Netschakelaar (11)
Met de netschakelaar schakelt u het gehele orgel in of uit.
Let op dat de spanning, vermeld op de serienummerplaat, gelijk is aan de
spanning van de wandkontaktdoos waarop het orgel wordt aangesloten.
De serienummerplaat bevindt zich links onder de manualen.
Het orgel wordt door middel van een relais na twee seconden ingeschakeld.
Cflorus (16)
Het begrip "chorus" heeft in eerste instahtie de betekenis van vele
stemmen in een zangkoor. Ook wordt er wet gesproken van een langzame
tremulant, zoals die in het Franse kerkorgel veel wordt gebruikt.
Het chorus effect in de JOHANNUS orgels wordt bereikt door de
verschillende toonopwekkingen onderling een weinig te verstemmen.
Doordat de octaven hun eigen toonopwekkirig hebben, ontstaat hierdoor
een verstemming tussen deze octaven.
Het optimale effect van het chorus bereikt men door de manualen te
koppelen. Vooral bij gebruik van registers van gelijk karakter, verdeeld over
de manualen, ontstaat een breed, juichend orgel.
Speelt u ook eens met de vaste combinatie "tutti", gesloten zwellen en een
ruim chorus, in te stellen met de regelaar "chorus diepte".
Vaste combinaties (3)
De vaste combinaties zijn voorgeprogrammeerde registergroepen die
volgens de klassieke normen, beginnend bij PP (pianissimo) en eindigend
bij T (tutti) ingesteld zijn.
Om zelf te registreren moet men de knop HR (handregistratie) indrukken.
De vaste combinaties worden hierdoor vanzelf uitgeschakeld.
De knop TA (tongwerken af) schakeld de tongwerken af, zowel bij gebruik
van de vaste combinaties als bij de handregistratie. Is de knop ingedrukt
dan zijn de tongwerken van het gehele orgel altijd buiten werking.
Speelhulpen
Koppels (7 en 8)
Het orgel bezit drie manuaalkoppels en drie pedaalkoppels.
De manuaalkoppels schakelen de registers van de verschillende manualen
aan elkaar. Vanaf het Hoofdwerk (Manuaal II) kunt u de registers van het
Positief (Manuaal I) en het Zwelwerk (Manuaal III) bij koppelen.
Vanaf het Positief (Manuaal I) kunt u de registers van het Zwelwerk
(Manuaal III) bij koppelen.
De pedaalkoppels schakelen de registers van de drie manualen aan het
Pedaal.
Echo (17)
De door JOHANNUS ontworpen echo is stereo uItgevoerd.
De twee kanalen zijn verdeeld over de versterkers en luidsprekers van het
orgel, waardoor een brede naklank van de orgeltoon ontstaat.
De echo wordt v66r men begint te spelen aangeiet door de knop rechtsom
te draaien tot men de schakelklik hoort. D'eeChb-lengteis nu minimaal.
Door de knop verder te draaien vergroot men de tijdsduur van de echo.
Hoofdtelefoon aanslulting (6)
De hoofdtelefoon aansluiting is stereo uitgevoetd, en is geschikt voor elke
laagohmige stereo hoofdtelefoon.
Bij gebruik van de hoofdtelefoon worden de luidsprekers van het orgel
uitgeschakeld.
Tremulanten (14)
De manualen hebben elk een eigen tremulant.
De tremulanten werken niet op de pedaalstemmen, doch bij gebruik van de
pedaalkoppels zijn de tremulanten van de betreffende werken wet in het
pedaalspel hoorbaar.
Terts IVox Celeste IUnda Maris
Uw orgel is uitgevoerd met een reine tertsgener21tor, wat zeggen wil dat de
terts ten opzichte van de grondtoon rein (stnik} gesHHnd is.
Vooral in de vulstemmen, die opgebouwd zijn uit de voetmaten als
2%,11%
en
1315
komt dit duidelijk naar voren. '
Doordat de terts rein gestemd is, is de 8-voet delln!) van deze generator
v'erstemd ten opzichte van de grondtoon.
Deze verstemde 8-voet wordt gebruikt ala tweE1degeMrator voor het twee-
stemmige Vox Celeste register, en bovendien vbor het register Utlda Maris,
waarmee, in combinatie met een fluitregister, ean fluitceleste gemaakt kan
worden. De tertsgenerator is aangesloten op
de
trem'ulanten van manuaal II
en
III. ,
Van de reine tertsgenerator spreekt de hoge c niet mee in het orgel.
Zwelpedalen (19, 20 en 21)
Met deze pedalen zwelt respectievelijk Manuaal I, II en III op en af, met
andere woorden meer of minder volume.
Het pedaal regelt men met het zwelpedaal van het hoofdwerk (20).
Bij afnemend volume neemt ook de scherpte van de registers af.
Om ten volle van de juiste registerklank te kunnen genieten dient men dus
altijd met "open" zwelpedaal te spelen.