Keystone Veiligheid tijdens de handleiding

Type
de handleiding
Opmerking: Aandrijvingen zijn geschikt voor
een stuurdruk van 40 psig (2.75 barg) tot 120
psig (8.3 barg). De stuurdruk mag niet hoger
zijn dan 150psig (10barg).
7. Algemene informatie
Standaarduitvoering: Sluitend met de klok mee. Lucht op poort A stuurt de aandrijving naar de
OPEN stand. Lucht op poort B stuurt de aandrijving naar de GESLOTEN stand.
WAARSCHUWING
In verband met de veiligheid mag er GEEN ‘hulplucht’ gebruikt worden bij enkelwerkende
aandrijvingen.
6. Slagbegrenzers (afhankelijk van model)
WAARSCHUWING
Onder geen enkele voorwaarde mogen de bouten voor de slagbegrenzing volledig uit de
aandrijving worden genomen als er perslucht aanwezig is.
Interne eindstops moeten niet gebruikt worden voor handbediening.
5. Onderhoud – Dubbelwerkende en enkelwerkende aandrijvingen
WAARSCHUWING – Maak de leidingen volledig drukloos en neem normale
veiligheidsmaatregelen in acht, inclusief oogbescherming.
Zorg er altijd voor dat veerretour aandrijvingen in de veilige (fail safe) stand staan, voordat er
onderhoud wordt gepleegd.
Let hier vooral op wanneer er een handbediening is gemonteerd
In verband met de veiligheid mag er GEEN ‘hulplucht’ gebruikt worden bij enkelwerkende
aandrijvingen.
Alle onderhoud moet gebeuren in overeenstemming met de procedures in de desbetreffende
handleiding voor installatie en onderhoud. De desbetreffende documentcodes zijn Keystone F79
aandrijvingen en PremiAir, Morin en ARP aandrijvingen.
4. Werking
Pneumatische aandrijvingen leveren een draaimoment met de as. Dubbelwerkende aandrijvingen
hebben luchtnodig voor het openen en voor het sluiten. Dubbelwerkende aandrijvingen kunnen
aangestuurd worden met een druk van tenminste 5 psi.
Bij enkelwerkende aandrijvingen moet de stuurdruk hoog genoeg zijn om tegen de kracht van de
sluitveer in te gaan. Deze kracht hangt af van de veer (typisch 40 psi tot maximaal 100 psi). Als de
aandrijving onder druk staat en de veer is volledig ingedrukt, is het systeem in evenwicht tot de
stuurdruk wordt weggenomen en de druk kan afvallen (d.w.z. niet afgesloten). De (aanzienlijke)
sluitkracht van de veer wordt dan gebruikt om de as zeer snel te draaien.
Let op de volgende aanbevelingen:
– Let er goed op dat er niets door de as bekneld kan raken.
– Het kan voordelig zijn de aandrijving te testen met behulp va de juiste hendel of tandwielkast,
maar neem de strengste voorzorgsmaatregelen om plotseling terugspringen van veerretour
aandrijvingen te voorkomen.
– Eventuele afsluiters of accessoires moeten goed, stevig en veilig gemonteerd worden, opdat de
complete samenstelling veilig blijft.
– Let erop dat voorwerpen en lichaamsdelen bekneld kunnen raken als vlinderkleppen
kogelkranen, enz. buiten de leiding bediend worden. Alleen voldoende getraind en
gekwalificeerd personeel mag met aandrijvingen en samenstellingen op de testbank werken.
– Gebruik altijd de juiste maat, kwaliteit en methode voor het samenbouwen van producten tot een
samenstelling.
– Gebruik, waar nodig, uitsluitend de juiste montagebeugels en koppelingen en zorg ervoor dat
deze goed gemonteerd zijn.
– Verkeerd gemonteerde samenstellingen kunnen roteren – dit brengt het gevaar mee van
terugslag.
– Wees zeer voorzichtig met het werken aan samenstellingen in de leiding. Strenge isolatie van de
voeding is aanbevolen.
– Gebruik alleen veilige methoden bij bovenhoofds werken en voorkom elk risico van vallende
onderdelen.
– Let erop dat alle samenstellingen goed ondersteund zijn wanneer ze in de leiding worden
gemonteerd.
– Let erop dat alle luchtaansluitingen goed worden gemaakt (goed afgedicht en stevig vastgezet).
3. Algemene pneumatische systemen
Aanbevelingen
Om maximale efficiency van het
pneumatische systeem te behouden, verdient
het aanbeveling de volgende algemene
voorzorgsmaatregelen in acht te nemen.
a. Wanneer de leidingen onderhevig zijn aan
grote temperatuurschommelingen, moet
het systeem voorzien van een installatie om
de lucht te drogen.
b. Stuurleidingen moeten voldoen aan goed
vakmanschap (‘Recommended Piping
Practice’) en moeten geen ‘overdreven’
bochten bevatten waar zich condensaat kan
verzamelen.
c.
Alle leidinguiteinden moeten na het
snijden grondig worden schoongemaakt
en ontbraamd om ervoor te zorgen dat de
leiding vrij blijft
van deeltjes.
d. Als leidingen hydraulisch getest moeten
worden, moeten ze na afloop met perslucht
worden doorgeblazen om alle water te
verwijderen, voordat de leidingen worden
aangesloten op de aandrijvingen.
e. Als bij het opfitten afdichtkit wordt gebruikt,
moet dit alleen op de buitendraad worden
aangebracht. Als kit op binnendraad wordt
aangebracht kan een teveel aan kit in de
stuurleidingen terechtkomen.
f. Als een systeem afhankelijk is van
luchtfilters, moeten deze filters zodanig
gemonteerd zijn dat ze eenvoudig
toegankelijk zijn voor onderhoud of
aftappen van condens.
g.
Als er pneumatische standstellers
of regelaars op de aandrijvingen zijn
gemonteerd mag er alleen olievrije lucht
worden gebruikt. Gebruik alleen met olie-
nevel gesmeerde lucht als de fabrikant het
gebruik hiervan uitdrukkelijk toestaat.
2. Doel
Aandrijvingen zijn in verschillende afmetingen
leverbaar en zijn ontworpen om rechtstreeks
of via montagebeugels/adapters op kwartslag
afsluiters gemonteerd te worden volgens
bepaalde dimensioneringsprocedures.
1. Inleiding
Deze producten worden vervaardigd
en geleverd door een volledig ISO 9001
gecertificeerd kwaliteitssysteem, en aan alle
noodzakelijke nationale en internationale
normen wordt voldaan. Volledige after-
salesservice en ondersteuning en
hoogwaardige reserveonderdelen zijn op
aanvraag leverbaar.
Lees deze instructies zorgvuldig.
Wijzigingen voorbehouden TVCSB-0045-NL-1402
Veiligheid tijdens installatie en gebruik
Pneumatische aandrijvingen met tandheugel en rondsel
KEYSTONE
www.valves.emerson.com
  • Page 1 1

Keystone Veiligheid tijdens de handleiding

Type
de handleiding