6
KEYSTONE PREMIAIR PNEUMATISCHE AANDRIJVINGEN
Handleiding voor installatie en onderHoud
ONDERHOUD
Als de algemene aanbevelingen voor
pneumatische systemen worden opgevolgd,
heeft de aandrijving weinig of geen
onderhoud nodig gedurende vele duizenden
bedieningscycli.
ALGEMENE GEGEVENS
1. In standaarduitvoering zal luchtdruk op
Poort 2 de aandrijving tegen de klok in
sturen, zodat de afsluiter opengaat.
2. Luchtdruk op Poort 4 stuurt de aandrijving
met de klok mee, zodat de afsluiter dicht
gaat (alleen bij dubbelwerkende uitvoering).
3. Waarschuwing: - Het verdient geen
aanbeveling om enkelwerkende
aandrijvingen 'luchtsteun' te geven,
aangezien dit de afsluiterspindel kan
overbelasten en schade kan veroorzaken.
Veerklasse en luchtdruk
Er is een model veer per aandrijving voor
balans bij luchtdrukken tot 5,5 barg (80 psig).
Er worden meer veren gebruikt afhankelijk van
de luchtdruk.
De volgende tabel geeft het aantal benodigde
veren om balans te bereiken bij verschillende
drukken.
‘Balans' betekent dat lucht startmoment = veer
startmoment
en dat lucht eindmoment = veer eindmoment.
STORINGEN VERHELPEN
Controleer de volgende punten als de
aandrijving de afsluiter niet goed bedient.
1. Controleer of de stuurlucht de juiste druk
heeft.
2. Controleer dat de luchttoevoer op geen
enkele wijze belemmerd wordt.
3. Controleer dat er geen lekkage optreedt in
de luchtleidingen naar de aandrijving.
4. Controleer of er geen lekkage optreedt aan
de boven- en onderzijde van de rondsels.
Dergelijke lekkage kan wijzen op vuil in de
luchttoevoer.
5. Controleer of er lekkage optreedt langs de
zuigerafdichting door lucht aan te sluiten
op Poort 4 en te kijken naar lekkage via
Poort2.
6. Controleer dat het draaimoment van
de aandrijving niet is toegenomen door
problemen met de afsluiter zelf.
Opmerking: - raadpleeg indien noodzakelijk
de (de)montage instructies om toegang te
krijgen tot de O-ringen en het binnenwerk
van de aandrijving.
Luchtdruk
Aantal extra veren
Zuiger 1 Zuiger 2
40psig / 2,8barg 2 2
50psig / 3,5barg 3 2
60psig / 4,2barg 3 3
70psig / 4,8barg 4 3
80psig / 5,5barg 4 4
Luchtdruk
Aantal extra veren
Zuiger 1 Zuiger 2
90psig / 6,2barg 2 2
100psig / 6,9barg 4 4
Voor de juiste balans bij hogere drukken, zijn
er volgens onderstaande opgave extra veren
binnen de standaardveren gemonteerd van de
80psig uitvoering.
EINDSTOPS INSTELLEN (ENKELWERKENDE
AANDRIJVING) VEERSLUITEND
1. Sluit de luchttoevoer, zodat de aandrijving
naar de gesloten stand gaat. Noteer de
feitelijke stand.
2. Open de luchttoevoer zodat de aandrijving
opent. Noteer de feitelijke stand.
3. Draai de borgmoer van de geslotenstand-
eindstop los terwijl er luchtdruk op de
aandrijving staat en verdraai de eindstop
zover dat hij in de juiste stand staat (met de
klok mee verkleint de slag).
4. Zet de borgmoer weer vast.
5. Sluit de luchttoevoer zodat de aandrijving
naar de gesloten stand gaat. Als de juiste
stand niet bereikt wordt, de instructies
herhalen vanaf stap 2.
6. Draai de borgmoer van de openstand-
eindstop los en verdraai de eindstop zover
dat hij in de juiste stand staat (met de klok
mee verkleint de slag).
7. Zet de borgmoer weer vast.
8. Open de luchttoevoer zodat de aandrijving
opent. Als de juiste stand niet bereikt wordt,
de instructies herhalen vanaf stap 5.
EINDSTOPS INSTELLEN (ENKELWERKENDE
AANDRIJVING) VEEROPENEND
1. Sluit de luchttoevoer, zodat de aandrijving
naar de open stand gaat. Noteer de feitelijke
stand.
2. Open de luchttoevoer zodat de aandrijving
sluit. Noteer de feitelijke stand.
3. Draai de borgmoer van de openstand-
eindstop los terwijl er luchtdruk op de
aandrijving staat en verdraai de eindstop
zover dat hij in de juiste stand staat (met de
klok mee verkleint de slag).
4. Zet de borgmoer weer vast.
5. Sluit de luchttoevoer zodat de aandrijving
naar de open stand gaat. Als de juiste stand
niet bereikt wordt, de instructies herhalen
vanaf stap 2.
6. Draai de borgmoer van de geslotenstand-
eindstop los en verdraai de eindstop zover
dat hij in de juiste stand staat (met de klok
mee verkleint de slag).
7. Zet de borgmoer weer vast.
8. Open de luchttoevoer zodat de aandrijving
sluit. Als de juiste stand niet bereikt wordt,
de instructies herhalen vanaf stap 5.
WAARSCHUWINGEN!
Onder geen enkele voorwaarde mogen de
eindstops geheel worden teruggedraaid als er nog
perslucht op de aandrijving staat.
De eindstopbouten mogen niet als handbediening
worden gebruikt.
Accessoires die op de aandrijving gemonteerd
zijn, moeten opnieuw worden afgesteld, nadat de
eindstops zijn ingesteld.