Documenttranscriptie
Elektro-Flugmodell „Phönix Plus“ RtF
Electric Flight Model „Phönix Plus“ RtF
Modèle réduit d’avion électrique
« Phönix Plus » RtF
Elektrisch modelvliegtuig „Phönix Plus“ RtF
Best.-Nr. / Item No. / N° de commande / Bestelnr. 1302975
Bedienungsanleitung
Operating Instructions
Notice d’emploi
Gebruiksaanwijzing
Seite 2 - 28
Page 29 - 55
Page 56 - 82
Pagina 83 - 109
Version 02/15
7
Inhoudsopgave
$
Pagina
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Inleiding..............................................................................................................................................................84
Verklaring van symbolen.....................................................................................................................................85
Voorgeschreven gebruik.....................................................................................................................................85
Productomschrijving...........................................................................................................................................85
Leveringsomvang...............................................................................................................................................86
Veiligheidsaanwijzingen......................................................................................................................................87
a) Algemeen.....................................................................................................................................................87
b) Voor de ingebruikname.................................................................................................................................87
c) Tijdens het gebruik.......................................................................................................................................88
7. Batterij- en accuvoorschriften.............................................................................................................................89
8. Opbouw van het model.......................................................................................................................................90
a) Montage van de hoogte- en richtingsroeren.................................................................................................91
b) Controle van de stuurstangen aan de rolroeren...........................................................................................92
c) Montage van de vleugels..............................................................................................................................93
d) Bevestiging van de vleugels voor het vliegen...............................................................................................94
e) Propeller monteren.......................................................................................................................................95
9. Ingebruikname van het model............................................................................................................................96
a) Afstandsbediening in gebruik nemen...........................................................................................................96
b) Opladen van de vliegaccu............................................................................................................................96
c) Montage van de stuurstangen aan hoogte- en richtingsroeren....................................................................96
d) Plaatsen en aansluiten van de vliegaccu.....................................................................................................97
e) Instellen van het zwaartepunt.......................................................................................................................98
f) Controle van de besturingsfuncties..............................................................................................................98
g) Instellen van de roeruitslagen.....................................................................................................................102
10. Invliegen van het model....................................................................................................................................103
a) Bereiktest....................................................................................................................................................103
b) De start.......................................................................................................................................................103
c) De curvenvlucht..........................................................................................................................................103
d) Intrimmen van het model............................................................................................................................104
e) De eerste landing.......................................................................................................................................104
11. Propeller vervangen..........................................................................................................................................105
12. Programmeren van de vliegregelaar................................................................................................................106
a) Neutrale stand (motor uit)...........................................................................................................................106
b) Motorrem....................................................................................................................................................106
c) Andere programmeermogelijkheden..........................................................................................................106
d) Onderspanningsherkenning naargelang accutype.....................................................................................107
83
13.
14.
15.
16.
Pagina
e) Accutype „LiPo“..........................................................................................................................................107
f) Accutype „NiMH“........................................................................................................................................107
g) Accutype „LiFe“..........................................................................................................................................107
h) Motortiming.................................................................................................................................................107
Onderhoud en verzorging.................................................................................................................................108
Verwijderen.......................................................................................................................................................108
a) Algemeen...................................................................................................................................................108
b) Batterijen en accu´s....................................................................................................................................109
Verklaring van overeenstemming (DOC)..........................................................................................................109
Technische gegevens.......................................................................................................................................109
1.
Inleiding
Geachte klant,
Hartelijk dank voor de aanschaf van dit product.
Dit product voldoet aan de wettelijke nationale en Europese normen.
Volg de instructies van de gebruiksaanwijzing op om deze status van het apparaat te handhaven en een ongevaarlijke
werking te garanderen!
Deze gebruiksaanwijzing hoort bij dit product. Deze bevat belangrijke instructies voor de ingebruikname en
bediening. Let hierop, ook wanneer u dit product aan derden doorgeeft.
Bewaar deze gebruiksaanwijzing om haar achteraf te raadplegen!
Alle vermelde bedrijfs- en productnamen zijn handelsmerken van de respectievelijke eigenaren. Alle rechten voorbehouden.
Bij technische vragen kunt u zich wenden tot onze helpdesk.
Voor meer informative kunt u kijken op www.conrad.nl of www.conrad.be
84
2.
Verklaring van symbolen
Een uitroepteken in een driehoek wijst op speciale gevaren bij gebruik, ingebruikneming of bediening.
Het „pijl“-symbool wijst op speciale tips en bedieningsvoorschriften.
3.
Voorgeschreven gebruik
Dit product is een door een modelvliegtuig, dat met behulp van een afstandsbediening, radiografisch bestuurd wordt.
Het model is geschikt voor gebruik in open lucht en werd ontworpen voor beginners in de modelvliegtuigsport.
Het product mag niet vochtig of nat worden.
Het product is niet geschikt voor kinderen onder 14 jaar.
Volg alle veiligheidsinstructies in deze gebruiksaanwijzing op. Deze bevat belangrijke informatie voor het
gebruik van het product.
U alleen bent verantwoordelijk voor een veilige werking van het model!
4.
Productomschrijving
Bij het vliegtuigmodel „Phönix Plus“ gaat het om een zweefvliegtuig met elektrische motor, dat geschikt is voor beginnende modelpiloten. Voor het afwerken en het later gebruik is slechts een beperkte kennis in de omgang met
vliegtuigmodellen vereist.
Het model is volledig in EPO (= geëxpandeerd poly-olefine) gemaakt en er werd een decoratieve folie op gekleefd.
Dit speciale mateiraal is zeer flexibel en breekbestendig, waardoor het optimaal geschikt is voor een beginner in de
modelvliegtuigbouw.
Naast het modelvliegtuig worden alle noodzakelijke onderdelen voor de roersturingen en ook een afstandsbediening
van 2,4 GHz in de leveringsomvang meegeleverd.
De bestuurbare functies zijn: rolroeren, hoogteroeren, richtingsroeren en de toerentalregelaar van de motor.
In deze gebruiksaanwijzing worden bij elke bouwstap overeenkomstige afbeeldingen getoond die het belangrijkste weergeven. In de tekst wordt op bijzonderheden gewezen.
De foto‘s dienen als illustratie en kunnen bij het modelvliegtuig en bij de afstandsbediening in kleur en vorm
afwijken van de effectieve leveringsomvang.
85
5.
Leveringsomvang
Voordat u met het bouwen begint, dient u aan de hand van de stukslijst de leveringsomvang van uw model te controleren.
• Romp met cabinekap
• Vleugels links en rechts
• Horizontaal staartvlak
• Verticaal staartvlak
• Vleugelstaf (vleugelverbinder)
• Propeller
• Vliegaccu
• Zender
• Gebruiksaanwijzing voor modelvliegtuig
• Gebruiksaanwijzing voor afstandsbesturing
Voor de montage en het gebruik zijn nog de volgende onderdelen nodig, die niet bij het model zijn meegeleverd:
• Scherp cuttermes
• Fijn schuurpapier
• Schroevendraaiers in verschillende groottes
• LiPo-laadapparaat voor het opladen van de vliegaccu
• Laadkabel met T-stekker
• Vier batterijen van het type AA/mignon voor de zender
In de praktijk geteste onderdelen vindt u in onze catalogus op www.conrad.com.
86
6.
Veiligheidsaanwijzingen
Bij beschadigingen veroorzaakt door het niet opvolgen van deze gebruiksaanwijzing vervalt ieder
recht op garantie. Voor gevolgschade die hieruit ontstaat, zijn wij niet aansprakelijk!
Voor materiële schade of persoonlijk letsel, veroorzaakt door ondeskundig gebruik of het niet opvolgen van de veiligheidsaanwijzingen, aanvaarden wij geen aansprakelijkheid! In zulke gevallen
vervalt de garantie.
Onder de garantie vallen bovendien niet de normale slijtage en schade door ongelukken of neerstorten (vb.
gebroken propellers of onderdelen van het vliegtuig).
Geachte klant,
Deze veiligheidsvoorschriften hebben niet alleen de bescherming van het product, maar ook van uw gezondheid en die van andere personen tot doel. Lees daarom dit hoofdstuk zeer aandachtig door voordat u
het product gebruikt!
a) Algemeen
Let op, belangrijk!
Bij gebruik van het model kan het tot materiële schade of lichamelijke letsels komen. Houd rekening met het
feit dat u voor het gebruik van het model voldoende verzekerd bent, bijv. via een aansprakelijkheidsverzekering. Informeer indien u reeds beschikt over een aansprakelijkheidsverzekering voor u het model in bedrijf
neemt bij uw verzekering of het gebruik van het model mee verzekerd is.
Let op: In sommige landen van de EU bestaat een verzekeringsplicht voor alle vliegmodellen!
• Om veiligheids- en keuringsredenen (CE) is het eigenmachtig ombouwen en/of veranderen van het product of de
componenten niet toegestaan.
• Het product is geen speelgoed. Het is niet geschikt voor kinderen onder de 14 jaar.
• Het product mag niet vochtig of nat worden.
• Wendt u zich tot een ervaren modelsporter of een modelbouwclub als u nog niet genoeg kennis heeft voor het
gebruik van op afstand bediende modellen.
• Laat het verpakkingsmateriaal niet achteloos liggen. Dit kan voor kinderen gevaarlijk speelgoed zijn.
• Wendt u zich tot ons (zie hoofdstuk 1 voor de contactgegevens) of een andere vakman indien u vragen heeft die
niet met behulp van deze gebruiksaanwijzing opgehelderd kunnen worden.
b) Voor de ingebruikname
• Stel bij het gelijktijdig gebruik van meerdere afstandsbedieningen van 2,4 GHz door geschikte tests vast, of uw
afstandsbediening niet in haar functie wordt gestoord en of uw afstandsbediening geen andere modellen in hun
werking stoort.
• Controleer regelmatig de technische veiligheid van uw model en het afstandsbedieningssysteem. Let hierbij op
zichtbare beschadigingen, zoals defecte steekverbindingen of beschadigde kabels. Alle bewegende onderdelen
van het model moeten soepel werken en de lagers mogen geen speling vertonen.
87
• Om de nodige accu‘s (vb. afstandsbedieningszender, vliegaccu) te gebruiken moeten de gegevens van de fabrikant
worden opgeladen.
• Als batterijen worden gebruikt als stroomvoorziening voor de zender, moeten deze voldoende restcapaciteit hebben
(eventueel met een batterijtester controleren). Als de batterijen leeg zijn, moet u steeds de hele set batterijen vervangen.
• Vóór elk gebruik moeten de instellingen van de trimmers van de zender voor de verschillende stuurrichtingen worden gecontroleerd en indien nodig worden versteld.
• Controleer vóór iedere inbedrijfstelling de correcte en vaste montage van de propeller.
• Controleer regelmatig de propeller op beschadigingen. Beschadigde propellers zijn een gevaar en mogen niet meer
in gebruik genomen worden.
• Schakel steeds eerst de zender in. Pas dan mag het ontvangstapparaat in gebruik worden genomen door het aan
de vliegaccu in het model te koppelen. Anders kunnen er onvoorspelbare reacties optreden en de propeller zou
onbedoeld kunnen beginnen te draaien.
• Let er bij draaiende propeller op dat er zich geen voorwerpen en lichaamsdelen in het draai- en aanzuigbereik van
de propeller bevinden.
c) Tijdens het gebruik
• Neem geen risico bij het gebruik van het model! Uw eigen veiligheid en die van uw omgeving is afhankelijk van uw
verantwoord gebruik van het model.
• Een verkeerd gebruik van het product kan zware letsels en beschadigingen tot gevolg hebben! Houd daarom bij het
vliegen voldoende afstand tot personen, dieren en voorwerpen.
• Kies een deugdelijk terrein voor het gebruik van uw modelvliegtuig.
• U mag het model alleen besturen als uw reactievermogen niet verminderd is. Vermoeidheid of beïnvloeding door
alcohol of medicijnen kunnen verkeerde reacties tot gevolg hebben.
• Vlieg nooit rechtstreeks op toeschouwers of op uzelf af.
• Richt de antenne van de zender nooit direct op het model. Daardoor wordt de signaaloverdracht naar het model en
dus het bereik aanzienlijk slechter.
• Laat de afstandsbediening (zender) steeds ingeschakeld zolang het model in gebruik is. Koppel na de landing
steeds eerst de vliegaccu los. Pas daarna mag de afstandsbediening worden uitgeschakeld.
• In geval van een defect of een verkeerde werking moet eerst de oorzaak van de storing verholpen worden voordat
u het model weer start.
• Stel het model en de afstandsbediening niet gedurende langere tijd bloot aan direct zonlicht of grote hitte.
88
7.
Batterij- en accuvoorschriften
Het gebruik van batterijen en accu´s is vandaag de dag weliswaar vanzelfsprekend, maar er bestaan toch
tal van gevaren en problemen. Vooral bij LiPo en Li-ion accu´s met hun hoge energie-inhoud (in vergelijking
met gewone NiMh-accu´s) moeten er diverse voorschriften in acht genomen worden aangezien er anders
explosie- en brandgevaar bestaat.
Neem altijd de volgende informatie en veiligheidsvoorschriften in acht bij het gebruik van batterijen en
accu´s.
• Houd batterijen/accu´s buiten het bereik van kinderen.
• U mag batterijen/accu´s niet zomaar laten rondslingeren wegens het gevaar dat kinderen of huisdieren ze inslikken.
In dit geval dient u onmiddellijk een arts te raadplegen!
• Neem de accu voor het opladen uit het model en leg deze op een vuurvaste ondergrond. Zorg voor voldoende
afstand t.o.v. brandbare voorwerpen.
• U mag de vliegaccu nooit direct na het gebruik opladen. Laat de LiPo-vliegaccu altijd eerst afkoelen (tenminste
5 - 10 minuten).
• U mag enkel intacte accu´s opladen die niet beschadigd zijn. Als de uitwendige isolatie van de vliegaccu beschadigd
is of als deze een andere vorm heeft of bol staat, mag de vliegaccu in geen geval opgeladen worden. In dit geval
bestaat er een acuut gevaar voor brand en explosies!
• U mag de omhulling van de vliegaccu nooit beschadigen, de folie niet doorknippen of met scherpe voorwerpen in
de accu prikken. Er bestaat brand- en explosiegevaar!
• Omdat zowel het laadapparaat als de accupack warm worden tijdens het opladen, moet er voor voldoende ventilatie
gezorgd worden. Dek het oplaadtoestel en de vliegaccu nooit af! Dit geldt uiteraard over het algemeen ook voor
andere oplaadtoestellen en accu‘s.
• Het laadapparaat mag alleen in droge en gesloten ruimtes worden gebruikt. Laadapparaat en vliegaccu mogen niet
vochtig of nat worden.
• U mag accu’s nooit onbewaakt laten tijdens het opladen.
• Stel het laadapparaat en de vliegaccu niet bloot aan hoge/lage temperaturen en direct zonlicht.
• Koppel de vliegaccu los van het laadapparaat als de accu volledig opgeladen is.
• Zorg dat batterijen/accu´s niet worden kortgesloten, doorboord of in vuur worden geworpen. Er bestaat explosiegevaar!
• Lekkende of beschadigde batterijen/accu´s kunnen bij huidcontact bijtende wonden veroorzaken; draag in dit geval
veiligheidshandschoenen.
• Uit batterijen/accu‘s lopende vloeistoffen zijn chemisch zeer agressief. Voorwerpen of oppervlaktes die daarmee
in aanraken komen, kunnen deels ernstig beschadigd raken. Bewaar batterijen/accu‘s daarom op een geschikte
plaats.
• Gewone niet-oplaadbare batterijen mogen niet worden opgeladen. Er bestaat brand- en explosiegevaar! U mag
alleen accu´s opladen die hiervoor geschikt zijn. Gebruik geschikte opladers.
Batterijen (1,5 V) zijn bestemd voor eenmalig gebruik. Lege batterijen moeten volgens de geldende wettelijke voorschriften worden ingeleverd.
89
• Let bij het plaatsen van de batterijen/accu´s in de zender en bij de aansluiting van een vliegaccu op de vliegregelaar
op de juiste polariteit (let op plus/+ en min/-).
Bij een omgekeerde polariteit worden niet alleen de zender, maar ook het vliegmodel en de accu beschadigd. Er
bestaat brand- en explosiegevaar.
• Als u het product langere tijd niet gebruikt (bijv. als u het opbergt), moet u de batterijen (of accu´s) uit de afstandsbediening nemen om beschadigingen door lekkende batterijen/accu´s te voorkomen. Koppel bovendien de vliegaccu
los van de vliegregelaar.
Let op!
Laat de vliegaccu niet op het modelvliegtuig aangesloten als u deze niet gebruikt (b.v. bij het transport of de
opslag). Anders kan de vliegaccu diepontladen worden. Hierdoor gaat deze kapot en wordt onbruikbaar!
• Laad de accu´s ongeveer om de 3 maanden op daar anders door de zelfontlading de zogeheten diepontlading kan
optreden waardoor de accu´s onbruikbaar kunnen worden.
• Wissel steeds de hele reeks batterijen, resp. accu‘s in de zender. U mag geen volle en halfvolle batterijen of accu´s
door elkaar gebruiken. Gebruik steeds batterijen of accu´s van hetzelfde type en dezelfde fabrikant. U mag nooit
batterijen en accu´s door elkaar gebruiken!
• Let bij de omgang met LiPo-accu‘s op de speciale veiligheidsaanwijzingen van de accufabrikant!
8.
Opbouw van het model
Voordat u het model in elkaar gaat zetten, dient u eerst elk hoofdstuk zorgvuldig door te lezen. Voor de
duidelijkheid is steeds een afbeelding bijgevoegd die de beschreven bouwfase weergeeft.
Voor het design en de kleuren van het model en de afstandsbediening richt u zich bijvoorbeeld naar de
afbeelding op de verpakking. Design- en kleurafwijkingen in deze gebruiksaanwijzing zijn echter mogelijk.
De afbeeldingen in deze gebruiksaanwijzing dienen enkel ter illustratie.
Voer de overeenkomstige werkzaamheden aan de betreffende delen pas uit, als u de informatie goed
begrijpt en precies weet waar u moet op letten.
90
a) Montage van de hoogte- en richtingsroeren
Plaats het richtingsroer (1) in de voorziene uitsparing in het hoogteroer (2) en deze eenheid dan op de uitsparingen
aan de romp. Onnauwkeurige passingen moeten met een cuttermes en/of fijn schuurpapier voorzichtig worden gecorrigeerd.
Controleer verder of een montage in een hoek van 90° mogelijk is.
Als alles perfect is, moet het hoogte- met het richtingsroer met twee schroeven M3 x 40 mm aan de romp worden
bevestigd (3).
Controleer of een montage in overeenstemming met afbeelding 2 probleemloos mogelijk is. Idealiter moet de vleugel
hiervoor gemonteerd zijn en de staartvlakeenheid in overeenstemming met afbeelding 1 worden afgesteld.
Afbeelding 1
Afbeelding 2
91
b) Controle van de stuurstangen aan de rolroeren
De koppelingen van de rolroeren zijn reeds af fabriek gemonteerd (1). Controleer ook of de roerhoorns van de stuurstangen zich in de buitenste positie van de roerhoorns (2) bevinden.
Bij neutrale positie van trimming en stuurknuppel van het rolroer moeten de rolroeren zich eveneens in neutrale
positie bevinden en afsluiten met de achterzijde van de vleugel (3). Als dit niet het geval is, moeten de rolroeren door
het in- of uitdraaien van de vorkkoppen overeenkomstig worden verlengd.
De aansluiting van de rolroerservo wordt in het volgend hoofdstuk „Montage van de vleugels“ beschreven. De correcte werking wordt in het hoofdstuk „Controleren van de besturingsfuncties“ verklaard.
Afbeelding 3
92
c) Montage van de vleugels
De vleugels worden links en rechts in de uitsparingen aan de romp gemonteerd.
Schuif hiervoor de meegeleverde vleugelverbinders (2) in een van de vleugels (1). De vleugelverbinder wordt later
door een schroef vastgemaakt wanneer de vleugels zijn gemonteerd. Voor de montage van de vleugelverbinders
moeten deze schroeven bij de eerste montage eventueel een beetje worden uitgedraaid (zie afbeelding 5).
Schuif de vleugelverbinder (2) in de opening van het middendeel van de romp.
Steek de stekker van de rolroerservo aan het tegenstuk (3) bij de vleugelopname. De servostekkers passen maar
in een stand in het tegenstuk. Schuif de vleugelhelft voorzichtig in de uitsparing aan de romp tot de aanvorming van
de vleugel met de romp is verzonken. Let hierbij op dat de servokabel niet is ingeklemd en in de binnenkant van de
romp wordt geschoven.
Monteer vervolgens de tweede vleugelhelft op dezelfde manier aan de romp.
Afbeelding 4
93
d) Bevestiging van de vleugels voor het vliegen
De pasvormen van vleugel en vleugelopname aan de romp (1) garanderen voor vlieggebruik onvoldoende fixering.
Daarom worden de vleugels telkens door een schroef vastgemaakt die de voorste vleugelverbinder vastklemt (2).
Draai hiervoor de schroeven voorzichtig in de richting van de wijzers van de klok tot een vaste zekering gewaarborgd
is, maar zonder dat de vleugelverbinder door een te strak aanspannen wordt beschadigd.
Afbeelding 5
94
e) Propeller monteren
De propeller (1) is af fabriek reeds correct aan de alu-meenemer gemonteerd. Schuif deze eenheid op de motoras.
Let hierbij op dat een van beide madenschroeven van de meenemer (3) op de afgevlakte zijde van de motoras kan
worden ingeschroefd (2).
Span nu beide madenschroeven met een passende inbussleutel aan. De madenschroeven moeten hierbij met een
druppel borglak tegen lossen worden verzekerd.
Afbeelding 6
95
9.
Ingebruikname van het model
a) Ingebruikneming van de afstandsbediening
In deze gebruiksaanwijzing van het modelvliegtuig worden in de afbeelding over de afstandsbediening alleen de
stuurelementen weergegeven en dienen zo alleen ter illustratie. De precieze werking van de afstandsbediening wordt
in de afzonderlijk meegeleverde gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening verklaard.
b) Opladen van de vliegaccu
Laad de vliegaccu op in overeenstemming met de instructies van het gebruikte laadapparaat. Let vooral op de veiligheidsinstructies uit deze gebruiksaanwijzing en deze in de gebruiksaanwijzing van het laadapparaat.
c) Montage van de stuurstangen aan hoogte- en richtingsroeren
Stel de roerhoorns van de servo‘s voor hoogte- en richtingsroeren in de neutrale positie door het ontvangsttoestel in
bedrijf te nemen. Houd daarbij ook rekening met de informatie in het hoofdstuk „Stuurfuncties controleren“. Kort de
stangen voor hoogte- en richtingsroer aan de dempingsvlakken af door de vorkkoppen zodanig in- of uit te draaien dat
de dempingsvlakken zich in de neutrale stand bevinden en klik de vorkkoppen in de roerhoorns vast (1 en 2).
Bij het hoogte- en richtingsroer moeten de vorkkoppen voor de eerste vluchten in het buitenste gat van de roerhoorn
worden ingehaakt. De correcte werking wordt in het hoofdstuk „Controleren van de besturingsfuncties“ verklaard.
Afbeelding 7
96
d) De vliegaccu plaatsen en aansluiten
In afbeelding 8 ziet u de positie van de hoogteroerservo (1), vliegregelaar (2), het stekkersysteem (3) tussen vliegaccu
en vliegregelaar, de vliegaccu (4), richtingsroerservo (5) en de zijdelingse montageplaats van de ontvanger in de
romp (6).
De cabinekap (7) wordt door een roosterinrichting (8) aan de romp gehouden. De vliegaccu wordt na het afnemen
van de cabinekap voor in de romp geplaatst en vooraan in de rompspits met klittenband bevestigd. De vliegaccu mag
zich tijdens het vliegen niet bewegen.
De nodige positie van de vliegaccu wordt door het zwaartepunt bepaald.
Afbeelding 8
97
e) Zwaartepunt instellen
Het model moet door een geschikte opstelling van de vliegaccu (en indien nodig door het toevoegen van trimlood) zo
worden ingesteld, dat het zwaartepunt zich ca. 65 mm achter de neuslijst van de vleugel bevindt.
Markeer hiertoe aan de onderkant van de vleugels met een stift de overeenkomstige posities van het zwaartepunt.
Ondersteun vanaf de onderkant het in elkaar gezette vliegklare model op de meetpunten met de wijsvingers van uw
linker- en rechterhand (of een overeenkomstige voorziening).
Bij een correct zwaartepunt dient het modelvliegtuig een licht naar voren gebogen positie aan te nemen.
Belangrijk!
Meet het zwaartepunt steeds met de cockpit aangebracht.
Bepaal voorafgaand aan de eerste vlucht het zwaartepunt niet op 65 mm, maar op ca. 62 mm diepte. Het
optimale zwaartepunt kan dan steeds opnieuw vliegend worden verkregen en opnieuw ingesteld.
Afbeelding 9
f) Stuurfuncties controleren
Vóórdat u het model de eerste keer start, is het noodzakelijk dat u zich met de afstandsbediening en besturingsfuncties vertrouwd maakt en de functies van het model test. De functies en ingebruikneming van de afstandsbediening
zijn in de afzonderlijk meegeleverde gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening overzichtelijk weergegeven. De
volgende afbeeldingen tonen aan de hand van een modelvliegtuig en een afstandsbedieningszender symbolisch de
respectievelijke functie.
Schakel eerst de zender in en stel de stuurknuppel voor het toerental in de stand „Motor uit“.
Sluit de vliegaccu nu aan de vliegregelaar aan (zie ook afbeelding 8, pos. 3). De vliegregelaar controleert nu het stuursignaal „Motor uit“ van de zender. Naargelang hoe de motorrem geprogrammeerd is, wordt de bedrijfsgereedheid
van de vliegregelaar door een of twee geluidssignalen gesignaleerd.
98
De vliegregelaar heeft een onderspanningsherkenning die naargelang het accutype bij een bepaalde spanning de motor uitschakelt. Zo wordt een schadelijke diepontlading van de vliegaccu vermeden.
De vliegregelaar is reeds af fabriek correct geprogrammeerd. In het hoofdstuk „Programmering van de
vliegregelaar“ vindt u meer informatie hierover.
De geluidssignalen worden door het kort aanjagen van de motor door de vliegregelaar veroorzaakt.
Neutrale stand
Als de stuurknuppel voor de richtingsroer- en hoogteroer- en rolroerfunctie en de respectievelijke trimmingen precies
in de middelste stand staan, moet het richtingsroer, hoogteroer en de rolroeren precies in de middelste stand staan.
Van achter gezien, moeten richtings- en hoogteroeren samen met de besturing een vlak vormen en mogen niet naar
boven, onder, links of rechts uitgeslagen zijn. De rolroeren moeten met de vleugels op een niveau zijn.
Als de rolroeren en/of richtings-, resp. hoogteroeren niet nauwkeurig zijn afgesteld, kunnen de roeren nauwkeurig
worden afgesteld door aan de vorkkoppen aan de stuurkabels te draaien.
Hoogteroerfunctie
Als u de stuurknuppel voor de hoogteroerfunctie naar beneden beweegt, moet het hoogteroer naar boven uitslaan.
De achterzijde van het roer moet daarbij ca. 12 mm naar boven worden afgesteld. Tijdens het vliegen wordt daardoor
het staarvlak naar beneden gedrukt en het model stijgt naar boven weg.
Afbeelding 10
Als u de stuurknuppel voor de hoogteroerfunctie naar boven beweegt, moet het hoogteroer naar beneden uitslaan. De
achterzijde van het roer moet daarbij ca. 12 mm naar beneden worden afgesteld. Tijdens het vliegen wordt daardoor
het staarvlak naar boven gedrukt en het model duikt naar beneden weg. Deze stuurfunctie wordt gebruikt om het
model in een normale vliegpositie te brengen, wanneer het door een stuurfout of een windbui te sterk naar boven wil
stijgen.
Afbeelding 11
99
Rolroerfunctie
Als de stuurknuppel voor de rolroerfunctie naar links beweegt, moet het rolroer van de linker vleugel naar boven, de
rolroeren van de rechter vleugel naar beneden uitslaan. De achterzijde van het roer moet daarbij ca. 12 mm naar
beneden, resp. boven worden afgesteld. Tijdens het vliegen wordt daardoor de vleugel naar linksonder gedrukt en het
model vlieg met wat hoogteroerondersteuning een linkse bocht.
Afbeelding 12
Als de stuurknuppel voor de rolroerfunctie naar rechts beweegt, moet het rolroer van de linker vleugel naar beneden,
de rolroeren van de rechter vleugel naar boven uitslaan. De achterzijde van het roer moet daarbij ca. 12 mm naar
beneden, resp. boven worden afgesteld. Tijdens het vliegen wordt daardoor de vleugel naar rechtsonder gedrukt en
het model vlieg met wat hoogteroerondersteuning een rechter bocht.
Afbeelding 13
Richtingroerfunctie
Wanneer de stuurknuppel voor de richtingsroerfunctie naar links wordt bewogen, moet het richtingsroer naar links
uitslaan. De achterzijde van het roer moet daarbij ca. 20 mm naar links worden afgesteld. Tijdens het vliegen wordt
daardoor het rechts naar beneden gedrukt en het model vliegt in een bocht naar links.
Afbeelding 14
Wanneer de stuurknuppel voor de richtingsroerfunctie naar rechts wordt bewogen, moet het richtingsroer naar rechts
uitslaan. De achterzijde van het roer moet daarbij ca. 20 mm naar rechts worden afgesteld. Tijdens het vliegen wordt
daardoor het daardoor naar links gedrukt en het model vliegt in een bocht naar rechts.
Afbeelding 15
100
Als de roeren niet zoals hierboven beschreven uitslaan, moet met behulp van de „Servo-Reverse-Functie“
aan de zender de looprichting van de servo‘s worden veranderd. Verdere informatie hierover kunt u in de
gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening vinden.
Motorfunctie
Let op!
Zorg ervoor dat bij deze motortest geen losse delen, zoals papier, folie of andere voorwerpen door de propeller kunnen worden aangezogen. Let er ook op dat het model bij deze test veilig wordt vastgehouden en
dat er zich geen kledings- of lichaamsdelen in het draai- en gevarenbereik van de propeller bevinden.
• Schuif de stuurknuppel voor de motorfunctie in de onderste stand.
• Neem eerst de zender en vervolgens het model in gebruik. Naargelang hoe de motorrem geprogrammeerd is, wordt
de bedrijfsgereedheid van de vliegregelaar door een of twee geluidssignalen gesignaleerd.
Afbeelding 16
• Schuif de stuurknuppel voor de motorfunctie langzaam van de onderste in de bovenste stand. De propeller zal
aanlopen en het toerental afhankelijk van de stand van de stuurknuppel verhogen.
• Wanneer de stuurknuppel zich aan de bovenste aanslag bevindt, is het maximum propellertoerental bereikt. Beweeg daarna de stuurknuppel terug in de onderste stand.
• Voer een korte motortest door en controleer daarbij de omwenteling van de propeller.
• Koppel dan de vliegaccu los van het model en schakel de zender uit.
Afbeelding 17
101
g) Roeruitslagen instellen
Bij een correcte bouwuitvoering en zenderinstelling moeten de roeren de volgende waarden voor de roeruitslagen
uitwijzen:
Rolroer
12 mm naar boven
12 mm naar beneden
Hoogteroer
12 mm naar boven
12 mm naar beneden
Richtingsroer
20 mm naar links
20 mm naar rechts
Let op!
De aangegeven waarden geven de roeruitslagen aan die voor de eerste vluchten moeten worden gekozen.
Naargelang uw persoonlijke stuurgewoonte kunt u de uitslagen na een gewenningsfase individueel aanpassen.
Bij de afstandsbediening uit de leveringsomvang kunnen, niet zoals bij duurdere computer afstandsbedieningen, de servowegen op de zender en zo de roeruitslagen aan het model worden ingesteld. Wilt u de
roeruitslagen veranderen, moet u de waarden instellen door het verwisselen van de schuifstangen op de
roerhoorns van de gewenste servo‘s resp. roerkleppen.
102
10. Invliegen van het model
Nadat u het zwaartepunt, de werking van de motor en de richting van de roerbewegingen gecontroleerd heeft, is uw
model klaar voor de eerste vlucht. Wij adviseren om in ieder geval contact op te nemen met een ervaren modelpiloot
of een modelbouwvereniging bij u in de buurt te zoeken wanneer u met het invliegen van een vliegmodel niet vertrouwd bent.
a) Test van de reikwijdte
Vóór de eerste start moeten alle accu‘s (vb. in de zender en vliegaccu) volgens de instructies van de fabrikant
opgeladen worden. Doe op het vliegterrein eerst een test van de reikwijdte van de afstandsbediening. Stel hiervoor
de zender en vervolgens de ontvanger in werking. Controleer het bereik volgens de instructies van de gebruiksaanwijzing van uw afstandsbediening.
b) De start
Principieel is het mogelijk het model alleen te starten. Voor de eerste vlucht raden wij u echter aan de hulp van een
starthelper in te roepen, die het model met de hand start. Zo heeft u beide handen voor het sturen vrij en kunt u zich
geheel op het model concentreren. De start en de latere landing moeten altijd tegen de wind gebeuren.
Onze tip:
Om de vliegpositie van uw model nauwkeurig te kunnen zien, gaat u zijdelings achter de starthelper staan
en kijkt u precies in de vliegrichting van het startende model.
Voor de start neemt de starthelper het model met duim en wijsvinger onder aan de romp onder de vleugels vast. Geef
nu langzaam gas en laat de motor met vol vermogen lopen. De starthelper geeft daarop het model met een zachte
zwaai recht naar voren en tegen de wind vrij.
Het model moet nu in een vlakke hoek naar boven opstijgen. Probeer hierbij zo min mogelijk te sturen. De klimhoek
kunt u aan de hand van de vermindering van het motorvermogen en/of door het diepteroer (hoogteroerknuppel naar
voor drukken) sturen. Pas wanneer het model vanzelf zijn vliegpositie verandert en bijv. een bocht vliegt, te snel stijgt
of de romppunt naar beneden wil drukken, corrigeert u de vliegpositie met de noodzakelijke stuurcommando’s.
Voor een fijngevoelige correctie van de vliegpositie en voor gerichte richtingsveranderingen vanuit de normale vliegpositie zijn maar geringe of kortdurende knuppelbewegingen van de zender nodig.
Wanneer de gewenste vlieghoogte is bereikt, vermindert u het motorvermogen of schakel de motor volledig uit en
leidt u de eerste bocht in.
c) Bochten vliegen
Het vliegen van bochten wordt met het rolroer gestart, hierdoor neigt het model naar de zijkant. Wanneer de gewenste
schuine stand van het model bereikt is, wordt het rolroer terug naar de middenpositie gestuurd. Gelijktijdig wordt door
zacht trekken aan de stuurknuppel voor het hoogteroer, de bocht op gelijkblijvende hoogte gevlogen.
Als het model in de gewenste richting vliegt, kunt u met een korte beweging van het rolroer in de andere richting het
model weer horizontaal laten vliegen en het hoogteroer naar de middenpositie terug brengen. Probeert u in het begin
geen te korte bochten te vliegen en let ook in de bochten op een gelijk blijvende vlieghoogte.
103
Belangrijk!
De functie van het roer is naast de uitslagweg op de zender ook van het motorvermogen of de vliegsnelheid
afhankelijk. Hoe hoger het motortoerental of de vliegsnelheid, hoe beweeglijker het model reageert.
Let op!
Let bij het vliegen altijd op een voldoende minimumvliegsnelheid. Bij een verminderd motorvermogen leidt
een te sterk aan de stuurknuppel van het hoogteroer trekken ertoe dat het model te langzaam wordt en naar
voren over de punt van de romp of zijdelings over een vleugel kan afglijden.
Vlieg daarom in het begin met voldoende veiligheidshoogte om aan het besturingsgedrag van het model te
kunnen wennen. Vlieg echter niet te ver weg om te allen tijde de vliegpositie duidelijk te kunnen beoordelen.
d) Model trimmen
Wanneer uw model bij een rechte vlucht telkens naar één kant trekt, corrigeer dan tijdens het vliegen met behulp van
de trimming de noodzakelijke neutrale positie van de betreffende roeren.
Na de landing moet echter in elk geval de oorzaak voor de noodzakelijke trimming worden gevonden en gecorrigeerd
(vb. zwaartepunt). Meet hiervoor uw model (vb. vleugelstelling, etc.) opnieuw en corrigeer in overeenstemming met
de meetresultaten.
e) De eerste landing
Laat de eerste vlucht niet te lang duren, maar probeer het model snel weer te laten landen. Zo heeft u voldoende tijd
om meerdere keren de landingsstrook aan te vliegen, zonder dat de accucapaciteit daarbij in het gedrang komt.
Net als de start moet de landing altijd tegen de wind in gebeuren. Verminder het motorvermogen of schakel de motor
uit en vlieg grote, vlakke cirkels. Trek daarbij niet te hard aan het hoogteroer om de vlieghoogte gecontroleerd te
verlagen.
Kies de laatste bocht voor de landing zodanig dat u in geval van nood nog voldoende plaats voor de landing heeft en
de vliegrichting bij het landen niet meer duidelijk gecorrigeerd hoeft te worden. Als het model op de geplande landlijn
vliegt, vermindert u het motorvermogen verder of schakelt u de motor helemaal uit en houdt het met de hoogteroeren
zo dat het model zich nog altijd in dalende vlucht bevindt. Het model moet nu verder zakken en op het geplande
landingspunt aan het einde van een gedachte landingslijn toe vliegen.
Let vooral in deze kritische vliegfase echter altijd op een voldoende vliegsnelheid en maak het model niet te langzaam
door het motorvermogen te sterk te verlagen of door te stevig aan het hoogteroer te trekken.
Het model wordt pas kort voor het landen wordt door lichte toevoeging van het hoogteroer geland.
Verstel na de landing indien nodig de stuurstangen zodat het model recht vliegt en de trimhefbomen op de zender
terug in de middelste stand staan. Indien u het model perfect onder controle heeft, kunt u proberen de vliegprestaties
door een gericht verplaatsen van het zwaartepunt te optimaliseren.
104
11. Propeller vervangen
Verwijder de spinner (1) door deze tegen de richting van de wijzers van de klok te draaien (van achteraf in de vliegrichting gezien). Gebruik hiervoor een geschikt werktuig (vb. een kleine schroevendraaier) die u in de opening aan
de top van de spinner steekt.
Verwijder de oude propeller (2) en plaats de nieuwe zo op de propellermeenemer (3) dat een in de richting van de
wijzers van de klok draaiende motor (van achteraf in de vliegrichting gezien) een beweging in de richting van het
staartvlak wordt opgewekt.
Bevestig de propeller op de propellermeenemer door de spinner opnieuw in de richting van de wijzers van de klok
(van achteraf in de vliegrichting gezien) te draaien.
Afbeelding 18
105
12. Programmeren van de vliegregelaar
De in het model ingebouwde vliegregelaar is reeds af fabriek correct ingesteld. De neutrale stand (motor uit) wordt
automatisch herkend. De motorrem, motortiming en het accutype kunnen worden geprogrammeerd.
a) Neutrale stand (motor uit)
De vliegregelaar herkent het stuursignaal van de zender voor de motorsturing automatisch.
Als vb. de stuurknuppel voor de motorsturing bij de aansluiting van de vliegaccu niet in de stand „Motor uit“ (hendel is
niet helemaal terug naar het lichaam getrokken), wordt de huidige stand van de stuurknuppel als „Motor uit“ herkend
en bewaard. Dit heeft echter het nadeel dat nu voor de sturing van het motortoerental er een kortere mechanische stuurweg op de zender aanwezig is en dat mogelijks de toerentalregeling niet meer fijn genoeg kan worden ingesteld.
Let daarom bij de aansluiting van de vliegaccu altijd op dat de stuurknuppel voor de motorsturing op de zender helemaal naar achter (in uw richting) getrokken is.
b) Motorrem
In de vliegregelaar is een motorrem geïntegreerd. Deze zogenaamde „EMK-rem“ heeft de taak ervoor te zorgen dat
de motor na het stuursignaal „Motor uit“ onmiddellijk blijft staan (en dat er dus geremd wordt). Door deze omstandigheid loopt de motor tijdens het vliegen door de doorstromende lucht aan de propeller niet meer mee.
Bij het huidige model is er geen inklapbare propeller gemonteerd. Daarom is de activering van de motorrem
aangewezen om een vermindering van de luchtweerstand bij uitgeschakelde motor te bereiken.
De motorrem kan als volgt worden in- of uitgeschakeld:
• Schakel de zender in en stel de stuurknuppel voor de motorsturing op volgas in.
• Sluit daarna de vliegaccu aan de vliegregelaar aan.
• De vliegregelaar zal na ca. 5 seconden een korte melodie met vier geluidssignalen weergeven. De vliegregelaar
bevindt zich nu in de programmeermodus.
• Zet na deze melodie de stuurknuppel van de zender in de achterste stand (motor uit).
• De vliegregelaar signaleert met een geluidssignaal dat de motorrem geactiveerd is. Twee geluidssignalen geven
aan dat de motorrem gedeactiveerd is.
De programmeermodus wordt daarop afgesloten en de vliegregelaar is gebruiksgereed.
c) Andere programmeermogelijkheden
Wilt u verdere instellingen uitvoeren, dan moet u de vliegregelaar van de vliegaccu ontkoppelen, de stuurknuppel voor
de motorsturing opnieuw in de bovenste stand brengen, de vliegaccu opnieuw aan de vliegregelaar koppelen en de
korte melodie met vier geluidssignalen afwachten (programmeermodus is geactiveerd).
In de programmeermodus worden nu alle programmeermogelijkheden in een eindeloze lus met geluidssignalen gesignaleerd. Het aantal geluidssignalen staat voor de respectievelijke programmeermogelijkheid. Elke mogelijk programmeerpunt wordt vijfmaal herhaald tot er automatisch naar het volgende programmapunt wordt overgegaan. De andere
programmapunten worden in de volgende subhoofdstukken „e“ tot „h“ beschreven.
106
Als het gewenste programmapunt bereikt is, moet u de stuurknuppel voor de motor opnieuw in de achterste stand
op de zender brengen (motor uit). De vliegregelaar geeft met een geluidssignaal (motorrem geactiveerd) of met twee
geluidssignalen (motorrem is gedeactiveerd) het succesvol programmeren aan (naargelang hoe de motorrem werd
geprogrammeerd).
De vliegregelaar is nu gebruiksklaar.
d) Onderspanningsherkenning naargelang accutype
De vliegregelaar heeft een onderspanningsherkenning die naargelang het ingestelde accutype bij een bepaalde
spanning per cel de motor uitschakelt. Zo wordt een schadelijke diepontlading van de vliegaccu vermeden.
De onderspanningsherkenning kan in de spanningswaarden niet worden omgeprogrammeerd. De spanningswaarden
zijn naargelang het accutype vast voorgeprogrammeerd. De mogelijke instellingen worden in de subhoofdstukken „e“
tot „h“ beschreven.
e) Accutype „LiPo“
Als een LiPo-vliegaccu wordt gebruikt, programmeert u deze ook in de vliegregelaar. Voor LiPo-accu‘s weerklinkt vijf
maal na elkaar een enkel geluidssignaal. De uitschakelspanning bij een LiPo-accu bedraagt 3,0 V per cel.
f) Accutype „NiMH“
Als een NiMH-vliegaccu wordt gebruikt, programmeert u deze ook in de vliegregelaar. Voor NiMH-accu‘s weerklinkt
vijf maal na elkaar een dubbel geluidssignaal. De uitschakelspanning bij een NiMH-accu bedraagt 0,8 V per cel.
g) Accutype „LiFe“
Als een LiFe-vliegaccu wordt gebruikt, programmeert u deze ook in de vliegregelaar. Voor LiFe-accu‘s weerklinkt vijf
maal na elkaar een drievoudig geluidssignaal. De uitschakelspanning bij een LiFe-accu bedraagt 2,5 V per cel.
h) Motortimming
Met deze instelmogelijkheid beïnvloedt u de loopeigenschappen van de motor (vergelijkbaar met de voorontsteking
van een verbrandingsmotor). U heeft de volgende instelmogelijkheden: ‚Auto“ (automatisch) en „High“ (hoog). Wij
raden aan om altijd de instelling „Auto“ te gebruiken.
Als u de motortimming verandert, wijzigen zeer veel parameters, ook vb. de stroomwaarden. Let daarom op dat de
specificaties van de motor en vliegregelaar worden nageleefd. Let tijdens het gebruik ook op de temperatuur van de
vermelde onderdelen.
Beschikt u niet over de nodige deskundigheid en passende meetinstrumenten, dan raden wij de instelling „Auto“ aan.
In deze instelling wordt de voor de gebruikte motor optimale instelling automatisch ingesteld. Voor de instelling „Auto“
weerklinkt vijfmaal na elkaar een viervoudig geluidssignaal. Voor de instelling „High“ weerklinkt vijfmaal na elkaar een
vijfvoudig geluidssignaal.
107
13. Onderhoud en verzorging
Controleer regelmatig de roersturingen en de stuurfuncties van de servo’s van uw model. Alle beweegbare onderdelen moeten gemakkelijk kunnen bewegen, maar mogen geen speling in de lagers vertonen.
Reinig de buitenkant van de model uitsluitend met een zachte, licht vochtige doek. U mag in geen geval agressieve
reinigingsproducten of chemische oplosmiddelen gebruiken omdat hierdoor het oppervlak beschadigd kan worden.
Belangrijk!
Indien u beschadigde of versleten onderdelen moet vervangen, gebruik dan alleen originele reserveonderdelen.
De reserveonderdelenlijst vindt u op onze internetpagina www.conrad.com in het downloadgedeelte van het betreffende product.
14. Afvalverwijdering
a) Algemeen
Verwijder het onbruikbaar geworden product volgens de geldende wettelijke voorschriften.
Verwijder de geplaatste batterijen/accu‘s en gooi deze afzonderlijk van het product weg.
b) Batterijen en accu´s
U bent als eindverbruiker volgens de KCA-voorschriften wettelijk verplicht alle lege batterijen en accu’s in te leveren;
verwijdering via het huisvuil is niet toegestaan!
Batterijen/accu´s die schadelijke stoffen bevatten, zijn gemarkeerd met nevenstaand symbool. Deze mogen
niet via het huisvuil worden afgevoerd. De aanduidingen voor irriterend werkende, zware metalen zijn:
Cd=cadmium, Hg=kwik, Pb=lood (betekenis staat op de batterij/accu, bijv. onder de hiernaast afgebeelde
containersymbolen).
Lege batterijen en niet meer oplaadbare accu´s kunt u gratis inleveren bij de verzamelplaatsen van uw gemeente,
onze filialen of andere verkooppunten van batterijen en accu´s.
Zo voldoet u aan de wettelijke verplichtingen voor afvalscheiding en draagt u bij aan de bescherming van het milieu.
108
15. Verklaring van overeenstemming (DOC)
Hiermee verklaart de fabrikant dat dit product in overeenstemming is met de geldende richtlijnen en andere relevante
voorschriften van richtlijn 1999/5/EG.
De bij dit product behorende verklaring van conformiteit kunt u vinden op www.conrad.com.
16. Technische gegevens
Model:
Spanwijdte............................................................ 1370 mm
Lengte.................................................................. 1100 mm
Gewicht ............................................................... Fliegklaar vanaf ca. 690 g
Besturing.............................................................. 4 kanalen (rolroeren, richtingsroer, hoogteroer, motor)
Propeller............................................................... 17,8 x 14 cm (7“ x 5,5“)
Elektrische motor:
Vermogensopname.............................................. max. ca. 180 W
Bedrijfsspanning................................................... 3 LiPo-cellen (11,1 V)
Toerental per Volt.................................................. 1050 KV
Vliegregelaar:
Ingangsspanning.................................................. 2 - 3 cellen LiPo (7,4 tot 11,1 V)
Belastbaarheid...................................................... Continu stroom 15 A, kortstondig (30 s) max. 20 A
Onderspanningsherkenning................................. LiPo 3,0 V/cel, LiFe 2,5 V/cel, NiMH 0,8 V/cel
BEC-uitgang (lineair)............................................ 5 V/DC, 1 A
Vliegaccu:
Accutechniek........................................................ LiPo
Aantal cellen......................................................... 3 (nominale spanning 11,1 V)
Capaciteit.............................................................. 1500 mAh
Ontladerrate.......................................................... 12 C
109
! Impressum
Dies ist eine Publikation der Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau (www.conrad.com).
Alle Rechte einschließlich Übersetzung vorbehalten. Reproduktionen jeder Art, z. B. Fotokopie, Mikroverfilmung, oder die Erfassung in elektronischen Datenverarbeitungsanlagen, bedürfen der schriftlichen Genehmigung des Herausgebers. Nachdruck,
auch auszugsweise, verboten. Die Publikation entspricht dem technischen Stand bei Drucklegung.
© Copyright 2015 by Conrad Electronic SE.
( Legal Notice
This is a publication by Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau (www.conrad.com).
All rights including translation reserved. Reproduction by any method, e.g. photocopy, microfilming, or the capture in electronic
data processing systems require the prior written approval by the editor. Reprinting, also in part, is prohibited. This publication
represent the technical status at the time of printing.
© Copyright 2015 by Conrad Electronic SE.
# Information légales
Ceci est une publication de Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau (www.conrad.com).
Tous droits réservés, y compris de traduction. Toute reproduction, quelle qu‘elle soit (p. ex. photocopie, microfilm, saisie dans
des installations de traitement de données) nécessite une autorisation écrite de l‘éditeur. Il est interdit de le réimprimer, même
par extraits. Cette publication correspond au niveau technique du moment de la mise sous presse.
© Copyright 2015 par Conrad Electronic SE.
$ Colofon
Dit is een publicatie van Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau (www.conrad.com).
Alle rechten, vertaling inbegrepen, voorbehouden. Reproducties van welke aard dan ook, bijvoorbeeld fotokopie, microverfilming of de registratie in elektronische gegevensverwerkingsapparatuur, vereisen de schriftelijke toestemming van de uitgever.
Nadruk, ook van uittreksels, verboden. De publicatie voldoet aan de technische stand bij het in druk bezorgen.
© Copyright 2015 by Conrad Electronic SE.
V1_0215_01_DT