Cannondale Synapse Carbon de handleiding

Type
de handleiding
INHOUD
synapse carbon
Supplement bij de handleiding
123952.PDF
NL - 03/09
Let op: de specicaties en informatie in deze handleiding kunnen veranderen als gevolg van
productverbeteringen. Ga voor de laatste productinformatie naar http://www.cannondale.com/tech
center/.
LEES DIT SUPPLEMENT EN UW CANNONDALE HANDLEIDING
VOOR DE EIGENAAR ZORGVULDIG DOOR! In beide staat belang-
rijke informatie over veiligheid. Bewaar beide als naslagwerk.
82
VEILIGHEIDS-
INFORMATIE
Over dit supplement
De supplementen bij deze handleiding bieden
belangrijke modelspecieke informatie
met betrekking tot veiligheid, onderhoud
en techniek. Ze kunnen niet dienen ter
vervanging van uw Cannondale Handleiding
voor de Eigenaar.
Dit supplement kan slechts een van meerdere
supplementen voor uw ets zijn. Zorg dat u
alle supplementen verkrijgt en leest.
Als u een handleiding of een supplement
nodig hebt, of als u vragen hebt over uw
ets, neem dan direct contact op met uw
Cannondale dealer, of bel ons via een van de
telefoonnummers die u op de achterap van
deze handleiding vindt.
U kunt Adobe Acrobat PDF-versies van alle
Cannondale handleidingen en supplementen
downloaden van onze website: http://www.
cannondale.com/bikes/tech.
De handleiding is geen complete
veiligheids- of onderhoudshandleiding
voor uw ets.
Deze handleiding bevat geen montage-
instructies voor uw ets.
Alle Cannondale etsen moeten volledig
gemonteerd en door een Cannondale
dealer geïnspecteerd zijn voordat ze aan
de eigenaar worden geleverd.
WAARSCHUWING
In dit supplement kunnen procedures worden
beschreven die de algemene technische
ervaring te boven gaan.
Er kunnen gespecialiseerde gereed schappen,
vaardigheden en kennis vereist zijn. Onjuist
uitgevoerde mechanische werkzaamheden
kunnen het risico van ongevallen vergroten.
Een etsongeval brengt altijd het risico met
zich mee van ernstig letsel, verlamming of
overlijden. Om de risico's te minimaliseren
bevelen wij eigenaren sterk aan mechanische
werkzaamheden altijd te laten verrichten
door een geautoriseerde Cannondale dealer.
WAARSCHUWING
BELANGRIJKE MEDEDELING OVER
COMPOSIETEN
Uw ets is gemaakt van composieten die
ook wel "koolstofvezel" worden genoemd.
Alle rijders moeten een fundamentele
realiteit met betrekking tot composieten
begrijpen. Composietmaterialen van
koolstofvezel zijn sterk en licht, maar
bij een botsing of overbelasting buigt
koolstofvezel niet, maar breekt het.
Voor uw eigen veiligheid als gebruiker en
eigenaar van de ets moet u zich houden
aan de juiste procedures voor groot en
klein onderhoud en de controle van alle
composietmaterialen van uw ets (frame,
vork, stuur, zadelpen etc.) Vraag uw
Cannondale dealer om hulp.
Lees vooral ook DEEL II, hoofdstuk D.
"Veiligheidsinspectie" in uw Cannondale
Handleiding voor de Eigenaar VOORDAT u
gaat rijden.
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWING
VERGROOT DE KANS OP EEN ONGEVAL
DAT KAN RESULTEREN IN ERNSTIG LETSEL,
VERLAMMING OF OVERLIJDEN.
123952.PDF
83
Gebruiksdoel
Het gebruiksdoel van uw ets of frame is
TERREIN 1 / HOGE PRESTATIES OP DE WEG.
For riding on
pavement
only
Fietsen en frames voor TERREIN 1 / HOGE
PRESTATIES OP DE WEG zijn ontworpen voor
rijden op verharde wegen waarbij de banden
het contact met de weg niet verliezen. Ze zijn
niet bedoeld voor o-road rijden, cyclocross
of toeren met bagagedragers en tassen.
Het materiaalgebruik is geoptimaliseerd
voor een combinatie van laag gewicht en
specieke prestaties. U moet begrijpen
dat (1) dit type etsen is bedoeld om
agressieve of competitieve etsers
prestatievoordelen te bieden tegenover
een relatief korte productlevensduur, (2)
minder agressieve rijders proteren van een
langere framelevensduur, (3) u kiest voor
een lager gewicht (kortere framelevensduur)
boven een hoger framegewicht en een
langere levensduur, (4) u kiest voor een
lager gewicht boven een grotere weerstand
tegen deuken en meer duurzaamheid.
Alle zeer lichte frames moeten regelmatig
worden gecontroleerd op scheurtjes die
tekenen zijn van materiaalmoeheid. Deze
frames lopen sneller schade op bij een
botsing of val. Ze zijn niet bestand tegen
mishandeling of gebruik als werkpaard.
WAARSCHUWING
HOUD REKENING MET HET
GEBRUIKSDOEL VAN UW FIETS. HET
KIEZEN VAN DE VERKEERDE FIETS VOOR
UW GEBRUIKSDOEL KAN GEVAARLIJK
ZIJN. VERKEERD GEBRUIK VAN UW FIETS
IS GEVAARLIJK.
De Gebruiksproelen 1-5 vormen een
algemene indicatie en worden nog altijd
verder ontwikkeld. Overleg met uw
Cannondale dealer over het voorgenomen
gebruik van uw ets.
Raadpleeg uw Cannondale Handleiding
voor de Eigenaar voor meer informatie
over het voorgenomen gebruik en de
Gebruiksproelen 1-5.
Maximale gewichtslimiet
BERIJDER
SFlb / kg
BAGAGE
*lbs / kg
TOTAAL
lbs / kg
275 / 125 10 / 4,5 285 / 129,5
* Alleen zadeltas/stuurtas
84
Een frame opbouwen
Overleg voordat u een frame opbouwt
met uw Cannondale dealer en de
onderdelenfabrikanten en bespreek uw rijstijl,
capaciteiten, gewicht en belangstelling en
geduld voor onderhoud.
Verzeker u ervan dat de gekozen onderdelen
bij uw ets passen en geschikt zijn voor uw
gewicht en rijstijl.
In het algemeen kennen lichtere onderdelen
een kortere levensduur. Bij het kiezen voor
lichtgewicht onderdelen sluit u een compromis;
u geeft de voorkeur aan betere prestaties en
minder gewicht boven duurzaamheid. Kiest
u lichtgewicht onderdelen, dan moet u deze
vaker nakijken. Bent u een wat zwaardere
rijder of heeft u een ruwe, nietsontziende, "go
for it"-rijstijl, koop dan zwaardere onderdelen.
Lees de instructies en waarschuwingen van de
onderdelenfabrikant en houd u hieraan.
Bescherm tegen extreme
temperaturen
• Bescherm uw koolstofvezelets bij stalling of
vervoer tegen extreme temperaturen.
Laat uw ets voordat u erop gaat rijden
afkoelen of opwarmen.
Stal uw ets niet op plaatsen waar de
temperatuur hoger kan worden dan 65°C. Laat
uw ets dus bijvoorbeeld niet in felle zon plat
in een zwarte aanhanger liggen, of onder de
achterruit van een hatchback-auto.
Fietsstandaards
De klemmen van een gewone etsstandaard
kunnen genoeg kracht ontwikkelen om
uw frame ernstig of zelfs onherstelbaar te
beschadigen.
LET OP
Plaats uw ets nooit in een etsstandaard
door het frame vast te klemmen.
Zet uw ets in een standaard door de
zadelpen uit te trekken en de klem rond de
uitgetrokken zadelpen te bevestigen. Zet
het zadel niet hoger dan het merkteken
voor maximumhoogte op de zadelpen.
Aangezien een koolstof zadelpen ook kan
worden beschadigd door de klem, dient de
klem op de minimaal vereiste klemkracht
te worden ingesteld.
123952.PDF
85
Inspectie en botsings -
schade bij kool stof vezel-
frames
WAARSCHUWING
NA EEN VAL OF BOTSING:
Inspecteer het frame zorgvuldig op
beschadigingen (zie DEEL II, hoofdstuk D.
Veiligheidsinspectie in uw Cannondale
Handleiding voor de Eigenaar).
Rijd niet op uw ets als u enig teken ziet
van schade, zoals gebroken, gesplinterde
of gedelamineerde koolstofvezel.
AL DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN
WIJZEN OP DELAMINATIE OF SCHADE:
Het frame voelt vreemd of anders dan
anders aan
Koolstof voelt zacht aan of heeft een andere
vorm
Kraken of andere onverklaarbare geluiden
Zichtbare scheurtjes, een witte of
melkachtige kleur in het kool stof vezel-
gedeelte
Blijven rijden op een beschadigd frame
maakt de kans op framebreuk groter.
Een ongeluk met in het ergste geval de
dood kan het gevolg zijn.
Overlakken of overspuiten
Gebruik geen lak over de bestaande
afwerking; lak of spuit uw ets niet over.
De koolstofvezelcomposieten van het frame
worden bijeengehouden door extreem sterk
bindende stoffen. Maar de verbindingen
kunnen worden aangetast of verzwakt door
de chemicaliën in verfoplosmiddelen of
overspuitmiddelen.
WAARSCHUWING
Het overlakken, retoucheren of overspuiten
van uw frame of vork kan ernstige schade
veroorzaken, die tot een ongeval zou
kunnen leiden. U kunt ernstig letsel
oplopen, verlamd raken of zelfs overlijden.
Chemicaliën in overspuitmiddelen:
Oplosmiddelen en afhaalmiddelen
kunnen de chemische verbindingen die de
composieten van uw frame bijeenhouden
aantasten, verzwakken of vernietigen.
Gebruik van schuurmiddelen op, of het
schuren van de frame-/vorkstructuur, de
oorspronkelijke lak, stickers of coatings
met mechanische methoden als zand-,
kogel- of glasstralen of schaven kan leiden
tot verwijdering of verzwakking van
framemateriaal.
86
1
3
2
4
serienummer
Het serienummer (1) is afgedrukt op een permanent aangebracht streepjeslabel. Gebruik dit
serienummer voor garantieregistratie en terugvinden na diefstal. Zie uw Cannondale Handleiding
voor de Eigenaar voor meer informatie over garantieregistratie.
geleider onder trapas
De kabelgeleider (2) is aan de onderzijde van de trapas gemonteerd. Vervangers zijn verkrijgbaar
via een Cannondale dealer. Het nummer van de kit is KF363/
opening
Houd de kleine opening (3) onder in het trapashuis vrij van vuil, zodat water eruit kan druipen.
Water kan in de buizen van het frame komen door wassen, condensatie, nat terrein of regen.
Het kan doordringen of ingespoten worden via openingen van bidonhouders, zadelbuis,
balhoofdbuis en zadelpen. Water veroorzaakt geen chemische schade aan uw ets. Maar als het
bevriest, kan de expansie van het ijs barsten in het frame veroorzaken waardoor het berijden
onveilig wordt. Dergelijke schade valt NIET onder de uw garantie.
Verwijder na natte ritten de zadelpen, keer de ets om en laat eventueel aanwezig water
uitlopen.
123952.PDF
87
SEAT
KF363/
TRAPASGELEIDER
VERLENGSTUK
SCHROEFS
BUSJE
ACHTERREMHUIS
KP063/
BUSJE
GELEIDER
FRAMEOPENING
ACHTERREM
KABEL
BOENBUISOPENING
ACHTER-
REM-
KABEL
REMHUIS
kabelgeleiding
De geleider op de bovenbuis kan worden verwijderd zodat de kabel door de buis kan worden
gevoerd. De geleider wordt in de buisopening op zijn plaats gehouden door de spanning van de
remkabel. Let erop dat de geleider goed op zijn plaats in de bovenbuisopening zit voordat u de
achterrem monteert en aansluit.
Plaats altijd een busje op het uiteinde van de buitenkabel. Let er bij het plaatsen van kabels op
dat het busje goed aanligt in de frameopening.
88
zadelpen
Voorbereiding Zadelbuis/Vergrendeling
Bramen of de scherpe randen van de zadelbuis-insert kunnen krassen op de zadelpen vero-
orzaken. Doe voordat u de zadelpen in het frame schuift het volgende:
1. Verwijder de zadelpenvergrendeling, waardoor de zadelbuis-insert bloot komt te liggen.
2. Rond de opening van het insert licht af met schuurpapier nr. 240 of jner.
3. Breng carbon-gel aan in de opening van de zadelbuis. Carbon-gel is opgenomen in de
onderdelendozen van 2009 Synapse Carbon.
Het zit ook in de bestelbare Cannondale kit KF115/.
4. Vet om de klemkracht verbeteren lichtjes de buitenkant van de zadelbuis-insert in voordat u
de zadelpenvergrendeling terugplaatst.
5. Plaats de zadelpenvergrendeling terug.
6. Breng voordat u de zadelpen inschuift carbon-gel aan op de zadelpen.
7. Haal met een momentsleutel de bouten van de zadelpenvergrendeling aan tot 6 Nm.
6.0 Nm, 53 In Lbs
KP095/
VET DE ZADELBUIS-INSERT LICHT IN
ONDER DE ZADELKLEM
BRENG CARBON-GEL KF115/ BINNEN
IN DE BUIS AAN.
ROND OF VLAK DE RAND VAN DE OPEN-
ING LICHT AF MET SCHUURPAPIER NR.
240 OF FIJNER.
ZADELKLEM VERWIJDERD
123952.PDF
89
Zadelklem Plaatsen
1. Breng Loctite® 242 (blauw) aan op het schroefdraad van de klembout.
2. Controleer of de zadelpenkop schoon en droog is. Geen vet aanbrengen.
OPMERKING: De zadelkop zit vast op zijn plaats. Probeer deze niet te verwijderen of aan te
passen.
3. Plaats de onderdelen volgens bovenstaande afbeelding.
4. Plaats het zadel zodanig, dat de zadelrails in de sleuven tussen de binnen- en buitenklemmen
vallen.
5. Haal met een momentsleutel de zadelklembout aan met 9 - 12 Nm.
9 - 12 Nm
BRENG GEEN VET AAN OP
ONDERDELEN VAN DE ZADELKLEM
ZADELPENKOP
BINNEN-
KLEM
BUITENKLEM
(SCHROEFDRAAD)
BINNENKLEM
OUTER
CLAMP
KLEMBOUT
ZADELPEN
Loctite® 242 (blue)
Loctite® 242
(blue)
KP096/
M6X50
WAARSCHUWING
Niet-correcte uitlijning van de onderdelen
van de zadelklem kan ertoe leiden dat
het zadel onverwachts tijdens het rijden
verschuift. Als u de hoek van het zadel van
uw Synapse Carbon wilt verstellen, let er
dan op dat de zadelrails aan beide zijden
van het zadel precies in de binnenste en
buitenste groeven van de klemconstructie
vallen. Vraag zo nodig hulp aan uw
Cannondale-dealer.
NIET OPVOLGEN VAN DEZE
VEILIGHEIDSINSTRUCTIES KAN LEIDEN TOT
ONGEVALLEN WAARBIJ U ZWAARGEWOND
OF VERLAMD KUNT RAKEN OF KUNT
KOMEN TE OVERLIJDEN.
Zadelrails vallen precies in de binnenste
en buitenste groeven van de klem.
Zadelrails
JUIST
90
De zadelpen inkorten
Afhankelijk van de framemaat van uw Synapse Carbon moet de zadelpen mogelijk worden
ingekort. Dit moet worden gedaan door een professionele etsmonteur. Het frame van de
Synapse Carbon heeft een zadelpendiepte die varieert met de framemaat. Kleine frames hebben
een zadelpendiepte tussen 110 en 130 mm. Bij grotere frames bedraagt de diepte 110 tot 150
mm.
Om het afstelbereik van de zadelhoogte te maximaliseren en de vereiste minimale insteekdiepte
van 80 mm voor zadelpennen te behouden, moet de zadelpen op maat worden gemaakt voor
het frame.
De zadelpen inkorten
1. Steek een niet-afgekorte zadelpen in de zitbuis. Steek de pen in tot deze niet meer verder
gaat. De pen dient eenvoudig naar binnen te schuiven. Duw de pen niet met kracht in het
frame. Dit is de maximale afstand dat de zadelpen kan worden ingestoken.
2. Bepaal het maximaal gewenste verstelbereik van het zadel waarbij de vereiste 80 mm
insteekdiepte van de zadelpen behouden blijft. Zie afbeelding 1.
3. Verwijder het overtollige gedeelte aan het uiteinde van de zadelpen. Gebruik hiervoor een
zaaggeleider zoals de Park Tool SG-7 en een zaagblad voor koolstofmateriaal. Zie afbeelding
2. Schuur de onderkant van de zadelpen om de zaagsnede rond en glad te maken.
4. Breng een nieuw merkteken voor MINIMALE INSTEEKDIEPTE aan op 80 mm vanaf de
onderkant van de ingekorte zadelpen. Markeer de zadelpen zonder er krassen of andere
beschadigingen op aan te brengen. Gebruik een smalle sticker (pinstripe voor autos) of een
watervaste stift.
OPMERKING: De Amerikaanse Consumer Product Safety Commission (CPSC) heeft markering
van de minimale insteekdiepte voor zadelpennen verplicht gesteld.
WAARSCHUWING
Als de zadelpen moet worden ingekort, laat dit dan doen door een professionele etsmonteur
die ervaring heeft met het snijden van hoogwaardige koolstofvezel componenten.
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWING KAN RESULTEREN IN ERNSTIG LETSEL,
VERLAMMING OF OVERLIJDEN.
Meer informatie over koolstofvezel zadelpennen
Zie voor meer informatie over koolstofvezel zadelpennen ook BIJLAGE D, “Onderhoud van
koolstofvezel zadelpennen in uw Cannondale Handleiding voor de Eigenaar.
123952.PDF
91
6 Nm, 53 In Lbs
ZADELKLEM
ZADELBUIS
9-12 Nm
80 - 106 In Lbs
80mm
KP095/
ZADELPEN
80mm
MINIMALE INSTEEK
Maak hier
een nieuwe
permanente
markering.
Gebruik jn
schuurpapier
(nr. 220 of
jner) om
de snijrand
glad te maken.
ZADELPEN
SNIJ-EINDE
ZAAGGELEIDER
Pas het geleverde koolstofgel
( Cannondale KF115/ ) toe alvorens
de zetelpost te installeren.
( Zadel niet afgebeeld )
ZADELHOOGTE
Haal bouten uniform aan.
92
si trapas
Compatibiliteit
Het trapashuis is compatibel met de BB30-standaard. Zie http://www.bb30standard.com/ Zie voor informatie
SI Crankstellen-supplement bij de handleiding. Zie http://www.cannondale.com/tech/.
Lagers
De lagers van de trapas zijn van het dichte type en hoeven niet te worden gesmeerd. Controleer
(minimaal) jaarlijks de toestand van de lagers, en tevens elke keer dat het crankstel wordt gedemonteerd
of onderhouden. De lagers zijn press-t binnen het huis. Oude lagers mogen na verwijdering niet opnieuw
worden gemonteerd. Vervang beide lagers tegelijkertijd.
Vervangende ringveren (QC616/) zijn verkrijgbaar voor het geval de ringveren beschadigd raken. De
ringveren kunnen uit de trapasgroef worden genomen door het uiteinde met de uitsparing met een dunne
schroevendraaier op te wippen (zie uitvergroting).
LET OP
HET TRAPASHUIS MAG NOOIT WORDEN GEFREESD OF UITGEBOORD, OM WELKE REDEN DAN OOK.
Doet u dit toch, dan kan dit ernstige beschadigingen veroorzaken en mogelijk zelfs het frame onbruikbaar
maken.
SI-gereedschappen
KT011/ dient voor het verwijderen van lagers. KT010/ is een set lagermontagegereedschappen voor
gebruik met een standaard balhoofdpers. KT013/ is een tweedelige gereedschapsset die nodig is voor
het verwijderen van SI Hollowgram crankstellen. Zie voor informatie SI Crankstellen-supplement bij de
handleiding. Zie http://www.cannondale.com/tech/.
Cannondale BB30 Standaard Fietsframes
Bepaalde Cannondale-etsframes worden gefabriceerd aan de hand van de BB30-norm. Zie http://www.
BB30standard.com/. Een BB30-frame kan worden aangepast voor gebruik met standaard Engelse/68 mm
of 73 mm cranksets voor de trapas met behulp van de juiste Cannondale-frameadapter. Andere adapters
die niet speciek zijn goedgekeurd voor gebruik door Cannondale kunnen uw recht op garantie laten
vervallen.
WAARSCHUWING
ER KAN ERNSTIGE SCHADE OPTREDEN WANNEER U PROBEERT EEN BB30-ADAPTER VAN EEN
KOOLSTOFVEZELFRAME TE VERWIJDEREN. Het trapashuis van bepaalde Cannondale-etsen is
gemaakt van koolstofvezel (composiet). Als er een adapter BB30-naar-standaard Engels is geïnstalleerd,
MAG DEZE NIET WORDEN VERWIJDERD.
Alle adapters moeten worden gemonteerd door een professionele etsmonteur. Een adapter mag nooit
worden gebruikt als reparatieonderdeel voor een frame. Adapters mogen alleen worden gebruikt op
niet-beschadigde frames in goede conditie. Onjuiste montage of verwijdering kan schade veroorzaken
en van toepassing zijnde garanties nietig maken.
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWING VERGROOT DE KANS OP EEN ONGEVAL DAT KAN RESULTEREN
IN ERNSTIG LETSEL, VERLAMMING OF OVERLIJDEN.
123952.PDF
93
QC616/
KB6180/
KP018/ ( keramisch )
KF365/
groef
GEREEDSCHAP
ADAPTER
GEREED -
SCHAP
TRAPAS
AANDRIJFZIJDE
Loctite® 609
(groen)
Park Tool Bearing Cup PressHHP-2
94
Lagers inspecteren
1. Verwijder de crankarms en as uit het
trapashuis.
2. Draai het binnenste lagervlak van beide
lagers. Het draaien moet soepel en stil
verlopen. Lagers mogen geen speling
hebben of binnen het huis bewegen. Als
een lager beschadigd is, vervang dan
beide door nieuwe.
Lagers verwijderen
Regelmatig of routinematig vervangen van
onbeschadigde lagers wordt niet aanbevolen.
Herhaald verwijderen en hermonteren kan
de binnenoppervlakken van het BB-huis
beschadigen, waardoor de lagers minder
goed passen.
1. Plaats om de lagers te verwijderen
het Cannondale gereedschap KT011/
achter het lager zodat de randen van het
gereedschap op het lager rusten.
2. Steek een drevel vanaf de andere kant
in. Plaats deze aan de achterkant van het
gereedschap en klop zacht om het lager
uit het huis te duwen.
KT011/
LAGER
123952.PDF
95
Lagers monteren
1. Reinig de binnen- en buitenoppervlakken
van het trapashuis.
2. Breng een hoge-kwaliteits etslagervet
aan op het binnenopperlak van het huis.
3. Plaats het vierkante uiteinde van de
ringveer eerst in de groef. Duw vervolgens
rechtsom bewegend de veer in de groef
tot deze er helemaal in zit. Plaats de
andere ringveer op dezelfde wijze.
4. Plaats met een balhoofdpers en
gereedschap KT010/ de lagers in het huis;
zie afbeelding. Druk op het lager totdat dit
tegen de ringveer zit.
5. Breng tenslotte een lichte laag hoge-
kwaliteits etslagervet aan op beide
zijden van elk lager, om vocht te helpen
afstoten.
OPMERKING: Verwijderen van de ringveer is
voor het vervangen van het lager niet nodig,
tenzij er sprake is van beschadiging. Een
beschadigde ringveer kan worden verwijderd
door met een dun schroevendraaiertje het
uiteinde met het hoekje uit de groef te tillen
en vervolgens de ringveer er linksom uit te
duwen.
WAARSCHUWING
SCHERPE RANDEN. Ringveren kunnen
scherpe randen hebben. Draag
handschoenen.
LET OP
Het BB30 trapashuis mag nooit worden
gefreesd of uitgeboord.
CIRCLIPS
GROOVE
BB30 SHELL
Park Tool Bearing Cup PressHHP-2
KT010/
96
si compressie-eenheid
De cilindervorm van de afdekkap waarborgt een nauwkeurige passing in de koolstofvezel
stuurbuis en beschermt de stuurbuis tegen de klemkracht van de voorbouw. De afdekkap moet
nauwkeurig in de binnendiameter van de stuurbuis passen.
De eenheid monteren
1. Monteer de voorvork, het balhoofd, de afstanddstukken en de voorbouw. Zorg ervoor dat de
voorbouwbouten los zitten.
2. Maak de compressie-eenheid gereed. "READY TO INSERT" moet naar boven wijzen. De lengte
dient ca. 48 mm te zijn zoals hierboven afgebeeld. De lengte kan worden ingesteld door
de afdekkap uit de expander te draaien en vervolgens weer 6-7 slagen in te draaien. De
expander dient niet geëxpandeerd te zijn.
3. Plaats de SI compressie-eenheid in de stuurbuis. De eenheid moet nauw aansluiten en de
afdekkap moet precies in de binnendiameter van de voorbouw passen.
4. Plaats een 5 mm inbusbout in de opening in de afdekkap en in de expanderbout. Zet de
expander vast door de bout rechtsom aan te halen tot 6,8 Nm.
5. Steek om de lagervoorspanning in te stellen een 6 mm inbussleutel in de inbusbout in de
afdekkap zelf. Draai de gehele afdekkap rechtsom om de voorspanning te vergroten. Draai
linksom om de voorspanning te verkleinen.
6. Als de voorspanning juist is, zet dan het stuur recht en zet de klembouten van de voorbouw
vast met het voorgeschreven aanhaalmoment. De juiste aanhaalmomenten staan in veel
gevallen vermeld op de voorbouw. Raadpleeg als dat niet het geval is de instructies van de
fabrikant.
WAARSCHUWING
GEBRUIK UITSLUITEND ORIGINELE CANNONDALE SI COMPRESSIE-EENHEDEN. Vervang
de eenheid niet door een stermoer en gebruik geen ander type expander.
PLAATS GEEN AFSTANDSSTUKKEN VOOR HET BALHOOFD BOVEN OP DE VOORBOUW.
Bij plaatsing van afstandsstukken op de voorbouw komt de afdekkap hoger in de stuurbuis,
waardoor de noodzakelijke steun voor de stuurbuiswand wegvalt. Hierdoor kan de
stuurbuis beschadigd raken als de bouten van de voorbouw worden aangetrokken.
PLAATS AFSTANDSSTUKKEN VOOR HET BALHOOFD UITSLUITEND TUSSEN DE
BALHOOFDBUIS EN DE ONDERKANT VAN DE VOORBOUW.
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWING KAN RESULTEREN IN ERNSTIG LETSEL,
VERLAMMING OF OVERLIJDEN.
123952.PDF
97
KOOLSTOF
STUURBUIS
KP017/
BALHOOFDBUIS
STANG
Zaag de stuurbuis 2 - 3mm
onder de bovenkant van
de geplaatste stang.
AFDEKKAP BALHOOFD
AFSTANDSSTUKKEN
48 mm
Stel de EXPANDERBOUT zodanig
dat de expanderende onderdelen
noch geëxpandeerd, noch los zijn.
Draai de AFDEKKAP erop.
Niet invetten.
5 mm
EXPANDERBOUT
6,8 Nm, 5 Ft•Lbs
6 mm
AFDEKKAP
EXPANDER
DETAILWEERGAVE
“KLAAR OM IN TE STEKEN”
MAXIMALE STANGHOOGTE
Meet vanaf het hoogste punt van
de balhoofdbuis tot de onderkant
van de stang.
55 mm
QC778/
KROONSTUK
(onderdeel balhoofd - KB002/ )
REMBOUT
98
achtervorkbeschermer
De achtervorkplaat ( KF367/ ) op de liggende achtervork rechts, net achter de kettingwielen, beschermt
de achtervork tegen beschadiging in het geval de ketting van de kettinwielen schiet. Neem contact op
met uw Cannondale dealer voor vervanging als de plaat verloren of beschadigd raakt. De doorzichtige
achtervorkbeschermer (boven rechts) biedt beperkte bescherming tegen schade aan frame of afwerking die
door de ketting wordt veroorzaakt. Vervangende beschermers zijn verkrijgbaar via uw Cannondale dealer.
derailleur-
hanger
Voor terugplaatsing (zelfde of nieuwe): Reinig
de dropout en inspecteer deze zorgvuldig
op scheurtjes en beschadigingen. Reinig
de oppervlakken en breng een dunne laag
etsvet aan op de dropout om eventuele
geluiden of “kraken als gevolg van de
minimale beweging tussen de dropout en
de ophanging tijdens de beweging van de
derailleur te voorkomen. Breng zorgvuldig
vet en Loctite® aan. Zorg dat er geen vet
terechtkomt op de mannelijke of vrouwelijke
schroefdraden, hierdoor kan de Loctite® zijn
eect verliezen.
Controleer na terugplaatsing de afstelling
van de derailleur. Stel de snelspanner van het
wiel zeer strak in. Zie DEEL I Sectie 4.A in uw
Cannondale Handleiding voor de Eigenaar.
KF096/
2.5 mm
1.1 Nm
LICHT
VET
Loctite® 242 (blauw)
LET OP
GEBRUIK NOOIT EEN UITLIJNINGSGE-
REEDSCHAP OM DE DERAILLEURHANGER
RECHT TE ZETTEN.
123952.PDF
99
HOOGTEVERSCHIL
T
RAPA S
AFSTAND
VOOR-MIDDEN
WIELBASIS
HOEK ZITBUIS
HOEK BALHOOFDBUIS
LENGTE BALHOOFDBUIS
LENGTE BOVENBUIS
ZADELPENKLEM
13,0 mm
LENGTE ZITBUIS
LENGTE LIGGENDE
ACHTERVORK
410,0
337,0
337,0
SPRONG
45,0
geometrie en specificaties
MAAT
(cm)
LENGTE
ZITBUIS
(mm)
LENGTE BOVENBUIS
(mm)
HOEK BAL-
HOOFDBUIS
HOEK
ZITBUIS
HOOGTEVER-
SCHIL TRAPAS
(mm)
LENGTE BAL-
HOOFDBUIS
(mm)
AFSTAND
VOOR-MID-
DEN (mm)
WIELBASIS
(mm)
48 436 510 71° 74.5° 72 130 565.8 964.8
51 466 525 72° 74° 72 145 570.7 969.8
54 496 540 72° 74° 69 165 587.3 987.4
56 526 560 72.5° 73.5° 69 180 599.1 99.3
58 546 580 73° 73° 67 200 610.3 1011.1
61 576 600 73° 72.5° 67 220 624.9 1025.8
Dames
44 396 500 70.5° 76° 72 125 567.5 966.5
48 436 510 71° 74.5° 72 130 565.8 964.8
51 466 525 72° 74° 72 145 570.7 969.8
54 506 535 72.5° 74° 72 160 578 977.1
BALHOOFD
Lagers in Campy-stijl:
41,8 mm OD, schuine kanten 45°
MAXIMALE GEWICHTSLIMIET
DIA. ZADELPEN Speciek voor Synapse Carbon
MAX AANHAALM. ZADELPENKLEM: 6 Nm
AANHAALMOMENT ZADELKLEM: 9-12 Nm
RIJDER BAGAGE TOTAAL
ZADELVERGRENDELING
125 kg 4,5 kg 129 kg
RUIMTE DROPOUT
VOOR 100 mm
ACHTER 130 mm * Alleen zadeltas/stuurtas
TYPE VOORDERAILLEUR GESOLDEERD
TRAPAS
BB30
GEBRUIKSDOEL : TERREIN 1
68 mm Engels (met adapter)
100
Bezoek voor de meest actuele lijst van de sets die voor uw ets verkrijgbaar zijn ons Tech Center op: http://
www.cannondale.com/bikes/tech/
vervangingsonderdelen
ORDER FRAME
KF363/ TRAPAS-KABELGELEIDER met bevestigingsbout
KF055/ INLINE INSTELHENDEL (2 STUKS)
KF367/ CHAINSTAY PLATE
KF115/ ZADELPENGEL
KF096/ ACHTERDERAILLEURHANGER
KP064/ REMKABELGELEIDER SLICE AERO
SEATPOST
KP095/ SEATBINDER KP096/ SEAT POST SADDLE CLAMP
5mm Stel terug 25mm Stel terug
KP097/5MM WHT: 9RCL00, 9RCL1 48-51 WHT KP097/25MM WHT: 9RCL00, 9RCL1 54-61 WHT
KP098/5MM BLK: 9RCL00, 9RCL1 48-51 BLK KP098/25MM BLK: 9RCL00, 9RCL1 54-61 BLK
KP099/5MM WHT: 9RWL00 44-51 WHT KP099/25MM FEMININE WHT: 9RWL00 54 WHT
KP100/5MM FEM BLK: 9RWL1 44-51 BLK KP100/25MM FEMININE BLK: 9RWL1 54 BLK
KP101/5MM WHT: 9RCS AND 9RWC 3,4,5,6 44-51 ALL COLORS KP101/25MM WHT: 9RCS AND 9RWC 3,4,5,6 54-61 ALL COLORS
KP102/5MM WHT-SHORT: TEST RIDE 150MM LENGTH KP102/25MM WHT-SHORT: TEST RIDE 150MM LENGTH
ORDERNR. ONDERDELEN BALHOOFD & VOORVORK
KB002/ SET,BALHOOFD,SI CRB W/15 TC
QC778/ REMBOUT (35 mm)
KP017 SI COMPRESSIESET 23.6ID
ORDERNR. SI BB30
QC616/ SI RINGVEER (2 STUKS)
KB6810/ SI LAGERS (2 STUKS)
KP018/ SI KERAMISCHE LAGERS (2 STUKS)
QC615/ SI LAGERBESCHERMKAP (2 STUKS)
KP023/ SI LAGERBESCHERMKAP (2 STUKS)
QC612/ SI AS VOOR WEGFIETSEN
QC617/ SI VULRINGEN (5 STUKS)
QC618/ SI GEGOLFDE AFDICHTRING
KT010/ SI LAGERPERS (GEBRUIKT IN COMBINATIE MET BALHOOFDPERS)
KT011/ VERWIJDERINGSGEREEDSCHAP VOOR SI LAGERS
KT012/ SI LOCKRINGGEREEDSCHAP
KT013/ VERWIJDERINGSGEREEDSCHAP VOOR SI HOLLOWGRAM CRANKARM
KF365/ SIBB/68 ADP.INSTALL
QC787/ KAPVERWIJDERINGGEREEDSCHAP VOOR SI CARBON CRANKSTELLEN
KP009/ ADAPTER,SIBB NAAR 68 MM TAP
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Cannondale Synapse Carbon de handleiding

Type
de handleiding