Reely 1851824 Handleiding

Categorie
Speelgoed met afstandsbediening
Type
Handleiding
Montage
• Wanneerhetproductalsvervangingvaneenbestaanderijregelaargebruiktwordt,controleerdanofde
motorgeschiktisvoorderijregelaar.Demonteerdandeouderijregelaaruituwmodel.
• Bevestigderijregelaarinhetmodelvoertuig.Kieseenplaatsdiezovermogelijkvandeontvangerligt.De
rijregelaardientooknietdirectnaastdemotorteliggen.
• Verbinddebeidekabelsvanderijregelaarmetdievandemotor,letopeeneventueelaanwezigekleurco-
dering;daarmeeisdevooruit/achteruitbewegingvandemotorinrelatietotderijregelaarcorrect.
Indienlaterdedraairichtingvandemotorverkeerdis(afhankelijkvandeaandrijvingvanhet
voertuig),dankuntuofweldebeidemotorkabelsverwisselen,ofweldereverse-instellingopuw
zenderactiveren.Demotordraaitvervolgensindeandererichting.
• Voordebevestigingvanderijregelaarkanbijv.demeegeleverdedubbelzijdigeplakbandwordengebruikt.
• Deaan/uit-schakelaarvanderijregelaardientzotewordenaangebrachtdatdezegemakkelijkkanworden
bediend.Voordebevestigingkanookhiereenstukdubbelzijdigeplakbandwordengebruikt.
• Sluitdedriepoligestekkervanderijregelaaraanophetbetreffendekanaalvandeontvanger.
Lethierbijabsoluutopdatdejuisteaansluitingopdeontvangerwordtgebruikt(ziegebruiksaan-
wijzingbijdeontvangerresp.opdrukopdeontvanger).
Geel/wit/oranjeleiding:besturingssignaal
Rodekabel:Bedrijfsspanning/+
Bruin/zwarteleiding:GND/min/-
OmdatderijregelaaroverBEC-elektronicabeschiktmaggeenontvangbatterijresp.geenont-
vangaccuwordengebruikt!Zoweldeontvangeralsookdedaaropaangeslotenstuurservowordt
directviaderijregelaaruitdeaccuvanspanning/stroomvoorzien.
MochtvoordeontvangerinplaatsvandeBECvanderijregelaareenseparatestroomvoorzie-
ningwordengebruikt,dandientdemiddelstedraadvandedriepoligeontvangstekkervande
rijregelaartewordenonderbroken.
Indienditnietinachtwordtgenomendanraaktderijregelaaronherstelbaarbeschadigd!Verlies
vandewaarborg/garantie!
• Zorgdatkabelsnietindraaiendeofbewegendedelenvanhetvoertuigkunnenkomen.Gebruikvoorhet
vastmakenbijvoorbeeldkabelbinders.
• Voorbeeldvoordeaansluitingvanderijregelaar(motor,servo,ontvangerenaccuzijnnietbijdelevering
vanderijregelaarinbegrepen):
1 Rijregelaar
2 Aan-/uitschakelaar
3 Motor
4 Rij-accu
5 Stuurservo
6 Ontvanger
Gebruiksaanwijzing
Elektrische Crawler-/Schip-rijregelaar
Bestelnr. 1851824
Beoogd gebruik
DerijregelaardientinhetbijzondervoorinbouwinzogenaamdeCrawler-voertuigenofineenmodelschip.
HijkanmeteenLiPo-accu(2-3cellen,nominalespanningvan7,4Vof11,1V)ofeenNiMH/NiCd-accu
(5-9cellen,nominalespanning6,0-10,8V)wordenbediend.
Omredenen van veiligheid en toelating mag u het product niet ombouwenen/ofwijzigen.Indienu het
productvooranderedoeleindengebruikt,kanhetbeschadigdraken.Bovendienkanonjuistgebruikgevaren
veroorzaken,zoalskortsluitingenbrand.Leesdezegebruiksaanwijzingaandachtigdoorenbewaardeze
goed.Geefhetproductuitsluitendsamenmetdegebruiksaanwijzingdooraanderden.
DitproductvoldoetaandenationaleenEuropesewettelijkevoorschriften.Allevoorkomendebedrijfsnamen
enproductaanduidingenzijnhandelsmerkenvandebetreffendeeigenaren.Allerechtenvoorbehouden.
Omvang van de levering
• Rijregelaar
• Dubbelzijdigplakband
• Gebruiksaanwijzing
Actuele gebruiksaanwijzingen
UkuntdeactuelegebruikershandleidingeninuwPCinlezenviawww.conrad.com/downloadsofdoorde
getoondeQR-codetelezen.Volgdeinstructiesopdegenoemdewebsiteop.
Verklaring van de symbolen
Hetsymboolmethetuitroeptekenineendriehoekwijstopbelangrijkeinstructiesindezege-
bruiksaanwijzingdieuteallentijdenadientteleven.
Utrefthet'pijl'-symboolaanbijbijzonderetipseninstructiesbetreffendedebediening.
Veiligheidsinstructies
Lees de gebruiksaanwijzing aandachtig door en volg vooral de veiligheidsvoorschriften
op. Als u de veiligheidsinstructies en de informatie over het juiste gebruik in deze ge-
bruiksaanwijzing niet opvolgt, dan zijn wij niet aansprakelijk voor daaruit voortvloeiend
letsel of materiële schade. Bovendien vervalt in dergelijke gevallen elke vorm van garan-
tie of waarborg.
• Hetproductisgeenspeelgoed,houdhetbuitenbereikvankinderen!
• Haaldeaccualtijdvanderijregelaarafwanneerderijregelaarnietnodigis.Bijkortepauzes
kanderijregelaarviadeaan/uit-schakelaarwordenuitgezet.
• Zetaltijdeerstdezenderaanenzetdehendelvoorderijfunctie/motorregelingindeneutrale
stand(motoruit).Sluitderijregelaarnupasaanopdeaccuenzethemaan.Bijhetuitzetten
gaatuinomgekeerdevolgordetewerk.Voordatudezenderuitzetdientueerstderijregelaar
uittezettenenvandeacculostekoppelen.
• DerijregelaarkanmeteenLiPo-ofNiMH-accubediendworden.Hettoegelatenaantalcellen
enz.vindtuinhethoofdstuk"Technischegegevens".
• Gebruikderijregelaaralleenmeteenaccupak,maarnooitviahetlichtnet.
• Derijregelaarwordttijdenshetgebruikergheet.Verbrandingsgevaar!
• Leteropdatzichbijhetomgaanmetdevoertuigennooitlichaamsdelenofvoorwerpeninde
draaiendeonderdelenbevinden.Letselgevaar!
• Sluitslechtséénenkelemotoropderijregelaaraan.
• Derijregelaarisnietgeschiktvoorbrushless-motorenmetdrieaansluitingen.
• Houdbijdeinbouweenzogrootmogelijkeafstandtussendeontvangerenmotoraanomeen
wederzijdsebeïnvloedingtevoorkomen.Legdeantennekabelvandeontvangernietparallel
aandestroomvoerendekabels.
• Bijhetgebruikvanhetmodelmoetvoorvoldoendekoelingvanderijregelaarwordengezorgd.
Dekhetkoellichaamvanderijregelaarnooitaf!
• Voorkomdatdeaandrijvingwordtgeblokkeerd.Destromendiehieruitontstaankunnende
rijregelaarvernietigen.Controleerofdeaandrijfstangsoepellooptenregelmatigwordton-
derhouden.
• Controleerhetvoertuig, derijregelaarendedaarop aangeslotenmotorregelmatigopbe-
schadigingen.Gebruikhetvoertuigresp.derijregelaarnietmeerindienubeschadigingen
vaststelt.
• Voordat de accu opgeladen wordt, dient deze volledig van de rijregelaar losgekoppeld te
worden.
• Behandelhetproductvoorzichtig,doorstoten,schokkenofeenval-zelfsvangeringehoogte
-kanhetbeschadigdraken.
• Laathetverpakkingsmateriaalnietrondslingeren,ditkanvoorkinderengevaarlijkspeelgoed
zijn.
• Raadpleegeenvakmanalsuvragenhebtoverdewerking,deveiligheidofhetaansluiten
vanhetproduct.
• Laateenvakmanofgespecialiseerdewerkplaatsonderhoudplegen,aanpassingendoorvoe-
renofherstellenresp.repareren.
• Raadpleegonzetechnischeklantenserviceofanderevakmensenalsunogvragenhebtdie
nietindezegebruiksaanwijzingwordenbeantwoord.
Conguratie van de rijregelaar
De rijregelaar beschikt over twee jumpers via welke
zowelderijfunctiealsookhetaccutypegecongureerd
kunnenworden.
Jumper "MODE":
• "Crawler":WerkmodusvoordeCrawler-voertuigen;tussenvooruit-enachteruitrijdenkandirectworden
overgeschakeld.Wanneerdegashendelaandezendervanvooruit-ofachteruitrijdennaardemiddelste/
neutralepositiewordtbewogen,danactiveertderijregelaardemotorrem.Voorvooruit-enachteruitrijden
staattelkens100%vandeaandrijfkrachtterbeschikking.
• "Boat":Werkmodusvoormodelschepen;tussenvooruit-enachteruitrijdenkandirectwordenovergescha-
keld.Wanneerdegashendelaan dezendervanvooruit-of achteruitrijdennaardemiddelste/neutrale
positiewordtbewogen,danisergeenmotorrem.Voorachteruitrijdenstaatslechts25%vandeaandrijf-
krachtterbeschikking.
Jumper "BATT":
Stelhierinwelkeaccuopderijregelaarwordtaangesloten.
• "Lipo"=LiPo-accumet2-of3cellen
• "NiMH"=NiMH-/NiCd-accumet5-9cellen
Belangrijk!
IndienueenLiPo-accugebruiktenustelthetaccutypeinop"NiMH",danwordtdeaccutever
ontladenenhierdooronherstelbaarbeschadigd.
Leteraltijdopdatuhetjuisteaccutypeinsteltvoordatueenaccuaansluitopderijregelaar.
MochtunogoudereNiCd-accu'sgebruiken,steldandejumper"BATTi"inop"NiMH".
Ingebruikname van de rijregelaar
Let op, voorzichtig!
Plaatshetmodelvoertuigzodatdeaandrijfwielen(b.v.bijmodelschependepropeller)geen
contactmakenmetdegrondofvoorwerpen.Komnietmetuwvingersindeaandrijving.Blokkeer
dezeniet!Letselgevaar!
Indiendekoppelingopdezenderwerdversteldkandirectnahetaanzettenvanderijregelaar
demotorwordengestart!
• Zeteerst de aan/uit-schakelaarvan de rijregelaaruit(schakelstand "OFF"). Controleervervolgensde
instellingvandejumpersencorrigeerze,indiennodig.
• Zetdezenderaanencontroleervervolgensdeaccu-resp.batterijstatusvandezender.
• Plaatseenaccuinuwvoertuigensluitdezeaanopderijregelaar.
Opgepast!
Letdaarbijopdejuistepolariteitvandeaansluitkabelsvanderijregelaar:rood=plus(+);zwart
=min (-). Bijverkeerdeaansluiting kunnen de rijregelaarende accu onherstelbaar worden
beschadigd!Explosie-/verbrandingsgevaar!
• Zetaandezendertrimvoordestuurinrichtingenderijfunctieindemiddelstestandencontroleerofde
hendelvoorderijfunctieindeneutralestand/middelstestandstaat.
• Schakelderijregelaarin(schakelstand"ON").
• Derijregelaarslaatnudepositievandeneutralestandop(gashandelaandezendertijdensdezeperiode
indemiddelste/neutralestandlaten,nietbewegen!).Demotorlaatdiversepiepjeshoren(dezeworden
doordeaansturingvandemotordoorderijregelaargeproduceerd).Derijregelaarisnuklaarvoorgebruik.
1kortepieptoon=NiMH-/NiCd-accumet5-9cellen
2kortepieptonen=LiPo-accumet2cellen
3kortepieptonen=LiPo-accumet3cellen
1langepieptoon=zelftestenherkenningvandeneutralestandsuccesvol,rijregelaarisklaarvoorgebruik
Mochtde rijregelaar de neutrale standvande zender niet herkennen, danisgeen werking
mogelijk!Ditkangebeurenalsdetrimopdezenderisversteldofalsdehendelvoorderijfunctie
nietindemiddelstestand/neutralestandstaat.
Werkingstest van de rijregelaar
Indiendehendelvoorderijfunctieopdezenderzichindemiddelstestand/neutralestandbevindt,magde
motor/aandrijvingvanhetmodelnietdraaien.
Wanneerudebedieningshendelvoorderijfunctieinderichtingvanvooruitrijdenbeweegt,danmoethet
voertuig(modelauto/-schip)vooruitrijden.
Beweegvervolgensdebedieningshendeluitdepositievooruitrijdennaardemiddelstestandenwachteven.
Demotormoetnublijvenstaan.
Omhetvoertuigachteruittelatenrijden,beweegtudebedieningshendelvoorderijfunctieinderichting
achteruitrijden(vanhandvatwegschuiven).Hetvoertuig(modelauto/-schip)moetnuachteruitrijden.
Indienhetvoertuignettegenovergesteldbeweegt,schakeldanderijregelaaruitenverwisselde
beidemotorkabelsofactiveeropdezenderdereverse-instellingvoorderijfunctie.
DerodeLEDvanderijregelaarisuitindeneutralestand;bijvooruit-/achteruitrijdenknippertdeLED.
Inde modus "Crawler"brandtde LED bij "Volle gasvoorwaarts/achterwaarts"permanent. In demodus
"Boat"brandtdeLEDslechtsbij"Vollegasvoorwaarts"permanent.
Stoppen
• Zetdegas-/remhendelindeneutralestandenlaathetvoertuiguitrollen(evt.koppelingregelaaropde
zenderovereenkomstigcorrigerenzodatdemotorstilstaat).
• Zetderitregulatoruit.
• Koppeldeaccuvollediglosvanderijregelaar.
• Schakelpasdaarnadezenderuit.
Overtemperatuurbeveiliging
Alsderijregelaartewarmwordt(>100°C)schakeltdemotoruit.InditgevalgeeftderodeLEDknippersig-
nalenaf.Koeltderijregelaaraftotonderca.+80°C,danishijweerklaarvoorgebruik.
Fail-safe-functie
Derijregelaarzetdemotoruitveiligheidsoverwegingenuitwanneerergeengeldigsignaalvandeontvanger
komt.DerodeLEDgaatinditgevalsnelknipperen.Indienuwzender/ontvangereeneigenFail-Safe-functie
heeft,dientudezecorrectteprogrammeren!Testdezefunctie,zodatdezefoutlooswerkt.
Onderspanningsherkenning
Ondereenbepaaldeaccuspanningwordthetmotorvermogengereduceerdresp.schakeltdemotoruit.Dit
beschermtdeaccutegentesterkontladen,watschadelijkis.
Jumper in de positie "NiMH" (accu met 5 - 9 cellen)
Derijregelaarreduceerthetuitgangsvermogentot50%wanneereenaccuspanningvan4,5Vwordtgeme-
ten.Ondereenaccuspanningvan4,0Vschakeltdemotoruit.
Jumper in de positie "Lipo" (accu met 2 cellen)
Derijregelaarreduceerthetuitgangsvermogentot50%wanneereenaccuspanningvan6,5Vwordtgeme-
ten.Ondereenaccuspanningvan6,0Vschakeltdemotoruit.
Jumper in de positie "Lipo" (accu met 3 cellen)
Derijregelaarreduceerthetuitgangsvermogentot50%wanneereenaccuspanningvan9,75Vwordtgeme-
ten.Ondereenaccuspanningvan9,0Vschakeltdemotoruit.
Belangrijk!
Wanneerdeonderspanningsherkenningeenlegeaccuheeftherkend(motorprestatiewordtge-
reduceerdofmotorwordtuitgeschakeld)enuzetdegashendelopdezenderindemiddelste
/neutralestand,danzetderijregelaardebeschermingsfunctieterug.Deaandrijvingkandan
weergeactiveerdworden(totdatdebeschermingsfunctieweeringezetwordt).
Deze"Reactiveringfunctie"heeftalsdoel,datb.v.eenmodelschipnognaardeoeverkanvaren
wanneerdeacculeegis.
Aansluiting op de ontvanger
Sluitdedriepoligestekkervanderijregelaaraanophetbetreffendekanaalvandeontvanger.Lethierbij
absoluutopdatdejuisteaansluitingopdeontvangerwordtgebruikt(ziegebruiksaanwijzingbijdeontvanger
resp.opdrukopdeontvanger).
Geel/wit/oranjeleiding:besturingssignaal
Rodekabel:Bedrijfsspanning/+
Bruin/zwarteleiding:GND/min/-
DerijregelaarbeschiktovereenBEC.Hierdoorwordtdeontvangerrechtstreeksviaderijrege-
laarvanderij-accuvanstroomvoorzien.AlsdeBECalsstroomvoorzieningvandeontvang-
installatiewordtgebruikt,danmaggeenontvangerbatterijresp.geenontvangeraccugebruikt
worden!
Belangrijk!
MochtvoordeontvangerinplaatsvandeingebouwdeBECeenseparatestroomvoorziening
wordengebruikt,dandientdemiddelste,rodedraadvandedriepoligeontvangerstekkervande
rijregelaartewordenonderbrokenengeïsoleerd.Indienditnietinachtwordtgenomendanraakt
derijregelaaronherstelbaarbeschadigd!Verliesvandewaarborg/garantie!
Stoppen
Schakeleerstderijregelaaruit(schakelaarindestand"OFF"zetten).Koppeldandeacculosvanderijre-
gelaarenmaakdestekkersvollediglos.Schakelpasdaarnadezenderuit.
Verwijdering
Elektronischeapparatenbevattenwaardevollematerialenenhorennietbijhethuishoudelijk
afval.Verwijderhetproductaanheteindevanzijnlevensduurconformdegeldendewettelijke
bepalingen.
Technische specicaties
AantalcellenNiMH 5-9
CellenaantalLiPo 2-3
permanentestroomsterkte Vooruit40A,Achteruit20A
Max.stroom(<1sec.) Vooruit180A,Achteruit90A
BEC 6V/DC,2A
Onderspanningsuitschakeling ja
Uitschakelingbijoververhitting ja
Failsafe-functie ja
Motorlimietbij2cellenLiPo
of5-6cellenNiMH
Motortype540/550,≥12Turns(of<30000U/minbij7,2V)
Motorlimietbij3cellenLiPo
of7-9cellenNiMH
Motortype540/550,≥18Turns(of<20000U/minbij7,2V)
Stekkersysteemvoorontvanger JR
Afmetingen(LxBxH) ca.46,5x34x28,5mm
Gewichtmetkabel ca.70g
DitiseenpublicatievanConradElectronicSE,Klaus-Conrad-Str.1,D-92240Hirschau(www.conrad.com).
Alle rechten, vertaling inbegrepen, voorbehouden. Reproducties van welke aard dan ook, bijvoorbeeld fotokopie,
microverlmingofderegistratieinelektronischegegevensverwerkingsapparatuur,vereisendeschriftelijketoestemming
vandeuitgever.Nadruk,ookvanuittreksels,verboden.Depublicatievoldoetaandetechnischestandbijhetindruk
bezorgen.
Copyright2018byConradElectronicSE  *1851824_V1_1218_02_VTP_m_nl

Documenttranscriptie

Montage • Wanneer het product als vervanging van een bestaande rijregelaar gebruikt wordt, controleer dan of de motor geschikt is voor de rijregelaar. Demonteer dan de oude rijregelaar uit uw model. Gebruiksaanwijzing Elektrische Crawler-/Schip-rijregelaar • Bevestig de rijregelaar in het modelvoertuig. Kies een plaats die zo ver mogelijk van de ontvanger ligt. De rijregelaar dient ook niet direct naast de motor te liggen. • Verbind de beide kabels van de rijregelaar met die van de motor, let op een eventueel aanwezige kleurcodering; daarmee is de vooruit/achteruitbeweging van de motor in relatie tot de rijregelaar correct. Indien later de draairichting van de motor verkeerd is (afhankelijk van de aandrijving van het voertuig), dan kunt u ofwel de beide motorkabels verwisselen, ofwel de reverse-instelling op uw zender activeren. De motor draait vervolgens in de andere richting. Bestelnr. 1851824 Beoogd gebruik De rijregelaar dient in het bijzonder voor inbouw in zogenaamde Crawler-voertuigen of in een modelschip. Hij kan met een LiPo-accu (2 - 3 cellen, nominale spanning van 7,4 V of 11,1 V) of een NiMH/NiCd-accu (5 - 9 cellen, nominale spanning 6,0 - 10,8 V) worden bediend. Om redenen van veiligheid en toelating mag u het product niet ombouwen en/of wijzigen. Indien u het product voor andere doeleinden gebruikt, kan het beschadigd raken. Bovendien kan onjuist gebruik gevaren veroorzaken, zoals kortsluiting en brand. Lees deze gebruiksaanwijzing aandachtig door en bewaar deze goed. Geef het product uitsluitend samen met de gebruiksaanwijzing door aan derden. • Voor de bevestiging van de rijregelaar kan bijv. de meegeleverde dubbelzijdige plakband worden gebruikt. • De aan/uit-schakelaar van de rijregelaar dient zo te worden aangebracht dat deze gemakkelijk kan worden bediend. Voor de bevestiging kan ook hier een stuk dubbelzijdige plakband worden gebruikt. • Sluit de driepolige stekker van de rijregelaar aan op het betreffende kanaal van de ontvanger. Let hierbij absoluut op dat de juiste aansluiting op de ontvanger wordt gebruikt (zie gebruiksaanwijzing bij de ontvanger resp. opdruk op de ontvanger). Geel/wit/oranje leiding: besturingssignaal Rode kabel: Bedrijfsspanning/+ Dit product voldoet aan de nationale en Europese wettelijke voorschriften. Alle voorkomende bedrijfsnamen en productaanduidingen zijn handelsmerken van de betreffende eigenaren. Alle rechten voorbehouden. Bruin/zwarte leiding: GND/min/Omdat de rijregelaar over BEC-elektronica beschikt mag geen ontvangbatterij resp. geen ontvangaccu worden gebruikt! Zowel de ontvanger alsook de daarop aangesloten stuurservo wordt direct via de rijregelaar uit de accu van spanning/stroom voorzien. Omvang van de levering • Rijregelaar Mocht voor de ontvanger in plaats van de BEC van de rijregelaar een separate stroomvoorziening worden gebruikt, dan dient de middelste draad van de driepolige ontvangstekker van de rijregelaar te worden onderbroken. • Dubbelzijdig plakband • Gebruiksaanwijzing Indien dit niet in acht wordt genomen dan raakt de rijregelaar onherstelbaar beschadigd! Verlies van de waarborg/garantie! Actuele gebruiksaanwijzingen U kunt de actuele gebruikershandleidingen in uw PC inlezen via www.conrad.com/downloads of door de getoonde QR-code te lezen. Volg de instructies op de genoemde website op. Verklaring van de symbolen Het symbool met het uitroepteken in een driehoek wijst op belangrijke instructies in deze gebruiksaanwijzing die u te allen tijde na dient te leven. • Zorg dat kabels niet in draaiende of bewegende delen van het voertuig kunnen komen. Gebruik voor het vastmaken bijvoorbeeld kabelbinders. • Voorbeeld voor de aansluiting van de rijregelaar (motor, servo, ontvanger en accu zijn niet bij de levering van de rijregelaar inbegrepen): U treft het 'pijl'-symbool aan bij bijzondere tips en instructies betreffende de bediening. Veiligheidsinstructies Lees de gebruiksaanwijzing aandachtig door en volg vooral de veiligheidsvoorschriften op. Als u de veiligheidsinstructies en de informatie over het juiste gebruik in deze gebruiksaanwijzing niet opvolgt, dan zijn wij niet aansprakelijk voor daaruit voortvloeiend letsel of materiële schade. Bovendien vervalt in dergelijke gevallen elke vorm van garantie of waarborg. • Het product is geen speelgoed, houd het buiten bereik van kinderen! • Haal de accu altijd van de rijregelaar af wanneer de rijregelaar niet nodig is. Bij korte pauzes kan de rijregelaar via de aan/uit-schakelaar worden uitgezet. • Zet altijd eerst de zender aan en zet de hendel voor de rijfunctie/motorregeling in de neutrale stand (motor uit). Sluit de rijregelaar nu pas aan op de accu en zet hem aan. Bij het uitzetten gaat u in omgekeerde volgorde te werk. Voordat u de zender uitzet dient u eerst de rijregelaar uit te zetten en van de accu los te koppelen. • De rijregelaar kan met een LiPo- of NiMH-accu bediend worden. Het toegelaten aantal cellen enz. vindt u in het hoofdstuk "Technische gegevens". • Gebruik de rijregelaar alleen met een accupak, maar nooit via het lichtnet. • De rijregelaar wordt tijdens het gebruik erg heet. Verbrandingsgevaar! • Let erop dat zich bij het omgaan met de voertuigen nooit lichaamsdelen of voorwerpen in de draaiende onderdelen bevinden. Letselgevaar! • Sluit slechts één enkele motor op de rijregelaar aan. • De rijregelaar is niet geschikt voor brushless-motoren met drie aansluitingen. • Houd bij de inbouw een zo groot mogelijke afstand tussen de ontvanger en motor aan om een wederzijdse beïnvloeding te voorkomen. Leg de antennekabel van de ontvanger niet parallel aan de stroomvoerende kabels. • Bij het gebruik van het model moet voor voldoende koeling van de rijregelaar worden gezorgd. Dek het koellichaam van de rijregelaar nooit af! • Voorkom dat de aandrijving wordt geblokkeerd. De stromen die hieruit ontstaan kunnen de rijregelaar vernietigen. Controleer of de aandrijfstang soepel loopt en regelmatig wordt onderhouden. • Controleer het voertuig, de rijregelaar en de daarop aangesloten motor regelmatig op beschadigingen. Gebruik het voertuig resp. de rijregelaar niet meer indien u beschadigingen vaststelt. • Voordat de accu opgeladen wordt, dient deze volledig van de rijregelaar losgekoppeld te worden. • Behandel het product voorzichtig, door stoten, schokken of een val - zelfs van geringe hoogte - kan het beschadigd raken. • Laat het verpakkingsmateriaal niet rondslingeren, dit kan voor kinderen gevaarlijk speelgoed zijn. • Raadpleeg een vakman als u vragen hebt over de werking, de veiligheid of het aansluiten van het product. • Laat een vakman of gespecialiseerde werkplaats onderhoud plegen, aanpassingen doorvoeren of herstellen resp. repareren. • Raadpleeg onze technische klantenservice of andere vakmensen als u nog vragen hebt die niet in deze gebruiksaanwijzing worden beantwoord. 1 Rijregelaar 2 Aan-/uitschakelaar 3 Motor 4 Rij-accu 5 Stuurservo 6 Ontvanger Configuratie van de rijregelaar De rijregelaar beschikt over twee jumpers via welke zowel de rijfunctie alsook het accutype geconfigureerd kunnen worden. Fail-safe-functie De rijregelaar zet de motor uit veiligheidsoverwegingen uit wanneer er geen geldig signaal van de ontvanger komt. De rode LED gaat in dit geval snel knipperen. Indien uw zender/ontvanger een eigen Fail-Safe-functie heeft, dient u deze correct te programmeren! Test deze functie, zodat deze foutloos werkt. Onderspanningsherkenning Jumper "MODE": • "Crawler": Werkmodus voor de Crawler-voertuigen; tussen vooruit- en achteruitrijden kan direct worden overgeschakeld. Wanneer de gashendel aan de zender van vooruit- of achteruitrijden naar de middelste/ neutrale positie wordt bewogen, dan activeert de rijregelaar de motorrem. Voor vooruit- en achteruitrijden staat telkens 100% van de aandrijfkracht ter beschikking. • "Boat": Werkmodus voor modelschepen; tussen vooruit- en achteruitrijden kan direct worden overgeschakeld. Wanneer de gashendel aan de zender van vooruit- of achteruitrijden naar de middelste/neutrale positie wordt bewogen, dan is er geen motorrem. Voor achteruitrijden staat slechts 25% van de aandrijfkracht ter beschikking. Jumper "BATT": Stel hier in welke accu op de rijregelaar wordt aangesloten. Onder een bepaalde accuspanning wordt het motorvermogen gereduceerd resp. schakelt de motor uit. Dit beschermt de accu tegen te sterk ontladen, wat schadelijk is. Jumper in de positie "NiMH" (accu met 5 - 9 cellen) De rijregelaar reduceert het uitgangsvermogen tot 50% wanneer een accuspanning van 4,5 V wordt gemeten. Onder een accuspanning van 4,0 V schakelt de motor uit. Jumper in de positie "Lipo" (accu met 2 cellen) De rijregelaar reduceert het uitgangsvermogen tot 50% wanneer een accuspanning van 6,5 V wordt gemeten. Onder een accuspanning van 6,0 V schakelt de motor uit. Jumper in de positie "Lipo" (accu met 3 cellen) De rijregelaar reduceert het uitgangsvermogen tot 50% wanneer een accuspanning van 9,75 V wordt gemeten. Onder een accuspanning van 9,0 V schakelt de motor uit. Belangrijk! • "Lipo" = LiPo-accu met 2- of 3 cellen Wanneer de onderspanningsherkenning een lege accu heeft herkend (motorprestatie wordt gereduceerd of motor wordt uitgeschakeld) en u zet de gashendel op de zender in de middelste / neutrale stand, dan zet de rijregelaar de beschermingsfunctie terug. De aandrijving kan dan weer geactiveerd worden (totdat de beschermingsfunctie weer ingezet wordt). • "NiMH" = NiMH-/NiCd-accu met 5 - 9 cellen Belangrijk! Indien u een LiPo-accu gebruikt en u stelt het accutype in op "NiMH", dan wordt de accu te ver ontladen en hierdoor onherstelbaar beschadigd. Deze "Reactiveringfunctie" heeft als doel, dat b.v. een modelschip nog naar de oever kan varen wanneer de accu leeg is. Let er altijd op dat u het juiste accutype instelt voordat u een accu aansluit op de rijregelaar. Mocht u nog oudere NiCd-accu's gebruiken, stel dan de jumper "BATTi" in op "NiMH". Ingebruikname van de rijregelaar Let op, voorzichtig! Plaats het modelvoertuig zo dat de aandrijfwielen (b.v. bij modelschepen de propeller) geen contact maken met de grond of voorwerpen. Kom niet met uw vingers in de aandrijving. Blokkeer deze niet! Letselgevaar! Indien de koppeling op de zender werd versteld kan direct na het aanzetten van de rijregelaar de motor worden gestart! Aansluiting op de ontvanger Sluit de driepolige stekker van de rijregelaar aan op het betreffende kanaal van de ontvanger. Let hierbij absoluut op dat de juiste aansluiting op de ontvanger wordt gebruikt (zie gebruiksaanwijzing bij de ontvanger resp. opdruk op de ontvanger). Geel/wit/oranje leiding: besturingssignaal Rode kabel: Bedrijfsspanning/+ Bruin/zwarte leiding: GND/min/De rijregelaar beschikt over een BEC. Hierdoor wordt de ontvanger rechtstreeks via de rijregelaar van de rij-accu van stroom voorzien. Als de BEC als stroomvoorziening van de ontvanginstallatie wordt gebruikt, dan mag geen ontvangerbatterij resp. geen ontvangeraccu gebruikt worden! • Zet eerst de aan/uit-schakelaar van de rijregelaar uit (schakelstand "OFF"). Controleer vervolgens de instelling van de jumpers en corrigeer ze, indien nodig. • Zet de zender aan en controleer vervolgens de accu- resp. batterijstatus van de zender. Belangrijk! • Plaats een accu in uw voertuig en sluit deze aan op de rijregelaar. Mocht voor de ontvanger in plaats van de ingebouwde BEC een separate stroomvoorziening worden gebruikt, dan dient de middelste, rode draad van de driepolige ontvangerstekker van de rijregelaar te worden onderbroken en geïsoleerd. Indien dit niet in acht wordt genomen dan raakt de rijregelaar onherstelbaar beschadigd! Verlies van de waarborg/garantie! Opgepast! Let daarbij op de juiste polariteit van de aansluitkabels van de rijregelaar: rood = plus (+); zwart = min (-). Bij verkeerde aansluiting kunnen de rijregelaar en de accu onherstelbaar worden beschadigd! Explosie-/verbrandingsgevaar! • Zet aan de zender trim voor de stuurinrichting en de rijfunctie in de middelste stand en controleer of de hendel voor de rijfunctie in de neutrale stand/middelste stand staat. • Schakel de rijregelaar in (schakelstand "ON"). • De rijregelaar slaat nu de positie van de neutrale stand op (gashandel aan de zender tijdens deze periode in de middelste/neutrale stand laten, niet bewegen!). De motor laat diverse piepjes horen (deze worden door de aansturing van de motor door de rijregelaar geproduceerd). De rijregelaar is nu klaar voor gebruik. Stoppen Schakel eerst de rijregelaar uit (schakelaar in de stand "OFF" zetten). Koppel dan de accu los van de rijregelaar en maak de stekkers volledig los. Schakel pas daarna de zender uit. Verwijdering Elektronische apparaten bevatten waardevolle materialen en horen niet bij het huishoudelijk afval. Verwijder het product aan het einde van zijn levensduur conform de geldende wettelijke bepalingen. 1 korte pieptoon = NiMH-/NiCd-accu met 5 - 9 cellen 2 korte pieptonen = LiPo-accu met 2 cellen 3 korte pieptonen = LiPo-accu met 3 cellen 1 lange pieptoon = zelftest en herkenning van de neutrale stand succesvol, rijregelaar is klaar voor gebruik Mocht de rijregelaar de neutrale stand van de zender niet herkennen, dan is geen werking mogelijk! Dit kan gebeuren als de trim op de zender is versteld of als de hendel voor de rijfunctie niet in de middelste stand/neutrale stand staat. Technische specificaties Aantal cellen NiMH 5-9 Cellenaantal LiPo 2-3 permanente stroomsterkte Vooruit 40 A, Achteruit 20 A Max. stroom (<1 sec.) Vooruit 180 A, Achteruit 90 A BEC 6 V/DC, 2 A Onderspanningsuitschakeling ja Uitschakeling bij oververhitting ja Failsafe-functie ja Motorlimiet bij 2 cellen LiPo of 5 - 6 cellen NiMH Motortype 540/550, ≥12 Turns (of <30000 U/min bij 7,2 V) Motorlimiet bij 3 cellen LiPo of 7 - 9 cellen NiMH Motortype 540/550, ≥18 Turns (of <20000 U/min bij 7,2 V) In de modus "Crawler" brandt de LED bij "Volle gas voorwaarts/achterwaarts" permanent. In de modus "Boat" brandt de LED slechts bij "Volle gas voorwaarts" permanent. Stekkersysteem voor ontvanger JR Afmetingen (L x B x H) ca. 46,5 x 34 x 28,5 mm Stoppen Gewicht met kabel ca. 70 g Werkingstest van de rijregelaar Indien de hendel voor de rijfunctie op de zender zich in de middelste stand/neutrale stand bevindt, mag de motor/aandrijving van het model niet draaien. Wanneer u de bedieningshendel voor de rijfunctie in de richting van vooruitrijden beweegt, dan moet het voertuig (modelauto/-schip) vooruitrijden. Beweeg vervolgens de bedieningshendel uit de positie vooruitrijden naar de middelste stand en wacht even. De motor moet nu blijven staan. Om het voertuig achteruit te laten rijden, beweegt u de bedieningshendel voor de rijfunctie in de richting achteruitrijden (van handvat wegschuiven). Het voertuig (modelauto/-schip) moet nu achteruit rijden. Indien het voertuig net tegenovergesteld beweegt, schakel dan de rijregelaar uit en verwissel de beide motorkabels of activeer op de zender de reverse-instelling voor de rijfunctie. De rode LED van de rijregelaar is uit in de neutrale stand; bij vooruit-/achteruitrijden knippert de LED. • Zet de gas-/remhendel in de neutrale stand en laat het voertuig uitrollen (evt. koppelingregelaar op de zender overeenkomstig corrigeren zodat de motor stilstaat). • Zet de ritregulator uit. • Koppel de accu volledig los van de rijregelaar. • Schakel pas daarna de zender uit. Overtemperatuurbeveiliging Als de rijregelaar te warm wordt (>100 °C) schakelt de motor uit. In dit geval geeft de rode LED knippersignalen af. Koelt de rijregelaar af tot onder ca. +80 °C, dan is hij weer klaar voor gebruik. Dit is een publicatie van Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau (www.conrad.com). Alle rechten, vertaling inbegrepen, voorbehouden. Reproducties van welke aard dan ook, bijvoorbeeld fotokopie, microverfilming of de registratie in elektronische gegevensverwerkingsapparatuur, vereisen de schriftelijke toestemming van de uitgever. Nadruk, ook van uittreksels, verboden. De publicatie voldoet aan de technische stand bij het in druk bezorgen. Copyright 2018 by Conrad Electronic SE *1851824_V1_1218_02_VTP_m_nl
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8

Reely 1851824 Handleiding

Categorie
Speelgoed met afstandsbediening
Type
Handleiding