Conguratie van de rijregelaar
De rijregelaar beschikt over twee jumpers via welke
zowelderijfunctiealsookhetaccutypegecongureerd
kunnenworden.
Jumper "MODE":
• "Crawler":WerkmodusvoordeCrawler-voertuigen;tussenvooruit-enachteruitrijdenkandirectworden
overgeschakeld.Wanneerdegashendelaandezendervanvooruit-ofachteruitrijdennaardemiddelste/
neutralepositiewordtbewogen,danactiveertderijregelaardemotorrem.Voorvooruit-enachteruitrijden
staattelkens100%vandeaandrijfkrachtterbeschikking.
• "Boat":Werkmodusvoormodelschepen;tussenvooruit-enachteruitrijdenkandirectwordenovergescha-
keld.Wanneerdegashendelaan dezendervanvooruit-of achteruitrijdennaardemiddelste/neutrale
positiewordtbewogen,danisergeenmotorrem.Voorachteruitrijdenstaatslechts25%vandeaandrijf-
krachtterbeschikking.
Jumper "BATT":
Stelhierinwelkeaccuopderijregelaarwordtaangesloten.
• "Lipo"=LiPo-accumet2-of3cellen
• "NiMH"=NiMH-/NiCd-accumet5-9cellen
Belangrijk!
IndienueenLiPo-accugebruiktenustelthetaccutypeinop"NiMH",danwordtdeaccutever
ontladenenhierdooronherstelbaarbeschadigd.
Leteraltijdopdatuhetjuisteaccutypeinsteltvoordatueenaccuaansluitopderijregelaar.
MochtunogoudereNiCd-accu'sgebruiken,steldandejumper"BATTi"inop"NiMH".
Ingebruikname van de rijregelaar
Let op, voorzichtig!
Plaatshetmodelvoertuigzodatdeaandrijfwielen(b.v.bijmodelschependepropeller)geen
contactmakenmetdegrondofvoorwerpen.Komnietmetuwvingersindeaandrijving.Blokkeer
dezeniet!Letselgevaar!
Indiendekoppelingopdezenderwerdversteldkandirectnahetaanzettenvanderijregelaar
demotorwordengestart!
• Zeteerst de aan/uit-schakelaarvan de rijregelaaruit(schakelstand "OFF"). Controleervervolgensde
instellingvandejumpersencorrigeerze,indiennodig.
• Zetdezenderaanencontroleervervolgensdeaccu-resp.batterijstatusvandezender.
• Plaatseenaccuinuwvoertuigensluitdezeaanopderijregelaar.
Opgepast!
Letdaarbijopdejuistepolariteitvandeaansluitkabelsvanderijregelaar:rood=plus(+);zwart
=min (-). Bijverkeerdeaansluiting kunnen de rijregelaarende accu onherstelbaar worden
beschadigd!Explosie-/verbrandingsgevaar!
• Zetaandezendertrimvoordestuurinrichtingenderijfunctieindemiddelstestandencontroleerofde
hendelvoorderijfunctieindeneutralestand/middelstestandstaat.
• Schakelderijregelaarin(schakelstand"ON").
• Derijregelaarslaatnudepositievandeneutralestandop(gashandelaandezendertijdensdezeperiode
indemiddelste/neutralestandlaten,nietbewegen!).Demotorlaatdiversepiepjeshoren(dezeworden
doordeaansturingvandemotordoorderijregelaargeproduceerd).Derijregelaarisnuklaarvoorgebruik.
1kortepieptoon=NiMH-/NiCd-accumet5-9cellen
2kortepieptonen=LiPo-accumet2cellen
3kortepieptonen=LiPo-accumet3cellen
1langepieptoon=zelftestenherkenningvandeneutralestandsuccesvol,rijregelaarisklaarvoorgebruik
Mochtde rijregelaar de neutrale standvande zender niet herkennen, danisgeen werking
mogelijk!Ditkangebeurenalsdetrimopdezenderisversteldofalsdehendelvoorderijfunctie
nietindemiddelstestand/neutralestandstaat.
Werkingstest van de rijregelaar
Indiendehendelvoorderijfunctieopdezenderzichindemiddelstestand/neutralestandbevindt,magde
motor/aandrijvingvanhetmodelnietdraaien.
Wanneerudebedieningshendelvoorderijfunctieinderichtingvanvooruitrijdenbeweegt,danmoethet
voertuig(modelauto/-schip)vooruitrijden.
Beweegvervolgensdebedieningshendeluitdepositievooruitrijdennaardemiddelstestandenwachteven.
Demotormoetnublijvenstaan.
Omhetvoertuigachteruittelatenrijden,beweegtudebedieningshendelvoorderijfunctieinderichting
achteruitrijden(vanhandvatwegschuiven).Hetvoertuig(modelauto/-schip)moetnuachteruitrijden.
Indienhetvoertuignettegenovergesteldbeweegt,schakeldanderijregelaaruitenverwisselde
beidemotorkabelsofactiveeropdezenderdereverse-instellingvoorderijfunctie.
DerodeLEDvanderijregelaarisuitindeneutralestand;bijvooruit-/achteruitrijdenknippertdeLED.
Inde modus "Crawler"brandtde LED bij "Volle gasvoorwaarts/achterwaarts"permanent. In demodus
"Boat"brandtdeLEDslechtsbij"Vollegasvoorwaarts"permanent.
Stoppen
• Zetdegas-/remhendelindeneutralestandenlaathetvoertuiguitrollen(evt.koppelingregelaaropde
zenderovereenkomstigcorrigerenzodatdemotorstilstaat).
• Zetderitregulatoruit.
• Koppeldeaccuvollediglosvanderijregelaar.
• Schakelpasdaarnadezenderuit.
Overtemperatuurbeveiliging
Alsderijregelaartewarmwordt(>100°C)schakeltdemotoruit.InditgevalgeeftderodeLEDknippersig-
nalenaf.Koeltderijregelaaraftotonderca.+80°C,danishijweerklaarvoorgebruik.
Fail-safe-functie
Derijregelaarzetdemotoruitveiligheidsoverwegingenuitwanneerergeengeldigsignaalvandeontvanger
komt.DerodeLEDgaatinditgevalsnelknipperen.Indienuwzender/ontvangereeneigenFail-Safe-functie
heeft,dientudezecorrectteprogrammeren!Testdezefunctie,zodatdezefoutlooswerkt.
Onderspanningsherkenning
Ondereenbepaaldeaccuspanningwordthetmotorvermogengereduceerdresp.schakeltdemotoruit.Dit
beschermtdeaccutegentesterkontladen,watschadelijkis.
Jumper in de positie "NiMH" (accu met 5 - 9 cellen)
Derijregelaarreduceerthetuitgangsvermogentot50%wanneereenaccuspanningvan4,5Vwordtgeme-
ten.Ondereenaccuspanningvan4,0Vschakeltdemotoruit.
Jumper in de positie "Lipo" (accu met 2 cellen)
Derijregelaarreduceerthetuitgangsvermogentot50%wanneereenaccuspanningvan6,5Vwordtgeme-
ten.Ondereenaccuspanningvan6,0Vschakeltdemotoruit.
Jumper in de positie "Lipo" (accu met 3 cellen)
Derijregelaarreduceerthetuitgangsvermogentot50%wanneereenaccuspanningvan9,75Vwordtgeme-
ten.Ondereenaccuspanningvan9,0Vschakeltdemotoruit.
Belangrijk!
Wanneerdeonderspanningsherkenningeenlegeaccuheeftherkend(motorprestatiewordtge-
reduceerdofmotorwordtuitgeschakeld)enuzetdegashendelopdezenderindemiddelste
/neutralestand,danzetderijregelaardebeschermingsfunctieterug.Deaandrijvingkandan
weergeactiveerdworden(totdatdebeschermingsfunctieweeringezetwordt).
Deze"Reactiveringfunctie"heeftalsdoel,datb.v.eenmodelschipnognaardeoeverkanvaren
wanneerdeacculeegis.
Aansluiting op de ontvanger
Sluitdedriepoligestekkervanderijregelaaraanophetbetreffendekanaalvandeontvanger.Lethierbij
absoluutopdatdejuisteaansluitingopdeontvangerwordtgebruikt(ziegebruiksaanwijzingbijdeontvanger
resp.opdrukopdeontvanger).
Geel/wit/oranjeleiding:besturingssignaal
Rodekabel:Bedrijfsspanning/+
Bruin/zwarteleiding:GND/min/-
DerijregelaarbeschiktovereenBEC.Hierdoorwordtdeontvangerrechtstreeksviaderijrege-
laarvanderij-accuvanstroomvoorzien.AlsdeBECalsstroomvoorzieningvandeontvang-
installatiewordtgebruikt,danmaggeenontvangerbatterijresp.geenontvangeraccugebruikt
worden!
Belangrijk!
MochtvoordeontvangerinplaatsvandeingebouwdeBECeenseparatestroomvoorziening
wordengebruikt,dandientdemiddelste,rodedraadvandedriepoligeontvangerstekkervande
rijregelaartewordenonderbrokenengeïsoleerd.Indienditnietinachtwordtgenomendanraakt
derijregelaaronherstelbaarbeschadigd!Verliesvandewaarborg/garantie!
Stoppen
Schakeleerstderijregelaaruit(schakelaarindestand"OFF"zetten).Koppeldandeacculosvanderijre-
gelaarenmaakdestekkersvollediglos.Schakelpasdaarnadezenderuit.
Verwijdering
Elektronischeapparatenbevattenwaardevollematerialenenhorennietbijhethuishoudelijk
afval.Verwijderhetproductaanheteindevanzijnlevensduurconformdegeldendewettelijke
bepalingen.
Technische specicaties
AantalcellenNiMH 5-9
CellenaantalLiPo 2-3
permanentestroomsterkte Vooruit40A,Achteruit20A
Max.stroom(<1sec.) Vooruit180A,Achteruit90A
BEC 6V/DC,2A
Onderspanningsuitschakeling ja
Uitschakelingbijoververhitting ja
Failsafe-functie ja
Motorlimietbij2cellenLiPo
of5-6cellenNiMH
Motortype540/550,≥12Turns(of<30000U/minbij7,2V)
Motorlimietbij3cellenLiPo
of7-9cellenNiMH
Motortype540/550,≥18Turns(of<20000U/minbij7,2V)
Stekkersysteemvoorontvanger JR
Afmetingen(LxBxH) ca.46,5x34x28,5mm
Gewichtmetkabel ca.70g
DitiseenpublicatievanConradElectronicSE,Klaus-Conrad-Str.1,D-92240Hirschau(www.conrad.com).
Alle rechten, vertaling inbegrepen, voorbehouden. Reproducties van welke aard dan ook, bijvoorbeeld fotokopie,
microverlmingofderegistratieinelektronischegegevensverwerkingsapparatuur,vereisendeschriftelijketoestemming
vandeuitgever.Nadruk,ookvanuittreksels,verboden.Depublicatievoldoetaandetechnischestandbijhetindruk
bezorgen.
Copyright2018byConradElectronicSE *1851824_V1_1218_02_VTP_m_nl