TRANSPOSITEUR
De transpositeur geeft u de mogelijkheid om het orgel te transponeren, d,w,z, u
kunt met deze regelaar het orgel drie "aal een halve toon hoger of lager
stemmen, Dit kan vooral van pas komen bij het samenspelen met andere
instrumenten of met zangers, die graag hoger of lager spelen of zingen, terwijl
u de originele muziek kunt blijven spelen,
KATHEDRAAL
Het door JOHANNUS Orgelbouw b,v, ontwikkelde digitale kathedraal-effect zorgt
voor een ruimtelijke weergave van de orgelklank,
Voor een optimale instelling van dit effect staan er twee regelaars tot uw
beschikking: De linker regelaar bepaalt het volume van de kathedraal, de rechter
regelaar de lengte d.m,v, 4 standen, 1 uit-stand (uiterst links) en 3 lengte-
standen, oplopend van links naar rechts, 20wel de intensiteit als de uitlooptijd
van het kathedraal-effect kunnen op deze wijze worden geregeld,
CHORUS
Om een zo breed mogelijk klinkend orgel te verkrijgen is er gebruik gemaakt van
meerdere toonopwekkingssystemen,
Door
de regelaar "CHORUS" rechtsom te draaien worden de verschillende
toonopwekkingssystemen onderling een weinig verstemd, Met de chorus-regelaar
kunt u naar eigen smaak een meer strak klinkend, dan wel een breed juichend
orgel verkrijgen, Het optimale effect van de chorus verkrijgt men
door
gekoppeld
te spelen, Het chorus-effect is maximaal bij een geheel rechtsom gedraaide
chorus-regelaar, In het algemeen dient men dit effect met mate te gebruiken,
VOLUME
Het totale volume van het orgel is instelbaar met de regelaar "VOLUME",
Deze volume-regeling verandert (in tegenstelling tot het zwelpedaal) niets aan
de klankkleur van het orgel.
HOOFDTELEFOON AANSLUITING
De hoofdtelefoonaanslui ting is stereo uitgevoerd en geschikt
voor
elke stereo
hoofdtelefoon tot
200
Ohm, Bij gebruik van de hoofdtelefoon op het orgel worden
de luidsprekers van het orgel automatisch afgeschakeld, De verschillende kanalen
worden nu gelijkmatig verdeeld over de twee kanalen van de hoofdtelefoon,
DE KUNST VAN HET REGISTREREN
Het registreren is een wezenlijk onderdeel van het orgelspel. Waarschijnlijk is
het ook een van de moeiliJkste begrippen om duidelijk te maken, OMdat het in
grote mate afhankelijk is van de persoonlijke smaak van de organist(e),
Als u geen ervaring heeft in het registreren, zult u echt tijd nodig hebben om
al de mogelijkheden van uw orgel te leren kennen. Op de achterzijde van deze
handleiding staan een aantal registratievoorbeelden, Hierin ziet u dat op het
pedaal een 16 voets labiaal(b.v,SUBBAS 16') altijd de basis is, terwijl dit op
de manualen altijd een 8 voets labiaal<b,v.H:lLPIJP 8') is. Vanuit deze basis
wordt de registratie verder opgebouwd, Het verdient aanbeveling om zoveel
mogelijk binnen een registergroep of "koor" te combineren, 20 bestaat een
prestantenkoor ondermeer uit: PRESTANT, OCTAAF, QUINT en MIXTUUR ,
Een fluitenkoor bestaat ondermeer uit: HOLPIJP, ROERFLUIT, FLUIT en WOUDFLUIT.
Voorbeelden van goede en fraaie registercombinaties zijn bijvoorbeeld
PRESTANT 8' met OCTAAF 4' of van HDLPIJP 8' met FLUIT 4', De vulstemmen (aIle
stemmen die geen hele voetmaat-aanduiding hebben) komen als kroon op de
combinatie van 8', 4', en 2' registers. Tongwerken zijn te gebruiken als
solostem of als aanvulling op het volle werk, Nogmaals, laat uw eigen smaak de
belangrijkste raadgever zijn, weet de registers te gebruiken zoals een schilder
zijn kleuren, steeds weer verschillende combinaties, waarbij u de funcies van de
zweltreden en tremulanten niet moet vergeten,