Reely 1542913 Handleiding

Categorie
Speelgoed met afstandsbediening
Type
Handleiding
Bedienungsanleitung
Elektro-Flugmodell „Sky Hawk 2.0“ RtF
Best.-Nr. 1542913 Seite 2 - 29
Operating Instructions
Electric Flight Model “Sky Hawk 2.0“ RtF
Item No. 1542913 Page 30 - 57
Notice d’emploi
Avion radiocommandé « Sky Hawk 2.0 » RtF
N° de commande 1542913 Page 58 - 85
Gebruiksaanwijzing
Electro-vliegtuigmodel „Sky Hawk 2.0“ RtF
Bestelnr. 1542913 Pagina 86 - 113
86
Inhoudsopgave
Pagina
1. Inleiding .............................................................................................................................................................88
2. Verklaring van symbolen ....................................................................................................................................88
3. Voorgeschreven gebruik .................................................................................................................................... 89
4. Productomschrijving ..........................................................................................................................................89
5. Leveringsomvang ..............................................................................................................................................90
6. Veiligheidsvoorschriften ..................................................................................................................................... 91
a) Algemeen ....................................................................................................................................................91
b) Laadapparaat ..............................................................................................................................................92
c) Vóór de ingebruikname ...............................................................................................................................93
d) Tijdens het gebruik ......................................................................................................................................93
7. Batterij- en accuvoorschriften ............................................................................................................................94
8. Bedieningselementen van de zender ................................................................................................................95
9. Zender in gebruik nemen ................................................................................................................................... 96
a) Batterijen/accu’s plaatsen ............................................................................................................................96
b) Accu’s van de zender opladen ....................................................................................................................96
10. Vliegaccu opladen .............................................................................................................................................97
11. Voltooiing van het modelvliegtuig ......................................................................................................................98
a) Samenbouwen van de draagvlakken ..........................................................................................................98
b) Montage van de draagvlakken ....................................................................................................................99
c) Horizontaal staartvlak monteren ................................................................................................................100
d) Verticaal staartvlak monteren ....................................................................................................................101
e) Vliegaccu inbouwen ...................................................................................................................................101
f) Controleren van de servoposities .............................................................................................................. 102
g) Inhangen van de roeraansturingen ............................................................................................................103
h) Controleren van de roerfuncties ................................................................................................................103
i) Controleren van de motorfunctie ...............................................................................................................106
12. Model invliegen ................................................................................................................................................107
a) Reikwijdtetest ............................................................................................................................................107
b) De eerste start ........................................................................................................................................... 107
c) Bochten vliegen ......................................................................................................................................... 107
d) Model trimmen ...........................................................................................................................................108
e) De eerste landing ......................................................................................................................................108
87
Pagina
13. Binding-functie ................................................................................................................................................. 109
14. Onderhoud en verzorging ................................................................................................................................ 110
a) Algemeen .................................................................................................................................................. 110
b) Vervangen van de propeller ....................................................................................................................... 110
15. Verhelpen van storingen .................................................................................................................................. 111
16. Afvoer .............................................................................................................................................................. 112
a) Product ...................................................................................................................................................... 112
b) Batterijen/accu´s ........................................................................................................................................ 112
17. Verklaring van conformiteit (DOC) ................................................................................................................... 112
18. Technische gegevens ...................................................................................................................................... 113
a) Modelvliegtuig ............................................................................................................................................ 113
b) Zender ....................................................................................................................................................... 113
c) Stekkerlader .............................................................................................................................................. 113
88
1. Inleiding
Geachte klant,
hartelijk dank voor de aanschaf van dit product.
Dit product voldoet aan de wettelijke nationale en Europese voorschriften.
Volg de instructies van de gebruiksaanwijzing op om deze status van het apparaat te handhaven en een ongevaarlijke
werking te garanderen!
Deze gebruiksaanwijzing hoort bij dit product. Deze bevat belangrijke instructies voor de ingebruikname en
bediening. Let hierop, ook wanneer u dit product aan derden doorgeeft. Bewaar deze gebruiksaanwijzing
zorgvuldig voor toekomstige referentie!
Alle vermelde bedrijfs- en productnamen zijn handelsmerken van de respectievelijke eigenaren. Alle rechten voor-
behouden.
Bij technische vragen kunt u zich wenden tot onze helpdesk.
Voor meer informative kunt u kijken op www.conrad.nl of www.conrad.be
2. Verklaring van symbolen
Het symbool met de bliksemschicht in een driehoek geeft aan wanneer er gevaar bestaat voor uw
gezondheid, bijv. door een elektrische schok.
Het symbool met het uitroepteken in een driehoek wijst op belangrijke aanwijzingen in deze
gebruiksaanwijzing die in ieder geval moeten worden opgevolgd.
Het pijlsymbool ziet u, wanneer u bijzondere tips en aanwijzingen voor de bediening zult verkrijgen.
89
3. Voorgeschreven gebruik
Dit product is een elektrisch aangedreven modelvliegtuig dat met behulp van het meegeleverde afstandsbedienings-
systeem draadloos bestuurd kan worden. Het model is bedoeld voor toepassingen in de open lucht en mag alleen op
dagen met weinig wind of op windstille dagen gevlogen worden. Het modelvliegtuig is voorgemonteerd en wordt met
ingebouwde afstandsbedienings- en aandrijfcomponenten geleverd.
Het product mag niet vochtig of nat worden.
Het product is geen speelgoed. Het is niet geschikt voor kinderen onder de 14 jaar.
Volg alle veiligheidsvoorschriften in deze gebruiksaanwijzing op. Deze bevat belangrijke informatie voor
het gebruik van het product.
U alleen bent verantwoordelijk voor een veilige werking van het model!
4. Productomschrijving
Het modelvliegtuig „Sky Hawk 2.0“ is een reeds verregaand vóór-gemonteerd RtF-model (Ready to Fly). De romp, de
draagvlakken en de staartvlakken van plastic resp. gevormd schuimstof zijn al vóór-gemonteerd. Alle voor de aandrijving
en de besturing vereiste componenten zijn gebruiksklaar in het model ingebouwd.
Voor de kleurgeving zorgt een gekleurd stickervel dat reeds in de fabriek opgeplakt werd.
Het via 2 assen bestuurbare model kan zonder veel inspanning in korte tijd worden afgemonteerd. De bestuurbare
functies zijn: hoogteroer (besturing om de dwars-as), richtingsroer (besturing om de hoogte-as) evenals de toerental-
regeling van de elektromotor.
Er zijn nog 8 AA/mignon batterijen (b.v. Conrad-bestelnr. 652504, pack van 4, 2x bestellen) of 8 AA/mignon accu’s
voor de zender nodig.
90
5. Leveringsomvang
Vóórdat u met de montage begint, dient u aan de hand van de stuklijst de leveringsomvang van uw model
te controleren.
Afbeelding 1
1 Voorgemonteerde romp
2 Horizontaal staartvlak
3 Draagvlakhelften
4 Verticaal staartvlak
5 Staartvlakhouder incl. bevestigingsschroeven
6 Schroevendraaier
7 Verbindingselementen voor de draagvlakken incl.
bevestigingsschroeven
8 Afstandsbesturingzender
9 Reservepropeller
10 NiMH vliegaccu
11 Stekkerlader
Actuele gebruiksaanwijzingen
Download de actuele gebruiksaanwijzingen via de link www.conrad.com/downloads of scan de
afgebeelde QR-code. Volg de aanwijzingen op de website.
De reserveonderdelenlijst vindt u op onze internetpagina www.conrad.com in het downloadbereik van het
betrokken product. U kunt de lijst met reserveonderdelen via e-mail aanvragen; de contactgegevens vindt
u in de bijlage bij deze gebruiksaanwijzing in het hoofdstuk 1.
91
6. Veiligheidsvoorschriften
Bij beschadigingen veroorzaakt door het niet opvolgen van deze gebruiksaanwijzing vervalt ieder
recht op garantie. Voor gevolgschade die hieruit ontstaat, zijn wij niet aansprakelijk!
Voor materiële of persoonlijke schade, die door ondeskundig gebruik of niet inachtname van de
veiligheidsvoorschriften veroorzaakt worden zijn wij niet aansprakelijk! In zulke gevallen vervalt
de garantie.
Onder de garantie vallen bovendien niet de normale slijtage en schade door ongelukken of
neerstorten (b.v. gebroken propellers of onderdelen van het vliegtuig).
Geachte klant, Deze veiligheidsvoorschriften hebben niet alleen de bescherming van het product, maar
ook van uw gezondheid en die van andere personen tot doel. Lees daarom dit hoofdstuk zeer aandachtig
door voordat u het product gebruikt!
a) Algemeen
Let op, belangrijk!
Bij gebruik van het model kan het tot materiële schade of lichamelijke letsels komen. Houd re-
kening met het feit dat u voor het gebruik van het model voldoende verzekerd bent, bijv. via een
aansprakelijkheidsverzekering.
Informeer indien u reeds beschikt over een aansprakelijkheidsverzekering voor u het model in
bedrijf neemt bij uw verzekering of het gebruik van het model mee verzekerd is.
Let op: In sommige landen bestaat een verzekeringsplicht voor alle vliegmodellen!
• Om veiligheids- en vergunningsredenen is het eigenmachtig ombouwen en/of veranderen van het pro-
duct niet toegestaan!
• Het product is geen speelgoed. Het is niet geschikt voor kinderen onder de 14 jaar.
• Het product mag niet vochtig of nat worden.
• Gelieve u tot een ervaren modelsporter of een modelbouwclub te wenden als u nog niet genoeg kennis
heeft over het gebruik van afstandsbediende modelbouwproducten.
• U mag het verpakkingsmateriaal niet zomaar laten rondslingeren. Dit is gevaarlijk speelgoed voor kinde-
ren.
• Gelieve u tot ons (zie hoofdstuk 1 voor de contactinformatie) of een andere vakman te wenden indien u
vragen heeft die niet met behulp van deze gebruiksaanwijzing opgehelderd kunnen worden.
92
b) Laadapparaat
• Het laadapparaat is gebouwd volgens veiligheidsklasse II. Als spanningsbron voor het laadapparaat
mag slechts een standaard contactdoos van het openbaar stroomnet worden gebruikt (voor de bedrijfs-
spanning voor het laadapparaat, zie hoofdstuk „Technische gegevens“).
• De contactdoos waarmee het laadapparaat wordt verbonden, moet makkelijk toegankelijk zijn.
• Het laadapparaat is enkel geschikt voor een gebruik in droge en gesloten binnenruimtes. Het mag niet
vochtig of nat worden, raak het nooit met natte handen aan, er bestaat levensgevaar door elektrische
slag!
• Trek het laadapparaat nooit aan het snoer uit de contactdoos. Raak het zijdelings aan de behuizing aan
en trek het dan uit de contactdoos.
• Wanneer het laadapparaat tekenen van schade vertoont, mag u het niet beetpakken, er bestaat levens-
gevaar door elektrische schok!
Schakel eerst de netspanning voor de contactdoos, waaraan het laadapparaat is aangesloten uit (bijho-
rende zekeringsautomaat uitschakelen of zekering uitdraaien, vervolgens bijhorende FI-beschermscha-
kelaar uitschakelen zodat de contactdoos aan alle polen van de stroomtoevoer is afgesloten).
Trek pas daarna het laadapparaat uit de contactdoos. Het beschadigde laadapparaat moet op milieube-
wust verwijderd worden, gebruik het niet meer. Vervang het door een identiek laadapparaat.
• Houd apparaten die op netvoeding werken buiten bereik van kinderen. Wees dus extra voorzichtig als
kinderen in de buurt zijn. Gebruik het laadapparaat op een plaats die niet bereikt kan worden door
kinderen.
• Vermijd de volgende ongunstige omstandigheden op de bedrijfsplaats of tijdens het vervoer:
- vocht of een te hoge luchtvochtigheid
- koude of hitte en direct zonlicht
- stof of brandbare gassen, dampen of oplosmiddelen
- sterke trillingen, stoten, vallen
- sterke magnetische velden, bijv. in de buurt van machines of luidsprekers
• Gebruik het laadapparaat nooit direct wanneer het van een koude in een warme ruimte is gebracht. Het
condenswater dat hierbij gevormd wordt kan in bepaalde gevallen het laadapparaat vernielen, boven-
dien bestaat er levensgevaar door een elektrische schok! Laat het product eerst op kamertemperatuur
komen vooraleer u het aansluit en gebruikt. Dit kan soms meerdere uren duren.
• Let bij het gebruik erop dat het snoer van het laadapparaat niet gebogen of platgedrukt wordt.
• Behandel het product voorzichtig. Door stoten, schokken of een val - zelfs van geringe hoogte - kan het
beschadigd raken.
93
c) Vóór de ingebruikname
• Controleer de technische veiligheid van uw model en het afstandsbedieningssysteem. Let op zichtbare
schade zoals b.v. defecte stekkerverbindingen of beschadigde kabels. Alle beweegbare onderdelen van
het model moeten gemakkelijk werken, maar mogen geen speling in de lagers vertonen.
• De vliegaccu die voor het gebruik nodig is en de accu’s die eventueel in de zender geplaatst zijn, moeten
volgens de aanwijzingen van de fabrikant opgeladen worden.
• Als u batterijen voor de stroomvoorziening van de zender gebruikt, moeten deze voldoende restcapaci-
teit hebben (eventueel met een batterijtester controleren). Als de batterijen leeg zijn, moeten steeds alle
batterijen vervangen worden, dus nooit aparte batterijen.
• Vóór elk gebruik moeten de instellingen van de trimschuivers van de zender voor de verschillende stuur-
richtingen gecontroleerd en indien nodig aangepast worden.
• Schakel steeds eerst de zender in. Pas daarna mag de vliegaccu van het model aangesloten of het mo-
del ingeschakeld worden. In het andere geval kunnen er onvoorspelbare reacties van het modelvliegtuig
optreden en kan de propeller ongewild beginnen te draaien!
• Controleer vóór iedere inbedrijfstelling de correcte en vaste montage van de propeller.
• Let bij de draaiende propeller op dat er geen voorwerpen en lichaamsdelen in het draai- en aanzuigbe-
reik van de propeller zijn.
d) Tijdens het gebruik
• U mag bij het gebruik van het product geen risico´s nemen! Uw eigen veiligheid en die van uw omgeving
is afhankelijk van uw verantwoord gebruik van het model.
• Een verkeerd gebruik van het product kan zware letsels en beschadigingen tot gevolg hebben! Let
daarom bij het vliegen op voldoende veiligheidsafstand t.o.v. personen, dieren en voorwerpen.
• Kies een geschikt terrein voor het gebruik van uw modelvliegtuig.
• U mag het model alleen besturen als uw reactievermogen niet verminderd is. Vermoeidheid of beïnvloe-
ding door alcohol of medicijnen kan verkeerde reacties tot gevolg hebben.
• Vlieg nooit direct op toeschouwers of op uzelf af.
• De motor, vliegregelaar en vliegaccu kunnen verhit raken tijdens het gebruik van het model. Pauzeer
daarom 5 - 10 minuten vóórdat u de vliegaccu weer oplaadt of vóórdat u met een reserve vliegaccu
opnieuw start. De aandrijfmotor moet op omgevingstemperatuur afgekoeld zijn.
• Laat de afstandsbediening (zender) steeds ingeschakeld, zolang het model in gebruik is. Koppel na
de landing altijd eerst de vliegaccu los of schakel het model uit. Pas daarna mag de afstandsbediening
uitgeschakeld worden.
• In geval van een defect of een verkeerde werking moet eerst de oorzaak van de storing verholpen
worden, vóórdat u de modelhelikopter weer start.
• U mag het model en de afstandsbediening niet gedurende langere tijd aan direct zonlicht of grote hitte
blootstellen.
• Na het gebruik dient de vliegaccu uit het model te worden verwijderd en de zender uitgeschakeld. Als u
het model voor langere tijd opbergt, verwijdert u de batterijen uit de zender.
94
7. Batterij- en accuvoorschriften
Het gebruik van batterijen en accu´s is vandaag de dag weliswaar vanzelfsprekend, maar er be-
staan toch tal van gevaren en problemen. Neem altijd de volgende informatie en veiligheidsvoor-
schriften in acht bij het gebruik van batterijen en accu´s.
• Houd batterijen/accu´s buiten het bereik van kinderen.
• U mag batterijen/accu´s niet zomaar laten rondslingeren wegens het gevaar dat kinderen of huisdieren
ze inslikken. In dit geval dient u onmiddellijk een arts te raadplegen!
• Zorg dat batterijen/accu´s niet worden kortgesloten, doorboord of in vuur worden geworpen. Er bestaat
explosiegevaar!
• Lekkende of beschadigde batterijen/accu´s kunnen bij huidcontact bijtende wonden veroorzaken; draag
in dit geval veiligheidshandschoenen.
• Uit batterijen/accu‘s lopende vloeistoffen zijn chemisch zeer agressief. Voorwerpen of oppervlaktes die
daarmee in aanraken komen, kunnen deels ernstig beschadigd raken. Bewaar batterijen/accu‘s daarom
op een geschikte plaats.
• Gewone niet-oplaadbare batterijen mogen niet worden opgeladen. Er bestaat brand- en explosiegevaar!
U mag alleen accu´s opladen die hiervoor geschikt zijn. Gebruik geschikte opladers.
Batterijen (1,5 V) zijn bestemd voor eenmalig gebruik. Lege batterijen moeten volgens de geldende wet-
telijke voorschriften worden ingeleverd.
• Let bij het plaatsen van de batterijen/accu´s in de zender of bij de aansluiting van een vliegaccu op de
juiste polariteit (plus/+ en min/-).
Bij een omgekeerde polariteit worden niet alleen de zender, maar ook het vliegmodel en de accu be-
schadigd. Er bestaat brand- en explosiegevaar.
• Vervang steeds de volledige set batterijen/accu´s in de zender. U mag geen volle en halfvolle batterijen
door elkaar gebruiken. Gebruik altijd batterijen van hetzelfde type en merk.
• U mag nooit batterijen en accu’s door elkaar gebruiken! Gebruik voor de afstandsbediening ofwel bat-
terijen ofwel accu’s. De afstandsbediening (zender) kan zowel met accu’s als batterijen worden gebruikt.
Door de lagere capaciteit en lagere spanning van accu’s (accu = 1,2 V/cel, batterij = 1,5 V/cel) zal het
product een kleinere bedrijfsduur hebben.
• Als u het model langere tijd niet gebruikt (b.v. als u het opbergt), moet u de in de afstandsbediening
geplaatste batterijen verwijderen om beschadigingen door lekkende batterijen te voorkomen.
• Laat de vliegaccu niet op het modelvliegtuig aangesloten als u deze niet gebruikt (b.v. bij het transport of
de opslag). Anders kan de vliegaccu diepontladen worden. Hierdoor gaat deze kapot en wordt onbruik-
baar!
• Neem voor het laden de vliegaccu uit het modelvliegtuig.
• U mag de vliegaccu nooit direct na het gebruik opladen. Laat de LiPo-vliegaccu altijd eerst afkoelen
(tenminste 5 - 10 minuten).
• U mag enkel intacte accu´s opladen die niet beschadigd zijn. Als de uitwendige isolatie van de accu
beschadigd is of als deze een andere vorm heeft of bol staat, mag de accu in geen geval opgeladen
worden. In dit geval bestaat er een acuut gevaar voor brand en explosies!
• U mag accu’s nooit onbewaakt laten tijdens het opladen.
95
8. Bedieningselementen van de zender
Afbeelding 2
1 Zenderantenne
2 LED voor weergave van de bedrijfsspanning
3 Trimhendel voor het hoogteroer
4 Stuurknuppel voor het richtings- en het hoogteroer
5 Trimhendel voor het richtingsroer
6 Aan-/uitschakelaar
7 Reverseschakelaar (CH1 - CH4) (CH4 zonder functie bij dit model)
8 Trimhendel (zonder functie bij dit model)
9 Stuurknuppel voor de motorfunctie
10 Trimhendel voor de motorfunctie
11 LED voor de bedrijfsaanduiding
12 Handvat
96
9. Zender in gebruik nemen
In deze gebruiksaanwijzing hebben de cijfers in de tekst steeds betrekking op de nevenstaande afbeelding
of afbeeldingen in de paragraaf. Kruisverwijzingen naar andere afbeeldingen worden met de bijbehorende
afbeeldingsnummers aangegeven.
a) Batterijen/accu’s plaatsen
Voor de stroomvoorziening van de zender zijn 8 alkaline-
batterijen (b.v. Conrad-bestelnr. 652504, pack van 4, 2x
bestellen) of accu’s van het type mignon (AA) nodig. Om
ecologische en economische redenen raden wij in ieder
geval aan om accu’s te gebruiken omdat deze opnieuw
opgeladen kunnen worden.
Voor het plaatsen van de batterijen of accu’s gaat u als
volgt te werk:
• Het batterijvakdeksel (1) bevindt zich aan de achterzijde
van de zender. Druk op het geribbelde vlak (2) en schuif
het deksel naar beneden.
• Plaats 8 batterijen of accu’s in het batterijvak. Houd hier-
bij in ieder geval rekening met de juiste polariteit van
de afzonderlijke cellen. U vindt ook een bijbehorende
aanduiding (3) in de bodem van het batterijvak.
• Schuif vervolgens het deksel weer van onderaan op het
batterijvak en laat de vergrendeling vastklikken.
b) Accu’s van de zender opladen
Indien u hiervoor 8 mignon-accu’s gebruikt, dan moeten de accu’s vóór het laden uit de zender worden genomen en
in een geschikte rondcellenlader worden opgeladen.
Let hierbij op de aanwijzingen van de fabrikant van de lader en op de technische gegevens van de door u gebruikte
accu.
Probeer nooit om batterijen (1,5 V/cel) met een oplader op te laden vanwege explosie- en brandgevaar!
Let op!
De vliegregelaar in het model beschikt over een veiligheidsschakelaar die het per ongeluk opstarten van
de aandrijfmotor voorkomt.
Onafhankelijk echter daarvan moet u vóór iedere inbedrijfstelling van de zender nagaan of de stuurknuppel
voor het motortoerental (zie afbeelding 2, pos. 9) in de stand “motor uit” staat. Hiervoor moet de stuurknup-
pel geheel naar de onderste positie geschoven worden.
In tegenstelling tot de besturing van het richtings- en hoogteroer, waarbij de stuurknuppel via veerkracht
altijd in de middelste stand terugveert, blijft de stuurknuppel voor de motorfunctie altijd in de positie staan
waarin hij laatst werd gezet.
Afbeelding 4
Afbeelding 3
97
Als er nieuwe accu’s opgeladen zijn of nieuwe batterijen werden geplaatst, schakelt u voor testdoeleinden de zender
in met behulp van de functieschakelaar (zie afbeelding 2, pos. 6). De rode en groen lichtdiode (zie afbeelding 2, pos.
2 en 11) branden en informeren u daarmee over de toereikende stroomverzorging van de zender.
Als de stroomtoevoer niet meer voldoende is voor het probleemloze gebruik van de zender (onder 8,3 V), begint de
rode lichtdiode (zie afbeelding 2, pos. 11) te knipperen. In dit geval dient u het gebruik van uw model zo snel mogelijk
te stoppen.
Als u de zender verder wilt gebruiken, moet u nu de accu’s opladen of nieuwe batterijen plaatsen.
Om het memory-effect bij NiCd accu´s te voorkomen, mag u de oplader pas aansluiten als de accu´s volledig ontladen
zijn.
10. Vliegaccu opladen
• Vóórdat u met de voltooiing van het model begint, raden
wij u aan om de vliegaccu (1) op te laden. Daarvoor is
er een geschikte stekkerlader (2) bij uw model meege-
leverd.
• Verbind de vliegaccu met de ompolingsbeveiligde stek-
ker (3) van de stekkerlader. De vastklikclip (4) bij de
stekker van de lader moet hierbij in de vergrendelings-
gleuf van de accustekker grijpen.
• Sluit daarna de stekkerlader op een stopcontact aan.
Om fototechnische redenen is de laadkabel van
de stekkerlader opgerold op de foto. Vóór het
eerste gebruik moet u de kabelbinder openen
en de kabel afrollen.
Belangrijk!
Na ca. 4 - 5 uur is het opladen klaar. De accu moet daarna losgekoppeld worden en de lader moet uit het
stopcontact worden genomen.
Wanneer de accu slechts gedeeltelijk ontladen is, moet de laadprocedure vroeger worden stopgezet. Test
hiervoor regelmatig de accutemperatuur met uw hand. Zodra de accu helemaal opgeladen is, wordt de
laadstroom volledig in warmte omgezet. De accutemperatuur zal dan merkbaar stijgen.
Afbeelding 5
98
11. Voltooiing van het modelvliegtuig
Vóórdat u met de montage van het model begint, is het raadzaam een geschikte ondergrond klaar te leggen.
Om uitstekende vliegprestaties te verkrijgen, is uw model van bijzonder licht gevormd schuimstof gemaakt. Deze is
echter zeer kwetsbaar, kleine onoplettendheden bij de montage van het model leiden zeer snel tot lelijke deuken of
zelfs gaten in het oppervlak. Let daarom op een voorzichtige omgang met het model.
a) Samenbouwen van de draagvlakken
• Steek de beide draagvlakhelften (1) gelijkliggend aan
elkaar en plaats dan het bovenste draagvlak-verbin-
dingselement (2).
• Draai daarna het draagvlak met de bovenkant naar
beneden en plaats dan het onderste draagvlak-verbin-
dingselement (3) volgens de afbeelding.
Let op, dat de boorgaten voor de bevestigingsschroe-
ven exact boven elkaar passen.
• Met behulp van de meegeleverde 2,6 x 8 mm beves-
tigingsschroeven (4) wordt nu het onderste draagvlak-
verbindingselement met het bovenste vastgeschroefd.
Afbeelding 6
99
b) Montage van de draagvlakken
• Plaats het draagvlak op de romp en schuif de beide
vasthoudbouten (1) in de voorbereide openingen (2) in
de romp.
• Lijn het vlak in een rechte hoek t.o.v. de romp uit. De bei-
de afstanden A moeten hierbij dezelfde lengte hebben.
• Vervolgens wordt het draagvlak aan de voorkant met
een 2,6 x 21 mm schroef (3) en aan de achterkant met
twee 2,6 x 16 mm schroeven (4) op de romp bevestigd.
Afbeelding 7
100
c) Horizontaal staartvlak monteren
• Trek eerst de beschermingsfolie van het dubbelzijdige
plakband aan de onderkant van het staarvlak (1) en aan
de onderkant van de staartvlakhouder (2) af.
• Plaats het staartvlak eerst los op het einde van de romp,
zodat u het nog kunt afstellen. De boringen in het staart-
vlak moeten exact met de boringen in de romp over-
eenkomen en de beide afstanden B moeten eveneens
dezelfde lengte hebben.
• Is het staarvlak exact uitgelijnd, steek dan van boven
de staartvlakhouder (3) door de beide boorgaten en
schroef hem van onderen met de beide 2,0 x 8 mm
schroeven vast.
• Bij correcte montage moet het staartvlak parallel met het
draagvlak uitgelijnd zijn (zie schets hiernaast).
Bij lichte afwijkingen draait u de schroeven bij de staart-
vlakhouder los en legt u een dunne strook karton tus-
sen staartvlak en romp, daarna draait u de schroeven
opnieuw vast.
Afbeelding 8
101
d) Verticaal staartvlak monteren
• Het verticale staartvlak (1) wordt van boven in de staart-
vlakhouder geschoven en uitgelijnd.
• De achterkant van het richtingsroer-dempingsoppervlak
moet hierbij met de achterkant van het hoogteroer-dem-
pingsoppervlak op één hoogte liggen (zie stippellijnen).
Belangrijk!
Het verticale staartvlak (1) moet bovendien in
een hoek van 90° t.o.v. het horizontale staart-
vlak staan (zie schets).
• Als het verticale staartvlak exact uitgelijnd is, wordt het
vanaf de linker zijde met de beide 2 x 10 mm schroeven
(2) bevestigd.
e) Vliegaccu inbouwen
• Voor het plaatsen van de vliegaccu moet de koepel van
de cabine (1) weggenomen worden. Druk hiervoor de
vergrendeling (2) naar voren en til de koepel in het ach-
terste bereik naar boven weg.
• In het voorste bereik wordt de koepel door een grendel
vastgehouden, die onder de wand van de romp grijpt. Bij
het plaatsen van de koepel moet eerst achter de gren-
del onder de zijwand van de romp ingeschoven worden,
vóórdat de koepel met de voorste vergrendelingshendel
geborgd kan worden.
• Vóórdat u de accu aan het model aan kunt sluiten, moet
u controleren of de functieschakelaar op het model (3)
in de achterste positie (OFF = UIT) staat.
• Plaats de geladen vliegaccu (4) volgens de afbeelding
in de accuhouder en verbind de vliegaccu met de om-
polingsbeveiligde stekkerverbinder (5) van de vliegre-
gelaar.
• Zoals voorheen bij het aansluiten aan de lader, moet
ook hier de vastklikclip van de stekker van de vliegrege-
laar weer in de vergrendelingsgleuf van de accustekker
grijpen.
Afbeelding 9
Afbeelding 10
102
Onze tip:
Principieel is het niet noodzakelijk, de vliegaccu in het model extra te borgen, omdat de accu door de
zijdelen van de romp vast wordt gehouden. Neemt de klemkracht hiervan naar verloop van tijd af, dan kunt
de vliegaccu met plakband of rubberen ringen veilig in het model bevestigen.
f) Controleren van de servoposities
De servohefbomen moeten in een hoek van 90° t.o.v. de aanstuurstangen staan, zodat de roeren in beide richtingen
dezelfde uitslag hebben. Om de correcte positie van de servohefbomen te kunnen controleren, is de demontage van
het draagvlak noodzakelijk .
Neem vervolgens de zender in bedrijf en schakel met behulp van de functieschakelaar (zie Afbeelding 10, positie 3)
de ontvangstinstallatie in het model aan.
Na het inschakelen van de ontvangstinstallatie is de aandrijfmotor nog niet bedrijfsklaar. De motor kan pas
starten, wanneer bij ingeschakelde ontvangstinstallatie de veiligheidstoets (zie Afbeelding 10, positie 6)
gedrukt wordt.
Plaats de trimschuiver voor het hoogte- en richtingsroer
(zie afbeelding 2, pos. 3 en 5) in de middenpositie en con-
troleer de correcte positie van de servohefbomen.
De beide kruisvormige servohefbomen (1) moeten zo uit-
gelijnd zijn, dat de aanstuurhefbomen exact in een hoek
van 90° t.o.v. de aanstuurstangen (2) staan.
Lichte afwijkingen kunnen met de trimschuivers van de
zender gecorrigeerd worden.
Maak bij grotere afwijkingen de schroef bij de servohef-
boom (3) los, trek de hefboom naar boven weg en plaats
deze weer één „tand“ verder of terug.
Is de positie van de servohefboom correct, dan wordt de
bevestigingsschroef weer ingedraaid.
Afbeelding 11
103
g) Inhangen van de roeraansturingen
• Nadat u de correcte positie van de servohefbomen ge-
controleerd resp. ingesteld heeft, kunt u nu de vorkkop-
pen (1) van de aanstuurstangen telkens in de middelste
boring van de roerhoorns (2) inhangen.
• Controleer vervolgens bij ingeschakelde zend- en ont-
vangstinstallatie, of de roeren exact in de middenpositie
staan.
Het richtingsroer (3) mag geen uitslag naar rechts of
naar links vertonen, het hoogteroer (4) mag niet naar
boven of naar onderen gericht zijn (zie ook Afbeelding
13).
• Bij afwijkingen t.o.v. de middenpositie kunt u door het
verdraaien van de vorkkoppen de totale lengte van de
aansturing veranderen en zo de roerklep exact afstel-
len.
Attentie!
Schakel in ieder geval eerst de ontvangstinstallatie uit, vóórdat u instelwerkzaamheden bij de aanstuur-
stangen uitvoert.
Praktische tip:
U ziet een scheve stand van de roerklappen het beste, wanneer u het model vanuit enige afstand exact van
achteren bekijkt.
h) Controleren van de roerfuncties
• Stel eerst de zender en vervolgens het model in werking. De veiligheidstoets voor de motorfunctie mag niet worden
bediend, om een ongewenst starten van de motor te vermijden.
• Wanneer de stuurknuppel voor het richtings- en hoogteroer (zie afbeelding 2, pos. 4) en de daarbij horende trim-
hendel (zie afbeelding 2, pos. 3 en 5) zich in de middelste stand bevindt, moet ook het richtingsroer (zie afbeelding
13, pos. 1) en het hoogteroer (zie afbeelding 13, pos. 3) precies in de middelste stand worden afgesteld.
Afbeelding 13
Afbeelding 12
104
• Wanneer u de stuurknuppel voor het richtings- en hoogteroer (zie afbeelding 2, pos. 4) naar beneden trekt, moet
het hoogteroer naar boven uitslaan. Tijdens het vliegen wordt daardoor het staartvlak naar beneden gedrukt en het
model stijgt naar boven weg.
• Indien het hoogteroer precies andersom reageert, dan kunt u met behulp van de reserve-schakelaar (zie afbeelding
2, pos. 7) de draairichting van de temperatuursensor omschakelen. Voor elk stuursignalen is een aparte schakelaar
aanwezig. De looprichting van het hoogteroer wordt met de 2e schakelaar van links (CH2) omgeschakeld.
Afbeelding 14
• Wanneer u de stuurknuppel voor het richtings- en hoogteroer (zie afbeelding 2, pos. 4) naar boven drukt, moet het
hoogteroer naar beneden uitslaan. Tijdens het vliegen wordt daardoor het staartvlak naar boven gedrukt en het
model duikt naar beneden weg.
• Deze stuurfunctie wordt gebruikt om het model in een normale vliegpositie te brengen, wanneer het door een
stuurfout of een windbui te sterk naar boven wil stijgen.
Afbeelding 15
105
• Wanneer u de stuurknuppel voor het richtings- en hoogteroer (zie afbeelding 2, pos. 4) naar links drukt, moet
het richtingsroer naar links uitslaan. Tijdens het vliegen wordt daardoor het staartvlak naar rechts gedrukt en het
model zal door de veranderde bevestigingselementen bij de vleugels om de lengteas naar links rollen. Hierbij moet
bovendien licht aan het hoogteroer worden getrokken, zodat het model in deze schuine olieviscositeit geen hoogte
verliest.
• Indien het richtingsroer precies andersom reageert, dan kunt u met behulp van de reserve-schakelaar (zie afbeel-
ding 2, pos. 7) de draairichting van de schermverlichting omschakelen. Voor elk stuursignalen is een aparte scha-
kelaar aanwezig. De looprichting van het richtingsroer wordt met de schakelaar linksbuiten (CH1) omgeschakeld.
Afbeelding 16
Wanneer u de stuurknuppel voor het richtings- en hoogteroer (zie afbeelding 2, pos. 4) naar rechts drukt, moet het
richtingsroer naar rechts uitslaan. Tijdens het vliegen wordt daardoor het staartvlak naar links gedrukt en het model
zal door de veranderde bevestigingselementen bij de vleugels om de lengteas naar rechts rollen. Hierbij moet boven-
dien licht aan het hoogteroer worden getrokken, zodat het model in deze schuine olieviscositeit geen hoogte verliest.
Afbeelding 17
• Schakel na het afsluiten van de test eerst het model en vervolgens de zender weer uit.
106
i) Controleren van de motorfunctie
• Vóóruit u een motorbehuizing uitvoert, moet u de vliegangst laden en zich ervan verzekeren dat het model tijdens
de test stevig wordt vastgehouden. Let op, dat geen losse voorwerpen zoals papier of plastic folie door de propeller
aangezogen kunnen worden.
• Houd in ieder geval voorwerpen en ook lichaamsdelen uit het draaibereik van de propeller weg.
• Neem om de motortest uit te voeren eerst de zender in bedrijf en schakel vervolgens de ontvangstinstallatie van
het model in.
Afbeelding 18
Attentie, belangrijk!
Voor u de schermverlichting (zie afbeelding 10, pos. 6) aan het model indrukt, verzekert u zich ervan dat
de stuurknuppel voor de motorfunctie zich in de onderste stand “Motor Uit” bevindt.
• Is dit niet het geval, dan start de propeller direct na het bedienen van de veiligheidstoets, hierbij bestaat een groot
gevaar voor verwondingen! Bovendien is schade aan het model e.d. mogelijk.
• Nadat u de juiste stand van de schuifregelaar voor de motorfunctie gecontroleerd resp. gecorrigeerd heeft, kunt u
de veiligheidstoets bij het model bedienen.
• Als de stuurknuppel voor de motorfunctie traag naar boven/voor wordt geschoven, loopt de propeller aan en ver-
hoogt het toerental naargelang de stand van de stuurknuppel. Het max. toerental is dan bereikt, als de stuurknuppel
zich tegen de bovenste aanslag bevindt.
• Voer een korte motortest uit, waarbij u het regel- en uitschakelgedrag van de motor test. Schakel vervolgens eerst
de ontvangstinstallatie en daarna de zender weer uit.
107
12. Model invliegen
Nadat u de werking van de motor en de richting van de roerbewegingen gecontroleerd heeft, is uw model klaar voor
de eerste vlucht. Wij adviseren om in ieder geval contact op te nemen met een ervaren modelpiloot of een model-
bouwvereniging bij u in de buurt te zoeken wanneer u met het invliegen van een vliegmodel niet vertrouwd bent.
Wanneer dit niet mogelijk is, zoek dan een geschikt vliegterrein en wacht op een dag met weinig wind.
a) Reikwijdtetest
Vóór de eerste start moeten de vliegaccu en de eventuele accu’s in de zender volgens de instructies van de fabrikant
worden opgeladen.
Voer op het vliegterrein eerst een reikwijdtetest van de afstandsbediening uit. Stel hiervoor de zender en vervolgens
de ontvanger in werking. Controleer nu de reikwijdte door langzaam weg te gaan van het model dat door een helper
vastgehouden wordt.
Tot op een afstand van minstens 150 m moeten alle roerfuncties ook met draaiende motor zonder problemen te
besturen zijn.
b) De eerste start
Neem een starthelper mee die het elektromodel bij vol motorvermogen met een zachte zwaai tegen de wind in gooit.
Onze tip:
Om de vliegpositie van uw model nauwkeurig te kunnen zien, gaat u het best op enige afstand achter uw
helper staan en kijkt u precies in de vliegrichting van het startende model.
Bij een correcte montage zal het model met een vlakke hoek snel opstijgen. Probeer hierbij zo min mogelijk te sturen.
Pas wanneer het model vanzelf zijn vliegpositie verandert en b.v. een bocht vliegt, te snel stijgt of de neus naar bene-
den wil drukken, corrigeert u de vliegpositie met de noodzakelijke stuurcommando’s.
Voordejngevoeligecorrectievandevliegpositieenvoordoelgerichterichtingswijzigingenuitdenormalevliegpositie
zijn slechts kleine resp. korte knuppelbewegingen bij de zender vereist.
c) Bochten vliegen
Het vliegen van bochten wordt met het richtingsroer gestart, hierdoor neigt het model naar de zijkant. Wanneer de
gewenste schuine stand van het model bereikt is, wordt het richtingsroer terug naar de middenpositie gestuurd. Gelijk-
tijdig wordt door zacht trekken aan de stuurknuppel voor het hoogteroer, de bocht op gelijkblijvende hoogte gevlogen.
Als het model in de gewenste richting vliegt, kunt u met een korte beweging van het richtingsroer in de andere richting
het model weer horizontaal laten vliegen en het hoogteroer weer naar de middenpositie terug brengen.
Als het model in de bocht hoogte verliest, heeft u te weinig aan de stuurknuppel voor het hoogteroer getrokken. Als het
model in de bocht naar boven stijgt, heeft u te veel aan de stuurknuppel voor het hoogteroer getrokken.
Werd de bocht zeer ruim genomen, dan werd het richtingsroer te weinig of niet lang genoeg bestuurd. Werd de bocht
zeer klein en het model neemt daarbij een enorme schuine stand in, dan werd het richtingsroer te sterk resp. te lang
bediend.
108
Attentie!
Let bij het vliegen altijd op voldoende vliegsnelheid. Door te sterk aan de stuurknuppel van het hoogteroer
te trekken wordt het model te langzaam en kan naar voren over de punt van de romp of zijdelings over een
vleugel afglijden.
Vlieg daarom in het begin met voldoende veiligheidshoogte om aan het besturingsgedrag van het model te kunnen
wennen. Probeer echter niet te ver weg te vliegen, zodat de vliegpositie altijd duidelijk beoordeeld kan worden.
d) Model trimmen
Wanneer uw model bij een rechte vlucht telkens naar één kant trekt, corrigeer dan met behulp van de trimschuivers
de noodzakelijke neutrale positie van de betreffende roeren.
Richtingsroer:
Trekt het model naar links, verschuift dan de trimhendel (zie afbeelding 2, pos. 5) stapsgewijs naar rechts tot het
model recht vliegt. Trekt het model dan naar rechts, dan moet er een trimcorrectie naar links worden uitgevoerd.
Hoogteroer:
De trimhendel voor het hoogteroer (zie afbeelding 2, pos. 3) dient zo ingesteld te zijn, dat het model met maximaal
motorvermogen met een vlakke hoek stijgt en met minder motorvermogen op een gelijkblijvende hoogte vliegt.
Motorfunctie:
De trimhendel voor de motorfunctie (zie afbeelding 2, pos. 10) moet zich altijd in de middelste positie bevinden, zodat
het motortoerental zuiver kan worden geregeld.
e) De eerste landing
Net als de start moet de landing altijd tegen de wind in worden uitgevoerd.
Verlaag het motorvermogen en vlieg grote vlakke cirkels. Trek daarbij niet te hard aan het hoogteroer om de vlieg-
hoogte gecontroleerd te verlagen. Kies de laatste bocht voor de landing zodanig dat u in geval van nood nog vol-
doende plaats voor de landing heeft en de vliegrichting bij het landen niet meer duidelijk gecorrigeerd hoeft te worden.
Als het model de geplande landingslijn vliegt, verlaagt u het motorvermogen verder en houdt u het model met het
hoogteroer horizontaal. Het model moet nu verder zakken en naar het geplande landingspunt aan het einde van een
gedachte landingslijn toe vliegen.
Let in deze kritische vliegfase vooral op voldoende vliegsnelheid en maak het model niet te langzaam door het motor-
vermogen te sterk te verlagen of door te stevig aan het hoogteroer te trekken.
Pas kort voor het landen wordt de motor afgezet en het model met geheel doorgetrokken hoogteroer geland.
Na de landing kunt u indien nodig de stangen voor het richtings- en hoogteroer bijstellen, zodat het model recht vliegt
en de trimhendels aan de zender weer in de middenpositie staan.
109
13. Binding-functie
Opdat de zender en ontvanger met elkaar functioneren, moeten deze door dezelfde digitale codering met elkaar
worden verbonden. In de leveringstoestand zijn zender en ontvanger op elkaar afgestemd en kunnen onmiddellijk
worden ingezet. De vernieuwing van de bindingsinstelling is in de eerste plaats na een vervanging van de zender of
ontvanger of voor het verhelpen van storingen wenselijk.
Onmiddellijk na het inschakelen probeert de ontvanger een geldig zendersignaal te ontvangen. Als de
zender uitgeschakeld of niet aan de ontvanger gekoppeld zijn, dooft de LED in de ontvanger na korte tijd
uit (zie afbeelding 19, pos. 2). Bij een correct gekoppelde ontvanger brandt de LED permanent wanneer
een geldig zendersignaal wordt ontvangen.
Ga als volgt te werk om de binding-functie uit te voeren:
• Zender en ontvanger moeten zich in de onmiddellijke omgeving van elkaar (max. 50 cm) bevinden.
• Schakel de zender en ontvanger uit.
• Sluit de vliegaccu aan het model aan zodat de ontvanger na het inschakelen van stroom wordt voorzien.
• Druk op de binding-knop (1) en houd deze ingedrukt
terwijl de ontvanger is uitgeschakeld.
• Schakel de ontvanger in terwijl u de knop ingedrukt
houdt. De LED in de ontvanger (2) begint langzaam te
knipperen.
• Laat de binding-knop aan de ontvanger los.
• Schakel vervolgens de zender met de aan-/uitschake-
laar in. De LED in de ontvanger gaat na korte tijd gedu-
rende ca. 2 seconden uit en brandt na een succesvolle
koppeling opnieuw permanent.
De servo’s reageren nu op de stuurbevelen van de
zender.
• Controleer vervolgens de functie en het bereik van de
afstandsbediening.
Afbeelding 19
110
14. Onderhoud en verzorging
a) Algemeen
Controleer regelmatig de roerbesturingen en de stuurfuncties van de servo’s op uw model. Alle beweegbare onderde-
len moeten gemakkelijk kunnen bewegen, maar mogen geen speling in de lagers vertonen.
Giet regelmatig een druppel olie op het voorste en achterste lager van de motoras.
Reinig de buitenkant van het model en de afstandsbediening alleen met een zachte en droge doek of kwast. U mag in
geen geval agressieve reinigingsproducten of chemische oplosmiddelen gebruiken, aangezien hierdoor het oppervlak
beschadigd zou kunnen worden.
b) Vervangen van de propeller
Bij een landing kan het door het in aanraking komen met
een steen e.d. voorkomen, dat de propeller beschadigd
wordt en vervangen moet worden. Voor dit geval wordt met
het model een passende reservepropeller meegeleverd.
Trek eerst de zwarte kunststofspits (1) van de spinner af.
Verwijder dan de vasthoudschroef (2) en trek de spinner
(3) naar voren af.
Met een grote vlakke schroevendraaier kun u nu het pro-
pellermiddenstuk van de motoras schuiven.
Schuif vervolgens het nieuwe propellermiddenstuk (4) op
de as.
Attentie!
Het middenstuk mag maar zover opgeschoven worden, dat het tegen de bevestigingsschroef van de motor
sleept
Past het propellermiddenstuk correct, borg het dan met wat dunvloeibare secondenlijm. Laat hiervoor een druppel lijm
in de boring (5) van het propellermiddenstuk lopen.
Nadat u de spinner opgeschoven en vastgeschroefd heeft, wordt aan het einde weer de spinnerkap geplaatst.
Belangrijk!
Gebruik bij vervanging van mechanische onderdelen uitsluitend de door de fabrikant aangeboden originele
reserveonderdelen.
De vervangonderdelen vindt u op onze internetpagina www.conrad.com in het slijtageonderdelen van het
betreffende product.
U kunt de slijtageonderdelen ook telefonisch aanvragen. De ongevalpreventie vindt u aan het begin van
deze gebruiksaanwijzing in het hoofdstuk “Inleiding”.
Afbeelding 20
111
15. Verhelpen van storingen
Het model en het afstandsbedieningssysteem werden volgens de nieuwste technische inzichten vervaardigd. Er
kunnen desondanks problemen of storingen optreden. Wij willen u daarom uitleggen hoe u mogelijke storingen kunt
verhelpen.
Probleem Oplossing
De zender reageert niet. • Controleer de batterijen of accu’s van de zender.
• Controleer de polariteit van de batterijen of accu’s.
• Controleer de functieschakelaar.
De zender schakelt onmiddellijk of na korte
tijd vanzelf uit.
• Controleer de batterijen of accu’s van de zender of vervang
deze.
Het systeem heeft slechts een kleine reik-
wijdte.
• Controleer de batterijen of accu’s van de zender en het model.
• Kijk de antenne van de ontvanger op beschadigingen na en
controleer de elektrische doorgang.
• Ontvangstantenne voor testdoeleinden anders in het model
leggen.
Het model reageert niet. • Controleer de vliegaccu of het stekkercontact in het model.
• Controleer de stekkerverbindingen van de ontvanger.
• Ontvanger opnieuw aan de zender koppelen.
De motor start niet. • Veiligheidstoets controleren.
• Controleer de vliegaccu.
• Controleer de motor resp. regelaar.
• Bekabeling in het model op beschadigingen controleren.
Servos brommen of snorren. • Roerverbindingen op lichte loop controleren.
• Servo zonder verbinding testen.
• Servo vervangen.
Een servo werkt niet. • Stekkercontact aan de ontvanger controleren.
• Servo aan een andere ontvangeruitgang controleren.
• Andere servo voor testdoeleinden aan defecte ontvangeruit-
gang aansluiten.
112
16. Afvoer
a) Product
Elektronische apparaten kunnen gerecycled worden en horen niet thuis in het huisvuil. Het product dient
naaoopvandelevensduurvolgensdegeldendewettelijkevoorschriftentewordenafgevoerd.
Verwijder evt. geplaatste batterijen/accu’s en gooi deze afzonderlijk van het product weg.
b) Batterijen/accu´s
U bent als eindverbruiker volgens de KCA-voorschriften wettelijk verplicht alle lege batterijen/accu’s in te leveren;
verwijdering via het huisvuil is niet toegestaan.
Batterijen/accu’s die schadelijke stoffen bevatten worden gekenmerkt door het hiernaast vermelde sym-
bool, dat erop wijst dat deze niet via het huisvuil mogen worden afgevoerd. De aanduidingen voor irriterend
werkende, zware metalen zijn: Cd = cadmium, Hg = kwik, Pb = lood (de aanduiding staat op de batterijen/
accu’s, bv. onder het vuilnisbak-symbool dat links afgebeeld is).
Lege batterijen en niet meer oplaadbare accu´s kunt u gratis inleveren bij de verzamelplaatsen van uw gemeente,
onzelialenofandereverkooppuntenvanbatterijenenaccu´s.
Zo voldoet u aan de wettelijke verplichtingen voor afvalscheiding en draagt u bij aan de bescherming van het milieu.
17. Verklaring van conformiteit (DOC)
Hiermee verklaart Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Straße 1, D-92240 Hirschau, dat dit product met richtlijn
2014/53/EU overeenstemt.
De volledige tekst van de EU-conformiteitsverklaring is beschikbaar op het volgende internetadres:
www.conrad.com/downloads
Kies een taal door een vlagsymbool te selecteren en voer het bestelnummer van het product in het zoek-
veld in; vervolgens kunt u de EU-conformiteitsverklaring in pdf-formaat downloaden.
113
18. Technische gegevens
a) Modelvliegtuig
Motor ................................................................Type 380
Stroomvoorziening ............................................NiMH accu, 8,4 V/600 mAh
Spanwijdte ........................................................1200 mm
Romplengte ......................................................870 mm
Gewicht .............................................................490 g
b) Zender
Frequentiebereik ..............................................2,4...2,48 GHz
Zendvermogen .................................................<20 dBm
Aantal kanalen ..................................................4
Stroomvoorziening ............................................8 AA/mignon batterijen of accu’s, 9,6 - 12 V/DC
Afmetingen (B x H x D) .....................................190 x 200 x 85 mm
Gewicht .............................................................482 g
c) Stekkerlader
Voedingsspanning ............................................100 - 240 V/AC, 50/60 Hz
Laadstroom .......................................................250 mA

Documenttranscriptie

Bedienungsanleitung Elektro-Flugmodell „Sky Hawk 2.0“ RtF Best.-Nr. 1542913 Seite 2 - 29 Operating Instructions Electric Flight Model “Sky Hawk 2.0“ RtF Item No. 1542913 Page 30 - 57 Notice d’emploi Avion radiocommandé « Sky Hawk 2.0 » RtF N° de commande 1542913 Page 58 - 85 Gebruiksaanwijzing Electro-vliegtuigmodel „Sky Hawk 2.0“ RtF Bestelnr. 1542913 Pagina 86 - 113 Inhoudsopgave Pagina 1. Inleiding..............................................................................................................................................................88 2. Verklaring van symbolen.....................................................................................................................................88 3. Voorgeschreven gebruik.....................................................................................................................................89 4. Productomschrijving...........................................................................................................................................89 5. Leveringsomvang...............................................................................................................................................90 6. Veiligheidsvoorschriften......................................................................................................................................91 a) Algemeen.....................................................................................................................................................91 b) Laadapparaat...............................................................................................................................................92 c) Vóór de ingebruikname................................................................................................................................93 d) Tijdens het gebruik.......................................................................................................................................93 7. Batterij- en accuvoorschriften.............................................................................................................................94 8. Bedieningselementen van de zender.................................................................................................................95 9. Zender in gebruik nemen....................................................................................................................................96 a) Batterijen/accu’s plaatsen.............................................................................................................................96 b) Accu’s van de zender opladen.....................................................................................................................96 10. Vliegaccu opladen..............................................................................................................................................97 11. Voltooiing van het modelvliegtuig.......................................................................................................................98 a) Samenbouwen van de draagvlakken...........................................................................................................98 b) Montage van de draagvlakken.....................................................................................................................99 c) Horizontaal staartvlak monteren.................................................................................................................100 d) Verticaal staartvlak monteren.....................................................................................................................101 e) Vliegaccu inbouwen....................................................................................................................................101 f) Controleren van de servoposities...............................................................................................................102 g) Inhangen van de roeraansturingen.............................................................................................................103 h) Controleren van de roerfuncties.................................................................................................................103 i) Controleren van de motorfunctie................................................................................................................106 12. Model invliegen.................................................................................................................................................107 a) Reikwijdtetest.............................................................................................................................................107 b) De eerste start............................................................................................................................................107 c) Bochten vliegen..........................................................................................................................................107 d) Model trimmen............................................................................................................................................108 e) De eerste landing.......................................................................................................................................108 86 Pagina 13. Binding-functie..................................................................................................................................................109 14. Onderhoud en verzorging................................................................................................................................. 110 a) Algemeen................................................................................................................................................... 110 b) Vervangen van de propeller........................................................................................................................ 110 15. Verhelpen van storingen................................................................................................................................... 111 16. Afvoer............................................................................................................................................................... 112 a) Product....................................................................................................................................................... 112 b) Batterijen/accu´s......................................................................................................................................... 112 17. Verklaring van conformiteit (DOC).................................................................................................................... 112 18. Technische gegevens....................................................................................................................................... 113 a) Modelvliegtuig............................................................................................................................................. 113 b) Zender........................................................................................................................................................ 113 c) Stekkerlader............................................................................................................................................... 113 87 1. Inleiding Geachte klant, hartelijk dank voor de aanschaf van dit product. Dit product voldoet aan de wettelijke nationale en Europese voorschriften. Volg de instructies van de gebruiksaanwijzing op om deze status van het apparaat te handhaven en een ongevaarlijke werking te garanderen! Deze gebruiksaanwijzing hoort bij dit product. Deze bevat belangrijke instructies voor de ingebruikname en bediening. Let hierop, ook wanneer u dit product aan derden doorgeeft. Bewaar deze gebruiksaanwijzing zorgvuldig voor toekomstige referentie! Alle vermelde bedrijfs- en productnamen zijn handelsmerken van de respectievelijke eigenaren. Alle rechten voorbehouden. Bij technische vragen kunt u zich wenden tot onze helpdesk. Voor meer informative kunt u kijken op www.conrad.nl of www.conrad.be 2. Verklaring van symbolen Het symbool met de bliksemschicht in een driehoek geeft aan wanneer er gevaar bestaat voor uw gezondheid, bijv. door een elektrische schok. Het symbool met het uitroepteken in een driehoek wijst op belangrijke aanwijzingen in deze gebruiksaanwijzing die in ieder geval moeten worden opgevolgd. Het pijlsymbool ziet u, wanneer u bijzondere tips en aanwijzingen voor de bediening zult verkrijgen. 88 3. Voorgeschreven gebruik Dit product is een elektrisch aangedreven modelvliegtuig dat met behulp van het meegeleverde afstandsbedieningssysteem draadloos bestuurd kan worden. Het model is bedoeld voor toepassingen in de open lucht en mag alleen op dagen met weinig wind of op windstille dagen gevlogen worden. Het modelvliegtuig is voorgemonteerd en wordt met ingebouwde afstandsbedienings- en aandrijfcomponenten geleverd. Het product mag niet vochtig of nat worden. Het product is geen speelgoed. Het is niet geschikt voor kinderen onder de 14 jaar. Volg alle veiligheidsvoorschriften in deze gebruiksaanwijzing op. Deze bevat belangrijke informatie voor het gebruik van het product. U alleen bent verantwoordelijk voor een veilige werking van het model! 4. Productomschrijving Het modelvliegtuig „Sky Hawk 2.0“ is een reeds verregaand vóór-gemonteerd RtF-model (Ready to Fly). De romp, de draagvlakken en de staartvlakken van plastic resp. gevormd schuimstof zijn al vóór-gemonteerd. Alle voor de aandrijving en de besturing vereiste componenten zijn gebruiksklaar in het model ingebouwd. Voor de kleurgeving zorgt een gekleurd stickervel dat reeds in de fabriek opgeplakt werd. Het via 2 assen bestuurbare model kan zonder veel inspanning in korte tijd worden afgemonteerd. De bestuurbare functies zijn: hoogteroer (besturing om de dwars-as), richtingsroer (besturing om de hoogte-as) evenals de toerentalregeling van de elektromotor. Er zijn nog 8 AA/mignon batterijen (b.v. Conrad-bestelnr. 652504, pack van 4, 2x bestellen) of 8 AA/mignon accu’s voor de zender nodig. 89 5. Leveringsomvang Vóórdat u met de montage begint, dient u aan de hand van de stuklijst de leveringsomvang van uw model te controleren. Afbeelding 1 1 Voorgemonteerde romp 2 Horizontaal staartvlak 3 Draagvlakhelften 4 Verticaal staartvlak 5 Staartvlakhouder incl. bevestigingsschroeven 6 Schroevendraaier 7 Verbindingselementen voor de draagvlakken incl. bevestigingsschroeven 8 Afstandsbesturingzender 9 Reservepropeller 10 NiMH vliegaccu 11 Stekkerlader Actuele gebruiksaanwijzingen Download de actuele gebruiksaanwijzingen via de link www.conrad.com/downloads of scan de afgebeelde QR-code. Volg de aanwijzingen op de website. De reserveonderdelenlijst vindt u op onze internetpagina www.conrad.com in het downloadbereik van het betrokken product. U kunt de lijst met reserveonderdelen via e-mail aanvragen; de contactgegevens vindt u in de bijlage bij deze gebruiksaanwijzing in het hoofdstuk 1. 90 6. Veiligheidsvoorschriften Bij beschadigingen veroorzaakt door het niet opvolgen van deze gebruiksaanwijzing vervalt ieder recht op garantie. Voor gevolgschade die hieruit ontstaat, zijn wij niet aansprakelijk! Voor materiële of persoonlijke schade, die door ondeskundig gebruik of niet inachtname van de veiligheidsvoorschriften veroorzaakt worden zijn wij niet aansprakelijk! In zulke gevallen vervalt de garantie. Onder de garantie vallen bovendien niet de normale slijtage en schade door ongelukken of neerstorten (b.v. gebroken propellers of onderdelen van het vliegtuig). Geachte klant, Deze veiligheidsvoorschriften hebben niet alleen de bescherming van het product, maar ook van uw gezondheid en die van andere personen tot doel. Lees daarom dit hoofdstuk zeer aandachtig door voordat u het product gebruikt! a) Algemeen Let op, belangrijk! Bij gebruik van het model kan het tot materiële schade of lichamelijke letsels komen. Houd rekening met het feit dat u voor het gebruik van het model voldoende verzekerd bent, bijv. via een aansprakelijkheidsverzekering. Informeer indien u reeds beschikt over een aansprakelijkheidsverzekering voor u het model in bedrijf neemt bij uw verzekering of het gebruik van het model mee verzekerd is. Let op: In sommige landen bestaat een verzekeringsplicht voor alle vliegmodellen! • Om veiligheids- en vergunningsredenen is het eigenmachtig ombouwen en/of veranderen van het product niet toegestaan! • Het product is geen speelgoed. Het is niet geschikt voor kinderen onder de 14 jaar. • Het product mag niet vochtig of nat worden. • Gelieve u tot een ervaren modelsporter of een modelbouwclub te wenden als u nog niet genoeg kennis heeft over het gebruik van afstandsbediende modelbouwproducten. • U mag het verpakkingsmateriaal niet zomaar laten rondslingeren. Dit is gevaarlijk speelgoed voor kinderen. • Gelieve u tot ons (zie hoofdstuk 1 voor de contactinformatie) of een andere vakman te wenden indien u vragen heeft die niet met behulp van deze gebruiksaanwijzing opgehelderd kunnen worden. 91 b) Laadapparaat • Het laadapparaat is gebouwd volgens veiligheidsklasse II. Als spanningsbron voor het laadapparaat mag slechts een standaard contactdoos van het openbaar stroomnet worden gebruikt (voor de bedrijfsspanning voor het laadapparaat, zie hoofdstuk „Technische gegevens“). • De contactdoos waarmee het laadapparaat wordt verbonden, moet makkelijk toegankelijk zijn. • Het laadapparaat is enkel geschikt voor een gebruik in droge en gesloten binnenruimtes. Het mag niet vochtig of nat worden, raak het nooit met natte handen aan, er bestaat levensgevaar door elektrische slag! • Trek het laadapparaat nooit aan het snoer uit de contactdoos. Raak het zijdelings aan de behuizing aan en trek het dan uit de contactdoos. • Wanneer het laadapparaat tekenen van schade vertoont, mag u het niet beetpakken, er bestaat levensgevaar door elektrische schok! Schakel eerst de netspanning voor de contactdoos, waaraan het laadapparaat is aangesloten uit (bijhorende zekeringsautomaat uitschakelen of zekering uitdraaien, vervolgens bijhorende FI-beschermschakelaar uitschakelen zodat de contactdoos aan alle polen van de stroomtoevoer is afgesloten). Trek pas daarna het laadapparaat uit de contactdoos. Het beschadigde laadapparaat moet op milieubewust verwijderd worden, gebruik het niet meer. Vervang het door een identiek laadapparaat. • Houd apparaten die op netvoeding werken buiten bereik van kinderen. Wees dus extra voorzichtig als kinderen in de buurt zijn. Gebruik het laadapparaat op een plaats die niet bereikt kan worden door kinderen. • Vermijd de volgende ongunstige omstandigheden op de bedrijfsplaats of tijdens het vervoer: -- vocht of een te hoge luchtvochtigheid -- koude of hitte en direct zonlicht -- stof of brandbare gassen, dampen of oplosmiddelen -- sterke trillingen, stoten, vallen -- sterke magnetische velden, bijv. in de buurt van machines of luidsprekers • Gebruik het laadapparaat nooit direct wanneer het van een koude in een warme ruimte is gebracht. Het condenswater dat hierbij gevormd wordt kan in bepaalde gevallen het laadapparaat vernielen, bovendien bestaat er levensgevaar door een elektrische schok! Laat het product eerst op kamertemperatuur komen vooraleer u het aansluit en gebruikt. Dit kan soms meerdere uren duren. • Let bij het gebruik erop dat het snoer van het laadapparaat niet gebogen of platgedrukt wordt. • Behandel het product voorzichtig. Door stoten, schokken of een val - zelfs van geringe hoogte - kan het beschadigd raken. 92 c) Vóór de ingebruikname • Controleer de technische veiligheid van uw model en het afstandsbedieningssysteem. Let op zichtbare schade zoals b.v. defecte stekkerverbindingen of beschadigde kabels. Alle beweegbare onderdelen van het model moeten gemakkelijk werken, maar mogen geen speling in de lagers vertonen. • De vliegaccu die voor het gebruik nodig is en de accu’s die eventueel in de zender geplaatst zijn, moeten volgens de aanwijzingen van de fabrikant opgeladen worden. • Als u batterijen voor de stroomvoorziening van de zender gebruikt, moeten deze voldoende restcapaciteit hebben (eventueel met een batterijtester controleren). Als de batterijen leeg zijn, moeten steeds alle batterijen vervangen worden, dus nooit aparte batterijen. • Vóór elk gebruik moeten de instellingen van de trimschuivers van de zender voor de verschillende stuurrichtingen gecontroleerd en indien nodig aangepast worden. • Schakel steeds eerst de zender in. Pas daarna mag de vliegaccu van het model aangesloten of het model ingeschakeld worden. In het andere geval kunnen er onvoorspelbare reacties van het modelvliegtuig optreden en kan de propeller ongewild beginnen te draaien! • Controleer vóór iedere inbedrijfstelling de correcte en vaste montage van de propeller. • Let bij de draaiende propeller op dat er geen voorwerpen en lichaamsdelen in het draai- en aanzuigbereik van de propeller zijn. d) Tijdens het gebruik • U mag bij het gebruik van het product geen risico´s nemen! Uw eigen veiligheid en die van uw omgeving is afhankelijk van uw verantwoord gebruik van het model. • Een verkeerd gebruik van het product kan zware letsels en beschadigingen tot gevolg hebben! Let daarom bij het vliegen op voldoende veiligheidsafstand t.o.v. personen, dieren en voorwerpen. • Kies een geschikt terrein voor het gebruik van uw modelvliegtuig. • U mag het model alleen besturen als uw reactievermogen niet verminderd is. Vermoeidheid of beïnvloeding door alcohol of medicijnen kan verkeerde reacties tot gevolg hebben. • Vlieg nooit direct op toeschouwers of op uzelf af. • De motor, vliegregelaar en vliegaccu kunnen verhit raken tijdens het gebruik van het model. Pauzeer daarom 5 - 10 minuten vóórdat u de vliegaccu weer oplaadt of vóórdat u met een reserve vliegaccu opnieuw start. De aandrijfmotor moet op omgevingstemperatuur afgekoeld zijn. • Laat de afstandsbediening (zender) steeds ingeschakeld, zolang het model in gebruik is. Koppel na de landing altijd eerst de vliegaccu los of schakel het model uit. Pas daarna mag de afstandsbediening uitgeschakeld worden. • In geval van een defect of een verkeerde werking moet eerst de oorzaak van de storing verholpen worden, vóórdat u de modelhelikopter weer start. • U mag het model en de afstandsbediening niet gedurende langere tijd aan direct zonlicht of grote hitte blootstellen. • Na het gebruik dient de vliegaccu uit het model te worden verwijderd en de zender uitgeschakeld. Als u het model voor langere tijd opbergt, verwijdert u de batterijen uit de zender. 93 7. Batterij- en accuvoorschriften Het gebruik van batterijen en accu´s is vandaag de dag weliswaar vanzelfsprekend, maar er bestaan toch tal van gevaren en problemen. Neem altijd de volgende informatie en veiligheidsvoorschriften in acht bij het gebruik van batterijen en accu´s. • Houd batterijen/accu´s buiten het bereik van kinderen. • U mag batterijen/accu´s niet zomaar laten rondslingeren wegens het gevaar dat kinderen of huisdieren ze inslikken. In dit geval dient u onmiddellijk een arts te raadplegen! • Zorg dat batterijen/accu´s niet worden kortgesloten, doorboord of in vuur worden geworpen. Er bestaat explosiegevaar! • Lekkende of beschadigde batterijen/accu´s kunnen bij huidcontact bijtende wonden veroorzaken; draag in dit geval veiligheidshandschoenen. • Uit batterijen/accu‘s lopende vloeistoffen zijn chemisch zeer agressief. Voorwerpen of oppervlaktes die daarmee in aanraken komen, kunnen deels ernstig beschadigd raken. Bewaar batterijen/accu‘s daarom op een geschikte plaats. • Gewone niet-oplaadbare batterijen mogen niet worden opgeladen. Er bestaat brand- en explosiegevaar! U mag alleen accu´s opladen die hiervoor geschikt zijn. Gebruik geschikte opladers. Batterijen (1,5 V) zijn bestemd voor eenmalig gebruik. Lege batterijen moeten volgens de geldende wettelijke voorschriften worden ingeleverd. • Let bij het plaatsen van de batterijen/accu´s in de zender of bij de aansluiting van een vliegaccu op de juiste polariteit (plus/+ en min/-). Bij een omgekeerde polariteit worden niet alleen de zender, maar ook het vliegmodel en de accu beschadigd. Er bestaat brand- en explosiegevaar. • Vervang steeds de volledige set batterijen/accu´s in de zender. U mag geen volle en halfvolle batterijen door elkaar gebruiken. Gebruik altijd batterijen van hetzelfde type en merk. • U mag nooit batterijen en accu’s door elkaar gebruiken! Gebruik voor de afstandsbediening ofwel batterijen ofwel accu’s. De afstandsbediening (zender) kan zowel met accu’s als batterijen worden gebruikt. Door de lagere capaciteit en lagere spanning van accu’s (accu = 1,2 V/cel, batterij = 1,5 V/cel) zal het product een kleinere bedrijfsduur hebben. • Als u het model langere tijd niet gebruikt (b.v. als u het opbergt), moet u de in de afstandsbediening geplaatste batterijen verwijderen om beschadigingen door lekkende batterijen te voorkomen. • Laat de vliegaccu niet op het modelvliegtuig aangesloten als u deze niet gebruikt (b.v. bij het transport of de opslag). Anders kan de vliegaccu diepontladen worden. Hierdoor gaat deze kapot en wordt onbruikbaar! • Neem voor het laden de vliegaccu uit het modelvliegtuig. • U mag de vliegaccu nooit direct na het gebruik opladen. Laat de LiPo-vliegaccu altijd eerst afkoelen (tenminste 5 - 10 minuten). • U mag enkel intacte accu´s opladen die niet beschadigd zijn. Als de uitwendige isolatie van de accu beschadigd is of als deze een andere vorm heeft of bol staat, mag de accu in geen geval opgeladen worden. In dit geval bestaat er een acuut gevaar voor brand en explosies! • U mag accu’s nooit onbewaakt laten tijdens het opladen. 94 8. Bedieningselementen van de zender Afbeelding 2 1 Zenderantenne 2 LED voor weergave van de bedrijfsspanning 3 Trimhendel voor het hoogteroer 4 Stuurknuppel voor het richtings- en het hoogteroer 5 Trimhendel voor het richtingsroer 6 Aan-/uitschakelaar 7 Reverseschakelaar (CH1 - CH4) (CH4 zonder functie bij dit model) 8 Trimhendel (zonder functie bij dit model) 9 Stuurknuppel voor de motorfunctie 10 Trimhendel voor de motorfunctie 11 LED voor de bedrijfsaanduiding 12 Handvat 95 9. Zender in gebruik nemen In deze gebruiksaanwijzing hebben de cijfers in de tekst steeds betrekking op de nevenstaande afbeelding of afbeeldingen in de paragraaf. Kruisverwijzingen naar andere afbeeldingen worden met de bijbehorende afbeeldingsnummers aangegeven. a) Batterijen/accu’s plaatsen Voor de stroomvoorziening van de zender zijn 8 alkalinebatterijen (b.v. Conrad-bestelnr. 652504, pack van 4, 2x bestellen) of accu’s van het type mignon (AA) nodig. Om ecologische en economische redenen raden wij in ieder geval aan om accu’s te gebruiken omdat deze opnieuw opgeladen kunnen worden. Voor het plaatsen van de batterijen of accu’s gaat u als volgt te werk: • Het batterijvakdeksel (1) bevindt zich aan de achterzijde van de zender. Druk op het geribbelde vlak (2) en schuif het deksel naar beneden. Afbeelding 3 • Plaats 8 batterijen of accu’s in het batterijvak. Houd hierbij in ieder geval rekening met de juiste polariteit van de afzonderlijke cellen. U vindt ook een bijbehorende aanduiding (3) in de bodem van het batterijvak. • Schuif vervolgens het deksel weer van onderaan op het batterijvak en laat de vergrendeling vastklikken. Afbeelding 4 b) Accu’s van de zender opladen Indien u hiervoor 8 mignon-accu’s gebruikt, dan moeten de accu’s vóór het laden uit de zender worden genomen en in een geschikte rondcellenlader worden opgeladen. Let hierbij op de aanwijzingen van de fabrikant van de lader en op de technische gegevens van de door u gebruikte accu. Probeer nooit om batterijen (1,5 V/cel) met een oplader op te laden vanwege explosie- en brandgevaar! Let op! De vliegregelaar in het model beschikt over een veiligheidsschakelaar die het per ongeluk opstarten van de aandrijfmotor voorkomt. Onafhankelijk echter daarvan moet u vóór iedere inbedrijfstelling van de zender nagaan of de stuurknuppel voor het motortoerental (zie afbeelding 2, pos. 9) in de stand “motor uit” staat. Hiervoor moet de stuurknuppel geheel naar de onderste positie geschoven worden. In tegenstelling tot de besturing van het richtings- en hoogteroer, waarbij de stuurknuppel via veerkracht altijd in de middelste stand terugveert, blijft de stuurknuppel voor de motorfunctie altijd in de positie staan waarin hij laatst werd gezet. 96 Als er nieuwe accu’s opgeladen zijn of nieuwe batterijen werden geplaatst, schakelt u voor testdoeleinden de zender in met behulp van de functieschakelaar (zie afbeelding 2, pos. 6). De rode en groen lichtdiode (zie afbeelding 2, pos. 2 en 11) branden en informeren u daarmee over de toereikende stroomverzorging van de zender. Als de stroomtoevoer niet meer voldoende is voor het probleemloze gebruik van de zender (onder 8,3 V), begint de rode lichtdiode (zie afbeelding 2, pos. 11) te knipperen. In dit geval dient u het gebruik van uw model zo snel mogelijk te stoppen. Als u de zender verder wilt gebruiken, moet u nu de accu’s opladen of nieuwe batterijen plaatsen. Om het memory-effect bij NiCd accu´s te voorkomen, mag u de oplader pas aansluiten als de accu´s volledig ontladen zijn. 10. Vliegaccu opladen • Vóórdat u met de voltooiing van het model begint, raden wij u aan om de vliegaccu (1) op te laden. Daarvoor is er een geschikte stekkerlader (2) bij uw model meegeleverd. • Verbind de vliegaccu met de ompolingsbeveiligde stekker (3) van de stekkerlader. De vastklikclip (4) bij de stekker van de lader moet hierbij in de vergrendelingsgleuf van de accustekker grijpen. • Sluit daarna de stekkerlader op een stopcontact aan. Om fototechnische redenen is de laadkabel van de stekkerlader opgerold op de foto. Vóór het eerste gebruik moet u de kabelbinder openen en de kabel afrollen. Afbeelding 5 Belangrijk! Na ca. 4 - 5 uur is het opladen klaar. De accu moet daarna losgekoppeld worden en de lader moet uit het stopcontact worden genomen. Wanneer de accu slechts gedeeltelijk ontladen is, moet de laadprocedure vroeger worden stopgezet. Test hiervoor regelmatig de accutemperatuur met uw hand. Zodra de accu helemaal opgeladen is, wordt de laadstroom volledig in warmte omgezet. De accutemperatuur zal dan merkbaar stijgen. 97 11. Voltooiing van het modelvliegtuig Vóórdat u met de montage van het model begint, is het raadzaam een geschikte ondergrond klaar te leggen. Om uitstekende vliegprestaties te verkrijgen, is uw model van bijzonder licht gevormd schuimstof gemaakt. Deze is echter zeer kwetsbaar, kleine onoplettendheden bij de montage van het model leiden zeer snel tot lelijke deuken of zelfs gaten in het oppervlak. Let daarom op een voorzichtige omgang met het model. a) Samenbouwen van de draagvlakken • Steek de beide draagvlakhelften (1) gelijkliggend aan elkaar en plaats dan het bovenste draagvlak-verbindingselement (2). • Draai daarna het draagvlak met de bovenkant naar beneden en plaats dan het onderste draagvlak-verbindingselement (3) volgens de afbeelding. Let op, dat de boorgaten voor de bevestigingsschroeven exact boven elkaar passen. • Met behulp van de meegeleverde 2,6 x 8 mm bevestigingsschroeven (4) wordt nu het onderste draagvlakverbindingselement met het bovenste vastgeschroefd. Afbeelding 6 98 b) Montage van de draagvlakken • Plaats het draagvlak op de romp en schuif de beide vasthoudbouten (1) in de voorbereide openingen (2) in de romp. • Lijn het vlak in een rechte hoek t.o.v. de romp uit. De beide afstanden A moeten hierbij dezelfde lengte hebben. • Vervolgens wordt het draagvlak aan de voorkant met een 2,6 x 21 mm schroef (3) en aan de achterkant met twee 2,6 x 16 mm schroeven (4) op de romp bevestigd. Afbeelding 7 99 c) Horizontaal staartvlak monteren • Trek eerst de beschermingsfolie van het dubbelzijdige plakband aan de onderkant van het staarvlak (1) en aan de onderkant van de staartvlakhouder (2) af. • Plaats het staartvlak eerst los op het einde van de romp, zodat u het nog kunt afstellen. De boringen in het staartvlak moeten exact met de boringen in de romp overeenkomen en de beide afstanden B moeten eveneens dezelfde lengte hebben. • Is het staarvlak exact uitgelijnd, steek dan van boven de staartvlakhouder (3) door de beide boorgaten en schroef hem van onderen met de beide 2,0 x 8 mm schroeven vast. • Bij correcte montage moet het staartvlak parallel met het draagvlak uitgelijnd zijn (zie schets hiernaast). Bij lichte afwijkingen draait u de schroeven bij de staartvlakhouder los en legt u een dunne strook karton tussen staartvlak en romp, daarna draait u de schroeven opnieuw vast. 100 Afbeelding 8 d) Verticaal staartvlak monteren • Het verticale staartvlak (1) wordt van boven in de staartvlakhouder geschoven en uitgelijnd. • De achterkant van het richtingsroer-dempingsoppervlak moet hierbij met de achterkant van het hoogteroer-dempingsoppervlak op één hoogte liggen (zie stippellijnen). Belangrijk! Het verticale staartvlak (1) moet bovendien in een hoek van 90° t.o.v. het horizontale staartvlak staan (zie schets). • Als het verticale staartvlak exact uitgelijnd is, wordt het vanaf de linker zijde met de beide 2 x 10 mm schroeven (2) bevestigd. Afbeelding 9 e) Vliegaccu inbouwen • Voor het plaatsen van de vliegaccu moet de koepel van de cabine (1) weggenomen worden. Druk hiervoor de vergrendeling (2) naar voren en til de koepel in het achterste bereik naar boven weg. • In het voorste bereik wordt de koepel door een grendel vastgehouden, die onder de wand van de romp grijpt. Bij het plaatsen van de koepel moet eerst achter de grendel onder de zijwand van de romp ingeschoven worden, vóórdat de koepel met de voorste vergrendelingshendel geborgd kan worden. • Vóórdat u de accu aan het model aan kunt sluiten, moet u controleren of de functieschakelaar op het model (3) in de achterste positie (OFF = UIT) staat. • Plaats de geladen vliegaccu (4) volgens de afbeelding in de accuhouder en verbind de vliegaccu met de ompolingsbeveiligde stekkerverbinder (5) van de vliegregelaar. • Zoals voorheen bij het aansluiten aan de lader, moet ook hier de vastklikclip van de stekker van de vliegregelaar weer in de vergrendelingsgleuf van de accustekker grijpen. Afbeelding 10 101 Onze tip: Principieel is het niet noodzakelijk, de vliegaccu in het model extra te borgen, omdat de accu door de zijdelen van de romp vast wordt gehouden. Neemt de klemkracht hiervan naar verloop van tijd af, dan kunt de vliegaccu met plakband of rubberen ringen veilig in het model bevestigen. f) Controleren van de servoposities De servohefbomen moeten in een hoek van 90° t.o.v. de aanstuurstangen staan, zodat de roeren in beide richtingen dezelfde uitslag hebben. Om de correcte positie van de servohefbomen te kunnen controleren, is de demontage van het draagvlak noodzakelijk . Neem vervolgens de zender in bedrijf en schakel met behulp van de functieschakelaar (zie Afbeelding 10, positie 3) de ontvangstinstallatie in het model aan. Na het inschakelen van de ontvangstinstallatie is de aandrijfmotor nog niet bedrijfsklaar. De motor kan pas starten, wanneer bij ingeschakelde ontvangstinstallatie de veiligheidstoets (zie Afbeelding 10, positie 6) gedrukt wordt. Plaats de trimschuiver voor het hoogte- en richtingsroer (zie afbeelding 2, pos. 3 en 5) in de middenpositie en controleer de correcte positie van de servohefbomen. De beide kruisvormige servohefbomen (1) moeten zo uitgelijnd zijn, dat de aanstuurhefbomen exact in een hoek van 90° t.o.v. de aanstuurstangen (2) staan. Lichte afwijkingen kunnen met de trimschuivers van de zender gecorrigeerd worden. Maak bij grotere afwijkingen de schroef bij de servohefboom (3) los, trek de hefboom naar boven weg en plaats deze weer één „tand“ verder of terug. Is de positie van de servohefboom correct, dan wordt de bevestigingsschroef weer ingedraaid. 102 Afbeelding 11 g) Inhangen van de roeraansturingen • Nadat u de correcte positie van de servohefbomen gecontroleerd resp. ingesteld heeft, kunt u nu de vorkkoppen (1) van de aanstuurstangen telkens in de middelste boring van de roerhoorns (2) inhangen. • Controleer vervolgens bij ingeschakelde zend- en ontvangstinstallatie, of de roeren exact in de middenpositie staan. Het richtingsroer (3) mag geen uitslag naar rechts of naar links vertonen, het hoogteroer (4) mag niet naar boven of naar onderen gericht zijn (zie ook Afbeelding 13). • Bij afwijkingen t.o.v. de middenpositie kunt u door het verdraaien van de vorkkoppen de totale lengte van de aansturing veranderen en zo de roerklep exact afstellen. Afbeelding 12 Attentie! Schakel in ieder geval eerst de ontvangstinstallatie uit, vóórdat u instelwerkzaamheden bij de aanstuurstangen uitvoert. Praktische tip: U ziet een scheve stand van de roerklappen het beste, wanneer u het model vanuit enige afstand exact van achteren bekijkt. h) Controleren van de roerfuncties • Stel eerst de zender en vervolgens het model in werking. De veiligheidstoets voor de motorfunctie mag niet worden bediend, om een ongewenst starten van de motor te vermijden. • Wanneer de stuurknuppel voor het richtings- en hoogteroer (zie afbeelding 2, pos. 4) en de daarbij horende trimhendel (zie afbeelding 2, pos. 3 en 5) zich in de middelste stand bevindt, moet ook het richtingsroer (zie afbeelding 13, pos. 1) en het hoogteroer (zie afbeelding 13, pos. 3) precies in de middelste stand worden afgesteld. Afbeelding 13 103 • Wanneer u de stuurknuppel voor het richtings- en hoogteroer (zie afbeelding 2, pos. 4) naar beneden trekt, moet het hoogteroer naar boven uitslaan. Tijdens het vliegen wordt daardoor het staartvlak naar beneden gedrukt en het model stijgt naar boven weg. • Indien het hoogteroer precies andersom reageert, dan kunt u met behulp van de reserve-schakelaar (zie afbeelding 2, pos. 7) de draairichting van de temperatuursensor omschakelen. Voor elk stuursignalen is een aparte schakelaar aanwezig. De looprichting van het hoogteroer wordt met de 2e schakelaar van links (CH2) omgeschakeld. Afbeelding 14 • Wanneer u de stuurknuppel voor het richtings- en hoogteroer (zie afbeelding 2, pos. 4) naar boven drukt, moet het hoogteroer naar beneden uitslaan. Tijdens het vliegen wordt daardoor het staartvlak naar boven gedrukt en het model duikt naar beneden weg. • Deze stuurfunctie wordt gebruikt om het model in een normale vliegpositie te brengen, wanneer het door een stuurfout of een windbui te sterk naar boven wil stijgen. Afbeelding 15 104 • Wanneer u de stuurknuppel voor het richtings- en hoogteroer (zie afbeelding 2, pos. 4) naar links drukt, moet het richtingsroer naar links uitslaan. Tijdens het vliegen wordt daardoor het staartvlak naar rechts gedrukt en het model zal door de veranderde bevestigingselementen bij de vleugels om de lengteas naar links rollen. Hierbij moet bovendien licht aan het hoogteroer worden getrokken, zodat het model in deze schuine olieviscositeit geen hoogte verliest. • Indien het richtingsroer precies andersom reageert, dan kunt u met behulp van de reserve-schakelaar (zie afbeelding 2, pos. 7) de draairichting van de schermverlichting omschakelen. Voor elk stuursignalen is een aparte schakelaar aanwezig. De looprichting van het richtingsroer wordt met de schakelaar linksbuiten (CH1) omgeschakeld. Afbeelding 16 Wanneer u de stuurknuppel voor het richtings- en hoogteroer (zie afbeelding 2, pos. 4) naar rechts drukt, moet het richtingsroer naar rechts uitslaan. Tijdens het vliegen wordt daardoor het staartvlak naar links gedrukt en het model zal door de veranderde bevestigingselementen bij de vleugels om de lengteas naar rechts rollen. Hierbij moet bovendien licht aan het hoogteroer worden getrokken, zodat het model in deze schuine olieviscositeit geen hoogte verliest. Afbeelding 17 • Schakel na het afsluiten van de test eerst het model en vervolgens de zender weer uit. 105 i) Controleren van de motorfunctie • Vóóruit u een motorbehuizing uitvoert, moet u de vliegangst laden en zich ervan verzekeren dat het model tijdens de test stevig wordt vastgehouden. Let op, dat geen losse voorwerpen zoals papier of plastic folie door de propeller aangezogen kunnen worden. • Houd in ieder geval voorwerpen en ook lichaamsdelen uit het draaibereik van de propeller weg. • Neem om de motortest uit te voeren eerst de zender in bedrijf en schakel vervolgens de ontvangstinstallatie van het model in. Afbeelding 18 Attentie, belangrijk! Voor u de schermverlichting (zie afbeelding 10, pos. 6) aan het model indrukt, verzekert u zich ervan dat de stuurknuppel voor de motorfunctie zich in de onderste stand “Motor Uit” bevindt. • Is dit niet het geval, dan start de propeller direct na het bedienen van de veiligheidstoets, hierbij bestaat een groot gevaar voor verwondingen! Bovendien is schade aan het model e.d. mogelijk. • Nadat u de juiste stand van de schuifregelaar voor de motorfunctie gecontroleerd resp. gecorrigeerd heeft, kunt u de veiligheidstoets bij het model bedienen. • Als de stuurknuppel voor de motorfunctie traag naar boven/voor wordt geschoven, loopt de propeller aan en verhoogt het toerental naargelang de stand van de stuurknuppel. Het max. toerental is dan bereikt, als de stuurknuppel zich tegen de bovenste aanslag bevindt. • Voer een korte motortest uit, waarbij u het regel- en uitschakelgedrag van de motor test. Schakel vervolgens eerst de ontvangstinstallatie en daarna de zender weer uit. 106 12. Model invliegen Nadat u de werking van de motor en de richting van de roerbewegingen gecontroleerd heeft, is uw model klaar voor de eerste vlucht. Wij adviseren om in ieder geval contact op te nemen met een ervaren modelpiloot of een modelbouwvereniging bij u in de buurt te zoeken wanneer u met het invliegen van een vliegmodel niet vertrouwd bent. Wanneer dit niet mogelijk is, zoek dan een geschikt vliegterrein en wacht op een dag met weinig wind. a) Reikwijdtetest Vóór de eerste start moeten de vliegaccu en de eventuele accu’s in de zender volgens de instructies van de fabrikant worden opgeladen. Voer op het vliegterrein eerst een reikwijdtetest van de afstandsbediening uit. Stel hiervoor de zender en vervolgens de ontvanger in werking. Controleer nu de reikwijdte door langzaam weg te gaan van het model dat door een helper vastgehouden wordt. Tot op een afstand van minstens 150 m moeten alle roerfuncties ook met draaiende motor zonder problemen te besturen zijn. b) De eerste start Neem een starthelper mee die het elektromodel bij vol motorvermogen met een zachte zwaai tegen de wind in gooit. Onze tip: Om de vliegpositie van uw model nauwkeurig te kunnen zien, gaat u het best op enige afstand achter uw helper staan en kijkt u precies in de vliegrichting van het startende model. Bij een correcte montage zal het model met een vlakke hoek snel opstijgen. Probeer hierbij zo min mogelijk te sturen. Pas wanneer het model vanzelf zijn vliegpositie verandert en b.v. een bocht vliegt, te snel stijgt of de neus naar beneden wil drukken, corrigeert u de vliegpositie met de noodzakelijke stuurcommando’s. Voor de fijngevoelige correctie van de vliegpositie en voor doelgerichte richtingswijzigingen uit de normale vliegpositie zijn slechts kleine resp. korte knuppelbewegingen bij de zender vereist. c) Bochten vliegen Het vliegen van bochten wordt met het richtingsroer gestart, hierdoor neigt het model naar de zijkant. Wanneer de gewenste schuine stand van het model bereikt is, wordt het richtingsroer terug naar de middenpositie gestuurd. Gelijktijdig wordt door zacht trekken aan de stuurknuppel voor het hoogteroer, de bocht op gelijkblijvende hoogte gevlogen. Als het model in de gewenste richting vliegt, kunt u met een korte beweging van het richtingsroer in de andere richting het model weer horizontaal laten vliegen en het hoogteroer weer naar de middenpositie terug brengen. Als het model in de bocht hoogte verliest, heeft u te weinig aan de stuurknuppel voor het hoogteroer getrokken. Als het model in de bocht naar boven stijgt, heeft u te veel aan de stuurknuppel voor het hoogteroer getrokken. Werd de bocht zeer ruim genomen, dan werd het richtingsroer te weinig of niet lang genoeg bestuurd. Werd de bocht zeer klein en het model neemt daarbij een enorme schuine stand in, dan werd het richtingsroer te sterk resp. te lang bediend. 107 Attentie! Let bij het vliegen altijd op voldoende vliegsnelheid. Door te sterk aan de stuurknuppel van het hoogteroer te trekken wordt het model te langzaam en kan naar voren over de punt van de romp of zijdelings over een vleugel afglijden. Vlieg daarom in het begin met voldoende veiligheidshoogte om aan het besturingsgedrag van het model te kunnen wennen. Probeer echter niet te ver weg te vliegen, zodat de vliegpositie altijd duidelijk beoordeeld kan worden. d) Model trimmen Wanneer uw model bij een rechte vlucht telkens naar één kant trekt, corrigeer dan met behulp van de trimschuivers de noodzakelijke neutrale positie van de betreffende roeren. Richtingsroer: Trekt het model naar links, verschuift dan de trimhendel (zie afbeelding 2, pos. 5) stapsgewijs naar rechts tot het model recht vliegt. Trekt het model dan naar rechts, dan moet er een trimcorrectie naar links worden uitgevoerd. Hoogteroer: De trimhendel voor het hoogteroer (zie afbeelding 2, pos. 3) dient zo ingesteld te zijn, dat het model met maximaal motorvermogen met een vlakke hoek stijgt en met minder motorvermogen op een gelijkblijvende hoogte vliegt. Motorfunctie: De trimhendel voor de motorfunctie (zie afbeelding 2, pos. 10) moet zich altijd in de middelste positie bevinden, zodat het motortoerental zuiver kan worden geregeld. e) De eerste landing Net als de start moet de landing altijd tegen de wind in worden uitgevoerd. Verlaag het motorvermogen en vlieg grote vlakke cirkels. Trek daarbij niet te hard aan het hoogteroer om de vlieghoogte gecontroleerd te verlagen. Kies de laatste bocht voor de landing zodanig dat u in geval van nood nog voldoende plaats voor de landing heeft en de vliegrichting bij het landen niet meer duidelijk gecorrigeerd hoeft te worden. Als het model de geplande landingslijn vliegt, verlaagt u het motorvermogen verder en houdt u het model met het hoogteroer horizontaal. Het model moet nu verder zakken en naar het geplande landingspunt aan het einde van een gedachte landingslijn toe vliegen. Let in deze kritische vliegfase vooral op voldoende vliegsnelheid en maak het model niet te langzaam door het motorvermogen te sterk te verlagen of door te stevig aan het hoogteroer te trekken. Pas kort voor het landen wordt de motor afgezet en het model met geheel doorgetrokken hoogteroer geland. Na de landing kunt u indien nodig de stangen voor het richtings- en hoogteroer bijstellen, zodat het model recht vliegt en de trimhendels aan de zender weer in de middenpositie staan. 108 13. Binding-functie Opdat de zender en ontvanger met elkaar functioneren, moeten deze door dezelfde digitale codering met elkaar worden verbonden. In de leveringstoestand zijn zender en ontvanger op elkaar afgestemd en kunnen onmiddellijk worden ingezet. De vernieuwing van de bindingsinstelling is in de eerste plaats na een vervanging van de zender of ontvanger of voor het verhelpen van storingen wenselijk. Onmiddellijk na het inschakelen probeert de ontvanger een geldig zendersignaal te ontvangen. Als de zender uitgeschakeld of niet aan de ontvanger gekoppeld zijn, dooft de LED in de ontvanger na korte tijd uit (zie afbeelding 19, pos. 2). Bij een correct gekoppelde ontvanger brandt de LED permanent wanneer een geldig zendersignaal wordt ontvangen. Ga als volgt te werk om de binding-functie uit te voeren: • Zender en ontvanger moeten zich in de onmiddellijke omgeving van elkaar (max. 50 cm) bevinden. • Schakel de zender en ontvanger uit. • Sluit de vliegaccu aan het model aan zodat de ontvanger na het inschakelen van stroom wordt voorzien. • Druk op de binding-knop (1) en houd deze ingedrukt terwijl de ontvanger is uitgeschakeld. • Schakel de ontvanger in terwijl u de knop ingedrukt houdt. De LED in de ontvanger (2) begint langzaam te knipperen. • Laat de binding-knop aan de ontvanger los. • Schakel vervolgens de zender met de aan-/uitschakelaar in. De LED in de ontvanger gaat na korte tijd gedurende ca. 2 seconden uit en brandt na een succesvolle koppeling opnieuw permanent. De servo’s reageren nu op de stuurbevelen van de zender. Afbeelding 19 • Controleer vervolgens de functie en het bereik van de afstandsbediening. 109 14. Onderhoud en verzorging a) Algemeen Controleer regelmatig de roerbesturingen en de stuurfuncties van de servo’s op uw model. Alle beweegbare onderdelen moeten gemakkelijk kunnen bewegen, maar mogen geen speling in de lagers vertonen. Giet regelmatig een druppel olie op het voorste en achterste lager van de motoras. Reinig de buitenkant van het model en de afstandsbediening alleen met een zachte en droge doek of kwast. U mag in geen geval agressieve reinigingsproducten of chemische oplosmiddelen gebruiken, aangezien hierdoor het oppervlak beschadigd zou kunnen worden. b) Vervangen van de propeller Bij een landing kan het door het in aanraking komen met een steen e.d. voorkomen, dat de propeller beschadigd wordt en vervangen moet worden. Voor dit geval wordt met het model een passende reservepropeller meegeleverd. Trek eerst de zwarte kunststofspits (1) van de spinner af. Verwijder dan de vasthoudschroef (2) en trek de spinner (3) naar voren af. Met een grote vlakke schroevendraaier kun u nu het propellermiddenstuk van de motoras schuiven. Schuif vervolgens het nieuwe propellermiddenstuk (4) op de as. Afbeelding 20 Attentie! Het middenstuk mag maar zover opgeschoven worden, dat het tegen de bevestigingsschroef van de motor sleept Past het propellermiddenstuk correct, borg het dan met wat dunvloeibare secondenlijm. Laat hiervoor een druppel lijm in de boring (5) van het propellermiddenstuk lopen. Nadat u de spinner opgeschoven en vastgeschroefd heeft, wordt aan het einde weer de spinnerkap geplaatst. Belangrijk! Gebruik bij vervanging van mechanische onderdelen uitsluitend de door de fabrikant aangeboden originele reserveonderdelen. De vervangonderdelen vindt u op onze internetpagina www.conrad.com in het slijtageonderdelen van het betreffende product. U kunt de slijtageonderdelen ook telefonisch aanvragen. De ongevalpreventie vindt u aan het begin van deze gebruiksaanwijzing in het hoofdstuk “Inleiding”. 110 15. Verhelpen van storingen Het model en het afstandsbedieningssysteem werden volgens de nieuwste technische inzichten vervaardigd. Er kunnen desondanks problemen of storingen optreden. Wij willen u daarom uitleggen hoe u mogelijke storingen kunt verhelpen. Probleem Oplossing De zender reageert niet. • Controleer de batterijen of accu’s van de zender. • Controleer de polariteit van de batterijen of accu’s. • Controleer de functieschakelaar. De zender schakelt onmiddellijk of na korte • Controleer de batterijen of accu’s van de zender of vervang tijd vanzelf uit. deze. Het systeem heeft slechts een kleine reik- • Controleer de batterijen of accu’s van de zender en het model. wijdte. • Kijk de antenne van de ontvanger op beschadigingen na en controleer de elektrische doorgang. • Ontvangstantenne voor testdoeleinden anders in het model leggen. Het model reageert niet. • Controleer de vliegaccu of het stekkercontact in het model. • Controleer de stekkerverbindingen van de ontvanger. • Ontvanger opnieuw aan de zender koppelen. De motor start niet. • Veiligheidstoets controleren. • Controleer de vliegaccu. • Controleer de motor resp. regelaar. • Bekabeling in het model op beschadigingen controleren. Servos brommen of snorren. • Roerverbindingen op lichte loop controleren. • Servo zonder verbinding testen. • Servo vervangen. Een servo werkt niet. • Stekkercontact aan de ontvanger controleren. • Servo aan een andere ontvangeruitgang controleren. • Andere servo voor testdoeleinden aan defecte ontvangeruitgang aansluiten. 111 16. Afvoer a) Product Elektronische apparaten kunnen gerecycled worden en horen niet thuis in het huisvuil. Het product dient na afloop van de levensduur volgens de geldende wettelijke voorschriften te worden afgevoerd. Verwijder evt. geplaatste batterijen/accu’s en gooi deze afzonderlijk van het product weg. b) Batterijen/accu´s U bent als eindverbruiker volgens de KCA-voorschriften wettelijk verplicht alle lege batterijen/accu’s in te leveren; verwijdering via het huisvuil is niet toegestaan. Batterijen/accu’s die schadelijke stoffen bevatten worden gekenmerkt door het hiernaast vermelde symbool, dat erop wijst dat deze niet via het huisvuil mogen worden afgevoerd. De aanduidingen voor irriterend werkende, zware metalen zijn: Cd = cadmium, Hg = kwik, Pb = lood (de aanduiding staat op de batterijen/ accu’s, bv. onder het vuilnisbak-symbool dat links afgebeeld is). Lege batterijen en niet meer oplaadbare accu´s kunt u gratis inleveren bij de verzamelplaatsen van uw gemeente, onze filialen of andere verkooppunten van batterijen en accu´s. Zo voldoet u aan de wettelijke verplichtingen voor afvalscheiding en draagt u bij aan de bescherming van het milieu. 17. Verklaring van conformiteit (DOC) Hiermee verklaart Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Straße 1, D-92240 Hirschau, dat dit product met richtlijn 2014/53/EU overeenstemt. De volledige tekst van de EU-conformiteitsverklaring is beschikbaar op het volgende internetadres: www.conrad.com/downloads Kies een taal door een vlagsymbool te selecteren en voer het bestelnummer van het product in het zoekveld in; vervolgens kunt u de EU-conformiteitsverklaring in pdf-formaat downloaden. 112 18. Technische gegevens a) Modelvliegtuig Motor.................................................................Type 380 Stroomvoorziening.............................................NiMH accu, 8,4 V/600 mAh Spanwijdte.........................................................1200 mm Romplengte.......................................................870 mm Gewicht..............................................................490 g b) Zender Frequentiebereik ...............................................2,4...2,48 GHz Zendvermogen..................................................<20 dBm Aantal kanalen...................................................4 Stroomvoorziening.............................................8 AA/mignon batterijen of accu’s, 9,6 - 12 V/DC Afmetingen (B x H x D)......................................190 x 200 x 85 mm Gewicht..............................................................482 g c) Stekkerlader Voedingsspanning.............................................100 - 240 V/AC, 50/60 Hz Laadstroom........................................................250 mA 113
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116

Reely 1542913 Handleiding

Categorie
Speelgoed met afstandsbediening
Type
Handleiding