Haba 305294 de handleiding

Type
de handleiding
Een wervelend dobbelspel
voor 2 - 6 spelers
vanaf 8 jaar.
A106061 1/19
Andreas Schmidt
LINKS, RECHTS,
DOBBEL WEG!
3
2
SPELINHOUD
OPBOUW VAN HET SPEL
SPELVERLOOP
an de viltjes, klaar, start! In de herberg ‘De gouden dobbelsteen’ staat veel op het
spel. Vliegensvlug worden de dobbelstenen tussen de viltjes heen en weer geschoven.
Wie door geluk met de dobbelsteen, snelheid en een goed overzicht de meeste viltjes
verzamelt, wint en mag de volgende ronde met de dobbelsteen gooien.
A
18 kleine dobbelstenen
1 handleiding
1 aflegkaart
met gele rand
18 viltjes
met witte rand
1 grote, gele dobbelsteen
Leg de aflegkaart in het midden op tafel. De viltjes worden geschud en met de afbeelding
naar beneden als afneemstapel klaargelegd. Elke speler neemt een viltje en legt dat op
een afstandje van de aflegkaart open voor zich. Houd de gele dobbelsteen bij de hand.
Daarnaast krijgt elke speler drie kleine dobbelstenen. De overige dobbelstenen zijn niet
nodig en gaan weer in de doos.
Voorbeeld:
begin van het spel
voor 4 spelers
Het spel verloopt in verschillende ronden.
Neem de grote, gele dobbelsteen. Gooi ermee en leg hem op de aflegkaart. Het
gegooide symbool is in deze ronde het allesoverheersende gelukssymbool!
Eén speler geeft het bevel: “Aan de viltjes, klaar, start!”. Nu speelt iedereen gelijktijdig.
Elke speler gooit al zijn dobbelstenen en kijkt bij zichzelf: Heb ik de juiste symbolen
gegooid om dobbelstenen kwijt te raken? Die mogen vlug weg! De overige dobbelstenen
gooi je meteen opnieuw, je kijkt weer, enz. Dat herhalen jullie tot een speler zijn laatste
dobbelsteen kan kwijtraken.
5
4
Hebben medespelers dobbelstenen op jouw viltje gelegd?
Dan heb jij nu extra dobbelstenen! Gooi bij de volgende beurt alle dobbelstenen en
probeer ze snel weer kwijt te raken!
Kon je al je dobbelstenen kwijtraken?
Uitstekend! Roep hard ‘Stop!’
Alle andere spelers mogen nu in alle rust hun overige dobbelstenen nog driemaal gooien.
Iedereen die het allesoverheersende gelukssymbool gooit, mag die dobbelsteen op de
aflegkaart liggen. De symbolen op je eigen viltje gelden niet meer.
Dat is het einde van deze ronde. Elke speler die alle dobbelstenen
kon kwijtraken, krijgt zijn viltje als beloning en legt het met de
afbeelding naar beneden voor zich. Daarna neemt hij een
nieuw viltje van de afneemstapel en legt het weer dichtbij de
aflegkaart open voor zich.
De spelers die niet alle dobbelstenen konden kwijtraken,
behouden hun viltje tijdens de volgende ronde.
Elke speler krijgt opnieuw drie dobbelstenen. Daarna start de volgende ronde, waarbij
jullie opnieuw de gele dobbelsteen gooien.
De dobbelstenen kunnen jullie op twee manieren kwijtraken:
1. Op de aflegkaart leggen
Heb je het allesoverheersende gelukssymbool gegooid?
Leg dan de overeenkomstige dobbelsteen/dobbelstenen
op de aflegkaart. Gedurende deze ronde tellen deze
dobbelstenen niet meer mee in het spel.
2. Op het viltje van een medespeler leggen
Heb je het symbool gegooid dat links op je viltje staat? Leg dan de overeenkomstige
dobbelsteen/dobbelstenen op het viltje van de medespeler links van je.
Heb je het symbool gegooid dat rechts op je viltje staat? Leg dan de overeenkomsti-
ge dobbelsteen/dobbelstenen op het viltje van de medespeler rechts van je.
Als jullie met z’n tweeën spelen, leg je deze dobbelstenen op het viltje van je medespeler.
Belangrijke regels bij het gooien:
De dobbelstenen mogen alleen op het viltje gelegd worden, niet ernaast.
Dobbelstenen met het allesoverheersende gelukssymbool leggen jullie altijd op
de aflegkaart, ook als op jouw viltje toevallig hetzelfde symbool staat.
7
6
EINDE VAN HET SPEL
Wie als eerste drie viltjes met de afbeelding naar beneden voor zich heeft, wint het spel.
Als in een ronde verschillende spelers hun derde verdekte viltje krijgen, winnen ze samen.
Tip: als jullie er niet genoeg van kunnen krijgen, spelen jullie verder tot de afneemstapel
opgebruikt is en er geen nieuwe viltjes meer genomen kunnen worden. De speler met de
meeste viltjes wint. Bij gelijkspel winnen deze spelers samen.
Klavertje vier
Omdat klavertjes vier in de natuur maar zelden voorkomen, heb je
veel geluk nodig om eentje te vinden. Als het je lukt, krijg je vriend-
schap, tevredenheid en evenwichtigheid.
Geluksvarken
De Germaanse volkeren beschouwden het wild zwijn als een heilig
dier. Everzwijnen staan symbool voor rijkdom en welvaart.
Zwaaiend poesje (maneki-neko)
De zwaaiende poes is een favoriete geluksbrenger in Japan, China,
Taiwan en Thailand. Het dier brengt welvaart, voorkomt ongeluk en
verwelkomt klanten bij de ingang van winkels.
Gelukspenning
De gelukspenning staat symbool voor rijkdom. Als je deze geeft,
wens je dat de ontvanger nooit te weinig geld heeft.
Hoefijzer
Het paard staat al lang symbool voor sterkte en kracht. Het hoef-
ijzer moet het dier beschermen en geldt in bijna alle culturen als
geluksbrenger.
Handje van Fatima (hamsa)
Het handje van Fatima is een cultureel symbool in het islamitische
geloof, een magisch afweermiddel tegen boze geesten en tegelijk
een zegenende hand.
GELUKSSYMBOLEN
8
Auteur:
Illustraties: Catherine Unger
Redactie: Tim Rogasch
Speelduur: 10 minuten
©
HABA-Spiele Bad Rodach 2019, Art.-Nr. 305294
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5

Haba 305294 de handleiding

Type
de handleiding