2 3
SYNAPSE Supplement bij de handleiding - 129387.PDF
Hometrainers
Als u een trainer gebruikt waarvoor het voorwiel moet
worden verwijderd en die de vorkpatten vastklemt: zorg
dan dat snelspanner van uw vork goed vastzit! Speling
leidt tot slijtage van onderdelen en schade aan uw fiets.
Als u een trainer gebruikt die de fiets rechtop houdt
door de achterste snelspanners tussen twee kegels te
klemmen: verwijder dan de fraaie lichtgewicht snel-
spanners waarmee uw fiets werd geleverd. Gebruik in
plaats daarvan een zware kwaliteit klassieke stalen
snelspanner en zet die goed vast! Speling leidt tot
slijtage van onderdelen en schade aan uw fiets. Bedenk
dat veel moderne snelspanners niet in de klemkegels
van dit soort trainers passen, omdat ze een andere
vorm hebben.
Wees zeer voorzichtig met een koolstofvezel frame of
vork. Koolstofvezel is relatief zacht en niet bestand tegen
wrijving. Bij de geringste wrijving zal koolstofvezel al
snel slijten.
Als u vaak een trainer gebruikt, overweeg dan daar
een oude fiets op te zetten: corrosie door zweet zorgt
voor beschadigingen. Gewicht is onbelangrijk. Voorkom
slijtage aan uw dure onderdelen.
LET OP
TRAINERS - De onjuiste plaatsing van een fiets in
een hometrainerinstallatie, of het gebruik van een
model dat niet compatibel is met het frame van uw
fiets kan ernstige schade veroorzaken.
BIDONS - Een stoot, ongeval of een losse bidonhouder
kan leiden tot schade aan uw frame.
Dergelijke schade wordt niet gedekt door de beperkte
garantie van Cannondale.
Bidons
Stoten vanaf de zijkant tegen de bidon of de bidonhouder kan
leiden tot schade aan schroefdraad van de bidonnokken als
gevolg van de grote hefboomwerking op een klein oppervlak.
Het laatste waar u zich tijdens een crash zorgen om zou
moeten maken is het heelhouden van de bidonnokken in uw
frame. Echter als u uw fiets opbergt of transporteert moet
u maatregelen nemen om te voorkomen dat de bidon door
iets geraakt wordt of een zware klap krijgt die kan leiden tot
schade. Verwijder de bidon en de bidonhouder als u uw fiets
inpakt voor transport.
Controleer van tijd tot tijd de bevestiging van de bidonhouder;
draai de boutjes vaster als dat nodig is. Rij niet met een
losse bidonhouder. Rijden met losse boutjes kan een
heen- en weergaande beweging of trillingen veroorzaken
in de bidonhouder. Een losse bidonhouder kan de nokken
beschadigen en deze kunnen mogelijk uit het frame worden
getrokken. Het is soms mogelijk om een loszittende nok te
repareren of een andere te monteren maar dat lukt alleen
als het frame verder onbeschadigd is. Vervanging kan
alleen met behulp van een speciaal stuk gereedschap. Als
u schade opmerkt aan de schroefdraad van de bidonnokken,
vraag dan uw Cannondale-dealer om hulp.
Een frame opbouwen
Overleg voordat u een frame opbouwt met uw
Cannondale dealer en de onderdelen-fabrikanten en
bespreek uw rijstijl, capaciteiten, gewicht en belang-
stelling en geduld voor onderhoud.
Verzeker u ervan dat de gekozen onderdelen bij uw fiets
passen en geschikt zijn voor uw gewicht en rijstijl.
In het algemeen kennen lichtere onderdelen een kortere
levensduur. Bij het kiezen voor lichtgewicht onderdelen
sluit u een compromis; u geeft de voorkeur aan betere
prestaties en minder gewicht boven duurzaamheid.
Kiest u lichtgewicht onderdelen, dan moet u deze vaker
nakijken. Bent u een wat zwaardere rijder of heeft u
een ruwe, nietsontziende, ‘go for it’-rijstijl, koop dan
zwaardere onderdelen.
Lees de instructies en waarschuwingen van de onder-
delenfabrikant en houd u hieraan.
Inspectie en botsingsschade
WAARSCHUWING
NA EEN VAL OF BOTSING:
Inspecteer het frame zorgvuldig op beschadigingen
(zie DEEL II, hoofdstuk D. Veiligheidsinspectie in uw
Cannondale Handleiding voor de Eigenaar.)
Rij niet op uw fiets als u enig teken ziet van schade, zoals
gebroken, gesplinterde of gedelamineerde koolstofvezel.
AL DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN WIJZEN OP DELAMINATIE
OF SCHADE:
■ Het frame voelt vreemd of anders dan anders aan
■ Koolstof voelt zacht aan of heeft een andere vorm
■ Kraken of andere onverklaarbare geluiden
■ Zichtbare scheurtjes, een witte of melkachtige kleur
in het koolstofvezelgedeelte
Blijven rijden op een beschadigd frame maakt de kans
op framebreuk groter. Een ongeluk met in het ergste
geval de dood kan het gevolg zijn.
Overlakken of overspuiten
WAARSCHUWING
Het overlakken, retoucheren of overspuiten van uw
frame of vork kan ernstige schade veroorzaken, die
tot een ongeval zou kunnen leiden. U kunt ernstig
letsel oplopen, verlamd raken of zelfs overlijden.
Chemicaliën in overspuitmiddelen, oplosmiddelen
en afhaalmiddelen kunnen de chemische verbin-
dingen die de composieten van uw frame bijeen-
houden aantasten, verzwakken of vernietigen.
Gebruik van schuurmiddelen op, of het schuren
van de frame-/vorkstructuur, de oorspronkelijke
lak, stickers of coatings met mechanische
methoden als zand-, kogel- of glasstralen of
schaven kan leiden tot verwijdering of verzwakking
van framemateriaal.
Fietsstandaards
De klemmen van een gewone fietsstandaard kunnen
genoeg kracht ontwikkelen om uw frame ernstig of
zelfs onherstelbaar te beschadigen.
LET OP
Plaats uw fiets nooit in een fietsstandaard door het
frame vast te klemmen.
Zet uw fiets in een standaard door de zadelpen uit
te trekken en de klem rond de uitgetrokken zadelpen
te bevestigen. Zet het zadel niet hoger dan het
merkteken voor maximumhoogte op de zadelpen.
Maak de zadelpen schoon voordat u hem vastklemt
en bescherm het oppervlak door een doek om de
pen te wikkelen.
Als u een oude ongebruikte zadelpen hebt, gebruik
dan deze in plaats van de originele zadelpen om uw
fiets vast te klemmen in de werkstandaard.
Aanhaalmomenten
Het juiste aanhaalmoment voor de bevestigingsmiddelen
(bouten, schroeven, moeren) op uw fiets is zeer belangrijk voor
uw veiligheid. Het juiste aanhaalmoment is ook belangrijk
voor de duurzaamheid en prestaties van uw fiets. Wij raden u
aan uw dealer alle bevestigingsmiddelen te laten vastzetten
met een momentsleutel. Als u onderdelen zelf wilt vastzetten,
gebruik dan ook altijd een momentsleutel.
Info mbt aanhaalmomenten
Door het grote aanbod aan fietsmodellen en onderdelen zou een
overzicht van aanhaalmomenten op het moment van publicatie
alweer achterhaald zijn. Veel bevestigingsmiddelen moeten
worden vastgezet met een borgmiddel zoals Loctite
®
.
Om het juiste aanhaalmoment en borgmiddelgebruik te bepalen
vragen we u het volgende te controleren:
• Merktekensophetonderdeel.Veelonderdelenzijnvoorzien
van merktekens. De toevoeging van merktekens wordt steeds
algemener.
• Aanhaalspecicatiesindehandleidingenbijonderdelendie
met uwfiets worden meegeleverd.
• Aanhaalspecicaties op de websites van onderdelenfabri-
kanten.
• Raadpleeguw dealer.Dealers hebbentoegang totactuele
gegevens en ervaring met het juiste aanhaalmoment voor
de meeste bevestigingsmiddelen.