9
DeutschEnglish Français Italiano Español Português Nederlands
Instellingen voor eecten/patches
Instellingen voor eecten
Druk op de [EFFECTS]-knop om te bewerken.
* De weergegeven parameters zijn afhankelijk van het type eect dat u selecteert.
MEMO
Voor meer informatie over +/,-markeringen raadpleegt u “Basisprocedure voor
het bewerken van instellingen” (p. 5).
Voorversterker (Amp: )
De COSM-technologie wordt gebruikt om de respons van de voorversterker, de
grootte van de luidsprekers en het type kast te simuleren.
Parameter Uitleg
On/O Schakelt dit eect in en uit.
Type
Type Amp
NATURL
CLEAN
Een niet-opgemaakt, zuiver geluid dat de typische eigenschappen
van een versterker, zoals de vele hoge tonen en een overdreven
accentuering van de lage tonen, minimaliseert.
FULL RANGE
Een versterker met een groot frequentiebereik en een extreem lage
respons.
Goed voor akoestische gitaar.
COMBO
CRUNCH
Een crunchgeluid dat de nuances van de aanslagen nog getrouwer
weergeeft dan een conventionele comboversterker.
STACK
CRUNCH
Een crunchgeluid dat met een nog beter gevoel reageert op de
dynamiek van de aanslagen zonder dat de specieke eigenschappen
van een 4 x 12”-luidsprekerkast verloren gaan.
HiGAIN
STACK
Een high-gaingeluid van een vintage Marshall dat volledig werd
herwerkt zoals dat alleen met de COSM-modelleringstechnologie kan.
POWER
DRIVE
Een helder drivegeluid met een groot aantal toepassingsmogelijkheden,
van backing tot lead. Een geluid als het deze kan niet worden verkregen
met een bestaande comboversterker of stackversterker.
EXTREME
LEAD
Een nieuw soort geluid dat de typische ongelijke frequentierespons
van bestaande, grote stackversterkers wegwerkt.
CORE METAL
Een geluid van een grote stackversterker dat uitgebreid werd
aangepast voor het ultieme metalgeluid.
JC-120 Dit modelleert de Roland JC-120.
CLEAN TWIN Dit modelleert een Fender Twin Reverb.
PRO
CRUNCH
Dit modelleert een Fender Pro Reverb.
TWEED Dit modelleert een Fender Bassman 4 x 10” Combo.
DELUXE
CRUNCH
Dit modelleert een Fender Deluxe Reverb.
VO DRIVE
Dit modelleert het drivegeluid van een VOX AC-30TB.
Dit geluid is geschikt voor Britse rock uit de jaren 60.
VO LEAD Dit modelleert het leadgeluid van de VOX AC-30TB.
MATCH
DRIVE
Dit modelleert het geluid dat wordt gecreëerd door de linkeringang
van een Matchless D/C-30.
Een simulatie van de moderne buizenversterker die vooral bij blues en
rock wordt gebruikt.
BG LEAD
Dit modelleert het leadgeluid van de Mesa/Boogie-comboversterker.
Het geluid van een buizenversterker dat typisch was van eind jaren 70
tot de jaren 80.
BG DRIVE Dit modelleert een Mesa/Boogie met TREBLE SHIFT SW aan.
MS1959 I
Dit modelleert het geluid dat wordt gecreëerd door ingang I van een
Marshall 1959.
Het is een geluid met veel hoge tonen, geschikt voor hardrock.
MS1959 I+II
Het geluid dat wordt gecreëerd door ingangen I en II van de
gitaarversterker parallel aan te sluiten, waardoor een geluid met meer
lage tonen wordt gecreëerd dan bij I.
R-FIER
VINTAGE
Dit modelleert het geluid van de VINTAGE-modus op kanaal 2 van de
Mesa/Boogie DUAL Rectier.
R-FIER
MODERN
Dit modelleert het geluid van de MODERN-modus op kanaal 2 van de
Mesa/Boogie DUAL Rectier.
T-AMP LEAD Dit modelleert AMP3 op een Hughes & Kettner Triamp.
SLDN
Dit modelleert een Soldano SLO-100. Dit is het typische geluid van de
jaren 80.
5150 DRIVE Dit modelleert het leadkanaal van een Peavey EVH 5150.
BGNR UB
METAL
Dit modelleert het zwaar vervormde geluid van een Bogner Uberschall.
ORNG ROCK
REVERB
Dit modelleert een Orange Rockerverb.
BASS CLEAN Zuiver geluid geschikt voor bas.
BASS
CRUNCH
Crunch-geluid met een natuurlijke vervorming, geschikt voor bas.
BASS
HiGAIN
Heel gevoelig geluid geschikt voor bas.
Gain Past de distortion van de versterker aan.
Level
Wijzigt het volume van de volledige voorversterker.
* Let erop dat u de Level-instelling niet te hoog instelt.
Bas Hiermee regelt u de lage tonen.
Middle Hiermee regelt u de middentonen.
Treble Hiermee regelt u de hoge tonen.
Presence
Hiermee regelt u de zeer hoge tonen.
* De Presence-parameter functioneert als een high-cut-lter (ook low-pass-lter
genaamd) bij bepaalde typen versterkers.
Bright
Hiermee schakelt u de helderheidsinstelling in en uit.
* De Bright-parameterinstelling is alleen beschikbaar bij bepaalde typen
voorversterkers.
Gain Sw
Geeft de keuze tussen drie niveaus van vervorming: LOW, MIDDLE en HIGH. De
vervorming zal achtereenvolgens verhogen voor de instellingen van LOW, MIDDLE
en HIGH.
* Het geluid van elk Type wordt gecreëerd op basis van het feit dat Gain Sw is
ingesteld op MIDDLE.
Solo Sw Wisselt de toon in één die geschikt is voor solo's.
Solo Level Regelt het volumeniveau als Solo Sw op ON staat.
T-Comp Past de mate van compressie van de versterker aan.
Speaker
Type *1
Selecteert het type luidspreker.
“ORIGIN” is de ingebouwde luidspreker van de versterker die u hebt geselecteerd bij
Amp: Type.
Parameter Uitleg
Mic Type *1
Selecteert het type van de gesimuleerde microfoon.
DYN57
Dit is het geluid van de Shure SM-57. Algemene dynamische microfoon
die wordt gebruikt voor instrumenten en zang. Optimaal voor gebruik
bij het plaatsen van een microfoon bij gitaarversterkers.
DYN421
Dit is het geluid van de Sennheiser MD-421. Dynamische microfoon
met ruime lage tonen.
CND451
Dit is het geluid van de AKG C451B. Kleine condensatormicrofoon voor
gebruik met instrumenten.
CND87
Dit is het geluid van de Neumann U87. Condensatormicrofoon met
lage respons.
FLAT
Simuleert een microfoon met een perfecte lage respons. Produceert
een geluidsbeeld dat nauw aansluit bij het geluid dat rechtstreeks uit
de luidsprekers wordt gehoord (op locatie).
Mic Distance
*1
Simuleert de afstand tussen de microfoon en de luidspreker.
OFF MIC De microfoon wordt op een afstand van de luidspreker geplaatst.
ON MIC De microfoon wordt dicht bij de luidspreker geplaatst.
Mic Position
*1
Dit simuleert de microfoonpositie.
CENTER
Simuleert de omstandigheid waarbij de microfoon in het midden van
de luidsprekerconus wordt geplaatst.
1–10 cm
Simuleert de omstandigheid waarbij de microfoon weg van het
midden van de luidsprekerconus wordt geplaatst.
Mic Level *1 Regelt het volume van de microfoon.
Direct Level
*1
Wijzigt het volume van het directe geluid.
*1 Dit wordt ingeschakeld wanneer de Sys: Output-parameter is ingesteld op LINE/PHONE.
FX (FX: )
U kunt het eect dat moet worden gebruikt selecteren uit de volgende opties:
Parameter Uitleg
On/O Schakelt dit eect in en uit.
Type
Type FX
OD/DS Dit eect verstoort het geluid om een lange sustain te creëren.
COMPRESSOR
Dit is een eect dat een lange sustain creëert door het volumeniveau van
het invoersignaal te egaliseren. U kunt het eect ook gebruiken als een
limiter om geluidspieken tegen te gaan en vervorming te voorkomen.
LIMITER De limiter verzacht hoge invoerniveaus om vervorming te voorkomen.
EQ Hiermee wijzigt u de toon zoals met een equalizer.
T. WAH
Er wordt een wah-eect geproduceerd volgens de dynamiek van uw
aanslagen.
PITCH SHIFTER
Dit eect wijzigt de toonhoogte van het oorspronkelijke geluid
(omhoog of omlaag) binnen een bereik van twee octaven.
HARMONIST
Harmonist is een eect waarbij de hoeveelheid
toonhoogteverschuiving wordt aangepast volgens een analyse van
de gitaarinvoer waardoor u harmonieën kunt creëren op basis van
diatonische toonladders.
PEDAL BEND
Hiermee kunt u het pedaal gebruiken om het eect van een
toonhoogteverbuiging te verkrijgen.
PHASER
Door variabel gefaseerde delen aan het rechtstreekse geluid toe te voegen,
geeft het phasereect een suizend, wervelend karakter aan het geluid.
FLANGER
Het angereect geeft een buigend, vliegtuigmotorachtig karakter aan
het geluid.
TREMOLO Tremolo is een eect dat een cyclische volumewijziging creëert.
PAN
De volumeniveaus van de linker- en rechterkant wisselen elkaar af en
als het geluid in stereo wordt afgespeeld, krijgt u een eect alsof het
gitaargeluid heen en weer vliegt tussen de luidsprekers.
ROTARY Dit creëert een eect dat klinkt als een draaiende luidspreker.
UNI-V
Dit modelleert een Uni-Vibe.
Het lijkt op een phasereect, maar biedt ook een unieke golfvorming
die u niet verkrijgt met een gewone phaser.
CHORUS
Dit eect voegt een licht ontstemd geluid aan het oorspronkelijke
geluid toe, waardoor het geluid voller en breder wordt.
DELAY
Dit eect voegt een vertraagd geluid aan het oorspronkelijke geluid
toe, wat het geluid meer body geeft of speciale eecten creëert.
OD/DS (FxODDS: )
Parameter Uitleg
Type
Type OD/DS
MID BOOST
Dit is een booster met unieke kenmerken in de middentonen.
Als de aansluiting voor de versterker wordt gemaakt, produceert dit
een geluid dat geschikt is voor solo's.
CLEAN BOOST
Dit doet niet alleen dienst als booster, maar zorgt ook voor een zuiver
geluid, dat zelfs punch heeft als u alleen speelt.
TREBLE BOOST Dit is een booster met heldere kenmerken.
CRUNCH Een helder crunch-geluid waaraan versterkervervorming is toegevoegd.
NATURAL OD Dit is een overdrive-geluid dat een natuurlijke vervorming biedt.
WARM OD Dit is een warm overdrive-geluid.
FAT DS Een vervormd geluid met dikke vervorming.
LEAD DS
Produceert een vervormd geluid met zowel de soepelheid van een
overdrive als een diepe vervorming.
METAL DS Een vervormd geluid dat ideaal is voor het spelen van zware ris.
OCT FUZZ Een fuzzgeluid met rijke harmonieën.
BLUES OD
Dit is een crunchgeluid van de BOSS BD-2.
Dit produceert een distortion die getrouw de nuances van de
aanslagen weergeeft.
OD-1
Dit modelleert het geluid van de BOSS OD-1.
Dit creëert zachte, milde distortion.
T-SCREAM Dit modelleert een Ibanez TS-808.
TURBO OD Dit is het high-gain overdrive-geluid van de BOSS OD-2.
DISTORTION Dit zorgt voor een basisgeluid met traditionele distortion.
RAT Dit modelleert een Proco RAT.
GUV DS Dit modelleert een Marshall GUV' NOR.
DST+ Dit modelleert een MXR DISTORTION+.