Cannondale SuperSix de handleiding

Type
de handleiding
LEES DEZE HANDLEIDING ZORGVULDIG!
Er staat belangrijke informatie in over veiligheid.
Bewaar het boekje als naslagwerk.
Let op: de specicaties en informatie in deze handleiding kunnen veranderen als gevolg van
productverbeteringen. Ga voor de laatste productinformatie naar http://www.cannondale.com/tech/.
super six
Supplement bij de handleiding
120867.PDF
2
VEILIGHEIDS-
INFORMATIE
Over dit supplement
De supplementen bij deze handleiding bieden
belangrijke modelspecieke informatie
met betrekking tot veiligheid, onderhoud
en techniek. Ze kunnen niet dienen ter
vervanging van uw Cannondale Handleiding
voor de Eigenaar.
Dit supplement kan slechts een van meerdere
supplementen voor uw ets zijn. Zorg dat u
alle supplementen verkrijgt en leest.
Als u een handleiding of een supplement
nodig hebt, of als u vragen hebt over uw
ets, neem dan direct contact op met uw
Cannondale dealer, of bel ons via een van de
telefoonnummers die u op de achterap van
deze handleiding vindt.
U kunt Adobe Acrobat PDF-versies van
alle Cannondale handleidingen en
supplementen downloaden van onze website:
http://www.cannondale.com/bikes/tech.
De handleiding is geen complete
veiligheids- of onderhoudshandleiding
voor van uw ets.
Deze handleiding bevat geen montage-
instructies voor uw ets.
Alle Cannondale etsen moeten volledig
gemonteerd en door een Cannondale
dealer geïnspecteerd zijn voordat ze aan
de eigenaar geleverd worden.
WAARSCHUWING
In dit supplement kunnen procedures
worden beschreven die de algemene
technische ervaring te boven gaan.
Er kunnen gespecialiseerde
gereedschappen, vaardigheden en
kennis vereist zijn. Onjuist uitgevoerde
mechanische werkzaamheden kunnen
het risico van ongevallen vergroten. Een
etsongeval draagt altijd het risico van
ernstig letsel, verlamming of overlijden.
Om de risico's te minimaliseren bevelen
wij eigenaren sterk aan mechanische
werkzaamheden altijd te laten
verrichten door een geautoriseerde
Cannondale dealer.
120858.PDF
3
Gebruiksdoel
Het gebruiksdoel van uw ets of frame is
TERREIN 1 / HOGE PRESTATIES OP DE WEG.
For riding on
pavement
only
Fietsen en frames voor TERREIN 1 / HOGE
PRESTATIES OP DE WEG zijn ontworpen voor
rijden op verharde wegen waarbij de banden
het contact met de weg niet verliezen. Ze zijn
niet bedoeld voor o-road rijden, cyclocross
of toeren met bagagedragers en tassen.
Het materiaalgebruik is geoptimaliseerd
voor een combinatie van laag gewicht en
specieke prestaties. U moet begrijpen dat
(1) dit type etsen is bedoeld om agressieve
of competitieve etsers prestatievoordelen
te bieden tegenover een relatief korte
productlevensduur, (2) minder agressieve
rijders proteren van een langere
framelevensduur, (3) u kiest voor een lager
gewicht (kortere framelevensduur) boven
een hoger framegewicht en een langere
levensduur, (4) u kiest voor een lager
gewicht boven een grotere weerstand tegen
deuken en meer duurzaamheid. Alle zeer
lichte frames moeten regelmatig worden
gecontroleerd op scheurtjes die tekenen zijn
van materiaalmoeheid. Deze frames lopen
sneller schade op bij een botsing of val. Ze zijn
niet bestand tegen mishandeling of gebruik
als werkpaard.
WAARSCHUWING
HOUD REKENING MET HET
GEBRUIKSDOEL VAN UW FIETS. HET
KIEZEN VAN DE VERKEERDE FIETS VOOR
UW GEBRUIKSDOEL KAN GEVAARLIJK
ZIJN. VERKEERD GEBRUIK VAN UW FIETS
IS GEVAARLIJK.
Lees (en begrijp) Gebruiksdoel in DEEL II
van uw Cannondale Handleiding voor de
Eigenaar.
Maximale gewichtslimiet
BERIJDER
SFlb
lbs / kg
BAGAGE
*lbs / kg
TOTAAL
lbs / kg
275 / 125 10 / 4,5 285 / 129
* Alleen zadeltas/stuurtas
4
Een frame opbouwen
Overleg voordat u een frame opbouwt
met uw Cannondale dealer en de
onderdelenfabrikanten en bespreek uw rijstijl,
capaciteiten, gewicht en belangstelling en
geduld voor onderhoud.
Verzeker u ervan dat de gekozen onderdelen
bij uw ets passen en geschikt zijn voor uw
gewicht en rijstijl.
In het algemeen kennen lichtere onderdelen
een kortere levensduur. Bij het kiezen voor
lichtgewicht onderdelen sluit u een compromis;
u geeft de voorkeur aan betere prestaties en
minder gewicht boven duurzaamheid. Kiest
u lichtgewicht onderdelen, dan moet u deze
vaker nakijken. Bent u een wat zwaardere
rijder of heeft u een ruwe, nietsontziende, ‘go
for it’-rijstijl, koop dan zwaardere onderdelen.
Lees de instructies en waarschuwingen van de
onderdelenfabrikant en houd u hieraan.
FIETSSTANDAARDS
De klemmen van een gewone etsstandaard
kunnen genoeg kracht ontwikkelen om
uw frame ernstig of zelfs onherstelbaar te
beschadigen.
LET OP
Plaats uw ets nooit in een etsstandaard
door het frame vast te klemmen.
Zet uw ets in een standaard door de
zadelpen uit te trekken en de klem rond de
uitgetrokken zadelpen te bevestigen. Zet
het zadel niet hoger dan het merkteken
voor maximumhoogte op de zadelpen.
Maak de zadelpen schoon voordat u hem
vastklemt en bescherm het oppervlak
door een doek om de pen te wikkelen.
Als u een oude ongebruikte zadelpen hebt,
gebruik dan deze in plaats van de originele
zadelpen om uw ets vast te klemmen in
de werkstandaard.
Bescherm uw ets tijdens opslag of transport
tegen extreme temperaturen.
Laat uw ets voordat u erop gaat rijden
afkoelen of opwarmen.
Sla uw ets niet op op plaatsen waar de
temperatuur hoger kan worden dan 65°C.
Laat uw ets dus bijvoorbeeld niet in felle zon
plat in een zwarte aanhanger liggen, of onder
de achterruit van een hatchback auto.
120858.PDF
5
Inspectie en botsingsschade
WAARSCHUWING
NA EEN VAL OF BOTSING:
Inspecteer het frame zorgvuldig op
beschadigingen (zie DEEL II, hoofdstuk D.
Veiligheidsinspectie in uw Cannondale
Handleiding voor de Eigenaar.)
Rij niet op uw ets als u enig teken ziet van
schade, zoals gebroken, gesplinterde of
gedelamineerde koolstofvezel.
AL DE VOLGENDE ZAKEN KUNNEN
WIJZEN OP DELAMINATIE OF SCHADE:
Het frame voelt vreemd of anders dan
anders aan
Koolstof voelt zacht aan of heeft een andere
vorm
Kraken of andere onverklaarbare geluiden
Zichtbare scheurtjes, een witte
of melkachtige kleur in het
koolstofvezelgedeelte
Blijven rijden op een beschadigd frame
maakt de kans op framebreuk groter.
Een ongeluk met in het ergste geval de
dood kan het gevolg zijn.
Overlakken of overspuiten
Gebruik geen lak over de bestaande
afwerking; lak of spuit uw ets niet over. De
koolstofvezelcomposieten van het frame
worden bijeengehouden door extreem sterk
bindende stoen. Maar de verbindingen
kunnen worden aangetast of verzwakt door
de chemicaliën in verfoplosmiddelen of
overspuitmiddelen.
WAARSCHUWING
Het overlakken, retoucheren of overspuiten
van uw frame of vork kan ernstige schade
veroorzaken, die tot een ongeval zou
kunnen leiden. U kunt ernstig letsel
oplopen, verlamd raken of zelfs overlijden.
Chemicaliën in overspuitmiddelen,
oplosmiddelen en afhaalmiddelen kunnen
de chemische verbindingen die de
composieten van uw frame bijeenhouden
aantasten, verzwakken of vernietigen.
Gebruik van schuurmiddelen op, of het
schuren van de frame-/vorkstructuur,
de oorspronkelijke lak, stickers of
coatings met mechanische methoden als
zand-, kogel- of glasstralen of schaven kan
leiden tot verwijdering of verzwakking van
framemateriaal.
6
Afbeelding 2.
Serienummer
Het serienummer (1) is afgedrukt op een permanent aangebracht streepjeslabel.
Gebruik dit serienummer voor garantieregistratie en terugvinden na diefstal. Zie uw Cannondale
Handleiding voor de Eigenaar voor meer informatie over garantieregistratie.
Geleider onder trapas
De kabelgeleider (2) is aan de onderzijde van de trapas gemonteerd. Vervangers zijn verkrijgbaar
via een Cannondale dealer. Het nummer van de kit is KF363/
Opening
Houd de kleine opening (3) onder in het trapashuis vrij van vuil, zodat water eruit kan druipen.
Water kan in de buizen van het frame komen door wassen, condensatie, nat terrein of regen.
Het kan doordringen of ingespoten worden via openingen van bidonhouders, zadelbuis,
balhoofdbuis en zadelpen.
Water veroorzaakt geen chemische schade aan uw ets. Maar als het bevriest, kan de expansie
van het ijs barsten in het frame veroorzaken waardoor het berijden onveilig wordt. Dergelijke
schade valt NIET onder de uw garantie.
Verwijder na natte ritten de zadelpen, keer de ets om en laat eventueel aanwezig water
uitlopen.
120858.PDF
7
balhoofd
Afbeelding 3.
Gebruik uitsluitend originele Cannondale
onderdelen.
48mm
KP017/
QC778/
35mm
QC777/
KP044/
Het kan nodig zijn om
extra vulringen tussen
de compressiering en de
topkap te doen om meer
ruimte te krijgen tussen
bovenbuis en de topkap.
QC777/ - KIT,CROWN RACE, SYSTEM 6
QC778/ - KIT,BRAKE BOLT,35MM
35mm
48mm
SI Compression
Assembly - KP017/
6.8Nm, 60 In Lbs
HEAD TUBE
HANDLEBAR STEM
TOP CAP
SPACERS
4
MAXIMUM
STACK
HEIGHT
55mm
STEERER TUBE
SAZ 111594
0.25 mm
The addition of shim(s) between the
compression ring and top caps may be
needed for top cap to head tube clearance.
NO STAR NUTS
KP044/ - KIT,HEADSET,SUPERSIX
NO STAR NUTS
8
VORKBUIS
KP017/
BALHOOFDBUIS
STUURPEN
2 - 3 mm
AFDEKKAP HEADSET
HEADSET SPACERS
48 mm
Niet invetten
MAXIMALE STAPELHOOGTE
Meet de afstand tussen de boven-
zijde van de balhoofdbuis en de
onderzijde van de stuurpen.
55mm
5 mm
EXPANDER-
BOUT, 6,8 Nm
6 mm
TOPKAP
EXPANDER
UITVERGROTING
Topkap ter hoogte van
de bovenste klembout
van de stuurpen
Expander ter hoogte van
de onderste klembout
van de stuurpen.
CORRECTE MONTAGE
Afbeelding 3b.
SI Compressie-Mechanisme KP017/Instructies
De onderstaande procedure mag alleen door een professionele etsmonteur worden
uitgevoerd.
1. Monteer de vork, headset, spacers en de stuurpen op de vorkbuis zonder de klembouten van de
stuurpen vast te draaien. Als het systeem gemonteerd is, moet de carbon vorkbuis 2-3 mm onder de
bovenzijde van de stuurpen blijven. Alle spacers moeten onder de stuurpen worden gemonteerd tot
de aangegeven maximale stapelhoogte. Er mogen geen spacers boven de stuurpen worden gebruikt.
2. Stel het compressiemechanisme in voordat u deze in de vorkbuis steekt. Stel de lengte zo in dat de
expander ter hoogte van de onderste klembout van de stuurpen komt te zitten. De topkap en de
expander geven noodzakelijke extra ondersteuning aan de carbon vorkbuis als de klembouten van
de stuurpen worden aangedraaid. De lengte kan worden aangepast door de topkap op de onderdelen
van de expander te draaien.
3. Als het mechanisme op de juiste lengte is ingesteld, kunt u het in de vorkbuis monteren. De constructie
is zodanig dat deze nauwsluitend in de vorkbuis past. Steek een 5 mm inbussleutel door het gat aan
de bovenzijde van de TOPKAP in de BOUT van de EXPANDER. Draai de expander vast door hem met de
klok mee te draaien en vast te zetten met 6,8 Nm (5 ftLbs).
4. U kunt nu de voorspanning op de lagers zetten door een 6 mm inbussleutel in het zeskantige gat van
de TOPKAP te steken. Draai de hele topkap met de klok mee om de voorspanning te verhogen. Door de
kap tegen de klok in te draaien, wordt de voorspanning verlaagd. Als de voorspanning op de headset
goed aanvoelt, draai dan de stuurpen zodanig dat het stuur recht komt te staan en draai de klembouten
van de stuurpen aan met het aanhaalmoment dat is voorgeschreven voor de betreende stuurpen.
Lees daarvoor de instructies van de fabrikant van de stuurpen. Meestal staan de aanhaalmomenten
ook op de onderdelen vermeld.
120858.PDF
9
zadelpen / klem
Afbeelding 4.
Montage
1. Controleer of de zadelpen, de klem en de
zadelbuis schoon zijn. Gebruik een droge
doek.
2. Breng een kleine hoeveelheid zadelpen-
gel aan op het oppervlak van de zadelpen,
en plaats de pen in de zadelbuis.
4. Draai de zadelklem aan met een
momentsleutel. OVERSCHRIJD NIET HET
MAXIMALE MOMENT: 6,8 Nm.
5. Controleer de aanhaalmomenten van de
bouten die het zadel aan de zadelpenklem
bevestigen. Te veel moment kan de
bouten beschadigen. Te weinig moment
leidt tot beweging, die metaalmoeheid
en beschadiging van de bouten kan
veroorzaken.
WAARSCHUWING
TER VOORKOMING VAN SCHADE AAN
ZADELPEN OF FRAME:
Houd u aan de instructies van de
fabrikant van de zadelpen
Gebruik voor het aanhalen een
momentsleutel.
Gebruik voor het smeren uitsluitend
zadelpen-gel.
Gebruik voor reiniging geen
oplosmiddelen of chemische
reinigingsmiddelen uit spuitbussen.
Breng een zadelpen nooit geforceerd in
in de zadelbuis.
Verwijder en controleer na elke val
of botsing de zadelpen op schade
(zoals barsten, krassen, afschavingen,
groeven of versplintering). Vindt u
beschadigingen, rijd er dan niet op.
Vervang de zadelpen door een nieuwe.
NEGEREN VAN DEZE WAARSCHUWING
KAN RESULTEREN IN ERNSTIG LETSEL,
VERLAMMING OF OVERLIJDEN.
KF362/BBQ
KF115/
10
trapashuis
Afbeelding 5.
Crankstel-compatibiliteit
Het BB-huis is compatibel met de BB30-standaard. Zie http://www.bb30standard.com/ en het SI
Crankstellen-supplement bij de handleiding. Zie http://www.cannondale.com/tech/.
Onderhoud lagers
De lagers van het huis (KB6180/) zijn van het dichte cartridgetype en hoeven niet gesmeerd
te worden. Controleer (minimaal) jaarlijks de toestand van de lagers, en tevens elke keer dat
het crankstel wordt gedemonteerd of onderhouden. De lagers zijn press-t binnen het huis.
Oude lagers mogen na verwijdering niet opnieuw worden gemonteerd. Vervang beide lagers
tegelijkertijd.
Vervangende ringveren (QC616/) zijn verkrijgbaar voor het geval de ringveren beschadigd raken.
De ringveren kunnen uit de BB-groef worden genomen door het uiteinde met de uitsparing met
een dunne schroevendraaier op te wippen (zie uitvergroting).
LET OP
HET TRAPASHUIS MAG NOOIT WORDEN GEFREESD OF UITGEBOORD, OM WELKE REDEN
DAN OOK. Doet u dit toch, dan kan dit ernstige beschadigingen veroorzaken en mogelijk zelfs
het frame onbruikbaar maken.
KB6180/
QC616/
KT013/
15mm
8mm
KT012/
3/8” drive
120858.PDF
11
BB30-naar-68mm standaard-adapter
De adapter (Cannondale kit KF365/) prepareert de crankstellen van de BB30 trapas voor gebruik
met 68 mm trapassen. Na montage kan de adapter niet worden verwijderd.
De adapter IS GEEN reparatieonderdeel en werkt uitsluitend bij onbeschadigde frames in goede
conditie. Onjuiste montage of verwijdering kan schade veroorzaken en van toepassing zijnde
garanties nietig maken.
Loctite 609 (green)
KF365/
groove
DRIVE SIDE
SI BB30
Afbeelding 6.
WAARSCHUWING
ERNSTIGE FRAMESCHADE
Na montage is de SI-naar-standaard adapter een onverwijderbaar, permanent deel van het
frame. Verwijder de sticker niet. Adapters moeten worden gemonteerd door een professionele
etsmonteur.
12
Cannondale gereedschappen
KT011/ dient voor het verwijderen van lagers. KT010/ is een set lagermontagegereedschappen
voor gebruik met een standaard balhoofdpers. KT013/ is een tweedelige gereedschapsset voor
het verwijderen van de crankarmen van SI Hollowgram alloy crankstellen.
KT011/
KT010/
KB6180/
KT013/
8mm
Afbeelding 7.
120858.PDF
13
bescherming liggende achtervork
De plaat op de rechter liggende achtervork, direct achter de kettingwielen, beschermt de
liggende achtervork tegen beschadiging wanneer de ketting loskomt van het kettingwiel. Neem
contact op met uw Cannondale dealer voor vervanging als de plaat kwijtraakt of beschadigd
wordt.
Afbeelding 8.
De transparante beschermer van de liggende achtervork biedt beperkte bescherming tegen
beschadiging van het frame of de afwerking door de ketting. Vervangende beschermingen zijn
verkrijgbaar via een Cannondale dealer.
Afbeelding 9.
KP045/
14
derailleurhanger
Voor terugplaatsing (zelfde of nieuwe): Reinig de dropout en inspecteer deze zorgvuldig op
scheurtjes en beschadigingen. Reinig de oppervlakken en breng op de dropout een dunne lm
van etsvet aan om eventueel lawaai of kraakgeluiden te minimaliseren, die het gevolg zouden
kunnen zijn van zeer kleine beweging tussen de dropout en de hanger tijdens het bewegen
van de derailleur. Breng zorgvuldig vet en Loctite aan. Verontreinig de mannelijke of vrouwelijke
schroefdraden niet met vet; de Loctite kan hierdoor zijn eect verliezen.
Cannondale Kit #
KF096/
2.5 mm
Loctite 242 (blue)
1.1 N•m, 10 In•Lbs
Afbeelding 10.
Controleer na terugplaatsing de afstelling van de derailleur. Stel de snelspanner van het wiel zeer
strak in. Zie DEEL I Sectie 4.A in uw Cannondale Handleiding voor de Eigenaar.
LET OP
GEBRUIK GEEN DERAILLEURHANGER-UITLIJNINGSGEREEDSCHAP VOOR HET
RECHTZETTEN.
120858.PDF
15
geometrie/specificatie
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
ONDERDEEL 48 50 52 54 56 58 60 63
Lengte horizontale bovenbuis (cm) A 51,5 52,5 53,5 54,5 56,0 57,5 59,0 60,0
Maat (cm)* B 46 48 50 52 54 56 58 61
Zadelbuishoek C 74,5° 74,5° 74° 73,5° 73,5° 73° 72,5° 72°
Balhoofdbuishoek
D 72° 72,5° 73° 73° 73° 73,5° 73,5° 73,5°
Lengte liggende achtervork E 40,5 40,5 40,5 40,5 40,5 40,5 40,8 40,8
Vorksprong F 4,5 4,5 4,5 4,5 4,5 4,5 4,5 4,5
Trapashoogte (cm) G 26,5 26,5 26,5 26,8 26,8 27,0 27,0 27,0
Wielbasis (cm) H 95,9 96,6 96,8 97,5 99,2 99,6 100,1 101,3
Naloop (cm) I 6,2 5,9 5,6 5,6 5,6 5,3 5,3 5,3
Stahoogte bij midden bovenbuis J 74 75,3 76,5 78,5 80,1 82,2 83,8 86,6
Hoogteverschil trapas-dropout (cm) K 7,2 7,2 7,2 6,9 6,9 6,7 6,7 6,7
Afstand voor-midden (cm) L 56,5 57,2 57,4 58,0 59,7 60,1 61,0 61,4
Lengte balhoofdbuis (cm) V 11,0 11,5 12,0 14,0 15,5 17,5 19,0 22,0
Balhoofdcompressieset Cannondale SI Compressieset - KP017/
Zadelpendiameter 31,6 mm
Zadelklem MAAT 34,9 mm MAXIMAAL MOMENT 6,8 Nm
Klemdiameter voorderailleur MAAT 34,9 mm opklem MAXIMAAL MOMENT 6,8 Nm
Dropoutlengte Achter 130 mm, voor 100 mm
* De maat is gemeten vanaf het midden van de trapas tot de bovenkant van de bovenbuis, langst de
zadelbuisas. Alle maten hebben een licht aopende bovenbuis.
16
vervangende onderdelen
ONDERNR.
KF363/ BB KABELGELEIDER met bevestigingsbout
KF055/ INLINE INSTELHENDEL (HOEV. 2)
KF362/BBQ ZADELKLEM 34,9 mm
KF115/ ZADELPEN-GEL
KP045/ BESCHERMER LIGGENDE ACHTERVORK - SUPERSIX
ONDERNR. ONDERDELEN BALHOOFD & VORK
KP043/ VORK SUPER SIX
KP044/ BALHOOFD SUPER SIX
QC777/ KROONSTUK
QC778/ REMBOUT (35 mm)
KP017 SI COMPRESSIESET
ONDERNR. SI BB30
KB6810/ LAGERS (HOEV. 2)
QC616/ RINGVEREN (HOEV. 2)
KF096/ HANGER ACHTERDERAILLEUR
KP009/ KIT, ADAPTER, SIBB NAAR 68 mm TAP
KF365/ SI ADAPTER MET SET
KF366/ VERWIJDERINGSGEREEDSCHAPSSET SI ADAPTER
Bezoek voor de meest actuele lijst van de kits die voor uw ets verkrijgbaar zijn ons Tech
Center via: http://www.cannondale.com/bikes/tech/
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16

Cannondale SuperSix de handleiding

Type
de handleiding