c) Mechanische montage
1. Monteer de draden en de keramische condensators type 104 op de motoren (zie fig.6 blz.5) en bevestig de voelhoorns
op de kleine PCB (zie fig.7 blz.5). De kleurcode voor de draden is: 1=groen, 2=geel, 3=oranje, 4=blauw
2. Bevestig de batterijhouder en de kleine PCB aan de grote PCB (zie fig.8 blz.5). Sluit de batterijhouder aan op de
batterijconnector (BAT, zie "4.a) Montage van de PCB").
3. Bevestig de PCB op de tandwielkast en leid de draden door de openingen rechts op de robot (zie fig.9 op blz.5)
4. Verbind de draden met de pinnen op de M-aansluitingen (zie fig.10 op blz.6).
5. Bevestig de behuizing (zie fig.11 op blz.6).
5. Bedradingschema (zie fig.12 blz. 6)
6. Bediening
1. Plaats de schakelaar in de “ON”-stand.
2. Plaats de KSR6 op de grond ; hij zou moeten vooruit bewegen.
3. Wanneer hij een obstakel detecteert, zal hij naar links draaien. Wanneer er geen obstakel is, zal hij altijd blijven
vooruit bewegen.
4. Stel de regelbare weerstand, en dus de detectieafstand, bij (naar links: gevoeliger, naar rechts: minder gevoelig).
7. Problemen en oplossingen
1. Ga na of alle componenten op de PCB op de juiste plaats zitten. Besteed de nodige aandacht aan de polariteit
van de IR diode en de fototransistor.
2. Ga na of de bedrading goed is aangesloten.
3. De gevoeligheid kan worden aangetast door het verminderende vermogen van de batterijen. Stel de regelbare
weerstand bij om het bereik te vergroten.
4. Smeer wat fijne machineolie op de assen van de tandwielen als de KSR6 niet soepel loopt.
De specificaties en de inhoud van de handleiding kunnen worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving.
KSR6 – KIT ROBOT "LADYBUG"
1. Introduction & caractéristiques
Nous vous remercions de votre achat ! Lisez la notice présente attentivement avant la mise en service de l'appareil.
Le KSR6 a des 'yeux' diodes IR lui permettant de contourner des obstacles dans sa route. Le Ladybug tourne
automatiquement à gauche quand il détecte un objet. Il continue en avant tant qu'il n'y a pas de détection.
Le Kit est livré avec 2 jeux de pattes bougeant d'une façon unique. Le plaisir est garanti!
Votre KSR6 marche sur 4 piles LR3 de 1.5V (non incl.).
Sauf els piles vous aurez également besoin d'une pince plate, une pince coupante, un tournevis, un fer à souder et
du fil d'apport.
2. Liste des pièces électroniques (voir fig. 1 à la p. 1)
1. résistance : 1x 10Ω (brun/noir/noir/doré)
2x 15Ω (brun/vert/noir/doré)
2x 100Ω (brun/noir/brun/doré)
1x 1K (brun/noir/rouge/doré)
4x 4K7 (jaune/pourpre/rouge/doré)
3x 10K (brun/noir/orange/doré)
3x 120K (brun/rouge/jaune/doré)
KSR6 10 VELLEMAN