Johannus Opus 245 Handleiding

Type
Handleiding
JOHANNUS ORGELBOUW
Een kort geschiedenis-overzicht,
Hoewel JOHANNUS Orgelbouw een relatief jong bedrijf is, kan het bogen op
een ruime ervaring in het bouwen van electronische klassieke orgels,
Het begon in een kelderruimte met hat bouwen van kerkorgels, waarvan het
eerste werd uitgeleverd op 4 maart 1971, Al vrij spoedig daarna werden
studieorgels aan het assortiment toegevoegd,
Er was veel vraag naar dit nieuwe instrument, dat het studeren van
klassieke- en 1ithurgische muziek voor veel meer orgel-enthousiasten
mogelijk maakte,(immers niet iedereen had de mogelijkheid regelmatig in
de kerk te kunnen en te mogen spelen),
Door de snel stijgende produktie was de werkruimte al gauw te klein en
verhuisde men in 1972 naar een pand in Veenendaal, Hier werden de
studie-orge15 type S, HII en HIlI, en de kerkorgels type KII, KIIB, KIIC
en KIIIC gebouwd,
In 1976 durfde men het aan om een eigen bedrijf te laten bouwen, waarmee
de wensen van zowel artistiek- als produktiegerichte mensen in
vervulling konden gaan,
20 werd binnen het bedrijf een complete concertzaal gemaakt die, geheel
volgens de moderne opvattingen IImulti-functioneel
ll
was, dat wil zeggen
dat deze zaal behalve voor het geven van concerten, ook gebruikt kon
(en kan) worden voor het demonstreren van kerkorgels, en voor het
v66rintoneren van deze orgels, Dit houdt in dat kerkorgels hier
klanktechnisch op een grote ruimte worden ingesteld, zodat dit enige
uren kan 5chelen bij het intoneren in de kerk zelf,
Het nieuwe bedrijf in Ede werd op 12 maart 1976 geopend door de organist
Feike Asma, naar wie de concertzaal tot zijn eigen verras.ing ook werd
genoemd, uit erkentelijkheid voor de waardevolle adviezen die hij
JOHANNUS Orgelbouw heeft gageven die hebben bijgedragen bij het leggen
van de basis van de karakteristieke IIJohannu511 klank,
Tot op de dag van vandaag bouwen wij met veel inzet en genoegen een
uitgebreide serie IIgrote
li
en IIkleine"orgels die inmiddels in de gehele
wereld bekend zijn geworden,
JOHANNUS Orgelbouw wenst u veel muzikaal genoegen met uw orgel,
PEOAAl
I, Con~rabal
2, Subbal
3, Prel~an~
4, 6edek~
5, Oc~aaf
6, "ix~uur
7, BOibutte
8. &azuin
9, TrOlpe~
10,
TrOlpt~
16'
16'
8'
8'
4'
Ss~,
32'
16'
8
1
4
1
POSITIEF
II, HolpiJp 8'
12, Oc~aaf 4'
13, Roerflui~ 41
14, Quin~ 2 2/3'
IS, Voudflui~ 2'
16, Quin~ 1 1/3'
17, Octaaf 11
18, Scherp 31~,
19, KrOlhoorn 8'
HOOFOWERK
20, Prel~an~ 16'
21, Prtllan~ 8'
22, Diapalon 8'
23,
&alba
8'
24, HolpiJp 8'
25, Delaat 4
1
26, Nallrd 2 2/3'
27, Oc~aaf 2'
28, Corne~ 41~,
29, "ix~uur 41l,
30, Troepel 16'
31, Trolpel 8'
32, Kllroen 4'
Vtrklaring vln de ciJfers:
J,
Pedlal
2, Vls\e-colbina\ie schakelaar
3, Setzer
4, Aanslui\ing hoofdtelefoon
5, Plaa\s vln de serilnUlllrplla\
6, Volule regellir \otlle orgel
7, Pedaalkoppels
8, Regellar regis\erverlich\ing
9, "Inuaalkoppels
10, Slo\schakllalr Iltzlr
II, Registers Pedaal
12, Regis\ers POIitief
13, Llileniar
14, Regist,rl HoofdWlrk
15, Regilterl Zw.1Wlrk
16, TrellUlan\en
17, Ne\schakellir
18, Chorus rl~llir
19, (-Stlnden lengteregellar klthedrlll
20. Volule r.gellir kathedraal
21, Setzer
22, Positief
23. Hoofdwerk
24, ZwelWirk
25, Zweltredl POlitief
26, Zweltredl Hoofdwerk/Pedaal
27, Zweltrede Zwelwerk
ZVELVERK
33, Bourdon
34, Prllhnl
35, Sllicionall
36. Vox Celeltt
37, RoerfluU
38, Oct••f
39. Koppelfluit
40. ~in~ Fluit
"I, FluH
"2, Ter\!
43. Stsquialter
"4. Ruispijp
45. Fago~
"6. Dulciull
47, Vox ItuHna
"8, Schallei
16'
8
1
8'
8'
8'
.•
'
.•
'
2 2/3'
2'
1 3/5'
21\,
41l,
16'
81
8'
4'
SPEElHULPEM
"9, Zwelw,-Hoofdw,
50, POli~ief-Hoofdw,
51, Zwelw.-Posi~ief
52, Posilief-Pedaal
53, Hoofdw,-Pedaal
54. Zwel',-Pedaal
55. TrllUlant Posilief
56, Trtlulln~ Hoofdwerk
57, Tre.ulanl Zw.lwerk
:PP
: P
:fIf'
: F
: FF
: T
Pianislilo
Piano
fttzzoForte
Forte
ForUssilO
TutU
2 11 23 37
PP + .• 13 22 35 39
P
+
3 12 21 23 25 3.•38
" +
5 9 16 19 26 27 31 40 41
.t6
F
+
1 14 15 29 43 45 47 :
FF
+
6 8 10 18 20 30 32 33 3.•44 48 49 50 51 52 53 5.• :
TA (Tongwerken-Af) Ichakellir
o
Hand Regil~ralie- en relll schak.llar
CA Cancel Iccesloriel, annulering speelhulpen
INLEIDING
U bent de bezitter geworden van een JOHANNUS orgel, een instrument met een
enorme klankrijkdom en ongekende combinaties, Wij als bouwers van dit orgel
willen u graag helpen deze eigenschappen te ontdekken, De verschi llende
onderdelen worden puntsgewijs behandeld, achterin zijn enkele registratie-
voorbeelden opgenomen, en een blad voor het noteren van uw eigen
combinaties.
Wij hopen dat deze handleiding, samen met uw orgel, een
goad
uitgangspunt
zal zijn voor vele jaren van muzikaal genoegen,
LESSENAAR
De lessenaar heeH een vergrendeling, die voorkomt dat deze tijdens het
transport beschadigt. Om de lessenaar op- of neer te laten klappen moat men
deze eerst aan de onderzijde iets optillen zodat de vergrendeling
wordt opgeheven,
NETSPANNING
Controleer, voor u het orgel aansluit, of de spanning welke verMeld staat op
de serienummerplaat, gelijk is aan die van uw wandkontaktdoos.
De serienummerplaat bevindt zich links onder de manualen.
PEDAAL
Het pedaal van uw orgel werkt met magneetschakelaars, Het moat daarom goed
onder het orgel worden geschoven, om het uitvallen van tonen te voorkomen.
NETSCHAKELAAR
Met de netschakelaar kan het orgel in- of uitgeschakeld worden. Wanneer het
orgel aanstaat, gaat er een rood lampje branden in de schakelaar,
KOPPELS
Het orgel bezit volledige manuaal- en pedaalkoppels.
Met de manuaalkOPPels kunnen de verschillende manualen aan elkaar gekoppeld
worden, Bij de OPUS 245 kunt u de registers van het zwelwerk op het
hoofdwerk en/of het positief bespelen met resp, de registers no, 49 en 51 ,
De registers van het positief kunt u bij dit orgel op het hoofdwerk bespelen
d,m,v. het register no, 50, Bij gebruik van de pedaalkoppels kunt u de
registers van de respectievelijke manualen bespelen op het pedaal,
TREMULANTEN
De manualen hebben gescheiden tremulanten,
Bij gebruik van de pedaalkoppels worden de tremulanten van de desbetreffende
manualen meegekoppeld naar het pedaal, Het pedaal zelf heeft uiteraard
geen tremulant.
VASTE COMBlNATIES
De vaste combinaties zijn registergroapen, electronisch ingesteld volgens
vaste muzikale normen, beginnend bij PP (Pianissimo) en eindigend
bij T <Tutti).
Wilt u zelf registreren, dan kan dit door de knop HR (Handregistratie) in te
drukken. Het is ook mogelijk om binnen een vaste combinatie zelf registers
bij te schakelen, Dit kunt u doen door niet alleen een vaste-combinatie
knop, maar ook de HR+ knop in te drukken.
Wi
1
tude tongwerken in een vaste combinatie of in de handregistratie
uitschakelen, dan kan dit door de TA knop (Tongwerken af) in te drukken.
De tongwerken zijn de rood aangegeven registers,
SETZER
Bij orgels Met een setzer-systeem zijn de registerschakelaars uitgevoerd als
zelf-terugverende schakelaars, Dit in tegenstelling tot orgels zonder
setzer, waar de schakelaars zijn uitgevoerd als z,g, "tuimelschakelaars",
Daar bij daze orgels aan de stand van de registers niet is te %ien welke
registers in staan, wordt er gebruik gemaakt van indicatielampjes in de
registerschakelaars, die gaan branden zodra een register ingeschakeld wordt,
De lichtsterkte van deze lampjes is regelbaar met de knop "STOP LAMPS",
Het setzer sYllteem geeft u de mogelijkheid om 24 zelf gekozen register-
combinaties in een geheugen op te slaan en op elk gewenst moment weer op te
roapen of te veranderen,
De combinaties zijn verdeeld in 3 groepen, te weten 1'11,1'12en 1'13,De
drukknoppen hiervoor bevinden zich aan de rechterzijde van de voorlat, In
elk van deze groepen kunnen 8 verschillende combinatiell worden opgeslagen,
Deze knoppen, genummerd 1 t/m 8, bevinden zich aan de linkerzijde van de
voorlat,
Het inlezen van de registercombinaties gaat als volgt:
1, Zet het geheugen "open" door de sleutel van de slotschakelaar rechtsom te
draaien.
2, Druk a in, en b,v, 1'11,
3, Kies de registratie die u wilt inlezen.
4. Drul<de SET knop in, houdt deze in en druk daarna .en van de 8 knoppen
in, b,v, nummer 1.
5. Laat beide knoppen los, De eerste combinatie is nu ingelezen.
U kunt nu op dezelfde Manier de volgende registraties inlezen, gebruik
makende van de knoppen 2 t/m 8, Hierna drukt u 1'12in en kunt u de volgende
groep van 8 combinaties inlezen, en met 1'13de laatste groep van 8
combinaties,
De nu ingelezen combinaties kunnen beschermd worden tegen ongewenst wissen
door de sleutel van de slotschakelaar (MEMORY LOCK) linksom te draaien en
eventueel uit het slot te nsmen. Geen van de combinaties kan nu gewist of
veranderd worden,
Wilt u een combinatie oproepen, dan drul<tu tetenvan de groep-knoppen 1'11,1'12
of 1'13in, en "n van de knoppen 1
t/m
8,
U kunt tijdens het spelen naar believen registers bij- of afschakelen,
Indien u hierna de oorspronkelijke registercombinatie weer terug wenst,
drukt u opnieuw de knop(pen) van die combinatie in,
Bij het gebruik van tremulanten en koppels in de vaste- of vrije combinaties
zullen bij het wisselen van combinatie de met de hand toegevoegde
speelhulpen weer verdwijnen, am dit te voorkomen is een schakelaar
CA (CANCEL ACCESSORIES) aangebracht, waarmee de sPeelhulpen uit het geheugen
worden geschakeld, Ze worden zo niet door verandering van combinatie
afgeschakeld, maar worden als het ware
II
vastgezet", Dit geldt overigens voor
zowel in- als uitgeschakelde speelhulpen,
De knop TA (Tongwerken Af) functioneert in zowel de vaste- als de vrije
combinaties, Tongwerkstemmen die in een registercombinatie worden gebruikt,
kunnen d,m.v. deze knop worden uitgeschakeld door deze in te drukken,
Door de knop weer "uit" te drukken komen dezel fde tongwerkstemmen weer
terug,
NB: Drul<NOoIT twee of Maar vaste- of vrije combinatieknoppen tegelijk in,
daar dit hat geheugenbestand kan belnvloeden.
KATHEDRAAL
Het door JOHANNUS Orgelbouw b,v, ontwikkelde digitale kathedraal-effect
zorgt voor een ruimtelijke weergave van de orgelklank.
Voor een optimale instelling van dit effect staan er twee regelaars tot uw
beschikk ing: De linker regelaar bepaalt het volume van de kathedraal, de
rechter regelaar de lengte d,m.v. 4 standen,
1
uit-stand (uiterst links) en
3 lengte-standen, oplopend van links naar rechts.
Zowel de intensiteit als de uitlooptijd van het kathedraal-effect kunnen op
deze wijze worden geregeld.
VOORSPRAAK
Het model OPUS 245 heeft een voorspraak- of chiff schakeling ingebouwd,
waarmee op somMige prestanten en fluitsteMmen een aan1lpraak-effekt wordt
verkregen. Dit is ingebouwd op zowel Hoofdwerk, Positief als Zwelwerk,
Combinaties met dit effect vindt u terug in de registratievoorbeelden.
ZWELTREDEN
Bij de Opus 245 heeft ieder manuaal een eigen zweltrede, waarbij hat
pedaalvolume regelbaar is met de zweltrede van het hoofdwerk. Het volume is
maximaal in de onderste stand van de zweltrede , en minimaal in de bovenste
stand, Bij het terugnemen van het volume neemt de scherpte van de registers
enigszins af,
CHORUS
Om een zo breed mogelijk klinkend orgel te verkrijgen is er gebruik gemaakt
van meerdere toonopwekkingssystemen,
Door nu de regelaar "CHORUS" rechtsOM te draaien worden de verschi llende
toonopwekkingssystemen onderling een weinig verstemd. Het optimale effect
van de chorus verkrijgt men door gekoppeld te spelen,
Met de chorus-regelaar kunt u naar eigen smaak een Meer strak klinkend, dan
wel een breed juichend orgel verkrijgen,
Het chorus-effect is maximaal bij een geheel rechtsom gedraaide chorus-
regelaar, In hat algemeen dient men dit effect met mate te gebruiken,
VOLUME
Het totale volume van het orgel is instelbaar Met de regelaar "VOLUME",
Deze volume-regeling verandert (in tegenstelling tot de zweltreden) niets
aan de klankkleur van het orgel.
HOOFDTELEFOON AANSLUITING
De hoofdtelefoonaanslui ting is stereo uitgevoerd en gnchik t voor
hoofdtelefoons met een impedantie tot 200 Ohm. Bij gebruik van de
hoofdtelefoon op het orgel worden de luidsprekers van het orgel automatisch
afgeschakeld.
De verschillende kanalen worden nu gelijkmatig verdeeld over de twee kanalen
van de hoofdtelefoon,
AKOESTIEK AANSLUITING
Aan de achterzijde van het orgel bevindt zich een 5-polige
connector(metaal), bestemd voor het aansluiten van de JOHANNUS 4-kanalen
akoestiek, Dit is een systeem dat d,M.V. 4 losse luidsprekerboxen in de
ruimte waar het orgel staat de klank van een concertzaal of kathedraal
creeart,
Uw Hi-Fi installatie kan eveneens op de akoestiek worden aangesloten,
waardoor ook andere apparatuur als pick-up en cassette-deck in combinatie
met de akoestiek beluisterd kunnen worden.
PIJPENFRONT AANSLUITING
De zwarte S-polige connectors, welke zich eveneens aan de achterzijde van
het orgel bevinden, zijn bestemd voor het aansluiten van een JOHANNUS
luidsprekeropbouw, al of niet met sierpijpwerk. Oit front geeft niet alleen
een fraai uiterlijk aan uw orgel, maar oak het geluid wordt verbeterd: Door
de combinatie van lUidsprekers in het orgel en in de opbouw ontstaat een
betere geluidsbalans en &en optimal. klankspreiding,
DE KUNST VAN HET REGISTREREN
Het registreren is een wezenlijk onderdeel van het orgelspel, Waarschijnlijk
is het ook een van de moeilijkste begrippen om duidelijk te maken, omdat het
in grote mate afhankelijk is van de persoonlijke smaak van de organist(e).
Als u geen ervaring heeft in het registreren, zult u echt tijd nodig hebben
om al de mogelijkheden van uw orgel te leren kennen, Op de achterzijde van
deze handleiding staan &en aantal registratievoorbeelden, Hierin ziet u dat
op het pedaal een 16 voets labiaalCb,v,SUBBAS 16') altijd de basis is,
terwijl dit op de manualen altijd een S voets labiaalCb,v.HOLPIJP
8
1)
is,
Vanuit deze basis wordt de registratie verder opgebouwd, Het verdient
aanbeveling om zoveel m098lijk binnen &en registergroep of "koor" te
combineren. 20 bestaat een prestantenkoor ondermeer uit: PRESTANT, OCTAAF,
QUINT en MIXTUUR, Een fluitenkoor bestaat ondermeer uit: HOLPIJP, ROERFLUIT,
FLUIT en WOUOFLUIT,
Voorbeelden van goade en fraaie registercombinaties zijn bijvoorbeeld
PRESTANT
8'
met OCTAAF 4' of van HOLPIJP
8
1
met FLUIT 4', De vulstetnmen
(alle stemmen die geen hele voetmaat-aanduiding hebben) komen als kroon op
de combinatie van
8',
4
1,
en 2
1
registers,
Tongwerken zijn te gebruiken als solostetn of als aanvull ing op het volle
werk, Nogtnaals, laat uw eigen smaak de belangrijkste raadgever zijn, weet de
registers te gebruiken zoals een schilder zijn kleuren, steeds weer
verschillende combinaties, waarbij u de funcies van de zweltreden en
tremulanten niet moet vergeten.
ONDERHOUO
Het meubel is deels afgewerkt Met houtfineer en deels met massief hout, U
kunt het droog afnemen met een gewone stofdoek of met een vochtige doek of
zeem, en het daarna droogwrijven met een niet-pluizende doek, Wij raden het
gebruik van meubel- of teakolie af, omdat dit een schadelijke invloed op de
lak kan hebben. Direkt zonlicht kan het meubel doen verkleuren, Dit geldt in
het bijzonder voor blank eiken tneubels,De toetsen kunt u behandelen als het
Meubel, Kleine krasjes, die op den duur door het bespelen van het instrument
kunnen ontstaan, kan men wegwerken met autopolish, Probeer NOOIT vlekken te
verwijderen met agressieve vloeistoffen als thinner, aceton e,d, Oeze zullen
uw instrument onherroepelijk beschadigen,
GARANTIE
U heeft bij de aankoop van uw JOHANNUS orgel een garantiekaart gekregen,
Lees de garantiebepalingen zorgvuldig door en stuur zo spoedig mogelijk het
onderste deel naar JOHANNUS ORGELBOUW B,V, te Ede,
Nogmaals willen wij uw aandacht vestigen op het feit dat veranderingen aan
het orgel of ondeskundige behandeling de garantie kunnen doen vervallen.
TECHNISCHE GEGEVENS
- Manuaalomvang: C - c' "
I
(5 octaven) ,
- Pedaalomvang: C - fl (mechelse maatvoering, 30-tonig),
- 8 Brug-eindversterkers van elk 28 Watt,
- 16 Generatoren voor de toonopwekking.
- Aanslag: Kerkorgeltoucher,
- Koppels: Volledige manuaal- en pedaalkoPPQls, electronisch
geschakeld,
- Pedaalkontaktsysteem: Reedschakelaars, magneet in pedaaltoetsen,
- Tremulanten: Zelfstandige tremulant-generator per manuaal,
- Regelbare registerverlichting.
- Aanspreektijden: Verschillend per manuaal en per register,
- 3 Zweltreden, 1 voor elk manuaal,
- Externe aansluitingen:
*
Voor Hoofdtelefoon,
*
Voor JOHANNUS 4-kanalen akoestiek,
*
Voor JOHANNUS luidsprekeropbouw, met of zonder pijpen,
- Impedantie versterkers: 4 - 8
OhM,
- Impedantie luidsprekers: 8 Ohm,
- Voedingsspanning: 220 Volt 50 Hz,
Hoogte: " ....".,... 116
Breedte: ,.""",." 139
Diepte orgel
0 0 , 0 , , '0
72
Diepte met pedaal
o. "
97
Orgel
000•0II00,,
o.
11S
Padaal .
0 10 '" 0 II"
25
Bank ""
I ••••• I • I.
20
ENKELE
REGISTRATIE
SUGGESTIES
OPUS 245
1, Contrabas 16
1
2, Subbas 16
1
3, Prestant 8
1
4, Gedel<t 8
1
5, Octaaf 4
1
6, Mixtuur 5 st
7, Bombarde 32'
8, Bazuin 16
1
9, Trompet 8
1
10, Trompet 4'
11, Holpijp 8
1
12, Octaaf 4'
13, Roerfluit 4'
14, Quint 2 2/3
1
15, lJoudfluit 2
1
16, Quint 1 1/3'
17, Octaaf 1
1
18, Scherp 3st
19, Kromhoorn 8
1
20, Prestant 16
1
21, Prestant 8'
22, Diapason 8
1
23, Gamba 8'
24, Holpijp 8
1
25, Octaaf 4
1
26, Nasard 2 2/3'
27, Octaaf 2'
28, Cornet 4st
29, Mixtuur 4 st
30, Trompet 16'
31. Trompet 8
1
32, Klaroen 4'
33, Bourdon 16'
34, Prestant 8
1
35, Salicionaal 8
1
36, Vox Celeste 8
1
37, Roerfluit 8
1
38, Octaaf 4'
39, Koppelfluit 4'
40, Quint Fluit 2 2/3
1
41, Fluit 2'
42, Terts 1 3/5
1
43, sesquialter 2st
::: ~~iS~iigI4st
46, DU~iaan 8
1
47, Vox Humana 8'
48, Schalmei 4
1
49, Zwelw -Hoofdw.
50, Posit1ef-Hoofdw,
51, Zwelw,-Positief
52, Positief-Pedaal
53, Hoofdw,-Pedaal
54, Zwelw,-Pedaal
55, Tremulant Positief
56, Tremulant Hoofdw.
57, Tremulant Zwelw.
'A-P~a~iS~I~~
~R~,~~t~rt~Jmend op Positief
:C - Kromhoorn 8
1
uitl<omend op Positief
: :0 - Cornet 4st uitl<omend op Hoofdwerl<
: : 'E - Trompet 8
1
uitl<omena op Hoofdwerl<
:: 'F - Cornet 4st uitl<. (Romantisch) op Hoofdwerl<
:: :G - Dulciaan 8
1
uitl<omend op 2welwerl<
:: ::H - Mezzo Forte b.ginr~i.tratie
:: :: I - Piano (Zwell.n dlcht)
:: :: J -
Piano-Pianissimo
: :: :: :K - Trio Positief-Hoofdwerl<
: :: :: ::L - Trio Hoofdw.rl<-Zwelwerl<
: :: :: :::1'1 -
Trio Positief-Zwelwerk
: :: :: ::::N - Plenum
: :: :: :::::0 - Fort.
: :: :: ::::::P - Fortissimo
A , , .L .L .,
j,..,'"
Q - Tutti
H
B C 6 ~
r
G H K L M N 0 P
Q
",0",.0" •• 0000
o
0 0 0 0
000
000
000
0 0 0
•••• 10 •••••••
0000
o
0 0 0 0
000
0 0 0 0 0 0
000
000 000
o
0
, 0
o
0
o
0
o
Q
o
o
o
o
o
o
, ,
o
0
o
,
o ,
o
0
o
F G H
000
o ,
o
0
o
0
F
o
o
o ,
o
0
o
0
o
o
,
o
o
• 0
I •
o
000
I
0 ,
I I
00000
000
0
F G H
o ,
o
0
o ,
00,
.00
o ,
o
0
o .
0
000
J
o
o
o
o
o
o
o ,
o
0
o
1'1 N
o
o
, 0
o
0
o
o
P
Q
o
0
o
0
o
, ,
o
0
o
0
o
0
o
0
o
0
.
,
o
0
o
0
o
0
o
0
o
0
o
:A
--------------------
,
'B
--------------------
,
,
:C
--------------------
,
:0
,
--------------------
,
,
,
:E
--------------------
,
·
,
·
,
:F
--------------------
·
·
,
RUIMTE VOOR
,, ,
:6
--------------------
·
,
·
,
I
·
:H
--------------------
,
,
,
ZELF6EKOZEN
I
·
·
:I
--------------------
I
· ·
,
,
·
,
:J
--------------------
·
,,
RE6ISTRATIES
,, ,
,
,
:K
--------------------
,
·
,
· ·
,
,
,
,
,
,
:L
--------------------
,
· ·
,
OPUS 245
,
·
,
·
·
·
,
:M
--------------------
··
,
···
,
,
··
,
,
,
,
·
:N
--------------------
·
,
,
,
··
,
·
·
,
·
,
··
,
,
·
:0
--------------------
,
, , ,
·· ·
I
·
,
,
·
,
I
,
,
· ·
,
:P
--------------------
·
,
·
·
·
,
·
I
·.
,
· ·
·
I
·
I
·.
,
'Q
------------------
A
B
t
6
E
F
G
t
j
K
L.
,
N
{)
P
Q
HM
1, Contrabas 16
1
2. Subbas 16
1
3. Prestant 8
1
4, 6edekt 8
1
5, Octaaf 4'
6, Mixtuur 5 st
7. Bombarde 32'
8. Bazuin 16'
9. Trompet 8
1
10. Trompet 4' ABC
0
E F e H
I
J
KLM N
0
PQ
11. H01PilP 8'
12. Octaa 4'
13, Roerfluit 4'
14, Quint 2 2/3'
15, Woudflui t 2'
16,
3
uint 11/3'
17. ctaaf 1
1
18, Scherp 3st
19, Kromhoorn 8
1
A B C
0
EFeH
I
J
K L MN
0
PQ
20. Prestant 16
1
21 . Prestant 8'
22. Oiagason 8
1
23, eam a 8
1
24, HolPilP 8'
25. Octaa 4'
26. Nasard 2 2/3
1
27, Octaaf 2\
28. Cornet 4st
29, Mixtuur 4 st
30. Trompet 16'
31 , Trompet 8
1
32, Klaroen 4
1
A B C
0
E F e H
I
J
K L M N
0
PQ
33. Bourdon 16
1
34. Prestant 8'
35. Salic ionaal 8'
36, Vox Celeste 8
1
37, Roerfluit 8
1
38, Octaaf 4'
39. Koppelfluit 4'
40. ~uint Fluit 2 2/3'
41 . luit 2
1
42, Terts 1 3/5
1
43, Sesquialter 2st
44, RUiSPii~ 4st
45. Fayot '
46. Du ciaan 8'
47. Vox Humana 8'
48. Schalmei 4\ A B C
0
E
F 6 H
I
J
KLMN
0
PQ
49, Zwelw.-Hoofdw,
50, Positlef-Hoofdw.
51, Zwelw,-Positief
52, Positief-Pedaal
53, Hoofdw.-Pedaal
54, 2welw.-Pedaal
55. Tremulant Positief
66, Tremulant Hoofdw,
57, Tremulant 2welw,
ENKELE
REGISTRATIE
SUGGESTIES
OPUS 245
1 ,
2,
3,
4,
5,
6,
7,
8,
9,
10,
11 ,
12,
13,
14,
15,
16,
17,
18,
19,
20,
21 ,
22,
23,
24,
25,
26,
27,
28,
29,
30,
31 ,
32,
33,
34,
35,
~:
38,
39,
40,
41 ,
42,
43,
44,
45,
46,
47,
48,
49,
50,
51 ,
52,
53,
54,
55,
56,
57,
Contrabas 16
1
Subbas 16'
Prestant 8'
Gedekt 8'
Octaaf
4
1
Mixtuur 5 st
Bombarde 32
1
Bazuin 16'
Trompet 8'
Trompet 4'
Holpijp
8
1
Octaaf 4'
Roerfluit 4
1
Quint 2 2/3'
1J0udfluit2'
Quint 1 1/3'
Octaaf 1
1
Scherp 3st
Kromhoorn 8'
Prestant 16'
Prestant
8'
Oiapason
8'
Gamba 8'
Holpijp
8
1
Octaaf 4
1
Nasard 2 2/3'
Octaaf 2
1
Cornet 4st
Mixtuur 4 st
Trompet 16'
Trompet
8'
Klaroen 4'
Bourdon 16
1
Prestant 8
1
Salicionaal
8
1
Vox Celeste
8'
Roerfluit 8'
Octaaf 4
1
KOp'~lfluit 4'
Quint Fluit 2 2/3'
Fluit 2'
Terts 1 3/5'
Sesquialter 2st
Ruispijp 4st
Fagot 16'
Oulciaan 8'
Vox Humana 8'
Schalmei 4'
2welw,-Hoofdw,
Positief-Hoofdw,
2welw,-Positief
Positlef-Pedaal
Hoofdw,-Pedaal
2welw -Pedaal
Tremulant Positief
Tremulant Hoofdw,
Tremulant 2welw,
A-Pianissimo (Romantisch)
:B - Quint 2 2/3' uitkomend op Positief
:C - Kromhoorn 8' uitkomend op Positief
:0 -
Cornet 4st uitkomend op Hoofdwerk
: E - Trompet
8
1
uitkomend op Hoofdwerk
: :F - Cornet 4st uitk, (Romantisch) op Hoofdwerk
: ::G - Oulciaan 8' uitkomend op 2welwerk
: :: H - Mezzo Forte beginregistratie
:: :1 -
Piano (2wellen dlcht)
:: ::J -
Piano-Pianissimo
:: :::K - Trio Positief-Hoofdwerk
:: ::::L - Trio Hoofdwerk-2welwerk
, :: :::::M - Trio Positief-2welwerk
: :: :::::: N - Plenum
: :: :::::::0 - Forte
: :: ::::::::P - Fortissimo
ABC
6
E ~
G
H
f
j ~( ~~
6 ~
~Q -
Tutti
- - - 0 - - 0 - - 0 0 0 0
o 0 0 0 0 000 0 0 0 000 0 0 0
- - - - 0 - 000 0
o 0 000 000 0 0 0 0 0 0 0 0 0
- - - 0 - - 0 0 - - 0 0 0
--- --------00
- - - - - - - - - - 0
--------------00
- - - - - - - - - - - - - 0 0
----------------0
ABC
0
E F G H
1
J
K L M N
0
P Q
o 000 0 000 000 000 0 0 0
- - - 0 - - - - 0 - - 0 000
- 000 0 0 0 0 000 00- 000
o - 0 0 0 0 - - - - 0 0 000
---- --0
- - - - 0 - 0 - - 0
- - - - - - - - 0 -
-0------- 0
ABC
0
E F G H 1
J
K L M N
0
-----0----- 00
- 000 0 0 - 0 0 000
- 0 0 - 0 - 00- 0 - - 0 0
o-0--000000-0-0
o 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 00- 0
o 0 - - 0 - 0 0
- - - 0 - 0 - 0 - 00- 0
- - - - - - - - 0 0
o
0
o
0
P
Q
o
0
o
0
o
0
o -
o
0
o
0
o
0
o
0
- - - - 0 - 0 0
------ ----0
- - - - 0 - - - - - 0 0
- - - - - - - - - 0
ABC
0
E F G H
1
J
K L M N
0
P
Q
- - - - - - - - - - - 0 0
- - 00- - 0 - 0 0 0 0 0 0 0
o - 0 0 - 0 - - 00- - - 0 -
o - - 0 - 0 00- - - - - - -
- 000 0 0 0 0 0 0 0 - - - 000
-----0-----0-0000
-00000000-00 -00
00- 0 0 0 0 - - 00- 0 0 0
------------0-00
- - - - 0 0
- 0 - 0 0
- - - 000
-00
o
0
- - - 0
J
K L M N 0 P
Q
o - - 000 0
o 0 - - 0 0 0 0
o - 0 0 0 0
o 0 - 0 0 0
0'
0
o - 000 0
o - 0 - 0 0 0 0
o - - - - -
00- - - -
0-- - - -
J
K L M N 0 P
Q
ABC
0
E F G H
1
o 0 - - - 0 0
o 000 0
o---00--0
o - - - - 00- 0
o - - - - - 000
o 0 - 0
O'
0--0
0000- 0 0
o - 00- 0 - 0 0
o 0 - 0 0 000 0
ABC
0
E F
6
H
I
A
--------------------
B
--------------------
C
--------------------
0
--------------------
:E
--------------------
:F
--------------------
RUIMTE VOOR :6
--------------------
,
'H
--------------------
,
ZELF6EKOZEN
·
I
--------------------
,
·
:J
--------------------
RE6 ISTRATI ES
·
:K
--------------------
,
·
· · ·
:L
--------------------
OPUS 245
· ·
·
,
,
·
· ·
:M
--------------------
,
,
,
,
·
,
·
·
·
·· ·
,
:N
--------------------
· · ·
,
·
·
,
,
,
,
·
·
,
·
:0
--------------------
· · ·
·
·
,,,
·
,
·
· ·
··
:P
--------------------
,
·
,
,
,
·
·
·
·
·
,
· ·
·
··
,
'Q
------------------
A
B
t-
o
E
F
a
H
j
K
L
M
N
0
P
Q
1, Contrabas 16'
2. Subbas 16'
3. Prest.ant.8"
4. 6edekt. 8'
5, Oct.aaf 4'
6. Mixt.uur 5 st.
7. Bombarde 32"
8, Bazuin 16'
9, Trompet. 8'
10. Trompet. 4' AB C
0
E F 6 H
I
J
K L M N
a
PQ
11 , HOIPi~P 8'
12. Oct.aa 4'
13, Roerf luit 4'
14, Quint 2 2/3'
15. Woudfluit 2'
16. 8uint 1 1/3'
17, ctaaf l'
18, Scherp 3st.
19. KrOMhoorn
8'
ABC
0
EF 6 H I
J
K L M N
a
PQ
20. Prestant 16'
21 , Prestant 8'
22. Di:gason 8'
23, 6a a 8'
24, Holpijp 8"
25, Octaaf 4'
26. Nasard 2 2/3'
27, Octaaf 2'
28, Cornet 4st.
29, Mixtuur 4 st.,
30, Trompet 16'
31 , Trompet 8'
32, Klaroen 4' ABC
0
EF 6 H I
J
K L M N
a
PQ
33. Bourdon 16"
34, Prestant 8'
35, Salic ionaal 8'
36. Vox Celeste 8"
37. Roerfluit 8'
38, Octaat 4'
39, Koppelfluit 4'
40, ~uint. Fluit 2 2/3"
41 , luit 2'
42. Terts 1 3/5'
43. Sesquialter 2st.
44, RUiS~ii~ 4st,
45. Fa~o '
46, Du ciaan 8'
47, Vox Humana 8'
48. Schalmei 4'
A
BC
0
EF6 H
I
J
K L M N
a
PQ
49, Zwelw,-Hoofdw,
50, Positief-Hoofdw.
51 , Zwelw.-Positief
52, Positlef-Pedaal
53, Hoofdw,-Pedaal
54. Zwelw -Pedaal
55, Tremulant. Posit.ief
56, Tremulant Hoofdw,
57, Tremulant Zwelw.
J
N
Q
PQ
A
BC
0
E F 6H
I
KLM
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12

Johannus Opus 245 Handleiding

Type
Handleiding