Cannondale Super Slice de handleiding

Type
de handleiding
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1-800-726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7575 DB, Oldenzaal
www.cannondale.com/europe/contact
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.co.uk
SuperSlice
Supplement gebruikershandleiding
WWW.CANNONDALE.COM
© 2018 Cycling Sports Group
SuperSlice - Supplement gebruikershandleiding
134920 Rev. 1
WAARSCHUWING
LEES ZOWEL DIT SUPPLEMENT ALS UW
CANNONDALE BICYCLE GEBRUIKERS-HANDLEIDING
Beide bevatten belangrijke veiligheidsinformatie.
Bewaar beide voor toekomstige naslag.
1
134920 Rev 1.
NEDERLANDS
Over dit supplement
Deze handleiding biedt belangrijke modelspecieke
informatie met betrekking tot veiligheid, onderhoud en
techiek.
Deze handleiding kan slechts één van meedere
handleidingen voor uw ets zijn. Zorg dat u alle
handleidingen verkrijgt en leest.
Als u een handleiding of een onderdeel nodig hebt, of
als u vragen hebt over uw ets, neem dan direct contact
op met uw Cannondale dealer, of bel ons via één van
de telefoonnumers die u op de achterzijde van deze
handleiding vindt.
U kunt Adobe Acrobat PDF-versies van alle Cannondale
handleidingen en supplementen downloaden van onze
website: www.cannondale.com/.
Uw Cannondale-dealer
Om er zeker van te zijn dat uw ets op de juiste wijze
wordt onderhouden en dat garantievoorwaarden
van toepassing blijven, raden wij u aan alle
onderhoudswerkzaamheden te laten uitvoeren door uw
geautoriseerde Cannondale-dealer.
OPMERKING
Ongeautoriseerde service, onderhoud of
vervangingsonderdelen kunnen leiden tot
aanzienlijke schade en het vervallen van de
garantievoorwaarden.
Contact gegevens
Cannondale
Cannondale USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way, Wilton CT, 06897, USA
1-800-726-BIKE (2453)
Cycling Sports Group Europe B.V
Mail: Postbus 5100
Visits: Hanzepoort 27
7575 DB, Oldenzaal, Netherlands
www.cannondale.com/europe/contact
INHOUD
Veiligheids informatie ......................... 2-5
Technische informatie ....................... 6-17
Vervangingsdelen ...........................18-19
Notes ...................................................... 20
Belangrijke aanwijzing
In deze bijlage wordt uitzonderlijk belangrijke Informatie
op de volgende manier aangeduid:
WAARSCHUWING
Geeft een gevaarlijke situatie aan die, indien niet
voorkomen, kan leiden tot zware verwondingen of
zelfs overlijden.
OPMERKING
Geeft aanwijzingen die moeten worden opgevolgd
om schade te voorkomen.
WAARSCHUWING
In dit supplement kunnen procedures worden
beschre-ven die de algemene technische ervaring
te boven gaan. Er kunnen gespecialiseerde
gereedschappen, vaardigheden en kennis
vereist zijn. Onjuist uitgevoerde mechanische
werkzaamheden kunnen het risico van ongeval-len
vergroten. Een etsongeval draagt altijd het risico
van ernstig letsel, verlamming of overlijden. Om de
risico’s te minimaliseren bevelen wij eigenaren sterk
aan mechanische werkzaamheden altijd te laten
verrichten door een geautoriseerde Cannondale
dealer.
2
134920 Rev 1.
SUPERSLICE - OVER DIT SUPPLEMENT
VEILIGHEIDS INFORMATIE
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWINGEN
VERGROOT DE KANS OP EEN ONGEVAL
DAT KAN RESULTEREN IN ERNSTIG LETSEL,
VERLAMMING OF OVERLIJDEN.
Belangrijke mededelingen
over carbon soorten
WAARSCHUWING
Uw ets (frame en componenten zijn) is gemaakt
van composietmaterialen, ook wel genoemd carbon
ber’.
Alle rijders moeten op de hoogte zijn van een aantal
fundamentele zaken betreende composieten.
Compostietmaterialen die zijn samengesteld uit
carbonvezels zijn sterk en licht maar bij een crash
of bij overbelasting zullen carbonvezels niet buigen
maar breken.
Voor uw eigen veiligheid en omdat u een dergelijke
ets gebruikt, moet u zeer strikt de procedures voor
service, onderhoud en inspectie van alle compos-
ietonderdelen (frame, stuurpen, vork, stuur,
zadelpen, enz.) volgen. Vraag uw Cannondale-dealer
om hulp.
Het is zeer belangrijk dat u deel II, sectie
D,“Veiligheids-inspecties” in uw Cannondale
gebruikershandboek leest voordat u gaat rijden.
NIET OPVOLGEN VAN DEZE VEILIGHEIDSINSTRUC-
TIES KAN LEIDEN TOT ONGEVALLEN WAARBIJ U
ZWAAR GEWOND OF VERLAMD KUNT RAKEN OF
KUNT KOMEN TE OVERLIJDEN.
Inspectie en botsingsschade
WAARSCHUWING
NA EEN VAL OF BOTSING:
Inspecteer het frame zorgvuldig op beschadigingen
(zie DEEL II, hoofdstuk D. Veiligheidsinspectie in uw
Cannondale Handleiding voor de Eigenaar.)
Rij niet op uw ets als u enig teken ziet van schade,
zoals gebroken, gesplinterde of gedelamineerde
koolstofvezel.
AL DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN WIJZEN OP
DELAMINATIE OF SCHADE:
Het frame voelt vreemd of anders dan anders
aan
Koolstof voelt zacht aan of heeft een andere
vorm
Kraken of andere onverklaarbare geluiden
Zichtbare scheurtjes, een witte of melkachtige
kleur in het koolstofvezelgedeelte
Blijven rijden op een beschadigd frame maakt de
kans op framebreuk groter. Een ongeluk met in
het ergste geval de dood kan het gevolg zijn.
Voorgenomen gebruik
Het voorgenomen gebruik
van alle modellen is ASTM
Condition 1 Sportief race
gebruik.
WAARSCHUWING
Lees alstublieft deze handleiding voor meer
informatie over het voorgenomen gebruik en
voorwaarden 1-5.
3
134920 Rev 1.
NEDERLANDS
Schijfremmen op
racefietsen
WAARSCHUWING
In vergelijking met traditionele velg remmen
zijn schijfremmen minder beïnvloedbaar door
water. Advies is om schijfremmen in te remmen.
Schijfremmen zijn ook krachtiger in vergelijking met
velg remmen.
Om kansen op verwondingen en ongelukken te
verkleinen:
· Begrijp dat raceetsen relatieve smalle
banden hebben die logischerwijs ook minder
raakvlak hebben met het asfalt. De hoeveelheid
remkracht die je uit moet voeren kan varieren.
Houdt rekening met het feit dat de hoeveelheid
remkracht die u uitoefent van invloed kan zijn op
de grip die u hebt.
· Schijfremmen zijn geweldig maar niet magisch.
Neem de tijd om te wennen aan de schijfremmen
en de remkracht op een plek waar dit in alle rust
mogelijk is en de kans op ongelukken minimaal is.
NIET OPVOLGEN VAN DEZE VEILIGHEIDSINSTRUC-
TIES KAN LEIDEN TOT ONGEVALLEN WAARBIJ U
ZWAAR GEWOND OF VERLAMD KUNT RAKEN OF
KUNT KOMEN TE OVERLIJDEN.
Juiste Momentum
Het juiste moment gebruiken voor bouten, schroeven
en moeren op u ets is heel belangrijk voor uw eigen
veiligheid. Het juist aandraaien van deze schroeven
heeft ook invloed op de levensduur en de prestatie
van de ets. Laat uw dealer de bouten allemaal goed
controleren. Wanneer u zelf de bouten aandraait,
gebruik dan altijd een momentsleutel.
Waar kan ik de informatie vinden:
Door de vele verschillende modellen en onderdelen
zou een lijst met verschillende NM niet meer
actueel zijn op moment van publicatie. Veel bouten
en moeren moeten gemonteerd worden met
schroefdraad lijm zoals bijvoorbeeld Loctite.
Om er zeker van te zijn dat het juiste moment
gebruikt wordt en te controleren welke lijm er
gebruikt dient te worden vragen wij om het
volgende te controleren:
Markeringen van de onderdelen. Veel
onderdelen zijn gemarkeerd. Steeds meer
onderdelen worden van markeringen
voorzien.
NM specicaties in de onderdelen hand-
leiding, mee gestuurd door de betreende
fabrikant.
NM specicaties, beschreven op de website
van de onderdelen fabrikant.
Informatie te controleren met uw dealer.
Dealers hebben toegang tot alle actuele
gegevens en hebben vaak veel ervaring met
dit onderwerp.
De volgende symbolen worden gebruikt in deze handleiding:
Symbool Naam Omschrijving
NGLI-2
NGLI-2 synthetisch
smeervet
NGLI-2 synthetisch smeervet aanbrengen.
CRB-GEL
Carbon Gel Carbon Gel (frictiepasta) KF115/ aanbrengen
2
Verwijderbaar
schroefdraadborgmiddel,
middelmatige sterkte
Loctite 242 (blauw) of een gelijkwaardig
middel aanbrengen.
4
134920 Rev 1.
SUPERSLICE - OVER DIT SUPPLEMENT
WAARSCHUWING
RIJ NIET MET DE HANDEN OP HET LIGSTUUR IN
DRUK VERKEER OF OP MOEILIJKE WEGEN.
Rij alleen met de handen op het ligstuur als de weg
verkeersvrij is, het geen gevaar oplevert en u ver
vooruit kunt kijken.
Als u het ligstuur gebruikt, wees u er dan van
bewust dat een hogere snelheid ten koste gaat van
het sturen en remmen. Als u een uitwijkmanoeuvre
moet maken of plotseling moet remmen terwijl u op
het ligstuur ligt, kunt u een ongeval krijgen met het
risico van zware verwondingen of verlamming of u
kunt komen te overlijden.
Aerodynamische sturen en ligsturen zijn bedoeld
om uw lichaam ten opzichte van een conventionele
raceets in een meer voorwaartse positie op de ets
te krijgen, dus:
- té stevig gebruik van de voorrem kan er
gemakkelijker toe leiden dat u voorwaarts
over het stuur van de fiets vliegt.
- de prestaties van de achterrem zullen niet
gelijk zijn aan die van een conventionele
racefiets.
Tijdens hard remmen zult u op elke ets, dus ook
tijdritetsen en triatlonetsen, uw gewicht naar
achteren moeten verplaatsen om tijdens het
remmen met de voorrem te voorkomen dat u over
de kop vliegt. Door het gewicht naar achteren te
verplaatsen, werkt de achterrem ook eectiever en
zal het achterwiel niet zo snel gaan slippen tijdens
hard remmen of remmen op een steile afdaling.
Zie ook deel 1, sectie 4C van uw Cannondale
gebruikershandboek.
Aerodynamische sturen en ligsturen zijn bedoeld
voor races en competitief gebruik tijdens tijdritten
en triatlons en zijn beperkt bruikbaar voor
het rijden in de stad of drukke gebieden waar
kruisend autoverkeer regelmatig zal zorgen voor
onverwachte remmanoeuvres.
Aerodynamische sturen
Aerodynamische of triatlon’-ligsturen worden
gemonteerd op sommige triatlonbikes of raceetsen. Ze
kunnen ook achteraf door klanten gemonteerd worden.
Als u met een ligstuur rijdt, moet u eraan denken dat
het stuurgedrag en de remprestaties ongunstig worden
beïnvloed. Tijdens het rijden met de armen op het
opzetstuur, is het voor veel rijders moeilijk om achterom
te kijken zonder daarbij ongewenst opzij te sturen.
Anderen hebben moeite om hun hoofd/nek te buigen
om goed vooruit te kunnen kijken. Oefen het rijden met
een aerodynamisch ligstuur op een verkeersvrije en
ongevaarlijke weg. Oefen de overgang van uw handen
op het ligstuur naar de normale positie van uw handen
op het gewone stuur en de remhendels.
Lagere/
voorwaartse
positie op
ligstuur.
Ligstuur
Remhendels
AERODYNAMISCH
NORMAAL RACESTUUR
5
134920 Rev 1.
NEDERLANDS
Trainers
Wanneer u een etstrainer wilt gebruiken waarbij het
voorwiel verwijderd dient te worden: Wees er zeker van
dat quickrelease goed aangedraaid is. Wanneer u dit niet
doet kunnen onderdelen verzwakt of beschadigd raken.
Wanneer je een trainer gebruikt die de ets op de plek
houdt door klemming op twee conussen: Verwijder de
mooie, lichtgewicht quick release uit de ets en plaats
een stevige, klassieke stalen quick release en klem hem
strak. Loszittende delen kunnen schade veroorzaken.
Veel standaard quick releases passen vanwege de vorm
niet op veel trainers.
Voor steekassen: Zorg ervoor dat de trainer fabrikant
instructies worden gevolgt.
Carbon is een relatief zacht en kwetsbaar materiaal.
Voorkom zo veel mogelijk ‘’stress’ momenten. Wanneer
u de trainer veel gebruikt: Overweeg het gebruik van
een oudere ets. Corrosie van zweet kan z’n tol eisen
op het frame. Gewicht van een ets in een trainer is niet
relevant.
Benader uw dealer voor hulp bij het uitzoeken van
een trainer en de juiste manier van gebruik.
ATTENTIE
TRAINERS - Onjuist monteren van een fiets in
een trainer of het gebruik van een verkeerde
trainer voor uw fiets kan serieuze schade
aanrichten.
BIDONS - Een val of losse bidonhouder kan er
voor zorgen dat bij het verliezen van een bidon
het frame beschadigd.
Bidonnen
zijwaartse klappen op de bidon of bidonhouder kan
schade aan het schroefdraad veroorzaken. Wanneer u
de ets vervoert kunt het beste de bidon en houder
verwijderen.
Controleer met enige regelmaat of de bidonhouders
nog goed vast zitten. Rijden met een los zittende
bidonhouder kan er voor zorgen dat de bidonhouder
uit het schroefdraad trilt en schade veroorzaakt. Gebruik
alleen goedgekeurd gereedschap voor (de)-montage.
Vraag uw Cannondale dealer om hulp bij vragen.
Frameset opbouwen
Voor u een frameset op gaat bouwen, dient u contact op
te nemen met uw Cannondale Dealer en de onderdelen
fabrikant om te bespreken wat het beste past bij uw
rijstijl, mogelijkheden, gewicht en interesses.
Zorg ervoor dat de onderdelen die u uitzoekt geschikt
zijn voor uw manier van gebruik, gewicht en rijstijl.
In het algemeen hebben lichtere onderdelen een kortere
levensduur. Wanneer u kiest voor de lichtere onderdelen
dient u de componenten vaker te inspecteren. Wanneer
u een zwaardere rijder of een ‘’ruigere’ rijder bent, raden
wij aan om voor de stabielere, zwaardere onderdelen
te gaan.
Lees en volg de componenten instructies /
waarschuwingen opgelegd door de fabrikant.
6
134920 Rev 1.
a
1
2
3
4
5
b
c
7
6
2 N·m
SUPERSLICE - OVER DIT SUPPLEMENT
TECHNISCHE INFORMATIE
1. Compressie ring
2. Bovenste lager
3. Stuurbuis
4. Afdekking balhoofdbuis
5. Onderste lager
6. Boutjes
7. Afdichting
a. Compressie-inzetstuk
(niet-verwijderbaar)
b. Lagerschaal (geïntegreerd),
c. Doorvoer voorremkabel
ONDERDEEL Specicatie
Balhoofdbuis Boven: 1 1/8 Inch, Onder: 1 1/8 Inch
Bottom Bracket: Type/breedte PF30A / 73mm
Voorderailleur Aanlasnok
Zadelpen: Diameter/klem Superslice zadelpen / geïntegreerd
Min. insteek zadelpen
100mm
Bandenmaat/Max. bandbreedte
700X25c
Voorband min. ruimte
6 mm (zie pagina 20)
Remmen: Type/diameter Flat Mount: 160 mm of 140 mm
Assen: Type/lengte
VOOR: Schroefas 12 mm steekas, 122 mm M12*P1,0,
schroefdraadlengte: 11 mm, kegelvormige kop.
ACHTER: Bout-type; 12 mm steekas, 167 mm M12*P1,0,
schroefdraadlengte: 11 mm, kegelvormige kop.
Gebruiksdoel
ASTM GEBRUIKSKLASSE 1, Prestatiegerichte raceetsen
MAX. GEWICHTSLIMIET: LBS/KG
Totaal (Rijder + volledige uitrusting): 285 / 129
Frame Specification
Head Tube
7
134920 Rev 1.
A
B
C
D
G
O
75mm
M
L
N
E
K
J
P
Q
R
S
I
H
cm 50 52 54 56 58
A 51.8 53.6 55.4 57.8 59.7
B 51.5 52.9 54.1 56.4 57.7
C 71.5° * * * *
D
1
77.0° * * * *
E 75.9 77.9 79.9 81.9 83.9
F 5.6 7.7 9.8 11.9 14
G 99.7 101.3 102.7 105.2 106.7
H 59.4 61 62.4 64.9 65.4
I 41.4 * * * *
J 7.3 * * * *
K 26.9 * * * *
L 4.8 * * * *
M 6.4 * * * *
N 46.5 48.5 50.4 52.4 54.4
O 40.8 41.7 42.5 44.3 45.1
P 53 55 57 59 61
Q 62.3 64.3 66.3 68.3 70.3
R 43.9 45.1 46.4 47.6 48.9
S
2
53.1 54.3 55.6 56.8 58.1
NEDERLANDS
A Zitbuislengte
B Bovenbuis horizontaal
C Balhoofdhoek
D Zitbuishoek
E Standover-hoogte
F Lengte balhoofdbuis
G Wielbasis
H Front-center
I Lengte liggende achtervork
J Bottom Bracket drop
K Bottom Bracket hoogte
L Vorksprong
M Naloop
N Stack
O Reach
P Armsteun laagst
Q Armsteun hoogst
R Armsteun bereik kortst
2
S Armsteun bereik langst
2
Afmetingen = (centimeter/inches)
Geometrie
Alle specicaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
* Geeft dezelfde waarde aan.
1
Gemeten vanaf het middelpunt van de zadelpenkop. Het bereik is plus/min 1,2 graden. Zie ook “Zadelpen, Zitbuishoek”
2
Metingen afhankelijk van speciek gemonteerde stuurpenlengte (60 mm, 90 mm, 120 mm).
8
134920 Rev 1.
4 N·m
2 N·m
1
a
2
3
CK3027U00OS
CK3087U00OS
2
2
1
2 N·m
CK3057U00OS
1
2
a
2
NGLI-2
SUPERSLICE - OVER DIT SUPPLEMENT
Achterderailleurhanger Voorderailleurhanger
1. Achterderailleurhanger
2. Boutje
a. Frame-uitgang voor
kabel/draad
1. Achterderailleurhanger
2. Bout
3. VD kabelstop
a. Frame-uitgang voor
kabel/draad
Vervangen:
Verwijder de achteras.
Verwijder de bevestigingsschroeven en verwijder de
oude hanger uit de dropout. Maak het gebied rond de
dropout schoon en controleer het frame op eventuele
scheuren of schade. Als je schade constateert, laat het
frame dan door je Cannondale-dealer inspecteren.
Als de dropout onbeschadigd is, de beide zijden van
de dropout licht invetten. Dit helpt om kraakgeluiden
tijdens het schakelen te minimaliseren. Deze geluiden
zijn het gevolg van minimale speling tussen frame-
dropout en derailleurhanger.
Schuif de nieuwe derailleurhanger in de dropout. Doe
Loctite op de schroefdraad en draai de bout aan tot het
voorgeschreven aanhaalmoment.
Seriennummer
Het serienummer (1) is te vinden onder het bottom
bracket. Het serienummer bestaat uit een barcode
met 7 karakters. Gebruik dit serienummer om uw ets
te registreren. Zie ook het Cannondale handboek voor
meer informatie over garantieregistratie.
www.cannondale.com/registerbike/
9
134920 Rev 1.
73mm
7mm
39.0 mm
34.0 mm
1
2
3
30 mm
42 mm
46 mm
PF30A
NEDERLANDS
Onderhoud
In het algemeen moet de conditie van de lagers eenmaal
per jaar (minimum) gecontroleerd worden of elke keer als
een crankstel wordt gedemonteerd, onderhouden of als er
een probleem is gesignaleerd.
Als het crankstel is verwijderd, voel dan of de binnenste
lagerschaal van beide lagers soepel en geruisloos draait.
Teveel speling, ruw lopen of corrosie kan een indicatie zijn
van schade aan het lager.
Verwijderen
Om schade aan het frame te voorkomen is het belangrijk
om het lagersysteem zeer voorzichtig te verwijderen
waarbij de juiste gereedschappen worden gebruikt die
door de fabrikant in de service-instructies worden
aanbevolen. Let erop dat de lagers (cup of onderdelen
van de adapter) haaks en gelijkmatig uit het brackethuis
worden gedreven!!! Probeer de componenten niet uit
het brackethuis te wrikken.
Vervanging
PressFit BB30-lagers kunnen niet worden verwijderd uit
de adapters of cupsystemen die in het brackethuis geperst
zijn. Daarom moeten beschadigde lagers in zijn geheel
worden verwijderd en vervangen door een compleet
nieuwe set.Voordat de nieuwe lagerunits in het
brackethuis worden gemonteerd, moet de binnenkant van
het brackethuis grondig worden schoongemaakt met een
droge schone doek.Maak ook zowel de beide lagerunits als
de beide zijkanten van het bottom-brackethuis schoon en
droog. Doe nergens vet op.
Volg de instructies van de fabrikant voor montage en
installatie van het lagersysteem. Gebruik een balhoofd-
lagerpers zoals bijvoorbeeld Park Tool HHP-2. Zie www.
parktool.com/product/bearing-cup-press-HHP-2. Kies
een passende pers en de juiste adapters om ervoor te
zorgen dat de kracht alleen op de cup en niet op het
lager zelf wordt uitgeoefend. Pers net zo lang tot de beide
cupenzen helemaal vlak tegen de buitenranden van het
bottom-brackethuis liggen.
OPMERKING
Neem contact op met uw Cannondale-dealer
over de kwaliteit en de compatibiliteit van
vervangingsonderdelen.
Let erop dat het PressFit BB30-systeem is
bedoeld voor gebruik in een brackethuis met een
binnendiameter van 46 mm. Controleer de feitelijke
afmetingen van de onderdelen met een schuifmaat.
Gebruik geen chemische oplosmiddelen om
schoon te maken. Verwijder geen framemateriaal
en gebruik geen schuurmachines op het bottom-
brackethuis.
Frameschade als gevolg van ondeugdelijke
componenten of onjuiste (de)montage valt niet
onder de garantie.
Bottom Bracket - PF30A, 73mm
1. BB Shell
2. PF30 Cup
3. BB30 Bearing
10
134920 Rev 1.
75.8
78.2
77.0
SUPERSLICE - OVER DIT SUPPLEMENT
Zadelpen
Onderhoud
Verwijder regelmatig de zadelpen en de klemcon-
structie om deze schoon te maken, te inspecteren
op schade en om nieuw vet en carbon-frictiepasta
aan te brengen.
Verwijderen
Om de zadelpen te verwijderen moet u de 4mm
wigbout met een 4 mm inbussleutel tegen de klok in
losdraaien. Als de bout los zit, kunt u eenvoudig de
zadelpen uit de zitbuis trekken. Haal vervolgens de
wigconstructie uit de uitsparing in het frame.
Montage
Voordat u de zadelpen in het frame monteert,
moet u de binnenzijde van de zitbuis
schoonmaken met een doek om de restanten
van de carbon-frictie-pasta uit het frame te
verwijderen. Gebruik geen schoonmaakspray
of oplosmiddelen. Doe een hoeveelheid
carbon-frictiepasta op de zadelpen en
schuif deze een stukje in de zitbuis. Maak de
wigconstructie schoon en vet de onderdelen
in met een licht/dun vet. Schuif de losse
constructie in het frame en druk vervolgens
voorzichtig de zadelpen verder in het frame.
Stel de zadelhoogte af en zet de klembout
vast met 4 N-m met behulp van een
momentsleutel.
Insteek-limieten en
zadelpen op maat maken
De zadelpen heeft een minimum insteekdiepte van
100 mm in het frame. Deze lengte is gemarkeerd met
een lijn op de zadelpen.
De totale diepte waarmee de zadelpen in het frame
mag worden gestoken zonder tegen de aanslag te
komen is ongeveer 110 mm. Deze insteekdiepte kan
variëren per framemaat en moet bij elk frame apart
worden opgemeten. Een grotere framemaat heeft
meer insteekdiepte van de zadelpen dan een kleinere
framemaat. Om de diepte te controleren, schuift u
de zadelpen voorzichtig in het frame totdat deze niet
dieper zakt; trek de zadelpen dan 5 mm naar boven.
OPMERKING
De zadelpen mag nooit tegen de aanslag aan
de binnenzijde van het frame slaan. Laat uw
zadelpen bij uw Cannondale-dealer op maat
maken.
Als de zadelpen moet worden afgezaagd, maak dan
gebruik van een zaaggeleider en een zaagblad dat
geschikt is om carbon te zagen. Schuur de ran-den
van de zaagsnede voorzichtig op met heel fijn
schuurpapier. Maak een nieuwe markering voor de
minimum insteek op de zadelpen.
WAARSCHUWING
DE ZADELPEN MAG ALLEEN DOOR EEN PROFESSIONELE
FIETSMONTEUR WORDEN AFGEKORT. Het onjuist afza
gen van de zadelpen kan leiden tot schade die mogelijk
een ongeval tot gevolg kan hebben.
Zitbuishoek
De eectieve zitbuishoek die vermeld staat in de
geometrietabel is gemeten vanuit het middelpunt van
de zadelpenkop. Zoals in onderstaande guur getoond
kan de zadelklem voorwaarts en achterwaarts worden
geschoven in de zadelpenkop waardoor er een bepaald
bereik aan eectieve zitbuishoeken ontstaat.
11
134920 Rev 1.
100mm
12 N·m
4mm
CK0077U00OS
5mm
4 N·m
CK0037U00OS
100mm
CRB-GEL
CRB-GEL
NGLI-2
NEDERLANDS
Voor meer informatie over carbon zadelpennen, zie bijlage
D, Onderhoud van carbon zadelpennen in uw Cannondale
gebruikshandleiding.
ZADELPEN
ZADELPENKLEM
Aanbevolen
gereedschap:
Park Tool SG-7.2
Park Tool CSB-1
Als zadelpen is
afgekort, insteeklijn
opnieuw markeren
SADDLE CLAMP
Verstelbereik zadel
(voor-/achterwaarts).
Minimale insteekdiepte
Maximale insteekdiepte
Maximale diepte
Carbon gel
gebruiken
12
134920 Rev 1.
6 N-m
1
9
10
11
12
7
8
5
6
a
b
c
6 N-m
3
2
4
SUPERSLICE - OVER DIT SUPPLEMENT
1. Omhulsel
2. Doorvoerrubber
3. Plug
4. Bout
5. Afdekplaat stuurpen
6. Bout
7. Topkap voorvork
8. Topkap-bout
9. Stuurpen
10. Stuur
11. Stuurpen bovenplaat
12. Stuurpen opvulring
13. Stuurpen klembouten
Gemonteerde constructie
Opengewerkte
Stuur/stuurpen
13
134920 Rev 1.
STK
BLT
15mm
9 N-m
1
2
3
4
3
4
2
NEDERLANDS
Armsteun-spacers/boutlengte
Verandering armsteunhoogte
- STK
Correcte boutlengte - BLT Aantal 15 mm spacers (2) Brug (1)
0 mm 35mm 0 No
15mm 50mm 1 Yes
30mm 65mm 2 Yes
45mm 80mm 3 Yes
60mm 95mm 4 Yes
75mm 110mm 5 Yes
90mm 125mm 6 Yes
WAARSCHUWING
Gebruik de juiste boutlengtes. Altijd schoonmaken en Loctite 242 op de schroefdraad aanbrengen. Vastdraaien tot het
voorgeschreven aanhaalmoment.
Ligsteunhoogte
14
134920 Rev 1.
Pad Y
Pad X
SUPERSLICE - OVER DIT SUPPLEMENT
Instructies:
1. Kies de frame reach bij jouw framemaat uit de rij ’Frame Reach’
2. Kijk naar beneden in de tabel om een of meerdere Armsteun
X-maten te vinden die bij jou passen.
3. Noteer de stuurpenlengte(s) en armsteunposities die bij jou passen.
Framemaat (cm)
50 52 54 56 58
Frame Reach (mm)
392 404 417 429 442
Pad X (mm)
60 Stem = 62.5
90 Stem = 92.5
120 Stem = 122.5
60 Pad Rear, Pad Forward 439, 471 451. 483 464, 496 476, 508 489, 521
90 Pad Rear, Pad Forward 469, 501 481, 513 494, 526 506, 538 519, 551
120 Pad Rear, Pad Forward 499, 531 511, 543 524, 556 536, 568 549, 581
Instructies:
1. Vind jouw ’Armsteun Y op een of meer plaatsen in deze tabel.
2. Noteer de combinatie(s) van frame(s) en aantal benodigde spacers
dat geschikt is voor jou.
3.Haal je framemaat/maten uit de Armsteun X-tabel hieronder.
Framemaat (cm)
50 52 54 56 58
Frame Stack (mm)
465 485 505 525 545
Pad Y (mm)
Aantal SPACERS
Brug
0 NO 530 550 570 590 610
1 YES 548 568 588 608 628
2 YES 563 583 603 623 643
3 YES 578 598 618 638 658
4 YES 593 613 633 653 673
5 YES 608 628 648 668 688
6 YES 623 643 663 683 703
Extensie + armsteun = 26,5 mm
Brug = 3 mm
Spacer = 15 mm
Stuur = 11 mm
Stuurpen = 26,2 mm
15
134920 Rev 1.
NEDERLANDS
Chart : Pad X, Pad Y
Opmerking: Dit zijn dezelfde gegevens als de Armsteun X en Armsteun Y-tabellen op de vorige pagina. Hier is de informatie
min of meer grasch gerangschikt om overlappende Armsteun Y-waarden te tonen bij verschillende framematen en
onderdelencombinaties.
1. Kies in de linker kolom jouw Armsteun Y-waarde
2. Lees in de rij af welke Armsteun X-waarde daarbij hoort. Opmerking: meer dan één frame en stuurpen-combinatie kan
dezelfde Armsteun X-waarde geven.
3. Bekijk in de bovenstaande tabel welk frame, stuurpen en spacers nodig zijn voor jouw Armsteun X en Y.
Frame Size (cm)
50 52 54 56 58
Stem Length (mm) 60 90 120 60 90 120 60 90 120 60 90 120 60 90 120
Pad Y (mm)
Pad X (mm) (Pad Rear, Pad Forward)
703
489, 521 519, 551 549, 581
688
489, 521 519, 551 549, 581
683
476, 508 506, 538 536, 568
673
489, 521 519, 551 549, 581
663
464, 496 494, 526 524, 556
658
489, 521 519, 551 549, 581
653
476, 508 506, 538 536, 568
648
464, 496 494, 526 524, 556
643
451, 483 481, 513 511, 543 489, 521 519, 551 549, 581
638
476, 508 506, 538 536, 568
633
464, 496 494, 526 524, 556
628
451, 483 481, 513 511, 543 489, 521 519, 551 549, 581
623
439, 471 469, 501 499, 531 476, 508 506, 538 536, 568
618
464, 496 494, 526 524, 556
613
451, 483 481, 513 511, 543
610
489, 521 519, 551 549, 581
608
439, 471 469, 501 499, 531 476, 508 506, 538 536, 568
603
464, 496 494, 526 524, 556
598
451, 483 481, 513 511, 543
593
439, 471 469, 501 499, 531
590
476, 508 506, 538 536, 568
588
464, 496 494, 526 524, 556
583
451, 483 481, 513 511, 543
578
439, 471 469, 501 499, 531
570
464, 496 494, 526 524, 556
568
451, 483 481, 513 511, 543
563
439, 471 469, 501 499, 531
550
451, 483 481, 513 511, 543
548
439, 471 469, 501 499, 531
530
439, 471 469, 501 499, 531
16
134920 Rev 1.
FB
RB
FB
RB
SUPERSLICE - OVER DIT SUPPLEMENT
OPMERKING
Zorg dat er voldoende ruimte
zit bij de doorgang naar de
stuurpen zodat de kabels
en draden enigszins kunnen
bewegen en niet gaan knikken.
De doorvoerrubbers in het
omhulsel verminderen het
schuren van kabels als ze
door het frame worden
gevoerd.
Voor mechanisch schakelen: bedienings-
kabels die aan de achterzijde uit de
stuurverlengers komen, moeten door de
afdekking in de bovenbuis worden geleid
als de pluggen zijn verwijderd.
Interne kabelgeleiding
Deze illustratie geeft een vereenvoudigd
beeld van de kabelgeleiding in het stuur.
WAARSCHUWING
NIET de bestaande openingen in
het frame, het stuur, de stuurpen
of andere onderdelen modiceren,
uitsnijden, uitboren of vergroten.
Montage van schakelsystemen
(mechanisch of draden, connectors en
bedieningselementen) moet zonder
modicaties passen in de beschikbare
ruimte.
For routing recommendation of specic
electronic shift systems, please see our
technical support page of our website:
www.cannondale.com.
FB - Voorremleiding
RB - Achterremleiding
Draad
Draadverbinding
wire
Draadverbinding
Draad
17
134920 Rev 1.
Shimano
SM-EW90A
Shimano
BT-DN110
2
3
4
5
1
6
CK3097U00OS
M5 x 12mm
NEDERLANDS
Bevestigd aan zadelrail.
1. Accu
2. Accuhouder
3. Bevestigingsschroef
4. Kabelbinders
5. Besturingsdraad
6. Control Junction 3-poort
Besturingsdraden lopen aan de
binnenzijde van de zadelpen.
Zorg voor voldoende speling
op de draden om ongewenst
ontkoppelen te voorkomen bij
het verstellen van de zadelpen.
De accu wordt eerst met kabel-
binders vastgemaakt aan de
accuhouder.
De accu en houder worden
vervolgens vastgezet in de
frame-afdekking
Shimano Di2 - accu
18
134920 Rev 1.
F
D
E
B
A
G
C
H
J
K
I
O
2
4 N·m
2
2 N·m
2
2 N·m
2
2 N·m
2
4 N·m
M
N
122mm M12x1
167mm M12x1
STK
15mm
Q
2
9 N·m
2 N·m
2
6 N·m
2
P
BLT
P
6 N·m
2
6 N·m
2
ST
TC
BM
L
ID Part Number Description
A CK0037U00OS Superslice Seatpost
B CK0077U00OS Superslice Seatpost Binder
C CK3137U00OS Superslice Top Tube Cable Guide
D CK3027U00OS Superslice Front Derailleur Mount
E CK3087U00OS Superslice Front Derailleur Cable Stop
F CK3057U00OS Derailleur Hanger TA ST SS 014
I KP197/SRM PF30 Bottom Bracket Cups & Bearings
J K22037 BB30 Bearing Blue (QTY=24)
K KB6180/ BB30 Bearing Blue (QTY=2)
L K34059 SuperSlice Headtube Cap.
M CK8027U00OS Rear Thru Axle Super Slice
N CK8067U00OS Front Thru Axle Super Slice
ID Part Number Description
BM CK3097U00OS Di2 Bracket (battery)
O CK3097U00OS Superslice Bottom Bracket Cover
G
CK3127U1050 Superslice Headtube Shroud BLK 50
CK3127U1052 Superslice Headtube Shroud BLK 52
CK3127U1054 Superslice Headtube Shroud BLK 54
CK3127U1056 Superslice Headtube Shroud BLK 56
CK3127U1058 Superslice Headtube Shroud BLK 58
CK3127U8050 Superslice Headtube Shroud REP 50
H
CK3127U8052 Superslice Headtube Shroud REP 52
CK3127U8054 Superslice Headtube Shroud REP 54
CK3127U8056 Superslice Headtube Shroud REP 56
CK3127U8058 Superslice Headtube Shroud REP 58
SUPERSLICE - OVER DIT SUPPLEMENT
Vervangende onderdelen - Frame/vork
19
134920 Rev 1.
STK
15mm
Q
2
9 N·m
2 N·m
2
6 N·m
2
P
BLT
P
6 N·m
2
6 N·m
2
ST
TC
ID Part Number Description
TC KP476/ Kit, Preload Cap, Super Slice
ST
CK0097U0020 Superslice Stem 120mm
CK0097U0060 Superslice Stem 60mm
CK0097U0090 Superslice Stem 90mm
P CK0107U00OS Superslice Stack Spacers
Q CK0117U00OS Superslice Base Bars - 380mm
NEDERLANDS
Vervangende onderdelen - Stuur/stuurpen
20
134920 Rev 1.
SUPERSLICE - OVER DIT SUPPLEMENT
Ruimte tussen band en
frame
WAARSCHUWING
ZORG VOOR EEN MINIMUM TUSSENRUIMTE
TUSSEN BAND EN FRAME.
6mm
Als de bandenvrijheid kleiner is dan het aangegeven
minimum, kan de band tijdens het rijden het frame
raken waardoor het wiel plotseling tot stilstand
kan komen. De bestuurder kan van de ets worden
geworpen of de controle verliezen en ten val
komen. Er kan ook schade aan het frame ontstaan
door een aanlopende band. Dit valt niet onder de
garantievoorwaarden.
De tussenruimte meten:
1. Pomp de band op tot de maximale luchtdruk
die is aangegeven op de zijwand.
2. Meet de afstand tussen de band en het frame.
Meet op meerdere punten waar de band het
frame zou kunnen raken. Zie de pijlen in de
afbeelding.
3. Als de tussenruimte kleiner is dan aanbevolen,
is de band niet geschikt en mag niet worden
gebruikt.
ALS JE DEZE WAARSCHUWING NEGEERT, KUN JE
DOOR EEN ONGEVAL ERNSTIG LETSEL OPLOPEN,
VERLAMD RAKEN OF OVERLIJDEN.
CANNONDALE USA
Cycling Sports Group, Inc.
1 Cannondale Way,
Wilton CT, 06897, USA
1-800-726-BIKE (2453)
www.cannondale.com
CANNONDALE EUROPE
Cycling Sports Group Europe, B.V.
Hanzepoort 27, 7575 DB, Oldenzaal
www.cannondale.com/europe/contact
CANNONDALE UK
Cycling Sports Group
Vantage Way, The Fulcrum,
Poole, Dorset, BH12 4NU
+44 (0)1202732288
sales@cyclingsportsgroup.co.uk
SuperSlice
Supplement gebruikershandleiding
WWW.CANNONDALE.COM
© 2018 Cycling Sports Group
SuperSlice - Supplement gebruikershandleiding
134920 Rev. 1
WAARSCHUWING
LEES ZOWEL DIT SUPPLEMENT ALS UW
CANNONDALE BICYCLE GEBRUIKERS-HANDLEIDING
Beide bevatten belangrijke veiligheidsinformatie.
Bewaar beide voor toekomstige naslag.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24

Cannondale Super Slice de handleiding

Type
de handleiding