Velleman KSR5 Specificatie

Categorie
Speelgoed met afstandsbediening
Type
Specificatie
KSR5 VELLEMAN 8
KSR5 – "SCARAB" ROBOT KIT
1. Inleiding & Kenmerken
Dank u voor uw aankoop! Lees deze handleiding aandachtig voor u het toestel in gebruik neemt.
De KSR5 detecteert obstakels via 2 voelhoorns (aanrakingssensoren). Na een detectie zal hij achteruit bewegen en
een beweging in 2 stappen uitvoeren om het obstakel te omzeilen. Deze beweging wordt bepaald met jumpers.
De Kit wordt geleverd met 2 verschillende sets poten, die elk op een verschillende manier bewegen. Plezier is dus
verzekerd!
De KSR5 werkt op vier AAA-batterijen van 1.5V (niet meegeleverd).
Behalve de batterijen heeft u ook een bektang, een zijkniptang, een schroevendraaier, een soldeerijzer en
soldeerdraad nodig.
2. Lijst van elektronische onderdelen (zie fig. 1 blz. 1)
1. weerstand: 4 x 10 (bruin/zwart/zwart/goud)
9 x 10K (bruin/zwart/oranje/goud)
4 x 22K (rood/rood/oranje/goud)
2 x 1M (bruin/zwart/groen/goud)
2. keramische condensator 1x type 103, 8x type 104
3. elektrolytische condensator 0.47µf (3x) & 10µf (1x)
4. LED 5mm, 2x rood, 2x groen
5. LED houder (4x)
6. draadbrug (16x)
7. diode 1N4004 (6x)
8. dubbele pinheader (1x)
9. vrouwelijke dubbele pinheader (1x)
10. dubbele pinheader (11x)
11. batterijconnector (1x)
12. transistor: 4x C945, 4x 8050, 4x 8550
13. IC type 74LS109AP (2x), 74HC157AP (3x)
14. 16-pins IC voet (5x)
15. IC type 555 (1x)
16. 8-pins IC voet (1x)
17. jumper (10x)
18. pin (4x)
19. tactiele schakelaar (2x)
20. connector met draad: 1 x geel, 1 x groen, 1 x oranje, 1 x blauw
21. schuifschakelaar (1x)
22. batterijhouder (1x)
23. PCB (1x)
3. Lijst van mechanische onderdelen (zie fig. 2 blz. 1)
1. 2 x schroef 3 x 6mm (P13)
2. 4 x schroef 3 x 6mm (P14)
3. hexagonale afstandsbus: 4x 10mm H (P15), 2x 12mm H (P16)
4. 2x ronde afstandsbus 10mm H (P17)
5. 2x PCB afstandsstuk (P18)
6. 2x voelhoorn (P19)
7. 1 x behuizing P20
KSR5 VELLEMAN 9
4. Montage
a) Montage van de PCB
Monteer eerst de draadbruggen en de weerstanden. De namen van de componenten staan op de PCB.
Onderdeel Beschrijving Kleurcode Hoev.
J1~16 draadbrug n.a. 16
R16~19
10
bruin/zwart/zwart/goud 4
R1/4~7/12~15 10K bruin/zwart/oranje/goud 9
R8~11 22K rood/rood/oranje/goud 4
R2/3 1M bruin/zwart/groen/goud 2
Monteer vervolgens de condensators, de transistors en de diodes:
Onderdeel Beschrijving Hoev.
C7 keramische condensator 103 1
C1~6 keramische condensator 104 6
EC1~3 elektrolytische condensator 0.47µf 3
EC4 elektrolytische condensator 10µf 1
Q5~8 transistor C945 4
Q9~12 transistor 8050 4
Q1~4 transistor 8550 4
D1~4/7/8 1N4004 6
Monteer de IC voeten, de
batterijconnector
, de schuifschakelaar, de pinnen en de IC's.
Onderdeel Beschrijving Hoev.
IC1 8-pins IC voet (fig.1 #16) 1
IC2~6 16-pins IC voet (fig.1 #14) 5
BAT. batterijconnector (fig.1 #11) 1
SW. schuifschakelaar (fig.1 #21) 1
M1 (+/-)
M2 (+/-)
pinnen 4
IC1 555 (8-pins) 1
IC2/3 74LS109AP (16-pins) 2
IC4~6 74HC157AP (16-pins)
3
Monteer de pinheaders op de grote PCB en een pinheader en de tactiele schakelaars op de kleine PCB:
Onderdeel Beschrijving Hoev.
TJ1~3
MOVEMENT 1/2
dubbele pinheader (fig.1 #10) 11
To down board dubbele pinheader (fig.1 #8) 1
OPMERKING: zie figuur 3 op blz.2
Touch B vrouwelijke dubbele pinheader 1
SW1/2 tactiele schakelaar
2
Monteer de LEDs:
Onderdeel Beschrijving Hoev.
D5/10 LED 5mm (rood) (A) 2
D6/9 LED 5mm (groen) (B)
2
KSR5 VELLEMAN 10
b) Montage tandwielkast
Onderdelen (zie fig. 4 blz. 3)
P1: motor x 2
P2: motorhouder x 2
P3: schroef (2x10mm) x 4
P4: moer (M2) x 4
P5: zelftappende schroef (3x7mm) x 34
P6: ring x 6
P7: tandwiel (44T+0) met as (groen) x 2
P8: tandwiel (44T+0) met as (oranje) x 4
P9: rondsel 8T (wit) x 2
P10: tandwiel 48/18T (wit) x 2
P11: tandwiel 44/18T (blauw) x 4
P12: doorzichtig buisje x 2
(zie fig. 5 blz. 3)
A: Beschermplaatjes voor de tandwielen (2)
B: Beschermplaatjes voor de motoren (2)
C: Beschermplaatjes (4) voor de tandwielen van de wielen/poten op de hoeken
D: Bevestigingsplaten (2) voor de tandwielen van de wielen/poten op de hoeken
E: Bevestigingsplaten (2) voor de tandwielen van de wielen/poten op de hoeken
F: Bevestigingsplaat voor de motoren (1)
G: topplaat (1)
H: wielen (6)
I: poten (6)
J: rubber voetjes voor de poten (6)
Montage (zie figuren tabel blz. 4)
c) Mechanische montage
1. Monteer de draden en de keramische condensators type 104 op de motoren (zie fig. 6 blz. 5) en bevestig de
batterijhouder op de PCB (zie fig. 7 blz. 5). Sluit de batterijhouder aan op de batterijconnector (zie "4.a) Montage
van de PCB").
De kleurcode voor de draden is als volgt: 1=groen, 2=geel, 3=oranje, 4=blauw
2. Bevestig de PCB op de tandwielkast en leid de draden door de openingen vooraan de robot (zie fig. 8 blz. 5).
3. Bevestig de voelhoorns (dit kan op 2 manieren - zie fig. 9 op blz. 5).
4. Verbind de draden met de pinnen op de M-aansluitingen (zie fig. 10 op blz. 6).
5. Bevestig de behuizing op de rest van het apparaat.(zie fig.11 op blz. 6).
5. Bedradingschema (zie fig.12 blz. 6)
6. Bediening
1. Plaats de schakelaar in de “ON”-stand ; de KSR5 zal vooruit bewegen. Wanneer het een obstakel detecteert, zal
het achteruit bewegen en een beweging in twee stappen uitvoeren volgens de instellingen van de gebruiker.
Daarna zal de KSR5 zijn voorwaartse beweging voortzetten.
2. Gebruik de jumpers om te bepalen hoe de KSR5 reageert op een obstakel – zie de tabel hieronder.
A en B bepalen de actie van de linkerwielen/-poten, C en D bepalen de actie van de rechterwielen/-poten.
Zorg ervoor dat er altijd een jumper op A of B én C of D zit (altijd minimum 2 jumpers).
KSR5 VELLEMAN 11
3. Ook de timing van de KSR5 kan worden geregeld door (een) jumper(s) te plaatsen op TJ1 en/of TJ2 en/of TJ3.
Met één jumper op een van de drie TJ's zal de beweging ongeveer 1 seconde aanhouden. Met twee jumpers zal
de beweging ongeveer 2 seconden duren. Met drie jumpers duurt de beweging ongeveer drie seconden.
7. Problemen en oplossingen
1. Ga na of alle componenten op de PCB op de juiste plaats zitten. Besteed de nodige aandacht aan de polariteit
van de LEDs, IC's en diodes.
2. Zorg ervoor dat alle draden correct aangesloten zijn.
3. Smeer wat fijne machineolie op de assen van de tandwielen als de KSR5 niet soepel loopt.
De specificaties en de inhoud van de handleiding kunnen worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving.
KSR5 – KIT ROBOT "SCARAB"
1. Introduction & caractéristiques
Nous vous remercions de votre achat ! Lisez la notice présente attentivement avant la mise en service de l'appareil.
Le KSR5 utilise 2 antennes (capteurs de contact) pour détecter des obstacles. Après une détection, il reculera et
exécutera un mouvement à deux étapes pour contourner l'obstacle. Ce mouvement est déterminé avec 2 cavaliers.
Le Kit est livré avec 2 jeux de pattes bougeant d'une façon unique. Le plaisir est garanti!
Votre KSR5 marche sur 4 piles LR3 de 1.5V (non incl.).
Sauf les piles vous aurez également besoin d'une pince plate, une pince coupante, un tournevis, un fer à souder et
du fil d'apport.
2. Liste des pièces électroniques (voir fig. 1 à la p. 1)
1. résistance : 4 x 10 (brun/noir/noir/doré)
9 x 10K (brun/noir/orange/doré)
4 x 22K (rouge/rouge/orange/doré)
2 x 1K (brun/noir/vert/doré)
2. condensateur céramique 1x type 103, 8x type 104
3. condensateur électrolytique 0.47µf (3x), 10µf (1x)
4. LED 5mm, 2x rouge, 2x verte
5. support de LED (4x)
6. fil jarretière (16x)
7. diode 1N4004 (6x)
8. barrette double (1x)
9. barrette double femelle (1x)
10. barrette double (11x)
11. connecteur d'alimentation (1x)
12. transistor: 4x C945, 4x 8050, 4x 8550
13. CI type 74LS109AP (2x), 74HC157AP (3x)
14. support de CI 16 broches (5x)
15. CI type 555 (1x)
16. support de CI 8 broches (1x)
17. cavalier (10x)
18. broche (4x)
19. touche contact (2x)
20. connecteur avec fil : 1 x jaune, 1 x vert, 1 x orange, 1 x bleu
21. glissière (1x)
22. porte-piles (1x)
23. CI (1x)

Documenttranscriptie

KSR5 – "SCARAB" ROBOT KIT 1. Inleiding & Kenmerken Dank u voor uw aankoop! Lees deze handleiding aandachtig voor u het toestel in gebruik neemt. De KSR5 detecteert obstakels via 2 voelhoorns (aanrakingssensoren). Na een detectie zal hij achteruit bewegen en een beweging in 2 stappen uitvoeren om het obstakel te omzeilen. Deze beweging wordt bepaald met jumpers. De Kit wordt geleverd met 2 verschillende sets poten, die elk op een verschillende manier bewegen. Plezier is dus verzekerd! De KSR5 werkt op vier AAA-batterijen van 1.5V (niet meegeleverd). Behalve de batterijen heeft u ook een bektang, een zijkniptang, een schroevendraaier, een soldeerijzer en soldeerdraad nodig. 2. Lijst van elektronische onderdelen (zie fig. 1 blz. 1) 1. weerstand: 4 x 10Ω (bruin/zwart/zwart/goud) 9 x 10K (bruin/zwart/oranje/goud) 4 x 22K (rood/rood/oranje/goud) 2 x 1M (bruin/zwart/groen/goud) 2. keramische condensator 1x type 103, 8x type 104 3. elektrolytische condensator 0.47µ f (3x) & 10µ f (1x) 4. LED 5mm, 2x rood, 2x groen 5. LED houder (4x) 6. draadbrug (16x) 7. diode 1N4004 (6x) 8. dubbele pinheader (1x) 9. vrouwelijke dubbele pinheader (1x) 10. dubbele pinheader (11x) 11. batterijconnector (1x) 12. transistor: 4x C945, 4x 8050, 4x 8550 13. IC type 74LS109AP (2x), 74HC157AP (3x) 14. 16-pins IC voet (5x) 15. IC type 555 (1x) 16. 8-pins IC voet (1x) 17. jumper (10x) 18. pin (4x) 19. tactiele schakelaar (2x) 20. connector met draad: 1 x geel, 1 x groen, 1 x oranje, 1 x blauw 21. schuifschakelaar (1x) 22. batterijhouder (1x) 23. PCB (1x) 3. Lijst van mechanische onderdelen (zie fig. 2 blz. 1) 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 2 x schroef 3 x 6mm (P13) 4 x schroef 3 x 6mm (P14) hexagonale afstandsbus: 4x 10mm H (P15), 2x 12mm H (P16) 2x ronde afstandsbus 10mm H (P17) 2x PCB afstandsstuk (P18) 2x voelhoorn (P19) 1 x behuizing P20 KSR5 8 VELLEMAN 4. Montage a) Montage van de PCB Monteer eerst de draadbruggen en de weerstanden. De namen van de componenten staan op de PCB. Onderdeel J1~16 R16~19 R1/4~7/12~15 R8~11 R2/3 Beschrijving draadbrug 10Ω 10K 22K 1M Kleurcode n.a. bruin/zwart/zwart/goud bruin/zwart/oranje/goud rood/rood/oranje/goud bruin/zwart/groen/goud Hoev. 16 4 9 4 2 Monteer vervolgens de condensators, de transistors en de diodes: Onderdeel C7 C1~6 EC1~3 EC4 Q5~8 Q9~12 Q1~4 D1~4/7/8 Beschrijving keramische condensator 103 keramische condensator 104 elektrolytische condensator 0.47µ f elektrolytische condensator 10µ f transistor C945 transistor 8050 transistor 8550 1N4004 Hoev. 1 6 3 1 4 4 4 6 Monteer de IC voeten, de batterijconnector, de schuifschakelaar, de pinnen en de IC's. Onderdeel IC1 IC2~6 BAT. SW. M1 (+/-) M2 (+/-) IC1 IC2/3 IC4~6 Beschrijving 8-pins IC voet (fig.1 #16) 16-pins IC voet (fig.1 #14) batterijconnector (fig.1 #11) schuifschakelaar (fig.1 #21) Hoev. 1 5 1 1 pinnen 4 555 (8-pins) 74LS109AP (16-pins) 74HC157AP (16-pins) 1 2 3 Monteer de pinheaders op de grote PCB en een pinheader en de tactiele schakelaars op de kleine PCB: Onderdeel TJ1~3 MOVEMENT 1/2 To down board Touch B SW1/2 Beschrijving dubbele pinheader (fig.1 #10) dubbele pinheader (fig.1 #8) OPMERKING: zie figuur 3 op blz.2 vrouwelijke dubbele pinheader tactiele schakelaar Hoev. 11 1 1 2 Monteer de LEDs: KSR5 Onderdeel D5/10 Beschrijving LED 5mm (rood) (A) Hoev. 2 D6/9 LED 5mm (groen) (B) 2 9 VELLEMAN b) Montage tandwielkast Onderdelen (zie fig. 4 blz. 3) P1: motor x 2 P2: motorhouder x 2 P3: schroef (2x10mm) x 4 P4: moer (M2) x 4 P5: zelftappende schroef (3x7mm) x 34 P6: ring x 6 P7: tandwiel (44T+0) met as (groen) x 2 P8: tandwiel (44T+0) met as (oranje) x 4 P9: rondsel 8T (wit) x 2 P10: tandwiel 48/18T (wit) x 2 P11: tandwiel 44/18T (blauw) x 4 P12: doorzichtig buisje x 2 (zie fig. 5 blz. 3) A: Beschermplaatjes voor de tandwielen (2) B: Beschermplaatjes voor de motoren (2) C: Beschermplaatjes (4) voor de tandwielen van de wielen/poten op de hoeken D: Bevestigingsplaten (2) voor de tandwielen van de wielen/poten op de hoeken E: Bevestigingsplaten (2) voor de tandwielen van de wielen/poten op de hoeken F: Bevestigingsplaat voor de motoren (1) G: topplaat (1) H: wielen (6) I: poten (6) J: rubber voetjes voor de poten (6) Montage (zie figuren tabel blz. 4) c) Mechanische montage 1. Monteer de draden en de keramische condensators type 104 op de motoren (zie fig. 6 blz. 5) en bevestig de batterijhouder op de PCB (zie fig. 7 blz. 5). Sluit de batterijhouder aan op de batterijconnector (zie "4.a) Montage van de PCB"). De kleurcode voor de draden is als volgt: 1=groen, 2=geel, 3=oranje, 4=blauw 2. Bevestig de PCB op de tandwielkast en leid de draden door de openingen vooraan de robot (zie fig. 8 blz. 5). 3. Bevestig de voelhoorns (dit kan op 2 manieren - zie fig. 9 op blz. 5). 4. Verbind de draden met de pinnen op de M-aansluitingen (zie fig. 10 op blz. 6). 5. Bevestig de behuizing op de rest van het apparaat.(zie fig.11 op blz. 6). 5. Bedradingschema (zie fig.12 blz. 6) 6. Bediening 1. Plaats de schakelaar in de “ON”-stand ; de KSR5 zal vooruit bewegen. Wanneer het een obstakel detecteert, zal het achteruit bewegen en een beweging in twee stappen uitvoeren volgens de instellingen van de gebruiker. Daarna zal de KSR5 zijn voorwaartse beweging voortzetten. 2. Gebruik de jumpers om te bepalen hoe de KSR5 reageert op een obstakel – zie de tabel hieronder. A en B bepalen de actie van de linkerwielen/-poten, C en D bepalen de actie van de rechterwielen/-poten. Zorg ervoor dat er altijd een jumper op A of B én C of D zit (altijd minimum 2 jumpers). KSR5 10 VELLEMAN 3. Ook de timing van de KSR5 kan worden geregeld door (een) jumper(s) te plaatsen op TJ1 en/of TJ2 en/of TJ3. Met één jumper op een van de drie TJ's zal de beweging ongeveer 1 seconde aanhouden. Met twee jumpers zal de beweging ongeveer 2 seconden duren. Met drie jumpers duurt de beweging ongeveer drie seconden. 7. Problemen en oplossingen 1. Ga na of alle componenten op de PCB op de juiste plaats zitten. Besteed de nodige aandacht aan de polariteit van de LEDs, IC's en diodes. 2. Zorg ervoor dat alle draden correct aangesloten zijn. 3. Smeer wat fijne machineolie op de assen van de tandwielen als de KSR5 niet soepel loopt. De specificaties en de inhoud van de handleiding kunnen worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving. KSR5 – KIT ROBOT "SCARAB" 1. Introduction & caractéristiques Nous vous remercions de votre achat ! Lisez la notice présente attentivement avant la mise en service de l'appareil. Le KSR5 utilise 2 antennes (capteurs de contact) pour détecter des obstacles. Après une détection, il reculera et exécutera un mouvement à deux étapes pour contourner l'obstacle. Ce mouvement est déterminé avec 2 cavaliers. Le Kit est livré avec 2 jeux de pattes bougeant d'une façon unique. Le plaisir est garanti! Votre KSR5 marche sur 4 piles LR3 de 1.5V (non incl.). Sauf les piles vous aurez également besoin d'une pince plate, une pince coupante, un tournevis, un fer à souder et du fil d'apport. 2. Liste des pièces électroniques (voir fig. 1 à la p. 1) 1. résistance : 4 x 10Ω (brun/noir/noir/doré) 9 x 10K (brun/noir/orange/doré) 4 x 22K (rouge/rouge/orange/doré) 2 x 1K (brun/noir/vert/doré) 2. condensateur céramique 1x type 103, 8x type 104 3. condensateur électrolytique 0.47µ f (3x), 10µ f (1x) 4. LED 5mm, 2x rouge, 2x verte 5. support de LED (4x) 6. fil jarretière (16x) 7. diode 1N4004 (6x) 8. barrette double (1x) 9. barrette double femelle (1x) 10. barrette double (11x) 11. connecteur d'alimentation (1x) 12. transistor: 4x C945, 4x 8050, 4x 8550 13. CI type 74LS109AP (2x), 74HC157AP (3x) 14. support de CI 16 broches (5x) 15. CI type 555 (1x) 16. support de CI 8 broches (1x) 17. cavalier (10x) 18. broche (4x) 19. touche contact (2x) 20. connecteur avec fil : 1 x jaune, 1 x vert, 1 x orange, 1 x bleu 21. glissière (1x) 22. porte-piles (1x) 23. CI (1x) KSR5 11 VELLEMAN
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21

Velleman KSR5 Specificatie

Categorie
Speelgoed met afstandsbediening
Type
Specificatie