2
4 ONDERHOUD
Benaming van onderdelen
De illustraties in paragraaf 5 tonen de
onderdelen van de kogelkranen van de
Serie300.
4.1 Vervangen van onderdelen van de
kogelkraan
Als verdere afstelling van de gland niet mogelijk
is en er nog steeds lekkage via de as is of het
vermoeden van lekkage via de zitting bestaat,
dient de kogelkraan uit de leiding te worden
verwijderd om nieuwe zittingen/pakkingen te
monteren.
Nadat u de kogelkraan heeft verwijderd,
kunnen op een werkbank de zittingen/
pakkingen aan de hand van onderstaande
procedure worden vervangen.
1. Verwijder de bouten van de aansluitstuk en
vervolgens het aansluitstuk zelf.
2. Verwijder de kogel.
3. Verwijder de ring van de onderste zitting en
de grafietpakking van de onderste zitting.
4. Verwijder de bovenste zitting van het
aansluitstuk.
5. Verwijder de grafietpakking van de Wavo
veer en de ring van de bekrachtiger.
6. Verwijder de bediening (hendel,
tandwielkast, aandrijving) in
overeenstemming met de instructies uit
paragraaf 4.2.
7. Verwijder de glandmoer, de borgring,
schotelveren en glandring.
8. Verwijder de as en de aspakking.
9. Verwijder de grafiet fire safe afdichtingen.
Om te monteren gaat u op dezelfde manier
te werk als bij het verwijderen, maar in
omgekeerde volgorde.
4.2 Verwijderen en terugplaatsen van het
bedieningselement
Verwijderen van hendel/’T’-stang
1. Verwijder de moer/schroef en de
onderlegring van de hendel.
2. Verwijder de hendel/’T’-stang.
Verwijderen van de tandwielkast/aandrijving
1.
Verwijderen van de schroeven van de bracket.
2. Verwijderen van de bracket en de
tandwielkast/aandrijving.
3. Verwijderen van de adapter.
Om te monteren gaat u op dezelfde manier
te werk als bij het verwijderen, maar in
omgekeerde volgorde.
KTM HINDLE SERIE 300 ULTRA-SEAL METAAL AFDICHTENDE TWEEDELIGE KOGELKRANEN
Handleiding voor installatie en onderHoud
WAARSCHUWING
Alvorens te beginnen met onderhoud, dient u
zich er altijd van te verzekeren dat het systeem
volledig drukloos gemaakt is en dat, indien
nodig, gevaarlijke vloeistoffen zijn afgetapt.
Dekogelkraan die verwijderd wordt, moet
tenminste eenmaal bediend worden en in
halfopen stand staan alvorens hem te verwijderen.
Alvorens de kogelkranen te demonteren, dient u
zich ervan te verzekeren dat de kogelkraan op de
juiste wijze is ontdaan van schadelijke gassen of
vloeistoffen en dat hij een temperatuur heeft die
veilig werken mogelijk maakt.
Personeel dat afstellingen op de kogelkranen
verricht, dient het gereedschap en de kleding
te gebruiken die normaal gebruikt worden om
te werken met het proces waar de kogelkraan
geïnstalleerd is.
Er mag uitsluitend aan de kranen,
handbedieningen en aandrijvingen worden gewerkt
door personeel dat getraind is in alle aspecten van
manuele en geautomatiseerde bedieningen.
4.3 Instelling van eindstops op tandwielkast
en aangedreven handbedieningen
(Zie Afb. 3 paragraaf 5 voor een schema van
de posities van de eindstoppen)
Met kogelkraan uit de leiding
1. Sluit de kogelkraan volledig
2. Verwijder het plastic deksel van de
standaanwijzer van de bovenkant van de
tandwielkast
3. Draai de instelschroef voor de dichtstand
los.
4. Lijn de aandrijving zodanig uit dat ze parallel
zijn aan de kogelkraanboring zoals getoond
op Afb. 3 (paragraaf 5).
5. Haal de instelschroef voor de dichtstand aan
en laat hierbij speling tussen de adapter en
de as.
6. Houd de instelschroef op zijn plaats met een
inbussleutel en haal de borgmoer aan.
7. Open de kogelkraan volledig.
8. Controleer visueel of de doorlaat van de
kogel is uitgelijnd met de boring van de
kogelkraan. Als de positie niet correct is,
dient u de rest van de procedure uit te
voeren.
9. Draai de instelschroef voor de openstand los.
10. Stel de positie van de kogel af met het
handwiel tot de poort van de kogelkraan
goed is uitgelijnd.
11. Draai de instelschroef voor de openstand
vast en blokkeer met de borgmoer.
Met kogelkraan in leiding
Volg de stappen 1-6 als hierboven voor open
en gesloten standen.
OPMERKING
Zie voor de instelling van de eindstops op
aandrijvingen de aparte instructies.
Richting van de tandwielkast
1. De ingaande as van de tandwielkast is
standaard negentig graden gedraaid ten
opzichte van de hartlijn, met het verloopgat
tegenover de verbindingszijde van het
kogelkraanhuis.
2. Om de ingaande as te richten kan deze,
indien nodig, 180° worden gedraaid.
Hiervoor dient u de schroeven van de
tandwielkast te verwijderen, de tandwielkast
180° te draaien en de schroeven van de
tandwielkast weer terug te plaatsen.
Alvorens de kogelkraan terug te plaatsen,
dient u zich ervan te verzekeren dat alle
afdichtvlakken en metalen oppervlakken
in de zittingen en boringen van de
asafdichtingen vrij van schade/corrosie zijn.
Kleine onvolkomenheden kunnen worden
gepolijst met schuurlinnen. Als er grotere
defecten worden aangetroffen, dient u
contact op te nemen met de serviceafdeling
van KTM Hindle voor mogelijke reparatie of
vervanging van onderdelen.