Cannondale CAAD 13 de handleiding

Type
de handleiding
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands +41 61 4879380
servicedeskeurope@
cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.
co.uk
WWW.CANNONDALE.COM
© 2019 Cycling Sports Group
Topstone Owner’s Manual Supplement
134949 Rev. 1
Supplement gebruikershandleiding
LEES DIT SUPPLEMENT EN JE
CANNONDALE GEBRUIKERSHANDLEIDING
Beide documenten bevatten belangrijke
veiligheidsinformatie. Bewaar deze documentatie
voor toekomstige naslag.
WAARSCHUWING
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands +41 61 4879380
servicedeskeurope@
cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.
co.uk
Veiligheidswaarschuwingen
In dit supplement wordt bepaalde belangrijke informatie op de volgende
manier gepresenteerd:
Betekent een gevaarlijke situatie die kan
leiden tot zwaar letsel of overlijden indien
de waarschuwing wordt genegeerd.
OPMERKING
Betekent dat speciale
voorzorgsmaatregelen moeten worden
genomen om schade te voorkomen.
De volgende symbolen worden gebruikt in deze handleiding:
Symbool Naam Omschrijving
NGLI-2
NGLI2 synthetisch smeervet NGLI2 synthetisch smeervet aanbrengen.
CRB-GEL
Carbon gel Carbon gel (frictiepasta) KF115/ aanbrengen
2
Verwijderbaar
schroefdraadborgmiddel,
gemiddelde sterkte.
Loctite® 242 (blauw) of een gelijkwaardig
borgmiddel aanbrengen.
WAARSCHUWING
1
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
INHOUDSOP GAVE
Veiligheidsinformatie ................ 25
Technische informatie ............619
Vervangingsonderdelen .............20
Cannondale supplementen
Deze handleiding is een supplement bij je
Cannondale gebruikershandleiding.
Dit supplement bevat aanvullende
en belangrijke modelspecifieke
veiligheidsinformatie plus onderhoudstips en
technische informatie. Er kunnen meerdere
belangrijke aanvullende handleidingen en
supplementen voor jouw fiets beschikbaar
zijn. Zorg dat je ze allemaal in bezit krijgt en
doorleest.
Neem contact op met je geautoriseerde
Cannondale-dealer als je een handleiding of
supplement nodig hebt of als je een vraag
hebt over je fiets. Je kunt ook contact met
ons opnemen via de landelijke/regionale/
plaatselijke informatiepunten.
Je kunt Adobe Acrobat PDF-versies van elke
handleiding/supplement downloaden van
onze website: www.cannondale.com
Contact opnemen met
Cannondale
Cannondale USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way, Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
Cycling Sports Group Europe B.V
Postadres: Postbus 5100
Bezoekadres: Hanzepoort 27
7575 DB, Oldenzaal, Netherlands
Internationale distributeurs
Bekijk onze website om de juiste
Cannondale-dealer in jouw regio te vinden.
Uw Cannondale-dealer
Om ervoor te zorgen dat je fiets op de juiste
manier service en onderhoud krijgt, en dat de
betreende garanties worden gewaarborgd,
is het verstandig om alle service- en
onderhoudswerk via je geautoriseerde
Cannondale-dealer te laten verlopen.
OPMERKING
Ongeautoriseerde service en onderhoud of
vervangende imitatie-onderdelen kunnen
leiden tot schade en het vervallen van de
garantie.
2
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
VEILIGHEIDSINFORMATIE
Belangrijke informatie over
composietmateriaal
Je fiets (frame en componenten) is
gemaakt van composietmateriaal, ook wel
carbon genoemd.
Alle rijders dienen een fundamenteel
begrip te hebben van de mogelijkheden
en beperkingen van composietmaterialen.
Composietconstructies met carbonvezels
zijn licht en sterk. Bij een ongeval of
overbelasting zullen carbonvezels echter
niet buigen, maar afbreken.
Voor je eigen veiligheid als eigenaar en
gebruiker van de fiets moet je op de juiste
wijze service, onderhoud en inspectie
van alle composiet-onderdelen uitvoeren
(frame, stuurpen, voorvork, stuur,
zadelpen, enz.). Vraag advies en hulp aan
je Cannondale-dealer.
We adviseren je dringend om DEEL II,
sectie D, ’Veiligheidsinspecties’ van je
Cannondale gebruikershandleiding te
lezen VOORDAT je gaat fietsen.
ALS JE DEZE WAARSCHUWING
NEGEERT, KUN JE DOOR EEN
ONGEVAL ERNSTIG LETSEL OPLOPEN,
VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN.
Inspection & Crash Damage
Of Carbon Frames/Forks
NA EEN ONGEVAL OF BOTSING:
Onderzoek het frame zorgvuldig
op schade. Zie DEEL II, sectie D,
’Veiligheidsinspecties’ van je Cannondale
gebruikershandleiding.
Rij niet op de fiets als je enige vorm van
schade constateert, zoals gebroken,
versplinterde of gedelamineerde
carbonvezel.
DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN EEN
INDICATIE ZIJN VAN DELAMINATIE OF
SCHADE:
Een ongebruikelijk of raar gevoel in
het frame
Carbon voelt zacht aan of is van
vorm veranderd
Kraken of andere onverklaarbare
geluiden
Zichtbare scheuren, witte of
melkachtige kleur in de buitenste
carbonlaag
HET RIJDEN MET EEN BESCHADIGD
FRAME VERHOOGT DE KANS OP EEN
FRAMEBREUK MET ALS MOGELIJK
GEVOLG EEN (DODELIJK) ONGEVAL
VOOR DE RIJDER.
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
3
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
Onderhoud
DIT SUPPLEMENT KAN PROCEDURES
BEVATTEN DIE MEER VERGEN DAN
ALGEMENE TECHNISCHE KENNIS EN
VAARDIGHEDEN.
Mogelijk zijn speciale gereedschappen,
vaardigheden en kennis vereist. Onjuist
uitgevoerde technische werkzaamheden
verhogen de kans op ongevallen.
Fietsongevallen kunnen ernstig letsel,
verlamming of de dood tot gevolg
hebben.
Om de risico’s zo veel mogelijk te
beperken, raden wij fietseigenaren aan
technische werkzaamheden altijd te
laten uitvoeren door een geautoriseerde
Cannondale-dealer.
Schijfremmen op racefietsen
In vergelijking met conventionele
velgremmen zijn schijfremmen veel
minder gevoelig voor water. Bovendien
zorgen schijfremmen niet voor
oververhitting of slijtage van de velgen
en remmen daarom veel gelijkmatiger.
Schijfremmen kunnen ook veel krachtiger
remmen.
De kans op ongevallen verkleinen:
Racefietsen hebben een relatief
klein contactvlak met het wegdek:
slechts een klein deel van de band
staat in contact met de weg. Om
de remmen veilig en eectief te
bedienen, moet je in verschillende
situaties meer of minder remkracht
toepassen. Je moet er rekening mee
houden dat de verschillende weg-
en weersomstandigheden de grip
kunnen beïnvloeden.
Schijfremmen werken
uitstekend, maar zijn ook geen
tovermiddel. Begin in risico-arme
omstandigheden te rijden op je
nieuwe racefiets met schijfremmen
zodat je rustig kunt wennen aan
het gevoel en de prestaties van de
schijfremmen en de grip van de
banden.
ALS JE DEZE WAARSCHUWINGEN
NEGEERT, KUN JE DOOR EEN
ONGEVAL ERNSTIG LETSEL OPLOPEN,
VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN.
Gebruiksdoel
Het gebruiksdoel van alle
modellen is
ASTM
GEBRUIKSKLASSE 1,
High-Performance Road.
Raadpleeg de gebruikershandleiding
van je Cannondale-fiets voor meer
informatie over het gebruiksdoel en
de rijomstandigheden in de ASTM-
gebruiksklassen 1 t/m 5.
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
4
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
Fietstrainers
Bij het rijden op een fietstrainer waarbij het
voorwiel wordt verwijderd en de dropouts
van de voorvork worden vastgeklemd, moet
je op het volgende letten: Controleer of
de snelspanner goed vastzit! Door kleine
bewegingen kunnen onderdelen slijten,
verzwakken en schade veroorzaken aan je
fiets.
Als je een fietstrainer hebt waarbij de fiets
aan de achterzijde wordt vastgeklemd tussen
twee klemkegels: Verwijder de lichtgewicht
snelspanner die bij je fiets wordt geleverd.
Vervang deze door een stevige, klassieke
stalen snelspanner en klem deze vast in de
fietstrainer. Door kleine bewegingen kunnen
onderdelen slijten, verzwakken en schade
veroorzaken aan je fiets. Let op dat veel
moderne snelspanners niet passen op de
klemkegels van bepaalde typen fietstrainers
omdat de vormen niet op elkaar aansluiten.
Bij steekassen de instructies van de fabrikant
van de fietstrainer volgen en eventueel
adapters gebruiken.
Wees bijzonder voorzichtig met een carbon
frame en vork. Carbon is een relatief zacht
en geen schuurbestendig materiaal. Als er
speling of beweging ontstaat, zal carbon zeer
snel slijten.
Als je de fietstrainer veel gebruikt, overweeg
dan om een oude fiets te gebruiken. Ook
corrosie als gevolg van zweet kan invloed
hebben. Het gewicht van de fiets is totaal
irrelevant als je hem op een fietstrainer
gebruikt. Bovendien bespaar je met een oude
fiets op de slijtage van je dure componenten.
Vraag je dealer om hulp bij de keuze van een
fietstrainer en vraag advies over de juiste
gebruikswijze.
Bidons
Zijdelingse krachten op een bidon of
bidonhouder kunnen resulteren in schade
aan de bidonnokken in het frame als gevolg
van een grote hefboombeweging op een
zeer klein oppervlak. Bij een valpartij is het
beschermen van de bidonnokken in je frame
echt het laatste waar je aan zou moeten
denken. Bij transport en opslag moet je
echter maatregelen nemen om te voorkomen
dat er grote kracht wordt uitgeoefend op
de bidon waardoor er mogelijk schade kan
ontstaan. Verwijder de bidon en bidonhouder
tijdens transport van de fiets.
Controleer regelmatig de bevestiging
van je bidonhouder en draai indien nodig
de boutjes vast. Rij niet met een losse
bidonhouder. Als de bidonhouderboutjes
los zitten, kan de bidonhouder gaan trillen.
Een losse bidonhouder kan de bidonnokken
beschadigen waardoor ze mogelijk uit het
frame scheuren.
Het is weliswaar mogelijk om losgeraakte
nokken te repareren of andere inserts
te plaatsen, maar dan moet het frame
niet beschadigd zijn geraakt. Vervanging
vereist het gebruik van een speciaal
stuk gereedschap. Als je merkt dat de
bidonnokken beschadigd zijn geraakt, neem
dan contact op met je Cannondale-dealer.
OPMERKING
FIETSTRAINERS - Onjuiste montage van
een fiets op een fietstrainer of het gebruik
van een trainer die niet geschikt is voor
jouw specifieke fietsframe, kan leiden tot
aanzienlijke schade.
BIDONS - Een botsting, valpartij of losse
bidonhouder kan schade opleveren aan je
frame.
Dit soort schade wordt niet gedekt door
de Cannondale beperkte garantie.
5
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
Een frameset opbouwen
Neem contact op met je Cannondale-dealer
en de fabrikanten van de componenten
voordat je een frameset gaat opbouwen.
Bespreek je rijstijl, technische vaardigheden
en gewicht plus je interesse en geduld voor
het uitvoeren van onderhoud.
Let erop dat de gekozen componenten
geschikt zijn voor je fiets en bedoeld voor
jouw gewicht en rijstijl.
In het algemeen geldt dat lichtere onderdelen
een kortere levensduur hebben. Bij het
kiezen van lichtgewicht onderdelen maak je
een afweging tussen een laag gewicht met
bijbehorende hogere prestaties of je kiest
voor zwaardere, meer duurzame onderdelen.
Als je kiest voor lichtgewicht componenten,
moet je deze vaker inspecteren.
Als je een zwaardere rijder bent of een ruwe,
aanvallende rijstijl hebt, adviseren we je om
zwaardere componenten te kopen.
Lees en volg de instructies en waar-
schuwingen van de onderdelenfabrikanten.
Aanhaalmomenten
Het is zeer belangrijk voor je veiligheid dat
alle schroeven, bouten en moeren op je
fiets met het correcte aanhaalmoment zijn
vastgezet. De juiste aanhaalmomenten voor
schroefbevestigingen zijn ook belangrijk
voor de duurzaamheid en prestaties van
je fiets. We adviseren je dringend om alle
schroefbevestigingen bij je dealer te laten
vastzetten met een momentsleutel. Als je zelf
schroefbevestigingen vast draait, gebruik
dan altijd een momentsleutel.
Het vinden van de juiste aanhaalmomenten:
Door ons brede assortiment van
fietsmodellen en gebruikte componenten
is een lijst met aanhaalmomenten
al achterhaald op het moment van
publicatie. Diverse schroefbevestigingen
moeten worden gemonteerd met een
schroefborgingsmiddel zoals Loctite®.
Voor het bepalen van de juiste
aanhaalmomenten en het gebruik van
schroefborgingsmiddelen, kun je de
volgende zaken nazoeken:
Veel onderdelen zijn reeds
gemarkeerd met het correcte
aanhaalmoment. Markering
van componenten wordt steeds
gangbaarder.
Zoek de aanhaalmomenten op in
de fabrieksdocumentatie die is
meegeleverd bij je fiets.
Bekijk de lijsten met
aanhaalmomenten op de websites
van de onderdelenfabrikanten.
Neem contact op met je dealer.
Dealers hebben toegang tot
de meest recente gegevens en
hebben ervaring met het juiste
aanhaalmoment voor de meeste
schroefverbindingen.
6
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
TECHNISCHE INFORMATIE
Framespecificatie
Onderdeel Specificatie
Balhoofdlager
Geïntegreerd, BOVEN 11/8 inch, ONDER 11/4
inch
Bottom Bracket: Type/breedte BB30A / 73 mm
Voorderailleur Aanlasnok
Zadelpen: Diameter/klem Interne wig
Min. insteek zadelpen 65 mm
Max. insteek zadelpen
44 cm - 140 mm, 48 cm - 179 mm, 5162 cm
(nameten)
Bandenmaat x Max. breedte
SCHIJFREMMEN: 700c x 30 mm (gemeten)
VELGREMMEN: 700c x 28 mm (gemeten)
Remmen:
Bevestiging / Min/max diameter remschijf
(mm)
SCHIJFREM:Flat Mount 140 mm, 160 mm
VELGREM:Direct Mount
Assen:
Type / Inbouwbreedte / Lengte (mm)
SCHIJFREM: Voor: Speed Release, TA
Double Lead / 100  12 mm, 119 mm lengte
Achter: Speed Release, TA Double Lead / 142
x 12 mm, 165 mm lengte
VELGREM: Voor: Quick release 100  9
Gebruiksdoel:
ASTM GEBRUIKSKLASSE 1,
Max. Gewichtslimiet: Totaal
(rijder + volledige uitrusting)
285 lbs / 129 kg
7
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
M
K
E
D
O
H
N
L
B
P
G
I
J
A
75 mm
F
A Zitbuislengte
B Bovenbuis horizontaal
D Balhoofdhoek
E Zitbuishoek
G Lengte balhoofdbuis
H Wielbasis
I Front Center
J Lengte liggende achtervork
K Bottom Bracket drop
L Bottom Bracket hoogte
M Vorksprong
N Naloop
O Stack
P Reach
Geometry
Afmetingen = centimeters
Fram-
emaat
44 48 51 54 56 58 60 62
A 40.0/15.7 43.8/17.2 47.7/18.8 51.5/20.3 53.6/21.1 55.8/22.0 57.9/22.8 60.0/23.6
B 51.0/20.1 52.0/20.5 53.0/20.9 54.6/21.5 56.2/22.1 57.8/22.8 59.4/23.4 61.1/24.1
D 70.9° 71.2° * * 73.0° * * *
E 74.5° 74.3° 74. 73.7° 73.3° 72.9° 72.5° 72.
G 9.4/3.7 11.4/4.5 13.0/5.1 15.4/6.0 16.4/6.5 18.8/7.4 20.9/8.2 23.0/9.0
H 97.6/38.4 98.5/38.8 99.4/39.1 100.8/39.7 99.2/39.0 100.5/39.6 101.6/40.0 102.8/40.5
I 58.1/22.9 58.9/23.2 59.8/23.5 61.1/24.0 59.4/23.4 60.7/23.9 61.8/24.3 63.0/24.8
J 40.8/16.1 * * * * * * *
K 7.9/3.1 7.4/2.9 * 7.2/2.8 * 6.9/2.7 * *
L 26.3/10.4 26.8/10.6 * 27.1/10.6 * 27.3/10.7 * *
M 5.5/2.2 * * * 4.5/1.8 * * *
N 6.0/2.4 5.8/2.3 * * 5.8/2.3 * * *
O 50.4/19.8 51.9/20.4 53.4/21.0 55.4/21.8 57.4/22.6 59.4/23.4 61.4/24.2 63.4/25.0
P 37.0/14.6 37.4/14.7 37.8/14.9 38.4/15.1 38.9/15.3 39.5/15.6 40.0/15.8 40.6/16.0
* Geeft dezelfde waarde aan.
Alle specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
8
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
2 N·m
2
2
NGLI-2
1
a
3
Bij vervanging:
Verwijder de achteras.
Verwijder de bevestigingsschroeven en
verwijder de oude hanger uit de dropout.
Maak het gebied rond de dropout schoon en
controleer het frame op eventuele scheuren
of schade. Als je schade constateert, laat
het frame dan door je Cannondale-dealer
inspecteren.
Als de dropout onbeschadigd is, doe dan
een dun laagje vet tussen het frame en de
hanger. Dit helpt om kraakgeluiden tijdens het
schakelen te minimaliseren. Deze geluiden zijn
het gevolg van minimale speling tussen frame-
dropout en derailleurhanger.
Schuif de nieuwe derailleurhanger
in de dropout. Doe Loctite® 242 (of
schroefborgmiddel van gemiddelde sterkte)
op de schroefdraad en draai de bout aan tot
het voorgeschreven aanhaalmoment.
Achterderailleurhanger
1. Achterderailleur-
hanger
2. Boutje
3. Afneembare
kabelstop
a. Di2 bedradingsuit-
gang
1
Serienummer
Het serienummer staat vermeld op een sticker
aan de onderzijde van het bottom bracket. Dit
is een barcode met 7 karakters (1). Gebruik het
serienummer om je fiets te registreren.
Je fiets registreren: ga naar de pagina
Productregistratie op onze website
www.cannondale.com
(Schijfrem-uitvoering getoond))
9
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
Shimano Di2
Mechanical
SRAM eTAP
1 N·m
M3
EW-RS910
3
4
2
1
Onderbuisgeleiders
1. Opening onderbuis
2. Afdekking
3. Houder
4. Schroeven (2x)
2
1
3
4
20 mm
1 mm
Achterrembrug
1. Staande achtervork
2. Rembrug
3. Onderlegring (2x)
4. Bout (2x
Montage van de onderdelen onderdelen
voor de brug zijn noodzakelijk bij
velgrem-frames. Deze onderdelen
zorgen voor noodzakelijke steun aan het
frame en garanderen dat de remkracht
niet wordt geabsorbeerd door beweging
van het frame.
Gemonteerd aan de onderzijde van de
staande achtervorken.
Volg de instructies van de
remmenfabrikant bij montage van de
rem.
Rij nooit zonder achterrem. Vergeet
nooit om de onderdelen van de
achterrembrug te monteren en
verwijder ze niet.
WAARSCHUWING
10
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
Bottom Bracket - BB30A, 73mm
39 mm34 mm
42 mm
3
a
2
1
NGLI-2
QC616/
KB6180/
4
K32190
73 mm
Onderhoud
Controleer de conditie van de lagers
(minimaal) jaarlijks of telkens als de crankset
wordt gedemonteerd voor onderhoud of bij
geconstateerde problemen.
Als de crankset is verwijderd voor inspectie,
moet je de binnenste lagerschaal van beide
lagers ronddraaien. De draaibeweging moet
soepel en geluidloos verlopen. Teveel speling,
ruw lopen of corrosie zijn tekenen van een
beschadigd lager.
Verwijderen
Om zware schade aan het frame te
voorkomen, is het belangrijk om het
lagersysteem uiterst voorzichtig te
demonteren met behulp van het juiste
gereedschap dat wordt aanbevolen in de
service-instructies van de fabrikant. Let erop
dat de lagers (cup of adapters) gelijkmatig en
haaks vanaf de binnenzijde uit het brackethuis
worden geperst. Geen onderdelen uit het
brackethuis wrikken.
Vervangen
OPMERKING
Neem contact op met je Cannondale-dealer
over de kwaliteit en compatibiliteit van de
vervangende onderdelen.
Niet schoonmaken met chemische
oplosmiddelen. Geen framemateriaal
wegschuren of schuurmachines gebruiken
op het brackethuis.
Frameschade die ontstaat door onjuiste
onderdelen of montage c.q. demontage
van onderdelen valt niet onder de beperkte
garantie.
1. BB30-huis
2. Borgveer (2x)
3. Lager (2x)
4. Kabelgeleider met steun
a. Groef voor borgveer
Identificatie van
onderdelen
(Cross-section)
DRIVE SIDE
NONDRIVE SIDE
11
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
Kabelgeleider
OPMERKING
1. Zowel de kabelgeleiderbehuizing als de metalen steun moeten gelijktijdig worden
gemonteerd. Nooit de metalen steun verwijderen en de kabelgeleider laten zitten. Zie de
volgende paginas voor meer uitleg. De binnenhoes van sommige BB-systemen zijn mogelijk
niet compatibel met de kabelgeleider. Neem contact op met je Cannondale-dealer over
passende BB-systemen.
2. Alle kabels, bedrading en leidingen moeten door de kabelgeleider lopen. Anders kan er
schade ontstaan door contact met de bewegende delen van het cranksysteem.
1. Geleiderbehuizing
2. Geleidersteun
ak. met borgclip
3. Achterremleiding
4. Voorderailleurkabel
5. Achterderailleurkabel
Identificatie van onderdelen
2
K32190
1
rc
3
4
5
ZIJAANZICHT
ONDERAANZICHT
12
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
Montage Bottom-bracket kabelgeleider
1
2
3
4
1. Monteer eerst de voorderailleurkabel
om verwarring en kruising van voor- en
achterderailleurkabels te voorkomen.
2. Monteer vervolgens de achterderailleurka-
bel.
3. Optioneel: Schuif een kabelhoes over de
binnenkabel, ter hoogte van het BB-huis.
4. Trek de remleiding weg van de trapas.
13
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
5
6
7
8
5. Schuif de metalen clip onder de remlei-
ding. Plaats de metalen clip ongeveer in
het midden van de opening in het bracket.
Laat de remleiding los.
6. Voer de voor- en achterderailleurkabel
door de opening in de BB-geleider
Voorkom dat de kabels elkaar kruisen
7. Plaats de BB-geleider aan de buitenkant
over de opening in het BB.
Het kan nodig zin om de remleiding naar
de niet-aangedreven kant te duwen zodat
hij op zijn bedoelde positie komt te liggen.
8. Gebruik een smalle, platte schroevendraai-
er om de borgclip naar binnen te duwen
totdat het uiteinde van de clip vastklikt aan
de binnenzijde van het BB-huis.
14
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
Zadelpen
Montage & afstelling
Voorafgaand aan montage:
Gebruik een schone doek om de resten carbon
frictiepasta aan de binnenzijde van de zitbuis
te verwijderen.
Breng nieuwe carbon frictiepasta aan op de
zadelpen en smeer een klein beetje aan de
binnenzijde van de zitbuis.
Zorg dat de afdichting in goede conditie is en
plaats deze op de zadelpen.
Afstelling:
1. Schuif de geprepareerde zadelpen terug in het
frame.
2. Stel de zadelhoogte af.
3. Schuif een 4 mm inbussleutel door de opening
aan de onderzijde van de zitbuis, zoals getoond
in de illustratie.
4. Trek voorzichtig de zadelpen naar achteren
(zoals hieronder getoond) zodat het oppervlak
aan de achterzijde van de zadelpen (vlakke
kant) het vlakke deel van de zitbuis raakt. Hou
de zadelpen vast terwijl je de zadelklemschroef
vastzet met het voorgeschreven aanhaalmo-
ment.
5. Het is normaal dat er een kleine ruimte zichtbaar
is tussen de zadelpen en het frame. Het
afdekrubber wordt meegeleverd en kan worden
gebruikt om deze opening af te dekken.
1
2
3
1. Zadelpen
2. Zitbuis
3. Afdekrubber
Let op::
De contactpunten van de zadelpen en zitbuis
zullen normaal gesproken netjes aansluiten
tijdens het rijden, voor het geval deze stap wordt
overgeslagen.
Onderhoud
Regelmatig de zadelpen en klemconstructie uit het
frame halen voor reiniging, inspectie op schade en
het vernieuwen van vet en carbon frictie-gel.
Zie ook de paragraaf ”Inspectie van de
zadelpenklem.
Maximale insteekdiepte
De totale lengte van de zadelpen die in het frame
gestoken kan worden, is afhankelijk van de
framemaat en moet bij elk frame apart worden
gecontroleerd.
Om de insteekdiepte te controleren moet de
zadelpen voorzichtig in het frame worden gestoken
totdat deze niet dieper gaat. Trek de zadelpen
vervolgens 5 mm omhoog.
NOTICE
A seat post should not be bottomed out inside
the frame at any time. Have your Cannondale
Dealer size the seat post appropriately.
15
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
5mm
65mm
6 N·m
6 N·m
2
3
5
6
7
4
NGLI-2
CRB-GEL
3
1
CRB-GEL
CRB-GEL
Minimale insteekdiepte
Maximale insteekdiepte
Maximale diepte
Smeer carbonpasta
op volledige lengte
van ingeschoven deel
van zadelpen
Meer informatie over carbon zadelpennen vind je in de Cannondale
Bicycle gebruikershandleiding in de paragraaf ”Onderhoud van carbon
zadelpennen”.
16
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
Controle van de zadelpenklem
Het interne klemmechanisme van de zadelpen bestaat uit een schuivende klemconstructie en een
moerplaat met dubbelzijdig kleefband die hem op zijn specifieke plek houdt aan de binnenzijde
van de zitbuis. De schuivende klemonderdelen kunnen worden verwijderd als de zadelpen is
gedemonteerd.
Altijd de oppervlakken van de schuivende klem schoonmaken met een schone, niet-rafelende doek.
De onderdelen niet natmaken met schoonmaakmiddelen omdat de interne onderlegring is ingevet.
Oplosmiddelen verwijderen het vet waardoor de gehele constructie moet worden gedemonteerd en
opnieuw worden ingevet.
OPMERKING
Als de moerplaat verdraaid is, moet deze worden verwijderd en opnieuw aan het frame
worden bevestigd. Het proces wordt omschreven in de service-instructies bij de onder-
delenkit. Deze instructies worden niet beschreven in deze handleiding. We adviseren om
deze herbevestiging door een Cannondale-dealer te laten uitvoeren.
Let op: Bij de eerste montage van de moerplaat is het belangrijk om niet op de 4 mm inbussleutel te
drukken tijdens het vastdraaien van de klemmoer tegen de zadelpen. Dit kan er namelijk voor zorgen
dat de dubbelzijdige tape loslaat voordat deze goed is vastgeklemd. Een slechte binding kan leiden
tot een onjuiste uitlijning. De 3M™ VHB™ tape 5980 is drukgevoelig.
Voor inspectie
1. To remove the seat post. See previous page.
2. To remove the sliding clamp, use a 4 mm hex
key and turn grub screw slowly clockwise
until the clamp is disengaged from the nut
base.
3. Use the 4 mm hex to push the clamp out
through the seat tube opening.
4. Look into the frame opening. Use a pen
flashlight. Check the position of the nut
base. See CORRECT next page.
5. If the nut base is missing, or rotated or
damaged, a replacement is required. This
service should be performed by a Cannonda-
le Dealer.
6. Controleer de conditie van de schuifklem.
Het vlak dat naar de zadelpen gericht is en
het contactgedeelte met het frame, moeten
beide glad zijn. Als ze beschadigd of ruw zijn,
moet de klemconstructie worden vervangen
door een nieuw exemplaar.
7. Maak de onderdelen en de binnenzijde van
de zitbuis schoon met een droge werkdoek,
doe vet op de aangegeven onderdelen en
smeer carbonpasta op de gemarkeerde delen
zoals in de illustratie is weergegeven.
8. Bij het terugplaatsen van de schuifklem in
het frame kun je de 4 mm inbus als geleider
gebruiken om hem in de moerplaat te
positioneren.
9. Draai de fixeerschroef tegen de klok in om de
moerplaat te laten aangrijpen. Let erop dat
de moerplaat voldoende ver is aangedraaid
om de zadelpen eenvoudig in de zitbuis te
kunnen schuiven.
17
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
1
2
3
4
5
6
CRB-GEL
NGLI-2
NGLI-2
Identificatie van onderdelen
1. Schuivende klem
2. Rolpennen (2x)
3. Vulring
4. Fixeerschroef
5. Moerplaat
6. Drukgevoelige kleeftape
(dubbelzijdig)
Dit is NIET CORRECT. De
moerplaat is verdraaid
Dit is CORRECT
Juiste toepassing van
carbonpasta en vet
(shown disassembled)
De drukgevoelige dubbelzijdige tape zorgt voor
een correct uitgelijnde moerplaat in het frame. Bij
eerste montage moeten de moerplaat en het frame
beide zeer schoon zijn om een goede kleefkracht te
garanderen.
Klaar om de zadlpen in te steken
18
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
VERVANGINGSONDERDELEN
B
A
U
N2
N
C
D
E
T
V
2
2 N·m
J
M
1 N·m
M3
O
O
6 N·m
M6
H
I
R
S
G
B
Y X
W
DROP
REACH
STEM
LENGTH
C
5 N·m
2
5 N·m
2
5 N·m
2
D
A
G
E
F
Frame / Vork
ID Onderdeelnummer Omschrijving DISC VELGREM
A
KP255/ Derailleur Hanger QR ST SS 027
B
K33009 Derailleur Hanger TA ST SS 070
C
K26060 CAAD13 Internal Seat Binder
D
K26070 Seatpost Silicone Grommet
-- KF115/ Carbon Seatpost Gel
G
K26050 KNOT 27 Rail Clamps and Hardware
H
K2601000 HG 27 KNOT Crb Seatpost 330mm 0 O/Set
K2601015 HG 27 KNOT Crb Seatpost 330mm 15 O/Set
I
K2602015 C1 27 KNOT Alloy Seatpost 330mm 15 O/Set
19
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
ID Onderdeelnummer Omschrijving DISC VELGREM
J
K32180 KNOT 27 Di2 Battery Mount
M
K32160 S6 EVO/CAAD13 Down Tube Cable Guide
N
K31000 Rim Brake Bridge
N2
CK1168U10OS
Adjustable Fender Bridge BLK
O
K32010 Clip-in Brake Cable Stop QTY 2
R
K35028 1 1/4 Crb Headset No Crown Race
S
K35038 1 3/8 Crb Headset No Crown Race
T
K83019 Speed Release TA 10012 2Lead P1.0 119mm
U
K83029 Speed Release TA 14212 2Lead P1.0 165mm
V
K35059 SL Compression Plug with Top Cap
K32190 CAAD13 BB Cable Guide
W
QC616/ BB Si Circlips (QTY 2)
Y
KB6180/ BB30 Bearing Blue (QTY 2)
X
K22037 BB30 Bearing Blue (QTY 24)
20
137370
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
Verstelbare spatbordbrug - SCHIJFREM
1. Right Mount Arm
2. Left Mount Arm
3. Nut
4. Slide Ring
5. Washer (2X)
6. Screw (2X)
Identification
Flat-mount boutlengte - SCHIJFREM
1
a
30 mm
b
2
4
3
Met bouten van de correcte lengte is er voldoende schroefdraad die vastgrijpt in het remsysteem (remklauw en
- indien aanwezig - adapters). Je fiets is afgemonteerd met de juiste bouten voor het gemonteerde remsysteem.
Als je de originele remmen op je fiets vervangt of als je een frameset opbouwt, controleer dan of je bouten van de
juiste lengte gebruikt om voldoende schroefdraadlengte (zoals voorgeschreven door de remmenfabrikant) in het
remsysteem te kunnen draaien. Neem contact op met je Cannondale-dealer voor hulp.
Onjuiste boutlengte (te weinig aangrijping) kan ertoe leiden dat het remsysteem losraakt van de fiets.
Dat kan leiden tot een ongeval waarbij de rijder zwaar gewond of verlamd kan raken of kan komen te
overlijden.
Identificatie van onderdelen
1. Linker liggende achtervork
2. Remklauw achterrrem
3. Framedikte
(remnokken)
4. Rembevestigingsbouten (2x)
a. Boutlengte (mm)
1
3
4
2
5
6
2 N·m
NGLI-2
Adjust
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands +41 61 4879380
servicedeskeurope@
cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.
co.uk
WWW.CANNONDALE.COM
© 2019 Cycling Sports Group
Topstone Owners Manual Supplement
134949 Rev. 1
NederlandsCAAD13 - Supplement gebruikershandleiding
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7570 GC, Oldenzaal,
Netherlands +41 61 4879380
servicedeskeurope@
cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.
co.uk
WWW.CANNONDALE.COM
© 2019 Cycling Sports Group
Topstone Owners Manual Supplement
134949 Rev. 1
WWW.CANNONDALE.COM
© 2019 Cycling Sports Group
CAAD13 Supplement gebruikershandleiding
137370
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1800726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7575 DB, Oldenzaal
klantenservice@cyclingsportsgroup.com
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.co.uk
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24

Cannondale CAAD 13 de handleiding

Type
de handleiding