus te nemen.
Als ik erop betrapt word dat ik dit feestelijke goudzoekers-erewoord verbreek,
moet ik alle in deze ronde verzamelde goudklompjes, weer in de mijn werpen.
De sheriff moet me één ronde in de keuken opsluiten en ik moet deze ronde
de beurt overslaan – dat zweer ik met mijn dynamietstaaf in de hand!
5
1. Ontploffing
Op het commando „Boem, bang, goud!“ werpt iedereen zijn dynamietstaaf gelijktijdig in
de goudmijn. Daarbij springen de kaartjes in de mijn omhoog en landen ze deels met het
goudklompje omhoog en deels met de kei, de speciale kant of de actiekant omhoog in,
en soms ook buiten de mijn.
2. Zoektocht naar goud
Nu proberen alle spelers gelijktijdig met één hand zoveel mogelijk goudklompjes en
open liggende actiekaartjes uit de mijn te halen en voor zich op het plankje te leggen.
Goudklompjes en actiekaartjes die buiten de mijn liggen, mogen ook worden verzameld.
Maar houd je wel aan de regels van je goudzoekers-erewoord!
Speciale kaartjes
In de mijn zijn allerlei gevaren: speciale kaartjes met vleermuizen, slangen, ratten
of geesten! Zijn na de ontploffing een of meerdere van deze kaartjes omgedraaid,
dan blijven ze in de mijn en mogen ze niet worden verzameld. Elk speciale kaartje
remt op één speler na alle spelers een moment af.
Als een speler een speciaal kaartje met zijn symbool (d.w.z. het symbool waarte-
gen hij beschermd is) ziet, waarschuwt hij zijn medespelers en roept hij luid zijn
symbool: „Pas op, een...!“ Terwijl hij verder mag gaan met goudklompjes en actie-
kaartjes verzamelen, moeten zijn medespelers snel beide handen kort op hun hoofd
leggen en „Help!“ roepen. Pas daarna mogen ook zij weer verder met verzamelen.
Voorbeeld: De speler met de figuur „Tombstone“ Tony ziet een kaartje met de geest,
dus roept hij luid: „Let op, een geest!“. Alle anderen moeten nu eerst beide handen
kort op hun hoofd leggen en „Help!“ roepen, voordat ook zij weer goudklompjes
en actiekaartjes mogen verzamelen.
Als alle open liggende goudklompjes en actiekaartjes zijn verzameld, eindigt de wilde strijd.
6
3. Actiekaartjes uitspelen
Nu worden de actiekaartjes in de volgende volgorde uitgespeeld:
1. Bijl: Je bent zeer vlijtig en mag vijf verborgen kaartjes in de mijn open
leggen! Als je daarbij goudklompjes vindt, mag je die op jouw plankje
leggen. Alle andere kaartjes moet je laten liggen.
2. Dynamiet: Je bent slim geweest en hebt twee dynamietstaven
meegenomen. Neem één dynamietstaaf en werp die nogmaals in de
mijn. Alle goudklompjes die nu open liggen, mag je op jouw plankje
leggen. Alle andere kaartjes moet je laten liggen.
3. Sheriff: Jij bent de sheriff en dwingt alle andere spelers hun illegale
goud van hun plankje met het goudklompje naar beneden terug in de
mijn te leggen. Alleen jijzelf mag je illegale goud behouden.
4. Revolver: Bij de wedstrijd om goudklompjes heb je het met een
andere goudzoeker aan de stok gekregen. Je kiest een medespeler
naar keuze uit voor een duel. Je duelpartner moet twee willekeurige
goudklompjes van zijn plankje in één of beide vuisten verstoppen. Jij
mag maar één vuist kiezen. Als er goud tevoorschijn komt, mag je dat
kaartje pakken en op jouw plankje leggen. Als de vuist leeg is, heb je
pech. Als je duelpartner maar 1 goudkaartje op zijn plankje heeft, kan
hij ook slechts één kaartje in een van zijn vuisten verstoppen. Als geen
enkele speler goud op zijn plankje heeft, kun je niemand uitdagen
voor een duel.
Opmerking: De volgorde van de actiekaartjes is op de achterkant van de goudkist afge-
beeld.
4. Goud pakken en een nieuwe ronde voorbereiden
Iedere speler neemt nu de overgebleven goudklompjes die zich nog op zijn plankje
bevinden en legt die in zijn goudkist. Dit goud is nu veilig.
Iedere speler neemt weer een dynamietstaaf mee uit de mijn. Alle uitgespeelde actie-
plaatjes en alle kaartjes die buiten de mijn, maar niet op een plankje liggen, worden
weer verborgen in de goudmijn gelegd. Alle plaatjes die open in de mijn liggen,
worden ook weer omgedraaid.
De speler met het zakhorloge stelt de wijzer een uur verder en geeft het door aan zijn
linkerbuurman. Nu kan een nieuwe ronde beginnen!
legale
goudklompjes
illegale
goudklompjes
77
EINDE VAN HET SPEL
Als de wijzers op 12 uur worden gezet, spelen jullie deze ronde nog uit.
Nu tellen alle spelers de goudklompjes in hun goudkist op. Ieder plaatje, of het nu legaal
of illegaal goud is, telt voor 1 punt. De speler met de meeste punten wint. Bij een gelijke
stand wint de speler met het meeste legale goud.
Actievariant
Op de onderstaande wijzigingen na gelden de regels van het basisspel. Als iemand na
de ontploffing een speciaal kaartje met zijn symbool ontdekt, gebeurt het volgende:
Vleermuis: De speler met Hank (The Hat) Harris roept luid: „Let op, een vleermuis!.
Nu moeten alle andere spelers eerst wild met hun armen om hun hoofd zwaaien en
Ga weg!“ roepen, voordat ze verder mogen zoeken. De speler met de figuur Hank
mag ondertussen verder met het verzamelen van goudklompjes en actiekaartjes.
Slang: De speler met Rattlesnake Ruby roept luid: „Let op, een slang!“. Nu moeten alle
andere spelers eerst twee keer in hun handen klappen en „Shht!“ roepen, voordat ze
verder mogen zoeken. De speler met de figuur Ruby mag ondertussen verder met het
verzamelen van goudklompjes en actiekaartjes.
Rat: De speler met Alma Anderson roept luid: „Pas op, een rat!“. Nu moeten alle
andere spelers eerst beide handen kort achter de rug houden en „Wegwezen!“ roepen,
voordat ze verder mogen zoeken. De speler met de figuur Alma mag ondertussen ver-
der met het verzamelen van goudklompjes en actiekaartjes.
Geest: Speler „Tombstone“ Tony roept luid: „Let op, een geest!“. Nu moeten alle ande-
re spelers eerst met beide handen kort hun ogen bedekken en „Uah!“ roepen, voordat
ze verder mogen zoeken. De speler met de figuur Tony mag ondertussen verder met het
verzamelen van goudklompjes en actiekaartjes.
Spelregels in het kort
© HABA-Spiele Bad Rodach 2017, Art.-Nr. 303338
Redactie : Antje Gleichmann
Alexandre Emerit (Auteur):
is in 1977 geboren in Parijs en geeft
leiding over de milieuafdeling van
een natuurpark in de buurt van Fon-
tainebleau. Zijn passie voor spellen
heeft hij van zijn grootmoeder, die
altijd graag met familie en vrienden,
kaart- en dobbelspellen speelde.
Sinds twee jaar ontwikkelt hij zelf
bordspellen. «Boem, bang, goud!» is
zijn eerste gepubliceerde spel.
is in 1981 geboren en heeft Illustra-
tie gestudeerd aan de FH Münster.
Sinds hij in 2007 afstudeerde,
woont hij weer in zijn geboortestad
Bochum. Als zelfstandig illustrator
werkt hij aan afwisselende op-
drachten: hij maakt illustraties voor
kinder- en schoolboeken en spellen,
en werkt daarnaast regelmatig voor
magazines en bureaus.
Timo Grubing (Illustrator):
8
SPELREGELS IN HET KORT
DOEL VAN HET SPEL
• Wie aan het einde van het spel het meeste goud heeft verzameld, wint het spel
VOORBEREIDING VAN HET SPEL
• Goudmijn met de kaartjes gemengd en met het goud naar beneden midden op tafel
• Wijzers van het zakhorloge op 1 uur
Iedere speler krijgt: een dynamietstaaf, een plankje en een figuur met goudkist
VERLOOP VAN HET SPEL
• De speler die begint, krijgt het zakhorloge
Ontploffing: Werp tegelijkertijd jullie dynamietstaven in de goudmijn.
Zoektocht naar goud: Pak allemaal tegelijk met één hand open liggende
gouden actiekaartjes uit de mijn en leg ze op je eigen plankje.
Speciale kaartjes (vleermuis, rat, slang, geest): Zie je jouw symbool op
een open liggend speciaal kaartje? Roep: „Let op, een ...!“ Medespelers leggen de
handen op hun hoofd en roepen „Help!“ voordat ze verder mogen spelen.
Geen open liggende kaartjes meer? Dan is de zoektocht naar goud afgelopen.
Actiekaartjes uitspelen:
1. Bijl: 5 kaartjes omdraaien. Goud pakken.
2. Dynamiet: 1 dynamietstaaf opnieuw in de mijn werpen. Goud pakken.
3. Sheriff-ster: Alle andere spelers leggen hun illegale goud terug in de mijn.
4.
Revolver: Duel met een medespeler naar keuze. Medespeler verdeelt 2 goud-
klompjes over zijn of haar vuisten. Uitdager kiest een vuist, pakt het goud.
Spelers leggen het gewonnen goud van het plankje in de goudkist, pakken een
dynamietstaaf en draaien alle open kaartjes in de goudmijn terug verdekt.
• Startspeler zet het zakhorloge een uur verder en geeft het aan de volgende speler.
EINDE VAN HET SPEL
Het spel is na 12 ronden afgelopen (12 uur op het zakhorloge).
Ieder goudkaartje = 1 punt
Meeste punten = winnaar. Gelijkspel? Degene met het meeste legale goud wint.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8

Haba 303338 de handleiding

Type
de handleiding