Ingebruikname van de rijregelaar
Let op, voorzichtig!
Plaats het modelvoertuig zo dat de aandrijfwielen geen contact maken met de grond of voorwer-
pen. Kom niet met uw vingers in de aandrijving. Blokkeer deze niet! Letselgevaar!
Indien de koppeling op de zender werd versteld kan direct na het aanzetten van de rijregelaar de
motor worden gestart!
• Zet eerst de aan/uit-schakelaar van de rijregelaar uit (schakelstand “OFF”). Controleer vervolgens de
instelling van de jumpers en corrigeer ze, indien nodig.
• Zet de zender aan en controleer vervolgens de accu- resp. batterijstatus van de zender.
Zet de koppeling voor de sturing en de rij-/remfunctie in de middelste stand en controleer of de hendel voor
de rij-/remfunctie in de neutrale stand staat.
• Plaats een accu in uw voertuig en sluit deze aan op de rijregelaar.
Let op!
Let daarbij op de juiste polariteit van de aansluitkabels van de rijregelaar: rood = plus (+); zwart =
min (-). Bij verkeerde aansluiting kunnen de rijregelaar en de accu onherstelbaar worden bescha-
digd! Explosie-/verbrandingsgevaar!
• Zet nu de rijregelaar aan (schakelstand “ON”).
• De rijregelaar gaat nu kalibreren, dit kan ca. 3 seconden duren (gas-/remhendel op de zender gedurende
deze tijd in de middelste stand/neutrale stand laten, niet bewegen!). De motor laat diverse piepjes horen
(deze worden door de aansturing van de motor door de rijregelaar geproduceerd). De rijregelaar is nu
klaar voor gebruik.
1 korte pieptoon = NiMH-/NiCd-accu met 5 - 9 cellen
2 korte pieptonen = LiPo-accu met 2 cellen
3 korte pieptonen = LiPo-accu met 3 cellen
1 lange pieptoon = zelftest en kalibratie succesvol, rijregelaar is klaar voor gebruik
Mocht de rijregelaar de neutrale stand van de zender niet herkennen, dan is geen werking mo-
gelijk! Dit kan gebeuren als de koppeling op de zender is versteld of als de hendel voor de rij-/
remfunctie niet in de middelste stand/neutrale stand staat.
Werkingstest van de rijregelaar
Indien de hendel voor de rij-/remfunctie op de zender zich in de middelste stand (neutrale stand) bevindt,
mogen de wielen van het model niet draaien.
Wanneer u de hendel voor de rij-/remfunctie in de richting vooruit rijden (naar het handvat toetrekken) be-
weegt, moeten de aangedreven wielen van het model vooruit draaien.
Beweeg vervolgens de hendel continue vanuit de vooruitrijpositie in de richting achteruit rijden (wegschuiven
van het handvat van de zender). Nu moeten de aangedreven wielen van het model worden geremd.
Om om te schakelen naar achteruit rijden laat u de hendel in de middelste stand (neutrale stand) terugveren
en beweegt u deze na enige tijd (ca. 1 seconde) in de richting achteruit rijden (wegschuiven van het hand-
vat). De aangedreven wielen van het model moeten nu achteruit draaien.
Mochten de wielen precies tegen de eerder beschreven functie indraaien, dan zet u de rijregelaar
uit en plaatst u de jumper „Reverse“ in de positie “Enable”.
Optioneel kunnen de beide motorkabels en de reverse-instelling van de zender worden verwis-
seld.
Let er in ieder geval op dat de instelling van de jumper, de aansluiting van de motor resp. de
reverse-stand van de rijfunctie op de zender zodanig is, dat de remfunctie naar behoren intreedt
(uitsluitend bij het wisselen van vooruit naar achteruit).
De remfunctie mag pas beginnen als de gas-/remhendel op de zender continu van vooruit naar
achteruit wordt bewogen (het voertuig rijdt hier niet achteruit, maar de rem wordt geactiveerd).
Bovendien is het uitgangsvermogen bij achteruit rijden tot 50% gereduceerd.
De rode led van de rijregelaar is in de neutrale stand uit. Bij vooruit en achteruit knippert de led, bij planken-
gas brandt de led continu.
Stoppen
• Zet de gas-/remhendel in de neutrale stand en laat het voertuig uitrollen (evt. koppelingregelaar op de
zender overeenkomstig corrigeren zodat de motor stilstaat).
• Zet de rijregelaar uit.
• Koppel de accu volledig los van de rijregelaar.
• Zet eerst de zender uit..
Overtemperatuurbeveiliging
Als de rijregelaar te warm wordt wordt het motorvermogen gereduceerd resp. schakelt de motor uit. De rode
led gaat in dit geval knipperen. Koelt de rijregelaar af tot onder ca. +80 °C, dan is hij weer klaar voor gebruik.
Fail-safe-functie
De rijregelaar zet de motor uit veiligheidsoverwegingen uit wanneer er geen geldig signaal van de ontvanger
komt.
Onderspanningsherkenning
Onder een bepaalde accuspanning wordt het motorvermogen gereduceerd resp. schakelt de motor uit. Dit
beschermt de accu tegen te sterk ontladen, wat schadelijk is.
Jumper in de positie “NiMH” (accu met 5 - 9 cellen)
De rijregelaar reduceert het uitgangsvermogen tot 50% wanneer een accuspanning van 4,5 V wordt geme-
ten. Onder een accuspanning van 4,0 V schakelt de motor uit.
Jumper in de positie “Lipo” (accu met 2 cellen)
De rijregelaar reduceert het uitgangsvermogen tot 50% wanneer een accuspanning van 6,5 V wordt geme-
ten. Onder een accuspanning van 6,0 V schakelt de motor uit.
Jumper in de positie “LiPo” (accu met 3 cellen)
De rijregelaar reduceert het uitgangsvermogen tot 50% wanneer een accuspanning van 9,75 V wordt geme-
ten. Onder een accuspanning van 9,0 V schakelt de motor uit.
Onderhoud en Verzorging
De rijregelaar is voor u onderhoudsvrij, demonteer het product nooit.
Voor het reinigen of het onderhoud moet de rijregelaar worden uitgezet en de accu volledig van de rijregelaar
worden losgekoppeld. Wanneer u eerder nog met het voertuig reed, laat u de rijregelaar volledig afkoelen.
Maak de rijregelaar schoon met bijv. een langharige, schone penseel en een stofzuiger. Persluchtsprays
kunnen eveneens nuttig zijn.
Verwijdering
a) Algemeen
Het product hoort niet bij het huishoudelijk afval.
Verwijder het product aan het einde van zijn levensduur conform de geldende wettelijke bepalin-
gen.
b) Batterijen en accu's
U bent als eindverbruiker volgens de KCA-voorschriften wettelijk verplicht alle lege batterijen en accu's in te
leveren; verwijdering via het huishoudelijk afval is niet toegestaan!
Batterijen/accu's met schadelijke stoffen worden gekenmerkt door het hiernaast afgebeelde pic-
togram, dat op het verbod van verwijdering via gewoon huishoudelijk afval duidt. De aanduidin-
gen voor zwaarmetalen zijn: Cd=cadmium, Hg=kwik, Pb=lood (aanduiding staat op de batterij/
accu bijv. onder de links afgebeelde containerpictogrammen).
Uw lege batterijen/accu's kunt u kosteloos inleveren bij de inzamelpunten in uw gemeente, bij al onze vesti-
gingen en overal waar batterijen/accu's worden verkocht.
Zo voldoet u aan de wettelijke verplichtingen en draagt u bij aan het beschermen van het milieu.
Technische gegevens
Geschikt voor voertuignorm ...........................1:10
Aantal cellen NiMH/NiCd ...............................5 - 9
Aantal cellen LiPo ..........................................2 - 3
Functies .........................................................Proportioneel vooruit rijden, rem, proportioneel achteruit rijden
bij achteruit rijden staat slechts 50% van het uitgangsvermogen
ter beschikking)
BEC-uitgang ..................................................6 V/DC, 2 A
Duurstroom ....................................................Vooruit rijden 40 A, Achteruit rijden 20 A
Maximumstroom (< 1 s) .................................Vooruit rijden 180 A, Achteruit rijden 90 A
Klokfrequentie ................................................1 kHz
Geschikt motortype .......................................540 of 550 (borstelmotor)
Motorlimiet .....................................................>=12 turns (LiPo = 2 cellen of NiMH = 6 cellen)
>=18 turns (LiPo = 3 cellen of NiMH = 9 cellen)
Afmetingen ....................................................46,5 x 34 x 28,5 mm (lx bx h
Massa ............................................................ca. 70 g
Dit is een publicatie van Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau (www.conrad.com).
Alle rechten, vertaling inbegrepen, voorbehouden. Reproducties van welke aard dan ook, bijvoorbeeld fotokopie, micro-
verlming of de registratie in elektronische gegevensverwerkingsapparatuur, vereisen de schriftelijke toestemming van de
uitgever. Nadruk, ook van uittreksels, verboden. De publicatie voldoet aan de technische stand bij het in druk bezorgen.
© Copyright 2015 by Conrad Electronic SE. 1399921_V2_0616_01_DT_m_nl